Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...
2015-08-16 00:24:18
Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
el flygaren_93
Skicka mail
Jag tänkte presentera mitt och 4 andra studentkompisars sommarprojekt med att bygga en flygande vinge vilket vi ska använda och ställa upp i Redbull flugtagen i Göteborg som går av stapeln på söndag den 22 Augusti.

Data om flygplanet
Flygplanet är en flygande vinge med 10 meter spänvid, har 31 graders svepning bakåt, teoretiska lyfthastigheten är vid 9 m/s, har en vingarea på ca 25 m^2, Flygplanet kommer väga knappt 40 kg med en takeoff vikt runt 100kg.

Lite bilder från byggandet:


Stora flygplan behöver stora spryglar


Vingarna på tork, frigolit och fogskum är lätt





Bygglokalen blev för liten så flygplanet behövde flyttas för att få plats att färdigställas


70 m^2 med rutig modellflygklädsel blir fint i alla fall


CFD analys med hjälp av FS Dynamics. bekräftade tidigare beräkningar med att vi får teoretiskt 110 kg lyftkraft i starten vid 9m/s




Första ihop monteringen, den är gigantisk


Saknar endast höjdroder/elevator och massa småfix

För mer info och detaljer kan ni besöka våran sida.
Facebook sida, Det bevingade skrovet

2015-08-16 08:18:54
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Gee_Bee
Skicka mail
Spännande projekt, klart materielleffektiv balk.

Liten fundering, hur skall ni uppnå 9m/s?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-08-17 12:28:17
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
crashhappy
Skicka mail
oj!!
när ni nu efter spektaklet kanske har den hel o fin- hur många celler och vilken motor??

//jj


bakfumlad OS och speedkärra snart!!!

2015-08-17 17:38:15
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Rocketcheese
Skicka mail
….och vilka servon? :)



_____________________________________
www.uffenygren.se

2015-08-17 18:52:06
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Cox
Skicka mail
Jag gissar att det är enbart människo-kraft som gäller i den tävlingen, blir till att springa rejält före uthoppet....

/Kör så det ryker!

2015-08-20 21:32:20
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
flygrc
Skicka mail
Räknas inte detta som för seriöst vid Redbull?
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-08-20 23:46:36
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Mr Airlord
Skicka mail
Fantastiskt projekt, lycka till!! Väldigt roligt och intressant att se och läsa om hur ni konstruerat och byggt planet. Givetvis kommer jag ner till Feskekörka och hejar på Lördag, detta får jag inte missa.
Farten kan man bygga upp genom att ha en tvådelad farkost som består av en plattform på hjul som skjuts framåt av teamet. På plattformen springer piloten framåt med flygplanet.
Lycka till och må modellflygare spöa skiten ur alla andra tävlande !  / Anders

2015-08-21 08:33:10
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
edvkal
Skicka mail
Hej!

Be någon filma! Länka hit! Drick en Redbull (som ger dig vingar) och kör!

Hoppas ni vinner!

Roligt projekt!

Edvard

2015-08-22 23:38:09
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Mr Airlord
Skicka mail
Tyvärr lite dåliga förhållande med aningen medvind på startrampen gjorde att ingen lyckades få luft under vingarna. Resultaten låg mellan 1!! och 15 meters flygning dvs ingen fick upp farten relativt vinden för att få glid på planen. Tjockt med folk gjorde det svårt att filma. Kul arrangemang som borde passa all modellflygklubbar perfekt!
Kan passa på att nämna för den som någon gång har vägarna förbi Salzburg att ute på flygplatsen finns ett fint museum som heter hangar7. Där finns dels Red Bulls samling av flygplan men även alla framgångsrika F1 bilar. Fritt inträde och ett väldigt trevligt café. I taket på hangaren finns dessutom en av Österikes absolut bästa restauranger. H/Anders

2015-08-23 11:20:59
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Mr Airlord
Skicka mail
En inspelning av hela spektaklet ligger på Red Bulls hemsida:
Flugtag
Ovanstende flygplan flyger ungefär efter 1:20.
Men som en av dommarna säger:
Medvinden gynnar dom som bara "kastar skräp över kanten" det blåser lite längre. Dom som försöker flyga är chanslösa.
H /Anders

2015-08-23 18:09:14
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Cox
Skicka mail
Ja, utgånghastigheten är väl det stora problemet för de som har lite ambitioner.

Jag vet inte om det fortfarande är tillåtet med höga ställningar men det är ju ett sätt att få till det:



/Kör så det ryker!

2015-08-23 23:59:12
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Ja, utgånghastigheten är väl det stora problemet för de som har lite ambitioner.

Jag vet inte om det fortfarande är tillåtet med höga ställningar men det är ju ett sätt att få till det:




Det enda som väl ens liknade flygning var väl ekipaget vid 1 minut (och repris i slutet). Om inte piloten varit så kåt på höjdrodret hade hon(?) nog grejat 20 meter till...

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-08-24 13:22:25
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Cox
Skicka mail
Ja det var "världrekordet" som jag syftade på, det är det enda jag har sett som faktiskt flög en liten bit...

/Kör så det ryker!

2015-08-24 15:11:14
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
el flygaren_93
Skicka mail
Har varit en väldigt hektiskt helg så har inte haft tid att göra några inlägg.



Mer bilder finns på: Facebook/detbevingadeskorvet

Kan börja med att vi hade en riktigt rolig helg och hamnade på förstaplats!

Däremot är vi inte helt nöjda med flygsträckan vilket "endast" blev 16,3 meter, eftersom vi hade medvind och fick tekniska problem med våran startramp kunde jag inte springa med planet på ställningen...
Planet behövde 9 m/s för att kunna flyga och jag uppskattar att vi hade runt 5-6m/s i starten.

Redbull flugtag 2015, gå till 1: 23:23 för att se vårat uppträdande

2015-08-24 19:25:27
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
bosse_jansson
Skicka mail
Jo, bristvaran är hastighet...!
Om jag inte missat något, hade inget av bidragen en högre starthastighet än vad en person klarar att springa.
Och det räcker inte för att få aerodynamiken att kicka in....

(Även de mindre seriösa inslagen skulle förbättra sina mer, hmmm, "ballistiska" resultat med litet högre fart...)


Vad som saknas är en farthöjare....något i stil med nedanstående "fartfördubblare"...
Den kräver förstås mer kraft, men ett testosteronstinnt team av villiga dragare torde väl gå att trumma ihop. De stannar dessutom på marken, och tynger inte...
Fartförddubblaren - den vill jag se nästa gång....






.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2015-08-24 22:43:44
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Cox
Skicka mail
Hmm, man får nog räkna lite mera på det där.
Visst så blir ju hastigheten större hos planet än de som springer, men det blir väl bara halva kraften som skall accelerera planet? Så eftersom planet bara har en viss startbane sträcka så vill man nog ha största möjliga kraft på planet under den sträckan...

En jätte-hög ställning ger ju en klar fördel, och borde väl anses som fusk? De som sätter "världrekordet" är ju så högt uppe att de inte ens är med på kamera-bilden i starten.  

/Kör så det ryker!

2015-08-25 11:57:26
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
Gee_Bee
Skicka mail
Bosses lösning tillsammans med ett rejäl gummirep kan vara lösningen.
Låt linsträckaren tänja ut repet maximalt men flygplanet förankrat. När de inte längre orkar så ger man dem en snärt med piskan samtidigt som man släpper förankringen och låter flygplanet accelerera. Ett känt trick för start av lättare segelflygplan på mindre kullar. Med 8-10 personer så får man en 300kg tung kärra till stallfart (50-60km/h) på 10 meter.
Med lättare konstruktion och lägre stallfart så måste det räcka med hälften så många linsträckare för att uppnå flygfart på samma sträcka. En hygglig vinge borde kunna få glidtal 1:25, så det känns inte omöjligt att kunna flyga 30-50m om man får lite överfart  och motvind i starten. Piloten bör inte springa, han skall koncentrera sig på att flyga. För det verkar ingen kunna i detta jippo. Allt för många flyger för långsamt och stallar. Bästa gildtal ligger inte på stallfart, det ligger ofta 20% över stallfart så man skall kallt trycka ned mot vattenytan för att bygga fart ta upp på någon meters höjd, flyga på markeffekt så länge som möjligt och stalla ut vingen när rörelseenergin tar slut.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-08-25 15:27:42
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson

Jo, bristvaran är hastighet...!

Om jag inte missat något, hade inget av bidragen en högre starthastighet än vad en person klarar att springa.

Och det räcker inte för att få aerodynamiken att kicka in....


(Även de mindre seriösa inslagen skulle förbättra sina mer, hmmm, "ballistiska" resultat med litet högre fart...)



Vad som saknas är en farthöjare....något i stil med nedanstående "fartfördubblare"...

Den kräver förstås mer kraft, men ett testosteronstinnt team av villiga dragare torde väl gå att trumma ihop. De stannar dessutom på marken, och tynger inte...

Fartförddubblaren - den vill jag se nästa gång....









.


Lite tungt för han som ska stå vid kanten och hålla i bryttrissan :) Men skulle man inte kunna göra någon variant där några tungviktare hoppade överkanten och drog farkosten framåt i fallet. Ett stump gummirep emellan skulle kanske ge en katapulteffekt.

Gummirep tror jag redan har använts.

Men den här flygningen är ju rätt skaplig! https://www.youtube.com/watch?v=KUlZQ3JyrBM

/Mats

2015-08-25 16:13:01
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, huvudsaken är att tillräcklig hastighet uppnås.
Alla deltagande maskiner rörde sig under sin stallhastighet, med ett oundvikligt (trist) fritt fall som följd....

En annan faktor som frekvent bortsågs från, var tyngdpunktsplaceringen....men den frågan blir ju inte aktuell förrän stallfarten kan uppnås eller överskridas....

Vilken show det skulle kunna bli om deltagarna prioriterade hastighetsfaktorn...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2015-08-26 18:38:46
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson

,,

Vilken show det skulle kunna bli om deltagarna prioriterade hastighetsfaktorn...


.


Jag tror de prioriterar vattenshowfaktorn först, möjligen även brutna kroppsbenfaktorn, före en eventuell glidflygning. Men jag tycker ändå att det var ett hyfsat bra försök från svenskt håll. Liiiite motvind bara, så kanske att det hade gått vägen.


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-08-26 18:45:19
RE: Mitt livs största "modellflygplan", 10 meter spännvind...    
reparatörn
Skicka mail
[quote]Citat från: Gasman

 
Citat från: Cox

,
Det enda som väl ens liknade flygning var väl ekipaget vid 1 minut (och repris i slutet). Om inte piloten varit så kåt på höjdrodret hade hon(?) nog grejat 20 meter till...


//Mange




En mildare form av Pilot induced Oscillation kanske???

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".