Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Anfallsvinkel/Landningsställ?
2015-07-25 08:18:55
Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Dunker
Skicka mail
Jag har byggt en hangseglare (vinge) och motoriserat denna och även satt på landningsställ. Se min Byggtråd
Den flyger jättebra men är svår att få snygga landningar, den vill gärna "stutsa upp" ett par gånger från marken.
Jag undrar: Vid start (och landning), hur ska vingens anfallsvinkel vara i förhållande till marken?

MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell

2015-07-25 09:12:03
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
oveb
Skicka mail
Som det ser ut och som du beskriver det så tycks det mig som om stället sitter för långt fram. Det borde sitta strax framför TP. Ju längre fram det sitter ju större hävarm får man när hjulen tar i backen och ju mindre kraft behövs för att skicka nosen upp i luften. Om man tänker sig att stället är rakt under TP så kanske planet studsar upp lite men det ändrar inte attityd. Om stället är långt fram studsar nosen upp, dvs planets attityd blir stigning.
BOB

2015-07-25 09:59:29
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
airfoil
Skicka mail
Betänk att ju längre bak stället sitter, desto mer benägen att tippa över på nosen är den när Du drar på motorn för att starta. Kolla gärna på Ben Buckle mm så ser Du hur långt fram hjulen är.

Vid landning är det mer en fråga om att ha så lite mellan hjulen och marken som möjligt när modellen stallar och tar mark. Eftersom det är en hangseglare från början så antar jag att den "aldrig" vill landa utan bara flyter på.

Övning ger färdighet, gör som fullskalapiloterna, träna start och landning ofta och mycket så blir det bra.

Svar på Din fråga: Vingen vill nog anta rätt anfallsvinkel, d.v.s. sin bästa attityd mot luftströmmen alldeles själv när Du startar.

2015-07-25 10:11:44
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
bem
Skicka mail
Hej,

Det skulle nog hjälpa något om modellen kunde ha stjärtpartiet lite lägre än vad bilden visar. Som jag förstår det har du pianotrådar i varje vinghalva som stöd men jag tycker nog modellen har lite för horisontellt läge när det står på marken. Det skulle underlätta när du landar sista biten strax innan sättningen om modellen kan få ha en ganska hög nosattityd och modellen sen sjunker igenom och sätter sig på hjulen lite lätt. Fast jag tror nog det bör gå att öva så du kan sätta ner modellen som den är utan för mycket studs. Du får helt enkelt träna på att göra smyglandningar, mjukt och fint.

/Bo

2015-07-29 07:40:38
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Dunker
Skicka mail
 
Citat från: airfoil
Eftersom det är en hangseglare från början så antar jag att den "aldrig" vill landa utan bara flyter på.


Tvärt om, den har dåligt glidtal, sjunker igenom trots relativ hög fart och höjdroder. Se film HÄR
Kanske TP ska flyttas bakåt?
MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell

2015-07-29 08:59:31
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
airfoil
Skicka mail
Propellrarna snurrar under tiden Du landar. Har Du motorerna igång?

Om Du stängt av dom, och propparna fortfarande snurrar så bromsar dom och glidtalet försämras. I så fall kan Du testa att programmera fartreglagen som för en elseglare så snurrorna inte roterar i glidflykt. Spelar mindre roll att det inte är fällbara propellrar.
Jag har så på mina elmotorkärror Poison och Piper Cub. Glidflyger hyfsat bra och relativt lätta att smyga ner på banan.

Ser inte ut att vara nå't fel på T.P. men man kan ju alltid laborera lite med försiktighet.

2015-07-29 16:29:39
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Cox
Skicka mail
Jag tycker att det ser ut som att du helt enkelt flyger för långsamt i den film snutten och planet dimper ned....

I din andra film så ser det mycket bättre ut när du flyger hela vägen ned, tror inte att du behöver ändra på något, utan helt enkelt flyga planet mera som en warbird än som en glidare (som den inte verkar vara med din totalvikt);



DIREKT LÄNK

/Kör så det ryker!

2015-07-29 16:58:58
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Dunker
Skicka mail
Tack för alla tips!
Eftersom modellen har så kort moment mellan TP och stabbe så blir nog landningarna känsligare.
Jag provade med att ta bort "sporrarna" (= större anfallsvinkel mellan vinge/marken) men då blev det rena rama studsmattan när jag försökte landa trots att jag smög ner den.
MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell

2015-07-29 18:10:46
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Jag tycker att det ser ut som att du helt enkelt flyger för långsamt i den film snutten och planet dimper ned....

I din andra film så ser det mycket bättre ut när du flyger hela vägen ned, tror inte att du behöver ändra på något, utan helt enkelt flyga planet mera som en warbird än som en glidare (som den inte verkar vara med din totalvikt);



DIREKT LÄNK


De där landningarna tycker jag ser bra ut, jag skulle vara nöjd med dessa med tanke på hur liten modellen är. Den ser riktigt rolig ut att flyga.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-08-11 19:38:11
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Dunker
Skicka mail
Nu går det bra att landa!

Tredje varianten med en "sporre" (heter det så?) baktill på kroppen. Den kan svänga fritt när man taxar och för att den ska vara riktad bakåt vid landning har jag satt på ett litet "roder". Jag kan justera anfallsvinkeln mellan mark och vinge genom att höja/sänka "sporren".

MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell

2015-08-17 13:16:02
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
radiocontrol
Skicka mail
Grattis Tomas, din motoriserade Black Diamond är med på insändarsidan i senaste RCM&E (tidningen).

2015-08-17 17:03:59
RE: Anfallsvinkel/Landningsställ?    
Dunker
Skicka mail

MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell