Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Modellflygnytt nr 3 2015
2015-07-04 11:51:42
Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Tyvärr Huvmannen - nu börjas det igen.
Jag har inte hittat kommenterar om senaste numret än men vet helt klart vad Tingvall tycker om annonserna ;-)

En ny stjärna på reporterhimlen? Danne Johansson från BusyBee "på uppdrag av SMFF". Jag vet inte om Danne är lustig eller menar allt han skriver.
Från Kristiflygarmeeting i Norberg skriver han om Per och Oskar Findahl som flyger "glasfåglar". Det hade varit häftigt med någon bild eller hellre filmlänk när de jagar varandra (demonstrerar lincombat). Per Findahl är ju mest känd som friflygare men enligt Danne flyger han även F3K som friflyg=utan radio, vilket är lika hysteriskt roligt att läsa.
I en annan artikel verkar det som att det bara blev en tummetott av helikopterhandsken. Jag visste inte att Åke Jansson med en fullskala DC3 är allom bekant av alla modellflygare gamla som unga. En kvarts sida text....

Mikael Carlsson har jag tänkt mig som fullskalabyggare och flygare men tack vare Floda fick jag reda på att han varit bland de allra bästa inom modellskalflyg och bygge på den tiden jag inte var med i svängen. 


Flyg lågt nära och sakta

2015-07-04 21:07:41
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
bokis
Skicka mail

Moderator
Har en rolig bild från förra året,togs i samband med upphängning av en stilig kopia på Åkes trea som numera finns hos undertecknad.
Stålmannen som lyfter är Ivve Hallberg själv,den andre gentlemannen är som visar sitt sanna jag  är Åke Jansson  .
Efter detta så tryckte han in en dc3 motor genom dörrarna till Vallentuna bibliotek,bara det är värt en historia...


//BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2015-07-05 05:07:04
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
reparatörn
Skicka mail
En rolig historia om Åke Jansson....
När Åke flög uppdrag nere i Afrika kunde det hända att han fick ordna med transporten av svenskar som deltog i ett vattenkraftprojekt i Kongo. När passagerarna väl var ombord brukade Åke informera lite kort om flygningen. Han kunde då även påpeka att passagerarna behövde använda säkerhetsbältena, "precis som på ett riktigt flygplan". Skrattsalvor förstås från svenskarna, men humorn fungerade.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-07-05 05:13:44
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Jag hade tänkt att skona läsarna från mitt gnäll, men beslöt ge luft åt några funderingar, då nu Patrik nämnde mitt namn i första inlägget. Jag påstår, att man kan spara pengar åt SMFF och det är väl inte fel. Och än mindre fel bör det väl vara om det inte minskar på Mfn´s innehåll. (Inledningsvis en ursäkt för min starr, som försvårar rättstaavningen här. N u kör vi!

• Man betraktar Mfn som en kostnad idag och visst kostar det pengar att producera den. Det finns sätt att minska kostnaderna och välja billigare alternativ, om det är möjligt. Inlagan är idag på 48 sidor, dvs 3 st 16-sidiga ark, som passerar tryckpressen.
Kan man dra ner omfånget till 2 x 16-sidiga ark och till totalt 32 sidor – UTAN ATT NÅGOT AV INNEHÅLLET KOMMER ATT SAKNAS? Jag är djärv, men håller mig kvar i verkligheten och påstår att det är fullt möjligt.
Hur frågar någon säkert.
• I utgåvan 2015/#3 återfinns nära 8 sidor s k inbjudningar från klubbar. Om dessa ”inbjudesannonser” är kostnadfria, men bör belastas med en annonskostnad på 500-1000:-. Grymt säger säkerligen många, men många klubbar kör dessa meetings etc för att få in lite pengar i kassan. Vill man inte betala, kan Mfn klara av alla dessa inbjudningar på en enda sida utan att man missar något. För inbjudningar ska in i tidningen! Intresserade modellflygare kommer även om annonserna är små och de man vill ha till träffen läser inte Mfn utan måste kontaktas via annons i lokaltidningen. Enkelt!
• Då har vi sparat in 8 sidor. Hur klarar vi av nästa 8. som måste in för att min idé ska bli verkligeht? Jodå. Ta en titt på senaste numret av Mfn. Där finns svaret.
Sidorna 6-9 (= 4 sidor) innehåller 16 bilder med text.
Det blir 16:4 = i snitt 4 bilder per sida.
Sidorna 10-30 (= 20 sidor) omfattar 30 bilder med text.
Det blir 30:20 = i snitt 1,5 bild per sida.
Vi har alltså en "dold" möjlighet att spara in ytterligare 8 sidor genom att köra med färre & mindre bilder.
Men har det försämrat innehållet? Nej, de båda varianterna har exakt samma innehåll, endast bilderna har dragits ner en aning i ena fallet.
Okej. Men har tidningen blivit sämre utseendemässigt då? Jag tycker inte det. Se sidorna om Kurt Lennå. Jag anser att de är mer koncentrerade och förhöjer läsvärdet.
Det var det! Detta var fullt genomförbara förslag. Den som uppfattar mina rader som gnäll må på egen bekostnad ta sig en Samarin, så kanske eventuell surhet försvinner. Dingwallius

2015-07-05 09:49:29
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
airfoil
Skicka mail
I synnerhet konstruktiva förslag Sture, och jag håller med Dig till fullo.

2015-07-05 17:44:15
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Man ringde &% amilade oh ville ha mer kött på mina ben: Så jag fortästter.
Se återigen på de 20 sidornas 30 bilder. Många av dem är rena upprepningar. Se uppslag sid 18-19, där det i stort sett är samma bild x 3. En hade räckt! (Två ger känsla av utfyllngnad.

Samma utfyllnadskänsla får jag då jag tittar på sidorna 24-27 – hälften av bilderna kunde har lyfts ut. Dessutom bör resultat-tabellerna minskas till en 1/4-sida och bör vara översatt till svenska, vilket Mfn bör ha bjudit på.

Nästa: Reportaget från Majtävlingen bjuder inte på en enda flygbild. Även här hade man alltså kunnat minska antalet bilder utan att något hade saknats – dock saknar jag bildtexter, som jag anser vara viktiga.

Mera: Sidorna 36-38 (= 3 sidor med 7 stora bilder, alltför stora bilder, onödigt stora bilder, två helt onödiga bilder). Här är en bildtext nödvändig till bilden upptill t v på sidan 38 – ”vad är det han har på sig, karln? Solbrillor från Ray-Ban?, GPS-läsare med inbyggd bioduk Eller …??

Ännu mera: På motsvarande sätt skulle man kunna dra ner Connys artikel om Mr Ridderström – bilden på noshjulet (sid 41) och inkromet (nertill sid 40) säger inget – framför allt då utan text.

Med de här raderna, som inte får uppfattas som kritik utan enbart som förslag till en stramare layoutförändring, som med lätthet sparar in de 16 sidorna. Tidningen blir förvisso något tunnare, men 5 nummer med insparade 5 x 16 sidor blir förvånadsvärt nog hela 80 sidor, som kan ses som inbesparade pengar eller ger möjlighet att ge ut en tjockare tidning vid något speciellt enstaka tillfälle. Båda möjligheterna är inte att förakta.
Fundera nu kompisar och har Ni motargument, så presentera dem. Alla synpunkter är viktiga.
Och vad Ni än säger, så tar jag det inte som gnäll utan som värdefulla bidrag till att lösa ett problem inom SMFF. Kom along,boys!
Dingwallius

2015-07-05 21:54:55
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Med en elak förkylning som jag nog fått av dottern som varit på scoutläger så har jag haft tid att läsa RCM&E där gamle "redaktören" Graham Ashby (om jag minns namnen rätt) har lämnat skutan. Det var en lång artikel från deras heltidsanställda reporter om hur redaktören varit stenhård med bilder och text - utan att refusera. I den tidningen ser man sällan bilder på mer än spaltbredden i reportage.

En annan sak är denna Danne Johansson i MFK Busy Bee som skrivit ett antal artiklar. De artiklarna finns på hemsidan fast med mycket mera bilder och fungerande länkar. Det är säkert ett sätt att gå. Jag ser ju länkar till bonusmaterial i många större modellflygtidningar så det kan ju inte vara fel. En riktigt bra och korrekturläst text i tidningen och bonusmaterial på hemsidan för dem som vill ha mera bilder, film och diskussioner.

OK - jag vet att vi inte har heltidsanställt folk för modellflygnytt men det är förvisso en avsevärd skillnad i antal och storlek på reportagen.
Flyg lågt nära och sakta

2015-07-06 11:16:08
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Lägg ner tidningen varför måste jag stå å betala för en tidning som jag inte vill ha och som jag inte ens har fått fast jag nu har betalat för den. Är ju inte första gången tidningen inte kommer ut till medlemarna
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-06 11:56:32
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Är det strul även denna gången?
Det var ju något fel i adressregistret till ett tidigare nummer i år och det fick man nog reda på men till detta numret har jag inte läst om flera som inte fått tidningen när den skulle komma. Enstaka tidningar kan ju försvinna med posten och då får man väl reklamera och få en ny skickad. Är det många som inte fått MFN #3 så borde det ju informeras direkt.

Huvmannen har helt rätt i att det borde finnas ett medlemskap där man slipper tidningen om man inte vill ha den.

Och så skrivs det att tidningen ska komma som pdf på hemsidan med ett nummers fördröjning - Vi har fått nummer tre i brevlådan (om vi haft tur?) men ingen nummer ett eller två på hemsidan samtidigt.
Flyg lågt nära och sakta

2015-07-06 14:45:10
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Hej Huvmannen!
Du föreslår, att man lägger ner Modellflygnytt. Det är inte svårt
att göra det, men det behövs goda argument från Dig för att
övertyga dem , som ser den som en bra modellflygntidning.
DU villi nte ha den, men hur säger Du  till  dem, som vill ha den kvar?

Just DU vill inte ha Modellflygnytt, skriver Du. Det accepterar jag.
Skulle, Du vilja specificera orsaken/orsakerna till Ditt beslut?
Det kan finns fler, som har samma åsikt som Du och som vi
skulle behöva känna till för att om möjligt bidraga till att det
blir en tidning, som fler gillar – kanske till och med Du!
Kan Du bjuda på lite tips?
Sture tingwall

2015-07-06 16:50:41
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
I väntan på kommentar från Huvmannen kan jag berätta, att jag nu kollat
om mina påståenden stämmer. Och det gör de!
Jag tog ett par sidor från Mfn #3 och bestämde mig för att "klämma ihop"
några artiklar, dvs låta mer än ett ämne dyka upp på en sida.
Jag tycker det blir mer koncentrerat. I samtlig fall har jag gått ner i
antal bilder per artikel, men haft målsättningen att ha fler bilder per sida.
Då ser det inte så magert ut. Trycker jag. Här två exempel gjorda med
bitar från flera artikal. Vad tycks? Vad sägs? Spolbar idé?


Ni känner igen storbilderna fastän de fotograferats från datorskärmen.

2015-07-06 18:27:15
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Varför jag inte vill ha den.
Enkelt för mig finns det mer och bättre
info å hämta från internet än från tidningen.
att tvingas betala för nåt man inte vill ha
är för mig slöseri med mina pengar om nåt.
Mycket mer slöseri än att försöka spara in nån sida.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-06 22:36:24
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Petrik
Skicka mail
Då jag inte tävlar så behöver jag ingen tävlingslicens från SMFF.
Det jag betalar för är alltså Försäkring + MFN.
Lägger man ned MFN så kan jag ju lika gärna vara med i RCFF för en billigare peng för att ha försäkringen.
Eller??

/Petrik
En som hoppas tidningen blir kvar.

________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-07-06 22:41:07
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Lägg ner tidningen varför måste jag stå å betala för en tidning som jag inte vill ha och som jag inte ens har fått fast jag nu har betalat för den. Är ju inte första gången tidningen inte kommer ut till medlemarna


 
Citat från: pgrts
Huvmannen har helt rätt i att det borde finnas ett medlemskap där man slipper tidningen om man inte vill ha den.



Min högst personliga åsikt är att har man bestämt sig för att vara med i kollektivet får man acceptera de "regler" som finns i det. Om man börjar med individuella specialanpassningar av kollektivets regler finns det ingen ände för var det kan sluta. Om jag gör samma tankeexperiment för mitt klubbmedlemskap kan jag i så fall ifrågasätta:

1. Jag flyger segelflyg och buklandar. Ska jag då behöva betala för gräsklippning av landningsbanorna?

2. Både jag och helikopterflygarna laddar batterierna på fältet, men mina batterier innehåller mycket mindre energi än helikopterflygarnas. Ska jag då behöva stå för samma del av elräkningen som dem? Hur blir det i så fall för metanolflygarna?

3. Jag behöver inget mekarbord för att montera ihop mitt plan. Ska jag verkligen behöva stå för underhållet/inoljningen av dem?

4. Å andra sidan ingår jag i styrelsen och vi har ibland möten i klubblokalen även vintertid och slår då på värmen i stugan. Borde jag betala extra för den värmekostnaden?

På samma sätt kan man resonera kring städdagarna (behöver jag verkligen städa de delar av klubbområdet som jag inte använder), styrelsearbetet (behöver jag engagera mig i frågor som inte berör "min" gren av hobbyn), medlemsutskicken, etc, etc. Allt blir - enligt min åsikt - lika absurt. Jag har ju accepterat att vara med i den klubben och därmed att ställa upp på de villkor som gäller klubben. Valet är ju istället ifall jag vill ingå i kollektivet eller inte. Och OM jag väljer kollektivet kan jag välja att på demokratisk väg försöka förändra reglerna i klubben/förbundet, men demokratisk väg är inte - enligt mig - att spy galla i ett forum, utan att göra det via de vägar som stadgarna - som jag accepterat i och med att jag sökt medlemskap - föreskriver, t.ex. via motioner till stämman.


Jag antar att jag trampar på många ömma tår nu, även om det inte var huvudändamålet med inlägget. Jag är bara så trött på denna ständiga gnällföljetong om Modellflygnytt så fort ett nytt nummer kommit ut. Dessutom anser jag - även om det inte riktigt hör till debatten - att de flesta nummer är klart läsvärda och jag är imponerad av den kvalitet de ansvariga lyckas få till trots bristen på inskickat material.

Däremot skulle jag glädjas av en eventuell framtida möjlighet att få välja att få tidningen i PDF- eller EPUB-format istället för pappersform, men att det skulle leda till en differentierad medlemsavgift är för mig helt främmande.

2015-07-06 22:44:59
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Hej Huvmannen. Jag respekterar Ditt svar  som är helt klart och förståeligt
med den argumentering Du har. Jagbförsöker dock vända det till en suverän
utmaning för oss som vill skapa en medlemstidning, som man vill ha.

Så Du bidrar faktiskt till en utveckling och den tackar jag för.
Ha det bra och flyg fint med Din Corsair för det var en sån?
Dingwallius

2015-07-06 23:30:18
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Du StefanR kom med bra argument och synpunkter, som inte bara gäller
modellflyggemenskap utan också på jobbet,i samvaron med andra lirare.
Du har definitivt ingen plats bland dem, som klassas om gnällEW vilket jag lite orättvist kommit att tillhöra. Att lägga fram reella förslag är inte gnäll även om man många gånger kan uppfatta dem som gnäll. Jag tror mig kunna göra en  mer attraktiv och mer ekonomisk Mfn med de förslag till ändringar jag presenterar. Synpunkter är alltid bra att de läggs fram – antingen förbättrar de situationen, eller också så spolas deför verklighetens sanning är bättre. Det var det! Sov Gott!
Dingwallius

2015-07-06 23:57:59
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
petrik inte säkert försäkringen täcker alla fält om man är med i rcff å virse versa kan det va med smff antar jag men kan ha fel men visst rcff räcker men vill man tävla är man låst till smff å en tidning som man inte vill ha och som egentligen är onödig och som man inte alltid får hem i lådan.
För som en annan redan sagt  så fort den kommer ut så blir det ett ständigt gnäll på dess layout eller innehåll.
mer attraktiv och mer ekonomisk Mfn sa Sommer vadå är dom utan pengar eller ??
har dom konkat tror inte det är ekonomin som gör att tidninge till va den är.
*** Redigerat av huvmannen klockan 2015-07-07 00:15:40 ***
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-07 05:05:55
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Tjena Huvis! Om jag kommer dragande med en Spit, som du kikar på och i all välmening tycker att jag borde ha två servon till skeven, byta till stötstång till höjdrodret i stället för linor samt byta till en 14x5 propp – inte tusan tar jag det som att Du gnäller på mig. Du hjälper mig med Dina synpunkter.
På samma sätt som jag kommer med förslag till ändringar på Mfn, så gnäller jag inte fram dem,  utan bara försöker  beskriva dem.
Du gnäller inte på mig, tja lite lanske. Men jag gnäller inte, tycler jag. Nog förstår Du vad jag vill ha fram i vår fruktbärande dispyt Ha det bra pojk! Var det en Corsair?
Dingwallius

2015-07-07 12:36:13
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Gör den digital så sparas det en massa pengar
är enda sättet å verkligen spara in pengar på
om dom nu har så dålig ekonomi så dom måste
spara in på sidorna så som du säger det.
Bättre å kolla över det än att köra på å sen
inse fan detta går inte.
För enligt dig så verkar det va dålig ekonomin
som gör så att tidningen är dålig om inte finns
det ingen anledning till att snacka om å ändra
på layouten.
För har dom råd å göra den så som den ser ut nu så har dom det.
Annars så hade den inte sett ut så som den nu ser ut.
Dom vet va dom har å spendera på tidningen å gör layout o sidor
utefter det.
Finns inge anledning å behöva ändra på nånting där.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-07 13:33:00
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Bra svar Huvman som säkerligen delas av flera.
Men det finns nånting som kallas layout, som jag vill kalla grafisk form och många undrar vad det är för gallimatias. Den grafiska formen är till för att få budskapet (i exvis en annons) att gå fram på bästa sätt. Där gäller det att balansera bild och text, så att det lockar att inte bara titta på annonsen utan också läsa texten i den – alltså att stimulera läsaren till att ta del av dess innehåll.
Ta en titt på en bilannons. Där gäller det att presentera bilens alla fördelar på ett lättläst sätt. Ord kopplas till bild och hela annonsen utformas för att du ska tycka att det är trevligt att läsa den. En bild i annonsen "styr" in Dig – eller gör Dig ointresserad. En bil eller något tekniskt gör att Du tittar på den, en bild på ett läppstift gör att Du bläddrar förbi.
Den grafiska formen är mycket viktig för att läsaren ska dra i sig innehållet. Man har gjort mängder av s k läsvärdesundersökningar för att komma fram till bästa lösningar. Många undersökningar har visat att t o m experter trodde fel. En annons läsvärde kan mätas vetenskapligt på samma sätt som man tar tempen på en sjuk.
Nu ska jag inte ordna mer om det här, men sammanfattningsvis så är det viktigt att man utformar tidningssidor så att de lockar att läsa, att budskapet kommer fram snabbt och enkelt, att texter som SKA/BÖR läsas KAN läsas och inte försvinna in i negativ form på murriga färgplattor. (Jag har många gånger undrat över varför i bilannonser man tar till minsta textgrad för att tala om bränsleförbrukning och sådant. Vill man ha med en text så ska den synas annars kan man utesluta den.
En tidning lever till 80% på sin grafiska utformning. Det gäller främst dylika med tekniskt innehåll (som Mfn!) I andra kan man garnera med mer eller mindre avklädda damer för att öka läs/titt-intresset, men den arbetsformen gynnar inte modellflygnyheter. Jag har synpunkter på Mfns grafiska form, som framgått ovan.
Ha det bra! Dingwallius
P.S. Om jag ändå hade din förmåga att med få ord få fram vad Du vill – jag går an som en skvaltkvarn!.D.S.

2015-07-07 18:29:02
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Det är ju vettiga diskussioner men chansen att man får någon feedback från redaktionen är väl inte så värst stor?
Vad är problemet eller problemen?
Är det pengar så kan man ju spara som Sture föreslår genom att göra det som skrivs i tidningen mera kompakt så att man får färre sidor. Man kan även göra som Daniel föreslår att publicera digitalt så att man skippar avgift för tryck och distribution till de som föredrar det. Ledsen Stefan men jag tycker inte att dina argument om solidaritet biter och att dina jämförelser med att ställa upp solidariskt på klubbarbete gäller konstruktivt för att få en bättre tidning, vilket ju är vad detta handlar om, eller bör handla om.

Som Sture skriver så är layout viktig så jag har några olika tidningar att jämföra.

Först en typisk sida från RCM&E. Det kan ju inte jämföras med en dyr stor tidning men layout kostar ju inte att jämföra. Här är det 3 kolumner plus en kommentarskolumn på ca halva bredden. Tidningen är lättläst och bilderna små men inzoomade på detaljer, och så ser man att det finns mera bilder, filmer och annat på hemsidan.


Senaste Modellflygnytt
Här är också tre spalter men ingen kommentarsspalt och således lite större och mera lättläst text.


En modellflygnytt från 1997 som i princip har samma layout som RCM&E har i dag.



En tysk specialtidskrift för friflyg - Thermiksense full med fakta och diagram men inga färgbilder. Här har man också svårt att få fram medarbetare till de olika spalterna. Tabeller och resultat presenteras i 3 spalter med betydligt mindre text och reducerad till de första 5 plus landets egna resultat.


Vår egen specialtidskrift för Oldtimerflyg. Svartvit men riktigt bra tryck. Liksom Thermiksense är det bara två spalter och lite större lättläst text.


MEN - om det inte är pengar utan brist på innehåll?
Flyg lågt nära och sakta

2015-07-08 03:01:21
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
MEN - om det inte är pengar utan brist på innehåll?

De styrande ska hålla hårt i pengarna enär de är medlemmarnas pengar,
Inte i ett enda läge är det OK att i brist på material pumpa upp det lilla man har.

Artikeln Funglider ryms på en halvsida i st f att pumpas upp till 2 sidor. Enkelt!
Artikeln MPX RockStar går in på mindre än en helsida. Slöseri med 3 nästan lika bilder. Enkelt!
Om inbjudningarna – början sid 42 – tar 8 sidor utan intäkter är också det slöseri. Enkelt!

Tidningskommitéen är onödig. Lägg ansvaret på en enda person, som får fråga när det krävs.

Tusan också vad jag skulle vilja hoppa in och "ta över", men ålder & krämpor lugnar ner en!
Dingwallius

2015-07-08 09:03:32
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
poteta
Skicka mail
Vänd på frågeställningen sommrsol. Tror du att de som håller på med tidningen medvetet vill slösa sidor? Tror du de medvetet vill undvika att "läsaren ska stimuleras att ta till sig innehållet" eller att "texter som SKA/BÖR läsas KAN läsas och inte försvinna in i negativ form på murriga färgplattor"?

Självklart gör den nuvarande redaktionen så gott de kan! Sen kommer du med dina förslag på en redan tryckt upplaga och alla vet ju att det är lätt att hitta fel om man letar tillräckligt noggrant.

Jag tycker att tidningen duger alldeles utmärkt som den är. Det är möjligt att dina kunskaper om att sköta en tidning är större än nuvarande redaktion men strunt samma. Att komma med förslag(som kan uppfattas som pekpinnar) i efterhand på en redan tryckt upplaga tror jag inte hjälper ett dugg, det skapar nog mer irritation.
Faktum är att så fort ett nytt nummer släpps så ska det kommenteras, oftast negativt. Inte konstigt att det uppfattas som gnäll då.

2015-07-08 10:35:31
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
reparatörn
Skicka mail
Poteta,

Bra sagt!!! Jag tror vi övriga kan visa lite tålamod också. Jag anar att MFN kommer att bli lite bredare med tiden, och förhoppningsvis då även intressantare att läsa. Ge vår nye förbundsordförande mer tid bara, så tror jag att det löser sig.



Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-07-08 10:48:53
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Bra Poteta! Nu fick jag anledning att förklara lite hur en tidning framställs.
För att den ska vara "mest" ekonomisk trycker man den i ark om 4, 8, eller 16 sidor.
16 sidor är det bästa (lägsta pris per tryckt sida) alternativt.
MEN. Så kanske man har material bara för 43 sidor och då kommer frågan:
• Ska jag trycka 2 x 16 (32) + 1 x 8 (8) + 1 x 4 (4) = 44 sidor totalt eller
• Ska jag trycka 2 x 16 (32) + 2 x 8 (16) = 48 sidor eller
• Ska jag trycka 3 x 16 (48) = 48 sidor
Frågan blir lite knepigare att besvara om man har ambitionen att tidningen ska vara
lite tjock och kännas "mer värd" för pengarna. Då är det lätt att man drar till med hela 48
sidor, trots att man i mitt exempel bara har material för 43 sidor – alltså ger man ett par artiklar mer utrymme än vad de behöver ( se ex sid 18-19 i Mfn 2015/#3.). Jag vet, för jag har jobbar med tidningar i mer än trettio år och det kan ju inte vara fel, att jag försöker dela med mig av min erfarenhet, eller … ? Men det får stämpeln GNÄLL, men jag ger inte upp!

För SMFF:s del anser jag, att ekonomien obetingat ska stå främst och med en sådan grundförutsättning bör man jobba "neråt", dvs har man – som i mitt exempel ovan – material för 43 sidor, så drar man ner utrymmet till  2 16-sidiga ark och ett 8-sidigt, dvs totalt 40 sidor. Ett bra exempel på detta är sidorna 18-19 i senaste numret, där man "fyllt ut" med tre nästan likadana bilder. Där kom ett tydligt exempel på att man vill försöka få tidningen så tjock som möjligt med det begränsade material man fått in.
Vill man köra med 48 sidor i mitt konstruerade fall ovan finns ju möjligheten att kontakta någon annonsör och erbjuda ett lågt annonspris enbart för det speciella tillfället.
Nu kan det ju vara så, att Du kan mer om tidningsproduktion än undertecknad, men mina rader behöver ändå inte betraktas som onödiga. Det kan finnas fler, som bör ha ett litet hum om det här med tidningar.
Dingwallius

2015-07-08 10:50:15
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
McRegor
Skicka mail
Personligen tror jag att klubb- och förbundstidningarnas tid är över - i alla fall för förbund av vår storlek och som drivs ideellt. Låt istället hemsidan bli navet och se till att den är aktuell (klart bättre nu än under senare år vill jag dock påpeka) och lägg ut artiklarna som inkommer där istället så blir det både billigare, enklare att administrera och de når medlemmarna snabbare - och inte minst information från styrelsen. Mer eller mindre alla har ju idag en smartphone, surfplatta eller PC så information och annat når nog ändå de allra flesta även utan en tidning. Sen tror jag inte att det är SMFFs ordförande allena som styr om den befintliga tidningen är läsvärd eller ej men det är en annan fråga.
Roger
www.mcregor.se

2015-07-08 16:06:15
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Hej Mr McRegor! Jag håller med om att förbundstidningarnas tid snart är över.
Men man kan fråga sig varför. Och det mesta svaret är ju HEMSIDOR, en suverän företeelse
om man utnyttjar dess fördelar med att vara snabb i båda riktningar.
Du skriver: att de snart är över "i alla fall för förbund av vår storlek och som drivs ideellt".
Jag tänkte hålla med Dig till 100% för jag trycker så, men innan jag far iväg med påståendet
så ville jag kolla. Vi har lite fel. Bl a hittade jag den här medlemstidningen Brittbladet (260:- per år + 40:- i frakt).
Jag känner inte dagens upplaga, men inte tror jag den ligger över 1000 st. Den kommer ut i fyra nr per år. Men Du, jag tror vi har kommer att få rätt i långa loppet, kanske snabbare än vi tror då Lova är med i den produktionen för en hemsida med liv!

Hej Mr Poteta. Du skrev: Faktum är att så fort ett nytt nummer släpps så ska det kommenteras, oftast negativt. Inte konstigt att det uppfattas som gnäll då. Ett skäl att jag kommer med kommentarer just då ett nytt nummer har kommit ut. Då kan jag referera till det.
Ett annat skäl till att jag kommenterar och kommer med förslag är att jag vill hjälpa för en av få saker jag kan är att producera en tidning. Om man uppfattar det som gnäll, så kan jag lik Kongen och Dig vända på bladet/steken och säga, att vilket gnäll får inte jag ta emot för att jag är engagerad och kommer med råd, anvisningar och idéer till att göra vår tidning bättre för medlemmarna. Kan det anses var fel, framför allt som inte alla ve thur man producerar en tidning. det är många led, som ska förfinas och det är där jag vill/försöker/anser mig vara skyldig att dela med mig av mitt kunnande.
Så skrev Du också så genomtänkt: Tror du att de som håller på med tidningen medvetet vill slösa sidor? Om jag nu är så "blåst" som Du anser,ge mig då ett (ETT) trovärdigt skäl till att man i den artikel tar in tre (TRE) bilder, som förmedlar exakt samma budskap. Enda skälet kunde ha varit att man vill efterlikna de "FINN FEM FEL"-bilder, som brukar glädja småttingar i deras utgåvor. Men si,det var heller inte avsikten. Tror jag.
Dingwallius
Det var det.


2015-07-09 19:19:38
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Så skrev Du Poteta – också så genomtänkt: Tror du att de som håller på med tidningen medvetet vill slösa sidor?

Om jag nu är så "blåst" som Du anser,ge mig då ett (ETT) trovärdigt skäl till att man i artikeln
(Multiplex Funglier) tagit in tre (TRE) bilder, som förmedlar exakt samma budskap. Enda skälet kunde ha varit att man vill efterlikna de "FINN FEM FEL"-bilder, som brukar glädja småttingar i deras utgåvor.
DEt skulle vara intressant att känna Din argumentation, den kan ge ytterligare kunskaper, så kom along! Ja  längar!
Dingwallius

2015-07-09 19:43:06
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Rolle
Rollerex@hotmail.com

Administratör

Att ni orkar!

Rolle
Det är skillnad på olika !!

2015-07-09 19:52:02
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Var Du glad Rolle att det finns folk utanför styrelsen, som är intresserade av att
göra Mfn så bra som möjligt. Det kan väl vara en vara bra målsättning för en gräsrot, då en topp-snubbe i SMFF uttrycker sig på Ditt sätt. Jag förstår, att Du inte orkar!
Dingwallius

2015-07-09 21:13:48
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Rolle
Rollerex@hotmail.com

Administratör

Men hur orkar ni lägga ner sån energi på något som redan gått i tryck?
Ring Åke och erbjud er att hjälpa till innan blaskan går i tryck.
Då gör ju ert tyckande skillnad.

Rolle

Det är skillnad på olika !!

2015-07-09 21:37:56
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
undrar om ni gnäller runt lika mycket på
andra tidningar sås som expressen aftonbladet
eller liknande. Kan det vara ett sätt att vilja få uppmärksamhet.
För nått måste det vara när ni går in på fel forum å gnäller på en tidning.
Det hela handlar om hur ni vill att tidningen ska vara.
Inte om att andra kanske gillar den som den är.
Bara för ni tycker att layot å innehåll kan var  si eller så
betyder inte att det är rätt.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-09 22:13:47
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Rolle: Som jag skrivit tidigare, så har vi då alla en och samma förlaga för diskussioner.
Lättare så, eller vad tror Du? Först då kan vi undra om 3 likadana bilder behövs i en artikel.
Och jag väntar på kommentarer om det antingen är fler än jag, som tycker det är slöseri, eller om flertalet anser det vara en god idé att kanske köra med ännu mer.

Huvman: Hur tror Du det känns att bli anklagad för att gnälla då man till hundra procent vill bidra till tidningen. Bara en enkel fråga till Dig: När bidrog Du med en artikel i tidningen?
Slutligen kan jag med tyngd påstå, att det föreligger - mängder av regler för hur exvis tidningar skall utformas och text användas för att förstärka tydligen och läsbarhet.
Men gnäll på Du! Dingwallius

2015-07-09 22:21:30
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
conulv
Skicka mail
Underbart StefanR

Det finns hopp för oss, mer sånt !!

I övrigt håller jag med Rolle, hur orkar ni ?

Åk ut å flyg istället, det ska jag göra

/Conny

2015-07-09 23:31:16
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Sommer Man bidrar ingenting med att gå ut i fel forum å gnälla.
Sen så är det dina synpunkter å varför skulle dom vara rätt.
Det spelar inge roll ifall du tidigare gjort denna tidning
nu är det andra som gör den å dom gör den på sitt sätt.
Vill du göra förändringar kontakta dom som gör tidningen
inge ide å vara här gäller även pgrts som postade detta.
SMFF har en hemsida det finns personer som har hand om
tidningen kontakta dom. Vill dom inte höra av sig till er när ni
försöker nå dom kanske det kan bero på att dom har fått nog av er.
För dom vet nog iallafall vad det är ni vill.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-10 04:18:57
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Huvmannen:  Jag förstår Dig och misstänker samtidigt att Du inte är SMFmedlem. Då är allt okej från min sida. Olika åsikter anser jag bidrar till utvecklingen och jag har alltid jobbat efter devisen: MÅNGFALD BERIKAR.

Jag strartted den här tråden i positiv anda, att söka förbättra. Vänligen läs mina rader och tala om för den blinde Daingwallius var det framkommer gnäll. Det behöver han veta.

Det dröjde dock inte länge förrän osakliga, icke SMFF-medlemmar eller t o m höga SMFF-potentater tog överhanden och kallade det mesta gnäll.
Det är tacken för att man lyfter blicken från det egna navelskådandet och försöker bidra. Jag kan åtminstone se tillbaks på de förslag jag lagt fram och undrar samtidigt vad en del övriga bidragit i det här ärendet med t o m märkligt och förvånade nog med Elits högsta tupp,

Om man från ledningshåll uttrycker en förvåning "att man orkar" i stället för att stötta och entusiasmera dem som orkar, tolkar jag som ett svaghetstecken. Det hade varit snyggt, om man hade hållit inne med den typen av kommentarer, som får en att tappa tron.
För att bli gnällist "för att man orkar". Va? 
Ta som exempel skaparen av denna tråd, Patrik, som drog igång skanning av gamla Mfn-nummer. "Att han orkar?" Patrik orkar för att han brinner av att vilja bidra.
I den negativa församlingen vill jag inte verka, men lovar slutföra mitt projekt som SMFF styrelse I varje fall en del av den! – tyckte var toppen. Men lågan börjar tyvärr falna!
Morsning and godbye!
Dingwallius

2015-07-10 08:07:58
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
N17NL
Skicka mail
Går synpunkterna fram till http://bildomedia.se?
Annars tycker jag att detta nummer visar att det finns ett behov av en tidning då det var sidan 49 som startade diskussioner som antagligen leder till förtydligande eller förändringar så att vi kan fortsätta flyga i stort sett som vi alltid gjort och känna att vi inte bryter mot något regelverk. Håller med Stefan om att man ska undvika specialanpassningar av det kollektivet bestämmer. Antingen har vi en tidning för alla eller något motsvarande på webben som är öppet för alla medlemmar.

2015-07-10 08:50:48
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
reparatörn
Skicka mail
Nu grabbar/gubbar....

Jag tycker MFN är en jättebra tidning. Blandat innehåll, lättläst, och att det finns ett rikligt bildmaterial i varje nummer är bara bra. En bild säger som bekant mer än tusen ord. Två bilder säger mer än två tusen ord. Tre bilder ((även om de råkar visa samma sak) säger mer äntre tusen ord. Osv. Bra också att man tydligt visar via tydliga annonser de olika träffar och meetings som äger rum i en nära framtid.

Så tycker jag i alla fall.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-07-10 10:36:23
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Men fatta att detta forum är fel ställe att prata tidningens innehåll.
Det är som att gå in på expressen å gnälla på Aftonbladet.
Även fast det kan finnas styrelsemedlemmar här så är det fel forum
å ta upp dessa frågor. Ska ni inte då också skriva på rc univers eller rcff eller andra rc forum det kan ju hända dom är där med. Och sommer jag är smf ansluten det är därför jag undrar varför jag måste betala för nåt jag inte vill ha. Det hade varit bättre om pengarna går till dom som verkligen
visar upp sverige i tävlingar osv då kan jag förstå men en tidning är inte nödvändig å ha i pappers format i ett förbund. Men däremot
behövs medlemmar tävlande och en bra försäkring. 
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-10 19:20:54
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Det hängde ett par snyggt byggda segelplansvingar på min vägg. De var oklädda, men snygga bara som de var. Så en dag beslöt jag mig för att bygga en elmotorseglare. Klädde vingarna. Gjorde en kropp, snygg tyckte jag. Installerade motor och hela konkarongen och fick allt att fungera. Proppen åt rätt håll. Tp där den bör vara. Ett toppenbygge, tyckte jag. Den skulle hete Grandioso!
Så en dag tog jag med den till fältet för att få hjälp att flyga den. Är själv lite ringrostig.
Så kom första kille. Du kroppen är för kort. Den blir svår  känlig på höjdrodren.. Annars rätt okej.
Den andre killenn: Du kan inte ha den helsvart som den är.Du får ett helsike då den är i luften. Klä en vinge i en annan färg
Den tredje killen: Nänä, Du måste skränka högervingen mera. För resten skit i det. Sätt dit skevroder för Guds skull! Och den blir snyggare om Du skippar gummisnoddarna och fäder den med skruv. Men den ser bra ut. På håll. Jag töpte den till Tjoven i stället för Grandioso!
Efter två dagar var jag där med den igen. En glad vinge, Små höjdroderutslag. Men dina skevroder är helt åt skogen. Haru inte läst om differentiering? Kom igen sen du har ändrat dem!

Jag åkte hem glad som en gris för alla de goda råd jag fått. Tänk var kul, att det finns kompisar som talar om vad de tycker, hur det bör vara.

Innan jag var hemma, så kom jag att tänka på mina försök att bidra til utformningen av Modellflygnytt. Då blev jag klassad som Gnällgube av många. Tänk, här var jag tacksam för alla goda råd och idéer jag fick av dom som vet!
Dingwallius, som inte kunde lta bli att berötta den här sagan.

2015-07-10 21:51:35
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Buster
picostick@flygfotografen.se
Hej.

Utlyser härmed två dagars vapenvila,
Mäster Tingwall fyller 82 på söndag!!

Grattis hälsar Buskflygaren från skogen....

http://www.buskflygarna.blogspot.se
*** Redigerat av Buster klockan 2015-07-10 22:14:19 ***

2015-07-10 22:36:44
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Något mer avlägset från trådars innebörd har jag aldrig mött.
Men Busters inlägg tackar jag för och lägger mig nu rätt så trött.
Sånt där piggar upp mig och visst blir jag glad långt in i själen
Och den goa och härliga värmen från honom nu smälter tjälen!

Dingwallius

2015-07-10 23:12:38
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Du få komma med goda råd hur mycket du vill men släng ut dom där dom hör hemma
och det är inte här.Även fast en del som är inom smff är på denna sida så
är det inte här man ska diskutera dom frågorna. Så snälla kontakta dom som har
hand om tidningen från och med nu å låt detta forum från och med nu va fri ifrån Modelflygnytts tidnings diskussion.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-11 00:20:01
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Förstår Du bäste Huvman, att då det förekommer en avdelning
här som kallas OFF TOPIC, så vore det klädsamt, om Du någon
gång förmår inse att här kan vädras allt från humlornas kärleksliv
eller fotsvettsimpregnerade strumpor till andelen fackförenings-
anslutna vid arbetsplats Reeperbahn – vare sig Du vill eller inte.
Dingwallius

2015-07-11 12:15:42
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
airfoil
Skicka mail
Huvmannen:
Lägg ner. Det är OFF TOPIC. Tål du inte att se trådar om SMFF och Modellflygnytt, så dra ner huvan lite mer eller ge tusan i att öppna dom. Det här är faktiskt bästa stället att diskutera SMFF, oavsett vad du tycker.

2015-07-12 03:28:31
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
oftopic eller inte så förväntar han sig att dom ska svara eller notera hans förslag å det tycker jag inte hör hit eftersom han vill förändra tidningen å då ska han ta det med dom vedebörande som har hand om tidningen. Sen kan dom väll posta på rcff varför bara här eller rcunivers.
Och varför skulle detta vara bästa stället.
Dom har en hemsida dom har även kontakt personer inom grenarna så där om nått borde väll vara bästa stället. Bara för att det är många här å en del styrelsemedlemar från smff här så ska väll inte det vara en port till att näst intill tvinga dom till att svara på frågor som har med tidningen å smff över lag å göra. Nån frizon kan dom väll få ha utan mer eller mindre känna sig tvingade å svara. Det är va jag iallafall tycker.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-07-12 05:21:17
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Ja Du Huvman, Du är en intressant figur, som ajg hoppas fortsätter oförtrutet här. För varje lek har minst en joker. Du har uppträtt inom denna tråd på ett sånt sätt, att man undrar om inte Anticimex skulle kunna bidra till ordningen. Men dom är inte bra på att mota ollar vid grind.
• Jag hade hoppats från konstruktiva förslag på utformningen av Modellflygnytt från experten Huvis, men Du har satsat all Din energi på att ifrågasätta varför jag har dykt upp här med mina synpunkter på tidningen. Jag hade hoppats på tips om hur vi kan göra tidningen bättre. Alla modellflygares synpunkter är värdefulla. Men det sket sig, som man säger!
• SMFF:s modellflygare och Dina likar har haft problem med sin hemsida. Därför har vi med tacksamhet kunna dyka upp här på Svenskt Modellflyg och spåna för att med förhoppningen att i en snar framtid kunna vädra våra åsikter intern inom SMFF. Vi har stora förhoppningar genom de personval, som gjordes och just Lova kommer att göra stordåd på "sin" och vår hemsida. Det är jag övertygad om.
Så det är på sin plats att jag lyfter på hatten (huven?) och tackar för att jag dels har fått uppträda inom Dina domäner, dels uttrycker min stora förvåning att Du koncentrerat Dig på ATT vi dykt upp här och inte har ägnat minst tanke åt att bistå med synpunkter. Men vi har alla våra preferenser och Du har Dina!
Du är bra att ha, för MÅNGFALD BERIKAR!
Dingwallius

2015-07-12 07:15:01
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Airfoil har helt rätt.
Det finns inget bättre forum än så länge för att diskutera modellflygrelaterat och annat på än detta om det gäller svenska grejor.
Vill man diskutera engelska tidningar går man ju till ett engelskt forum om det inte är så att man vill tipsa de svenska vännerna om något bra eller dåligt i ett nummer. Att diskutera exempelvis modellflygnytt eller modellflygtävlingar på RCFFs forum är ju rätt så konstigt det också då de klart tar avstånd från både tävlingar och SMFF.

Nu är det inte så många månader sedan vi fick nya gubbs i SMFF och de jobbar ju på så gott de kan med olika saker som är viktiga. När det gäller hemsida och forum så har Lova Bannister direkt i samband med förbundsmötet jobbat på med nya artiklar och framför allt rensat mer än årsgamla julhälsningar. Man kan även kommentera artiklar vilket är bra men som ändå inte är ett diskussionsforum.
Det är inte alls omöjligt att det kan komma tillbaka ett forum under SMFFs regi om Lova gör en insats i den riktningen.   

Det är ju synd att modellflygnytts redaktion inte är mera aktiva än de är vilket väl har bevisats av att det på förbundets hemsida varit en beskrivning av redaktionsrådet med en vägarbetare samt namn från 2010 till i går då sidan tömdes och ersattes med några punkter i väntan på nya uppgifter.

OCH SÅ FÅR VI VÄL SJUNGA FÖR 82-åringen i dag. JA MÅ HAN LEVA !!!
Här kommer en hembakad blåbärstårta - spandauer får du baka själv.



Flyg lågt nära och sakta

2015-07-12 07:23:02
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
reparatörn
Skicka mail
Patrik,

Mumsfilibbaba.........hembakad blåbärstårta, jag säger då det. Brukar Du möjligen eventuellt kanske någon gång förhoppningsvis dela med Dig av denna godsak? Bara nyfiken....

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-07-12 07:49:57
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Douglas,
Jag antar att du bor i helt fel del av landet om du ska frossa i annat än renskav och möjligen våfflor med hjortronsylt :-)

Nu är det så att Herr Tingwall inte enbart gnäller om modellflygnytt utan även skriver deckare. Där kan man bland annat läsa om hans svagheter för olika kulinariska läckerheter. Har du ett bibliotek i närheten (bokbuss kanske) så be dem ta hem hans böcker för de är riktigt underhållande.

Å andra sidan så kan jag nog bjuda på något gott om du förvarnar om du får vägarna förbi. Just nu är det modellflygvecka på Ripa och vi brukar faktiskt ha gäster från så långt norröver som Skvadern i Sundsvall.
Jag har alltid undrat hur de kom fram till det namnet.
En kanin med vingar - betyder det att landningarna är hoppiga som en kanin?

Ett annat roligt namn är ju Jordfräsarna (Köping) som ju även det kan spela på lite tuffa landningar men jag har fått en bra förklaring om hur namnet kom direkt från skaparen av klubben.
Flyg lågt nära och sakta

2015-07-12 08:29:26
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Jisses GRABBAR! Patrik, Du kom först och jag hann nästan klämma hela tårtan innan
hemmagänget reagerade. TACK!
Sture

2015-07-12 17:58:38
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Gott Folk & God Patrik! Nu är tårtan avnjuten och var av den kvalitativa sorten att recept omedelbart efterfrågas av det Tingwallska hostronet. Nu nåt helt annat.

Patrik skrev här ovan:
Nu är det så att Herr Tingwall inte enbart gnäller om modellflygnytt utan även skriver deckare. Där kan man bland annat läsa om hans svagheter för olika kulinariska läckerheter.

Jag skrev en bok, Tusculum. Tryckte den. Kontaktade bokförlag för att få den distribuerad. Nähej, då ska vi trycka den! På semester i Grekland. Jag skrev en bok till. Tryckte den. Kontakta en  mängd bokförslag för att få den distribuerad. Nähej, då ska vi trycka den!

Vår gästsäng står ostadigt. Under den finns i ordnade rader wellpapplådor med tryckta böcker Tusculum (311 sid) och Gin Tonic (288 sid), som alltså inte kan distribueras via bokförlag. Grymt säger grisen och min dame, som tycker det var dumt att spendera runt 25.000:- på dessa böcker för att de ska ligga under vår gästsäng. Grynt, då exvis deckarnestor Jan Mårtenson kom med följande grej i några veckotidningar: Jans sommarlästips: Tusculum av Sture Tingwall. En annorlunda deckare av en 78-årig debutant som med glimten i ögat skriver i Homans anda.

Då pris 80:- per styck i Halmstads-bokhandlarna dit jag själv kunde leverera dem. Nu har jag tänkt. Jag säljer båda böckerna för 22:-/st. Det blir 44:- och frakten med Posten går på 56:-, så för en hundring för Du båda hem i lådan. Kan det vara nåt trots att Posten tjänar med på dem än undertecknad blåögda fummel.
Men beställ gärna och jag skickar på direkten. Det blir ett foto snart på böckerna!
Sture Fummel Dingwallius • Påarps Kattegattväg 14 • 305 95 Halmstad • 035-21 31 41

2015-07-12 19:49:59
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Nu h ar jag hittat bilden med de tv böckerna.

Pcketbookformat med rejält vitt papper.

2015-07-14 00:32:18
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Gasman
Skicka mail
Skicka båda böckerna Sture! Du har väl adressen kvar? Och lägg med en lapp med konto/postgiro vart jag ska skicka pengarna.

Bästa hälsningar

//Gasman

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-07-14 07:09:51
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pjaett
Skicka mail
Det rallarsvingas o munhuggstrollas i dessa evinnerliga diskussioner om flygförbunds erbarmliga tillvaro bara för att folk gillar att bråka på ett fora?
å för att behaga en relik med tårtgratulationer i nämnda tråd förbises kravet på att hålla sig till ämnet.  inlägg där skribenten prackar på oss böcker? reklam?

2015-07-14 07:46:51
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Polisen har talat. Snart kommer "Moderaterna" och raderar tråden.
Flyg lågt nära och sakta

2015-07-14 07:52:56
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Mr pjaett.
1. Ett forum, flera fora! (En fora = färd med lass o dyl. Ett fora är ett felaktigt uttryck!)
2. På vilket sätt kan Ert inlägg anses höra till trådens ämne, som framgår av rubriken?
3. Något prackande ser tydligen bara magsyrestinna personer, varvid Samarin rekommenderas!
4. Reklam har inte förekommit. Enbart anvisningar var "obefintliga böcker" finns att tillgå.
5. Spalten Köp & Sälj övervägdes, men skäl förelåg att inte försvåra handläggandet.

Föreligger andra oklarheter står undertecknad gärna och med glädje till tjänst att räta ut
eventuella frågetecken, som man så käckt säger idag!
Sture Tingwall, understundom under signatur Sommrsol eller Dingwallius. Kritik mot valda
signaturer förväntas också så länge magsyran hos Mr pjaett kvarligger på aktuell nivå

2015-07-14 14:37:54
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pjaett
Skicka mail
Tack för tillrättavisningen då fick jag lära nytt! har sett dylika uttryck och själv börjat skriva så i tron att det ska vara rätt uttryck. Rubriksättning och det man väljer att skriva går inte att förena.. åsiktsfrihet har inte med phvärde att göra.
pgrts; har inga ambitioner att aspirera och dessutom städas det inte längre idag.

2015-07-14 20:55:28
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
sommrsol
Skicka mail
Mr pjaett! Jag inleder och förhoppningsvis avslutar vårt sensationellt mellanspel vars tomhet gör att det av ett lätt korsdrag kan föras iväg till intet.
1. Rubrik och innehåll måste förenas. De bör gå hand i hand. Rubriken leder rätt, texten bjuder!
2. Du påstår att åsiktsfriheten inte har med ph-värde att göra. Du har rätt, men Din åsikt var fri,
    men visade mycket stort behov av Samarin. Må solen skina över Dig och låt snön vänta på sig!
Dingwallius

2015-07-14 21:23:55
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
flajer
flajer@bredband.net
 
Citat från: sommrsol
Nu h ar jag hittat bilden med de tv böckerna.

Pcketbookformat med rejält vitt papper.


Du har mail!

2015-07-16 10:53:55
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
bem
Skicka mail
Hej,

Ett bra exempel hur ett modellflygförbunds ansikte utåt kan utformas tycker jag är Norges mosvarighet till SMFF. Jag kikade i deras medlemstidning vid en F3A tävling tidigare i vår, som F3A flygarna från Norge som var med på tävlingen hade med sig. Wow, vilken proffsig och innehållsmässigt intressant medlemstidning de har. Jag förslår att Modellflygnytts redaktionsråd kikar på den och kontaktar deras redaktionsråd för tips osv. Kan de i Norge få till en så bra medlemstidning så borde väl vi i Sverige också kunna få till nåt liknande?
Steg 1 kanske kan vara att SMFF redaktionsråd tecknar en prenumeration på den norska motsvarigheten och studerar några nummer framöver för inspiration och sen funderar på hur vi bör förbättra vår egen medlemstidning, både layoutmässigt och innehållsmässigt.

/Bo

2015-07-16 12:10:13
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
Optimate
Skicka mail
Såväl norska som danska är lätt att förstå för svenskar när det gäller skriven text. Genom en förfrågan hos de norska och danska tidningarna kanske MF-Nytt kunde få publicera artiklar från dessa. Det finns med all säkerhet artiklar i Norge och Danmark som även skulle intressera en svenska läsekrets, och översättning behövs inte. 

2015-07-16 18:30:41
RE: Modellflygnytt nr 3 2015    
pgrts
Skicka mail
Tack Bo och Alf. Har jag missat dessa tidningarna i denna tråden?
Båda är länkade från extra i www.modellflygnytt.se.
Danska tidningen finns liksom svenska som pdf från de äldsta numren framåt medan jag bara hittar ett provnummer som pdf på norska sidan.
Det finns förstås att lära från många andra tidningar, både vad gäller layout och innehåll.
Flyg lågt nära och sakta