Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Drönerierna
2015-05-10 08:33:33
Drönerierna    
sommrsol
Skicka mail
"En drönare stoppade trafiken på Bromma" kunde man läsa och höra.
"Drönare"? Är det inte dags att med ord särskilja de olika flygtygen?
Förutom de krigiska har vi ju schyssta bananer i form av av godkända
och kommersiellt använda flygtyg (skogsbolag, mäklarfirmor etc).
Så har vi det jag vill kalla ohyran, som absolut inte får hamna under
beteckningen modellflygplan. även om det är många modellflygare
som har en snurra att leka med.
Det är klart, att hobbyfirmorna vill tjäna pengar och därför med glädje
följer trenden, men den dagen en dylik dyker upp i en annons i vår
Modellflygnytt har det gått för långt. Men se ett ex av AOH, där det vimlar av
annonser om quadrakoptrar, som bara låter bättre, men betecknar samma
bedrövlighet. Att tro att hobbyfirmorna ska ta minsta ansvar för försäljningen
av dem är att omdömeslöst.
Vad gör vi med detta, som någon släpat in bland modellflygeriet?
Dingwallius

2015-05-10 09:43:55
RE: Drönerierna    
pgrts
Skicka mail
Om det är quad, multikoprar, helikoptrar eller flygplan spelar väl ingen roll i sammanhanget? Det är bara att inse att det är leksaker som säljs i leksaksaffärer eller via nätet utan begränsningar. Att leksakerna är dyra spelar ingen roll i sammanhanget.

Det har alltid funnits folk med annorlunda omdöme om var och när man ska flyga.
Jag har full förståelse att affärsflyget inte vill ha varken fåglar eller småflygplan där de har sina stråk. Fåglarna är ju svårare att sätta regler för.

Jag tror inte att modellflygklubbar någonsin kommer att kunna begränsa busflyget, lite lite som att alla kommer att hålla hastighetsgränserna på vägarna till 100%.

Att tidningar vill ha häftiga rubriker är väl rimligt när de inte har råd att ha reportrar för trevligare reportage.
Flyg lågt nära och sakta

2015-05-10 10:17:32
RE: Drönerierna    
tobbepostis
Skicka mail
Buster det var en dålig ursäkt,bara för att är för många rattfulla ursäktar det inte att flyga nära Bromma
Tobbe

2015-05-10 10:24:23
RE: Drönerierna    
Putteman
Skicka mail
Men så som rattfulla bör åka fast , bör även de som flyger över folk eller bredvid flygplatser även sättas fast . Istället för att ge sig på en hel gren oavsett om de är hobbyflygare eller köpt på sig diverse licenser.

Jag skar mig en gång på proppen när jag dummade mig på fel sätt trots en erfaren visat mig ,vid försök att starta ett gammalt rc plan med metanol motor .
Eller skall vi förbjuda alla gamla metanol motorer ??? naturligtvis inte !
Kommer alltid att finnas folk (några få promille)  oavsett intresse/hobbygren  som förstör för andra . Lösningen är ju att urskilja dessa så de får ta straffet !





Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2015-05-10 10:35:25
RE: Drönerierna    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: Buster
Hetsa upp er lagom för denna händelsen. Enligt myndigheterna så finns det 14000 onyktra trafikanter på vägarna, ständigt! Som skördar offer, senast i natt två dödade. 60% av alla trafikdödade är påverkade av alkohol! Ingen har någonsin dödats av modellflyg i Sverige, (tror jag). Så tänker den Gamle Buskflygaren....


Håller med dig i stort. Onyktra förare är dett relativt sett omfattande problem, och har varit det läääänge.

MEN

Onyktra förare är i viss mån (sjukt ord, jag vet) "normala" människor. Alltså är det ur allmänhetens (och massmedias) synvinkel inte så mycket att orda om. Det händer ju så ofta så det är nästan "rutin". Det är tragiskt och hemskt och allt annat än OK, men är lika förbaskat nästan som "rutin". Kanske därför rattfylleridomar är så pass milda som de är, även om rattfylleriet är kopplat till dödsfall.

En dödsolycka via modellflyg är däremot inte alls "standard". Massmedia kommer att riva upp himmel och jord om en sådan skulle inträffa, för att inte tala om våra folkvalda som sannolikt lär överreagera genom lagstiftning. Så jag tror Sture har en klar poäng här. Men vad sjutton kan vi göra? Har en del människor hjärnsläpp, så har de.
     
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-05-10 11:12:26
RE: Drönerierna    
sommrsol
Skicka mail
Jaha. Det tog lite över två timmar, så hade vi lämnat huvudtemat drönare.
Nån clever man tog upp rattfylla. Då är det väl lika bra att nämna Ljungby-hallonen,
även om de rent statiskt sett bara påverkade. tre personer.
Den gamle Buskflygaren, som vad jag förstår flygfotograferar, bör ha noterat, att
jag lyfte bort dem, som kommersiellt sysslar med flygtyg av nämnda typ, liksom också rent militära drönare. Det är slyngelflygningen jag är ute efter, sedan jag kunnat notera, att inte bara Bromma och ett par andra flygplatser råkat illa ut, utan också ett altandörrsfönster och ett växthusglas i grannbyn.
Innan jag skrev dessa mina senaste rader försökte jag radera min tråd, men si, det gick inte trots att tråden spårat ut nästan innan den blev nerplitad.
Dingwallius, leg. gnällare

2015-05-10 11:30:56
RE: Drönerierna    
airfoil
Skicka mail
Nu går tråden in på spåret igen.
Vad kan vi göra åt galet användande av fpv, uav, drönare och allt vad det kallas?

Begreppet "drönare" kan vi inte göra ett enda dugg åt. Myntat av massmedia har ordet blivt så inrotat att det inte går att utrota.
(I Sv. Akademiens Ordlista: drönare sölare, lätting, bihanne)

Vi seriösa modellflygare som flyger på säkra och godkända ställen, kan bara i möjligaste mån hålla lagar och förordningar borta från våra modellfält så att vi kan flyga där ifred.

När tillräckligt många vildingar bötfällts eller dragit på sig skadestånd kommer det att lugna ner sig, för massmedia fortsätter sin bevakning var så säker.

2015-05-10 11:44:14
RE: Drönerierna    
Putteman
Skicka mail
Just det !
Och man får ju inte redan idag inte flyga vid flygplatser . Bara att myndigheter och Polisen börjar tillämpa alla lagarna som finns idag mot de (få) vildingar som förstör för alla oss andra .
Tidningarna är inte mycket att göra åt , men förtroendet för dagstidningar är inte stort .
Och vi vanliga folk som flyger multikopter vill inte heller beblanda oss med dårar som flyger bredvid flygplatser , över folk m,m
Tror ändå att vildarna är få , för när det blir en rubrik på någon dår-flygning ,så blåser det upp på media och forum ganska synligt .

Tror det är osunt av att vissa  modellflygare av den gamla skolan att ranka ner på multikopters m,,m för mycket .
För många kan just en multikopter vara inkörsporten till vanligt rc :)
men för mycket gnäll ifrån ''gammaldags rc-flyg'' skrämmer folk mot vanligt rc. ,  och i värsta fall kan det kanske  leda till att regler/käppar i hjulen  hittas på tillbaka mot vanligt rcflyg.

Jag hoppas (de få) rötäggen åker dit !så vi! , både  multikopterflygare och gammaldags rc flygare får vara ifred .






*** Redigerat av Putteman klockan 2015-05-10 12:10:09 ***
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2015-05-11 08:34:01
RE: Drönerierna    
pjaett
Skicka mail
 
Citat från: Putteman
För många kan just en multikopter vara inkörsporten till vanligt rc :)


En mycket trevlig tanke! Jag har inget emot den konverteringen men heller inget emot drönarflygarna istort även om "huliganism" förekommer. Till och med de etablerade med tillstånd o allt sätts ju åt när de flyger uppdrag då hela drönarsektorn dras över en kam i media. Men visst, en phantom insugen i en jetmotor..inte bra reklam.  Som sagts..media vill ha sitt. kosta va det kosta vill.

2015-05-11 11:28:53
RE: Drönerierna    
rilan
Skicka mail
Hej,
Från dagens Norra Skåne:

http://www.nsk.se/article/20150511/HASSLEHOLM/150519976/1129/-/vad-finns-det-for-regler-for-sant-har

Med vänlig hälsning
Richard Larsson, Kristianstads MFK

2015-05-11 18:06:32
RE: Drönerierna    
N17NL
Skicka mail
http://www.nsk.se/article/20150511/HASSLEHOLM/150519976/-/vad-finns-det-for-regler-for-sant-har
Om vi bara kunde nå ut med information om våra modellflygfält skulle nog en del av det okynnesflyg typ det som beskrivs i artikeln kunna undvikas. Jag funderar på att föreslå att baksidan på vårt modellflygfält skulle upplåtas för det man kan kalla parkflygning där dessa drönare  skulle ingå. Det håller ju på att bli populärt med racing med små drönare med FPV, dvs styra med hjälp av en videobild och det verkar så kul att jag funderar på att testa själv. Hade jag varit yngre hade det nog redan varit på gång. Jag tror nog dessa drönare är här för att stanna, även på våra modellflygfält.

/ Ingemar

2015-05-11 19:21:39
RE: Drönerierna    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol
Vad gör vi med detta, som någon släpat in bland modellflygeriet?
Dingwallius


Svaret är väl enkelt, det skall givetvis mottagas med öppna armar som en naturlig utveckling av modellflyget. 

/Kör så det ryker!

2015-05-11 19:23:19
RE: Drönerierna    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: N17NL
.. Jag funderar på att föreslå att baksidan på vårt modellflygfält skulle upplåtas för det man kan kalla parkflygning där dessa drönare  skulle ingå. Det håller ju på att bli populärt med racing med små drönare med FPV, dvs styra med hjälp av en videobild och det verkar så kul att jag funderar på att testa själv. Hade jag varit yngre hade det nog redan varit på gång. Jag tror nog dessa drönare är här för att stanna, även på våra modellflygfält.
/ Ingemar

Det där är säkert något många skulle fundera över olika ytor om de har plats.
Det är inte helt lätt att samsas mellan större tyngre maskiner och mindre som "irrar omkring" på ett mindre förutsägbart sätt.
Detta innebär ju att man i så fall får ha flera "pilotrutor" och med 2,4 så är det nog mindre problem. Sedan så kommer man till punkten om medlemskap - många av de som flyger vilt och inte behöver ett stort klippt fält vill nog inte betala en tusing som det kostar att vara medlem i de flesta klubbar.
Flyg lågt nära och sakta

2015-05-11 20:18:31
RE: Drönerierna    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Sedan så kommer man till punkten om medlemskap - många av de som flyger vilt och inte behöver ett stort klippt fält vill nog inte betala en tusing som det kostar att vara medlem i de flesta klubbar.


Andra typer av medlemskap kanske? Ett "parkflygar-medlemskap med modeller upp till x kg (x=2?) som bara få flyga på "baksidan" av klubbfältet där man har sådant eller någon annan upplåten plats i klubbens regi?
I USA har man parkflygar-medlemskap men det blir ganska dyrt ändå med den svenska snålheten som måttstock. 

/Ingemar

2015-05-12 10:07:14
RE: Drönerierna    
Buster
picostick@flygfotografen.se

Nån mer än jag som tycker att ni krånglar till det för ovanstående modellflygvänner?.

1) De ska inte få kallas modellflygare?

2) De ska hålla till på baksidan av fältet.?

3) De ska erbjudas nån sorts parkflygaremedlemskap?

4) Man måste vara medlem i en modellflygklubb om
man ska få flyga!

Jag förstår de som går långa omvägar om Modellflygklubbarna.
Själv har jag fem mil till närmaste klubb! 1000:- i årsavgift.

Mitt modellflygande skulle ta slut innan det började om jag skulle ställa upp på ovanstående tokiga förslag....

Björn....
*** Redigerat av Buster klockan 2015-05-12 11:20:42 ***
*** Redigerat av Buster klockan 2015-05-12 11:24:19 ***

2015-05-13 06:20:44
RE: Drönerierna    
pgrts
Skicka mail
Hej Björn.

Det är ju så att de som är medlemmar i en klubb rimligen måste betala en del av kostnaderna för att hålla fält och eventuell utrustning.

De allra flesta klubbar har speciella områden för typ heliflyg där man är mera stationär än det traditionella metanolflyget där planen passerar över fältet i 100-150 knyck. Jag har sett en del onödiga olyckor där snabbare plan kraschat med  långsammare som stått mera stationärt framför piloten. Det behöver inte nödvändigtvis vara bakom fältet de håller till men man måste tänka på säkerheten för alla, vilket väl var orsaken att frågan togs upp från början?

Hade "drönarpiloterna", vilket väl inte är ett uttryck modellflygare skapat, flugit i skogen som du hade vi nog aldrig haft några rubriker i tidningarna.

Och som du säger så är 1000 spänn rätt så mycket om man inte behöver utnyttja alla faciliteter som ett bautastort välklippt fält som kräver ett gäng klippare och stöldsäkra containrar till dessa. 
Flyg lågt nära och sakta

2015-05-13 06:28:29
RE: Drönerierna    
McRegor
Skicka mail
...sen är man ju inte med i klubben bara för att få tillgång till fältet. Glöm inte den viktiga sociala samvaron med likasinnade "tokar". Och hos oss kostar ett seniormedlemskap från 400 kr/år så några fantasisummor är det ju inte för att kunna ha trevligt på fritiden.
Roger
www.mcregor.se

2015-05-13 07:33:06
RE: Drönerierna    
Gee_Bee
Skicka mail
Är enig med Buster. Varför skapa inticitament för att dela upp klubben i ett A-lag och ett B-lag?

Är det verkligen så vanligt med ett flyg stråk och ett Heli-område? Kan inte minnas att jag sett det någonstans, men jag har å andra sidan inte besökt så vannsinnigt många klubbar heller.

I Arboga har vi inte ett Parkflygers område och över min döda kropp att det skulle bli två olika medlemskap beroende på vad man vill flyga. Skulle det i framtiden bli ett problem med stationära / långsamflygande vs snabba modeller så skulle jag mycket hellre genomföra delad flygtid. T.ex att första halvtimmen i varje klockslag så får små modeller flyga och andra halvtimmen får de snabba modellerna flyga, men där är vi inte än i Arboga. Vi klarar av detta genom att prata med och visa förståelse för varandra.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-05-13 07:54:57
RE: Drönerierna    
McRegor
Skicka mail
Gee_Bee - men nu har ju ni ett jättefält jämfört med de flesta mera normalstora flygfälten så att det kan bli lite småstruligt att flyga t ex heli/multi och vanliga kärror samtidigt är nog helt klart men det brukar lösa sig genom det sista du nämner nämligen att ha förståelse för varandra och anpassa sig.
Roger
www.mcregor.se

2015-05-13 13:02:52
RE: Drönerierna    
poteta
Skicka mail
 
Citat från: Buster

Nån mer än jag som tycker att ni krånglar till det för ovanstående modellflygvänner?.

1) De ska inte få kallas modellflygare?

2) De ska hålla till på baksidan av fältet.?

3) De ska erbjudas nån sorts parkflygaremedlemskap?

4) Man måste vara medlem i en modellflygklubb om
man ska få flyga!

Jag förstår de som går långa omvägar om Modellflygklubbarna.
Själv har jag fem mil till närmaste klubb! 1000:- i årsavgift.

Mitt modellflygande skulle ta slut innan det började om jag skulle ställa upp på ovanstående tokiga förslag....

Björn....

Kloka tankar.
Nu är det några år sedan jag var hos "min" hemmaklubb men där hade vi inga problem att samsas om utrymmet. Det fanns båda flygplan, helikoptrar och den här nya hemska nymodigheten multikoptrar.
Allt löstes med vanlig hederlig kommunikation.
(Om det inte framgick så var jag ironisk ang. multkoptrarna.)

2015-05-13 17:01:35
RE: Drönerierna    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
varför dela upp är väll ganska onödigt.
Är väll bara å avsätta tid till heli och vanlig flyg.
Man behöver ju inte flyga samtidigt med helis å så
nödigt är det inte å flyga så man inte kan turas om på
ett flygfält.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2015-05-13 17:48:06
RE: Drönerierna    
Michael
Skicka mail
Jag har genom flyttar haft tillfälle att vara med i flera klubbar under årens lopp och det har aldrig varit aktuellt med differentierade klubbavgifter med argumentet att man har olika behov. Man skulle med ett sådant tänk exempelviss låta helikopterpiloter som kan starta och landa nästan varsomhelst och mestadels har behov av luftrum få betala en lägre klubbavgift än flyplanspiloter som har större behov av långa, kortklippta banor. Onödigt komplicerat tycker jag.

Beroende på hur fältet ser ut kan man oftast samsas och flyga helikoptrar och flygplan samtidigt, vanligtvis genom att heliflygarna använder en bana eller bandel som inte ligger i vindriktningen medan flygplanen huserar på banan som liggr i vindriktningen. Timesharing upplever jag som onödigt begränsande.

2015-05-13 21:30:09
RE: Drönerierna    
sommrsol
Skicka mail
Trådskaparen drumlar ur tråden en aning:
1    Någon hänvisade till "allemansrätten" och ansåg sig har rätt att beträda ett
      ostängslat fält med gröda. (Hänvisning citatet ur Norra Skåne, som sign rilan berättade om)
      Allemansrätten gäller inte på fält – stängslade eller ostängslade – med grödor.
2    Hökafältet har förutom suveräna asfaltbaonr (i vinkel) en lincirkel, där dröniter med sina drönare
      kan utföra sina krumbukter. Så nog går det att samsas, men dit kommer icke de borttappade.
3    Då nu huvmannen dök upp här vill jag passa på att tacka honom för tipset att varmlimfästa
      servona. Ett toppen-tips, som jag rekommenderar. Tack huvis! Dingwallius