Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Roderkonfiguration?
2015-03-21 18:02:43
Roderkonfiguration?    
Gasman
Skicka mail
Hej!

Har införskaffat mig en Astra som verkar mycket trevlig till att fortsätta förkovrandet i termik- och hangflygningens ädla konst.



Nu en liten undran; -Astran som är en mycket lätt seglare, är försedd med klaffar och skev (förutom höjd och sida). Och eftersom jag ska köra den med min Taranis för att få höjden uppläst löpande under flygningen den har i det närmaste obegränsade programmeringsmöjligheter har jag nu lyckats få ihop det hela enligt följande:

Skevfunktionen: Där har jag mixat så att skevroder och klaffar samverkar. Klaffen gör som skevrodret fast med mindre utslag.

Klaff-funktionen: Vid små utslag samverkar skev och klaffar så att skeven går ned något när klaffen går ned. Vid stora klaffutslag återgår skeven till normalläge. Funktionen är satt på vänster slide och tanken är att kunna nyttja funktionen både för "termik-mode" och landningsklaff.

Tanken med ovanstående är (förutom att det är kul att lära sig programmera Taranisen) att det borde vara aerodynamiskt bättre med små utslag på stora roderytor än tvärsom.

Vinner man något på detta? Eller ska man göra på något annat sätt? Hur brukar man göra?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-03-21 19:58:22
RE: Roderkonfiguration?    
Gee_Bee
Skicka mail
I stort sätt som du beskriver. Det som skiljet för mig är.

Speedklaff (några mm negativ) lika på skev och klaff, kan behövas kompenseras med negativ höjd.
Termikklaff(några mm positiv) lika på skev och klaff, kan behövas kompenseras med positiv höjd.
Startklaff (vinch eller gummirep) ungefär dubbelt så mycket positiv på skeven men klaffen som termikläget, höjd kompenseras så att kärran drar lagom i repet utan att man rör spaken.
Startklaff (elmotor) ofta lika mycket negativ som för Speedläge, höjden trimmmas så att kärran går spikrakt på vertikalen uppåt.

Landningsklaff, max positiv på klaffarna och 20-30grader neativ på skeven. Höjd trimas så att det blir lite nos nedmoment vid fullt utslag. Vid alla nivåer av landningsklaff få nosen inte höja sig ifrån normaltrimläget.

Sefan kan kan fundera på vilka spakar och knappar man vill använda. att bromsen/landningen sitter på höger(läs vänster) spak där rakt fram är noll och spaken i magen är max känns mest logiskt.
Speed/termik klaff brukar jag lägga på en 3-läges brytare som jag når med höger pekfinger.
Motor brukar jag lägga på skjutpot eller återfjädrande brytare som nås med vänster pekfinger.
Startklaff brukar jag lägga intill termik/speed brytare, ibland låter jag speed och start vara samma, framförallt på lätta seglare som man sällan flyger fort.

Andra jobbar med olika flygfaser där man kan få olika mixning, trim och givare beroende på flygfas. Men så avancerad har jag aldrig blivit i mitt flygande.
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2015-03-22 16:46:56 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-03-22 10:06:47
RE: Roderkonfiguration?    
Robert
Skicka mail
Hej,

Använder mig av samma tankegång som Gee_Bee. Sedan kanske vi inte använder precis samma spakar och reglage. Den största skillnaden är nog att jag använder vänsterspaken till broms.





En bild på min setup, en bild säger mer än tusen ord.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2015-03-22 16:46:18
RE: Roderkonfiguration?    
Gee_Bee
Skicka mail
Klart bromsen skall sitta på vänster spak, ni måste läst mitt förra inlägg baklänges
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-03-22 17:06:40
RE: Roderkonfiguration?    
Gasman
Skicka mail
Hmmm...
På min motorlösa ASW28 har jag naturligtvis satt bromsen på trottelspaken. Men här har jag ju en motor! Är det normala då att man bara har on/off på den via en knapp, eller?
Jag har ju dilemmat att jag kör väldigt mycket "vanligt" motorflyg varför jag har trottelspaken mer eller mindre inbränd i lillhjärnan vilket ställer till det en del vid landningar. När jag ser linjen till landningspunkten drar jag reflexmässigt ned trotteln till tomgång vilket gör att jag gärna sätter seglaren hårt och väldigt mycket plus (läs "dunsar i backen med en smäll").

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-03-22 17:24:15
RE: Roderkonfiguration?    
Michael
Skicka mail
Hej Magnus!
Jag har vid några tidigare tillfällen gjort livet bekvämt för mig själv genom att låta klaff/broms och motor dela på vänsterspaken, ofta genom att låta 0-50% styra ebnbart klaff/broms med en brytare för att välja om jag också vill ha crow-mixning. Mellan ca 60-100% låter jag trottelspaken verka på motorn, eller om jag befinner mig på seglarhöjd, avaktiverar jag motorn med en brytare och låter istället dessa spaklägen ge en variabel speedklaff.
Kanske lite ovanligt, men för mig väldigt praktiskt och enkelt

2015-03-23 11:32:35
RE: Roderkonfiguration?    
PederNordlöf
Skicka mail
Mer knappar åt segelflygarna :)



2015-03-23 12:37:37
RE: Roderkonfiguration?    
McRegor
Skicka mail
Nu börjar det likna de forna "bang-bang"-anläggningarna - alltså massor av knappar att hålla reda på och spela med...
Har f ö funderat på en Astra många gånger men t v får jag nöja mig med min elmotoriserade Fling 2M. Gillar det enkla och det kravet uppfyller Flingen utan vidare.
Roger
www.mcregor.se

2015-03-23 14:56:21
RE: Roderkonfiguration?    
pernstig
Skicka mail
Min utgångspunkt är dels att undvika att släppa högerspaken då jag flyger och dels att använda så få omkopplare som möjligt. Här är upplägget i min segelflygradio:

Höger hand (förutom skev/höjd):
Säkerhetsbrytare för motor, tvåläges.
Flygtidstimer, tvåläges.

Vänster hand (förutom sidroder):
Återfjädrande broms i "trottelspaken"
Motor till-från i toppen på "trottelspaken", tvåläges.
Flygfasomkopplare Speed-Distans-Termik, treläges.

Det blir alltså 2 omkopplare till summa 5 flygfaser:
1. Speed
2. Distans
3. Termik
4. Broms
5. Motor

Fas 5 har högst prioritet och fas 1 lägst. Det går alltså att bromsa från alla flygfaser utom motor.
Bromsflygfasen aktiveras automatisk då man dragit i bromsspaken någon millimeter.
Alla flygfaser har sin egen inställning och/eller till-från för klafflägen, trim, expo, skevdiff, skev>sidamix, höjd>klaffmix och skev>klaffmix.

2015-03-23 22:38:01
RE: Roderkonfiguration?    
Gasman
Skicka mail
Verkar finnas många skolor?! Jag håller med dig Leif, att högerspaken flyger man med så den släpper man ALDRIG! Trixet med roderkombinationerna (klaff och skev) kan man ju mecka hur mycket man vill med ute på fältet och se hur det påverkar flygegenskaperna så det kan man väl lämna därhän så länge. Då återstår hur/var gasar och bromsar man?

En seglare med hjälpmotor har ju ganska enkel motorfunktion! Fullt ös eller avstängt! Kanske funkar med en switch? Eller slide? Och att man använder vänsterspaken till broms/termikläge/tjosanhejsan som kräver mer känsla?

Men vad menar du med "återfjädrande broms", Leffe? Har du kopplat tillbaks fjädrarna i trottelspaken, eller?

//Mange



www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-03-24 09:45:07
RE: Roderkonfiguration?    
ThomasW
Skicka mail
Jag skulle sätta motorn på en trelägesbrytare på samma sida som (gas-)/broms-spaken (0 - ~50% - 100%). Jag har använt samma brytare som jag har till kopplingen. Hur ofta använder du motorn vid landning av en seglare? Klaff/broms är väl det du jobbar med då, tillsammans med höjd/skev/sida.

/ThomasW

2015-03-24 09:54:09
RE: Roderkonfiguration?    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
...Men vad menar du med "återfjädrande broms", Leffe? Har du kopplat tillbaks fjädrarna i trottelspaken, eller?

//Mange




Ja helt riktigt, kopplat bort rastret och ordnat fjäderbelastning så ett den går tillbaka till obromsat läge "=framåt". Ska man använda sändaren till omväxlande motorflyg och segelflyg kanske man hellre vill ordna återfjädringen på utsidan, i enklaste fallet med en gummisnodd runt spaken. Fungerar utmärkt.

2015-03-24 10:37:52
RE: Roderkonfiguration?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
 
Citat från: Gasman
...Men vad menar du med "återfjädrande broms", Leffe? Har du kopplat tillbaks fjädrarna i trottelspaken, eller?

//Mange




Ja helt riktigt, kopplat bort rastret och ordnat fjäderbelastning så ett den går tillbaka till obromsat läge "=framåt". Ska man använda sändaren till omväxlande motorflyg och segelflyg kanske man hellre vill ordna återfjädringen på utsidan, i enklaste fallet med en gummisnodd runt spaken. Fungerar utmärkt.


Tjena!
Mina bromsar börjar ta först vid halva utslaget på gasspaken vilket gör att jag får ganska mycket slarvutrymme för sidorodret, tycker det är mycket bättre än gummisnoddar :-) I övrigt har jag mina inställningar väldigt likt Roberts.
En mixer jag tycker är värd att nämna är det man kanske kan kalla dynamisk höjdrodertrim, fungerar oberoenda av flygfaser. Jag använder F-slidern på mina Royal Pro och hela utslaget på slidern ger 10%-ig höjd/dyktrim. För egen del kompenserar jag bara med dykroder eftersom jag har trimmat mina modeller i absolut död luft och för alla flygfaser, normal, speed och termik, så för blåsigare väder behövs i regel bara dykkompensation. Observera dock att jag även har flygfasbunden höjdtrim också.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2015-03-24 12:59:22 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2015-03-24 12:59:45 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2015-03-24 13:03:47 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2015-03-24 13:14:16 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2015-03-24 11:40:26
RE: Roderkonfiguration?    
PederNordlöf
Skicka mail
 
Citat från: PederNordlöf
Mer knappar åt segelflygarna :)

Kan nämna lite mer om hur jag tänkt.

-Viktigast av allt är naturligtvis säkerhetsbrytaren för motorn. Den får gärna vara med låsfunktion och kombineras med varningssignal om den är i fel läge när radion slås på. Under själva flygningen låter jag som regel förreglingen vara avslagen, jag är dock väldigt petig att direkt efter landning innan jag plockar upp modellen eller öht hanterar modellen ha denna förregling på.

-Gasreglaget föredrar jag att ha på ett steglöst reglage detta pga: 1 jag kan i ett tävlingsmoment (ex f5j) cruisa runt på låg höjd sökandes av termik. 2 i starten kan jag använda så lite gas som möjligt (utifrån startvikt & vind) minskad olycksrisk och så slipper man bli döv. Gasreglaget startar även telemetri loggning, flygtid och motortid.

-Höger spak: Förutom skev och höjd så har jag en 3 lägesbrytare i toppen på spaken för att växla mellan olika klafflägen. Lite olika hur jag konfigurerar denna brytare. Generellt är brytare framåt=högre fart. Knappen på spaken är perfekt för att få ex flygtiden uppläst för sig.
Höjd trim är individuellt för varje flygfas.

-Vänster spak: Sida och broms. Jag föredrar av någon anledning att modellen trimmas så att den gör lite nos upp när jag bromsar. Det kan ha ett samband med att jag normalt föredrar att flyga med TP långt bak, i synnerhet med rena termikjaktsplan. Planet blir helt enkelt instabilt i höjdled om jag trimmar in nog med dykkomp. Bromsspaken är sas normal icke återfjädrande med raster och 10% dödläge innan bromsen tar. Trelägesbrytaren används ibland som prioriterad flygfas för speedläge, framåt = speed annars styrs klaffläget med brytaren på höger spak.

-Dragreglagen i mitten på radion används normalt inte, men ibland beroende på hur luften är kan det vara fint att ha möjligheten att finjustera klaffläget.

-Av brytarna är det bara tidtagning och brytare för kontinuerlig uppläsning av flygtid som används i tävlingssammanhang.

-Generellt använder jag mig aldrig av dualrate, olika utslag i olika flygfaser eller skev/sida mix. Målet är att flygplanet beter sig konsekvent oavsett flygfas

-Volymreglagen kan tyckas vara onödiga men är guld värda om man är flera på fältet och inte vill störa sin omgivning men ändå höra.

-Variometer brytaren den är väl i sig inget att nämna, sen slår bara på eller av ljudet. Men jag passar på att slå ett slag för att flyga med variometer trots att man kan se det som "fusk" vilket det också är, men det är väldigt lärorikt.

-Kan hålla med om att det är väldigt praktiskt att programmera radion man inte behöver släppa blicken från modellen eller högerhanden behöver släppa spaken. Är man dessutom som jag vänsterhänt går starten om möjligt ännu lättare.








2015-03-24 13:20:01
RE: Roderkonfiguration?    
pernstig
Skicka mail
@Peder:
Tycker du inte att det blir många reglage att hålla reda på? Själv brukar jag ha lite svårt att komma ihåg hur jag tänkt när säsongen drar igång på våren men OK, jag är 60+

2015-03-24 14:02:42
RE: Roderkonfiguration?    
PederNordlöf
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
@Peder:
Tycker du inte att det blir många reglage att hålla reda på? Själv brukar jag ha lite svårt att komma ihåg hur jag tänkt när säsongen drar igång på våren men OK, jag är 60+


Leif varför tror Du jag gjort senilbilden med radion ???  Bara att titta på den varje kväll innan man går å lägger sig Å jag är inte ens 40