Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Myndigheter och drönare
2014-11-25 10:36:46
Myndigheter och drönare    
Steffe8
Skicka mail
Nu lägger sig Datainspektionen i våra flygningar också.

Artikel

/Steffe

2014-11-25 11:46:47
RE: Myndigheter och drönare    
McRegor
Skicka mail
Det är väl inte så märkligt eftersom dom har den granskningsfunktionen. Sen kan man fråga sig om regelverket möjligen är lite föråldrat men det är en annan fråga som säkert kommer att "stötas och blötas".
Roger
www.mcregor.se

2014-11-25 12:47:03
RE: Myndigheter och drönare    
pgrts
Skicka mail
Det kom ett mail från stadsbyggnadskontoret.
Vi kommer att flyga  med drönare mellan 10.00 och 10.30 över ett område på 300*300 meter. 80 meters höjd och 80 km/h. Centrumkoordinaterna är  .....

Undrar om det är ett sätt att kolla så att det inte finns "svartbygge"?
Alltså får man väl anse att myndigheter använder drönare.

Om man sitter i en bil med kamera som filmar/tar bilder. Är det fjärrövervakning? Frågeställningarna blir ju många när man börjar fundera.
Vad är skillnaden om man sitter med nära eller en bit ifrån?
Flyg lågt nära och sakta

2014-11-25 14:10:34
RE: Myndigheter och drönare    
sommrsol
Skicka mail
Jag tror att det är dags att kategorisera benämningen drönare. Idag kallar man en fyrsnurrad leksaksgrej för runt 800:- för drönare. Drönare kallar man också de flygtyg, som "jobbar" professionellt för mäklare, byggfirmor, skogsbolag. De senares uppträdande regleras av Transportstyrelsen, som hittills enbart betraktat grejerna som flygtyg.
Nu kommer det här med fotografering, fjärrövervakning m m och då dyker nästa "höga vederbörande" upp. Jag tror inte att detta behöver betyda någon större inskränkning på modellflygeriet – om reglerna följs.
Men hur många modellflygare är inte beredda att strunta i regler och förordningar? "Det är ju bara min lilla modell jag pysslar med och får tamejtusan flyga var jag vill! Där ligger problemet på samma nivå som på dem, som struntar i blinkningar i cirkulationsplatser, gärna kör mot körriktning etc. Där återfinner vi modellflygare av det stora problemet, som kan generera än mer restriktioner. Sture Tingwall

2014-11-25 14:12:24
RE: Myndigheter och drönare    
Ville
Skicka mail
Hej
Här lite info i ungefär liknande ärende, om än det inte berör oss här i Sverige. De Kanadenska myndigheterna kommer att införa regler som bl.a. innbär flygförbud med modellflyg på högre höjd än 300 fot/90meter om man saknar giltig licens.
Villkoren i licensen, t.ex. tillåten flyghöjd m.m. har jag inte satt mig in i, vet inte heller om det kommer att kosta något att skaffa denna licens.

Klickbara länkar i ämnet:
RCGroups, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2291449

Simpler rules for small unmanned air vehicles...


/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-11-25 16:59:05
RE: Myndigheter och drönare    
UndCon
Skicka mail
En stor och avgörande skillnad för kamera som används för övervakning och en kamera som används till annat är att den är fast monterad.

Samma sak gäller för så kallade dash-cams dvs de kameror som monteras i bilar.

Är de fast monterade skall man ha ett tillstånd - vilket är svårt(omöjligt)  att få för offentlig plats

Är de däremot löstagbara - så gäller inte den lagen!

På mina Quads kör jag med Gopro som är löstagbar - alltså gäller inte regelverken för övervakning.

2014-11-25 18:31:08
RE: Myndigheter och drönare    
McRegor
Skicka mail
UndCon - runt Dashcams så råder det nog lite tveksamheter runt tolkningen av rättsläge. Men - såvitt jag förstått så är det inte att den skall vara löstagbar som är skiljelinjen för godkänt eller inte utan tillstånd utan jag har nog förstått det som så att för att vara tillåten så skall den vara handhållen. Så fort som den sitter fast monterad i bilen - även om fästet är löstagbart - så är det nog tillstånd som krävs. Och detta gäller nog detta även för din Gopro på dina Quads, tyvärr. Sen kan man nog tycka att lagstiftningen är fyrkantig men min uppfattning av det man läst är det jag skrivit ovan. Men rätta mig gärna men då vill jag nog ha referenser på detta.
Roger
www.mcregor.se

2014-11-25 19:05:40
RE: Myndigheter och drönare    
airfoil
Skicka mail
Och de som följde längdskidpremiären kunde se en Quad med kamera sväva över start/målområdet. Sannolikt körd av SVT eftersom man såg flygbilder i TV:n.

Den syntes när Pops&Co satt i studion och pratade. Då kunde man se manicken lufsa omkring..


2014-11-25 21:27:07
RE: Myndigheter och drönare    
Michael
Skicka mail
Det tycks vara så att modelflyg som bedrivs i enlighet med Kanadensiska modellfllygförbundets (MAACs) regler inte berörs av förslaget som det refereras till tidigare i denna tråd. Visserligen förekommer ordet "model aircraft" i texten men det verkar som om MAAC och Transport Canada är överens om att det ordvalet är felaktigt.

Vi får väl hoppas att Transportstyrelsen även fortsatt är förnuftiga och låter modellfllygförbundets medlemmar fortsätta med sina verksamheter inom ramarna för respektive förbunds säkerhetsregler utan att belägga dem med ytterligare restriktioner. Det är ju trots allt inte dessa hobbyutövare som utgör problemet utan snarare de som (o)medvetet väljer att inte följa dessa säkerhetsregler.

Det här med att kameror anses vara tillståndspliktiga om de är monterade (ej handhållna) och fjärrkontrollerade gör, om saken dras till sin spets, alla fotografer till lagbrytare om de för att minska skakningsoskärpan sätter sina kameror på stativ och använder en trådlös utlösare för att ta bilder. Onekligen är det en ganska märklig lagstiftning.

2014-11-25 22:02:43
RE: Myndigheter och drönare    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: UndCon
En stor och avgörande skillnad för kamera som används för övervakning och en kamera som används till annat är att den är fast monterad.

Samma sak gäller för så kallade dash-cams dvs de kameror som monteras i bilar.

Är de fast monterade skall man ha ett tillstånd - vilket är svårt(omöjligt)  att få för offentlig plats

Är de däremot löstagbara - så gäller inte den lagen!

På mina Quads kör jag med Gopro som är löstagbar - alltså gäller inte regelverken för övervakning.


Så om jag sätter en kamera som är löstagbar på min husvägg så är det tillåtet att filma över hela min tomt??
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2014-11-25 22:08:09
RE: Myndigheter och drönare    
McRegor
Skicka mail
Jag förstod att detta med fotostativ till kameror skulle komma upp och visst kan det vara ett tolkningsproblem men fotografen finns trots allt för det mesta i omedelbar närhet till kameran vilket inte alls behöver vara fallet med t ex en Dashcam som kan sätta igång och filma när ägaren inte är i bilen - och då måste man ju faktiskt tillstå att det är en fast monterad övervakningskamera. Likaså är ju t ex en Quad med kamera ofta inte heller alldeles intill piloten utan kan vara en avsevärd bit därifrån under filmningen så möjligen kan man hänga upp detta på att t ex fotografen också måste finnas i omedelbar närhet till kameran. Nåja - vi kommer att hitta mängder av undantag och tolkningsbekymmer oavsett hur man formulerar regelverket. Men vi kan nog vara fullständigt övertygade om att t ex en fotograf på ett sportevenemang inte kommer att fråntas möjligheten att ha sin kamera på stativ.
Sen är det väl inte heller helt otroligt att det blir tillåtet med Dashcams men kanske under ett antal förutsättningar. Däremot så ligger nog filmning från luften mera pyrt till - speciellt om man han identifiera människor via filmen.
Petrik - tyvärr så är det nog inte tillåtet så länge andra människor utan vidare kan komma med på din film.
Roger
www.mcregor.se

2014-11-25 22:40:38
RE: Myndigheter och drönare    
StaffanA
Skicka mail

FAA Will Require You to Have a Pilot License to Fly a Drone


2014-11-25 22:55:09
RE: Myndigheter och drönare    
Gee_Bee
Skicka mail
Är det inte så att en kamera som ständigt övervakas inte klassas som övervakningskamera. Men så fort man lämnar den på inspelning utan att själv vara närvarande så krävs det tillstånd.

Annars så skulle ju alla mobilkameror vara illegala att använda utomhus. Själva monteringen kan ju inte vara det som avgör.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-11-26 06:22:40
RE: Myndigheter och drönare    
sommrsol
Skicka mail
Vem har bra svar på min fråga: Hur blir ett modellplan en drönare?

Exempel från verkligheten:
En fastighetsmäklare ville fotografera grannens hus som var till salu.
En karl kom med en kameraförsedd Quad och gjorde det han skulle. Karln hade vederbörliga tillstånd att göra det. Skulle det strida mot övervakningsreglerna?

En motordriven hängglidare flög över vår tomt på låg höjd.
Han landade på en fotbollsplan här intill.
Jag körde dit med min kamera och bad honom ta några bilder nästa gång han flög över oss. Efter en macka och en öl och en stunds flygande kom han tillbaks med kameran, som innehöll suveräna bilder. Skulle den grejen strida mot övervakningsreglerna?

Sedan kan man som korkad Tingwall undra varför man ska höja flygvikten på modellen med en kamera. Men det kan ju vara kul att ta bilder själv, eller …?


2014-11-26 06:51:06
RE: Myndigheter och drönare    
PerN
info@nilssondrones.se
Hej. Jag sitter med i styrelsen för det nybildade UAS Sweden som är en branschförening för alla som jobbar yrkesmässigt med UAS. Vi diskuterar just denna fråga med Datainspektionens tolkning av våra flygande kameror. Utan att gå händelserna i förväg kan jag informera att UAS Sweden kommer ta en aktiv del i diskussionen med olika myndigheter i dessa frågor. Detta kan även gagna hobbyflygare i det långa loppet att vi förhoppningsvis får ett regelverk som är anpassat till aktuell teknik.

Mvh Per Nilsson  UAS Sweden
Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2014-11-26 17:04:00
RE: Myndigheter och drönare    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol
Vem har bra svar på min fråga: Hur blir ett modellplan en drönare?



Den frågan går inte att svara på för tillfället. Transportstyrelsens nuvarande regler i ämnet beskriver vad som är UAV och vad som betraktas som modellflyg. Begreppet "drönare" förekommer alltså inte i dessa regler.

2014-11-26 22:17:54
RE: Myndigheter och drönare    
Petrik
Skicka mail
Drönare är väl bara ett annat ord för UAV? I alla fall enligt Wikipedia (och dom vet ju allt   ).

Även detta från Wikipedia:
UAV eller modellflyg?
Vad skiljer då UAV:n från modellflyg? Det är användningsområde som avgör detta, om flygningen sker utom synhåll för operatören (piloten), eller är kommersiell, eller är forskning/utveckling, eller inte kan anses vara rekreation eller fritidssysselsättning, så är den obemannade luftfarkosten att betrakta som UAV.
Övrigt flygverksamhet med obemannade luftfarkoster är att betrakta som modellflyg.


Vad sedan "utom synhåll" egentligen betyder vet jag inte. Man kan ju se ett plan på VÄLDIGT långt håll men man kanske inte ser det tillräckligt bra för att ha kontroll på det vilket känns ganska viktigt.

/Petrik

________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2014-11-27 08:12:59
RE: Myndigheter och drönare    
PerN
info@nilssondrones.se
Hej igen. Den exakt formuleringen finns på Transportstyrelsens hemsida men fritt översatt så gäller detta :
Inom synhåll är det avstånd inom vilket piloten kan manövrera sin farkost på ett säkert sätt och även kunna utföra undanmanövrar för andra objekt i luftrummet. Detta ska ske utan sikthjälpmedel såsom kikare m.m. Glasögon och linser för korrigering av synfel räknas inte som sikthjälpmedel.

Mvh Per Nilsson  styrelseledamot i UAS Sweden


Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2014-11-27 08:47:30
RE: Myndigheter och drönare    
pernstig
Skicka mail
Om vi förutsätter att "drönare"=UAS kan vi ge ett kort svar på Stures fråga. Modellflygplanet (-multikoptern et.c.) blir en "drönare" när
man utför flygningen av andra skäl än rekreation eller fritidssysselsättning eller att man måste använda optiska- eller andra hjälpmedel för att kunna kontrollera sin modell.

2014-11-28 10:41:52
RE: Myndigheter och drönare    
StaffanA
Skicka mail


Rapport från det amerikanska luftfartsverket FAA.


2014-11-28 18:31:08
RE: Myndigheter och drönare    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: Steffe8
Nu lägger sig Datainspektionen i våra flygningar också.

Artikel

/Steffe


Svenska Datainspektionen hotar med att förbjuda och skickar jurister på oss medan den engelska motsvarigheten till Datainspektionen sätter upp vettiga regler istället för drönare:
https://ico.org.uk/for-the-public/drones/

2014-11-28 22:55:05
RE: Myndigheter och drönare    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: N17NL
Svenska Datainspektionen hotar med att förbjuda och skickar jurister på oss medan den engelska motsvarigheten till Datainspektionen sätter upp vettiga regler istället för drönare:
https://ico.org.uk/for-the-public/drones/

Nu är det ju så att datainspektionen verkar på uppdrag av Regeringen och är ingen instans som själva stiftar lagar och ser till att vi följer dom. Så det är nog inte budbäraren som skall "hängas" utan i så fall uppdragsgivaren...
Datainspektionen
Roger
www.mcregor.se

2014-12-04 11:12:52
RE: Myndigheter och drönare    
ThomasW
Skicka mail
Här en till artikel i ämnet.

/ThomasW

2014-12-04 12:41:48
RE: Myndigheter och drönare    
pernstig
Skicka mail
Lagen kräver alltså tillstånd för fjärrstyrda övervakningskameror men säger (ännu) inget detaljerat om vad som menas med fjärrstyrd övervakningskamera.
I sin myndighetsutövning likställer Datainspektionen en kameraförsedd "drönare" med fjärrstyrd kamera.
Det är då nästan omöjligt att flyga lagligt med kameradrönare, i varje fall på platser där allmänheten har tillträde.
Har jag fattat rätt?

2014-12-04 13:08:42
RE: Myndigheter och drönare    
crashtestdummys
Skicka mail
Här är en som har ställt till det för sig om han hittas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19966678.ab

En "drönare" över Bromma, flygtrafiken stoppad. Kan bli dyrt för drönarpiloten om han hittas.

2014-12-04 13:15:17
RE: Myndigheter och drönare    
Putteman
Skicka mail
Hoppas de ansvariga åker fast för detta tillbud. 

*** Redigerat av Putteman klockan 2014-12-05 05:42:00 ***
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2014-12-04 18:42:12
RE: Myndigheter och drönare    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: crashtestdummys
Här är en som har ställt till det för sig om han hittas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19966678.ab

En "drönare" över Bromma, flygtrafiken stoppad. Kan bli dyrt för drönarpiloten om han hittas.


Piloten är identifierad av polisen och utredning om brott föregåtts är startad. Men jag tror inte detta blir några större summor. Några dagsböter i bästa fall.

Frågan är dock hur flygbolaget som fick ett flygplan omdirigerat till Arlanda reagerar. Bara den extra bränslekostnaden skulle svida ganska hårt i plånboken.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-12-04 20:19:37
RE: Myndigheter och drönare    
PerN
info@nilssondrones.se
För att klargöra lite grand : Det har inte varit någon drönare över Bromma idag. Däremot har det varit en intill Karolinska som har orsakat stängningen av Bromma flygplats. Det här är samma scenario som uppe i Östersund, flygplatsledningen får en varning om "drönarverksamhet" men ingen som helst detaljinformation. I det läget måste man av säkerhetsskäl stänga ner verksamheten. Hade man fått information om vad som verkligen hände skulle man aldrig agerat som man nu gjorde.
En höna av en fjäder igen tyvärr.....

Mvh Per Nilsson   UAS Sweden



*** Redigerat av PerN klockan 2014-12-04 21:36:50 ***
Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2014-12-05 05:16:26
RE: Myndigheter och drönare    
N17NL
Skicka mail
Vi kommer få många ögon på oss nu och det kommer efterfrågas regler för drönare. I USA får man inte flyga i närheten av flygplatser men ändå har det varit minst 25 incidenter den senaste tiden:
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/near-collisions-between-drones-airliners-surge-new-faa-reports-show/2014/11/26/9a8c1716-758c-11e4-bd1b-03009bd3e984_story.html?wprss=rss_national

2014-12-05 09:50:59
RE: Myndigheter och drönare    
UndCon
Skicka mail
En intressant sak jag upptäckt på lokala evenemang där det ibland flygs med "drönare" över publik, tätbebyggda områden, flygplatser, konserter och andra ställen som någon med sunt förnuft skulle undvika.

Av dessa "piloter" vet jag att vissa har tillstånd, andra inte och dessa har jag försökt prata med (tror dock inte det hänt något positivt)

Problemet är då att även om ett företag har tillstånd så betyder inte det att de följer regelverken gällande flygningarna.

Polisanmälan verkar vara enda sättet att komma åt dessa efter den diskussion jag haft med Transportstyrelsen för de har inget ansvar att se till att piloter med UAV-licenser sköter sig.


2014-12-05 11:26:51
RE: Myndigheter och drönare    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag har gjort samma observation som UndCon, det är inte ovanligt med drönare som flyger rakt ovanför människor, inte ovanligt vid sportevenemang som vasaloppet etc och kan även tänka mig att det sker vid musik evenemang etc. Det är stora farkoster och skulle de trilla ned så är det fara för livet. Det verkar som att varken arrangör(uppdragsgivare) eller flygaren ens funderat på konsekvenserna av en nedtrillad tung multirotor.

Och helt riktigt, TS har inget ansvar för att folk följer deras riktlinjer, de kan möjligtvis dra in ett tillstånd men det är allt. Det enda TS kan göra är att lämnar över information till allmän åklagare, det händer nästan enbart efter tillbud eller haveri. Och då straffskala så låg så följer åklagaren sällan upp detta.

Det är med andra ord ganska riskfritt att flyga olagligt. Jag tror det är större risk att man bli stämd av försäkringsbolag om något händer än att rättsväsendet agerar.

Som pilot måste man ta stort ansvar för som flygning. Allmänt i svensk lag så är mycket tillåtet, men det är likväl straffbart om skada på person eller egendom uppstår. Utöver hur man själv skulle må av vetskapen att ens egna farkost har tillat ned i huvudet på någon.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-12-05 11:58:52
RE: Myndigheter och drönare    
simonarvestrand
Skicka mail
Råkade för ett tag sedan kommentera ett youtubeklipp där en kille flög lågt över folk på stranden, sa bara lite försiktigt att det kan hända något , han sa själv att han själv tyckte det va dumt och hade tänkt över det, men reaktionerna väntade inte på sig utan jag fick massor kommentarer, folk tyckte jag va dum i huvudet som ansåg att det va riskfyllt att flyga över folk , en phantom som det va i detta fallet va ju helt ofarlig tyckte folk.

Jag la mig inte i diskussionen men det är extremt tydligt att folk inte har en aning om hur mycket skada en propeller kan göra oavsett storlek på maskin.
Om inte folk får lära sig riskerna så kommer dom aldrig förstå och då kommer vi alltid få se sådana flygningar.