Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Slag och Våld mot LiFe batterier=
2014-08-17 14:47:09
Slag och Våld mot LiFe batterier=    
Gee_Bee
Skicka mail
Ja, inte är det så att jag planerar att banka på mina batterier.

Men jag har en orienteringspannlampa som matas med ett äldre NiMh batteri på 6V och 9Ah. Jag funderar på att byta ut detta tunga batteri mot ett lättare LiFe för att dels spara vikt, dels för att slippa självurladdnignen och för att den håller lite högre spänning vilket ger bättre belysning.

Kruxet är att Orientering knappast är en skonsam sport mot utrustningen, batteriet planerar jag att ha i sele på ryggen, det kommer sitta i höjd med skulderbladen och det är inte omöjligt att jag någon gång snavar och landar på en berghäll med batteriet mellan mig och hård mark. Och då kommer den spännande frågan:

Vad händer om man bankar på ett LiFe batteri? Kan det ta eld, kan det bli värmeutveckling som jag kan skada mig av eller är det relativt riskfritt?

Jag kickar på att köpa ett platt LiFe ifrån HK. Det är alltså inte A123 celler som jag tittar på pga kostnaden och även vikten.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-08-17 15:41:09
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
stflyer
Skicka mail
LiFePO4 är en "snäll" kemi. Vid kortslutning blir det förstås varmt men det brinner inte. Kolla den här videon där man kortsluter ett stort batteri och det enda som händer är att det spricker till slut pga högt tryck inuti. Ingen eld eller explosion.
Video
Stefan Tholin
www.slattlandamfk.com

2014-08-17 16:14:29
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
Gee_Bee
Skicka mail
Ok, denna film övertygade mig om att jag inte kommer brinna upp om jag lägger mig på rygg och sprattlar med batteriet under mig:

https://www.youtube.com/watch?v=XZf2pKzBErk

Det märkliga är dock att besparingen i vikt är nästan obefintlig. Mitt 6V@9Ah NiMH väger 626g

Ett HK LiFe 2s@8400mAh väger 519g.

Undra hur stor skillnad det är i spänning mellan dessa två typer vid måttlig belastning. Lampan är på 30W så det bli ca 5A, dvs 0,5C. Någon som har en hint om vad NiHM resp LiFe håller för spänning vid en belastning på 0,5C?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-08-18 10:35:16
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
Joacim
Skicka mail
Fysiskt direkt våld så klarar en mjuk LiFe cell lika lite som vilken Lithium cell somhelst... de är känsliga!, vakumpåsen plast/alu ger obefintligt skydd mot cellens interna lager. För att cellen skall klara sig ifrån detta så krävs ett skyddande skal, visst konsekvensen för ett defekt LiFe mot ett LiPo blir inte lika allvarligt då LiPo varianten kan börja brinna men ett dåligt LiFe KAN brinna och även explodera också om det inte är byggt som det ska.

Ser man till yttre påverkan som temperaturskillnader, vibrationer, hopp och skutt, tryckskillnader så är här LiFePo4 överlägset allt som idag finns på marknaden, även spännings spannet den klarar utan direkt skada (1,8-4v/cell) är smått otroligt. Normal användning så ligger man på 2,5-3,6v och under belastning 3-3,3v.

Nackdelen med LiFe är vikten, tyngre än LiPo och inte lika kraftfulla, lite högre självurladdning, långsammare laddning, glider isär i spänning vid laddning vilket också är normalt, så i EV batterier samt verktyg sitter det i regel ett balans/övervaknings system i batteriet för att jobba mot detta.

Större LiFe celler 20Ah och uppåt har i regel ett skyddande skal av plast kring 0,5mm med en tryckventil högst upp för att kunna släppa ut trycket vid behov istället för att explodera.


2014-08-21 17:20:00
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
REP
Skicka mail
Till rc- bilar används lipo med hårt skal, hardcase, då de utsätts för en del misshandel. Kanske kan vara lämpligt till din lampa.

Men jag tycker att du ska titta på en ny pannlampa. En komplett LED lampa med lithium batteri och laddare kostar inte särskillt mycket mer än en ny ack till din gamla.

2014-08-22 13:02:14
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
Joacim
Skicka mail
bra tips! även LiFe finns ju med "hard case" skal till bil.


2014-08-22 13:18:01
RE: Slag och Våld mot LiFe batterier=    
Gee_Bee
Skicka mail
Att byta lampa är inte riktigt så enkelt som man vid första anblicken tror. Dagens billiga LED-pannlampor har idag mycket ljus (lumens) i förhållande de äldre halogenlamporna. Men ljuset är väldigt koncentrerat och ljuskonen är skarp. Det gör att allt som är utanför ljuskonen blir mer eller mindre bäcksvart. Detta fungerar för cykel och löpning på grusvägar, men jag skall orientera med min lampa och  då måste jag kunna se fötterna samtidigt som jag ser 20-30m framåt. En gamla halogen med bra reflektor fungerar avsevärt mycket bättre än en LED.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400