Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?
2014-08-07 12:09:54
Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Lars 41an
Skicka mail
Hej,
Min erfarenhet är sammanfattningsvis att LiPo-ackarna inte alls klarar det C-värde som fabrikanterna anger. En tumregel kan vara att inte dra ur mer ström än hälften av C-värdet. Det finns ackar som klarar lite mer och det finns ackar som bara klarar 1/4 av angivet C-värde. Detta gäller vid kontinuerlig drift.

Denna tråd började med mitt svar till "flygrc" som hade råkat ut för svullen LiPo när han ökade strömmen från 50A till 90A med en acke som är märkt 5800 Ah 25C. Man skulle kunna tro att den klarar 5,8 x 25 = 145A men icke så. Värmeutvecklingen i acken följer formeln P = Ri x I^2. Du har nu ökat strömmen från 50A till 90 A, dvs en faktor 1,8. Värmeutvecklingen har ökat med 1,8 i kvadrat, dvs en faktor 3,24. Säg att du tidigare, med 50A höjde temperaturen från +20^C till +35^C under en körning. Acken kändes ljummen men +35^C är OK. Med 90A blir temperaturhöjningen 3,24*15 = 48,6^C och tempen stiger till 68,6 ^C. FEBER!!!
Detta med en LiPo som enligt märkningen skall klara 145A kontinuerligt. Det skall man inte ens köra kortvarigt med den acken.

Förra året startade jag en tråd som blev mycket lång http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=288704&page=5&CurrentMainTopic=2&replypage=99
med frågan "Kan man lita på fabrikanternas deklarerade C-värden?".
Det blev många synpunkter och jag gjorde noggranna mätningar på Turnigy och GensAce ackar. Svaret på frågan blev förstås NEJ. Det sista inlägget visar att man inte ens kan lita på GensAce som är ett erkänt bra fabrikat. GensAce 25C håller inte för 20C belastning men GensAce 35C duger. Turnigy ackar märkta 40C, 45C och 65C klarar 20C.

Allt detta gäller under förutsättning att man inte drar ur acken till mer än 80%. Sen ökar inre resistansen Ri varvid värmeutvecklingen rusar i höjden.

Sen förra året har jag testat en Turnigy nano-tech A-SPEC G2 65C på samma sätt och den är lika bra som GensAce 35C. Sen kan man förvänta sig att Thunder Power håller ungefär samma kvalité(lågt Ri) men det har jag inte testat.

I tillkommande inlägg ser jag fram mot många exempel på hur mycket olika ackar praktiskt klarar med avseende på Ri och C-värde.
Skriv och berätta! /Lars

2014-08-07 13:04:15
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Ville
Skicka mail
Hej
Mycket bra initiativ med denna tråd. Glöm inte bort att det finns möjlighet att "klistra" viktiga trådar, vilket denna kan bli.
Tycker denna tråd är värd att länka till.
Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning?

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-08-07 16:49:51
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Freddan_6
Skicka mail
Med formeln max tillåten ström = roten ur (6*kapacitet i mAh/Ri i mOhm)
så har jag några batterier uppmätta i ett google dokument
Mina Batterier
sen tog jag en lista från rc-groups och lade i ett annat google dokument LiPo Mätningar Ri och C (jag vet inte om jag fick rätt på att alla kan titta på dokumenten)

2014-08-15 19:18:34
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Lars 41an
Skicka mail
Oj!
Freddan har verkligen samlat ihop en stor mängd mätningar. Värdefulla länkar!!!
Hur gamla är dessa batterityper?

I följande tråd på SMF finns det flera synpunkter på batterier där man utmanar fabrikantens C-värde.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=291196&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99
Där finns också några fler batteritester som jag gjorde med 20C. Den stora nackdelen med mina mätningar är att de har bara gjorts på ett fåtal exemplar. Det är förstås en finansiell fråga när dessa batterier kostar c:a 400-800 kr. Freddans länkar råder bot på detta problem.

Lars

2014-08-17 11:09:36
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Joacim
Skicka mail
Min erfarenhet säger att man inte kan gå efter någon formel för att få fram ett batteris prestanda, man måste testa det!. Jag har kört 100tals batterier åt tillverkare, handlare och distributörer... de data de fått fram i labbet och på pappret stämmer ofta inte med verkligheten och praktiskt användande.

Cellen kan hålla angivet C värde, men inte hela paketet i form av kablar, lödningar/svetsningar kontakter osv.

Sunt förnuft säger att ett 5Ah bilbatteri i hard case utförande med 4mm guldkontaketer inte klarar 65C kont belastning, kontakterna blir varma redan vid 40A. Och det är just här många användare gör fel.... dålig kringutrustning, kablar kontakter, laddare och reglage som leder till ett defekt batteri tyvär.



2014-08-18 19:02:09
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
pernstig
Skicka mail
Personligen anser jag att det är svårt att utvärdera ett batteris prestanda genom praktisk erfarenhet från flygtester.
Här kommer mätresultat från två st TGY NanoTech 3S 850mAh 45-90C direkt ur kartong. De verkar vara lagringsladdade för spänningen var 11,4V.

Paket 1
Ri (mOhm) cell 1: 12,04 cell 2: 12,56 cell 3: 12,84 hela paketet: 42,9
Beräknad max kontinuerlig ström: 20,0 A
Beräknad verklig discharge rate: 23C

Paket 2
Ri (mOhm) cell 1: 13,40 cell 2: 12,48 cell 3: 12,24 hela paketet: 43,5
Beräknad max kontinuerlig ström: 19,5 A
Beräknad verklig discharge rate: 23C

Ri uppmätt med Wayne Giles "LiPo ESR Meter" @21,5 grader C.

2014-08-18 22:27:08
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
Personligen anser jag att det är svårt att utvärdera ett batteris prestanda genom praktisk erfarenhet från flygtester.
Här kommer mätresultat från två st TGY NanoTech 3S 850mAh 45-90C direkt ur kartong. De verkar vara lagringsladdade för spänningen var 11,4V.

Paket 1
Ri (mOhm) cell 1: 12,04 cell 2: 12,56 cell 3: 12,84 hela paketet: 42,9
Beräknad max kontinuerlig ström: 20,0 A
Beräknad verklig discharge rate: 23C

Paket 2
Ri (mOhm) cell 1: 13,40 cell 2: 12,48 cell 3: 12,24 hela paketet: 43,5
Beräknad max kontinuerlig ström: 19,5 A
Beräknad verklig discharge rate: 23C

Ri uppmätt med Wayne Giles "LiPo ESR Meter" @21,5 grader C.


Håller med dig angående utvärdering vid flygtester. Det känns bättre att kunna mäta på kammaren och sedan komplettera med flygdata. Ser att du mätt vid 21,5 grader C. Har svårt att få så låg temperatur på övervåningen där jag huserar. Det diffar väldigt mycket på under resp. övervåningen så det är svårt att shunta för behaglig temperatur överallt. Ska försöka få lite mätdata vid 21-22 grader och lägga upp data här.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-08-19 17:53:02
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Joacim
Skicka mail
Ri är ju intressant, bra att kunna få ett sådant värde via laddaren mm, men jag har aldrig hittat någon "stand alone" enhet eller laddare ens av samma typ eller märke som visar samma värden även om man mäter ett batteri på en enhet och direkt flyttar över till nästa så blir värdet olika på "samma" laddare.

En konstant kontrollerad urladdning till given brytspänning säger mig mer.

Generellt säger man att ett LiPos batteri användnings temperatur ligger i spannet +20 till +55 grader, under +20 blir Ri högre.


2014-08-20 02:37:40
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Ville
Skicka mail
Hej
Det är egentligen först nu i år som jag börjat intressera mig lite mer för våra kära LiPo ackar. Tidigare så "tutade" jag och körde, nästan hej vilt utan att fundera vad vi utsätter våra LiPo för. Numera har jag försökt förkovra mig så gått det går, och lite mer har jag lärt mig.

Här nedan kan du se mina mina tre 2200 mAh 4S lipo som jag använde i mina tre olika segelmodeller på F5J-SM i helgen. Alla batterier passar i alla modeller.
Det roliga är att Flight Tech EonX 30C-acken jag använde till kanske 80% av alla mina tränings och tävlingsstarter är den ack som egentligen borde pensioneras. Den är inköpt 2010/11 eller nåt sånt och har fått utstå många hårda prov och jag har ingen koll på hur många laddcykler den har men eftersom den inte har svällt och presterar så fick den tjänstgöra mest.
Vapex-acken 25C , inköpt i sept. 2012 funkar också bra, men den har svällt lite grand och det är kanske därför den kom på undantag. Varför den svällt har jag ingen aning om, den har mest legat på hyllan och vilat. Någon smäll måste den ändå ha fått, eller så har den vilat för mycket?
Den nyaste och bästa acken, Gens Ace 25C, inköpt strax innan tävlingen användes också väldigt lite, men den vet jag funkar bra och jag kommer att hålla ögonen på den, och det gäller fortsättningsvis även "alla" mina andra ackar.  

Ikväll mätte jag upp ackarna i förvaringsläge, (50% laddade). Jag mätte med Wayne Giles "LiPo ESR Meter" @ 24,0 grader C.

Bifogar en tabell som talar om samma sak som nedanstående mera detaljerade data.
*FOM (godhetstal) i tabellen är ett alternativt C-värde som om det ligger över 1.0 så får acken anses vara mycket bra. Allt enligt upphovsmännen.
Längst ner finns två tabeller utklippta från http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_batteriesinternal_resistance_max_current_draw_true_crating__rev3_toc.pdf. I denna handbok finns mycket läsvärt.

Flight Tech EonX 30- 2200 mAh-4S-30C
Hela paketet 15,68V, Ri= 49,8 mOhm
Cell 1: 3,92V, Ri= 12,40 mOhm   Cell 2: 3,93V, Ri= 11,36 mOhm
Cell 3: 3,93V, Ri= 11,20 mOhm   Cell 4: 3,92V, Ri= 12,04 mOhm
Beräknad max kontinuerlig ström: 33,0 A
Beräknad verklig discharge rate: 15C

Vapex VP94197-2200 mAh-4S-25C
Hela paketet 15,80V, Ri= 39,0 mOhm
Cell 1: 3,95V, Ri= 9,20 mOhm   Cell 2: 3,96V, Ri= 9,08 mOhm
Cell 3: 3,96V, Ri= 9,28 mOhm   Cell 4: 3,96V, Ri= 8,48 mOhm
Beräknad max kontinuerlig ström: 38,0 A
Beräknad verklig discharge rate: 17C

Gens Ace- 2200 mAh-4S-25C
Hela paketet 15,60V, Ri= 18,0 mOhm
Cell 1: 3,90V, Ri= 3,36 mOhm   Cell 2: 3,89V, Ri= 3,56 mOhm
Cell 3: 3,90V, Ri= 3,32 mOhm   Cell 4: 3,91V, Ri= 3,32 mOhm
Beräknad max kontinuerlig ström: 61,0 A
Beräknad verklig discharge rate: 28C


Mina 2200 mAh 4S ackar.


Mina mätvärden i tabellform.


Bra att ha i fältlådan.


Också bra att ha i fältlådan.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-08-22 13:00:21
RE: Vad klarar en LiPo avseende Ri och C-värde?    
Joacim
Skicka mail
Kul och se EON-Xare som fortfarande "lever" jag har endel större paket kvar fast kör dem inte till RC utan andra prylar, flertalet över 100 sykler, de är inte nya direkt och lämnar inte längre sin fulla kapacitet utan kring 80-90%.

Att Vapex acken svällt är ju inte normalt eller bra, har själv 2st 25C 2200 som nu börjar ge upp, de började jag använda tidigt 2012, kommer inte ihåg exakt nu men den ena har över 100 sykler och den andra 80-90 nånstans.

En Vapex 2200 40C efter inkörning visar 1,8mohm/ cell med en Powerlab 8 laddare, Robbe/Futaba laddare visar högre och min AK840 laddare visar lägre !? fabriken ger helt andra värden. Så vilken utrustning skall man tro på, och vid vilka förutsättningar skall datan mätas, laddning X antal C, urladdning X antal C, vila, vilken rumstemp, man blir konfunderad när det gäller Ri mätningar vartfall jag.


Visst är Ri värden bra att få fram, men resultaten kanske man inte ska tas som "skrivet i sten" utan snarare en indikation på eventuell bra eller dålig prestanda, vartfall med den utrustningen vi har i RC branschen att tillgå.


"jaja.... vad vore en bal på slottet"