Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Servo power board
2013-12-30 21:10:44
Servo power board    
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
Tjo!

Tänkte fråga om en sådan här fungerar lika bra som en powerbox.
Tänkte att det vore smidigt att sätta en sån här i min jetkärra för att inte belasta mottagaren i onödan.
Tänkte dra en Y-kabel med 2 hanar/1 hona, ena till servorna och ena till mottagaren från strömbatteriet.

För och nackdelar med en sån här?




//Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2014-01-01 19:33:06
RE: Servo power board    
Gee_Bee
Skicka mail
En powerbox blir det inte, men visst den avlastar mottagare om servona drar mycket ström. Frågan är dock om det egentligen är ett problem? Hur många har bränt kopparen på mottagaren för att servona drog för mycket ström?

Kortet ovan tror jag har en mera praktiskt funktion. Man kan t.ex koppla in servon som är i farozonen att ligga och konstant dra ström mot ett ändläge t.ex. Då kan man via denna pryl mata dem med ett eget batteri och skulle man dra slut på det batteriet så påverkar det vara de servona som sitter på kortet. Mottagaren och övriga servon får ström ifrån det ordinarie batteriet. Praktiskt på t.ex landsinställ som kan vara lite svåra att rent mekaniskt få till och samtidigt inte super kritiskt om det inte fungerar.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-01-04 13:53:37
RE: Servo power board    
Flygsmurfen
Skicka mail
Har tänkt sätta en sådan i min Extra/ 50CC Bensin för att undvika strömdippar med relaterade problem.
Tror ni att det behövs?
Kör med Lipo 3S/1200 Ah via Beck som matning till radion.
Det är ju en "vanlig" konstflygmaskin, inte en som hovrar och skall göra hysteriska flippar mm.

// Mats W

2014-01-04 14:56:48
RE: Servo power board    
McRegor
Skicka mail
Jag säger inte att jag har rätt men min filosofi är att ha så lite elektronisk extrautrustning som möjligt i samband med strömförsörjningen. Dessutom brukar det vara bra rent tillförlitlighetsmässigt att skippa strömbrytaren. Så endera bara en bra ack med rätt spänning som klarar aktuellt strömbehov eller t ex en LiPo eller kanske ännu hellre LiFe och om nödvändigt en bra, switchad BEC.
Även avancerade strömförsörjningsanläggningar kan tyvärr gå sönder vilket det finns exempel på. Många komponenter och ledningar/kontakter blir det gärna på sådana och det ökar sannolikheten för bekymmer, tyvärr...
Sen brukar ju sällan en ackvarnare ställa till problem så en sådan kan man ju alltid montera om man vill.
Sen skall man ju alltid ha ordning på sina ackar och t ex kolla kapaciteten lite då och då.
Om man kör el med bara en ack så löser det sig ju själv eftersom motorn får kort gångtid så då om inte annat inser man ju att ackan är dålig men har man acken bara till mottagare och servon så måste man nog kapacitetsmäta emellanåt.
Slutligen - det är den svagaste länken i kedjan som styr och inte sällan är det vi som står bakom spakarna...:)
Roger



www.mcregor.se

2014-01-04 15:35:50
RE: Servo power board    
Flygsmurfen
Skicka mail
Hej Roger, du har helt rätt i det du skriver.
Min fråga beror mest på att jag hört att mottagaren kan få fnatt om det skapas stora strömdippar då servona belastas hårt.
Därav behovet av "bypas" mellan ack och servon.
Kör med Spektrum original mottagare.

// Mats W

2014-01-04 17:53:40
RE: Servo power board    
Freddan_6
Skicka mail
Mät då strömförbrukningen med vilt viftande på spakarna. Det brukar sällan vara något problem för en bra LiPo + BEC. Med fem analoga standardservo (33g) brukar jag få 2-3A.

2014-01-04 18:15:26
RE: Servo power board    
McRegor
Skicka mail
I Mats fall så verkar ju vilt viftande inte riktigt motsvara verkligheten eftersom det inte är nån 3D-flygning vi talar om...:)
Vi flög ju både F3A och F3D (FAI Pylon) på t ex 70-talet med 400--600 mAh Deac-knappceller så det skulle väl vara själva f-n om inte dagens kraftfulla celler skulle klara hans kärra som visserligen är större men ändå... Men du har säkert rätt i den maximala strömförbrukningen, Fredrik. Sen drar säkert stora och högt belastade digitalservon mera men i Mats fall bör det inte vara nåt reellt problem.
Roger
www.mcregor.se

2014-01-04 23:02:55
RE: Servo power board    
rc9
Skicka mail
Denna kanske
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6900
Just denna skall inte användas till flyg säger dom, men ideen????

2014-01-04 23:10:58
RE: Servo power board    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: rc9
Denna kanske
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6900
Just denna skall inte användas till flyg säger dom, men ideen????

Det är ju den klassiska lösningen för främst Spektrum att via en kondensator skydda mot snabba spänningsdippar för att undvika en omstart av mottagaren vilket tidigare var en rätt långsam procedur. Gissningsvis är nyare Spektrum-mottagare tåligare och har snabbare omstart och då har nog behovet av denna konding minskat drastiskt skulle jag tro.
Roger
www.mcregor.se

2014-01-04 23:31:10
RE: Servo power board    
rc9
Skicka mail
Håller helt med dig Mcregor.
Tror inte mycket på dippar med LiPo överhuvudtaget under förutsättning att installationen är ok (servo friska tex). Men rent
för Peace of mind så finns där ju inga direkta felkällor inblandade i konceptet?

Själv kör jag LiFe direkt i mottagaren i nån och LiPo direkt i en annan med HV setup på 50cc flyg för att minska antal möjliga felkällor. Förvisso Futaba men som McRegor säger så skall ju uppstarten på i alla fall DSMX vara lika snabb.

2014-01-06 13:51:37
RE: Servo power board    
Henke
Skicka mail
 
Citat från: sebbe
Tjo!

Tänkte fråga om en sådan här fungerar lika bra som en powerbox.
Tänkte att det vore smidigt att sätta en sån här i min jetkärra för att inte belasta mottagaren i onödan.
Tänkte dra en Y-kabel med 2 hanar/1 hona, ena till servorna och ena till mottagaren från strömbatteriet.

För och nackdelar med en sån här?




//Sebbe


Skriver sällan här nu, men vill flika in när jag ser någonting bra.  Trenden går bort från power boxar och mot enklare lösningar, ibland li-po/li-fe rakt in i mottagaren utan BEC.

Som ni säger så har man väl aldrig sett en ledningsbana som brunnit i en mottagare, men väl crasher beroende på underdimensionerad strömmatning. Antingen har strömbrytaren varit för klen, eller så är sladdarna från batteriet boven.

Det är ju uppenbart att en servokontakt räcker för att driva ett servo, men räcker en kontakt att driva 10 servon? Det är ju bara en enkel servokontakt som strömmen kommer in genom till mottagaren, så även om li-po i sig inte dippar så gör kontakten det.

En lösning likt bilden tar bort detta problemet på ett väldigt enkelt sätt, överskådligt dessutom. Så tummen upp för denna pryl.




2014-01-07 11:44:04
RE: Servo power board    
Gee_Bee
Skicka mail
Håller med Henke att enkelheten i denna pryl tilltalar. Men den löser egentligen bara problemeen med att kontakten in i mottagaren ersätts, samt i de fall där man vill mata servona med annan spänningskälla än den som går till mottagaren.

Det finns ju också mottagare som har andra anslutnignar för batteriet än std JR kontakt:

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-01-07 18:06:12
RE: Servo power board    
Johan
soaringjohan@gmail.com
 
Citat från: Henke
 
Citat från: sebbe
Tjo!

Tänkte fråga om en sådan här fungerar lika bra som en powerbox.
Tänkte att det vore smidigt att sätta en sån här i min jetkärra för att inte belasta mottagaren i onödan.
Tänkte dra en Y-kabel med 2 hanar/1 hona, ena till servorna och ena till mottagaren från strömbatteriet.

För och nackdelar med en sån här?




//Sebbe


Skriver sällan här nu, men vill flika in när jag ser någonting bra.  Trenden går bort från power boxar och mot enklare lösningar, ibland li-po/li-fe rakt in i mottagaren utan BEC.

Som ni säger så har man väl aldrig sett en ledningsbana som brunnit i en mottagare, men väl crasher beroende på underdimensionerad strömmatning. Antingen har strömbrytaren varit för klen, eller så är sladdarna från batteriet boven.

Det är ju uppenbart att en servokontakt räcker för att driva ett servo, men räcker en kontakt att driva 10 servon? Det är ju bara en enkel servokontakt som strömmen kommer in genom till mottagaren, så även om li-po i sig inte dippar så gör kontakten det.

En lösning likt bilden tar bort detta problemet på ett väldigt enkelt sätt, överskådligt dessutom. Så tummen upp för denna pryl.






+1 på den

/Johan

2014-01-07 18:59:36
RE: Servo power board    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Vem har den till försäljning?
Kostnad??


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2014-01-07 20:54:20
RE: Servo power board    
RCBosse
Skicka mail
Här finns den
Servocity

2014-01-07 21:39:32
RE: Servo power board    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Eller om man vill handla från sverige
SERVO POWER BOARD
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-01-09 20:40:15
RE: Servo power board    
Michael
Skicka mail
Utan att göra avkall på enkelheten i funktion finns här ett liknande alternativ
som har kompletterats med ett par avkopplingskondensatorer och lysdioder som
indikerar att strömförsorjningen till de anslutna servona är O.K.
Visserligen är det ytterligare kontakter i denna funktion, men å andra sidan är
lödda kablar i vibrationsrika mijöer en källa till oro.

Powerbus-Mini


2014-01-09 22:02:22
RE: Servo power board    
Gasman
Skicka mail
Jag undrar om inte ämnet har spårat ur litet?

Problemet verkar vara rädslan för att många tungdrivna servon belastar ackarna så hårt att mottagarens spänning sjunker så lågt att dess mikroprocessor orsakar en reboot. Och, yes, det kan mycket väl inträffa!!

Men, titta då inte efter lösningar för att säkerställa att servona har full/tillräcklig spänning för fungera fullt ut. Titta istället efter hur man försäkrar sig om att MOTTAGAREN har tillräcklig spänning för att fungera fullt ut. Det kan man t.ex. göra genom att mata mottagaren via en diod, och efter dioden se till att man har en skaplig kondensator som under någon/några sekunder kan säkerställa att mottagaren (som bara förbrukar några milliamperé) har tillräcklig spänning för att fungera utan krav på ombootning el. dylikt.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-01-10 20:54:23
RE: Servo power board    
Henke
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Jag undrar om inte ämnet har spårat ur litet?

Problemet verkar vara rädslan för att många tungdrivna servon belastar ackarna så hårt att mottagarens spänning sjunker så lågt att dess mikroprocessor orsakar en reboot. Och, yes, det kan mycket väl inträffa!!

Men, titta då inte efter lösningar för att säkerställa att servona har full/tillräcklig spänning för fungera fullt ut. Titta istället efter hur man försäkrar sig om att MOTTAGAREN har tillräcklig spänning för att fungera fullt ut. Det kan man t.ex. göra genom att mata mottagaren via en diod, och efter dioden se till att man har en skaplig kondensator som under någon/några sekunder kan säkerställa att mottagaren (som bara förbrukar några milliamperé) har tillräcklig spänning för att fungera utan krav på ombootning el. dylikt.

//Mange



Och servona matas från?  Alla recept bygger på att alla komponenter får sin spänning och att mata upp till säg 16 digitala servon via en enda servokontakt är ofta boven. Att på denna servokontakt montera kondensator eller diod hjälper inte, ja inte så länge servona matas från mottagaren iaf.

"Servo power board" i någon form är en lösning och inget plåster. Dippar det ändå så är det fortfarande ett fel någon stans och det ska lösas inte plåstras.

Det finns fortfarande många erfarna flygare i landet som installerar på ett förnuftigt sätt, men hur kopplar en internethjälte in detta gyro i sin 50cc Delayking bensinmodell? Urk.



Edit: Stavfel
*** Redigerat av Henke klockan 2014-01-11 18:10:48 ***

2014-01-11 09:25:21
RE: Servo power board    
rc9
Skicka mail
Det finns fortfarande många erfarna flygare i landet som installerar på ett förnuftigt sätt, men hur kopplar en internethjälte in detta gyro i sin 50cc Delaying bensinmodell? Urk.
[/quote]

Vem?Vad?Var? Har du en ref länk Henke?

//Kalle

2014-01-11 09:58:17
RE: Servo power board    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
sätt kablarna som har 3 kontakter i gyrot och då så kabeln är på signal sidan
sen sätter du i den ensamma kabeln i motagaren men då inte som vanligt utan du sätter den så den bara går över signal ingångarna på det där sättet så får du nu
in6 kanaler på 2 kablar den ensamma kabeln är den som ger ström å signal för typ den sista kanalen i gyrot. det där är lite åt samma håll som en multiplex kontakt princip
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-01-11 10:46:50
RE: Servo power board    
McRegor
Skicka mail
Tror inte att Henke rent bokstavligt undrade hur man skulle koppla in gyrot utan jag misstänker att det fanns andra tankar bakom eftersom han nämnt orden "erfaren" kontra "internethjälte" i kombination med en stor 50cc-modell...
Men det får han nog i så fall svara på själv men det var kanske inte rent bokstavligt...
Roger
www.mcregor.se

2014-01-11 11:49:46
RE: Servo power board    
Henke
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
sätt kablarna som har 3 kontakter i gyrot och då så kabeln är på signal sidan
sen sätter du i den ensamma kabeln i motagaren men då inte som vanligt utan du sätter den så den bara går över signal ingångarna på det där sättet så får du nu
in6 kanaler på 2 kablar den ensamma kabeln är den som ger ström å signal för typ den sista kanalen i gyrot. det där är lite åt samma håll som en multiplex kontakt princip


Precis så. Då har internethjälten en 50cc modell på 2.2meter och 8kg som drivs via en enda servokontakt in i mottagaren sen via en enda förlängningskabel som har kablar i samma dimension som ett HS65 servo. *Urk*

Även här ger en "servo power board" en enkel lösning. För nog kommer mottagaren i gyroexemplet få sin spänning alltid, men inte servona :)

Så nu slipper ni mig igen ett tag :)



2014-01-11 11:58:26
RE: Servo power board    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Är väll lika där som med motagaren 
man måste se till så allt får den spänning dom behöver.
Går även där å mata gyrot separat med egen strömkälla.
Allt i slutändan gäller att man ska se till så
man har den spänning som sakerna kräver för å funka.
Själv har man slarvat å kört ner plan pga dålig med stöm.
men ska nu börja med HV servon å 2 cells lipo/LiFe in i motagaren.
Hoppas då iallafall att strömmen inte kommer dippa ner under 3 volt :-)
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-01-11 15:15:03
RE: Servo power board    
rc9
Skicka mail
Jag undrar fortfarande vem/vad det gäller eftersom det så specifikt är en "hjälte med 50cc Delaying bensinmodell? Känns som att det fanns mer?????

Oavsett, använd flera kontakter in i mottagaren om du "bara" har vanliga servo ingångar för strömförsörjning. Vilken kanal som helst funkar eller om kanalerna är slut så kan man använda y-kabel/kablar. För som sagt LiPo dippar nog inte
men kontakten gör, påstås klara ca 3-5 ampere. Funkat fint än sålänge för mig i alla fall med 50cc och mindre modeller.
*** Redigerat av rc9 klockan 2014-01-11 20:57:00 ***

2014-01-18 16:16:40
RE: Servo power board    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Sen har vi detta system där som i detta fall visas i bilden där man kör
14 servon på 1 kabel å matas med 1 acc in i motagaren.Hur mycket belastning skulle
inte det kunna bli på den ensamma kabeln när alla servona jobba sammtidigt.
Om man ska tro på Futaba så ska man inte behöva nå servoboard liknande instanser
för å klara av å ge ström till servona. Och det har jag trott att man inte ska behöva heller. Bara nå onödigt sak som dom vill kränga på osäkra personer som inte litar på sina saker.

________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-01-19 19:00:56
RE: Servo power board    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Sen har vi detta system där som i detta fall visas i bilden där man kör
14 servon på 1 kabel å matas med 1 acc in i motagaren.Hur mycket belastning skulle
inte det kunna bli på den ensamma kabeln när alla servona jobba sammtidigt.
Om man ska tro på Futaba så ska man inte behöva nå servoboard liknande instanser
för å klara av å ge ström till servona. Och det har jag trott att man inte ska behöva heller. Bara nå onödigt sak som dom vill kränga på osäkra personer som inte litar på sina saker.



Lite överslagsräkning:
Eftersom det är såpass många servon i setupen ovan får man anta att det är en stor kärra med stora servon och antagligen digitalservon.

Nu har jag ingen stor erfarenhet av digitalservon, men vad jag förstår så drar dom kring 2-3A när dom börjar röra på sig. Med 8 servon i vingen så blir det strömmar på ca till 16A-24A bara för skevroder.

Nog för att jag tycker att man ska hålla saker enkla, men servokontakterna är specade för typ 2,5-5A beroende på vilka specar man läser. Så att mata det där systemet över en servokontakt är i min mening inte något man bör göra.

Hansen Hobbies har skrivit lite om servokontakter i A Brief Discourse on Connector Antics. Ganska matnyttig läsning.

2014-01-19 19:18:37
RE: Servo power board    
Mjoelner
Skicka mail
Båda produkterna som länkats här ser för mig ut att ha ett problem gemensamt: lödda kablar som står upp ur kretskortet.

Kombinera det med lite vibrationer så är det i min erfarenhet stor risk för kabelbrott precis där tennet slutat suga upp i kabeln.

2014-01-19 23:31:30
RE: Servo power board    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Moelner men så är fallet med S.Bus systemet dom skulle väll inte göra ett system om det inte skulle funka å köra så inte sant.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-01-20 08:30:38
RE: Servo power board    
Guzzten
guzzten@gmail.com
I min 100cc Sbach kör jag med en Futaba mottagare som matas av 2 st 7,4V Li-po via en PIC och 2 standard servokontakter in i mottagaren. Jag kör totalt 11 servon i maskinen och har inga problem med strömmatning. Alla servon matas från mottagaren via en egen kanal. Kör med PowerHD 9150MG och 0,5mm2 till alla servon, med MPXkontakter i ving och stabbskarvar.
Det som jag ser som största problemet är dom långa kablarna till servon i bakkropp och vingar. Kabelarean känns för liten nästan, på så "långa" avstånd, där man dessutom måste skarva vid ving/stabbrot. Mig veterligen finns det ingen som flyger IMAC som använder S-bus, just pga att det blir för många servon på för liten kabelarea och ibland med upp till 10 "futabakontakter" som skarvar.

När jag byggde min maskin testade jag om det funkade med den koppling jag har nu, med att sätta 1kg vikter på rodren och veva runt med. När detta funkade ansåg jag att det var på säkra sidan.
Happy Landings!
Anders Hellsen
http://www.solvesborgmfk.se

2014-01-20 10:32:23
RE: Servo power board    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Mjoelner

Hansen Hobbies har skrivit lite om servokontakter i A Brief Discourse on Connector Antics. Ganska matnyttig läsning.


Mycket läsvärd text, alla som någonsin funderar på att bygga en större maskin borde läsa den och åtminstone förstå innebörden av Ohms lag för att kunna dimensionera matningen till servon på ett vettigt sätt.

Jag bygger själv just nu en skalaseglare(ca 4,5kg) där avståndet till vingservona är långt, med information ifrån artikeln så känner jag mig trygg med val av kabeln som redan är inlimmad i vingen:

Förutsättningar:
Jag har använt standard AWG22 servokabel
Ca 1,5m ifrån mottagare till servo.
Jag avser använda standard servon, de kanske drar 2A som mest.
Det kommer att sitta servokontakter i mottagaren och en vid servon för enkelt underhåll.

Enl artikeln så har AWG22 ca 18,5 Ohm per 1000ft eller 0,053 Ohm per meter. Spänningsfall i kabeln blir då 0,053 x 3m (ToR Mottagare - Servo) x 2 A = 0,3V.
Kontaktmotståndet är 5,6 mOhm per kontakt. Spänningsfall pga kontakter blir 0,0056 x 4(ToR) x2 = 0,045V
Summa spänningsfall i kablage: 0,35V. 
Jag avser använda 2s LiFe så spänningen fram till servot blir mera än 6V, inga problem.

Belastningen(spänningsfallet) på batterikontakten i mottagaren:
5 servon á 2A = 10A.
Spänningsfall = 2 x 0,0056 x 10 = 0,11V

Värmeutveckling i mottagaren pga spänningsfall.
P = U*I = U^2 / I
U = 0,11V
I = 10A x 2 (in till mottagaren och ut till 5 servon)
P = 0,11 x 10 x 2 = 2,2W

Om alla 5 servona skulle dra 2A kontinuerligt så skulle jag faktiskt bli lite orolig för värmeutvecklingen i mottagaren. Nu är detta en skalaseglare så jag tvivlar på att något servo någonsin kommer att stalla och dra full ström. Därför är jag inte nervös för värmen.

Intressant är också att läsa om livslängden på kontakterna. En vanlig servokontakt med tenn plettering är dimensionerad för 10 i och ur kopplingar, där efter lättar pletteringen och kontaktmotståndet ökar. En guldpletterad kontakt håller 50-100x. Något att fundera på för de som använder vanliga servokontakter för att kunna plocka av vingar etc. Själv så har jag i många år använt MPX gröna för att slippa risken med att koppla fel om man har flera servon i vingen.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-01-20 11:05:27
RE: Servo power board    
McRegor
Skicka mail
Detta med hur många gånger en kontakt tål att kopplas i och ur kan även vara nåt att tänka på för de som sätter in LiPo i sändaren och tvingas ta ur batteriet vid laddning.
Sen lär det väl generellt vara ovanligt att flera servon jobbar med full belastning samtidigt så det är säkert detta som gör att det trots allt fungerar för de allra flesta att köra flera servon även direkt till mottagaren.
Apropå guldplätering så är ju även t ex väldigt billiga servoskarvsladdar försedda med sådana kontakter men man kan ju fråga sig hur bra den guldpläteringen verkligen är med tanke på kostnaden för sladden...
Roger

www.mcregor.se

2014-01-20 11:33:48
RE: Servo power board    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Apropå guldplätering så är ju även t ex väldigt billiga servoskarvsladdar försedda med sådana kontakter men man kan ju fråga sig hur bra den guldpläteringen verkligen är med tanke på kostnaden för sladden...
Roger



Och är det verkligen guldplätering?

En annan aspekt är att man skall undvika kombinationen guld och tenn plätering i samma system. Det blir nämligen en galvanisk cell kontaktytan vilket skapar ett oxidskikt som ökar kontaktmotståndet rejält, någon som kan ske på några veckor om betingelserna de rätta.

Så har man en mottagaren med tenn så skall man använda servokontakter med tenn, har man guld i mottagaren så gäller det att använda samma material på servokontakterna. Tenn / tenn fungerar bättre än tenn / guld i längden.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-01-20 18:21:41
RE: Servo power board    
rc9
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Moelner men så är fallet med S.Bus systemet dom skulle väll inte göra ett system om det inte skulle funka å köra så inte sant.


Jag tror inte det är hela sanningen. Finns på Futabas hemsida ang S-bus dels instruktioner/förslag om att koppla in extra batteri i vilken hub som helst tex ving huben om det är strömkrävande servo(antal) och det finns "powerboxar"

http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=RF1660&t=2378&c=2714&p=2714

samt hubbar med grövre kabel där du kopplar batt direkt och sen med en "tunnare" kabel strömförsörjer mottagaren