Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Multiplex Profi TX är här, på riktigt!
2013-12-04 20:36:03
Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
F3A-anders
Skicka mail
Den gamla tråden om Multiplex nya flaggskepp börjar bli lite lång. Jag tänkte skriva en del om mina synpunkter och hur jag använder radion och dess olika funktioner vid mitt inomhus- och F3A-flygande. Det jag vill åstadkomma är allmängiltigt och går att göra med de flesta radioanläggningar varför det kan intressera även andra än Multiplexfanatiker. Jag tar mig hur som helst friheten att starta en ny tråd.
Då det jag imponerades mest av när jag började använda Multiplex Royal Pro var ergonomin är det i den ändan jag börjar.
Då jag använder långa spakar monterade jag handstöden som går att köpa till. Dessa monteras med skruvar inifrån sändaren och ersätter de smalare orginalbitarna utanför spakarna.

För att få samma avstånd mellan spakarna och magen som på gamla sändaren låter jag facket för nackremsbyglarna i botten på sändaren vara lite utdraget. Detta mått är viktigt för att alla intränade höjdroderkompenseringar ska sitta.
Som vanligt går det att vrida spakmekamismen några grader för att kompensera att händerna pekar något mot varandra när man håller i spakarna. Höfterna är bredare än avståndet mellan spakarna.
Spakarna är fullt kullagrade och har givetvis justerbar fjäderkraft. Då jag använder långa spakar får jag spänna ganska mycket. Känslan i spakarna är mycket bra. De går mjukt och fint med ett tydligt mittläge. Länge hade Multiplex för veka spakar. Det har de rättat till de senaste åren.
På gasspaken kan man välja mellan raster eller bara friktion. Jag väljer raster av ett speciellt skäl. På F3A-modellerna har jag fartreglage som ger broms frihjul och tomgångsvarv, från botten räknat förstås. Längst ned ger broms, ett klick upp frihjul och två klick upp tomgång. Detta ger mig full koll på hastigheten i dykningar.
Tyvärr har spakarna nästan ingen justermån vad gäller längden. Spaktoppen låses med en liten låsskruv. Om jag drar toppen så långt jag vill har skruven inget att låsa mot. Jag borrade och gängade ett nytt hål längre ned på spaken. Detta gav mig de fem mm extra jag ville ha.

Med dessa justeringar gjorda är känslan rätt så här långt. Känslan är nog det viktigaste vid val av sändare. Det måste kännas bekvämt att använda den. Stör man sig på något eller om det känns det minsta obekvämt så blir flygningen lidande. Provflygning bli på Bosön på lördag. Då får nya sändaren bekänna färg.
Vad programeringen gäller så känner man väl igen sig från Royal Pro. Det finns givetvis en del nyheter.
Jag återkommer med lite programmering och inställningar.

Med vänlig hälsning Anders Johansson
Regerande Svensk mästare i F3A

2013-12-04 21:59:43
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Pontus Claesson
Skicka mail
Får man med alternativa spakar?
Royal PRO levererades ju med 3 olika typer.

2013-12-04 22:23:37
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Klockan såg också trevlig ut!

/ Jonas

-= Att mäta är att veta =-

2013-12-05 01:01:32
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: Jonas
Klockan såg också trevlig ut!

/ Jonas



????

2013-12-05 08:10:35
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Hej Anders. Mycket bra med ny tråd som kanske kan hålla sig till bara denna sändares finesser etc utan att blanda in allt annat. Jag fyller gärna på med tips på saker som kan vara otydliga. Eller inte omnämnas i manualen.

1: Snabbkopplingarna som skall sitta i ändarna på bågarna till selen skulle varit med enl MPX och skall gå att få fritt från återförsäljaren(de har glömt dom)

2: Om du drar ut bygeln lite till så kommer du till ett nytt läge där man kan fälla upp byglarna och låsa dom genom att trycka dom framåt i låsläge istället för utåt som i det främre läget, de kommer då ca 4 cm längre ut och sändaren lite längre ut.
Detta är inte beskrivet i manualen men om man tar bort bakstycket så ser man konstruktionen.
Kan möjligtvis vara ett läge när man har stor platta eller nått (vet ej).

3: Skulle du råka att hamna i gimbal adjustment mode i transmitter menyn och trycka på ON då är du fast i adjustment moden och där får du centrera alla spakar etc och sedan en efter en gå till ändlägena på samtliga kanaler där varningslampan skiftar från röd till gul eller slocknar, när du sedan inte får någon lampa på någon kanal så är de justerade och sändaren går igång. Du blir inte av med detta annars och om throttle kanalen inte är centrerad från början kan det strula ( vi får hoppas att MPX ger ut en instruktion om denna calibrering, man kunde ju göra detta i launcher på royalen)

4: Om du har upptäckt att ditt batteri management inte visar 4000 mAh och att du inte kan justera detta som i royal PRO så kommer den att efter ett antal laddningar justera detta själv.
Detta finns inte i manualen. Vår visade 2560 mAh och efter att ha disskuterat detta på tyskt forum så laddade en ur sin helt och efter laddning visade den  över 5000 mAh och 40 tim men stabiliserade sig senare till 4300 mAh och 25 Tim.
Hur lång tid denna självjustering  kommer att ta med normal användning utan att tömma den helt kan ju bli intressant med 25 Tim batteritid.

Nu väntar vi på snabbfästena så att man slipper att knäcka nacken med halsremmen och fortsätta med praktiska prov

Lonsan. Inga extra spakar tyvärr men skall kolla om PRO spakarna går att montera, plast spakarna är faktiskt mycket behagligare när det är kallt och så är de lätta.

/Lennart
*** Redigerat av aeroparts klockan 2013-12-05 12:40:38 ***
*** Redigerat av aeroparts klockan 2013-12-05 12:43:00 ***

2013-12-05 10:00:49
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
McRegor
Skicka mail
Plast i spakändarna är nog bara en fördel för just alu-spakar blir ju av naturliga orsaker väldigt kalla om man vill flyga utomhus under vintern. Vid nåt tillfälle la jag på ett par lager krympslang på spakändarna just av den orsaken så plast eller ännu hellre plast med lätt "gummiaktig" yta kanske vore det bästa.
Roger
www.mcregor.se

2013-12-05 20:30:04
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Pontus Claesson
Skicka mail
Såg av en händelse att throttle trim nu kan ställas individuellt per flygfas.
Det gick inte i RoyalPRO vilket borde irriterat många bränsleflygare (?).
Nåja, nu går det i alla fall, bra det.
En sak som retat mig i RP är att om man triggar timer med gasspaken så har timern triggats även om man haft throttle cut aktiverad. Kolla gärna om det är fixat.

2013-12-19 16:00:08
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
F3A-anders
Skicka mail
Nu har jag flugit radion vid ett par tillfällen. Ergonomin fungerar utmärkt. Efter första flygtillfället spände jag fjädrarna ytterligare. Jag börjar nu närma mig max. I förra inlägget nämnde jag känslan kring mittläget. På en del sändare är mittläget så distinkt att man nästan fastnar där när man ska passera. På Profi TX är mittläget åt det mjukare hållet. Något mindre distinkt än på Royal Pro. Det känns mycket bra  när man ligger och pumpar kompenseringar. Det kommer dock att krävas lite tillvänjning för att alltid landa helt rätt i mittläget. En del av känslan kommer nog av att jag längt spakarna.

Naturligtvis har jag programerat en del också.
Den första stora lättnaden var att Multiplex slopat de "globala" inställningarna. D v s att vissa inställningar påverkade alla modeller. Det gällde t ex. tilldelning av funktion för switchar och definition av mixrar. Det gav, förutom de uppenbara säkerhetsriskerna, en mindre flexibel sändare. Detta är nu borta vilket är en stor förbättring.

Det första som måste göras när man påbörjar programeringen av ny modell är att välja mode. De flesta i Sverige flyger mode 2 d v s gas, sidroder i vänsterspaken och höjd, skevroder i högerspaken.
Det finns en mängd mallar att välja beroende på hur servobestyckningen i modellen ser ut. Det är dock väldigt enkelt att fixa själv



I servomenyn kan man välja vilka servon som styrs av vilken kanal. Här en F3A-modell med 2 skevservon och 2 höjdservon. Det går även att välja om man vill kunna justera 2, 3 eller 5 punkter på servokurvan.



Sedan går man in på varje servo och ställer rotationsriktning, centrering och ändlägen. Mittläget kan ställas på två sätt. Längst upp i menyn så följer ändlägena med, trim. Justeras mittpunkten ligger givetvis ändlägena fast.
Justering av mittläget är viktigt för att kunna få rätt geometri i linkaget.
Ändlägena ska ligga så nära 100% som möjligt. Stora justeringar görs mekaniskt. Detta för att utnyttja precision och styrka i servona maximalt.



På trotteln väljer jag att kunna justera 5 punkter. Det använder jag för att få rätt varvtal för ett visst spakläge. I praktiken ställer jag in så att modellen går lagom fort i planflykt på halvgas och snyggar till kurvan runt omkring. Det går också att lösa med exponential.


[img]


Nästa moment är att ställa in de olika funktionerna, här skeven. Denna intällning påverkar naturligtvis båda servona. Först ställs känsligheten på trimrarna in. Minsta möjliga rörelse på ett klick. Behöver modellen mer trimväg är det lika bra att bygga om eller byta ut hela modellen!
Eventuell roderbegränsning ställs in här. Jag har två olika utslag på skeven. Stora för kvickrollar och mindre för all annan flygning.
Exponentialen minskar känsligheten runt mittläget. 33% är ganska mycket för en F3a-modell. Det närmar sig den gräns då man får ett knä på kurvan som gör att man tappar känslan runt ett visst spakutslag. På inomhusmodeller med sina stora utslag kör jag dock 80% expo!
Här finns en viss utvecklingspotential. Jag skulle vilja kunna ställa olika expo-värden på de olika sidorna om mittläget. Hoppas på uppgraderingar av programvaran.

Mixrar är ett bra verktyg för att fintrimma en inte perfekt konstruerad modell. Både Mythos och Wind S Pro som jag flyger behöver inte mycket av detta.
POå en elmodel med stor propeller och mycket effekt är det svår att få till sidriktningen på motorn så att modellen går rakt vid alla trottellägen. Där använder man sig av en mix som ger lite höger sida på fullgas och lite vänster sida när man bromsar propellern i dykningarna.



Jag vill ha det så att från 80% gas börjar sidan komma för att maximeras på ett par procent vid fullgas. Vänster sidroder ska kicka in med 2% vid sista klicket på gasspaken. Lyckligtvis har Profi TX riktiga kurvmixrar med 7 punkter som underlättar den här inställningen jämfört med Royal Pro. här definieras mixern. Trottel till sida och kurvmixer.



Här ställs sidroderrörelsen in. Skönt med kurvmixrar med tydliga punkter. Multiplex tidigare system, som också finns kvar i Profi TX, var bökigt.
Önskemål här är att kunna placera punkterna själv och att kunna ställa värden i halva procent.

Mycket mer programmering än så är det inte på en F3A-modell. Det som återstår är att definiera brytare till roderbegränsningarna. Förhoppningsvis går det att använda logiska brytare med spaklägen som input. Om inte så får det bli en brytare på  gasspaken som tidigare.

Med vänlig hälsning Anders J

2013-12-19 23:07:59
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Pontus Claesson
Skicka mail
Grejat lite jag också.

Som säkert någon noterat och tycker är förskräckligt så har inte TX någon
landställs-sequencer. Lugn! Det behövs inte.
Genom att ställa "Retract.Gear" givarens paramater "Slow" (0-6 sekunder möjligt)
så får man en tidbas. Denna tid kommer det att ta för servot att gå mellan de definierade lägena. (förutsatt att det är ett vanligt servo med pot och inte ett speciellt landställservo,
sådana går ju bara mellan i servot förutbestämda ändlägen)
Vill man bara styra stället är det simpelt, då justerar man ändläge med "Calibrate" under menyn "Servo".

Har man däremot en eller flera luckor som ska öppnas och kanske också stängas
igen efter att stället gått ut så behövs lite mer trix.
Ett sätt, som också funkade på Royal Pro, är att använda 5-punkts kurva för luck servon
och då kan man skapa en trapetsformad kurva. Har tillämpat detta men det
var på håret att jag fick till det då tiden delas upp i bara 4 delar. För en lucka
som ska vara öppna och sedan stänga igen när stället går in blev det lite
stressigt då det i praktiken (med längsta tid 6 sekunder) går åt 1.5 s att öppna,
luckan är öppen i 3 sekunder och sedan börjar den stänga för att vara helt
stängd igen efter 1.5 sekund.

Därför försökte jag utnyttja kurvmixern (7-punkts) nu.
Jag gjorde en mixer som fick heta "Landställ" med bara en andel som då heter
"Retract.Gear".

Kurvan i "Servo / Calibrate" lät jag vara standard -100%, 0%, +100%.
I "Servo/Assigment" valde jag då min mixer "Landställ" för luckservot (kanske skulle döpt mixerns till "Lucka" i stället för tydlighetens skull...)
Mixerkurvan som nu är 7-punktig ger nu en 6 indelningar, dvs det går med maxtid
inställd bara 1 sekund mellan knickarna på kurvan. En trapetskurva kan då bli:
1 sekund öppna
4 sekunder öppen
1 sekund stänga


(ovanst kurva är inte som beskrivet dock...)

Låter kanske inte så fantastiskt men gör stor skillnad (men det hade inte varit fel att ha något
mer än 6 sekunder totaltid att ta till också, sätter det på önskelistan till nya firm-wares)

MEN, nu till det lite märkliga.
Om jag assignar en analog givare till att vara "Retract.Gear" så funkar det ovan beskrivna.
(analog givare kan vara någon av skjutreglegen eller vipporna G eller H).
Så långt OK.

Men nu är det ju oftast så att man vill använda en switch till landställen.
När man går in i meny "Setup" och "Assign.Controls" så kan man fritt välja vilken
analog givare ELLER vilken 2 á 3 läges brytare man vill.


Men av någon anledning så funkar det inte som det ska då.

Min 7-punkt mixer kurva är +100/-92/-100/-100/-100/-92/+100.
Dvs när jag går från ändläge till ändläge på reglage eller switch så
ska utsignalen följa denna kurva och alltså alltid både börja och sluta på +100
som då ska vara stängd lucka.
Det märkliga är att om jag använder en brytare så händer ungefär det här:

I ena läget på switchen står monitorn på 11.4%.
När jag flippar switchen så hoppa utsignalen upp direkt till 100% (där den egenligen skulle stå),
går sedan ner till -100% (enligt kurvan), vänder efter 4 sekunder (rätt), går upp till
100% (rätt), men sen går den NER igen till oförklriga värdet -63,2%. ????
När jag flippar tillbaks switchen går den samma sekvens fast baklänges.

Någon som hängde med och skulle kunna testa på sin TX?

2013-12-19 23:59:48
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Pontus Claesson
Skicka mail
Jag är något på spåren.

Gjorde en simpel testmixer.
Använde Aux1 som enda input.

Enkel symmetrisk mixer. Mixandel 50%
Servo calibrate orörd, dvs -100/0/+100.
Lät höger brytare 2 vara givare.

Resultat i servomonitor:
-63,6/0/+63,4

Med andra ord så är signalen från brytarnas ändläge mer än 100%,
för att vara lite mer precis, ca 127%.
Detta kan förklara vad som händer i min föregående post, dvs input till
kurvmixern går utanför kurvan, den jobbar antagligen bara med +/- 100% insignal,
signaler utanför detta blir, ja, säg det...

Märkte också av fenomenet i FLAPS+ mixen.
Huvudandelen i den mixern är "enkelsidig med offset"
Skippar man Offset och sätter trvl till 100 så går utslaget från 0 till 100%
om man använder ett skjutreglage.
Om man väljer en brytare som givare så kommer slaget att gå från -13,7% till 100% i stället, vilket är lite bökigt.

Slutsats:

Får skicka in en önskan om att brytarna ska kunna kalibreras så att deras
lägen motsvarar -100%/(0)/+100%



2014-02-01 18:47:48
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
F3A-anders
Skicka mail
Nu har jag tagit mig tid att inreda sändarväskan ordentligt. Som vanligt använder jag Biltemas liggunderlag som skiktlimmas till lämplig tjocklek. Sedan sågas inredningen ut med hjälp av bandsåg.



Ursågat efter Profi TX karakteristiska form.



Lätt presspassning gör att sändaren åker säkert. Plats för laddare och insex-mejsel till skruven på F3A-modellens huv i ena hörnet.



Ett litet fack med lock för laddsladd och magnet till magnetswitchen på modellen.

Det finns en tråd med fler bilder på olika inredningar tillverkade enlig denna princip här på forumet.

Med vänlig hälsning Anders J

2014-02-01 19:34:22
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Mickelappen
Skicka mail
Snyggt!;)
Mvh Micke

2014-02-02 10:51:31
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Robert
Skicka mail
Hej,

Jättebra tråd med många tips :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2014-04-03 13:45:58
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Nyhet.
MPX kommer att fixa till de lite skraltiga centreringen på sido vreden på de tidiga sändarna.

I och med nya program varan 1.03 så försvinner gimbal adjustment menyn från transmitter  och MPX har även en instruktion på hemsidan om någon skulle ha gamla 0.83 och fastna i kalibreringen.
/Lennart

2014-04-16 10:43:00
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
bossebus
Skicka mail
Hej
Det vore värdefullt med grundläggande info om Multiplex Profi TX: laddning, binda mottagarna, hur ställa in radion när det gäller grunderna. Multiplex manual är på 220 sidor...
Inte speciellt lätt att gå igenom. Tänker eventuellt investera i en Profi.
/bossebus

2014-04-16 13:14:33
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Tänker du skaffa en så avancerad sändare bör du nog plöja igenom manualen, det finns ju en innehållsförteckning i den så att man kan lösa valda delar.
Det är en hel del som inte står i manualen men som man kan få hjälp med på forumen.
Om du har MPX förut så är bindningen likadan.
Laddning via USB mycket sällan.
Just grunderna för inställningar är väl beskrivet i manualen och då får man också en inblick i hur MPX löst sitt upplägg av programmerings funktionerna vilket man bör kunna för att förstå hur den fungerar så man kan nyttja de funktioner den har. Manualen beskriver nästan bara grunderna för annars hade den varit på många fler sidor.
När man har läst igenom manualen så finns det inget bättre sätt än att sätta sig och knappa och lära sig, det finns igen genväg.
Tyvärr så kan ju problemet i flera fall vara att manualerna inte finns på svenska.
Det är en kompetent sändare och har du behov av en så skall du absolut köpa.
/Lennart

2014-05-27 14:02:43
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Nu finns programvara V2.11 att ladda ner med lite nya finesser såsom.

 Programmable speech output in 3 languages. Sensor values, timer, alarms, trim positions, flight phase, pupil mode, time announcement, range check mode, system alerts...
 about 500 different words, numbers and complete phrases
 Height announcement with dynamic pattern
 Selectable control for speech volume
 Selectable control for vario volume
 New switch „Vibration“ to enable/disable vibration
announcement
 3 multi function timers with selectable mode (Frame,
Sum, Interval)
 Adjustable frametime
 „Count up“ or „count down“ selectable
 4 Magic Switches (formerly 2)
 „OR“ function for Magic Switch
 Show telemetry min and max values by pressing
ENTER button

2014-05-27 14:30:08
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Grattis alla Profi TX ägare!
Jag misstänkte det, det är bara krypa till korset...

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-05-27 21:05:15
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Robert
Skicka mail
Var hittar man gillaknappen :-)

/ Robert
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2014-05-27 21:30:41
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
StefanR
Skicka mail
Är det någon som har jämfört Profi TX med Royal SX med avseende på funktioner för (el)segelflyg? Vad är det man får extra på Profi som Royal saknar (förutom ett större hål i plånboken)?

2014-05-27 22:10:37
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Är det någon som har jämfört Profi TX med Royal SX med avseende på funktioner för (el)segelflyg? Vad är det man får extra på Profi som Royal saknar (förutom ett större hål i plånboken)?


Jag har ingen erfarenhet av Profi TX, men helt klart är det ju en mer flexibel sändare på många sätt om man studerar manualen. I listan som "aeroparts" presenterar så ser man att Multiplex har lagt mycket "krut" på talande telemetri och talsyntes i största allmänhet, och det är ju sånt som många tillverkare satsar på. Bra eller dåligt är upp till dig. Jag har under ett halvår testat Taranis, (som väl får anses som mästaren i talsyntes) och jag tycker att det kan bli lite väl mycket "snack" från radion till att börja med, nyhetens behag men väldigt roligt att laborera med. Den största nyttan med talsyntes tycker jag är talande telemetri, mycket bra funktion.
Vad gäller funktioner för segelflyget så ser jag för egen del inte några större fördelar med Profi TX, jag klarar mig bra med Royal Pro med talande telemetri via Mpx Souffleur. Fungerar riktigt bra. Men det är klart, är du "proffs" då kanske Profi TX är nödvändig.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-23 12:25:56
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Liten filmsnutt hur sändaren kan låta om man vill.
Möjligheterna är många.

Film
/Lennart

2014-06-23 12:36:02
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Bra film Lennart. Den pratar ju lika bra/mycket som Taranis :-)

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-08-02 18:14:06
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Magnus
Skicka mail
Hej!

Jag har en 4000 med 2.4 Ghz & telemetri & är som de flesta andra väldigt nöjd med den.
Jag har dock aldrig riktigt lärt mig alla programmeringsmöjligheter denna radio har men har oftast iinte behövt det heller.


Jag är rätt sugen på att köpa Profi TX av bl.a. 2 anledningar:

1. Det är en ny konstruktion & kommunicerar troligtvis bättre & säkrare med mottagaren/modellen. (Inte för jag haft minsta problem m 4000-radion men den börjar dock bli lite till åren)

2. Den är mer intuitiv/lättare att programmera.

Vad är er åsikt om ovan 2 punkter?

Magnus

2014-08-02 18:57:15
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
pernstig
Skicka mail
Jag har en mc4000 och en Royal Pro så min åsikt bygger på jämförelse mellan dessa två. Programmering av Profi TX lär ju vara ganska lik den i Royal Pro.

1. Avstår ifrån att bedöma kommunikationen sändare-mottagare.

2. Helt klart är det lättare att programmera en Profi TX/ Royal Pro än mc4000. mc4000 är trots sin ålder mera flexibel tack vare sina helt generella programmering som jag efter flera års strulande fått ganska bra koll på.

Valet står alltså mellan att kunna programmera precis det man vill som i mc4000 efter en lång inlärningstid eller att enkelt programmera en Profi TX som faktiskt löser de flesta önskemål.
/Leif

2014-08-03 00:07:14
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Kan verkligen inte fatta hur man kan tycka mpx är lätt användlig
Jag har hjälpt en på klubben med å programera den å finns inge
logig alls i den. en royal pro vill säga. bara å få till buterfly
va en vetenskap.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2014-08-03 09:04:20
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Robert
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Kan verkligen inte fatta hur man kan tycka mpx är lätt användlig
Jag har hjälpt en på klubben med å programera den å finns inge
logig alls i den. en royal pro vill säga. bara å få till buterfly
va en vetenskap.


Hej,

Med risk att detta blir offtopic så måste jag kommentera huvmannen som tycker att det är svårt med butterfly på Royal Pro.

Butterfly ligger redan färdig och klart att använda när du väljer ett plan med 4-flapsvinge. Leta upp calibrate som ligger under knapp 4. Trimma mittläget med P3 på varje flapservo så att klaffarna går 20 grader neråt.  Det vill säga 20 grader offset.

Öppna mixern FLAP+ under knapp 3.
Rulla ner till raden spoiler och markera kolumn två ”offs”.
Vrid upp flapsen med vridknappen till netralläge.
Klart!

/ Robert


Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2014-08-03 10:20:00
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Gee_Bee
Skicka mail
Jösses vad knöligt med Royal jämfört med 3030.

Proceduren för 3030 är:

- Tilldela resp spakrörelse till lämplig mixer, man quad så får man med flapps, skev och butterfly i ett paket.
- Tilldela vilka servon som sitter på vilken kanal
- Gå i på servomenyn och ange riktning och utslag för resp spakrörelse.

Klart med full frihet för 4 vingservon på valfri spak/knapp samt kanal för skev, broms, klaff samt höjd. Det går lika bra med 6 eller 8 servon i vingen om man så vill.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-08-03 12:05:23
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Jösses vad knöligt med Royal jämfört med 3030.
...



...knöligt och knöligt? I mina Multiplex-öron säger du och Robert exakt samma sak, bara med lite dialektal skillnad :-) Det är nästan precis lika suveränt enkelt och lättfattligt i båda dessa super-sändare. Och 6 eller 8 vingservon med Royal Pro är lika lekande enkelt som med 3030.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-09-10 09:27:18
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Sedan sommaren finns en ny manual att ladda hem för nya programvaran 2.11.
(lite uppdaterad på lite annat också)
Manual 2.11

/Lennart

2015-02-18 16:00:31
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
JB
Skicka mail
Hej
Står i valet mellan en Jeti DS16 och Multiplex Profi.

Finns en "door seqvenser" i den nya mjukvaran?
Går det att programera så att en sensor styr en funktion?
Tex. via tryckfall så går ställen ut medans det finns luft kvar i systemet.

Jeti har dessa funktioner idag. Och skulle önska att även multiplex fixar detta.


//
Jonas


2015-02-18 18:22:16
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Ingen utpekad doorsequencer finns men så här gör man även med den nuvarande programvaran.
Standard Einziehfahrwerk u. Fahrwerkklappen steuern „Door Sequencer“
Mit den Magicswitches kann recht einfach die zeitliche Reihenfolge von Servobewegungen eingestellt werden, zB Fahrwerksklappen auf, Fahrwerk ausfahren und umgekehrt. Das Beispiel ist der Einfachheit halber mit je einem Servo für Fahrwerk und Klappen dargestellt.

Geber zuordnen
zB Frei-2 umbenennen in F_Klappen.
Fahrwerk = MS1
F_Klappen = MS2

Servo zuordnen
1 = Fahrwerk, 5P
2 = F_Klappen, 5P

MagicSwitch einstellen
Ms 1 ist Ein
wenn Switch: 1> Pfeil nach oben
Zeit bis ein: 2 s
Zeit bis aus: 0 s

Ms 2 ist Ein
wenn Switch: 1> Pfeil nach oben
Zeit bis ein: 0 s
Zeit bis aus: 2 s

Die Zeiten können bis auf 6 Sekunden eingestellt werden.
Bitte beachten: Eventuell ist die Wirkrichtung von Schaltern, Gebern und Servos zu ändern.

Och i nya programvaran detta bl.a.

new software update 2015.
• Individual alarm thresholds, user-variable at the transmitter
• Transmitter interaction with sensor values (currently elevator -> to retracts, or disengage tow)
• Individual telemetry announcements; each can be activated separately by means of any transmitter switches
• Different announcement intervals
• Improved speech output through additional words and / or sensor names
• Simplified menu-based naming of sensor values
• Sensor sequence can be changed independently of sensor address, allowing the user to set up customised status displays
• Simplified method of configuring transmitter control switches (move control, press Enter to adopt value)
• In future the volume can also be varied using the digi-adjuste
• Signal tones for keypad, rotary wheel and trim can be switched off separately


https://m.youtube.com/watch?v=NPIuHyjNUSE

2015-02-18 19:37:25
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
JB
Skicka mail
Tack Lennart
Förstår att det går att lösa till viss del.
Problemet är bara det att Jeti har faktiskt tänkt på oss som flyger turbin också. Lite synd då jag verkligen tycker om Multiplexen. Just nu så förlorar de försäljning i en rasande fart till just Jeti som har väldigt bra lösningar till oss som i huvudsak flyger turbin.
Jag kommer upp till dig när det är dags att programmera 1/6 Gripen

//
Jonas

2015-03-20 16:19:30
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
MPX Software update V2.28 2015 finns nu på nätet.
Många nya Telemetri/sensor/ljud finesser mm.
Hade lite problem direkt efter uppdateringen med att den blandade tal och signaler hej vilt. Lite panik var det en stund då den blandade start kommandon med telemetri varningar samt trim värden vid normal trimmning.
Men efter att ha knappat igenom volym samt sensor inställningar rättade allt till sig.
Nu kan man bl.a. ha volym på digivreden.
/Lennart
Video

2015-03-20 23:02:49
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Gasman
Skicka mail
Hej Anders!

Radion ser jäkligt flashig och påkostad ut. På utsidan, i vart fall! Har du öppnat den och sett på inkromet? Vad jag mest tänker på är kablaget till spakarnas potentiometrar. Jag har under åren inspekterat i princip varenda radio jag har kommit över och huvuddelen av dessa, oavsett inköpspris, har nästan undantagslöst haft ett kablage som är som gjort för att på tämligen kort tid utmattas och brytas av.

Det är i mitt tycke förvånande att många av våra namnkunniga tillverkare har så jäkla svårt att åstadkomma ett designmässigt bra kablage till styrspakarna som klarar av att hantera tusentals snabba spakrörelser från en duktig pilot (hur mycket vickar en duktig 3D Helikopterpilot sina spakar under ett flygpass?).

Hur ser det ut i Profi TX?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-03-20 23:27:13
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Hej jag kan tala om hur det ser ut.
Det är lite som du säger att kabeldragningarna kan vara bättre, och har blivit lite bättre på de senaste utgåvan av de nya spakarna. Och det skadar inte att titta så det inte hakar i någonstans.
Det är väl det som skiljer MPX från alla andra att man uppmanas att öppna locket och skruva i sändaren.
Men jag kan också säga att vi har under 2006-2014 använt 5 st royal Evo/PRO varav en användes till inomhusflyg extreme 3D flygning elflyg där loggad tid är inte motorkörningar i depån utan flygning med fulla utslag. Efter 1500 timmar så var fortfarande spakarna inom kalibreringen.
Vad gäller kabeldragningarna till spakarna har det inte varit ett enda problem med någon sändare.
Enda kabel felet vi haft var när vi själva råkade klämma antensladden till 35 MHz modulen mellan baklocket och modulen som hade oklippta spetsiga lödningar som kortslöt.
/Lennart

2015-03-21 01:02:13
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Gasman
Skicka mail
Låter betryggande! För när man kliver upp i dessa prisnivåer skall detta bara vara tillgodosett.
Själv håller jag mig gärna, som söndagsflygare, i lågprisintervallet och har därför som vana att öppna och kolla. Hittills tror jag inte att jag har haft en sändare där jag INTE har tvingats att dra om kablaget.
Kvaliteten på elektroniken och mjukvara är däremot svårare att avgöra på något enkelt sätt. Där får nog rent empiriska utfall avgöra.
Men som gammal Mercaförare, -Visst fan är den tjusig?

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-03-21 09:33:33
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Fasen också, det är så jag blir riktigt sugen på en Profi. Multiplex har fått riktig snurr på uppdateringarna, och det brukar fungera perfekt med deras uppdateringar, inget tjafs. Men, jag har lovat mig själv att vänta på på FrSky X9E åtminstone fram till sommaren.

Ha det så bra med era Profi´s!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2015-03-21 16:05:07
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Petrik
Skicka mail
Någon som vet hur man byter till MODE 2 (dvs trottel och sida på vänster spaken) på en Profi TX??
Min har Trottel på Högerspaken som ny !!
´
Sedan kan man ju undra varför man säljer en sändare med endast Tysk manual i Sverige, borde åtminstone varit Engelsk!

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-03-21 16:31:58
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Det hittar du under assign control menyn.
Du hittar också en länk till engelsk manual lite högre upp på denna sida.
Om du köpte den ny så fick du förmodligen en cd med manualen med.
Det fick vi.
Men alla manualerna finns på MPX sida och då är det ju den mest uppdaterade, vilket jag tycker är bäst istället för tjocka böcker som är out of date redan efter första uppdateringen.
Vilket MPX har kommit med ofta.
Så om man frågar om något så är det bäst att tala om vilken programvara man har så man kan få rätt svar.
/Lennart
Och med lite studier i manualen så är en setup mycket enkel, men är man inte van med MPX tänkande och  vill nyttja sändarens potential så kräver den en del pluggande och knappande.

2015-03-21 18:59:37
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Petrik
Skicka mail
OK!
Måste man sätta Mode 2 i assign control menyn för varje modell man skapar?
På det flesta sändare brukar man ju göra det EN gång så blir det så hela tiden.
Jodå sändaren är ny. Hade en Royal Pro innan.
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-03-21 19:42:10
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Hade du en royal PRO innan så kan det ju inte vara så konstigt.
Det mesta är ju identiskt, och det är ju de grundläggande sakerna du nämner.
Det som skiljer i grunderna är ju att du nu inte har de globala inställningar bl.a.
Svar på din fråga ja och nej. Det finns lite olika val. Se sida 160 i manualen
Du kan välja när du skapar en ny modell om du vill kopiera över vissa inställningar.
För att inte skriva en ny manual här så rekommenderar jag dig att läsa den.
Kör en setup som de gör i manualen och gå igenom menyerna. Det är faktiskt bra beskrivet.
Kunde du din royal så känner du ju igen dig direkt, och det finns ingen genväg om du skall nyttja prestandan i sändaren.
Känner du dig osäker så uppdatera inte till senaste programvaran innan det finns någon manual på engelska, det finns inte än. Är sändaren ny så har du väl 2.11.
Knappa mycket, den behöver gå för att batteri status skall stämma, vilket den inte gör från början.
/Lennart

*** Redigerat av aeroparts klockan 2015-03-21 21:22:22 ***

2015-04-03 18:42:56
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Petrik
Skicka mail
Tror MPX tabbat sig lite med uppläsning av timer tiden. Vid nedräkning så läser den upp varje sekund från 5s och nedåt. MEN... stoppar man timern på 4s så forsätter den att läsa upp 4, 3, 2, 1 + sluttonen även om timern står kvar på 4s.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-04-03 18:48:32
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Petrik
Skicka mail
Hej!
Har svårt att bestämma mig om jag skall behålla nya Profi TX 12:an eller inte då jag har svårt att komma in i programmeringen.
Försöker få till kråkbroms på min AVA och följer exemplet i manualen.
Flaps & Spoiler verkar båda ge utslag på Avans flaps så vid kråkbroms verkar det vara Skev & Spoiler som är ihopmixade (Skeven uppåt & Spoiler nedåt). Men spoilern verkar inte gå lika djupt ned som Flaps. Om jag assignar en skjutregel till Flaps och en annan skjutregel till Spoiler så påverkar båda kanal 6&7 men de går längre ned när jag drar i Flaps reglaget än när jag drar i Spoiler reglaget och jag fattar inte varför.
Jag har testat att mixa ihop skeven med Flaps (istället för Spoiler) till kråkbromsen men då börjar inte skevarna röra sig förrän Flapsen har kommit halvvägs!
Jag börjar få lite panik med detta då AVAn är inköpt i vintras och jag LÄNGTAR efter att få göra premiärflygningen :-)
Dessutom var det meningen att det skulle vara mitt nya ESU vapen.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-04-03 23:52:48
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
StefanR
Skicka mail
Tråkigt att du inte riktigt kommer överens med din Profi, själv avgudar jag min och gillar den bara mer o mer ju mer jag håller på med den.

På min Graphite har jag klaff och skev och har den då inställd så här:

Setup - Assign Controls
Mode: 2 <"spaksymbol"R EA>
Throttle  <E  (vänster skjutreglage)
Spoiler  "spaksymbol" (med 'pil upp' bredvid)
Flap      F>  (höger skjutreglage)

Så här långt i programmeringen är alltså "spoiler" och "flap" funktioner, inte servorörelser. Vad vi har gjort nu är alltså att koppla ihop dessa funktioner  med fysiska reglage.

För att koppla ihop dessa funktioner med servorörelser går man in i menyn Servo - Assignment. Eftersom jag vet med mig att jag bombsäkert kommer att röra ihop allting ifall jag frångår standard så har jag hållt mig till den servoordning som Multiplex rekommenderar, så därför behöver jag inte peta i den här menyn, allting är förinställt.

Sen är det dags att ställa servoutslag och nollpunkter. Det står väldigt bra beskrivet i manualen hur man gör, så det återger jag inte här. Kika speciellt på användningen av den nedre vänstra knappen (den som ser ut som en sol (men som säkert förväntas föreställa något helt annat)), den ställer servot i maxutslag så man slipper hålla i spaken medan man mäter på roderytan.

Slutligen kommer man in på den roliga delen - mixarna. Här ställer man hur mycket man vill att de olika funktionerna ska påverkas av de olika reglagen (jag tror iallafall att det är så man ska se det, men det kan också ses som hur mycket varje funktion ska påverkas av andra funktioner). I mitt fall kan vi titta ex.vis på funktionen Flap. Där står just nu:
Flap      trvl up 94% - trvl down 5%
Spoiler  trvl  -100% - offs OFF
Aileron  trvl up OFF - trvl down OFF
Elevator  trvl up OFF - trvl down OFF

Det betyder att när jag skjuter höger skjutreglage (alltså det jag kopplat till klaffen) fullt uppåt så får jag 94% av uppåt-utslaget på klaffen (c:a 3mm) och när jag drar höger skjutreglage fullt nedåt får jag 5% av nedåt-utslaget (c:a 3mm). Jag kan alltså använda skjutreglaget för att fininställa bakkanten på vingen. Så småningom kommer jag nog att lägga in flygfaser för detta, men det väntar jag med tills jag provat planet mer.

Vi ser också i tabellen att fullt utslag på spoilerspaken ska ge fullt utslag nedåt på klaffen, och att det inte ska vara någon offset inkopplad. Jag är inte helt säker på vad offseten gör, men jag misstänker att man med hjälp av den kan få klaffarna att röra sig först då spaken passerat mitten och att man på så sätt t.ex. kan få skeven att röra sig uppåt innan klaffarna börjar röra sig nedåt (eller tvärsom).

På samma sätt kan vi titta på min Aileron-mix:
Aileron  trvl  -100% -
Spoiler  trvl    -80% - offs OFF
Flap      trvl up -11% - trvl down -10%
Elevator  trvl up  OFF - trvl down OFF

Det betyder alltså att skevroderspaken ska påverka skevrodren maximalt (observera att det finns en separat mixer för Aileron Differential). Spoilerspaken tillåter jag däremot bara påverka upp till 80% av rörelsen uppåt - jag vill ha lite kvar för skevroderverkan. Klaffreglaget påverkar 11% uppåt och 10% nedåt så att skevrodren följer med klaffarna i bakkantsjusteringen. Och någon koppling mellan höjdroderspaken och skevrodren bryr jag mig inte om.

Slutligen - för att vara helt kompletta - kan vi titta på min höjdrodermix:
Elevator  trvl up  100% - trvl down 100%
Spoiler    full      65% - half      25%
Flap      trvl up  OFF  - trvl down OFF
Throttle  trvl      8% - dead      OFF
Här kan man se att höjdroderspaken får påverka höjdrodret fullt ut. Fullt drag i bromsspaken ger 65% dykroder, medan halvt drag i bromsen ger 25% dykroder (behöver testas mera på mitt plan). Allting däremellan blir proportionerligt påverkat. De 3mm som klaffreglaget påverkar skev o klaff bryr jag mig inte om att kompensera med höjdrodret ännu, men det kan kanske komma efter mer flygutprovning. Avslutningsvis så ger full gas 8% dykroder utan att det finns något "dead-band". Just "gaskompensering" och dess dead-band kommer jag nog att experimentera mer med för om jag startar på halvgas vill planet nästan dyka tills det fått upp farten, något jag tror att jag kan lösa genom att lägga ett område utan kompensering upp till 55% gaspådrag.


Hoppas den här förklaringen är till någon hjälp. Hör av dig annars så kan vi försöka ta det över telefon istället (eller passa på när jag besöker föräldrahemmet i Torshälla nästa gång).

2015-04-05 19:30:37
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Petrik
Skicka mail
Tackar! Skall ta mig tid att testa detta :-)
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-04-06 03:07:47
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Hej!
Multiplex Royal Pro/SX och Profi TX är väldigt enkla att programmera, bara man lärt sig hur:-) I och för sig lätt för mig att säga som har använt Multiplex i hela min modellflygkarriär. Tyvärr äger jag ingen Profi TX men vad jag förstår så är många funktioner i pricip identiska.
Kommer kanske att sticka ut hakan lite och vara mer än lovligt kategorisk, men i all välmening. Jag flyger Mode 2.

Till att börja med måste man givetvis lära sig radions grunder och hur mixerfunktioner m.m. fungerar. Men lika viktigt är att lära sig vilka funktioner man använder för olika typer av modellflyg. Och givetvis måste man lära sig en hel del termer och beteckningar som används inom modellflyget, men sen är det lätt :-)

De viktigaste, (kritiska) styrfunktionerna måste styras med spakarna, gäller för såväl segelflyget som för allt annat modellflyg, annars kommer man aldrig upp på prispallen.

- För segelflygare gäller alltså att styra skev, höjd, sida och spoiler (broms)-funktionerna med spakarna. Övriga funktioner som passar bäst.

- Det talas ofta om att ställa in "offset" för bromsfunktionen inom segelflygets F3x-klasser, men vad betyder det? Jo, man ändrar mittläget för ett servo för att möjliggöra mer än 45 grader utslag i en rikting.

Normalt är att en styrspak ger servot max utslag åt endera hållet, låt säga +100% - -100% samt i mittläge 0% utslag. Servoutslaget blir då beroende på servot, +-45 grader. Detta är bra för alla funktioner men inte bromsfunktionen där man oftast vill använda hela spakutslaget att få servo att gå i endast en rikting, t.ex. från neutral vinge till full broms vilket kan vara upp till 90 grader i en rikting, och det går inte om man inte kan ställa offset i radion.

Den viktigaste saken att börja med i Profi Tx/ Royal Pro/SX efter att du valt modelltyp (Glider+) är att kalibrera alla servon; ställa servoutslag och nollpunkter. Använd digitalvredsknappen längst ner till vänster precis som Stefan R skriver, mycket bra knapp.

OBS! De förinställda utslagen, +- 100% är oftast för stora för våra servoinstallationer , så koppla ur stötstängerna eller minska utslagen rejält innan du aktiverar digitalvredsknappen.  

På Royal Pro/SX och som jag förstår även på Profi TX så finns det i huvudsak två sätt ställa in offset på. Offsetfunktionen finns bra beskrivet i manualen för Royal Pro/SX på sidan 101-103. Hittar inte samma beskrivning i Profi TX-manualen dock.

1. Använd radions färdiga mixer FLAP_INNR+, (Flap+)* i Profi TX, (Flap+ i Royal Pro) för klaffservona.
*osäker på om mixern heter FLAP_INNR+ eller Flap+ i Profi TX eftersom manualen är lite förvirrande på den punkten.
Nu får du bromsfunktionen på "hela spakutslaget". Observera dock att du inte får någon "deadband" på spaken vilket gör att det är lätt att av misstag styra även sidorodret. Det går att trixa till deadband, men på Royal Pro/SX får man ett oönskat större eller mindre klaffservo-hopp när bromsfunktionen triggar in och servohoppets storlek beror på hur stort deadband du vill ha.

2. Om vill ha deadband på spaken, t.ex. att bromsen inte börjar ta förrän vid halvt spakutslag men slippa servohopp så kan du inte använda den färdiga mixern, (detta gäller i alla fall för Royal Pro/SX) utan du måste ändra i den, eller skapa en ny mixer där du ändrar optionen för spoiler-andelen från "single-sided, with Offset" (pil neråt+) till "single-sided, with deadband" (pil neråt -). Du ändrar servots offset(mittläge) via Servo/Calibrate och sedan ställer du in deadband för andelen Spoiler(bromsen) i mixern.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2015-04-06 03:30:04 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2015-04-06 03:43:39 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2015-04-06 20:48:36
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Hej!
På min senaste modell Egida måste servot p.g.a. mekaniken vrida sig ca:125 grader för att få max bromsutslag på ca: 68 grader. Om jag försöker få mer utslag så minskar istället utslaget p.g.a. den mekaniska begränsningen; så 68 grader är max, men det räcker gott och väl.


Neutral klaff.

Detta är max broms jag kan få på Egidan. Det räcker, men ofta ser man andra modeller med utslag närmare 90 grader.

/Ville

ps.
Faktum är att servona i Egidan har max utslag 45 grader åt båda hållen. Just nu har jag 60% offset och då får jag ut exakt 60 grader bromsutslag. För att få ut det maximala utslag som mekaniken tillåter, alltså 68 grader, så måste jag öka på offset men det går inte att öka hur mycket som helst för jag vill ju ha lite utslag åt andra hållet också, (speedklaff, skevutslag). Tyvärr är mekaniken begränsad åt andra hållet så jag kan max få 3-5 mm och det är lite synd, iallafall för dem som gillar att skeva med klaffarna. Själv har jag slutat skeva med klaffarna överhuvudtaget på alla mina modeller, känner inte att jag vinner något på det, men det är en personlig åsikt. Så jag är nöjd att jag kan få lite speedklaff, bla bla bla..... 
*** Redigerat av Ville klockan 2015-04-06 22:42:29 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2015-04-07 19:36:41
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Hej!
En liten film om klaffutslaget på Egidan. På filmen får jag ut ca: 53,5 grader bromsutslag vid en offset-inställning av 60% på servot och 100%-iga utslag. Nu när jag fintrimmat klaffen får jag ca: 62 grader vid en offset-inställning på 80% på servot vid 100%-iga utslag. Jag får givetvis speedklaff också, och lite skevutslag, men som sagt, jag har slutat skeva klaffarna på mina kärror, så det duga!
Nu är det slut på trådkapningen, tack för erat tålamod.

https://www.youtube.com/watch?v=jwIBu6MjHtk

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2015-04-07 19:53:50 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2015-10-17 19:09:02
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
aeroparts
Skicka mail
Ny programvara till Profi V2.42:
Lite nytt.
Stöd till nya MPX gyrot, högre upplösning på trimmarna  bl.a. samt buggfixar bl.a. för symbolerna som var fel samt ljud och text i telemetrin.
Nya launcher är betydligt bättre än den gamla och kräver att man avinstallerar den gamla innan installation av den nya.
Numer kommer man åt modellminnesfilerna i Profin.

Länk

/ Lennart

2016-10-02 18:24:32
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Ville
Skicka mail
Hej!
Ja, då har jag också fallit till föga och skaffat en PTX12 med allt vad det innebär. Det har nu kommit en ny programvara, Master Edition version 3.34.
Någon direktlänk till vad som förbättrats/utökats med den nya programvaran hittar jag inte på Multiplex hemsida, dock går den att läsa/ladda ner om man installerar Multiplex Launcher. Jag har också laddat upp den här på SMF.
Här är länken PROFI TX 3.34 neue Funktionen.pdf

Grundmanualen till Profi TX hittar du här, Manual till Multiplex TX

Som vanligt gick uppgraderingen mycket smidigt som det brukar när man ska uppgradera Multiplex grejor, det ska Multiplex ha en stor eloge för.
Det finns mycket att säga om denna fina apparat, men jag är helt nybörjare på PTX så jag håller som bäst på att lära mig den. Tur som är är den väldigt lik Royal EVO/Pro/SX så jag räknar med en inte allt för lång inlärningsperiod.

/Ville kul med nya apparater!
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-10-03 07:55:56
RE: Multiplex Profi TX är här, på riktigt!    
Gee_Bee
Skicka mail
Har också blivit med Profi TX då jag fick ett erbjudande som gjorde att den blev billigare än en Cockpit SX.

Fråga om manualen, har laddat hem den engelska manualen. Det känns som att det är "Grudnmanualen", uppdaterat inte MPX sina manuler när det görs fw-uppdateringar? 
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400