Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / vilken bil, max 10000:-
2013-10-30 18:35:14
vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
vi är på jakt efter en bil utseende spelar mindre roll, men ska vara en bil som typ rullar hela tiden, för de mesta, jag förstår att skick spelar mest rol här, men jag frågar mest vilken modell och märke ni skulle köpt om vi nu utgår från att skicket är ok.

min första tanke är volvo 7 och 8 serien, rullar väl för de mesta? dom flesta kan laga en sån bil va?

Jag vill ju helst ha en liten bil, typ golf eller liknande, men spekar ingen roll om det är en micra, twingo eller fiesta heller..

vad säger ni, hur ska man resonera?

Kommer att köra typ 1 gång per vecka, för handling o lite flyg, så vore bra om bilen är kombi eller sedan typ.


2013-10-30 19:31:31
RE: vilken bil, max 10000:-    
Gee_Bee
Skicka mail
För 10000 är det en stort lotteri med bilar. Du lär ju knappast hitta någon som inte är 10-15år och gått minst 20000-25000mil, därefter så kan alla bilar oavsett märke blir dyra i drift utan större förvarning.

Jag skulle inte köpa en stor bil för dom pengarna de är bara dyra i drift, utan precis som du vill ha en mindre i Golfklass. En Golf 4 är inte fel, en Corolla anses väll också vara ett säkert kort. Skulle inte köpa något franskt eller italienskt. VW eller japanskt/koreanskt skulle jag titta efter, en modell som sålts i stora volymer borgat för god tillgänglighet på reservdelar och rejält med kunskap hos bekanta eller verkstäder.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-30 20:06:29
RE: vilken bil, max 10000:-    
Freddan_6
Skicka mail
Jag skulle nog bara köpt Toyota om den var extra rostskyddad. Toyota har bra tillverkningskvalitet men dåligt rostskydd. Jag skulle köpa europeisk bil men med begränsningar ej Spanien, Italien eller Frankrike. För Tyskland skulle jag hålla mig ifrån Opel och Ford. Kvar står egentligen Saab/Volvo/VW/Skoda. Och sen skulle jag ha tur. Jag tror man måste upp till prisklass 50000 för att få en OK bil.

2013-10-30 20:20:55
RE: vilken bil, max 10000:-    
airfoil
Skicka mail
En bil för 10 papp går sönder, oavsett vilket märke det är.

Titta på reservdelspriserna och bestäm dej efter det. Och om du kan meka själv, typ byta bromsbelägg o.s.v

För 20 år sedan skulle jag rått dej att köpa en Volvo 142 /144. Dom gick att fixa på hemmaparkeringen och vilken mack som helst hade delar.
Men numera..... vete sjutton. Men hittar du en och kan tänka dej den - varför inte?

Kolla också på försäkringspremien, du behöver faktiskt bara trafikförsäkringen, kanske halvförsäkring för rutans skull.
Risken att nå'n stjäl den är nog liten i den prisklassen, och vagnskada har du ingen nytta av.

Det är inte bara bensinen som kostar.

2013-10-30 20:37:23
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
jo, är mest ute efter en liten bil egentligen, lätt att handskas med själv, gillar egentligen inte volvo pga av storleken, men det är kanske det som håller ?

Har fått tips på annat håll att 7 och 9 serien volvo är bra, går kamremmen av inga problem, byts billigt och motorn klarar sig, iofs kan man satsa på en liten bil med kamkedja....

känns dock som en 9 serie volvo måste vara ganska säkert kort, nog många verkstäder som kan mecka med den bilen.

visst de man kan göra gör man själv.

ska kolla lite till, förstår att bilen kommer paja för eller senare, men så kan de vara med en bil för 20000:- också.

volvos gamla motorer känns stabila vad man hört, bara går o går..

jaja, funderar vidare..

hade faktiskt lite dille på renault twingo först, hehe, man kan få en sådan för 5000-7000:- . dom har kamkedja. men frågan är rosten och kvaliten på el o dylikt..


2013-10-30 21:21:27
RE: vilken bil, max 10000:-    
Robert
Skicka mail
Hej,

Svaret hittar du i Biltemakatalogen. Leta efter den bilmodell som har flest delar i katalogen.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2013-10-30 22:29:41
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
En Golf 4 i hyfsat skick går nog inte att få för 10.000 kr tyvärr.
Vill du ha en bil med hyfsat få mil och rimligt ny så får du nog chansa på nån mera udda bil - t ex nån Fiat i bra skick. Dom behöver inte vara så dåliga som man kanske kan tro men i dessa prisklasser är det ju den enskilda bilens skick som betyder mest. Det är bara att söka på blocket och "ställa in" sökningen på relativt få mil, relativt ny årsmodell och kanske 13.000 kr max - det kan ju bli 10.000 kr efter lite prut.
Med den budgeten så är det nog bara att leta ett "fynd" bland mera udda modeller misstänker jag.
Roger
www.mcregor.se

2013-10-31 00:44:10
RE: vilken bil, max 10000:-    
bem
Skicka mail
Saab 9-3 de äldre, de är väl hyfsade och borde vara nere ordentligt i pris nu.
Ford brukar rosta så inge kul med äldre såna.
Volvo 740 el 745 är förmodligen det tryggaste köpet men stor och lite "törstig" - du får dock tag på delar överallt och mekvänlig.
Äldre Volvo S70 eller V70 kan gå att hitta i trakterna av din budget.
Köp en med minsta möjlig lullull som kan krångla, möjligtvis AC kan vara kul att ha då så länge den funkar. Manuella fönsterhissar ett plus ju äldre bil.
Toyota Corolla kan vara bra köp också men de rostar tyvärr en del så nog svårt få tag i nån som ej är "kexig" i plåten.
Är "Volvo man" själv (har kört Volvo de senaste 15 åren). Har V70 nu och skall byta till nyare nu. En gång V70 alltid V70, ha, ha... skämt å sido men praktisk bil är det i alla fall. Lycka till med bilköp.

/Bo

2013-10-31 05:58:49
RE: vilken bil, max 10000:-    
Tokstollen
Skicka mail
Enkelt val i detta fall.

Volvo 700/900 serien.

Kör en gammal 945 från -94 som precis har slagit om till 40 000mil, den bara går och går. Har under den tiden jag ägt den (ca 3år) bytt bromsbelägg fram samt 2st styrleder. Självklart drar dessa bilar lite soppa, men med tanke på att den i princip aldrig haverererar så må de vara.

Har funderingar själv på att byta bil, men jag har riktigt svårt att sälja iväg den då den funkar så sjukt bra. Alrdig haft en bil som är så krångelfri.

/Marcus

2013-10-31 10:56:58
RE: vilken bil, max 10000:-    
Stig H
Skicka mail
Bensinförbrukningen betyder mindre i den totala bilekonomin ju kortare årlig körsträcka man har. T.ex. en äldre Volvo är inget avskräckande om man håller sig under 1000 mil/år.

Stig 

2013-10-31 11:31:09
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
Visst kan jag hålla med om att soppaförbrukningen inte blir nån avgörande kostnadspost vid korta, årliga körsträckor men även om gamla Volvo-burkar har bra rykte så sliter ju ändå många mil på bilarna - även om dom heter Volvo. Jag skulle nog som jag nämnt även kolla lite uddabilar med avsevärt färre mil under hjulen. En udddabil som är från 1998--2003 med max 15.000 mil är fullt möjlig att få till det priset hundrakg vill ge. Men visst kan det vara ett osäkrare köp men med lite noggrannhet vid undersökning av objektet och lite koll på vad som brukar ge upp så kan man ju få en trevligare bil än en gammal Volvo från 80-talet eller början av 90-talet. Och kör man bara kortare sträckor årligen kan ju också en uddabil fungera bra under många år. Men man kanske måste våga lite mera...:)
Roger
www.mcregor.se

2013-10-31 14:01:28
RE: vilken bil, max 10000:-    
staffas
Skicka mail
Fiat Bravo/Brava, Ford Focus, Hunday Matrix,

2013-10-31 14:14:07
RE: vilken bil, max 10000:-    
jaka
Skicka mail
Hej!
Alla bilar i den prisklassen har mer eller mindre fel och brister som måste/bör åtgärdas.
Frågan är hur länge du vill ha bilen? Ska den bara vara din över vintern, då kan du välja vad som helst i bilväg, men tänker du behålla bilen längre tid och den ska vara "liten"så skulle jag nog välja en liten Toyota,Honda eller VW Golf.
Viktigast vid val av bil är att kolla att allt funkar och om man inte själv är bilkunnig ,ta med sig en person som är det.
Personligen skulle jag valt en Audi,Lexus,BMW,Mercedes,Volvo,Toyota,eller Subaru,om det rörde sig om större bilar, ALLDIG en fransk bil eller en Italiensk (Fiat,Alfa)! -Jo en gammal Citroeng DS,sitter ju aldrig fel!

2013-10-31 14:43:02
RE: vilken bil, max 10000:-    
airfoil
Skicka mail
En sak till. Om Du kan så kolla i serviceboken innan Du köper.
En bil som fått sin regelbundna service är oftast rent maskinellt i hyfsat skick.


2013-10-31 22:49:53
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
tack för alla tips,
----------------------------------------------------------

tänkte på en annan sak:

jag räknade lite snabbt en kalkyl, rätta mig gärna, eller ha synpunkter.
jag räknar på 3 år, ganska rimligt att säga att en billig bil håller i 3 år, sen kan man mer eller mindre skrota bilen.
Alla uträkningar nedan är på 3 år:

om man köper en hyffsad bil i lagom storlek för 10000:-
försäkring 9000:-
skatt 4500:-
besiktningar (inkl ombes. ifall de behövs) 1500:-
egen service o lite slitsaker/underhåll 3000:-
bensin 3000mil (0.86 blandad körning) 36000:-
reparation 10000:-?

--------------------------------------------------------------
summa: 74 tusen

ok.... om jag nu jämför detta med:

privatleasing splitter ny toyota aygo 3 år:

månadshyra 1630:- x 36 :  58700:-
ingår service     0:-
ingår assistans   0:-
ingår försäkring  0:-
skatt          1000:-
besin (0,43l/mil) 18000:-
besiktning    0:-
egen service  0:-
reparation    0:-  iomed nybilsgaranti
----------------------------------------
summa: 77700:-

---------------------------------------
---------------------------------------

slutsats: samma kostnad.............

fördel ny bil: inga bekymmer för stora kostnader, dyra reparationer
dock kan ju en skada behövas ta på självrisken.
fördekln att äga en ny bil, inga problem, allt funkar i bilen.

nackdelar ny bil: uppbunden i 3 år, efter 3 år har man ingen bil mer.

fördel gammal bil: man är inte uppbunden, kan sälja köpa fritt. kör man mindre blir det billigare. man kan slippa reparera vilket ger mindre kostnad, bilen kan hålla i mer än 3 år. man är inte rädd om bilen, en repa eller buckla kvittar.

nackdelar gammal bil: oro, kan gå sönder, dyra reparationer, har man otur: motorras, kamrem går sönder= kasera bilen direkt.. startar inte= jobbigt. besiktningar= bekymmer, behöva skruva själv för att hålla kostander nere. man kör en gammal bil.

-------------------------------------
------------------------------------

säg vad ni tycker om resonemanget, jag lyssnar, jag tog jämförelse med att jag kommer att köra 1000mil/år, och att jag nog ändå vill ha en bil som är rätt ok ändå, visst, man kan räkna på en bil för 5 tusen också, men då straffas sig på annat sätt tror jag ändå.

har jag missat nåt? är min jämförelse orättvis/fel?


2013-11-01 06:42:49
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
Nu känner jag inte till Aygo specifikt men jag tror att du räknat för lågt när det gäller bränsleförbrukningen på den bilen - och för högt när det gäller den gamla bilen. Fast det beror ju på vilken gammal bil du avser. T ex en Fiat Punto drar nog inte mycket mera än en Aygo - som ett exempel.
Sen finns väl alla varianter mellan en ny Aygo och en gammal häck för 10.000 kr.
Du får rätt fina småbilar, typ Aygo eller lite större, för kanske 50--60.000 kr som rimligen kommer att fungera problemfritt under 3 år men ändå ha hyfsat värde kvar om du vill sälja.
Så det är närmast omöjligt att bedöma vad som är bäst. Säkrast är ju nya bilar. Köper du t ex en Kia så har du ju 7 års garanti om du vill behålla bilen lite längre. Har du tur kan du t ex finna en Kia Picanto av den nya modellen (från 2011 tror jag) till priser runt 70.000 kr och då har du fortfarande ca: 5 års garanti kvar - om servicen skötts enligt planen. En mycket trevligare liten bil än en Aygo. Men det var bara ett exempel.
Roger
www.mcregor.se

2013-11-01 08:26:50
RE: vilken bil, max 10000:-    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag tror den gamla bilen är dyrare än beräkningen ovan.

Dels så är det ett stort frågetäcken om bilen går i 3 år och 3000mil över huvud taget utan större reparationer?

Reparationer för 10000kr kan gå, men det kan också bli 3x mer.
Man får räkna med att däcken är slitna, kanske håller ett åt till men sedan är det ett byte för 3500-5000kr för en ny uppsättning. Vinterdäck med i värsta fall.
Batteri kan mycket väl behövas bytas när det blir kallt och bilen inte vill starta, kostnad 1000kr.
Kolla även hur långt det är till kamremsbyte, kostnad 10000-15000kr.
Stötdämpare behöver bytas efter 15000-20000mil, kostnad 3500-5000kr
Avgassystem, 2000-4000kr
Etc
Etc

Det är mycket på en gammal bil som kan gå sönder och inget är gratis. Fundera på varför den förra ägaren säljer bilen till ett så lågt pris som 10000kr?


Jag tror du räknat fel på skatten för båda bilarna ovan.

När jag klickade i det som jag anser vara minsta möjliga tillval (Larm + vinterdäck) på Aygo så landade jag på 1936kr / månad.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-11-01 09:28:08
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
Håller med Gee_Bee - osäkerheten runt reparationer på gamla bilar i denna prisklass är mycket stor och förutsättningen för att få hyfsad ekonomi är nog att man klarar av de flesta reparationerna själv. Fast med idogt letande och lite tur så kan man visst hitta fynd som kan fungera hyfsat och som redan har bra däck och inga uppenbara brister... Men då tror jag åter på lite mera udda märken/modeller även om man givetvis måste vara påläst om problembilden för den specifika modellen och årsmodellen.
Sen har jag svårt att tro på privatleasing av nya bilar. Väljer man istället en bil med i grunden lång garanti (typ Kia el motsvarande) som är 2-3 år gammal så har man fortfarande flera år kvar av nybilsgarantin så några häftiga verkstadsräkningar borde det rimligen inte bli på säg 3 års perspektiv. Men visst blir det dyrare än 10.000 kr initialt...
Bilköp är aldrig lätt om man skall försöka minimera kostnaderna.
Är du ändå intresserad av privatleasing så är det ju bara att leta runt lite. Dessa hittade jag t ex på Blocket - och båda förefaller vara klart vettigare val än Aygo:
VW Polo
Seat Toledo
Roger
www.mcregor.se

2013-11-01 12:00:24
RE: vilken bil, max 10000:-    
Stig H
Skicka mail
Toyota Aygo är väl ingen bil för en modellflygare med krav på utrymmen för transport av allehanda vingförsedda farkoster - den är på tok för liten tycker jag! Krocksäkerheten blir nog också därefter.

Du kan säkert köpa en begagnad pärla som min i trakterna av 10 000-kronorsbudgeten. Seat Toledo combikupe' med 550 L. bagagerum och beprövad VW-teknik under skalet.

Stig

2013-11-01 12:43:25
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Håller med Gee_Bee - osäkerheten runt reparationer på gamla bilar i denna prisklass är mycket stor och förutsättningen för att få hyfsad ekonomi är nog att man klarar av de flesta reparationerna själv. Fast med idogt letande och lite tur så kan man visst hitta fynd som kan fungera hyfsat och som redan har bra däck och inga uppenbara brister... Men då tror jag åter på lite mera udda märken/modeller även om man givetvis måste vara påläst om problembilden för den specifika modellen och årsmodellen.
Sen har jag svårt att tro på privatleasing av nya bilar. Väljer man istället en bil med i grunden lång garanti (typ Kia el motsvarande) som är 2-3 år gammal så har man fortfarande flera år kvar av nybilsgarantin så några häftiga verkstadsräkningar borde det rimligen inte bli på säg 3 års perspektiv. Men visst blir det dyrare än 10.000 kr initialt...
Bilköp är aldrig lätt om man skall försöka minimera kostnaderna.
Är du ändå intresserad av privatleasing så är det ju bara att leta runt lite. Dessa hittade jag t ex på Blocket - och båda förefaller vara klart vettigare val än Aygo:
VW Polo
Seat Toledo
Roger



taget från toyotas hemsida:

Din månadskostnad: 1630 kr , aygo enklaste modellen
Drivmedel: Bensin
Effekt: 68 hk
Fordonsskatt: 360 kr/år

Service och försäkring ingår i priset.
--------------------------------------------

vw polo leasing ingår inte skatt, så de blir rätt mycket dyrare, har kollat alla leasing privat bilar som finns, toyotas klart billigast..

---------------------------------------------

nää visst inge modellflygar bil, men fäller man baksätene går den an..

tycker bara att 1630:-/månad allt inräknat bekymmersfritt är nice.. splitter ny bil, bara o köra..

2013-11-01 13:24:02
RE: vilken bil, max 10000:-    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: hundrakg
taget från toyotas hemsida:

Din månadskostnad: 1630 kr , aygo enklaste modellen
Drivmedel: Bensin
Effekt: 68 hk
Fordonsskatt: 360 kr/år

Service och försäkring ingår i priset.
--------------------------------------------
tycker bara att 1630:-/månad allt inräknat bekymmersfritt är nice.. splitter ny bil, bara o köra..


Men vinterdäck ingår inte och det måste du ha för att köra lagligt om 30 dagar.
Larm ingår inte heller, vet inte hur du gör men med ny bil skulle jag köpa till larm.

Det finns ingen anledning för Toyota att hyra ut en bil till dig för mindre förtjänst än om du skulle köpt en bil, snarare så är det ett sätt för dem att tjäna mera pengar. Så fundera lite på vad de tjänar pengar på om om det är vart det för dig.

Alla gånger jag tittat på privatleasing har det varit billigare att låna pengar på banken och köpa bilen. Som leasare har du inget restvärde, du kan inte heller köra bilen när den är som billigast att äga (mellan 5000-15000mil). Du kör bilen när den är som dyrast att äga, dvs du har störst värdeminskning när bilen är ny.

Billigt långsiktigt bilägane är att köpa en kvalitetsbil som gått mellan 3000-5000mil. Kör den försiktigt, gör service enl rekomendationer och kör den tills den dör.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-11-01 13:58:44
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
...och den årliga skatten på en Polo eller Toledo är nog inte mer än några få hundralappar - en skitsak i sammanhanget tycker jag. För Polon närmare bestämt 400 kr/år.
Sen är det ju en ofantlig skillnad på en Aygo kontra en Polo eller Toledo - provkör först är mitt bästa råd. Både komfort, utförande och utrymmen är avsevärt bättre i VAG-bilarna - om vi nu skall jämföra just dessa tre. Och för i vart fall Polon ingår vinterhjul i priset...
I övrigt håller jag med Gee_Bee i det mesta.
Roger

www.mcregor.se

2013-11-01 14:04:28
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
...och den årliga skatten på en Polo eller Toledo är nog inte mer än några få hundralappar - en skitsak i sammanhanget tycker jag. För Polon närmare bestämt 400 kr/år.
Sen är det ju en ofantlig skillnad på en Aygo kontra en Polo eller Toledo - provkör först är mitt bästa råd. Både komfort, utförande och utrymmen är avsevärt bättre i VAG-bilarna - om vi nu skall jämföra just dessa tre. Och för i vart fall Polon ingår vinterhjul i priset...
I övrigt håller jag med Gee_Bee i det mesta.
Roger



helt rätt, de med skatten spelar ingen roll. dock kan 240kr/månad i extra skatt på polon bli en del, ca 9000:- extra på 3 år...

men visst, polon en annan bil helt klart..

jaja, man får tänka på det, drömmen vore att hitta en fin 10000:- bil, som stått i garage senaste 10 åren, ingen rostt med full service från ett ställe man kan lita på.... hehe, men de e kanske svårare gjort än sagt.

har faktiskt en mazda på gång nu som ska vara superfin, dock en kille före som ska kolla på den, vi får väl se..

tycker ändå 1630:- per månad är rätt ok pris med tanke på allt inräknat, inga bekymmer, bara tuta o köra. och NYTT..

2013-11-01 14:48:20
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
240 kr/mån i extra skatt för Polon ? Nu förstår jag inte...
Med vinterhjul, 5-dörrars och AC (Aygo+)så blir det minst 2047 kr/mån. Det gäller att läsa det finstilta... Som Gee_Bee redan sagt så bjuder inte leverantörerna på nåt och "från-priserna" gäller sällan de modellvarianter som säljs.
Sett i detta perspektiv så är ju Polon för 1690 kr/mån ett fynd...:) Den har ju betydligt bättre utrustning dessutom - och avsevärt billigare. Frånsett att det är en större, säkrare och komfortablare bil.
Roger
PS: Har en bil stått oanvänd i 10 år så lär du nog få byta en hel del på den - t ex gummidetaljer.
www.mcregor.se

2013-11-01 15:35:22
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
jo förstår vad du menar, polon bättre bil osv, bättre utrustning osv..

jag tänkte bara, en så billig bil att ta sig fram med, punkt slut, var så jag resonerade lite, men ändå ny bil. då är toyotan faktiskt billigast, 1781 inkl vinterdäck inkl försäkring(o:-/månad för mig som privatperson), jag bryr mig inte om ac och 5 dörrars osv...

pratade precis med vw återförsäljare här i krtsd, den billigaste varianten han kunde sälja var vw polo ca 1950:-/månad + extra försäkring som jag själv får betala..

jag skrev fel. hehe, menade extra försäkring 240:- per månad för polon.. sorry..

2013-11-01 17:44:57
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
 
Citat från: hundrakg
taget från toyotas hemsida:

Din månadskostnad: 1630 kr , aygo enklaste modellen
Drivmedel: Bensin
Effekt: 68 hk
Fordonsskatt: 360 kr/år

Service och försäkring ingår i priset.
--------------------------------------------
tycker bara att 1630:-/månad allt inräknat bekymmersfritt är nice.. splitter ny bil, bara o köra..


Men vinterdäck ingår inte och det måste du ha för att köra lagligt om 30 dagar.
Larm ingår inte heller, vet inte hur du gör men med ny bil skulle jag köpa till larm.

Det finns ingen anledning för Toyota att hyra ut en bil till dig för mindre förtjänst än om du skulle köpt en bil, snarare så är det ett sätt för dem att tjäna mera pengar. Så fundera lite på vad de tjänar pengar på om om det är vart det för dig.

Alla gånger jag tittat på privatleasing har det varit billigare att låna pengar på banken och köpa bilen. Som leasare har du inget restvärde, du kan inte heller köra bilen när den är som billigast att äga (mellan 5000-15000mil). Du kör bilen när den är som dyrast att äga, dvs du har störst värdeminskning när bilen är ny.

Billigt långsiktigt bilägane är att köpa en kvalitetsbil som gått mellan 3000-5000mil. Kör den försiktigt, gör service enl rekomendationer och kör den tills den dör.




jo jag fattar allt du säger, dock en sak, privat leasing = inga bekymmer, bara o köra, det är de du betalar för, sen så kanske inte alla har fast jobb så man kan ta lån på banken bara så där, då passar de här alternativet då jag vet att här krävs de mindre..

fick svar från toyota idag, prtat med en säljare där, inga problem, bilaran finns, 1630:- per månad är de som gäller all inklusive... vinterdäck köper man själv och behåller sen om 3 år när bilen lämnas tillbaks, då kan man sälja dom i alla fall, annars kostar vinterdäck 150kr per månad att hyra, lite dyrt...


2013-11-01 17:49:15
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
visst jag förstår, bäst o köpa en bil för +50000:- , betala lånet på banken och hoppas den håller, vilket den säkert gör, men oron finns alltid...

för vissa betyder bekymmerfritt mycket...

men visst, man kan köpe en skrothög för 5000:- köra den tills den rasar, sen köpa en till osv osv,, men de orkar ja inte hålla på dem, för att inte tala om osäkerheten om man ska köra någonstans, stå på ikea med bilen full och den inte startar är inte kul..



2013-11-01 17:52:58
RE: vilken bil, max 10000:-    
airfoil
Skicka mail
http://www.blocket.se/kronoberg/Opel_vectra_kombi_1_8_ny_bes_50374381.htm?ca=22&w=2

http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_focus_ny_besiktigad_UA_kombi_valvardad_50371383.htm?ca=22&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Frasch_Renault_Megane__bes__serv__dragkrok_49505423.htm?ca=22&w=2

Hämtade från Blocket. Kan nog duga kanske?
Men försäkring 9000 för 3 år? Det pröjsar jag för helförsäkring på min Ford 2010:a. En bil för 10 papp skulle jag inte kosta på helförsäkring, möjligen halv. Speciellt om jag tänkt mej att ha bilen under ganska kort tid.

2013-11-01 18:43:23
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
jo finns många bilar,,,,, har man tida o leta i 3 månader för att hitta nåt riktigt bra så går de väl. har ring 30 tal bilar, kollat på 5-6, allt skit hitills, bara rena möget, trots att dom skrev: nyskick, 100% rostfri, + att alla bilar plötsligt har nybytt kamrem, hur kan man ha nytbytt kamrem för 5000-6000kr och sälja bilen 100% rostfri bes och skattad i år för 8500kr???  de fattar jag inte,, nää nåt lurt är de oftast..

sen säger ja inte att de inte finns fina bilar, men de kan ta ett tag att hitta ett kap..


-------------------------

om vi nu återgår till toyotan jag räknade på, bara för att jämföra hur det skulle vara att köpa bilen istället, skulle de löna sig?

vi räknar:

köp ny 100.000:-
behålla 3 år, sälja för 50000:-
förlorat 50000:- + kostand för service och försäkring, ca 15000:- minst..

alltså har man förlorat ca 65000:- på 3 år.

jämför de med hyra i 3 år:

1630 per månad x 36 = 58700:-  , du har tjänatett par tusen,  med leasing slipper du sälja bilen o ha dom bekymmerna..

alltså bättre och leasa....


sen kan jag hålla med, har man i tanke att behålla bilen i 5, 8 eller 10 år, då kanske man tjänar på att köpa bilen från början, men å andra sidan kan man alltid ha valet att köpa ut bilen efter 3 år, och jag tror inte dom kan begära mycket mer än 55000:- för den ändå, då är man tillbaka på samma spår som man köpt bilen... enda stora fördelen med leasing är VALMÖJLIGHETEN att lämna tillbaks bilen eller inte.

så jag förstår inte fördelen med att köpa bilen???

nu jämför jag samma nya bil, inte en ny bil med¨begagnad, helat andra saker..


*** Redigerat av hundrakg klockan 2013-11-01 21:48:14 ***

2013-11-01 18:44:46
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
försäkring på 3000:. per år är väl inte överdrivet?? tror nästan du får betala det för en hyffsad bil i 20000:- klassen också, men kan ha fel??

min svärmor betalar 2200:- per år för en gammal polo 96:a.... halvförsäkring..


2013-11-02 08:18:28
RE: vilken bil, max 10000:-    
Björta
bjorta@tele2.se
Alla era beräkningar är bara skit den dag du kanske smäller, då är en liten bil det man minst önskar, köp en större bil med bättre säkerhet, för livet måste väl vara det viktigaste.// Björta
         "Vill du vara med där det händer? lägg dig i en termik blåsa"                                                                                                                                                                        

2013-11-04 17:31:24
RE: vilken bil, max 10000:-    
jaka
Skicka mail
Hej!
För mig är bilen en ÄGODEL! Den är min! Jag sköter om den ,jag vårdar den ,jag meckar med den för att jag kan det BÄST! -Bilar är roligt!
Hyra/Leasa! -Nä tack!

Köpte min Audi Avant 2,0E 1993 för 84000:-. Idag är bilen i bättre skick än den var när jag köpte den fyra år gammal, men vad är den värd? -Jo ca 5000-10000:- ...i bästa fall.
-Men jag säljer inte!


2013-11-04 17:42:52
RE: vilken bil, max 10000:-    
Freddan_6
Skicka mail
Ska man ha billig bil är inköpet en viktig sak men mist lika viktig är verkstad om man inte kan göra ALLT själv. Ett exempel, jag skulle byta kamrem på en 17000milaservice, på volvo V70 (modell 1). Volvo skulle ha 12000 + 5000 för servicen. Lokala firman i byn* ville inte lämna pris, men de sade att det skulle bli väldigt dyrt. När jag skulle betala ursäkta de det höga priset med "vi måste plocka ner motorn". Det kostade 5500 kr inklusive service.

*= KB-JA Bilservice i Södra Sandby


2013-11-05 19:04:52
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
SAAB 9-3 ??? tänker mest på 2.0T som verkar vara en lagom bil, är det något fel på dessa bilar ??

Dom är ju fasiken skitbilliga, man kan få en rostfri årsmodell 2000 för under 10000:-, även då nybes. o skattad..  har jag missat nåt?

2013-11-05 20:48:22
RE: vilken bil, max 10000:-    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Jag skulle nog satsa på en nybes rostfri japan med måttligt miltal, kolla att kamremmen inte behöver bytas just nu. Toyota Corolla är mkt tillförlitliga, ta hjälp av en bilkunnig vän vid köpet strunt i utförande utan satsa på skicket oavsett biltypen./Marcus

2013-11-07 18:51:31
RE: vilken bil, max 10000:-    
kawa
Skicka mail
Hejsan,
Här ska du få en länk till en saab 9000 97a endast 12000 mil på blocket länk

Har själv en 97a med automat som bara gått 11500 mil en rejäl bil säker,
har själv inte haft några problem med bilen byter bara olja å filter pån
fäller baksätet så får man ett jättestort last utrymme för flygetyg,

kenneth

2013-11-08 10:17:13
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
jo, rätt fin den saaben, dock lite för långt för mig, letar bilar i Kristianstad typ pga av att jag får cykla dit :(

Men visst, är de bara i närheten kan jag be en kompis köra.

2013-11-08 18:28:21
RE: vilken bil, max 10000:-    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: Robert
Hej,

Svaret hittar du i Biltemakatalogen. Leta efter den bilmodell som har flest delar i katalogen.

/ Robert



Tyvärr är reserdelspriser i Sverige ett sorligt kapitel. Man kan köpa billiga delar på Biltema men med väldigt skiftande kvalitet och ibland helt undermåligt. Inte sällan man får byta den där spindelleden redan efter ett år igen. Allt är inte dåligt men alldeles för mycket. Detta grundar sig helt på egen erfarenhet och inte på hörsägner. Man kan också köpa kvalitetsdelar på Mekonomen men då till ett pris som inte sälla är högre än på märkesverkstaden.

Det tredje alternativet är att beställa originalkvalitet från Tyskland till Biltemapriser. Inte sällan är priset en tredjedel jämfört med Mekonomen för exakt samma del från samma tillverkare med samma artikelnummer. Jag är mest nöjd med Autoteilemann

Ibland är det dock bråttom med delarna och då får det bli Mekonomen trots priset. Jag vill ogärna göra om jobbet under den tid jag äger bilen. Men visst kan även Biltema få sälja en och annan del men det gäller att ha lite fingertoppskänsla och lite tur. Dom byter leverantör lite då och då och man vet aldrig riktigt vad man får.

/Mats

2013-11-09 11:05:41
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
Mats, väldigt bra info där, tack... jo kan tänka mig att mekonomen är mycket dyrare, samt att jag aldrig heller trott att biltema är superkvalitet..


2013-11-09 18:07:29
RE: vilken bil, max 10000:-    
jpflyg
Skicka mail
Tjena,

Skulle jag vart i dina kläder, skulle jag satsat på en sjufurti eller niofurti eller kanske en tysk vagn.

2013-11-09 18:18:30
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
jo var inne på 7 o 9 serien volvo innan, de enda jag inte gillar med dessa bilar är dyr skatt, dyr bensinkostnad, så vet inte om man tjänar så mycket på en sån bil jämfört med tex en toyota carolla eller liknande..

2013-11-13 07:25:54
RE: vilken bil, max 10000:-    
MattiasJ
Skicka mail
Har gjort precis den där övningen, att hitta en bra fulbil som andrabil...

Började med en 745:a, uppgraderade mig till en 945:a, konverterade till japanskt (Mazda 626) och nu står det en Toyota Corolla Touring -99 i carporten.

Efter att ha mekat, svetsat, besiktigat och svurit så säger jag: Toyota Corolla, alla dagar i veckan! Besiktigade förra veckan och de 20 000 milen som den rullat så här långt syns knappt. Maskinellt är den klockren och har bara behövt en ny generator förutom de vanliga slitdelarna.

740/940 är och förblir gamla konstruktioner och så himla lättmekade är de inte. Visst, det finns mycket delar - men de finns ju av en anledning. Beslutet att lämna det spåret helt tog jag när jag såg den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
----------
"Without a Cub you're naked." - Scott Crossfield

2013-11-13 07:48:38
RE: vilken bil, max 10000:-    
McRegor
Skicka mail
Hej Mattias,
Lämnade du Volvo-spåret baserat på denna "krock-film" så har du nog inte bytt upp dig i det avseendet i alla fall. Kanske är Corollan bättre i andra avseenden bara ditt ex klarat sig ifrån rostangrepp. Sen är det förvisso så att Volvo 7xx/9xx är gamla konstruktioner vilket ibland är bra och ibland inte...
Gamla bilar är nog alltid en chansning även om man i bästa fall kan begränsa riskerna genom att lägga ner arbete vid urvalet och inte köpa första bästa...
Sen finns det ju rätt många modeller som för oss svenskar är s k uddabilar men som för den skull inte behöver vara dåliga. Dessa kan man ofta få till mycket bra pris och de behöver då inte heller vara så gamla och det kan ju också vara vettiga val om man hittar "rätt" exemplar. Fast visst kan det vara en större chansning än en Corolla - bara den sistnämnda är rimligt rostfri och inte alltför gammal.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2013-11-13 14:24:13
RE: vilken bil, max 10000:-    
MattiasJ
Skicka mail
Nej, men visst var krockfilmen bidragande. Jag levde lite i tron att 740/940 var mycket krocksäkerhet för pengarna, men om jag ändå ska köra (relativt) krockosäkert så gör jag det hellre i en modern konstruktion som inte kräver en mekarinsats var 500:e mil...
----------
"Without a Cub you're naked." - Scott Crossfield

2013-11-13 16:32:25
RE: vilken bil, max 10000:-    
Michael
Skicka mail
Renault var ett av de första bilföretagen som lade ner mycket resurser på att utveckla beräkningsmodeller för plastisk deformation och vågutbredning i bilkrockar. Uppenbarligen har det gett utdelning.

2013-11-14 08:00:23
RE: vilken bil, max 10000:-    
Putteman
Skicka mail
Gäller nog bara att vara öppen för många slags bilmärken och ligga och söka på Blocket med max pris på 10.000 kronor eller ännu bättre att söka bland bekanta och vänner som har svårare att blåsa en . Undvik konstiga små märkeslösa bilfirmor som oftast ligger  utkanten på städerna , särskilt ifall de är nystartade eller kar konkurser bak sig . Men tänk på att en bil för endast 10tusen kan krångla  och då bör man undvika svårskruvade bilfabrikat med dyra reservdelar .
Helst skall man nog upp i minst 60.000 för att för att få trygg bil , men vet själv hur det är i verkliga livet med pengar .
 
Måste jag tvånget säga nått fabrikat ,,så Plus för Volvo 700/900 p.g.a att billiga delar och lättskruvade . Men passa dig för såna Volvos som yngre lekt sönder.
Har själv haft Volvo 945 classic som var helt bekymmersfri hela tiden.Hade 165 hk inte alls törstig för att vara så pigg och stor bil och stort + för alla rc saker man fick plats i den med .

Haft tre gamla Toyotor själv vilket inneburit skruvar som gått av när man mekar ,, vete fan vad det är för stål i skruvarna ,, as-dyra delar , och svårare piratdelar . Ska man ha Toyota skall köpa en fin och ha den fram till den börjar bli småsliten och sedan sälja den fort innan täta reparationer kommer

Toyotor jag haft :
En  Starlet 12000mil  som toppen läckte på, varenda skruvskalle gick av när jag skulle lossa toppen , slutade med att jag blev så trötter pån så jag plattade till han med grävaren och körden till skroten .

En Carina 17000 mil som jag fick byta massa hjul-lager bromdelar , byte av rostiga bromsrör ,dyra delar och skruvar som gick av . Ganska fin att köra men dåliga stolar och drog mera bensin än ex en Volvo 945

Den värsta En grå Corolla 4 wd den senare modellen med Glosöggda strålkastare .
Bytta allt på den bilen utom växel-låda och chassie nummer . Var dyrt som att köra F1 , väghålning som en grålle , tråkig så man fick självmordstankar .

Nepp klagar nån på Volvo ,, så klagar jag gärna med gott samvete tillbaka på Toyota som jag upplever som lika överskattad som självaste Håkan Hellström.
Sedan hur en ny eller nyare Toyota är så kan jag inte utala mig , men de flesta bilar brukar ju vara bättre när de är ny .

Bmw Merca Audi, svårt att nått vettigt för 10.000:- men ifall så Bmw är  lättmekade och helt tvärt emot ryktet billiga i delar om man handlar på
schmiedmann.se eller motornord.se . Merca vet jag inte hur de är , Audi har jag haft men mest udda modeller som S2 Urquattro (mest bekymmer).Kan nog finnas någon enklare äldre audi kanske som kan vara nått .



Mycket för pengen bil' men även chansning kan vara Saab Ford , Opel , men även en del Franska bilar som är väldigt billiga .

Vw , Skoda ,,vet inte ?

I slutändan måste man se totalekonomiskt när det gäller en äldre bil d.v.s inte bara räkna på besin och försäkring och skatt . En repparation på fel bil kan fort kosta mera änn så .

Borde väll inte skriva detta , men jag leter själv efter en Toyota
Men det är en en Veteran Celica första generationen ( eller Mazda wankel)
men blir ju bara som  en välaktad sommarbil då :-)

Köpa bil för att krocka med ,, nja vet inte , En stor gosse som dig 100kg går väll ur bilen som denna herre :-)))Krasch med Lada



Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2013-11-14 19:38:42
RE: vilken bil, max 10000:-    
MattiasJ
Skicka mail
Oberoende av märke så handlar det kanske mest om att hålla sig till en enkel konstruktion: Rimligt med elektronik, hellre old-school AC-knapp än klimatanläggning, enklaste/robustaste motoralternativet o s v.

När det gäller reservdelar har jag de senaste åren nästan bara köpt från Tyskland, via tyska Ebay. Nu senast t ex komplett avgassystem till Ford Galaxy -99: I Sverige 2900:- som billigast. Från Tyskland 89,95 EUR + 19,95 EUR frakt, sisådär 950:-. Samma tillverkare (Walker) och levererat till dörren på fyra dagar.
----------
"Without a Cub you're naked." - Scott Crossfield

2013-11-14 20:56:42
RE: vilken bil, max 10000:-    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: MattiasJ
Oberoende av märke så handlar det kanske mest om att hålla sig till en enkel konstruktion: Rimligt med elektronik, hellre old-school AC-knapp än klimatanläggning, enklaste/robustaste motoralternativet o s v.

När det gäller reservdelar har jag de senaste åren nästan bara köpt från Tyskland, via tyska Ebay. Nu senast t ex komplett avgassystem till Ford Galaxy -99: I Sverige 2900:- som billigast. Från Tyskland 89,95 EUR + 19,95 EUR frakt, sisådär 950:-. Samma tillverkare (Walker) och levererat till dörren på fyra dagar.


jag gillar de tankesättet: enkel konstruktion, enkel att kanske laga själv, samt att många kan laga den= BILLIGARE..  jag letar vidare,

nu lutar de mest åt litet, bensinsnålt och japanskt, helst toyota corolla... vi får se..