Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Gyron ok 2014?
2013-10-10 18:51:25
Gyron ok 2014?    
Billingetrollet
Skicka mail
Har tills nu haft uppfattningen att gyron inte får användas inom segeltävlingar. Men det har använts gyron på de senaste VMen i F3F och F3B kanske även i F3J och ansetts vara ok enligt reglementet. Vad kommer att gälla i Sverige 2014? Vore ju en bra fråga till ett Segelting men det finns ju inte så då blir det här. Vore olustigt om inte alla vet vad som gäller och några hävdar att det är fusk.
/Kjell

2013-10-10 19:12:16
RE: Gyron ok 2014?    
conulv
Skicka mail
Det är väl fai:s regler som gäller som vanligt.

Jag var också av uppfattningen att alla former av stabilisering var förbjudet.

Skall läsa regelboken å se vad den säjer.

Gyro borde definitivt vara bra i f3f och f3b speed + möjligen i landningen i termikmomenten.
Jag provade för många många år sedan i en f3a kärra ( Curare ) på skeven och momentrollar och alla looping manövrer blev mkt bättre men där är det förbjudet eller var då i alla fall.

Conny

2013-10-10 19:25:05
RE: Gyron ok 2014?    
Gee_Bee
Skicka mail
Vart hittar du att gyron inte får användas i Sporting Code?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-10 19:42:32
RE: Gyron ok 2014?    
Billingetrollet
Skicka mail
Gyron har inte varit totalförbjudna, helikopter skulle nog inte vara så populärt utan. Men i segelregler har det varit en skrivning att roderytor endast skall styras på distans, fritt översatt. Nu är det en livlig debatt internationellt efter de senaste VMen och att en tysk regeländring för att förbjuda gyron avslogs av CIAM.
/Kjell

2013-10-10 20:32:13
RE: Gyron ok 2014?    
maghed
Skicka mail
Här finns en del info ang. FAI:s funderingar mm:
Länk

Länk2
/MH

2013-10-10 20:46:40
RE: Gyron ok 2014?    
Carlson
Skicka mail
Jag tycket inte att man ska få använda gyron.
Det ska vara piloten som styr utan hjälpmedel.

2013-10-10 23:25:12
RE: Gyron ok 2014?    
conulv
Skicka mail
Intressant läsning om man följer Magnus länkar.

Borde absolut inte vara tillåtet tycker jag, jag håller verkligen med Tom  Keisling som skriver så här på RC groups

Regardless of the rational behind the pro-gyro interpretation of the rules, if it is up held, the pilot skills required by the current classes will be largely reduced. I also predict that all the current model designs will become obsolete as soon as someone with the right technical background designs a model tailored to active stability control. The implications of this hopefully are clear. One of the things I really like about the current (non active stability control) F3X events is that the available model technology has reached a point where anyone can buy a world class model. Even though we do not fly one design contests, the contests we do fly are primarily a test of pilot skill. I feel comfortable saying that I have not been to a contest in over 5 years that was won due to a model advantage. They have all been won by pilot skill.

Helt rätt Tom.

2013-10-11 09:29:47
RE: Gyron ok 2014?    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: conulv
Intressant läsning om man följer Magnus länkar.

Borde absolut inte vara tillåtet tycker jag, jag håller verkligen med Tom  Keisling som skriver så här på RC groups

Regardless of the rational behind the pro-gyro interpretation of the rules, if it is up held, the pilot skills required by the current classes will be largely reduced. I also predict that all the current model designs will become obsolete as soon as someone with the right technical background designs a model tailored to active stability control. The implications of this hopefully are clear. One of the things I really like about the current (non active stability control) F3X events is that the available model technology has reached a point where anyone can buy a world class model. Even though we do not fly one design contests, the contests we do fly are primarily a test of pilot skill. I feel comfortable saying that I have not been to a contest in over 5 years that was won due to a model advantage. They have all been won by pilot skill.

Helt rätt Tom.


Tävlar inte, men detta är väl ändå solklart. Inte ska effektiviteten på prylarna avgöra en tävling? Motsatsen är väl en entypsklass där alla måste använda samma modell och samma radio, samma vinsch/gummirep. Teknisk utveckling är ju inte alltid framåskridande, kan vara fördärvande också - i detta fall flygskickligheten om gyron och andra hjälpmedel ska tillåtas. Det är min åsikt, var och en får ha sin.

2013-10-11 09:59:14
RE: Gyron ok 2014?    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Hej, förlåt en oinsatt men glad "nöjjes-seglare" med bra maskiner som ej tävlar, men går det att få en mycket kort summering av användandet av gyrot i den här tillämpningen? Jag trodde att man ville ha maximal visuell input från kärran för att tolka luften och utgick ifrån att ett gyro skulle dölja tecken på rörelser i luften? Vad vinner man med gyrot?! Tack på förhand, Thomas

2013-10-11 11:31:56
RE: Gyron ok 2014?    
Gee_Bee
Skicka mail
På de senaste inlägger så låter det som att man kan komma till tävling med en 10 år gamla maskin och sedan vinna. Så upplever jag att det inte. Utvecklingen av flygplan inom F3B är nu snabbare än den tidigare varit. Och de är knappast billiga heller. Fosa, Domamin etc ligger ju runt 2000€ + elektronik.

Gyrot är ju inte eller något unikt som endast kan ge ett fåtal tekniska fördelar, alla som har råd att köpa en moderna F3B kärran har råd att stoppa in ett gyro. Om sedan utvecklingen av modeller tar ett annat spår eftersom stabiliteten får nya förutsättnignar så är det ett större steg än att man idag kan bygga vingar med prepeg och autoklav.

Frågan är mera filosofisk än teknisk. Skall hjälpmedel få användas eller inte?

Många sporter dras med dessa frågor. Inom motorrcing har ABS och antispin gett helt nya förutsättnignar för förarna, förrst var det inte tillåtet men är idag std. Aktiv dämning var inte förbjudet i början men är idag bannlyst pga säkerhetsproblem.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-11 14:08:12
RE: Gyron ok 2014?    
hbi
hans@birgander.se
Jag hittade som hastigast ett inlägg i debatten där en kille provat att sätta gyro på skeven:
http://lomcovak.cz/wp_eng/f3b/2013/10/gyro/
Intressant att läsa om hans tester, även om det bara en en mindre test.
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2013-10-15 00:55:09
RE: Gyron ok 2014?    
maghed
Skicka mail
Fler intressanta länkar:

ThermoPilot

Länk

Länk2

Kanske för någon framtida tävlingsform där modellflygaren sysslar med att
välja bland fördefinierade waypoints, definierade innan första tävlingsstart.
Det handlar om att välja dem i optimal ordning i realtid under flygningen, flygandet i termik sköter autopiloten.

2013-10-15 06:35:20
RE: Gyron ok 2014?    
McRegor
Skicka mail
Med tanke på diskussionerna i en annan tråd där det tycks behövas mängder av "flygfaser" och/eller mycket avancerade mixningsmöjligheter, som inte heller finns tillgängliga på annat än få sändare, så borde väl inte gyroanvändning vara så kontroversiellt kan man som flygare utanför denna tävlingsklass tycka...
En utpräglad materialsport tycks det ju redan vara så en såpass enkel anordning som ett gyro borde väl också kunna rymmas inom mängden av tillåtna hjälpmedel. Gyron är ju liksom inget nytt inom RC-flyget utan ett etablerat hjälpmedel som är en förutsättning för andra, RC-styrda farkoster.
Roger
www.mcregor.se

2013-10-19 11:50:00
RE: Gyron ok 2014?    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Inom motorrcing har ABS och antispin gett helt nya förutsättnignar för förarna, förrst var det inte tillåtet men är idag std. Aktiv dämning var inte förbjudet i början men är idag bannlyst pga säkerhetsproblem.

Vad ej vad du menar med motorracing, men i kungaklassen Formel 1 så är inte dessa hjälpmedel tillåtna längre.
Alla har varit det, men har sedan förbjudits p.g.a. att det då var för enkelt för förarna och att man då likaväl skulle kunna köra med en bil mer effektivt utan förare.
Efter förbudet har loppen blivit mer underhållande att titta på då det bl.a. är mycket lättare att göra misstag och därmed förarskickligheten får större betydelse.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2013-10-19 11:57:55
RE: Gyron ok 2014?    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Med tanke på diskussionerna i en annan tråd där det tycks behövas mängder av "flygfaser" och/eller mycket avancerade mixningsmöjligheter, som inte heller finns tillgängliga på annat än få sändare

Flygfaser gör att du inte behöver ställa om en massa switchar och trimma om. Du gör det enkelt med en switch istället. Det har väldigt lite med själva flygningen att göra.
Mixningsmöjligheter och flygfaser finns på ganska många, relativt enkla sändare idag.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2013-10-19 13:00:15
RE: Gyron ok 2014?    
PerN
info@nilssondrones.se
Hej, användningen av flygfaser i en radio är nog mest utnyttjat inom F3B. Första anledningen är att man flyger 3 helt olika dicpliner med samma flygplan. Detta kräver då att man har helt olika trim, utslag och mixningar för dom olika momenten i en tävling. Om allt detta ska ställas om individuellt blir det många brytare att ställa om. Om man istället utnyttjar funktionen med flygfaser kan man med en enda 3-läges brytare ställa om hela setupen för flygplanet mellan termik, distans och speedmomenten.
När man sen kommer upp i elitnivå inom F3B så har man till och med flera olika setuper för varje delmoment att växla mellan beroende på olika väder och tävlingssituationer. Lägger man sen till att starten kräver en förinställd startklaff ( eller 2 olika ) så förstår man att det går åt många flygfaser för att underlätta för piloten när man flyger F3B.
Jag själv som precis börjat tävla på allvar använder bara 4 faser men grabbarna i landslaget utnyttjar upp till 6-7 flygfaser.

Med vänlig hälsning Per Nilsson

   
Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2014-02-10 09:10:36
RE: Gyron ok 2014?    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Decembermötet:
--
RC Gliders – Use of Gyro
The question raised by F3 Soaring S-C Chairman Mr. Tomas Bartovsky, was
discussed during the December CIAM Bureau meeting and the members consider,
that the current set of rules do not explicitly define that the use of gyros
is forbidden for use in aeromodelling competitions.
However the CIAM Bureau members are also confident that the spirit of the
rules, in this respect, since they are coming from a long time ago, are
against the use of gyros or any other electronic stabilizing devices. In
some classes like F3C or F3N where the use of such devices is permitted, it
is clearly defined in the Sporting Code.
--

/Stahl

2014-02-10 13:00:21
RE: Gyron ok 2014?    
Ville
Skicka mail
Jag skulle kunna tänka mig att man tillåter Gyro i landningsfasen i F3F.
I övrigt förbjudet.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-02-10 14:11:07
RE: Gyron ok 2014?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Ville
Jag skulle kunna tänka mig att man tillåter Gyro i landningsfasen i F3F.
I övrigt förbjudet.

/Ville


Och hur kontrollerar man att det bara är under landningsfasen som gyrot är aktivt?

Betänk att alla regler måste kontrolleras / följas upp och överträdelse markeras, annars har de en tendens att urvattna hela regelboken vilekt leder till glidningar av reglerna och en massa misstroende.

Man får nog välja att antingen tillåta eller förbjuda gyron för hela tävligen, om det förbjuds måste man kontrollera alla flygplan att det inte finns om man misstänker att någon använder detta.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-02-10 15:37:13
RE: Gyron ok 2014?    
Ville
Skicka mail
Vill bara visa var jag står i frågan. Det är dyrbara modeller man använder så det skulle känns rätt att inte behöva offra en sådan i onödan i landningsmomentert, som förvisso ingår ingår tävlingen, men som inte är huvuduppgiften. Landar man "ute" så nollas flygningen vad jag förstår. Ni förstår säkert vad jag menar. Är ganska säker på att en användbar elektronisk kontrollmetod är enkel att ta fram om det skulle behövas.

Men...nu verkar det ändå som om CIAM lagt det på arrangören/juryn/tävlingsledning att avgöra från fall till fall, om jag fattat Jocke Ståhls inlägg rätt? Så frågan kanske har fått sin lösning redan?

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-02-10 16:01:08 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2014-02-10 16:02:10 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-02-10 17:04:57
RE: Gyron ok 2014?    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Jag tolkar det som att CIAM kommer att verka för att andemeningen i nuvarande regler tydliggörs och att gyron eller annan elektronisk utrustning för stabilisering inte blir tillåten. Vidare tycker jag personligen att en anordning som exempelvis kompenserar för turbulens och aktiviteter lufthavet utanför pilotens kontroll bryter mot första stycket i nuvarande regler ” controlled by the competitor…”.
Presidenten för CIAM (Antonis Papadopoulos) nämner att under nästa presidium
och nästa plenarsammanträde kommer de att ta upp frågan i detalj för framtida åtgärder.

/Stahl