Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Split flaps eller plain flaps?
2013-09-04 09:59:21
Split flaps eller plain flaps?    
Leni
Skicka mail
Hej jag håller på att bygga en Jodel på drygt 1,8 meter i balsa och plywood och jag vill ha klaff på den.
Ska man ha plain flaps eller split? Vilken klaff är effektivast?

Jag vill kunna flyga så långsamt som möjligt vid landningar med den.

mvh
Leni

2013-09-04 13:07:00
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Freddan_6
Skicka mail
Vad är det för vingprofil? Hur stor del av kordan är flaps?
Symmetrisk eller liten flapsyta ==> vanlig,
Clark-Y eller stor flapsyta ==> Split.

Verkligheten ligger ofta nånstans emellan. Kan radion mixa butterfly så är vanlig flaps bra.

2013-09-04 13:15:43
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Leni
Skicka mail
Vet inte riktigt hur stora klaffarna kommer bli.
Måste hem och kika på ritningen på vingen.
Men det blir rätt små och långsmala misstänker jag.

2013-09-04 18:14:21
RE: Split flaps eller plain flaps?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bygger du skala så bygg som originalet. Annars strunta i flaps för det behövs inte på en så liten kärra.

2013-09-04 21:10:38
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Michael
Skicka mail
Behövs är det inte mycket som gör, men det är roligt att flyga med klaff. Även på en så liten och lätt modell som FunCub gör klaffarna nytta.

Huruvida man använder enkel klaff eller klyvklaff (vad är det för fel på ärans och hjältarnas språk?) har inte så mycket att göra med storleken på vingar, vingprofil eller klaffyta, utan mer vad man vill ådstakomma aerodynamiskt. Lite generaliserat kan man säga att bägge klafftyperna ger  möjlighet till ett ökat lyftkraftuttag men att klyvklaffen ger mer luftmotstånd än den enkla klaffen. Något som kan vara bra vid landingar om man vill kunna göra branta inflygningar utan fartökning.


2013-09-04 21:15:19
RE: Split flaps eller plain flaps?    
KristianB
Skicka mail
Hej!
Vill du kunna flyga så långsamt som möjligt vid landning finns det bara en sak som gäller;
Bygg och installera så lätt som möjligt!
Vikten är viktigare än flaps, skillnaden mellan split och vanlig är i stort sett försumbar, det är bromsverkan som tar ner farten. Men när din modell slutar flyga bestäms av vikten!
Lycka till!
KristianB

2013-09-04 21:37:43
RE: Split flaps eller plain flaps?    
firebird_350
firebird_350@spray.se
Hej.

Är modellen liten i spännvidd så blir inte flapsen stora dvs. verkan kommer att bli försumbar. Om Du dock bestämmer Dig för att installera flaps på maskinen som förmodligen inte är nån raket i fullskala så montera dit skala lika flaps.

........**Tack**.
..................MVH:// Pitts HaSa, Medåker.

"What goes up must come down"....

2013-09-04 22:27:42
RE: Split flaps eller plain flaps?    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: KristianB
Vill du kunna flyga så långsamt som möjligt vid landning finns det bara en sak som gäller;
Bygg och installera så lätt som möjligt!



Då kan jag tipsa om en ny produkt som kanske kan hjälpa.





(sorry, kunde inte motstå frestelsen)

2013-09-04 22:28:54
RE: Split flaps eller plain flaps?    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: KristianB
Vill du kunna flyga så långsamt som möjligt vid landning finns det bara en sak som gäller;
Bygg och installera så lätt som möjligt!



Då kan jag tipsa om en ny produkt som kanske kan hjälpa.





(sorry, kunde inte motstå frestelsen)

2013-09-04 23:35:23
RE: Split flaps eller plain flaps?    
KristianB
Skicka mail
You guys have GOT to get a hobby, cause ya'll have a hole lot of problems! LOL ....

2013-09-05 07:44:07
RE: Split flaps eller plain flaps?    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: KristianB
Hej!
Vill du kunna flyga så långsamt som möjligt vid landning finns det bara en sak som gäller;
Bygg och installera så lätt som möjligt!
Vikten är viktigare än flaps, skillnaden mellan split och vanlig är i stort sett försumbar, det är bromsverkan som tar ner farten. Men när din modell slutar flyga bestäms av vikten!
Lycka till!
KristianB

Lyssna på Herr Kristian - ingen av mina kompisar har flugit så många kärror som han...
Nåja - skämt åsido så tycker jag faktiskt att han har helt rätt. Flaps kan visst göra en viss skillnad men den stora skillnaden är som Kristian säger vikten på kärran eller kanske snarare vingbelastningen. Så bygg lätt - det är nog den enda hemligheten om man vill flyga långsamt.
Roger

www.mcregor.se

2013-09-05 07:51:23
RE: Split flaps eller plain flaps?    
sommrsol
Skicka mail
Hej Gänget! Jag tycker det ska vara klaff på en modell. För egen del var jag lite klaffminded för allt jag hade skulle ha klaff. På bilden med min modell med Flugan som förebild gjorde jag klaff-upphängning med glasspinnar – starkt trä! Även min sjömodell fick klaff. Damen på bilden höll klaffen, medan de andra två flögs – med nedfälld klaff fick man ner farten bra vid landning med långsam och brant final. Det var kul! Stingwall



2013-09-05 14:00:38
RE: Split flaps eller plain flaps?    
zeno
Skicka mail
Schyssta klaffar! :)

-----------------------------------------------------------------------------

#modellflyg @ EFnet


2013-09-05 14:10:22
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Jag säger ocskå klaff fast kärran är liten. Min moddade Bävern (Tack Kristian!) med samma "lilla" storlek på modell blir märkbart bärigare i lågfart med dem. Självklart är bromsverkan också av betydelse. Som kuriosa kan jag berätta att jag labbade med crow-brake (flaps ned, ailerons upp) och fick totalt kaos med svårhanterad modell förm pga av för stora utslag på aileron.



2013-09-05 15:49:54
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Snickarn's landningar 24:30 in i filmen, med full splitklaff, är den syn för Gudar!!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-09-06 11:00:10
RE: Split flaps eller plain flaps?    
Leni
Skicka mail
Tack för svar.
Problemet att jag hittar ingen vettig bild på en fullsize jodel med klaff, för att
se hur det ser ut, eller vilken typ det ska vara.
Jag vet att det finns Jodel utan klaff, men jag vill gärna ha klaffar på denna skalakärra.

Och bygga lätt vill man ju också förstås...

2013-09-06 11:24:32
RE: Split flaps eller plain flaps?    
sommrsol
Skicka mail
http://www.jodel.com/erik/flaps.htm

Hej!
Jag vet inte, om du har sökt på denna site, där vi bl a får veta att Jodel 18 INTE gjordes för flaps, men väl Jodel 19. I siten finns mycket om dessa flaps, som Du kanske har nytt av. Sture Tingwall

2013-09-17 15:32:44
RE: Split flaps eller plain flaps?    
mogge
Skicka mail
Även om man inte vill så måste man kommentera ibland. Min första radio var en 6 kanalers Micronic vill jag minnas. Anledningen var bara en. Klaff. Visst har svaren varit rätt men förbaske mig rejäla klaffar o mkt gas är som rock n roll.
Gå in på tuben o kolla Stol o cubar i Canada o Alaska o se vad klaffar gör.
Har själv varit med om upplevelsen. Där betyder klaffen mer än vikten när köttet ska ner från fjället.
mogge

2013-09-17 21:09:38
RE: Split flaps eller plain flaps?    
jpflyg
Skicka mail
Hej, de flesta Jodeller som har klaff har vanlig klaff.

Så här ser det ut på min o farsgubbens Jodel

2013-09-17 21:10:08
RE: Split flaps eller plain flaps?    
jpflyg
Skicka mail
Hej, de flesta Jodeller som har klaff har vanlig klaff.

Så här ser det ut på min o farsgubbens Jodel

2013-09-17 21:10:18
RE: Split flaps eller plain flaps?    
jpflyg
Skicka mail
Hej, de flesta Jodeller som har klaff har vanlig klaff.

Så här ser det ut på min o farsgubbens Jodel