Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Vinterdäck, lagar?
2013-09-01 19:24:50
Vinterdäck, lagar?    
hundrakg
Skicka mail
hej har lite undran kring vinterdäck.
Jag har Vinterdäck av lamelltyp UTAN dubb, bridgstone. (inga året runtdäck utan riktiga vinterdäck)

Jag undrar:

* har 2 däck som är 5mm och 2 som är 7mm, kan jag byta ut dåck i par med annat märke/modell sedan när de ena paret slits ut ? eller måsta jag byta ut alla 4 till exakt likadana märke/modell ?

(jag förstår att man inte kan blanda dubb med odubbat)

2013-09-01 19:35:57
RE: Vinterdäck, lagar?    
Robert
Skicka mail
Nej, däcken behöver inte vara av samma fabrikat. Det räcker att de uppfyller fabrikantens krav på dimensioner.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2013-09-01 19:37:47
RE: Vinterdäck, lagar?    
Gee_Bee
Skicka mail
Du kan köra på olika däck så länge det är lika fram resp bak. Alla förstå sig påare säger att man skall ha bäst däck bak, kruxet är att det slitaget är större på framdäcken (framhjulsdrivet) så monterar man de sämsta bak är skillnanden ännu större till våren. Så jag brukar skifta fram / bak varje gång. Eller snarare så att om det finns en skillnad så sätter jag de bättre däcken fram så att de sliter i kapp de sämre paret.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-09-01 19:45:40
RE: Vinterdäck, lagar?    
hundrakg
Skicka mail
OK, tack, men är det alltid så, att däck slits mer fram ?  (normal körning och framhjulsdrivet)

2013-09-01 21:04:32
RE: Vinterdäck, lagar?    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: hundrakg
OK, tack, men är det alltid så, att däck slits mer fram ?  (normal körning och framhjulsdrivet)


Ja, det är min uppfattning efter att ha kört enbart framhjulsdrivna bilar sedan 1960-talet. Men jag tycker inte det är så noga med att slita ut alla 4 däcken samrtidigt. Köpa 2 nya däck ibland frestar mindre på den egna kassan!

2013-09-01 21:37:42
RE: Vinterdäck, lagar?    
senmathal
Skicka mail
Dom drivande hjulen slits alltid mest. Anledningen till att dom bästa däcken skall sitta bak beror på den vattenplog som framdäcken skapar. Denna vattenplog kommer bakdäcken att hamna i med större risk för vattenplaning. Detta blir särskilt kritiskt vi kurvor då bakdäcken genar lite och hamnar i denna lilla våg. Åtminstone är det så jag fått det förklarat för mig. En däckkille påstod till och med att dom inte fick lägga sämre däck bak.

Just nu har jag nya däck fram medan bakdäcken ska bytas ut snarast. Inte så bra egentligen.

Jag tror inte heller att det finns någon lag på att det ska vara samma sorts däck fram resp. bak, däremot samma dimension. Dom har då aldrig sagt något på bilprovningen och jag har ibland haft ganska brokig uppsättning däck.

/Mats





2013-09-01 22:14:22
RE: Vinterdäck, lagar?    
Mjoelner
Skicka mail
Anledningen till att man ska ha dom bästa däcken bak är för att få riktningsstabilitet (den där vågteorin som nämns ovan låter lite hemmasnickrad för mig). Om bakdäcken släpper så snurrar bilen. Om framdäcken släpper så går bilen rakt fram.

Vad det gäller den där däckskillen som påstår att han inte får lägga dom sämre däcken bak, det måste vara någon regel dom har på hans firma, för någon sådant lagkrav finns inte.

Vad det gäller olika slags däck så måste man ha samma typ av däck, dvs man får inte blanda radial/diagonal däck eller vinter och sommardäck (och inte heller dubbade/odubbade däck).

Om bilen är helbilsgodkänd (tror jag det heter) med en specifik dimension och märke på däck så får man egentligen inte ha några andra däck på bilen heller, men såvitt jag vet så varken kollar eller bryr sig polisen och bilprovningen.

Själv skiftar jag däcken mellan fram och bak för att få jämt slitage. Det funkar på min bil som inte sliter speciellt mycket däck, dvs skillnaden mellan fram och bak över en säsong är inte speciellt stor. Om man har en motorstark bil där skillnaden blir stor kanske man ska fundera på att följa tumregeln och sätta dom bästa bak.

Mer info:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/

2013-09-01 22:27:13
RE: Vinterdäck, lagar?    
Gasman
Skicka mail
Intressanta frågeställningar om var de bästa däcken ska placeras!
Själv är jag fullständigt övertygad om att de ska vara fram! Varför?
Jo, de främre däcken har mest vatten/snömodd/ellervadfandetnuär att plöja undan. Några millisekunder senare kommer bakaxeln och ska plöja igenom en avsevärt mindre mängd vatten/snömodd/ellervadfandetnuär (den plöjdes ju just undan av framhjulen). Var bör de bästa däcken sitta???

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2013-09-02 08:20:59
RE: Vinterdäck, lagar?    
PerN
info@nilssondrones.se
Jag håller HELT med Mange här. Den här ämnet har diskuterats förut men OM man nu har olika slitna däck så får man klart bäst säkerhet om man sätter dom bästa fram. Anledningen är att bilen både styr med framdäcken och har även överlägset störst bromsverkan på just framdäcken. Så frågeställningen handlar egentligen om att prioritera riktningsstabilitet eller broms och styrförmåga. För mig är valet ganska lätt och lägger man sen till att dom flesta bilar idag är framhjulsdrivna så får man en positiv aspekt till.

För att dra det hela till sin spets kan ni ju fråga vilken tävlingsförare som helst om var det är viktigt att ha bra grepp. Dom som verkligen kör på gränsen för vad en bil klarar av vet värdet av att alltid ha bra styr och bromsförmåga.

Med vänlig hälsning Per Nilsson


Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2013-09-02 09:52:51
RE: Vinterdäck, lagar?    
Gee_Bee
Skicka mail
Det är en fråga om man vill ha kontroll tills det skiter sig och sedan smälla eller släppa kontrollen lite tidigare och sedan smälla ...

Människan har oftan en övertro på sig förmåga att hantera situationer, framför allt i bilar. ABS bromser skulle inte behövas om alla förare kunde bromsa perfekt när de manövrerar, verkligeheten har visat sig att så är inte fallet.
Liknande kan nog antas med antispinn som moderna bilar har. Och jag är nog benägen att tro att det är bättre med bakvangsgrepp än framvagnsgrepp om jag måste välja. Glöm inte heller att axeltrycket är mycket högre fram så behovet av djupmönstring är mindre vid vattenplaning och modd.

Likväl så skiftar jag mina däck för att få ett jämnare slitage, men det handlar mera om ekonimi än säkerhet. Säkerheten löser jag genom att inte anvädna dåliga däck alls. Jag byter t.ex däck innan de är lagligt slut. 1,6 resp 3mm är inte mycket om det är mycket vatten/modd på vägen, jag upplever en försämring långt innan dess.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-09-02 10:05:58
RE: Vinterdäck, lagar?    
McRegor
Skicka mail
Även om jag i grunden har samma tankar som Mange så är ju rekommendationen mycket klar att det är på bakaxeln de bättre däcken skall sitta. Det har ju visats diverse filmer från tester som tycks bekräfta detta - även om det går lite emot min egen "tro". Och som flera här så brukar jag skifta däcken mellan framaxel/bakaxel för att jämna ut slitaget men liksom Gee_Bee så brukar jag byta klart innan den lagliga begränsningen träder in.
Roger
www.mcregor.se

2013-09-02 12:11:11
RE: Vinterdäck, lagar?    
Mjoelner
Skicka mail
Med bästa däcken fram så ökar helt riktigt styr och bromsförmågan, så att halkan inte märks förrän bakdäcken släpper. Kombinationen av sidogrepp på framhjulen tillsammans med inget grepp i bak leder då till en svårkontrollerad sladd. En riktigt duktig förare kan klara av att hantera det, men merparten av alla förare i trafiken faller inte inom den kategorin.

Med bästa däcken bak får man tydligare varningssignaler om att det är halt och när det släpper så är det en enklare situation att hantera.

2013-09-02 12:58:29
RE: Vinterdäck, lagar?    
lod
Skicka mail
För att att ta en till synes långtgående paralell, så brukar man på flygmaskiner oftast placera fenan längst bak, just för att få bäst "grepp" bak och bra kursstabilitet :)

Kolla även flmen Här
En test man kan göra själv är att ta en liten modellbil. Kräng av gummit på bakdäcken och rulla iväg den på ett slätt golv. Den kommer omedelbart att snurra 180 grader och sedan gå spikrakt med baken först.
/Lod

2013-09-02 13:06:55
RE: Vinterdäck, lagar?    
Tokstollen
Skicka mail
Jag är av den tron att de bästa däcken ska sitta fram. Jag häver hellre en sladd, än att försöka "häva" en understyrning. Den panikartade känslan som infinner sig varje gång man lyckas låsa upp framhjulen eller att de bara styr rakt fram i en kurva vill jag helst slippa.

2013-09-02 17:46:05
RE: Vinterdäck, lagar?    
StaffanA
Skicka mail
Oavsett vad expertisen säjer,finns det alltid några individer
som anser sig begripa bättre,,

den här tråden kan bli lång



suck..


2013-09-02 18:49:01
RE: Vinterdäck, lagar?    
conulv
Skicka mail
Byt bil och kör 4 hjulsdrivet.

Då slits däcken jämt så man behöver inte fundera på vilka man skall sätt fram resp. bak -:)

Och om man får större diff i däckdiameter tex pga att ett däck behöver bytas måste man oftas byta alla 4:a eftersom många 4wd system inte gillar olika hastighet på hjulen så då får man nya runt om dvs kanongrepp -;)

Köra med vinterhjul på sommaren är en bra affär för däckshandlare föresten eftersom dom är mjukare och slits mkt snabbare än sommardäck.

Lycka till med däcksbytet

2013-09-02 22:30:40
RE: Vinterdäck, lagar?    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: Mjoelner
Med bästa däcken fram så ökar helt riktigt styr och bromsförmågan, så att halkan inte märks förrän bakdäcken släpper. Kombinationen av sidogrepp på framhjulen tillsammans med inget grepp i bak leder då till en svårkontrollerad sladd. En riktigt duktig förare kan klara av att hantera det, men merparten av alla förare i trafiken faller inte inom den kategorin.

Med bästa däcken bak får man tydligare varningssignaler om att det är halt och när det släpper så är det en enklare situation att hantera.


Håller med Mjoelner till 100%!

Har haft riktigt otäcka bakvagnssladdar vid ett par tillfällen vintertid med framhjulsdriven bil och hamnade vid ett av dessa på taket i diket.