Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!
2013-05-19 11:24:16
Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Talisker
axelsson1986@hotmail.com
hej alla...

Jag har en carl goldbergs/Great planes piper cub med 2m spännvidd.

sitter nu en metanol motor med jag vill köra denna modell med EL motor.

jag har aldrig direkt kört med EL prylar så jag behöver massor med tips på motorer storlekar fartreglage lipo accar m.m

tips på bra inköpsställen eller annonser på bra prylar m.m

TACK ALLA


mvh micke

2013-05-19 13:05:44
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Freddan_6
Skicka mail
Hur stor propeller får plats? En elmotor vill ofta ha större propeller än en 4-taktare.
Nästa fråga hur stor tank har du? Vad är vikten fulltankad?
Vilken motor har du? Vad för strömförsörjning har du?

Vill du ha europa/amerikaproducerat, eller räcker det med beprövad kinakvalitet? Det europeiska är dyrare, men ibland bättre än det bästa kina har att erbjuda.

Jag antar att du inte tävlar och nöjer dig med god kinakvalitet.
G46 Easymatch 550kv Motorn väger 300 gram. Du kan byta den mot en annan motor i intervallet 200-300 gram utan problem, ifall du vill ha europagrejor som AXI t.ex.

Fartreglaget ska tåla 5S (spänning) och 40A (ström). Man vill gärna ha lite marginal just här så jag föreslår Plush 60A. Vikt 60gram.

För att få ner propellern i storlek går vi upp i spänning. Jag föreslår 5S som ska väga samma som
gammal setupvikt - fartreglagevikt - nya motorvikt. Då skulle du ha en APC-E 12x6 propeller.

Nu vet jag inte motor tidigare men en ASP.46 väger 470 gram.
Ett 4S NiMH väger cirka 120 gram
en 250ml tank väger cirka 250 gram fylld med bränsle. Din gamla setup väger gissningsvis kring 840 gram (läge för dig att korrigera min fiktiva beräkning med verkligheten).

Ditt nya batteri bör då väga max 480 gram.
Här ett exempel Turngiy 3300mAh 5S 30C
Detta batteri tål enligt uppgift 3300/1000*30=99A. Då just turnigy är lite överratade jämfört med vad de verkligen tål har du god marginal mot vad din setup drar i alla fall (cirka 40A).
Batteriet har max charge rate på 2S. Det betyder uppladdning på cirka 45 minuter från urladdat, om din laddare kan leverera detta. Du kan antigen köpa 3 batterier för oavbruten flygning eller välja bättre batteri som tål mer laddström.
T.ex. Nanotech 2700mAh, 5S, 65C och då bara köpa två batterier.

Du behöver kontakter mellan motor och fartreglage (följer med motorn)
Du behöver kontakt mellan batteri och fartreglage. Ena halvan följer med på batteriet andra halvan får du köpa. Jag föredrar HXT-60 för mellanstor setup som detta är (mellan 10A och 60A)

Du behöver en laddare som kan ge 2C * 3300mAh = 6,6A vid 18,5V (120W)
Jag tycker att iCharger 106 är bra laddare. Den kan max ge 10A. Att ladda Nanotech 2700 med 10A skulle ge en laddtid på cirka 25 minuter (3,7C).

Flygtid: En CUB på 3 kg som "fisflyger" utan vild akrobatik drar kring 300W. 300W vid 18,5V blir 16A. Ditt batteri har t.ex. 3300mAh, 3,300Ah/16A=0,2h = 12 minuter.  Flyger du försiktigt blir det längre tid flyger du akrobatik eller bogserar blir det kortare. Använd aldrig mer än 80% kapacitet av batteriet och sätt timer i radion. Landa så fort fartreglaget börjar strypa motorn på grund av svagt batteri, helst ska du vara på backen när det händer.


2013-05-19 15:14:53
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Talisker
axelsson1986@hotmail.com
Tack!!!

nu har jag en OS 48 4t
och en 12*6 prop
tank på 400cc

Nu till ELEN :-)

spelar ingen roll på märken tillverkare m.m

bara billigt men bra grejor

* fartreglage
* motor
* lipo accar
* propeller

någon här på SMF kanske har lite prylar som man kan köpa (typ ett kit)


Tack för bra svar....
mvh micke

2013-05-19 16:05:36
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Talisker
Tack!!!

nu har jag en OS 48 4t
och en 12*6 prop
tank på 400cc

Nu till ELEN :-)

spelar ingen roll på märken tillverkare m.m

bara billigt men bra grejor

* fartreglage
* motor
* lipo accar
* propeller

någon här på SMF kanske har lite prylar som man kan köpa (typ ett kit)


Tack för bra svar....
mvh micke


Det spelar stor roll med märke. Jag har t.ex. en AXI som ger 10% mer kraft och 10% lägre vikt än en Turnigy till 4-dubbla priset. Lagren på AXI håller länge, jag har bara kört slut på lagren på västerländska motorer vid krash, aldrig slitit ut. Kinalager har jag slitit ut några stycken. Kinagrejorna är tillräckligt bra till mig som bara är en söndagsflygare upp till cirka 20cc metanol (600 grams motor). Bland de bästa fartreglagen är Jeti och Castle Creation. Om man tävlar är 4-dubbla priset mot Turnigy/Hobbywing motiverat, inte annars.

Propeller gäller dock västerländskt, jag har inte provat kinapropeller som håller måttet. Jag använder APC-E eller Graupner CAM eller Aeronaut CAM. Enligt min uppfattning är Aeronaut bäst (framdrivning/inmatad effekt). Graupner är ungefär lika bra men dyrare. APC-E måste balanseras. Tyvärr är då Aeronaut fällbara, det håller bättre men en del tycker det ser fult ut.

Billigt = Kina, det dyraste från Kina är oftast bäst (av Kinesiskt). Du kan köpa från flera Svenska webshoppar också som t.ex. de brukar ha bra saker från både Europa och Kina http://www.rcflight.se, http://www.aircpro.com, http://www.airmedia.se, http://www.autopartner.se

2013-05-19 17:08:35
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Kina-alternativ för motor, reglage och laddare (annat finns givetvis också) från Europeisk leverantör:
* Motor - http://www.giantshark.co.uk/xyh5055-580kv-brushless-outrunner-p-403285.html
* Fartreglage - http://www.giantshark.co.uk/hobbywing-pentiumflyfun-60amp-brushless-motor-p-43.html (det är nog samma reglage som det Freddan föreslag - bara annan märkning)
* Laddare - iCharger 106B+
Jag har handlat rätt mycket från Giantshark och det har fungerat utmärkt med klart kortare leveranstider än från Hobbyking i Hongkong. Dessutom ingen risk för tillkommande moms och adminavgift eftersom du handlar inom EU.
Roger

www.mcregor.se

2013-05-19 20:06:26
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
pjaett
Skicka mail
GensAceackarna från Giantshark skulle jag nog satsa på också.
vh/p

2013-05-19 21:29:42
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
McRegor
Skicka mail
Problemet med att handla GensAce från England är nog att få dom utanför England... Tror att det är nån form av begränsning numera i flygfrakten.
Jag köpte några sådana i storleken 3S2200 ifjol och då gick det bra men numera tror jag det är lite struligare, tyvärr.
Annars fungerar Giantshark som sagt bra som leverantör.
Roger
www.mcregor.se

2013-05-27 19:25:49
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Zkeeter
Skicka mail
Har följt tråden noggrant då även jag är i samma tankar med samma typ av flygetyg!
Så nu har motor/fartreglage beställts enligt Mcregor´s tips och accar från nederländerna!
Jag har lovat att "turbocuben" ska flyga vid Ö-sundsträffen, så betyg efter det...
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2013-05-27 20:33:44
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
McRegor
Skicka mail
Ajdå Owe,
Jag som bara tog fram snarlika produkter enligt Freddans förslag men från EU-leverantör. Nu får vi hoppas det går bra annars vågar man väl inte visa sig på Öråker när man kommer "hem" till sommaren...:)
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2013-05-27 21:22:06
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Zkeeter
Skicka mail
Lugnt Roger..
Hade nog tänkt mig lite mera "Ompfh" från början för att motsvara min 4T 91:a som sitter i min 2m cub nu... ;-) Men har insett att det du tipsade om nog räcker för en annan som trots allt börgar på att bli gammal... OM det nu skiter sig så har man ju en anledning att skaffa sig en ny kärra som passar till den konfen som du tipsade om! ;)
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2013-05-28 09:48:09
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
McRegor
Skicka mail
Hej Owe,
Nåja - kollar man kommentarerna till motorn så har en ägare kört med ett 5S LiPo och en 16*6" propp och fick då med 54 A belastning ett statiskt drag på ca: 5,5 kg vilket borde räcka för att i alla fall få din Cub i luften...:)
Tror nog du kan proppa lite mera "konservativt" och ändå lyckas traggla upp Cubbe högt upp i det blå.
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2013-05-29 08:16:25
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hej Owe,
Nåja - kollar man kommentarerna till motorn så har en ägare kört med ett 5S LiPo och en 16*6" propp och fick då med 54 A belastning ett statiskt drag på ca: 5,5 kg vilket borde räcka för att i alla fall få din Cub i luften...:)
Tror nog du kan proppa lite mera "konservativt" och ändå lyckas traggla upp Cubbe högt upp i det blå.
Hälsningar
Roger


Det kommer även räcka till bogsering med 5.5kg dragkraft på en 3 kg cub.

2013-06-01 19:01:17
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Zkeeter
Skicka mail
Igår så kom det hem en "liten" klump från England....


Nu ska man bara luska ut hur man ska byta ut den här elrovan mot den 4T 91:a som sitter där nu....
Har idéer, men mottager gärna förslag på hur motorfästet ska se ut!
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2013-06-01 19:06:35
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Zkeeter
Skicka mail
 
Citat från: Zkeeter
Igår så kom det hem en "liten" klump från England....


Nu ska man bara luska ut hur man ska byta ut den här elrovan mot den 4T 91:a som sitter där nu....
Har idéer, men mottager gärna förslag på hur motorfästet ska se ut!


Inser i efterhand att motorn ska sitta åt andra hållet med en påskruvad proppadapter..
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2013-06-02 14:01:57
RE: Piper cub ska få el drift HJÄLP!!!    
Freddan_6
Skicka mail
Det kan vara lämligt att ha ett motorfäste även till elmotorn, så den kommer en bit framför brandväggen. Antigen bygger man själv av plywood eller köper färdiga i alu/kolfiber.