Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Ricinolja vs syntetolja
2013-05-11 20:53:10
Ricinolja vs syntetolja    
adnan
Skicka mail
Har en ny SC 46 2T och i bruksanvisningen står det att man ska ha minst 20% ricinolja och max 10% nitro under inkörningen och absolut inte syntetolja, i annars kan motorn gå för varm och skadas. Sedan när motorn är inkörd kan man ha max 15% nitro och minst 16% ricinolja och syntetolja blandad.

Har fått tips att man kan visst flyga med bara syntetolja och att man inte behöver köra in motor utan flyga i varierad varvtal på motorn och rikare inställd huvudnål under några första flygningar.

Jag har börjat med modellflyg förra året och kan inte mycket om olika oljor. Har läst delade meningar på både svenska och utländska forum och är inte klok på vad ska man använda.

Här på forumet finns de mycket samlad erfarenhet och jag undrar vad ni tycker i frågan?

2013-05-11 20:59:15
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Michael
Skicka mail
Krångla inte till det i onödan, följ tillverkarens rekommendationer!
De borde rimligtvis bäst veta vilken typ av inkörning som behövs bla. utifrån vilka metallegeringar som används och vilka tillverkningstoleranserna är.

2013-05-11 22:09:35
RE: Ricinolja vs syntetolja    
pgrts
Skicka mail
Det här blir nog en intressant tråd.
Ungefär som att fråga vilken Whiskey som är godast.

Det är nog inte många som har tillgång till att blanda alla varianter.

Viktigt är i varje fall att köra in "fett" så att motorn inte blir överhettad.

80-20 har jag alltid till mina gamla 60-talare men vet inte om jag skulle funderat på att använda det till en ny kullagrad motor ens för inkörning.
Flyg lågt nära och sakta

2013-05-11 23:04:29
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Låter som en "gammal" inställning!
Iofs tätar ricinolja lite mer, och 'sliter´ in lite mer, men 
JAG hade nog kört in den på 85/15 Metanol/Syntet, tror inte det spelar så stor roll med dagens högkvalitativa syntetoljor...

För övrigt gillar jag ETT LITET glas Laprohaigh till kaffet....


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-05-12 07:33:10
RE: Ricinolja vs syntetolja    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
För övrigt gillar jag ETT LITET glas Laprohaigh till kaffet....

Då har du väl inte provat en lagom grön besk i kaffet?
Flyg lågt nära och sakta

2013-05-12 08:41:15
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Freddan_6
Skicka mail
Motorn SC är "Kärt barn med många namn". SC, Magnum och ASP är (ofta numera) samma motorer med olika namn.
Jag tror du råkat ut för översättningsfel eller kanske den nedersta manualen. "Lubricant" står det i min manual.

Här exempel på manual med ursprung Kina fast länkad till i Ryssland
http://masterhobby.ru/manual/english/asp/instruction_manual_for_asp.pdf

Här en manual med text av nån amerikan på globalhobby som gillar ricin
http://media.globalhobby.com/manual/210756.PDF
Denna manual är rätt säkert copy and paste från förra motorn de importerade. Då kanske det var befogat med ricin. Nu är det helt säkert inte.

2013-05-12 09:09:18
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Cox
Skicka mail
Jag gillar ricin olja, och det är ett absolut "måste" till äldre motorer.
Men till en modern motor med ABC teknologi och dubbla kullager, som SC motorn är, så fungerar syntetoljor alldeles utmärkt. 70% metanol, 10% nitro och 20% olja, är en bra blandning till tvåtaktare.

När det gäller Whiskey så föredrar jag Konjak...

/Kör så det ryker!

2013-05-12 13:30:18
RE: Ricinolja vs syntetolja    
adnan
Skicka mail
Highland Park och Oban är favoriter till kaffe. Det är inte fel med Konjak heller. :)

Det är den här manualen jag har läst.

2013-05-12 15:11:51
RE: Ricinolja vs syntetolja    
bosse_jansson
Skicka mail
Jag gillar beprövade grejor som funkar & håller.
Definitivt ricinolja till motorer med stål/järn cylinder/kolv, och ringade motorer med stålfoder...
...på samma sätt som en hederlig Grönstedts till kaffet gör mig mer än nöjd....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-05-12 16:00:25
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Ove
Skicka mail
Jag har lådor fulla med cylindrar, vevstakar och kolvar till ASP/MAGNUM/SC-motorer - både fyrtakt och tvåtakt. Men jag säljer inget av de delarna. Jag har aldrig själv råkat ut för en skuren motor. Dock fick jag in en skuren vevstake - med då hade motorn med största sannolikhet körts på ren metanol utan olja. Att man rekommenderar hög oljehalt - och gärna ricinolja, beror säkerligen på att ricinoljan är ricinolja och inget annat. Syntetolja kan vara allt från tvål till högvärdig olja. Hade det inte varit för vevstakens lager hade man kunnat köra motorerna på 1,5% oljeinblandning. Så det är ingen fara att använda ett fullsyntetbränsle med ner till 10% olja. En viktig sak man ofta glömmer med ricinoljan är att den bidrar till en bättre förbränning, så ett par procent ricin kan förbättra gången.

Mvh
Ove

2013-05-12 16:03:58
RE: Ricinolja vs syntetolja    
StaffanA
Skicka mail
JUST engines lever på att sälja motorer, och man tycker

SÅ HÄR 




om bränsle..

2013-05-12 16:41:00
RE: Ricinolja vs syntetolja    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: StaffanA
JUST engines lever på att sälja motorer, och man tycker
SÅ HÄR
om bränsle..

Jag tittade, och fastnade för det här förnuftiga citatet: 
"If you don't know the oil and nitro content of the fuel - my advise is; find out - or just don't buy it!"


--------------------------------------------------------------


Jag vill inte "hälla bensin på brasan", och jag har heller inga belägg (!), men jag kan inte låta bli att fråga mig:

Kan det vara så att man idag helt enkelt har en större acceptans för att en motor inte håller så länge?
Vi som minns vilken livslängd motorerna hade förr, under "ricin 80/20-tiden" (om man nu inte tävlade...), är en minskande skara, och idag växer man upp med helt andra referensramar...hur ofta byter man mobil eller dator, t.ex....? Många cykler och processer går snabbare idag, och vi har blivit vana vid det...

Det kan vara dessa skillnader som orsakar att sådana här diskussioner tenderar att aldrig landa någonstans...man möts helt enkelt inte, fastän "alla har rätt", utifrån sina personliga värderingsramar...

Dagens motorer har också betydligt högre prestanda än tidigare generationer, och givetvis får man inte hästkrafterna gratis...
Livslängden är, logiskt, en av faktorerna som får vara med och betala den notan...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-05-12 17:43:55
RE: Ricinolja vs syntetolja    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Har en os 15 till min dogfight den kör jag på 4% castrol recin kört 3 tankar funkar fortfarande. Kör efter tesen kommer det ut olja ur dämparen så får den smörjning som den ska :-)). Men sen kör jag inte konstat full gas heller så vi får väll se hur länge den håller. 
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2013-05-12 20:46:14
RE: Ricinolja vs syntetolja    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
...på samma sätt som en hederlig Grönstedts till kaffet gör mig mer än nöjd....
.

Kommer du ner till SMOS tillställning kommande helg så har jag en VSOP som väl kan anses vara den mest hederliga av Grönstedts?
Inom gångavstånd från tävlingarna..........
Jag kommer kanske att flyga en RadioQueen om vädret inte blir allt för tufft.
Vet inte om min nybyggda RC-Viking med skevroder platsar.
Flyg lågt nära och sakta

2013-05-12 21:22:48
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Gee_Bee
Skicka mail

På den tiden jag körde med metanol och eller fotogen så var det alltid med mycket olja, vill minnas att 70/25/5 till metanol och 40/30/30 till diesel. Vi kunde utan problem köra igenom 100l soppa i en motor utan att de visade tendenser till slitage. Allt var glidlagrat eftersom kullager ansågs vara en lyx som bara behövdes till högeffektsmotorer.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-05-13 10:58:58
RE: Ricinolja vs syntetolja    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrtsKommer du ner till SMOS tillställning kommande helg så har jag en VSOP som väl kan anses vara den mest hederliga av Grönstedts?
Tack Patrik, men dessvärre måste jag avstå från den utflykten....
Nu infinner sig årstiden då allt "ogjort" börjar blänga uppfordrande på en från alla håll, så det blir till att hålla sig hemma ett antal helger framåt.
Men visst hade det varit kul...
Kungsbacka 8/6 tänker jag dock INTE missa....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-05-13 14:31:18
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Visst kan du köra med syntetolja (15-20%.
Alla moderna ABC AAC och ABN motorer är lika så det man ska tänka på vid inkörning är att motorn snabbt ska bli varm (då får kolv och cylinder rätt passning mot varandra.Någon längre inkörning behövs inte heller utan motorn kan flygas direkt på vilkor att man ställt den aningen rikt.
När det gäller nitro så räcker 5% bra. 15% är overkill.

2013-05-13 16:08:41
RE: Ricinolja vs syntetolja    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
15% nitro å över är mer för bilar å heli flyg antar jag
där det kräver mer kylning.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2013-05-13 22:04:05
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Inte alls! Mer nitro än 15% har inte så mycket med kylningen att göra...vad det handlar om är kompressionen! De flesta tvåtaktsmotorer är tillverkade att klara upp till 15-20% nitro utan att spika (feltända), mer nitro än så och motorn kommer att misstända och gå varm.Så nitroinblandningen handlar om vilken kompression motorn har. Du kan köra en vanlig OS .40 FX eller ASP.40 på 60% nitro om du vill ,men då måste du shimsa om toppen (lägga i några  0,1mm topplockspackningar).
Och tvärt om...vill du köra en .40 motor på onitad soppa så kan du ta bort en (eller bägge)0.1mm topplockspackning.

2013-05-13 22:09:45
RE: Ricinolja vs syntetolja    
John E
Skicka mail
Hej på Er alla.

Har inte läst igenom hela tråde så noga men vill ändå skriva följande.

För ca 15-20 år sedan så var smma diskussion uppe, om ricinolja eller syntetolja. En tysk modelltidning gjorde då ett test med några olika typer av syntetoljor och en ricinolja. Var det totalt 5 syntet och 1 ricinolja som testades så användes 6 st nya likadana motorer som sedan kördes på så lika sätt som möjligt och sedan skruvades motorerna isär och de olika delarna jämfördes med varandra. Alla syntetoljor fick genomgående bättre resultat utifrån slitage än ricinolja. Jab menar syntetolijorna slet mindre på motorerna än ricinoljan. Det enda ricinoljan ansågs vara bättre på var att ricinolja tärde mindre på modellens färg.

Efter detta så har jag uteslutande kört Syntetolja 15% 10% nitro och resten metanol utan problem i mina helikoptrar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

2013-05-14 00:09:19
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Erik W
diewessel@hotmail.com
Ingen skulle komma på tanken att hävda att en motorolja från 30-talet är bättre än en modern olja? Utan att veta exakt sticker jag fram hakan och säger att samma sak gäller i detta fall. Skippa grävlingsfettet och släpp sargen! :)
-------------------------------------------------------------------------------
The first step to failure is trying.

2013-05-14 12:23:32
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Så är det nog.
Men...Det är ett faktum att vissa motorer går mycket bättre om man kör med lite ricinolja i soppan. Bara några procent räcker.
Som t.ex små COX motorer och även större motorer som mina MVVS 2,5,3,5.4,8 och även 15cc motorer.

2013-05-14 13:14:56
RE: Ricinolja vs syntetolja    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: John E
En tysk modelltidning gjorde då ett test med några olika typer av syntetoljor och en ricinolja. Var det totalt 5 syntet och 1 ricinolja som testades så användes 6 st nya likadana motorer som sedan kördes på så lika sätt som möjligt och sedan skruvades motorerna isär och de olika delarna jämfördes med varandra. Alla syntetoljor fick genomgående bättre resultat utifrån slitage än ricinolja.
Om testen gjordes med ABC- eller ABN-motorer, kan det mycket väl stämma.
Det är främst "de andra" motorerna som ricinförespråkarna (som jag tillhör) vill värna om....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-05-14 13:37:29
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Förutom COX, var det inte amerikanska FOX som gick bäst på ricinolja??



.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-05-14 15:33:22
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Förutom COX, var det inte amerikanska FOX som gick bäst på ricinolja??



Fox .35 för F2b gick som bäst på 28% recin. Gamla fox hade väll järnfoder och AL-cylinder, inga fancy utbeläggningar som ABC eller ABN.
Dagens moderna Fox är det annorlunda med, de jobbar väll till och med keramiska material?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-05-14 17:42:26
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Cox
Skicka mail
De flesta Fox motorer är fortfarande gjorda i traditionella material (järn kolv i stål cylinder) och det är även de flesta av Enya's motorer. Till dessa så är ricin olja nödvändigt. Det som gör ricin oljan oslagbar (trots alla moderna oljor) är att den tjocknar och bildar en beläggning när/om temperaturen blir för hög. Medans en syntetisk olja då förångas och försvinner...

/Kör så det ryker!

2013-05-14 21:47:07
RE: Ricinolja vs syntetolja    
pgrts
Skicka mail
Finns det någon "Italienare" här?
Jag har precis varit och lånat en Radio Queen med en Super Tigre .29 i nosen.
En snabb sökning visar att det antagligen är en konstruktion från 1955.
Är det OK att dra i den en slurk gammaldags 80-20 i plåttanken och hoppas på att prognosen för lördag ska ändra sig till lite mindre vindar än de lovade 8 m/s i medel ostligt?
Modellen är egentligen gjord för en gammal 2,5 cc nånting så jag gissar att jag får puttra runt på kvartsgas om inte vingen och stabben ska stanna kvar på marken (båda med gummibandsfastsättning).
Flyg lågt nära och sakta

2013-05-14 22:55:48
RE: Ricinolja vs syntetolja    
bosse_jansson
Skicka mail
Det kommer säkert att gå fint, med plåttank och allt....rätt monterad kommer du att kunna utföra allt, utom kanske längre inverterad flygning....

Radio Queen är från 1950. Konstruktör är ingen mindre än Överstelöjtnant HJ Taplin (han med dieseln "Taplin Twin"), och kärran är känd för att ha krossat Engelska Kanalen minst ett par gånger...med rörradio, och MED gummibandsfastsatta vingar....!!
Läs HÄR





Super Tigres välkända tvånålsförgasare ("MAG"), som hängde med i många år, är en utmärkt tingest, men den har ofta blivit föremål för diskussion...hur 17 grundinställer man den på ett korrekt sätt...?
Här är manualen: ----> Super Tigre Förgasarmanual



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2013-05-14 23:11:27 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2013-05-14 23:18:48 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-05-15 09:46:29
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Alla MVVS motorer är i ABC utförande och de minsta (2, 2,5.3,5,4,8cc) går bättre med lite ricinolja i soppan. Även den 15cc jag har i min
"You-Can-Do .60" försedd med 16x4W APC snurra går bättre (lämnar mer effekt,trottlar bättre,är tillförlitligare)med lite ricinolja i soppan. Annars är min standardblandning 15% Motul "Micro" (eller Aerosynt) och 5% nitro.

2013-05-17 13:43:30
RE: Ricinolja vs syntetolja    
StaffanA
Skicka mail
Jag har inte skrivit artikeln, jag säjer inte att jag håller med eller inte,
men här är  (ännu ett !) bidrag till den eviga (?) bränslediskussionen:

Model Airplane News

2013-05-18 18:46:06
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Gasman
Skicka mail
Vad man inte får glömma bort är rent historiska aspekter när man pratar ricin-/syntetolja. Går vi tillbaks till början av förra seklet visste man att alkoholer (etanol/metanol) hade ett bredare antändningsområde än bensin. Dvs karburatorerna (=förgasarna) klarade lättare av att leverera en antändbar bränsle/luftblandning till motorn om man körde på alkoholer. En bensin/luftblandning har faktiskt ett synnerligen smalt område där den är antändningsbar vilket ställer betydligt högre krav på förgasarens utformning. Förhållandet varierar också avsevärt efter temperaturen (därav chokefunktionen). Dessutom behöver alkoholer betydligt mindre mängd luft för att förbrännas vilket medför att man kan vräka in mer bränsle i en given motor till den insugna luftmängden vilket ger högre effekt.

Nåväl, problemet med alkoholer som bränsle är att ordinära mineraloljor är olösbara däri. Ricinoljan däremot, som är en vegetabilisk olja från ricinbusken, visste man var löslig i alkoholen. Så det fick bli ricinolja!

Vartefter motorracingen utvecklades upptäckte man också att ricinoljan hade en annan bieffekt som inte alls var fel. Den bildar rejäla mängder hartser som avsätter sig på motordelarnas ytor. Dessa hartser visade sig smälta vid höga temperaturer och då i smält form fungera som ett hyggligt smörjmedel. Tvåtaktsräcermotorerna klarade sig hyggligt mot varmnypningar tack vare den bieffekten.

En villfarelse som är tämligen utbredd är att syntetolja "brinner upp" innan den har gjort sitt jobb. Detta stämmer inte. Smörjningen sker i huvudsak i samband med insugningsfasen där färsk bränsle-/luftblandning dras in i motorn. Den oljedimma som finns med avsätter sig omgående på motorns ytor när bränslet förångas och temperaturen därmed sänks.

Och jag vidhåller fortfarande, med en dåres envishet, att en oljeinblandningsprocent på upp emot 20-25% är vansinne. Jag har de sista åtta, tio åren kört 90/5/5-blandning på mina större 2-taktsmotorer, dvs 90% metanol, 5% nitro och 5% aerosynth/aerosave. Ingen motor har hittills skurit, eller behövt nya lager. Vevstakslagren är också intakta.

Idag är de syntetiska oljorna ett smärre kemiskt/tekniskt under av molekyldesign och, vill jag påstå, har bättre smörjegenskaper än ricinoljan. Även om den senare luktar betydligt mysigare (=nostalgi). Och fungerar precis lika bra idag som för hundra år sedan...

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2013-05-19 09:27:48
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Cox
Skicka mail
En 90/5/5 blandning vore helt förkastligt för de flesta mindre motorerna. Med glidlager för vevaxeln och en vevstake helt i aluminium (inga bronsbussningar) så krävs det en riktig olja och mycket av den...



/Kör så det ryker!

2013-05-23 15:35:39
RE: Ricinolja vs syntetolja    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej förr 10-15 år sedan rek mång amerikanska tidningar en blandning av syntet ricin o nitro till metanolen. Jag tror det är ganska nära sanningen och mina motorer går bra och länge på det. Extremt låga oljeinblandningar har givit motorskador det framgår av många insändare och olika fora (jag läser massor) Motortilverkarnas rek om soppa är i regel bra, se lappen som ligger i varje motorkartong.
Generellt behöver större modellmotorer (över 10 cc) mindre olja./Marcus

2013-05-23 19:21:40
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: MarcusMiettinen
Hej förr 10-15 år sedan rek mång amerikanska tidningar en blandning av syntet ricin o nitro till metanolen. Jag tror det är ganska nära sanningen och mina motorer går bra och länge på det.



Ett skäl till den "amerikanska blandningen" med syntet/ricin/metanol var att de syntetiska oljor som inledningsvis fanns tillgängliga på den amerikanska marknaden (polyglykolbaserade) hade avsevärt sämre egenskaper än de oljor som fanns tillgängliga i Europa (esterbaserade).
Känner man sig tryggare med att blanda in några procent ricinolja så är det givetvis O.K, men för de moderna syntetoljor som används idag är det knappast nödvändigt om nte motoeren används under extrema förhållanden som exempelvis dålig kylning.

The "true straight dope" kan man läsa här: http://www.go-cl.se/castor.html.
Läsvärt och enligt mina tribologiska källor en korrekt beskrivning av finessen med ricinoljavid höga temperaturer.

2013-05-23 23:14:00
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kan bara konstatera att små COXmotorer inte kan köras på så lite som 15% syntetolja (Motul Micro  eller Aerosynt 2,3.De måste ha lite ricinola för att funka bra.Jag trodde länge att syntetoljan skulle helt kunna ersätta ricinoljan, men så är tyvärr inte fallet.
Inte heller mina MVVS motorer (2,5,3,5,4,8 eller 15cc ) funkar lika bra med 15% syntetolja som när jag blandar in 3-5% ricinolja i soppan.

Jag pratade med Per Gustavsson på Minicars för några år sedan och han sa att i R/C bilracing går det inte att köra på bara 6-10% syntetolja, man måste blanda i lite ricinolja för bästa motoreffekt.

2013-05-26 11:17:24
RE: Ricinolja vs syntetolja    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Hur tillverkas ricinoljan?
Är det genom pressning och sedan filtrering och vattenavskiljning eller är det genom någon form av destillering/förgasning för att bli av med de fasta partiklarna?

Filtrerar man bara oljan så förstår jag att det finns kvar en del skräp som ger onödigt slitage men om det är det senare så borde det inte vara några större problem att ha en eller två procent ricinolja i soppan om man nu tycker att detta känns mer betryggande.

Personligen så kör jag med 72/18/10-blandning som standardsoppa, dock har jag lite 80/20 för inkörning och/eller otrottlade högeffektsmotorer stående i förrådet men den dunken har jag nog inte haft öppen på två år nu.
Har även lite 80/20 (med syntetolja istället för ricin) redo ifall att jag nån gång får fart på min Dodger.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2013-05-26 19:51:54
RE: Ricinolja vs syntetolja    
andersan
Skicka mail
Var köper man ricin olja egentligen? Här i stockholm verkar det inte finnas.... Det är för övrigt ganska kass med (flyg)bränsle, jag har bara sett det på söders rc..

Är det någon som förresten testat att köra på e85 och ricin/syntet?
Och sen tänkte jag, är det nån som testat att köra på matolja typ rapsolja? Den tål ju mycket värma när man steker ialla fall!
Men den kanske inte löser sig i metanolen..?

Enda anledningen att blanda eget är väl kostnaden, så då borde ju e85 och rapsolja vara en hit..?
*** Redigerat av andersan klockan 2013-05-26 21:24:41 ***

2013-05-26 21:52:56
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Gasman
Skicka mail
Matolja typ raps, oliv mm är olösliga i alkoholer...

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2013-05-26 22:01:12
RE: Ricinolja vs syntetolja    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vad jag har hört är att man pressar fröna för att få fram ricinolja och sen filtrerar, det är därför det alltid finns små föroreningar i ricinoljan.

Minicars i Enköping säljer ricinolja under namnet "Benol" . Det är en Klotz-produkt.

2013-05-26 22:39:00
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Cox
Skicka mail
Ricinolja finns väl hos de flesta välsorterade butiker. Sök efter Klotz Benol, eller köp ricin olja direkt ifrån Masens.

/Kör så det ryker!

2013-05-27 15:15:07
RE: Ricinolja vs syntetolja    
oso
Skicka mail
Som sagt ett kärt ämne...
Kan dock berätta en anekdot ur verkligheten när det gäller SC-motorer.
En kompis till mig beställde en SC 40 2t och den sattes snabbt upp i motorbocken i garaget för att köras in.

När propellern var monterad kunde vi konstatera att det måste vara en olycklig kombination av toleranser. Det fanns inte en chans att vrida kolven förbi ÖD.
Det var ett sugande stopp och hade vi tagit i hade något gått sönder...

Fanns inget annat att göra än att slipa ner kolv och hona upp loppet lite med hjälp av det som fanns i garaget.. Våtslippapper! Det lindades upp på en rulle i borrflugan och sen in i loppet och krysshona. Sen var det kolvens tur. Staken försiktigt i borrchucken och in med kolven i ett rör av slippapper. Allt under klentroget beskådande av kompisen:-)

Sen slet vi bort alla kompressions-shims och hålbrickan i ljuddämparen.
Sen blev det fart på grejorna... Den kördes in med Rapicon Airplane 20% nitro och har aldrig sett en droppe ricinolja.

Den motorn går fortfarande som en klocka och har förbluffande bra och stabil tomgång. Den svarar reptilsnabbt och har ett toppvarv med 10x6 APC som är snuskigt bra. Den sitter i en tribute 36 och smokar med lätthet en annan kompis identiska plan med en OS 40. Den är rena screamern...:-)


Kör in med syntet om du har tänkt köra på det sen...

Stay safe...

oso


2013-05-27 15:56:41
RE: Ricinolja vs syntetolja    
Cox
Skicka mail
Det skall ju vara riktigt tight kring TDC, tricket är att värma upp cylindern med en värmepistol innan första start...

/Kör så det ryker!

2013-05-27 16:18:11
RE: Ricinolja vs syntetolja    
oso
Skicka mail
Det var inte tight.. det var pallstopp!!! :-) Så mycket har jag jobbat med motorer under mina 49 levnadsår (är utbildad flygtekninker) och har ett antal motorer med ABC-foder, att jag kunde konstatera att detta var inte normalt...


Men visst ska det vara tight i början...


Stay safe!
oso

2013-05-27 18:04:07
RE: Ricinolja vs syntetolja    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Vad jag har hört är att man pressar fröna för att få fram ricinolja..

Som med de flesta oljor så är det olika pressningar.
Första (virgin) ger en lätt och relativt ren olja.
Sedan blir det mer och mer skräp.
Till sist använder man högt tryck och ånga för att få ut det sista som är segt.

Får man fel kvalitet till metanolen är det inte skoj alls - bara strul och omöjligt att ställa in nålen. Det ska så klart vara den första dyraste pressningen man ska ha. Att köpa "ett fat" billig olja kan stå sig illa.
Flyg lågt nära och sakta