Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Proud Bird för EF-1 elpylon
2013-02-14 22:43:04
Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Nu har min Proud Bird kommit!
Fabrikatet för denna ARF är Great Planes. Jag bygger inte om den till Rivets eftersom det inte tilltalar mig att riva upp den fina bakkroppen för att lägga om roderstängerna. Dessutom är det bara 6 veckor kvar till våren så jag måste ta vara på tiden. Jag bygger alltså en Proud Bird. Delarna ser bleka ut nu men det kommer att bli bättre…


Det mesta ser bra ut men landstället är av plåt och jag gillar inte den stela infästningen i vingen. Gräset på vårt fält SUGER fast hjulen när man landar så jag måste ha landställ som fjädrar bakåt. Ingen bra vinge mao, men jag gillar att göra cellplastvingar.... och jag har gott om abachifaner…. alltså bygger jag min egen cellplastvinge med landställsbalk och torsionsfjädring.

Mer om bygge av cellplastvingen snart.
Lars

2013-02-16 20:39:13
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail

Förebilden från Great Planes är dekorerad så här ovanpå den vita Monokoten. Jag måste förstås göra någon annan dekor. Vi får se vad det blir.

/Lars

2013-02-16 20:50:32
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Har idag gjort grovjobbet på mina cellplastvingar till Proud Bird.

Bilden visar 4 bitar abachifaner, två vingkärnor skurna med värmetråd, skevroderbeslag samt ett 8 mm balsaflak som skall skäras upp till framkanter, bakkantsstumpar och framkanter till skevrodren.

Här ligger skalen till cellplastkärnorna förberedda med Gladpack inför plankningen.

Missade att ta foto när jag hade lim och vattendusch på faneret...ett stressigt moment. Nu ligger vingarna i press, PU-limmet jäser och i natt skall det bli hårt.

Spännande att få se i morgon om det blev bra
Rapport kommer - - Lars

2013-02-16 20:59:20
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Är det samma vingprofil Lars?

2013-02-17 11:10:23
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Att göra cellplastvingar är lite som att baka. Receptet är skrivet men brödet kan ändå bli olika från gång till gång. Vingarna ser bra ut men viktern är olika. Höger vinge väger 110 g och vänster väger 116 g. Jag måste välja tyngre lister till höger vinge.

På bilden syns det att jag har varit generös med PU-lim på vänster vinge.

Till en början hade jag tänkt använda en laminär vingprofil men den passar inte till de fina wing fairings som följer med Proud Bird ARF.
Jag skar vingen med profiler som är utformade efter kroppssidorna. Vingarna blev 26,5 mm tjocka vid roten och 14 mm vid spetsen.
Det här med vingprofil kan bli en intressant diskussion i sommar eftersom NMPRA-reglerna inte säger något om vingprofilen. Skall den var fri i Sverige eller skall Pylontinget godkänna byggsatserna? NEJ, det måste vara möjligt att få bygga en egen kärra. En utmaning är att bygga en Shark med elliptiska dubbelkrökta vingytor på cellplastkärna...

Nu skall de plankade vingarna slipas runt kanterna!
Lars

2013-02-17 20:57:48
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Så här lite fick jag gjort idag:

Vingens kanter är slipade och skevrodren utskurna.

Jag satte hårdträkilar på plats innan jag plankade vingkärnorna. Har nu öppnat till dem och borrat hål för skevroderstängerna.

Faktiskt bra det här att bakkanten måste vara minst 1,6 mm tjock. Då är det ingen idé att fasa av insidan på fanérets bakkanter. Det böjer sig utåt när man pressar vingen, fogen blir tät och bakkanten tål stötar bättre!

Fortsättning följer / Lars

2013-02-17 22:12:12
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har du ingen balk i vingen? Är vingen i två delar även på originalkärran?

2013-02-18 08:16:26
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Har nu lusläst de amerikanska reglerna och kan också konstatera att vingens profilen ej är reglerad. Dock är det mesta reglerat betr vingens geometri, min mått mm.

Vilket arbete dom har lagt ner på att få dessa regler vattentäta och tydligt markerat i reglerna vad det går ut på. Mycket energi har lagts ner på skala biten. Dom här kärrorna ska verkligen likna sina förebilder och inte kunna bli slimmade "plastcompositttvålar" som dagens pylonklasser har en tendens att lida av. Här är det krav på sporrhjul.......

Ska bli spännande och se om detta koncept "attraherar" dagens pylonflygare och övriga modellflygare. Det närmaste i pylontävlingsklass vi sverige varit är våran gamla Sport 40 pylonklass som vi flög på 90 talet. Denna klass dog ut pga att det var för mycket jobb och pengar med att bygga planen (min åsikt) och man likaväl då kunde sattsa på en begagnad fräch F3D. Jänkarna hade ju sin Formula 1 klass längre. Den gick i graven pga av en total urspårning beträffande motorerna (min åsikt). Det känns som om vi nu sk smaka på en ny äkta amerikansk Formula 1 utan livsfarliga bullrande, dyra högnitro 2 takts motorer och utan allt för mycket composit. Länge leve balsadammet, plywooden och solarfilmen..... 

If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-18 22:35:50
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Nu är jag inne i perioden då diverse saker skall monteras i cellplastvingen.

Landställsbalken skall förbinda de två vinghalvorna.

Jag skall limma fast den när övrigt arbete på vinghalvorna är klart.

Abachifanéret gör att vingen blir väldigt styv och stark. Normalt behövs ingen vingbalk så landställsbalken skall ge tillräcklig styrka åt inre delen av den sammanfogade vingen. Jag har byggt modeller i klassen 4-9 kg med samma 0,9 mm abachifanér och de har hållit. De har också en kort vingbalk plus 100 gram glasfiberväv runt mitten av vingen.

Jaka frågar om originalkärran och han syftar väl på Great Planes ARF. Den vingen är sprygelbyggd i två delar. Ett 24 cm långt vingrör skall limmas in i vingarnas två rör när man limmar mittfogen med epoxy.

Ser fram mot att ta itu med ARF-kroppen!
Lars

2013-02-20 19:11:49
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
svensk pylon
Skicka mail
I dom mörka skogarna händer det också saker....












2013-02-21 09:04:55
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Det är mörka skogar här i Småland oxo...
Den Proud Bird'en ser verkligen hal ut under buken! Kommer att flyga snabbt. Vad är det för elektronik som sitter framför servona? Det ser ut att vara bra passform mellan kroppen och vingrotsutfyllnaderna. Gick det bra att limma dem med CA som det står i byggbeskrivningen?
/Lars

2013-02-21 09:36:54
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jocke1963
Skicka mail
Äe det bilden som luras, eller sitter länkarna på skevservot osymmetriskt?

2013-02-21 10:40:18
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: jocke1963
Är det bilden som luras, eller sitter länkarna på skevservot osymmetriskt?

Det är säkert som du antyder och gissningsvis för att få mindre skevroderbroms eftersom det är primärt vänstersvängar med dessa kärror...
Roger
www.mcregor.se

2013-02-21 10:47:01
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
shejken
Skicka mail
Eller så var det en eller två för många Spendrups Gold på byggbordet.....

2013-02-21 14:53:06
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
På bilden ovan på den vita vingen ser det ut som om linkaget ger mer nedåtrörelse! Ska vara tvärt om!

2013-02-21 15:30:48
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Kul med fler som tänker vara med och köra elpylon.  Är det en Nelson elmotor under huven på den eller vad blev det för motor?



Hoppas det inte blir lika lerigt i år igen....






If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-21 16:30:08
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
magnusEl
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
På bilden ovan på den vita vingen ser det ut som om linkaget ger mer nedåtrörelse! Ska vara tvärt om!


Tror att det som menas är att den högra linken på servot sitter längre ut än den vänstra. Borde då ge mer utslag på vänstra skevrodret, eller hur?

Finns någon tanke bakom denna installation, eller är det helt enkelt ett misstag som råkade fastna på bild?


^^^^^^^^^^^^^^^^

//Magnus.

2013-02-21 18:13:06
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
På bilden ovan på den vita vingen ser det ut som om linkaget ger mer nedåtrörelse! Ska vara tvärt om!

Nja Jaka - det tror jag inte. Tänk en vänstersväng (pylonsväng) - då går vänstra vinghalvans skevroder uppåt och högra vinghalvans neråt. Och servoarmen har mera utslag på vänstra halvan än på högra så jag vill nog hävda att det är riktigt om man vill ha mindre skevroderbroms vid vänstersväng.
Roger
www.mcregor.se

2013-02-21 21:41:34
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
svensk pylon
Skicka mail
 
Citat från: Lars 41an
Det är mörka skogar här i Småland oxo...
Den Proud Bird'en ser verkligen hal ut under buken! Kommer att flyga snabbt. Vad är det för elektronik som sitter framför servona? Det ser ut att vara bra passform mellan kroppen och vingrotsutfyllnaderna. Gick det bra att limma dem med CA som det står i byggbeskrivningen?
/Lars


Hej Lars.
Inte meningen att "sno din byggtråd" men det var i alla fall samma kärra dom din...
Det gick fint att limma ABS-plasten, gäller förstås som alltid att vara försiktig med Cya-limmet och vid behov torka med trasa+nitro.
Elektroniken framför servona är Ubec:en.

Till Hagberg kan jag av konkurrens-skäl enbart säga; Det sitter i alla fall ingen Jet under kåpan.

Angående den assymetriska skev-kopplingen kan ni få fortsätta spekulera ett tag till....


2013-02-21 22:45:37
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Nja! Det var inte på linkaget fäste i servoarmen jag tittade utan på fästet på skevlinkaget i vingen.
Det set ut som om plastfästena på skevlinkaget sitter framför linkagets rotationscentrum...då blir det mindre skevroderrörelse upp och mer ner på skevrodern ...om nu servot sitter ovanpå vingen villsäga...och det gör det väl i det här fallet?!
Skevlinkaget ska alltså luta lite bakåt om man vill ha lika stor rörelse upp och ner på skeven.
Se bild nedan där jag "glömt" att fixa till det


2013-02-22 20:48:10
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Vad bra att det finns ARF’er för Pylon Racing numera! Då kan man beställa en ny vinge om det går som för Simon och Thomas.
Jag känner inte att ”min” tråd har blivit kapad. Alla som bygger Proud Bird är välkomna att fråga och dela med sig av sina erfarenheter här.

Nu är mina hembyggda vingar klara…
och sammanfogade. Återstår att droppa CA på rodergångjärnen men det gör jag efter klädseln.

I morgon när vingen har härdat kan jag passa in den och börja med ARF-kroppen. Då kommer jag snabbt in på val av batteri. Det är ett långt utrymme i Proud Bird så stora batterier får säkert plats. Men stora batterier kostar också pengar – särskilt som man behöver 3 batterier när man skall tävla.

Den enda bra motor som jag har gjort mätningar på är E-Flite Power 25 Kv1250 med APC 8x8. Den drar 51 A på marken från 14,4 V med ett 3000 mAh 4S Nanotech batteri som väger 291 gram. I luften kommer den att dra mindre än 50 A. 10 varv runt FAI-banan skall helst inte ta mer än 120 sek. Det betyder 50 A x 2/60 timme = 1,67 Ah. Eftersom jag vill ha 25% kvar i batteriet efter ett heat så bör jag välja ett batteri som har 100/75 x 1,67 = 2,27 Ah eller mer. Viktsgränsen max 325 gram son NMPRA har satt tycks vara väl tilltagen. En vanlig storlek som amerikanerna använder är 2650 mAh så det verkar onödigt att kosta på sig ett större batteri (x3!!). Starta gärna en sparat tråd om batterier för pylon racing för att utveckla detta tänk!

/Lars

2013-02-22 23:44:21
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
svensk pylon
Skicka mail
Oj vad ambitiös du är Lars. Men då blir det bra också!
Själv satte jag ihop Birden som den kom, direkt ur lådan, och lat som jag är så åkte jag till skylt- och dekormästaren Östling och lät honom fixa till dekoren.








2013-02-23 07:04:13
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
shejken
Skicka mail
Jädrar va snyggt!
Är folien tunn och fin som han använder?

2013-02-24 11:15:14
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
oestling
oestling@telia.com

Moderator
 
Citat från: shejken
Jädrar va snyggt!
Är folien tunn och fin som han använder?


Den är tunnare än plånboken efter en fulltank på macken...
.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
/Magnus Östling - FlyingGiants Hard Man - Rockin´& Rollin´
Det går fortare lodrätt!   Riktiga män flyger på "trettifem"

www.oestling.net

2013-02-24 11:35:52
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
oestling
oestling@telia.com

Moderator
 
Citat från: jaka
Hej!
Nja! Det var inte på linkaget fäste i servoarmen jag tittade utan på fästet på skevlinkaget i vingen.
Det set ut som om plastfästena på skevlinkaget sitter framför linkagets rotationscentrum...då blir det mindre skevroderrörelse upp och mer ner på skevrodern ...om nu servot sitter ovanpå vingen villsäga...och det gör det väl i det här fallet?!
Skevlinkaget ska alltså luta lite bakåt om man vill ha lika stor rörelse upp och ner på skeven.
Se bild nedan där jag "glömt" att fixa till det



Precis tvärt om är det Janne!
På din bild sitter linken framför rodrens rotationsaxel och den geometrin ger STÖRRE rörelse uppåt och MINDRE nedåt med servot monterat ovanpå vingen.
Detta minskar (eller eliminerar) skevroderbromsen på icke symmetriska vingprofiler.

.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
/Magnus Östling - FlyingGiants Hard Man - Rockin´& Rollin´
Det går fortare lodrätt!   Riktiga män flyger på "trettifem"

www.oestling.net

2013-02-24 13:04:56
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Cox
Skicka mail
Haha, helt rätt. Det gäller att tänka till här, det beror ju på var man vill lägga kompensationen, på servo sidan eller på roderhornet, det blir liksom motsatta effekter på rörelsen...

/Kör så det ryker!

2013-02-24 15:37:00
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Helt rätt Magnus!

2013-02-27 19:45:34
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Idag har vi haft +8 C här i Småland, snart är det vår!
Sen sist har jag roat mig med att montera elektronik i min Proud Bird i st.f. att limma och slipa.

Ett batteri som väger 291 gram, med mjuk buffert framför, fyller inte batteriutrymmet. En telemetrisändare Quanum från Hobby King sitter med kardborre på batteriets fästband. Den svarta klumpen är en strömmätare som är ansluten som tillbehör till telemetrisändaren. Sändaren drivs från batteriets balanseringskontakt. Den grå mottagaren visar ström upp till 100A och spänning för varje cell i batteriet. Mottagaren piper om någon spänning blir för låg.

Servona är nya Hitec HS-85BB som jag hade köpt på mig för flera år sen. Fartreglaget är Turnigy Plush 60 A som har för korta batterikablar (sablar!!!). Jag använder strömmätaren som förlängningskabel. Styrkabeln är väl tilltagen med avstörningstoroid so syns vid mottagaren. Spektrum-mottagaren sitter på planets undersida så att det blir lätt att koppla i och ur skevroderservot. Den extra mottagaren sitter på ovansidan bakom servona.

Jag använder 4 mm kontaktpar i dubbel plasthylsa till batteriet för att minimera spänningsfallet. Praktiskt med plasthylsan som passar till Turnigy batteriers kontakt. Många hävdar att det är bättre med enskilda kontakter. Då känner man att varje hylsa går lagom trögt för att ge bra kontakt men det finns risk för felkoppling…

Beträffande batterier:
Avslutningen på sid 42 i nya Modellflygnytts artikel om LiPo är tänkvärd.
”Begränsa strömstyrkan till hälften av max tillåtet [C-värde]. Dvs en 2200 mAh, 20C acke ger 44 A konstant tillåten ström. Rekommenderat blir då 20-25 [A].”
Eftersom vi vill dra c:a 50 A ur batteriet så rekommenderas att det ”tål” 100 A.

/Lars

2013-02-27 22:07:40
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej Lars,
Strömtålighet är alltid bra men det är trots allt lite skillnad på ett högt effektuttag under maximalt 1,5 minut (pylon) och kanske 6--8 minuter (heli) så du kan antagligen pruta en aning på dina 100 A tålighet. Med bra ackar så fungerar säkert de med aningen mindre "max C" också. Men om detta finns det väl erfarenheter att hämta i U.S kan jag tro...
Roger
www.mcregor.se

2013-03-01 23:08:59
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Andwa
Skicka mail

Då har en till Proud Bird fått se dagens ljus uppe i Dalaskogen, ännu inte provflugen men om vädret tillåter så blir det ett par rundor under helgen
Jag har aldrig tävlat i modellflyg förut, men nu kanske det är dags då.
Riktigt spännande ska det bli!

/Anders

2013-03-02 09:25:21
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Snyggt Anders!
Enkelt och tydligt färgmönster, som det skall vara när man tävlar. Jag går här och tänker på min färgsättning. Har bestämt att vingarna och stabben skall vara orange eftersom jag har mycket Oracover i den färgen. Dags att bestämma sig för dekoren...

Vad har du för motor och batteri?
Lars

2013-03-02 23:21:39
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Turnigy säljer tydligen två olika 2650mAh LiPo batterier.
Är det Nano-tech man ska ha tycker ni?

2013-03-03 09:55:42
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Andwa
Skicka mail
Tackar Lars!
Ville ha grälla färger så det blev att ta fram airbrushen och kladda på lite färg direkt på klädseln.
Jag tycker att Nanotech har funkat kanon i alla de plan jag kört med tidigare, så jag kör med det här med2650mah 35-70C.Köper inget annat än dessa nuförtiden. Köpte dem dessutom med en Buddycode från Holland så då blev det 5dollar rabatt/batteri. Alltid nåt!

2013-03-03 22:29:19
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej, kollade detta med batterier för EF-1 idag!
Det finns fem typer med kapacitet 2650 mAh från HK:
Turnigy 30C  323 gram
Turnigy 40C  322 gram
Nanotech 25C 275 gram
Nanotech 35C 291 gram
Zippy 40C 318 gram
Anders har säkert valt rätt när han köpte Nanotech 35C. Jag tänker köpa tre olika för att jämföra men det kommer att ta hela sommaren innan jag har en rättvisande rapport.

Sen googlade jag och fann flera trådar på RCGroups som innehåller + och - åsikter om Nanotech samt kvalificerade inlägg av "jj604" och "Mr Forsyth" om inre resistansen(IR) hos LiPo celler. Detta med IR för nyladdade och halvladdade LiPo skulle jag  vilja veta mer om...

/Lars

2013-03-04 06:23:17
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Ingen som funderat på att köra med  - Gens Ace 2600mah 4S 30C ? Det är ju ackar med rätt gott rykte och allmänt välbyggda...
Roger
www.mcregor.se

2013-03-04 21:28:34
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hade inte hört talas om Gens Ace LiPo, men de verkar ju prisvärda. Electriflyer i UK säger sig inte kunna exportera LiPo vilket är synd för köparen kan välja kontakt och deras pris är extremt bra. Tack Roger!

Googlade och fann http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-35C-2700-4S1Psom tydligen är en tysk leverantör. De har en 35C ack på 2700 mAh som väger 311 g med en "T-plug". Priset ligger på samma nivå som Nanotech från DE eller NL så det är bara att beställa.

Gens Ace framhåller att deras LiPo har låg inre resistans. Detta är avgörande för oss som i pylon racing tar ut hög ström kontinuerligt. Jag tänker därför starta en separat tråd under Batteri/Eldrift där vi kan diskutera batterier. Tråden skall heta:
Batterier för pylon & heli som tål hög ström länge.
Vi ses där när jag inte klär min Proud Bird / Lars

2013-03-21 22:37:01
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kollade vingarna på min "Proudbird" och de ser ut att vara lite skeva åt fel håll (Wash-in)! -Inte så bra! Men det går säkert att fixa till med lite våld och varmluft! Hur är era vingar?

Sen var det en väldigt stor spalt mellan skev och vinge,alltså urtaget för skevrodret var bra mycket större än själva skevrodret. -Inte särskilt snyggt! Men det går att fixa till. -Ska ändå klä om kärran!-Tiger mönster!
Hittills är jag mer imponerad av E-Flites "Shoestring"!

*** Redigerat av jaka klockan 2013-03-28 21:54:28 ***

2013-03-28 19:09:02
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej!
Efter ett stickspår med batteritest så är jag igång med bygget igen.
Det krävdes lite tänk för att klä med Oracover, måla och limma fast stjärtfjädrarna i rätt ordning. Instruktionen som följer med Proud Bird är bra så det är mitt eget fel att det tog lång tid.

Det var perfekt passning mellan kropp och stabbe så jag avstod från att kladda med epoxy. CA-medium kröp in så fint, både utifrån och inifrån springan för fenan. Sen var det dags att ta fram tunt CA-lim för rodergångjärnen vilket också gick bra. Nu sitter rodren där så ingen återvändo på den punkten.

Sen skall jag komplettera pylon-dekoren med gröna rutor.

Glad Påsk!
Lars
*** Redigerat av Lars 41an klockan 2013-04-02 22:19:57 ***

2013-03-28 21:57:04
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har tagit bort klädseln på kroppen på min ProudBird. -Vad s'äger reglerna om vikten? Får man lätta kärran? Tycker att det det finns en hel del plywood som man kan ta bort!

2013-03-29 14:07:54
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Janne!
Bra att du tog bort klädseln på kroppen. Klädseln på min Proud Bird är dålig, åtminstone på vänstersidan som hade några blåsor. Försökte pressa ut dem men då blev det rynkigt utan att jag hade superhett strykjärn. Kanske trämaterialet krympte pga värme/torka????

Reglerna säger bara att planet måste väga minst 1480 gram. Modifieringar måste godkännas av NMPRA. Hos oss blir det Pylontinget som får ta ställning till "hembyggen". Se NMPRA-reglerna sidan 8!

Min Proud Bird börjar närma sig färdig och jag tyckte idag att den ser kort ut. Den är 40 cm från vingens bakkant till höjdroderleden. Sundownern är 50 cm lång i detta mått. Proud Birden visar tendenser att bli framtung. Om du nu funderar på att lätta kärran så gör det inte baktill. Jag skulle nog ha byggt den som en Rivets, som jag skrev om i inledningen, enligt
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1819841
Ett alternativ kan vara att bara förlänga bakkroppen eftersom du redan har klätt av henne.

Länken till RCGroups redigerad,
Lars

2013-04-02 22:29:04
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej, det har blivit en del gjort på min Proud Bird under påsken.

Mest tid har jag lagt på dekoren.

Det var pillrigare med färgerna på fenan och sidrodret än att göra rutmönstret på vingarna.

Sen var det dags för landstället. Huvudstället är en beprövad konstruktion och det gick bra att skruva fast det. Sporrhjulet kan fresta på bakkroppen ordentligt när man landar i sidvind. Därför tog jag bort lite av klädseln där bak vilket gick oroväckande lätt. Limmade fast ett traditionellt sporrhjul med plywood, glasfiber och mycket epoxy. Ingen belastning på sidrodret.

Ett annat problem är att ESC inte får plats mellan vingen och mellangolvet. Därför måste man, som det visas i manualen, montera ESC strax bakom motorn och knöla in kablarna där. Mellangolvet kunde sitta 10 mm högre för det finns gott om plats för batteriet och inget vingrör går tvärs igenom kroppen. Jag kommer att förlänga + och – kabeln till ESC.

Nu har jag kladdat fast buken (belly pan) med våtrumsakryl som är elastiskt och övermålningsbart. Bra med denna plastdetalj. Det brukar ta mycket tid att bygga och ytbehandla en buk av trä,


När jag tryckte fast den till synes fina motorkåpan så sprack den längs mittfogen upptill. Mycket vitt framtill men det kan fixas efterprovflygningen...

Wikipedia skriver:
”Metriska gängor (M) är de vanligaste gängorna i Europa och finns med godtycklig stigning.”  Japanerna har tydligen tagit fasta på detta.

Skulle göra kärran snygg före fotografering genom att montera min TruTurn 1½” spinner som har väntat på användning i 15 år. Jag har en adapter för M6 gänga på propelleraxeln som också skulle komma till nytta. Blev djupt besviken när jag fann att OS av någon anledning har valt fingänga M6x0,75 på sin fina propelleradapter med rostfri axel, trots att M6x1,0 är standard. Nu fick det bli en kinesisk propelleradapter med M8 aluminiumaxel i stället. Lånade spinneradapter från min MVVS.77.

Varför kan OS ha gjort så?
Lars

2013-04-10 22:09:23
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Lite pyssel återstår innan min Proud Bird är flygklar.

För att kunna få motorkåpan på plats och undvika att den spricker igen har jag nu filat två raka kanter nedtill på nosspantet. Detta tips och många fler fann jag i post #23 av tråden
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1791863&page=2
som jag borde ha följt medan jag byggde. Början av tråden säger ungefär detsamma som manualen.

Jag har hoppat över det här med hjulkåpor. De blir fulla med gräs som faller ur hemma i hobbyrummet när det har torkat. Undersidan på min Proud Bird är ”fältmässig” men det kanske bromsar farten…

Det har idag inte varit varmare än vad jag skrev ovan den 27 feb men nu är våren verkligen nära. Hoppas det inte blåser för mkt på söndag.
Lars

2013-04-15 20:52:25
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Kommentarer till RCUniverse Review of Proud Bird ARF:
-----------------------------------------------------
Jag tycker fortfarande att Proud Bird verkar bra men här är lite kritik.

Testet i RCU varnade tydligt för att motorkåpan spricker när man trycker den på plats. Det hände mig. Botemedlet att slipa på de tunna vingrotsutfyllnaderna är kanske inte så bra. Bättre att göra som KRProton i RCGroups föreslog ovan. Titta in genom framänden av motorkåpan och se var det tar emot!

Byggaren i RCU använde en lätt motor och ett lätt 3-cells batteri. Ingen kommentar till att tyngdpunkten blev rätt. Jag borde ha läst mellan raderna och insett att kärran blir framtung med EF-1 setup. Jag får vara beredd att sätta lite bly där bak. Spännande med provflygning på lördag…

Testaren fick ofrivillig snap roll när han hade stort utslag på höjdrodret. Detta stämmer med att Jaka och byggaren David i Texas har noterat att vingarna är vridna åt fel håll, ”wash-in”. Som jag förstår det så kan det leda till ”wing tip stall” vid sväng i hög fart, dvs när man svänger tvärt runt pylonerna.
TÄNKER JAG RÄTT ELLER KAN DET VARA EN FÖRDEL I PYLON RACING MED WASH-IN???

Hittar inga fler tips beträffande Proud Bird på RCUniverse. Mera finns på RCGroups.

Kabinhuven är fortfarande ett bekymmer för mig. Det blir ju tryckkabin i kärran när man flyger fort. Kabinhuven kan lossa och flyga av. Återkommer när jag har foton på min lösning.

2013-04-15 21:05:40
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Känns spontant som att E-Flites Shoestring är mera genomtänkt, har högre kvalitet och rent allmänt är ett bättre köp. Jonas har väl inte ändrat nåt alls på sin vill jag minnas (inget viktigt i alla fall). Men rätta mig gärna om jag har fel...
Roger
www.mcregor.se

2013-04-16 10:07:30
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har båda kärrorna och Shoestringen verkar vara mer genomtänkt.
Vingarnas skränkning på Proudbirden var dock lätt att fixa,bara att hålla fast vinghalvorna  med knäna och blåsa på med varmluftpistolen på bägge sidorna av vingen och samtidigt vrida med händerna,hålla stilla och låta svalna.Perfekt med lite wash-out!

Det där med framtungheten låter inte bra,få se hur vi löser det!? Man vill ju inte lägga i onödig vikt!

2013-04-21 09:44:36
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Igår hade RFK Skilling vårstädning och på em. klämde jag in tre flygningar med Proud Bird mellan alla andra som skulle premiärflyga i den svaga vinden. Det gick i stort sett bra, men först lite om de avslutande jobben i planet.


Jag gjorde kabinhuven stabil genom att limma in 3 mm balsa för piloten att sitta på. Funderade länge på hur jag skulle kunna ersätta magneterna i kroppen med skruvar/muttrar men magneterna fick sitta kvar där! Jag monterade ”snäpplås” i två små plywoodbitar som sitter framför magneterna.


(Lägg märke till tejpen över det gula fältet på vingen som markerar tyngdpunkten 98 mm bakom vingens framkant!) Snäpplåsen är en skruv som man kan trycka in när huven har satts på plats och som man vrider ett 1/4 varv för att lossa. Snäpplåsen har legat bland mina bra-att-ha saker i många år. Vet inte vad de heter eller var man kan köpa dem.


Sen var det detta med tyngdpunkten. Batteriet som väger 311g sitter nu så långt bak det kan. Strömmätaren kan inte vara där längre utan får sitta med kardborre ovanpå batteriets fästband. Telemetrisändaren sitter också där, nedklämd på högersidan.


Röd och svart kabel till fartreglaget går nu genom springorna i ”golvet” upp till strömmätaren. Högströms kablarna kommer inte i närheten av mottagaren som dock ligger endast 1 cm akter om det blå batteriet.

Tyngdpunkten var fortfarande för långt fram. Började prova med olika propelleradaptrar och spinners. Dessa prylar väger c:a 50 g vilket har betydelse när de sitter längst fram i den stolta fågelns långa nos.


Till vänster är en gammal Graupner-spinner med ”kylluftintag”, om man lämnar gummiproppen på marken. Balanserade den genom att fila upp fästhålet åt det ”tunga hållet” och sätta in en plastbussning för den fina propelleradaptern från OS. Jämför gängan med en vanlig M6 bult som står i mitten. Till höger är TruTurn-spinnern som är för tung och fick stanna hemma. Det blev en propelleradapter av aluminium och mycket kylluftintag. Då hamnade tyngdpunkten på märket.

Totalvikten blev 1700g eftersom min cellplastvinge väger 400g i jämförelse med Sundownerns sprygelvingar som väger 300g inkl. kolfiberrör. Till flygningen där Proud Bird fick mäta sig mot Sundowner som också väger 1700g totalt.


Motorn är alltså OSMG9525, 1200 Kv med produktnr OMA-3820-1200. Den drog 63 A på marken när batteriet var nyladdat, 14,8 V vid 63A!. Verkar lovande med 14100 varv/min.
Starten gick bra med obetydligt drag åt vänster. Sundownern kräver fullt högerroder vid lättningen. Med High Rate för höjdrodret var flygningen lite hoppig de första sekunderna men High Rate behövs i landningen.  Flygningen kändes bra med behaglig kurvtagning på det Low Rate som jag hade ställt in.


Planet flyter ut långt vid landningen så det var tur att vi har 200 m bana på RFK Skilling. Vid andra landningen kom jag in lägre och det såg ut att bli en bra sättning, men nosen dök på slutet. Detta pga att planet fortfarande är framtungt. Lägg märke till det nedre propellerbladet! Trist det här att man inte kan få propellern att stanna vågrätt.

Vid den tredje flygningen var det dags för hårdkörning. Efter lättning och en kort stunds försiktig flygning drog motorn 55 A på fullgas vilket är normalt eftersom propellern lastar motorn mindre vid hög fart och batterispänningen hade gått ned till 14,6V. Under den följade minutens körning på fullgas sjönk strömförbrukningen till 50…48…45 A trots att spänningen fortfarande var 14,6V. SKUMT!!! Drog ned en stund och lät motorn svalna. Sen drog den över 50A igen men strömmen sjönk snabbt mot 45A.


Denna motor är specificerad för 40A optimal ström och 75A under max 10-15 sekunder. Det verkar som om jag plågar motorn för hårt. Skall testa ordentligt på marken med varvräknaren samtidigt som jag mäter ström och spänning.

Sammanfattningsvis är Proud Bird klart snabbare än Sundowner så länge OS-motorn är sval. Proud Bird känns svårare att landa så jag skall komma ihåg att ta med blyvikterna till nästa flygning….
Jag skall också läsa igenom och lära av den utförliga anvisningen sist i manualen. Där bjuder Great Planes på anvisningar för hur man skall trimma planet för framgångsrik Pylon Racing, Mycket bra !!
Hur har det gått för Jaka och er andra som har byggt Proud Bird? Byggerfarenheter? VIKTER??? Flygerfarenheter?

Lars

2013-04-23 22:32:55
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Angående OS-motorn:

En snabbkoll idag tyder på att OS-motorn inte är så känslig för överbelastning som jag trodde i förrgår. Hoppas att jag kan återupprätta dess goda rykte eftersom kvalitén i övrigt verkar bra.

Återkommer under veckan / Lars

2013-04-24 14:45:26
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bygganvisningen där det talas om hur borrhålen till motorkåpan ska borras är inte bra på Proud Bird!
Med den rekommendationen kommer skruvarnas skallar att sitta snett gentemot motorkåpan, vilket gör att skruvskallarna kommer att nöta hål på kåpan snabbt.

Jag gjorde så att jag höjde upp hålen ca 5-6mm,då sitter skruvarna mot en plan del av motorkåpan.

2013-04-24 20:39:29
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej,

En detalj som jag måste komplettera med nu när jag har börjat flyga Proud Bird är vingskruvar av nylon. De skall vara M4 och minst 30 mm långa, gärna 35 mm. Det är tokigt att islagsmuttern sitter långt upp i planet med en tjock balsaklots mellan vingen och mutterfästat. Är det någon som vet var jag kan köpa M4x35 mm skruv?

Lars

2013-04-25 12:18:17
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
En rättelse...Hålen till motorkåpan bör borras 10mm högre upp för att inte skruvskallarna ska sitta snett mot motorkåpan.

4mm nylonskruv hittar du hos nästan varje hobbyhandlare...ska också byta ut stålskruvarna mot nylon dito. Allt för att spara vikt!

2013-04-29 10:56:43
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
MOTOR SHOOT-OUT

Har nu testat 3 motorer två gånger. Det är små skillnader mellan motorerna så mätfel kan ha inverkan. Det har också betydelse om man har spinner eller ej och hur kylningen sker. OS-motorn har lufthål framtill på den roterande manteln. Det kan fungera som en centrifugalfläkt om luften kommer in bra baktill(min gissning).

Motorerna var vid första provet installerade utan spinner i:
E-Flite Power 25, KV1250 i Shoestring
OS-3820-1200 i Proud Bird
Mega AC 22-3S, KV1150 i Sundowner
Mega-motorn är inte med på NMPRA-listan men finns hos HAB och kan vara ett bra alternativ till E-Flite och OS. Den varvar lite mindre när den är kall men håller sig sval genom att den är en inrunner. Lindningarna har bra värmekontakt med motorns utsida.
Resultat efter 60 s “uppvärmning” på fullgas:
                                  A           V          W         RPM
E-Flite Power 25      54          14,4      777       13000
OS-3820-1200          55          14,3      786      13200
Mega AC 22-3S        53          14,6      774       13100


Vid det andra provet var motorerna försedda med spinner för att flyga fort. OS-motorn drog då mindre ström, fortfarande på marken, men varvade mer. Det blev efter 60 sekunder 50A vid 14,4V och 13800 RPM. Beror detta på mätfel eller bättre kylning????
De andra två motorerna visade ungefär samma värden som utan spinner två dagar tidigare.

Alla dessa prov gjordes med Turnigy Plush fartreglage inställda på ”timing LOW”. Strömmen sjunker 10-20% i luften. För att kunna jämföra motorerna ordentligt i luften måste man förutom spänning och ström också mäta varvtal och fart. Detta med tre lika modeller för varsin motortyp. Det kommer nog aldrig att ske. Bättre att tävla.... Har inte flugit ikapp med någon annan EF-1 kärra ännu så jag kan inte säga hur mycket snabbare Proud Bird är….

Slutsatsen är att min iakttagelse för OS-motorn vid premiärflygningen ovan, den 21 april, är fel och att OS-motorn är lika bra som någon annan motor. Under mitt mekande med propellerfästen upptäckte jag att OS-motorns prop-adapter (med M6 fingänga) har ett M3(normalgänga) hål. Därmed kunde jag fästa spinnern med en lång M3-skruv och spara 13 g i nosen plus 7 g i stjärten på min Proud Bird.

Återstår flygträning,
Lars

2013-04-29 11:17:17
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Hej Lars. Varför kör du med "Timingen" ställd i low? Jag kör nu med mitt fartreglage ställt i läge "High" enligt rekomendationer från elpylonflygande amerikaner.
Tycker att det går betydligt snabbare efter att jag ställde om den. Enda nackdelen med mitt Turnigy fartreglage är att den trottlar jätte långsamt i detta läget. Tar nog 5 sek från tomgång till fullgas. Ungefär som en gasturbin. Spelar ingen roll då flygnigen ändå sedan sker på fullgas, dock lite knepigt om man vill dra på gas sent för att avbryta en landing.

If it´s too loud.....you´re too old

2013-04-29 15:17:26
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Gee_Bee
Skicka mail
Jonas: High Timning borde inte resultera i så långsam throttling. Jag tror du av misstag lyckats aktivera en annan funktion som Turnigy reglage har. Det finns en slow start funktion som man kan använda om man startar ett väldigt tungt system så att man inte får en strömrusning när man bygger upp rörelsemängden, typ rotorn på helikoptern.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-04-29 17:48:07
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Thomas
Skicka mail
Tips: Tjacka ett programmeringskort till reglaget. Att försöka ställa in allt med dessa långa- och korta pip har jag själv väldigt dålig erfarenhet av...

//T.


_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2013-04-30 13:04:38
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Ställ timingen högt 15-25gradader, sen tror jag att din variation i varvtal trotts samma spänning snarast beror på reglaget, hur den jobbar och ifall den blir varm, motorn i sig ändrar inte varvtal pga temp.


2013-05-02 05:59:57
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
shejken
Skicka mail
Jag har ju för tusan glömt bort att påminna om vår tävling som går av stapeln nu på lördag!
I skrivande stund är vi 5! st som kommer med EF1-kärror så vi kommer att köra separata el-heat.
Jag testade i går att flyga mot en vanlig Q500 och kunde konstatera att farten är i stort sett lika, sen kom jag på att jag också hade proggat reglaget åt H-e
(är en klant på el...) Nåväl, tror att jag fick till det i går kväll och då verkar motorn varva lite till, så kanske att EF1 går lite fortare än Q500.
Men i alla fall, ni som funderar på det här, gör en lördagsutflykt till härliga Pålsboda och spana in när vi rejsar ska ni få se hur kul vi har det!
/Gunnar.

2013-05-02 11:18:18
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Ännu en motor till i motorlistan. Denna gång en motor från Great planes. Säljs bla hos Tower Hobby. Kommer säkert också att finnas inom kort hos svenska handlare.

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDGMS&P=7

Den nya motorn från Hobby King som det skrivs en del om på forumen är ännu inte med i listan så vitt som jag kan se, bara den gamla som "inte" pallade i längden.


*** Redigerat av No4 klockan 2013-05-02 13:06:17 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-02 21:22:20
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Skulle ha behövt den nya motorn JUST NU !

Jag var ute idag för att träna pylonsvängar inför tävlingen i Pålsboda på lördag. De 10 varven gick hyfsat bra, ovan som jag är, åtminstone de 5 sista. Sen var det dags att landa. Strax före sättningen var jag för långt bort på fältet så jag tänkte: Gå om, det finns säkert mycket kvar i batteriet! Jag drog på, fullgas direkt, varpå Proud Bird skar ner åt vänster och dök i en åker.

Resultatet blev ytterligare några sprickor i motorkåpan och krökt axel på OS-motorn. Kärran höll men mina sista plastskruvar till vingfastsättningen gick åt. Jag får väl sätta i någon annan motor i morgon...

1950 mAh och en propeller förbrukades för denna övning.
Lars

2013-05-02 21:30:08
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej Lars,
MFT (och säkert också Full Kontroll) är din vän en dag som denna - E-Flite Power 25
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2013-05-02 22:06:09
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Jag väntar fortfarande på leverans av P-Birden :/ dyker la upp snart.


2013-05-08 19:08:34
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
I lördags var det dags för Proud Bird att visa vad den går för. Jag är så klantig pilot att jag gjorde bort mig i första heatet. Sen var min Proud Bird borta för den dagen men två andra Proud Birds fortsatte att tävla mot Jonas Shoestring och mot min gamla Sundowner.


Foto: Urban Carlsson

Detta var ett historiskt tillfälle i Pålsboda med de första EF-1 heaten i Sverige.
Jag vet ännu inte resultatlistan men den kommer väl snart.
Reparation pågår,
Lars

2013-05-19 10:51:37
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej,
De fyra heaten i Pålsboda blev en tävling mellan tre EF-1 kärror. Min medverkan med kraschande Proud Bird och långsam Sundowner kan man bortse från. Jag har inte lyckats få fram någon resultatlista men det var kul ändå att uppleva heat racingen med tre andra piloter och flygplan omkring mig. Vi flög aldrig i något Q-500 heat så jag fick inte se hur Proud Bird mäter sig mot en quickie-låda.

Jag har ett batteri som väger 291 gram och två som väger 310-320 gram. Modellen får tyngdpunkten rätt enligt bygganvisningen, 98 mm bakom framkanten vid kroppen, när jag har det lätta batteriet så långt bak det går. Eftersom jag föredrar att köra med de tyngre batterierna så har jag satt 15 g bly baktill. Framför batteriet finns det 7-10 cm utrymme för styvt skumgummi. Denna buffert har räddat modellen och mina batterier vid de två krascher som jag har gjort.

Näst tävling blir den 25 maj i Ljungby. Då hoppas jag få flyga både EF-1 heat och att få jämföra Proud Bird mot Q-500.

Har ni haft någon heat-racing i norra Sverige eller i Stockholmstrakten?
Lars

2013-05-24 01:30:15
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Larsson
Skicka mail
Äntligen är min proud bird också klar, i god tid dessutom,  tävlingen är ju inte förens på lördag...

Jag vet att man inte får trimma i EF1 klassen men jag kunde inte låta bli...

2013-05-24 07:23:15
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Uone
Skicka mail
Trimma det gör man på väg upp till ettan i första heatet. När man ändå är vid ettan kan man göra räckvidskontrollen. Sedan är det bara att gasa!

Flyg lågt och i vänstervarv

Johan

2013-05-24 08:10:47
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Kul att fler pylonflygare hakar på. Förstår att en del inte pallar för det här, men några borde ju klara av att konvertera trots allt.

Har varit ute på ett par meeting och "Promotat" elpylon bland vanliga modellflygare under våren. Många som kikar på kärran och frågar mycket frågor. Tror att en och annan kommer att nappa. Alla blir förtjusta i kärran då den ser ut som en racerkärra ska göra.



Kör nu hårt och gör inte som jänkarna gjorde med sin Invictus. Han var en av dom som fick äran att flyga en av HobbyKings EF-1 modell protyper. Krockad med en pylon.



Kul att få se hur den är uppbyggd. Det ser ut som om den har cellplastvinge vilket är bra då det är starkt.

Själv blir jag tuvärr inte med i Ljungby denna gång då det blir en resa till Mallorca istället.






If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-24 09:19:57
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Kommer ni att flyga en kortare bana fortsättningsvis ? Verkade som t ex Jonas tyckte att fartkänslan blev lite för dålig med den långa banan och de toppfarter som dessa kärror har. Sen har väl säkert (o)ljudet också stor betydelse för fartkänslan med det kurerar ni lätt med att gå ner i proppstorlek och därmed upp i motorvarv - vad sägs om t ex 6*8"....
Fast det kanske är så enkelt som att det måste till mera inmatad effekt för att det skall bli riktigt kul... Racing är alltid racing och bygger för det mesta på hög effekt och hög fart.
Roger
www.mcregor.se

2013-05-24 09:46:33
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Håller på att montera min nu, har lite svårt för propparna från BR leksaker bara ;) (APCE) dom kanske är gjorda så sköra och mjuka med tanke  på säkerhet, de ger ju till å med vika för luften hehe, aja blommor å flugor kan känna sig säkra vartfall.




2013-05-25 13:20:11
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Larsson
Skicka mail
Det var kul så länge det varade. Nu ska jag gå ut på åkern och hämta mera delar, ibland skulle man ha några flera händer...

2013-05-25 16:23:55
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Rapport från EF-1 i Ljungby idag.
Tre piloter ställde upp med var sin Proud Bird. Här gör de sig i ordning för första starten:


Martin var ju först att rapportera och han var också först i första heatet.
Resultatet blev så här:
Andreas      0 3 3 3 3 3
Lars 41an   0 0 0 2 2 2
Martin         3 0 0 0 0 0

Det blåste sidvind, vilket vi kunde hantera under heatet. Vid landningen hade man ingen motvind som bromsade så vi brukade parkera intill varandra vid banans slut. En gång gled min Proud Bird alldeles för långt så jag bestämde mig för att gå om. Då stod en pylonstolpe där som jag krökte toppen på. För Proud Birdens del blev resultatet så här:


Jag fortsatte med reservkärran Sundowner. Notoriskt klantig som jag är vid landningar så lät jag den hjula en gång. Skavanker i stjärten och en vingspets gjorde att jag fick sluta och Andreas stod som ensam segrare.

Proud Bird är robust vilket passar mig bra.
Lars
*** Redigerat av Lars 41an klockan 2013-05-25 16:40:28 ***
*** Redigerat av Lars 41an klockan 2013-05-25 16:41:03 ***

2013-05-25 16:56:07
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Tråkigt att se att Hobby Kings förserieexemplar av Invictus redan är förbrukat. Möjligen går cellplastvingen att återanvända. Det är stor skillnad i hållfasthet mot en uppbyggd ARF-vinge med onödiga försvagningshål här och där. Hoppas att leveranserna av Invictus kommer igång snart.

I Sverige kommer vi att fortsätta flyga på den långa FAI-banan. Det är en stor fördel för arrangören. Nybörjare tycker det går tillräckligt fort och för mig känns det snabbare än Q-500. Kör man inte för stora omvägar så räcker ett 2700 mAh batteri bra till 11 varv. Det brukar gå c:a 2000 mAh på ett heat.

APC har kommit med en ny utformning på sin 8x8 E propeller som vi använder. Den nya har tjockare nav och lite tjockare blad. Den håller för måttlig klantighet i landningarna. Priset per snurra är fortfarande lågt.

Träna mera!!!
Lars

2013-05-25 18:26:34
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur gör ni för att få i metallkontakterna i plasthållarna???
Har tidigare borrat håll i en träbit där jag satt plasthållaren och sedan tryckt med skruvmejsel på kanten av kontakten...men det funkar inte särskilt bra med skruvmejsel...
Ska svarva till ett stålrör med slits så att man kan trycka /pressa med jämnare tryck. 

2013-05-26 09:10:58
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Hur gör ni för att få i metallkontakterna i plasthållarna???
Har tidigare borrat håll i en träbit där jag satt plasthållaren och sedan tryckt med skruvmejsel på kanten av kontakten...men det funkar inte särskilt bra med skruvmejsel...
Ska svarva till ett stålrör med slits så att man kan trycka /pressa med jämnare tryck. 


Vilken sorts kontakter använder du?
Lars

2013-05-26 18:36:09
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det är de där stora röda som Hobby-King säljer,har för mig att jag har sett att du har likadana.
Men det ordnade sig! Jag svarvade till en dorn av stål vilken jag borrade ur och slipade upp(kapskiva i Dremeln) ena sidan (för kabeln). Kontakten satte jag sedan i en uppborrad träbit(av bok=hårt) som höll kontakten på plats,sen var det bara att sätta i"dornen" upptill i kontakten och slå till men en hammare. -Funka jättebra!

2013-05-28 21:48:32
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej!
Kontakten som vi talar om är HobbyKings 4 mm bullet i par.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9283
Jag har inte så fina verktyg som Janne så jag brukar göra så här:


För att slå i hankontakten använder jag en honkontakt. För att slå i honkontakten använder jag en 4 mm skruv. Man behöver inte slå hårt, bara knacka med lilla hammaren så snäpper kontakterna fast i plasthylsan. Två saker är viktiga:
* Kom ihåg att trä på plasthylsan innan du löder fast kontakten.
* Gör en kontakt i taget, från början till slut, när du byter kontakt på ett batteri.

/Lars

2013-05-29 14:33:00
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jasså! Du sätter dit dem från det hållet?! Jag brukar slå in kontakten från andra hållet, men det är kanske lättare som du gör!? Ska pröva.

2013-05-29 22:36:36
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Varför inte bara värma lite krympslang !?!?

2013-05-30 08:44:15
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Jasså! Du sätter dit dem från det hållet?! Jag brukar slå in kontakten från andra hållet, men det är kanske lättare som du gör!? Ska pröva.


om dom ska träs på samma sätt som EC5. så ska dom in precis som Jaka säger, bakifrån, ett litet "klick" så är det klart.. jag hade också fått använda hammaren från andra hållet med EC5

2013-05-31 09:19:12
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag prövade som Lars gjort och då var det mycket lättare att få innerkontakterna på plats!

2013-06-01 15:09:52
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail


Klar och provflugen, trevlig modell !


2013-06-02 10:07:44
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Den blev ju supersnygg!

Ser ut att kunna hävda sig väl i heat-racing. Hur mycket väger din modell Joacim, utan och med batteri?

/Lars

2013-06-02 10:27:33
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Snyggt Jocke ! Synd bara att pylonkärror är så förgängliga (när man tävlar med dom).
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2013-06-02 18:05:47
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Tack,

Har inte vägt modellen ännu, ska göra det. Har börjat samla ihop lite datafrån flygningarna.

Det är floroserande färger så de lyser upp bra om det är dåligt ljus.

2013-06-11 20:52:37
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Då har man testat och sammlat data i luften och på backen, lite olika batterier och inställningar med resultat från 14,000rpm upp till 15,000rpm med 960watt, de flesta ger bara 700-760watt ca. Kan också konstatera att kylningen i Pbird är dålig och bör förbättras, samt större kontakter än 4mm guld kommer fixas. OS motorn och APC 8x8 användes.



2013-06-11 22:47:32
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Joacim!

Varvtal över 14 000 rpm och c:a 750 W ser ju lovande ut...dags att tävla
Vad är det som blir varmt p.g.a dålig kylning i Pbirden?

Lars

2013-06-12 09:11:06
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Framförallt reglage och motor, med batteri som levererar 900watt+ så är reglaget över 90grader efter 3min flygning, nu 20grader svalare med bättre inlopp, men jag skall förstora utlopp kanaler också.

Med batterier som bara har 12# kabel och 4mm kontakter, så är ripple värded över 1/10del vilket är för högt, även med batterier som håller över nominell spänning under last och 10-8# kabel så ligger värdet på 0,5-0,9v och detta tror jag blir lägre med kraftigare kontakter, det skall jag fixa nu och mäta skillnaden.

Jag har kört standard nu och mätt upp allt, nu kan jag modda och mäta förbättringarna.

2013-06-13 12:42:50
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur/på vilket sätt mäter ni strömmen under motorgång?
Går det tångmeter??

2013-06-13 14:43:35
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joacim
Skicka mail
Enklaste är tång Ampmätare för DC som man mäter på batterikabeln under körning på backen, spänningen kan man mäta även den. Eller en wattmätare, jag kör med tång, data logger, logger i reglaget om det finns och ibland även telemetri, möjligheterna är många.

Att mäta ström statiskt på backen med en högvarvig motor och en prop med mycket stigning kan bli missvisande, det drar mer ström än i luften och om bladen kaviterar drar det mycket mer ström, många lustiga fenomen kan infinna sig.


2013-07-09 16:28:33
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Då var jag äntligen klar med min Proudbird.
Ska provflyga den när vinden har avtagit lite.
Jämfört med Shoestring var Proudbird lite knepigare att få till med de tunna vingutfyllnaderna.

2013-07-10 13:08:13
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Snyggt Janne!

Så har du då byggt en Elektrisk Tiger åt dig. Skall bli spännande att läsa vad du tycker om flygegenskaperna.

Jag har lite problem med att min Proud Bird klipper åt vänster om jag ger för mycket höjdroder när jag svänger runt ettans pylon. Det kan bero på att jag har gjort min egen cellplastvinge men är hanterbart om jag minskar höjdroderutslaget. Jag har bara kraschat en gång av den orsaken. Andra misstag gör att jag nu reparerar min Proud Bird för tredje gången. Den är dock robust tycker jag. Andra ARF'er skulle ha blivit till sopor som jag har hanterat denna kärra.

Tänker ta med Proud Bird och Sundowner till storskala-träffen i Arboga den 20 juli. Dessa modeller är visserligen småskala men en demonstration av EF-1 pylon kan ju pigga upp storskalaflygarna.

Kommer Du?
Lars

2013-07-10 14:35:46
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
hundrakg
Skicka mail
Jaka, den va snygg den du, nog en av dom snyggaste ef-1 kärrorna jag sett, grymmt.... hur gjorde du den, var det ett kit du köpte och klistra på?

2013-07-10 18:02:43
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Lars! Vad väger din? Min väger 1575g (ungefär),samma som min Shoestring.
Tyngpunkten på min Proudbird hamnade på det som sades i instruktionerna, landställsfästets bakre spets under vingen. Få se om det är det bästa stället.
Tack och lov behövde jag inte blya min Proudbird axialt,sämre var det med Shoestringen där jag var tvungen att lägga i 5-7g i ena vingspetsen för att kärran skulle väga jämnt.

Proudbirden är klädd med Oracover,grått baktill,sedan mörgul och sist en ljusgul kulör, CUB-gul tror jag.
Motorkåpa och huv +spinner är lackad 2-komp Sikkens billack där jag har blandat till kulören på känn så att de passade färgerna på plastfilmen. Sedan är motorkåpan och huven maskade med "Frisket" film och tigerränderna utritade med 0,1mm tuschspenna och tigermönstret utskuret med nr 11 X-acto kniv,sedan sprutmålat med svart 2-komp billack.
Huven är färgad från insidan med Tamaiyas transparenta acrylfärg "smoke" (finns en massa andra kulörer).


*** Redigerat av jaka klockan 2013-07-10 23:37:19 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2013-07-10 23:38:17 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2013-07-10 23:43:49 ***

2013-07-11 23:06:52
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Min Proud Bird är nu reparerad efter försöket att knäcka en pylonstolpe i Ljungby. Den flög bra idag.

Vikten är nu totalt 1720 gram med 15 g i stjärten och ett Turnigy Nanotech 2650 mAh, 35C som väger 291 g. Vingen vägde idag 563 gram med 4 mm pianotrådsställ och ett servo. Ovan, i mitten av tråden, skrev jag att vingen väger 400 gram. Det måste vara fel. Vingens höga vikt, 563 g, beror på cellplast/abachi, landställ med furubalk och mycket glasfiber under mitten. Totalvikten har bara gått upp 20 g pga reparationerna.

/Lars

2013-07-12 09:39:52
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
hundrakg
Skicka mail
jaka, vilket jobb du lägger ner, men det lönar sig i slutändan, skitsnyggt..

2013-07-13 16:32:12
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
En fråga!
Hur kommer det sig att motorn i min Proudbird (OS) inte svarar på gasen förrän vid halvgas medan motorn i min Shoestring (E-Flight) nästan svarar direkt på gaspådrag?
Det är likadant fartreglage (Turnigy 60 Plush) och Samma sändare DX7SE.

2013-07-13 18:04:16
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
En fråga!
Hur kommer det sig att motorn i min Proudbird (OS) inte svarar på gasen förrän vid halvgas medan motorn i min Shoestring (E-Flight) nästan svarar direkt på gaspådrag?
Det är likadant fartreglage (Turnigy 60 Plush) och Samma sändare DX7SE.


ställ in ändlägena:

* fullgas på sändaren
* sätt igång fartreglaget
* du hör något pip
* dra ner spaken på sändaren, du hör ett pip, KLART..

nu ska gasen börja direkt från botten

2013-08-06 13:44:46
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Nu har jag äntligen provflugit Shoestring och Proudbird och kan konstatera att Proudbirden är framtung med den tyndgdpunktsplacering som anges samt att ena vingen var skev.
För att råda bot på detta så värmde jag vingen med varmluftpistol och vred samtidigt vingen. När allt svalnat monterade jag vingen i planet och kollade vinkeln med Robartmetern.
För att fixa till tyngdpunkten så flyttade jag accen ca 30mm bakåt och då var jag också tvungen att flytta skevroderservot lika mycket bakåt då servot annars skulle tagit i accen.
Efter dessa modifieringar så flög Proudbirden bra.

Shoestringen flög inte heller den särskilt bra då den hade på tok för stora höjdroderutslag (rekommendationerna i bygghäftet läser man ju inte...). Med mindre utslag och accen ca 10mm längre fram flög den bra.

...Tycker bara accarna tar slut så fort..?!
*** Redigerat av jaka klockan 2013-08-06 23:52:16 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2013-08-12 18:11:57 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2013-08-12 18:25:48 ***

2013-08-06 19:34:01
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
svensk pylon
Skicka mail
Kul Janne!!
Är du anmäld nu till helgen nu då? Det kommer att köras F3D, RM i Q500,samt EF-1 i Ludvika i dagarna två. Anmälningar tas emot ända till fredag morgon så än är det inte för sent. 

Läs mer här: Svensk Pylon.









2013-08-07 01:04:08
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Tiden går fort när man har skoj!
Hur länge håller dina batterier Janne? Ladda inte ur dem med mer än 80 % ! Man bör lämna 20-25 % kvar när man laddar ur med hög ström.
/Lars

2013-08-07 18:07:06
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag har svårt att tänka mig att batterierna håller tio varv...

2013-08-07 20:18:22
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Uone
Skicka mail
Enklaste sättet att få reda på om acken räcker 10 varv är väl att vara med på en tävling och prova ;-)

Johan

2013-08-08 06:54:26
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Jag kan köra 14 varv i FAI banan (180x40) med min Shoestring med Turnigy 2650mAh.

Tänk på att acken behöver gå ett par laddningar innan den funkar fullt ut.

Köpte ett par 8x8E APC propellrar (kopior) från HobbyKing nyligen och har testat dom. Dom går exakt som orginalet.


If it´s too loud.....you´re too old

2013-08-08 15:44:04
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Räkan
Skicka mail
Det finns fortfarande tid att anmäla sig till våran tävling!

Kom och testa hur grejerna står sig i jämförelse, så vet ni ju

Ring mig så fixar vi några bra heat åt er .

Jag har bara två anmälda, så några till så blir det racing

Ring 070-26 89 124 i kväll eller i morgon på morgonen.

Med vänlig hälsning Jocke

2013-08-08 21:28:43
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur mycket laddar du med Jonas? 2,6A?

2013-08-09 13:26:53
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Jag brukar ladda med 2 ampere.

If it´s too loud.....you´re too old

2013-08-31 08:34:14
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
kawa
Skicka mail
Hej,
Är lite intresserad av att prova en E-FLITE - SHOESTRING 15E ARF ,

Jag tävlar inte i pylon,är den snäll att flyga i lite lugnare fart och går den att starta o landa bra på gräs?
Hur snabbt kan den gå med den setup ni kör med?

mvh kenneth,

2013-08-31 10:19:08
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Kompisen KristianB kör en snarlik kärra - en Hangar 9 Sundowner - och han har inga bekymmer med att flyga ifrån vårt gräsfält. Han har också en Eflite-rova i sin - likadan som Jonas tydligen brände vid nåt tillfälle.
Eftersom pylonkärror ofta är mera seglare än motorkärra vid landningen så har jag svårt att tro att de inte skall fungera bra att flyga lite lugnare med men det får väl Jonas svara på. Jag är också lite småsugen på en Shoestring men har lyckats avhålla mig hittills...:)
Roger
www.mcregor.se

2013-08-31 10:54:58
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail


Shoestringen går fint att starta och landa på ett normalt klippt gräsfält. Hon flyter lite i landningen men detta kan avhjälpas genom att programera in flapperons/bromsar. Vid broms så ska bägge skevrodren gå uppåt ca 4-5 mm och samtidigt ska  höjdrodret få lite dyktrim (ca 1-2 mm). Man få trimma in det hela genom att testa det på lite höjd. När man använder denna typ av broms så flyter kärran betydligt kortare i landningen. Fick tips av jänkarna som just nu flyger Hobby Kings nya EF-1a Invictus. Den kommer snart till försäljning. På promotion filmerna på webben så syns det att dom använder bromsen i landningen. 
If it´s too loud.....you´re too old

2013-08-31 10:57:36
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail


Shoestringen går fint att starta och landa på ett normalt klippt gräsfält. Hon flyter lite i landningen men detta kan avhjälpas genom att programera in flapperons/bromsar. Vid broms så ska bägge skevrodren gå uppåt ca 4-5 mm och samtidigt ska  höjdrodret få lite dyktrim (ca 1-2 mm). Man få trimma in det hela genom att testa det på lite höjd. När man använder denna typ av broms så flyter kärran betydligt kortare i landningen. Fick tips av jänkarna som just nu flyger Hobby Kings nya EF-1a Invictus. Den kommer snart till försäljning. På promotion filmerna på webben så syns det att dom använder bromsen i landningen. 
If it´s too loud.....you´re too old

2013-08-31 12:19:49
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Både Shoestring och Proudbird  går att flyga relativt långsamt med, om man är van vid snabba kärror som Super Quicky kärror (ca 225-250 km/h), men landningarna kräver mer planering än exempelvis en vanlig Q-500 kärra då de kräver längre och flackare inflygning (svårt att få ner farten).
Personligen tycker jag att Proudbirden är lite snällare i landningen än Shoestring men det kan bero på att min Shoestring inte är riktigt intrimmad ännu. Proudbirden har batteriet flyttat bakåt ca 30mm.

För att få ut något av dessa kärror bör man vara väl inkörd på lite snabbare flygplan av typ Q-500.


2013-08-31 18:34:46
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
kawa
Skicka mail
Hej,
Jag har ett ryggskott men det är ju snällt att flyga och landa,

Det kanske kan bli problem med att landa om dom kräver lång och flack inflygning,

kenneth,

2013-09-02 15:11:47
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Kika på den här filmen så ser ni hur snäll kärran är i landningen.

http://vimeo.com/58855602


If it´s too loud.....you´re too old

2013-09-26 04:49:06
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Joan
Skicka mail
Här är en kort filmsekvens jag klippte ihop från en flygning Andreas gjorde med sin Proud bird på MMFK fältet.

https://www.youtube.com/watch?v=zKJ3a6ViYw4&feature=youtube_gdata



*** Redigerat av Joan klockan 2013-09-26 05:23:57 ***
Stockholms bästa fält?? www.mmfk.se

2013-09-26 14:15:05
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Cox
Skicka mail
Ser det inte lite väl "snällt" ut för att vara ett pylon plan, eller luras man av ljudet?
Hur är prestandan jmf med metanol drivet?

/Kör så det ryker!

2013-09-26 14:49:24
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Vid pylon tävlingen i  Borlänge i Augusti testade jag att köra med min Shoestring i ett Q-500 heat. Upplevde att det gick i samma fart.



Kommer att testa att köra ihop med Q-500 nu igen vid pylontävlingen Pålsboda på Lördag, då med Gen-Ace batteri. Brukar köra Turnigy batterier från HK annars.






If it´s too loud.....you´re too old

2013-09-29 10:24:08
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Tävlingen i Pålsboda igår var lyckad.



Vi körde EF-1 och Q-500 samtidigt så att den elektriska instegsklassen fick mäta sig mot den metanoldrivna instegsklassen. MYCKET JÄMNT !!! De väl fungerande Q-500 och Shoestring med hjulkåpor höll precis samma fart. Heaten, som flögs av erfarna piloter som har tävlat många gånger denna säsong, var väldigt jämna. Det är alltså bara flygskickligheten som avgör mellan EF-1 och q-500.

Att min Proud Bird inte gick lika bra kan bero på två saker:
- Jag är en orutinerad flygare och jag flyger omvägar runt pylonerna.
- Min Proud Bird är fältmässig med stora hjul utan hjulkåpor.

Motståndarna med Shoestrings var Emil Broberg och Jonas Hagberg så det var givet att jag skulle komma sist.
Deras modeller väger knappt 1600 gram medan min med cellplastvingar och förstärkningar väger 1700 gram.

Skoj var det i alla fall och modellerna höll för 6 heat.
Lars

2013-09-29 12:00:48
RE: Proud Bird för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Racen vi flög igår var väldigt kul. Precis sådär jämna och tighta som det kan bli i Q-500 när den är som bäst. Trängseln i basen var enorm.

Nu vet vi att EF-1 planen går exakt i samma fart som våra Q-500 plan. Ca 178 km/h gick dom enligt radarn som vi använde igår.

Vi vet också att det går och köra lika fort med HobbyKings nya lågpris motor, fartreglage och Lipo batteri Nano Tech 4C 2700 65-130C. Jag testade Gen-Ace batteri i början och bytte sedan till Turnigy Nanotech batteriet (se länk nedan). Märkte ingen skillnad.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32746

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28766__NTM_Prop_Drive_Series_EF_1_Pylon_Racing_Motor_1300KV_930W.html?strSearch=ef-1

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24564__HobbyKing_70A_ESC_4A_UBEC.html

Tror att vi nu har lite mer fakta så att vi kan komma till ett beslut på pylontinget i höst.

If it´s too loud.....you´re too old