Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / E-flite Shoestring för EF-1 elpylon
2013-02-14 14:24:52
E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Igår var det äntligen "lådöppning" av min nya ARF model.



En E-flite Shoestring för den nya amerikanska elpylonklassen EF-1 som vi tänker prova på i Sverige.

Tävlingsklassen är tänkt att kunna flygas av vanliga sportflygare på vanliga klubbfält. Tanken är att kärrorna ska gå lagom fort (ca 190km/h) och inte bullra nämndvärt.



En av killarna som varit med och tagit fram modellen visar stolt upp en av de första prototyperna.



Modellen kan båda flygas som en pylonracer eller som en sportflyg maskin. Växla bara propeller.



Allt låg väl förpackat i plastpåsar. En mycket välgjord manual var med som beskriver allt man kan behöva veta för att lyckas med maskinen.

Byggsatsen är tillverkad i Vietnam.





Kunde inte låta bli att provmontera lite. Mycket bra passform och finish.



I denna tävlingsklass måste hjulen vara min 1.7cm breda, så sk "Pizza skivor" till hjul som dom flesta pylonkärror numera använder kan man glömma. Här ska det vara lite "skala look". En jätte läcker skala riktig pilot finns även i kabinen på modellen.

Hjulen som följde med var ovanligt lätta vilket är bra.



Vingprofilen ser mycket spännande ut. Här ska det gå lätt i luften.



Medans jag väntar på resten av prylarna dvs en lämplig elmotor, fartreglage och servon tänkte jag plåga er lite med historien bakom shoestring.

För er som inte vet så mycket om riktig pylon, så kan jag berätta att det sedan 40 talet funnits en riktig pylon tävlingsklass i USA som från början  hette "GoodYear" där små hembyggda flygplan med små fyrcylindriga motorer tävlar

1949 byggdes den första Shoestringen och med åren skulle det bli många fler.



För varje ny som shoestring som byggts så har dom blivit lite mer slimmade.




*** Redigerat av No4 klockan 2013-02-18 10:07:22 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-14 15:06:16
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
Mumsig kärra! Blir riktigt sugen på att hoppa på och testa denna klass. Får väl bli när man inte är a-lös...

Är planen testade för dessa hastigheter? Tänkte bara så de håller för hårda G tagningar i kurvorna:)


//Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2013-02-14 17:11:26
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Shoestring är läcker Jonas! Fast det blir en "Proud-Bird" för mig först; med OS motor!

Det finns faktiskt bara en "Shoestring"! Men originalet från 1949 har modifierars ett antal gånger.
På Jonas bild nederst ses "Shoestring" som den såg ut när planet hamnade på museum i mitten på åttiotalet (har för mig att det var då).

2013-02-14 19:21:17
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Miracle
Skicka mail
Nej, det kan inte vara korrekt. Shoestring är en konstruktion & inte en individ. :)
En snabb sökning på Google visar att det finns bra många Shoestring med olika regnummer.

http://1000aircraftphotos.com/Contributions/WadmanHenk/11623.htm
http://www.airliners.net/photo/Kreimendahl-Shoestring/1514491/&sid=8a1ca8e51bf6c3649dc9f522efd3b905
http://www.airliners.net/photo/Kreimendahl-Shoestring-IV/1145051/&sid=8a1ca8e51bf6c3649dc9f522efd3b905
http://www.airliners.net/photo/Kreimendahl-Shoestring/1088400/&sid=8a1ca8e51bf6c3649dc9f522efd3b905
http://www.abpic.co.uk/photo/1109517/
http://www.abpic.co.uk/photo/1095908/
http://www.airteamimages.com/kreimendahl-shoestring_N44JW_-private_111525.html
http://www.airventure.de/reno2005/f1/reno05_f1_2_2456.jpg
http://www.airbum.com/pireps/PirepShoestring.html

2013-02-14 20:52:35
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Mikson
Skicka mail
Minns Jakas Shoestring som var med i AOH 1994, riktigt snygg!



AOH 1/1994



/Micke O

http://bmfk.com/ 

2013-02-15 09:57:56
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Kärran är väldigt vridstyv och kraftigt byggd. Den ger ett väldigt bra första intryck.

Kroppen är gjord av plywood och balsa. Något kolfiber har jag inte kunna hittat någonstans ännu. Motorkåpan fram är gjord av glasfiber/epoxi. Vingröret är av aluminium. Vinghalvorna är jättefina och väldigt vridstyva.

För den som vill se hur kärran flyger så är den med på denna rullen, där dock en hel del annan amerikansk pylon visas.

http://www.youtube.com/watch?v=yBa1g-QnxNo


If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-15 10:15:19
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
E-flite brukar göra bra och vettigt byggda kärror så jag är inte förvånad. Måste nästan betraktas som ett fynd till det priset.
Blir det en OS eller en E-Flite-rova Jonas ?
Tydligen var OS-rovan i samma viktklass som E-Flites motsvarande så dom kanske är jämbördiga...
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2013-02-15 10:41:41
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Det blev en E-FLITE - POWER 25 BL , 1250KV 850 Watt från MFT. Jag ville vara lite annorlunda då flera av dom andra har valt OS motorn som man kan beställa av 3F.

Ska bli kul och kika på den.

If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-15 21:16:03
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Jag tror du har en vinnande kombination, Jonas. Du kommer snart att jaga ikapp nå'n Q500 kärra.
Lycka till! / Lars

2013-02-18 08:58:18
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail


I fredags kväll kunde jag äntligen få chansen att börja hopsättningen av modellen. Att kalla detta ett bygge är nog tveksamt. Hur som helst så är det ett väldigt trevligt arbete.





Började med landstället. Mycket välgjord lösning där allt nästan är med, dock  inte ett glas med bra sydafrikanskt rödvin. Plastkåpor som klipps till och sedan tejpas på plats är smart och enkelt, så att det går att serva sedan utan att man ska behöva bryta upp limningar mm.





När jag håller på och monterar hjulen på hjulaxlarna i svarvad aluminium så upptäcker jag första kvalitetsmissen. Hjulet går inte på axeln.





Efter lite mätning får jag förklaringen. Borrar up hålet i ena hjulet så är problemet löst. Däcken/hjulen är mycket lätta och fina och sitter i ett par mycket välgjorda hjulkåpor.



Man får väl vad man betalar för modellen kostade 1300kr inkl frakt mm.

Det hela blir faktiskt riktigt fint och går nästan för fort.





Provmonterade vingarna. Aluimniumröret som vingarna träs på var ca 1,5mm för långt och fick filas till. Låsning av varje vinghalva görs med ett klipps. Väldigt smart.



Att limma dit stabbe, fena och rodren med gångjärnen var väldigt enkelt, bara och följa manualen. Alla prylar är med. Man använder tunnflytande Cya lim och 15 minuters epoxylim.

Passade på att sätta på mitt pylonnummer 4 på vänster vinghalva.



Resultatet efter 3 timmars arbete. Nu är det bara och vänta på att motorn och servona mm kommer hem. Ca 860g väger kärran tom. Tror att jag kommer att hamna på ca 1570g flygklart.

Är lite sugen att köpa en byggsats nästa gång då detta går allt för fort och blir för dyrt timpris i hobbyrummet. Tror att detta bygget hade tagit 2-3 månader ( 100-150 timmar, ca 17kr per timma) i underbar hobbyrumstid annars då en komplett model kostar ca 2500 kr utan ackar. Nu hamnar jag kanske på 5-6 timmar (ca 416 kr/timma). ARF är perfekt för den som vill ha en ett flygklart fint plan fort och billigt. Tror totalkostnaden för att byga själv blir högre men kanske klappar hjärtat lite mer ner man gjort allt arbete själv.

Tuvärr så har jag dock efarenheten av att pylonkärror ej lever så länge, utan är en förbrukningsvara.


.

En av killarna (Robert Van Den Bosch) i Holland som brukar dominera i F3D pylon beättade att dom också kikat på denna klassen. Han har flygit en kärra som heter Pogo som säljs av Horizon Hobby och var mycket road.



 
*** Redigerat av No4 klockan 2013-02-18 10:06:26 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-02-18 10:08:30 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-18 11:57:56
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Ser ut att bli en väldigt trevlig liten racer, Jonas. Och jag måste nog tycka att du snarare fått mera än du betalt för när det gäller den kärran...
Roger
www.mcregor.se

2013-02-22 17:28:15
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Jonas,

Det går fort fram med ARF-monteringen för dig!! För min del har jag hållit på i 8 dar med det trevliga jobbet att bygga en cellplastvinge till min Proud Bird. Att skära kärnorna gick ju fort och att limma på fanér FÅR inte ta lång tid. Sen kom allt "underbart" pyssel med lister, servofästen och jättekladdet att limma ihop vingmitten med epoxylim. Detta kladd måste man göra även med originalkonstruktionen på Proud Bird men t.o.m. det slapp du med Shoestring. Den har ju separata vingar som sitter på ett genomgående rör och säkras med dom smarta klipsen.

Kom bara ihåg att trycka dit klipsen innan du skall flyga!
Lars

2013-02-23 09:26:53
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vad kör ni med för kontakter?

2013-02-23 15:40:43
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Skulle en sån här funka bra i Ef-1 pylon?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10942__Turnigy_Super_Brain_60A_Brushless_ESC.html

2013-02-23 19:46:07
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Skulle en sån här funka bra i Ef-1 pylon?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10942__Turnigy_Super_Brain_60A_Brushless_ESC.html


Fartreglaget ESC är en intressant del i drivlinan, eller setupen som den också kallas.
Denna ESC är mikrodatorbaserad och påminner om Castle Creation ICE-75 genom att Turnigy Super Brain har större programmeringsmöjligheter än Turnigy Plush som ser ut så här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32433__TURNIGY_Plush_60amp_Speed_Controller_NL_Warehouse_.html?strSearch=Plush
Super Brain sägs ha extremt låg resistans men trots det en Alu kylfläns (som inte syns).
Super Brain kräver programmering från PC medan Plush kan programmeras med programmeringskort.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31419__TURNIGY_BESC_Programming_Card_NL_Warehouse_.html?strSearch=programming
Super Brain finns bara i International Warehouse i Hongkong och om du skall köpa LiPo-batterier samtidigt så tar leveransen 4 veckor (Jag vet!). Plush finns i NL Warehouse i Holland som också har LiPo-batterier, t.ex.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32620__Turnigy_nano_tech_2650mah_4S_25_50C_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html
Super Brain duger säkert till EF-1pylon men jag skulle hellre köpa Plush. Jämför också priserna NL mot HK och tänk på att frakten från NL är billigare och ingen moms!

Jämn trottling är inget vi behöver i Pylon, en kontaktor skulle duga bra, men ESC alstrar ju trefas också!

Beträffande kontakter, lägg märke till vad som sitter på Nanotech batteriet. Det är två 4mm bullet-kontakter monterade i en dubbel plasthylsa. Denna konstruktion finns från andra leverantörer men då har plasthylsan andra dimensioner, vilket jag har svurit över. När du vill dra isär batteriet från ESC så kan du vrida dessa kontaktpar lite fram & tillbaka så glider de lätt isär. Köp en påse med 4 mm bullets och plasthylsor från HK i NL så får du ett bra system som inte gör kortis i första taget!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36264__HXT_4mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_NL_Warehouse_.html
Du behöver också 3,5 mm bullet-hylsor och krympslang för anslutningen till motorn eftersom det inte sitter några kontakter på ESC-produkterna. Egentligen borde det vara 4 mm här också så man kan ju byta om man vill…allt detta var inte , bara goda råd från en som har vandrat genom elträsket.

Det finns en tråd på Batteri/Eldrift som heter ”Kontaktvånda”. Där förs alla möjliga åsikter fram om kontakter och hur man kan modifiera dem för att det skall gå lättare att ta isär dem och sätta ihop dem utan att det blir kortis eller att kablarna lossnar. Läs inte den långa tråden utan gör bara som jag har skrivit ovan! Om du redan har läst tråden: ANVÄND ABSOLUT INTE SILIKONSPRAY PÅ KONTAKTER!!!!! Det bildas efter en tid oxid och silikonet kryper sakta omkring på elektroniken. Jag skriver några rader på den tråden också.

Det borde finnas barnsäkra kontakter för oss gamla kolvmotordiggare!
Lars

2013-02-23 21:59:53
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Träffade Jonas idag och fick glädjen att fingra på hans Shoestring. Riktigt fin kärra även i verkligheten. Även om jag inte tänker återuppta pylonflygandet (annat än inomhus) så blir man ändå lite sugen på en sån kärra. Tydligen är det lite struligt att få tag i E-flite-rovan f n men det finns ju en O.S-rova också...:)
Vi snackade lite om regelverket och tror nog båda på att följa det amerikanska som redan finns och inte börja tulla på det. Det skall bli kul att följa detta och se hur det går och om klassen kan etablera sig i Sverige redan detta år.
Roger
www.mcregor.se

2013-02-24 15:26:49
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Projektet har nu fått vila en vecka pga att jag ännu inte fått hem de resterande grejerna till bygget.



Ingen fara det finns många andra projekt i mitt hobbyrum som man kan jobba med under tiden. Igår kväll kom jag på att jag hade en extra hastightesmätare undanstoppad. Monterade in det lilla underverket i Shoestringen.



Ett pitorör fick göras av ett alu-rör. Lite slang inne i vingen leds till kortet. Har använt denna typ av hastighetsmätare i mina plan under ett par år nu. Fungerar jättebra. Jag har även en höjdmätare av samma fabrikat i min kastseglare.



Efter avslutad flygning håller man avläsningslådan mot en liten lysdiod på kroppssidan och vips så får man maxfarten eller maxhöjden från senaste flygningen.

Sådana här elektroniska prylar kostar minimalt nuförtiden och fungerar jättebra och med väldigt bra nogranhet.

Telefonen ringer då och då och snart är vi nog tiotal pylonflygare som håller på och sätter ihop sina E-F1or. En kompis från Dalarna ringde i förrgår och erkände att han också åkt dit och beställt en Pogo från Horizon Hobby.




If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-24 17:27:36
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej Jonas!
Vad har du för servon i kärran?

2013-02-25 11:08:16
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Har inte fått mina servon ännu.

E-flite/Horizon hobby rekomenderar JR servon till Shoestringen. 2st MN-48 till sida och höjd och 2 st DS-388 till skevrodren. Dessa servon är säkert mycket bra som JR servon alltid är. Jag tycker dock att JR servon är ett aldelles för dyra servon i förhållande till vad många andra tillverkare kan erbjuda.

Jag har valt andra betydligt mera privärda servon (mitt tycke. Kommer att återkomma till dessa när jag fått hem dom från HobbyKing. Jag har testat lite billigare servon ganska länge i olika plan med mycket bra resultat.

Kommer att använda XT-60 kontakter till min ack. Har dessa nästan överallt där det ska gå lite högre ström (över 10Ah) och är väldigt nöjd. Smörjer dom med lite vaselin så att den går lättare att få isär.


If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-26 08:27:57
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Igår kom äntligen paketet från HobbyKing med fler prylar. Jag beställde en hel del annat också.

Jag valde ett par servon som jag inte testat förut. Jag har dock köpt servon av dessa fabrikaten och blivit nöjd.



2st Turnigy TGY-390 DMH till höjd och sidroder. Ett snabbt och starkt digitalt miniservo.



2st BlueBird MS-555 DMG till skevrodren. Ett digitalt vingservo som borde räcka till mer en väl då man föreslog ett microservo från JR i manualen.



Installerade servona igår kväll och ska fortsätta ikväll med finliret mm.

En ny mottagare blev det också. Använder sedan ett par år FrSky 2.4 modul på min JR sändare. Har nog snart köpt 20st olika FrSky 2.4 mottagare. Prisvärt och välfungerande utrustning. Har inte haft något fel på denna utrustning ännu och har flygit nästan varje helg året runt med denna radion.



 
If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-26 08:44:15
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Miracle
Skicka mail
Byggtråden rullar på i bra tempo! :)
Kommer du använda reglagets inbyggda BEC eller blir det en separat? Det borde kanske vara fördel även för en pylonmaskin att gå upp till 6 volt för att få ut det mesta av servona?

2013-02-26 11:07:59
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Jag har valt att använda ett Turnigy Plush 60A fartreglage med en inbygd UBEC på 5V och 3A.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166

Den är med i den lista över grejjer som "jänkarna" rekomenderar att man kan använda i EF-1. Den var också väldigt prisvärd tyckte jag. Har tuvärr råkat ut för en del problem med att servon mm lägger av när jag använder 6V trots att tillverkare specar dom för det, så jag kör 5V.

Jag har även valt Turnigy ackar från "jänkarnas" lista. 2650 mAh 4 cells med  30C.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9266

Brukar köpa Turnigy Nanotech annars men tänkte följa deras råd så mycket jag kan.

Även denna ack var bra pris på. Blir dock kul och se om den är bra. Kanske beror det lite på användaren också så klart. Tyckte artikeln om Lipo ackar i det senaste numret i MFN var jättebra.

If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-26 15:24:22
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Tjena Jonas!
Vilka kontakter kör du med?
Funderar på att använda EC5 kontakter själv! Har använt sådana i min 50cc bensinare (LiFe mottagaraccar) och EC5 kontakterna "känns bättre" än de "långa röda 4mm HXT " som Lars föreslog.

2013-02-26 15:39:53
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Tjena Janne. Jag har sedan något år försökt hålla mig till XT-60 kontakter på nästan alla mina batterier över 10A. Under 10A kör jag med JST röda kontakter. 

Kolla in dessa skönheter.

http://www.youtube.com/watch?v=Q_SOsOHsxDE

http://www.youtube.com/watch?v=BKfEHbqH-3M

http://www.youtube.com/watch?v=sLZRrkNUuV8






*** Redigerat av No4 klockan 2013-02-26 16:02:50 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-02-27 19:31:07
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Tjena Jonas!
Vilka kontakter kör du med?
Funderar på att använda EC5 kontakter själv! Har använt sådana i min 50cc bensinare (LiFe mottagaraccar) och EC5 kontakterna "känns bättre" än de "långa röda 4mm HXT " som Lars föreslog.


Hej Janne!
EC5 är i princip 5 mm bullet kontakter. De har många kontaktpunkter och är därför ett bra alternativ för säkra kontakter. Har själv aldrig använt EC5 men om du trivs med dem så är de nog bra. "Mina" röda 4 mm kontaktpar är 8x17x50 mm när man har satt ihop ett par.

Annars rekommenderar jag Amirs råd i tråden Kontaktvånda.
Lars

P.S. Trevligt med reportage från fullskala F-1 i Reno och alla relaterade filmklipp på YouTube. Tack Jonas! D.S.

2013-03-01 08:01:14
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Monteringsprojektet av shoestringen har nu kommit en bit till. En del i min familj vet hur man ska vila upp sig under vintermånaderna. Det är helt otroligt hur bra en katt kan vara på att koppla av och vila....



Monteringsanvisningen som följer med denna modell är väldigt välgjord. Får erkänna att jag från början bara snabbläddrade igenom den.

Jag kikade nog bara mest på bilderna så där som vi riktiga karlar kan göra. Vi kan ju sätta ihop alla prylar utan anvisningar till skillnad mot en del andra i familjen.....

Jag har dock gjort ett undantag denna gång och lusläst den en gång till.

Allt av värde är med i den här. Roderutslagens storlek, servoarmarnas storlek och en massa andra riktigt bra tips är med.

Tom lite goda råd om hur man ska flyga taktiskt i pylon för att vinna och undvika kollisioner i racen. 

Allt är väldigt seriöst och välskrivet. Väldigt bra för den som är ny inom pylonflyget och även en hel del bra tips till oss gamla missbrukare.







Fartreglage och ackarna under lödning av mina kontakter.



Mitt farteglage ville inte gå in i hålet, då det var lite för stort. Skar bort lite trä i hålet och fick dit det efter lite jobb.





Passade på att limma in lite balsa förstärkningar kring nosspantet. Inbillade mig att det var bra för säkerhets skull.

Lackade allt i nosen med lite lamineringsepoxi. Köper det på biltema för ett bra pris.





Var ute på nätet och kikade lite nyligen och det är verkligen många nya vackra kärror på väg in i denna klassen.

Många flitiga byggare håller på och tar fram ritningar och byggsatser mm.



Polecat är en av mina favoriter. Hoppas man snart kan beställa denna byggsatsen, är lite "tveklyven" inför det här med en ARF modell.




*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-01 09:59:42 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-01 10:04:42 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-01 10:07:49 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-01 10:09:20 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-01 10:10:29 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-03-01 10:08:32
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Snyggt Jonas - men inte behöver du skyddslack i motorutrymmet för det finns ingen olja i acken...
När är det dags att flyga skönheten ?
Har ni planerat in några tävlingar ännu med denna klass ?
Roger
www.mcregor.se

2013-03-01 10:19:17
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Klart att man måste lacka motorrummet..... Svårt at bryta gamla vanor. Mår dåligt av att ta i olackat trä i flygplan utomhus..... Träet blir ju så fult efter ett tag.....

Lite tidigt ännu att se vilka tävlingar som det blir i år pga att många ännu inte haft sina årsmöten.

Den 4 Maj vid Pålsboda klubbens pylontävling så kommer det säkerligen att köras en del heat med våra EF-1or.

Den 25 Maj vid Ljungby klubbens tävling så ska det också köras elpylon.

Mer om detta kommer lite senare.

Fn väntar jag på min elmotor och propellrar. Provflygningen blir nog nu i Mars.
If it´s too loud.....you´re too old

2013-03-03 22:47:23
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej Jonas,
Du kan redan nu beställa byggsats till Polecat från www.rbckits.com/shop/index.php?_a=viewCat&catId=81 i Holland. De har också Little Toni och Tomcat. Vilken källa för byggsatser har du hittat?

Snyggt det där med rutig dekor. Jag letade efter originalmålningen på Proud Bird men hittade bara bild på en Q40 modell som sägs ha förbildens dekor:

Hemskt mycket jobb för en modell som inte lever länge vid tävlingar
Kanske nästa vinter om jag inte hittar på nå't bättre att göra då.
/Lars

2013-03-11 10:31:39
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Efter en paus i bygget och lite arbete med andra projekt.

En ny flygkropp till min 1/4 Mustang är under bygge. Lite annorlunda en små elkärror.





Öppningsbar kabinhuv som drivs med en luftscylinder ska det bli.




I slutet på förra veckan kom med motorn och propellrarna och det blev att lyfta ut Mustangen och ta in den lilla Shoestringen på byggbordet igen.



Lite mer prylar som kontakter, motorfäste och en propeller hållare med alu spinner var med.



Motorn är avsedd för EF-1.



APC 8x8E propellrarna är också de avsedda för elpylon.





Det var väldigt enkelt att montera motorn då innsats muttrarna redan var på plats i motorspantet. Alla skruvar, brickor och förlängnings rör av alumunium var med.

Man får själv löda på de små guldbelagda kontakterna på fartreglaget. Krympslagen var inte med men finns till ett bra pris på Biltema.



Det blev lite trångt med kontakten från batteriet, men fungerade. Mycket tutande och funderande innan fartreglaget var rätt innstält. Utrymmet i planet för Lipo acken är väl tilltaget och man kunde juster in TPn genom att flytta acken längst bak. Då kan man ha lite skumplast som deformationszon vid en ev krash så att acken inte tar eld då. Har sätt detta på webben. Tpn blev perfekt.



Min billiga (7 dollars) 38mm alu spinner från HobbyKing passade inte på motorn då hålet i adaptern var 3mm och den var alldeles för kort i bottenplattan. Blir nog att beställa en E-flite orginalspinner som kostar ca 22 dollar ändå.... Den lilla mycket välgjorda spinnern som följde med motorn får duga till börja med.



Efter en del pillande med roderutslagen i sändaren så var det äntligen dags för att åka ut till fältet.

I Fredags i -3 grader och solsken och vindstilla så provflög jag planet.

Lättflygen, snabb och mycket stadig. Mycket vacker i luften,  precis som en pylonkärra ska vara (Nästan som en Mustang).

Lite småfix kvar trots allt, som jag ska återkomma till snart. Ska ta lite fler bilder då från fältet också.

2 flygningar med 2 ackar på 13 varv vardera i pylonbanan blev 2100 mAh i en ack som är på 2650 mAh. Vill dock reservera mig från data då det var kallt och en Lipo alltid är lite seg vid kyla.  

Hittade lite ytterligare bilder på fina EF-1or som jänkarna gjort.



Tror det är en Shoestring detta också.








*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-11 11:20:53 ***
*** Redigerat av No4 klockan 2013-03-11 11:24:01 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-03-11 11:10:05
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Gee_Bee
Skicka mail
Jonas: Ta med dig kärran till klubben möte i kväll så vi får klämma och känna lite :
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-03-12 07:29:25
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Gee_Bee
Skicka mail
Igår fick vi klämmal lite på Jonas kärra: Den kändes välbygd och såg riktigt fin ut, men undra om No4 inte monterat staben upp och ned?
Köplusten blev påtaglig, även om man inet flyger pyulon så är detta säkert en riktigt rolig buskärra som kan transporteras hel i en normalstor bil. Byter man proppen ifrån 8x8 till en 9x6 så blir det säkert riktigt rolig att flyga. Det ända som bekymrade mig var vingbelastningen, den är inte riktigt som på en AVA, snarare som på en flygel...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-03-13 16:20:56
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Fasen också!! Då har Jonas lurat in en i elträsket...
Det blev en Shoestring!-Vilken kvalité! ...men Jonas!Jag fick inte med den snygga alu spinnern som syns på bild!
Är det kanske så att den kommer med om man köper E-Flite motorn?
Hälsningar!
Janne
Väsby Modell Flygare

2013-03-13 17:15:02
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
KristianB
Skicka mail
näääh, vart är världen på väg?

När till och med Jaka trillar dit, då är det bara att ge upp!


2013-03-14 07:21:29
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Den fina spinnern i Alu var inte med motorn heller . MFT håller på och tar hem den. Kostar dock skjortan, över 300 bagis. Tittar fn på alternativ i plast då jag tycker att det är lite för dyrt. Den är ju också ofta det första som går sönder i en krash.

Körde motorn häromdagen och mätte varvet på fullgas med APC 8x8E proppen. Den varvade 13600 varv/min (utan nitro).

Bytte även ut höjdservot som redan efter 2 flygningar och en del "micklande" i hobbyrummet hade ett allt för stort glapp i växellådan. Satte i ett HiTech 225 MG istället vilket brukar vara ett säkert kort.




If it´s too loud.....you´re too old

2013-03-14 12:01:51
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej Jonas,
Kolla vad MP Jet (MPJ) har i sitt sortiment av spinners. Dom brukar ha en hel del godis.
Förr köpte jag bl a deras folding-spinners härifrån och här kommer ett exempel på Alu-spinner från MPJ - MPJ 40 mm alu-spinner
Både HAB och MFT brukar ha MPJ-prylar.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2013-03-14 12:18:01
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Jo jag har kikat på den, men det ska vara en spinner med dia 1 och 1/2 tum (38mm). 
If it´s too loud.....you´re too old

2013-03-14 12:39:37
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej igen Jonas,
Både Robbe och Graupner har 38 mm alu-spinnrar för 5 mm axel - för att ta ett par exempel. Men dom kanske inte har "rätt" form (spetsig) ? I så fall är det nog bara att vackert slanta upp de 300 pistolerna om du vill handla hemmavid...:)
Annars så finns den att få tag i på Ebay - E-Flite EFLSP150B
Det är rätt artikelnummer såvitt jag kan se så det är väl bara att slå till...
Roger
www.mcregor.se

2013-03-14 16:40:48
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
kawa
Skicka mail
Hej,här är fler spinners alu o plast

http://www.sodersrchobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=494


//kenneth,

2013-03-14 17:01:17
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jonas! Så Turnigy servona höll inte måttet? Var det bara mässingsdrev rakt i lådan?
Det här med metalldrev är alltid knepigt!?? Det blir alltid mer glapp i en sån låda.Frågan är om man inte ska satsa på beprövade servon som Hitec, Futaba och JR (Spektrum)och välja servon med nylondrev.!?

Beställde Turnigy digitala 12g servon (2,2kg och 3kg) med metalldrev,de kostade bara ca fem dollar så det gör ju inte så mycket om det inte funkar 100%.
Hitec 82:or kanske funkar, men då är det metallåda igen...Någon som har erfarenhet av dessa?

Pyntade 300:- till MFT för spinnern! Måste ju bara ha den till "Shoestringen".
*** Redigerat av jaka klockan 2013-03-14 22:54:26 ***

2013-03-14 17:37:17
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Mikson
Skicka mail
 
Citat från: jaka

Hitec 82:or kanske funkar, men då är det metallåda igen...Någon som har erfarenhet av dessa?




Har dem i några combatkärror, mycket driftsäkra, dock lite glappa tycker jag...



/Micke O

http://bmfk.com/ 

2013-03-14 18:00:04
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Gee_Bee
Skicka mail
till en El-pylon behövs det väll knappast metalldrev. Små roderytor och inga vibrationer. Jag skulle satsat på ett servo mellan 16-20g. HS-81 måste vara en självskriven kandidat, billig, pålitlig och beprövad.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-03-14 22:57:02
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Ja! Med nylondrev blir ju växelådsspelet alltid tightare.

Någon som prövat JR S388 som det talas om i instruktionerna till E-Flite Shoestring? Lite dyra ca $70.00ST, men JR kvalitet kanske lönar sig..?

2013-03-15 15:33:27
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Cox
Skicka mail
Hitech's carbonite drev tycker jag är bra, det är starkare än nylon och ändå inte metall. Tror dock inte att det finns på HS81/82 och HS65 är kanske lite litet.

/Kör så det ryker!

2013-03-16 23:35:28
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Jaså du Janne,
Du övergav planerna på en Proud Bird för ett skosnöre. Vi får väl jämföra kvalité när vi träffas i maj.
/Lars

2013-03-17 18:48:38
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Näråå! Ska hämta en Proudbird hos Minicars senare i veckan.

2013-03-18 09:57:13
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Ankan
Skicka mail
Nu har jag fått äran att se Jonas flyga modellen i Söndags å kan säga att den flög mycket bra.
Nästan så man blir sugen på att skaffa något liknande ;p
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2013-03-18 10:00:07
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Gee_Bee
Skicka mail
Nja, jag börjar bli tveksam till detta med EF-1 Pylon. Det verkar som att kärrorna bara kan svänga till vänster, skall det verkligen vara så?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-03-18 14:34:46
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Har förståelse för eran avundsjuka. Hon är en riktig sötsak, alla kladdar på henne.....



Lite nytt på RCgroups om HobbyKings pågående projekt med sin ARF EF-1 snygging "Invictus". Kanske inte lika söt som en Shoestring men klart bättre en mycket annat.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1806527&page=6



Tuvärr ännu inget leveransdatum (ETA) ännu på planet eller motorn men det känns som om det närmar sig. Den nya motor verkar dom också redan ha fått godkänd om det som skrivs på nätet stämmer......





If it´s too loud.....you´re too old

2013-04-09 08:49:50
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Var ett tag nu sedan jag skrev om hur det går med elpylonprojektet.



Har nu flygit ett tiotal flygningar och trimmat in utslagen (expo och storlekar) och testat och flyga med lite olika tyngdpunkts lägen.



Efter en del pusslande så lyckades jag faktiskt få dit Alu spinnern från HobbyKing.

Köpte ytterligare ett batteri. Köpte ett Nanotech batteri. Ska bli kul och se om man märker någon skillnad.







Roade mig lite och gjorde om kabinhuven så att jag kan montera in min lilla filmkamera i stället för pilothuvudet ibland. Tänkte att det kan bli lite roliga filmsekvenser från tävlingsheat.





Flygfältet är nu snöfritt och årets första pylonträning är inplanerad till på Lördag. Ska bli kul och testa hur den funkar vid start och landning på gräs och vad det blir för tider i pylonbanan.




If it´s too loud.....you´re too old

2013-04-09 11:40:11
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kul Jonas!
På min Shoestring var hålen i hjulfälgarna snedborrade och det innebar att hjulen vobblade och tog i hjulkåporna. Fixades genom att sätta upp hjulen i svarven,borra och pressa i en bussning. Trots det tog ett av hjulen i hjulkåpan.

2013-04-09 12:30:13
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
hundrakg
Skicka mail
Jonas, märkte du nån fördel med att flytta runt CG ?

Jag tycker min flyger bra med rek. cg, dock är den lite känslig på höjden..

2013-04-10 08:57:45
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Dom flesta pylonkärror är ganska känsliga på höjden och tröga på skeven. Jag kör enligt anvisningen i manualen dvs 4-5mm upp och ca 3mm dyk (om jag minns rätt). Använder även en del expo på höjd, sida och skev.

Lagom skev utslag för pylonflygning är att det ska bli en ca 150m lång roll vid fullt skevutslag vid fullfart (djäkla såsigt).

Jag tycker att en intrimmad pylonkärra är helkass att flyga aerobatik med, då den är väldigt okänslig. I svängarna drar jag full höjdspak och får då en sväng med radie på ca 20-25m. Brukar därför alltid ha ett aerobatik läge ställt på en av switcharna på sändarn. Bra och ha i landningen och inflygning på trånga fält med träd och annat kul.

Är inte helt säker ännu på TPn. Ska lite testa mer under tävlingformer. Min nya Nanotech ack vägde 20g mer en dom andra.



If it´s too loud.....you´re too old

2013-04-25 08:14:21
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Nästa helg är det årets första svenska pylontävling hos Pålsboda klubben. Pålsboda ligger några mil sydost om Örebro inte så långt från Hallsberg. På Lördagen kommer det att finnas möjligheter att köra våra elpylon kärror i pylonbanan tillsammans med Q-500 kärrorna. På söndagen är det dom supersnabba F3D kärrorna som ska tävla.

Den sista tiden har jag försökt klämma ur lite mer effekt ur min "motorsetupp" för att få en lite snabbare kärra. Normalt tävlar jag sedan ca 20 år aktivt i F3D pylon och är ganska van att spaka plan som går över 300km/h så Shoestringen känns ganska långsam. För en som vill börja flyga pylon tror jag dock att den är perfekt med sina ca 180 km/h. Den är också klart snyggare en alla mina övriga pylonkärror fn , nästan som en Mustang. 

Jag är noga med att hålla mig till de amerikanska F1-E reglerna. Det finns dock en hel del man ändå kan göra för att få lite mera fart.



Läste på ett av alla röriga forum som finns att man skulle ställa om fartreglagets sk "timing" till High. Det verkar vara ungefär som "förtändningen" på en förbränningsmotor. Vid högt effekt uttag och höga varv på elmotorn så är detta ett bra läge. 

Var lite klurigt då mitt fartreglage ställs om genom att man följer en instruktion som följde med på ett papper.

Genom att lyssna på olika typer av pipande och pauser och genom att flytta gasspaken vid rätt ton så kunde man ändra programeringen. Inte så himla svårt när man kom på hur man gör och läste noga.
 


Vid "medium" timing så varvade min motor 13 700 rpm på marken efter att jag ändrat till "High" så varvade motorn 14000 rpm.

På forumen finns det fler tips om hur man kan få det att gå fortare, dock är jag lite tveksam till en hel del av dom, då det bara verkar handla om att köpa dyra värstingleksaker så att man kan skryta lite. Metoderna för att se om det ger något resultat och de mätdon som då används är ofta väldigt bristfälliga och jag tänker därför avvakta med att handla nya dyra "elleksaker" tills vi börjat tävla lite i verkligheten.


Jänkarna är nu i full gång med sin EF-1 pylontävlings sesong (har dom ingen vinter där) och jag hittade lite kul trådar på nätet om en av deras senaste EF-1 tävlingar med lite fina bilder.

http://www.nmpraforum.com/viewtopic.php?f=13&t=4536


*** Redigerat av No4 klockan 2013-04-25 11:04:54 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-06 14:39:06
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Nån som var i Pålsboda i helgen och kan berätta lite om hur det gick med EF-1-flygandet ?
Roger
www.mcregor.se

2013-05-19 10:53:56
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur f... kommer man åt batteriet i Shoestringen???
Skjuter jag fram motorkåpan (glasfiber)så långt det går (över den lilla försänkningen i huvdelen) så går det ju inte att skjuta tillbaka/lossa huven..?! Hur har de tänkt egentligen?
Det kan ju inte vara meningen att man måste skruva loss motorkåpan varje gång man ska byta batteri!?

2013-05-20 07:28:08
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail


Tror att du har monterat din motorkåpa för långt bak. Min huv har ett litet spel så att jag kan skjuta den framåt ca 3-5mm , huvens framtkant glider in under motorkåpan, och sedan lyfter jag huven i bakkanten så att den jättenklet kan tas bort utan att man skruvar med motorkåpan. Acken tar jag sedan ut bakåt uppåt jättelätt.

Hoppas du ser hur jag menar på bilderna. Lite knepigt att fota.


If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-20 10:49:57
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Halloj Jonas!
Kom på hur man skulle göra efter mycket funderande.Trycker jag ihop motorkåpan så kan jag trycka ner/fram huven så att den lossar baktill, men trångt var det!
Synd att det inte står något om detta i bygganvisningarna.

Vingbalken var förresten 3-4mm för lång på min kärra så vingarna gick inte att skjuta på helt. 

2013-05-20 12:37:49
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Jag hade också ett lite för långt alu-rör (vingbalk). Var ganska enkelt att fila ner det så att det passade riktigt.

Lite allvarligare tillbud råkade jag ut för i samband med att jag träningsflög innan förra tävlingen. Mitt motorspant lossnade helt då jag råkade stöta till spinnern/proppellern lite lätt i depån. Vid en närmare besiktning visade sig att det knappt var limmat, nästan inget lim i fogarna/ytorna. Står en del om detta på forumen. Ta en hammare och slå till lätt innifrån ackrummet på det så "skramlar" det loss.... Trots allt väldigt enkelt att limma dit det med lite epoxi. Jag har gjort lite förstärkningar där också.



Inte så kul om det lossnar när man ska köra om eller varva en  Proud Bird under ett race.....

Se till att bli klar med lacken nu så att vi kan köra något race i sommar.....


If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-21 21:54:33
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur f... kan man sätta dit ett så mjukt motorspant. Drar man insexskruvarna(3mm)så trycks aluminiumbussningarna in i motorspantet..!
Någon som har en bra lösning på det här?

2013-05-22 10:20:49
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Har kört ett 30 tal flygningar nu med min maskin och har inte något problem eller tecken på att mina Alu rörbitarna mellan motorn och spantet trycks in i spantet ännu. Har tagit loss motorkåpan och kollat att de 4 M3 bultarna som håller motorn inte lossnat ett pat gånger.

Kan hålla med om att det inte är "finsk flygplywood" kvalitet på plywooden i spantet mm på den här modellen, men tror att det mesta duger ändå. Man får ju vad man betalar för. Jag har visserligen lackat mitt med lamineringsepoxi för att retas lite med alla elflygare.

Har följt en del klagomål på nätet på denna modellen och håller inte med om att Alu stället är för mjukt tex. Tror att dom måste lära sig landa som folk istället.

Vingröret i Aluminium påstår en del att man måste byta pga att det är för klent. Har hitills inte kunnat se några täcken på att det krökts. Brukar rulla det på en bordsskiva efter varje flygdag. Hitills är det oförändrat. Tror att det kan vara rörets infästning i kroppen som kan vara den svaga länken. Har limmat lite extra där.
 
If it´s too loud.....you´re too old

2013-05-22 10:28:16
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej,
Jag, som har svårt att landa mjukt, ser gärna att det är rejäla grejer framtill. Har i min Proud Bird märkt att nosspantet är mjukt vilket underlättade att dra i islagsmuttrarna. Om du Janne gör som Jonas föreslog, knackar ur nosspantet för att kunna limma fast det ordentligt, så kan du ju göra ett nytt av hård plywood. Då kommer du åt att slå fast muttrarna i den hårda plywooden innan du limmar fast spantet.

Det skall var fältmässigt!
Lars

2013-05-22 14:16:56
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag jag får nog  byta ut det tvådelade främre spantet mot ett björkspant.Alu bitarna skjönk in nästan en millimeter när jag drog med fast motorn vilket innebar att spinnerns passform mot motorkåpan blev noll.

2013-06-07 08:43:14
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Nu har Hobby King fått fram en godkänd motor igen som förhoppningsvis håller bättre en den gamla.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28766__NTM_Prop_Drive_Series_EF_1_Pylon_Racing_Motor_1300KV_930W.html

Priset är väldigt bra men sedan tillkommer ju förståss frakt, tull mm.

Passade på och beställde en medans den fortfarande finns på lagret med ett till fartreglage.

Ska bli kul att jämföra med min E-flite motor.


If it´s too loud.....you´re too old

2013-06-10 17:00:05
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det verkar som att 8x8E APC finns i två versioner,en med tjock och en med tunn mittdel.
Fick hem en tunn prop från MFT idag, de tjocka kom från USA (och jag tror de är de senaste 8x8E).

2013-06-10 20:55:09
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Ja,
De tjockare är nyare. Jag upplever att de har lite tjockare blad också. De tunna bladen kan gå av när man drar åt propellermuttern
Har nyligen köpt APC 8x8E från 3F och från HAB. Båda levererade den tjocka versionen.
/Lars

2013-06-10 21:43:28
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag blir tokig!
Försöker få mitt fartreglage (Turnigy 60 plus)att fungera.
Det bara låter Beep...Beep...Beep and so on... när jag gör som det står i beskrivningen...och motorn står still men...när jag kopplar in sladden med torusringen på "throttelkanalen så funkar allt bra, motorn går. Men i beskrivningen så står det att den sladden ska gå till "Power" alltså till "batteri" på mottagaren...
*** Redigerat av jaka klockan 2013-06-11 08:44:02 ***

2013-06-10 23:35:21
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Om det är trottelkabeln så skall den väl rimligen gå till trottelkanalen. Plus och minus på mottagaren är ju normalt parallellkopplade till alla kanaler så "power" har du på alla kontakter. Men signal från trottelkanalen har du ju bara på ett ställe...
Roger
www.mcregor.se

2013-06-11 08:38:06
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
No4
Skicka mail
Hej Janne.

Har samma fartreglage. Var lite strul innan jag fick det och fungera. Mycket pipande och testande blev det. Jag kör alltid motorn utan propeller när jag programerar/testar efter att en lömsk Hacker elmotor sågade upp min arm rejält.

Viktigt att man följer manualens olika programerings steg.

Servo sladden från fartreglaget ska in på trottelkanalen.

Viktigt att man satt trottel utslaget (travelling) 100% upp och ner i sändaren annars fattar/funkar inte fartreglaget och programeringsmoden startar inte.

"Programerings moden" startas genom att man har gasspaken på fullgas när acken ansluts. Sedan styr man programeringen genom att dra ner gasspaken till tomgång i vissa "programtutsteg" dvs pipande i olika toner. Man måste följa med i manualen och vara lite lyhörd.

Jag körde med "low timing" i början och fick bara 12500 rpm med 8x8. Efter att jag programerade om till "High timing" med slow start (långsam acceleration till fullgas) så fick jag ur motorn 14100 rpm. 

Har skaffat en lite värre ack nu (100C)/100C !!!) som väger 315g till Säter tävlingen och ska se om jag inte kan ge igen efter att blivit frånåkt av Proud Birden från Pålsboda.
If it´s too loud.....you´re too old

2013-06-11 08:42:15
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bilden i instruktionerna säger att man ska koppla in servokontakten från fartreglaget till "Power"på mottagaren!
"Power" tolkar jag som att kontakten ska in i batteriurtaget på mottagaren,men där funkar ingenting.
Däremot funkar det om jag kopplar in kontakten på "Throttle" på mottagaren.
Hjälp!!!!

2013-06-11 10:11:47
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
McRegor
Skicka mail
Hej igen,
Är det "servokontakten" från fartreglaget så skall den givetvis anslutas till "Throttle" på mottagaren. Strunta i vad dom skrivit och anslut så att det fungerar. Har du inte kört nån elkärra tidigare, Janne ?
I "Power" i mottagaren så är ju bara plus och minus utkopplade så det är givet att fartreglaget inte fungerar där.
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2013-06-11 11:33:40
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!

Tack! Då vet jag.
Men hur kan man skriva så konstigt i en anvisning ..?

2013-06-18 23:44:24
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hur har ni gjort? Har ni frilagt de ventilationshål som finns baktill/undertill i kroppen på både Shoestring och Proud-Bird?

2013-06-20 12:02:55
RE: E-flite Shoestring för EF-1 elpylon    
Lars 41an
Skicka mail
Hej!

På Proud Bird har jag tagit upp hål framtill på "kindknotorna" för att förbättra kylningen av motorn. Utlopp för den kylluften är till största delen under/bakom motorkåpan. Motorn är den del av elektroniken som drabbas hårdast av upphettning.

Lite luft går bakom motorn in i kroppen och kan kyla fartreglaget. Jag har frilagt ventilationshålen baktill under kroppen för att denna luft skall slippa ut. Då blir trycket i kabinen lägre så att risken minskar för att kabinhuven skall flyga av.

I Proud Bird får batteriet ingen kylning. Det är dock en klump med stor massa (~300gram) så den hinner inte bli varm på de 2 minuter som ett heat tar.

Nästa tävling är i Säter den 6 juli. Glad Midsommar!
Lars