Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Byggforum / problem att skära foam...
2013-01-26 09:17:31
problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Hej alla duktiga!

Efter att jultomten kom med en ny laddare med "foam cutting program", fanns det ingen ursäkt längre. Det var dags att försöka bygga i cellplast...

Jag skissade upp en Edge 540 med ca 1200mm i spännvidd som övningsprojekt. Det kommer en byggtråd var det lider, men först måste jag lära mig hantera sågen...

Mitt problem då? Jo jag får inte riktigt till vingarna... (Har gjort 2 försök)

Sågen tar en genväg genom friggon på framkantens undersida. (Se bild).



Jag använder en undermall för att skära och en enkel enkel fulkopia på en feathercut. Jag har helt enkelt kopierat alla tips jag kunnat hitta på nätet :-)
Sågen hänger i en lina från taket när jag skär.
Har ca 2A genom tråden (14V). Vad gör jag för fel? Väger sågen för lite för att "trycka ner" mot mallen, eller har jag för hög ström så att den skär för fort?
Eller är det nått annat jag inte tänkt på?

/Robban

Se min skapelse nedan... 







Sågen har jag gjort av vp-rör och enklast möjliga konstruktion.




2013-01-26 09:56:05
RE: problem att skära foam...    
kent-vedum
kent44@live.se
Hej av egen erfarenhet i detta ämne så måste skärtråden vara ordentligt spänd ca 5kg drag,så du får byta ut pvcrören mot 5-6mmpianotråd om du har metallbom så glöm inte att avisolera ett av elanslutningarna,sedan detta med skärhastigheten får man prova sig fram,vid sprygelmallarna brukar det alltid smälta ur mer cellplast då den fria delen av tråden blir varmare detta avhjälps med en bit koppar eller mässingplåt som kyler ned kantaltråden vid mallarna.Har man en ställbar tyristorregelerad matarspänning så underlättar det.har erfarenhet sedan 1963 MVH kent,Ring 0512-40786 om resultat

2013-01-26 10:41:40
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Tack Kent. Kollade draget i bågen lite grovt (genom att ställa den på en våg och trycka tills kantahltråden blev slapp).

Spännigen var ca 1kg. Kanske skall bygga mig en riktig båge ändå :-)

Men faktum är att tråden inte följer mallen och det borde väl inte ha med trådspänningen att göra?

/Robbna

2013-01-26 10:47:01
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Nått tips på var man får tag på 6mm pianotråd? Byggvaruhus? Bauhaus verkar inte ha, och jag vill helst slippa ta mig till en hobbyaffär inne i stan.

2013-01-26 12:57:04
RE: problem att skära foam...    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Du har också rätt i att bågen kan väga för lite.
Har du för hårt drag på bågen kan det också skapa "genvägen" (vilket egentligen är att tråden går den "raka linjen" till draget), trixet är att vikta tillräckligt tryck mot mallen (utan att det går för tungt mot mallen)samtidigt som draget i bågen inte får bli för stort, allt kontra mot vilken värme man har på tråden. Krävs lite tester för att få till en bra kombo.
Skulle faktiskt tro att din "dragstång" i furu kan väga för mycket, själv hade jag en tunn alu profil som "dragstång"


Lycka till/Johan

2013-01-26 14:19:34
RE: problem att skära foam...    
Flygsmurfen
Skicka mail
Ett helt annt tips: Släng bågen.
Jag har skurit alla mina vingar på ett betydligt lättare sätt. Skall försöka förklara.
Gör en komplett mall av vingroten.
Montera denna på änden på ett cellplastblock med undersidan ca 5  mm över bordet och bakkanten ca 3 mm in på blocket (hoppas du förstår hur jag menar ?).
Använde träskruvar för detta.
Skär till blocket så att det blir ca 20 mm längre än den slutliga vingen.
Detta för att du skall ha skärmån för v-form, vingöron mm.
Placera blocket på ett bord med den sida som bakkanten pekar mot lagd parralell med bordskanten.
Tyng blocket med vikter så att det ligger still. tex 5 l-dunkar m vatten.
Spänn en kantahltråd helt paralell med blocket/ bordskanten på följande sätt.
I änden mot dig sätter du en bit rundstav att hålla i,i andra änden sätter du en lång lina.
Bortre änden på linan sätter du fast och justerar i höjdled så att tråden när den är spänd ligger parallell med bordsytan.
Kort lina = avsmalnande vinge, längre lina = mer jämtjock vinge.
Sedan spänner du tråden, strömsätter den och börjar skära sakta utmed mallen,
Du får testa dig fram till rätt tråd/ strömstyrka/ skärhastighet.
Se till innan du böjar att sladdarna till tråden inte fastnar i något och att du har svängrum att röra dig.
Du drar tråden mot dig och spänner, för den frammåt över mallen mot framkanten, där saktar du in och rundar långsamt så att hela tråden hinner med.
Vid slutet saktar du in och drar ur hela tråden samtidigt ur cellplasblocket.
Har du gjort rätt är det bara att dra ur en perfekt vingpanel ur blocket.
Små "kullar" mm är lätta att slipa bort med medegrovt papper. SEdan trimmar du bakkanten med stållinjal och vass kniv.
Sedan gör du om processen med mallen monterad på andra sidan blocket, då får du en vänster och en höger-vinge.
Detta resulterar i en vinge som är rak i bakkant och med svagt bakåtsvept framkant.
Detta justerar du då du lägger upp panelerna och skär ev v-form mm. Då vrider du panelen tills vinklarna blir som du vill ha dem.
Lite svårt at beskriva detta i text, hoppas du förstår vad jag menar här?
Metoden med båge är bara nödvändig då du behöver ha en vinge som är helt jämntjock och med konstant korda.
Detta behövs ju oftast inte om du bara skall bygga en "söndagsflygare".
Gör du en lång tråd, t.ex över en hel balkong eller ett garage blir skillnaden i rot/ spetskorda mycket liten.

Vill du ha en snygg "ände" på vingen, typ Pipercubb (passar ej till din Extra) så lägger du vingen med spetsen stickandes ut över bordskanten.
Spänn tråden vinkelrät mot vingen.
Skär underifrån och upp i 45° vinkel upp och ut mot vinspetsen, då får ett vingöra som ser fint ut. Man får göra en mall av kartong eller liknande.

Skära foam är kul, planet växer fram fort.
Lycka till och posta gärna frågor och bilder på dina frammsteg.
Du får offra några foamblock till du kommer på hur det skall göras, det är inte svårt.

// Mats W

2013-01-26 15:18:18
RE: problem att skära foam...    
McRegor
Skicka mail
Nu är det länge sen jag skar vingar men jag håller i stort sett med Mats W.
Det enda är att jag kontaktlimmade mallarna mot änden av vingen - mallarna som jag endera gjort i flerskiktig plywood eller alu-plåt. Sen lät jag alltid bakkanten på profilmallen löpa ända ut så kan man låta änden på mallens bakkant sluta nån mm utanför blocket så har man ett bra läge att starta på. Man brukar ju ändå skära av en bit längst bak på vingen och lägga in nån form av bakkantslist eller göra skevroder.
Jag hade alltid en enkel båge som i mitt fall var en gammal pilbåge som jag spände in Kanthal-tråden i - och det fungerade utmärkt.
Men det är en hel del träning som krävs och inte minst om man skall skära vingar med olika korda i rotsprygel resp spetssprygel. I de fallen så brukade jag märka upp kordan i mallen i t ex 20 delar och kunde man då få en kompis att hålla i ena änden så var det bara att räkna in del för del så fick man ofta ett bra skärresultat.
Lycka till hälsar
Roger
www.mcregor.se

2013-01-26 16:49:20
RE: problem att skära foam...    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Kom på en sak till.
Jag har även jag en fulkopia feathercut så som du och har provat lite olika varianter även om det var många år sedan nu jag fipplade med den.

När man som du (och som även jag provat) hänger bågen i taket får man problemet att när bågen är bakom upphängningspunkten har man ett adderat tryck på tråden, viket ger en stor risk för att tråden inte löper rakt genom friggoblocket och kärnan får en timglasform(viket även uppstår om du har för dålig spänning på tråden som slackar när den blir varm(eller för stort drag i tråden)).

Och när bågen är framför upphängningspunkten så får man ett motdrag i bågen som ökar med avståndet och som vill dra tråden till en högre linje närmare den nivå som draget ligger på. Effekten är att det krävs mer vikt på bågen (vid tråden) för att motverka den "hängmatta effekt" som skapas, och på desto större avstånd från upphängningspunkten du kommer, desto större vikt behövs, och större vikt på tråden kräver slätare/bättre mallar för att inte få tillfälliga stop och stor avsmältning som följd...

Originalet har väl ett centrum placerat hjul (modell sporrhjul)som bågen löper på, och vid skärning är största problemet att få en friktionsfri rörelse i sidled som uppstår vid större avsmalning på vingen, jag skulle nog rekommendera att gå över till att kopiera även den delen på din anläggning och att lägga en del tid på att få till en riktigt bra funktion på hjulet.

Har förövrigt (vid de enstaka tillfällen jag skurit på sistone) skippat anläggningen och kört på "frihand", har hängt bågen som du i taket för att sedan   dra tråden med fingrarna (har isolering mellan mot värme och spänning), ett par torrkörningar innan man slår på spänningen för att få känslan av avsmalningen sen brukar det gå bra.

Bara lite att tänka på/Johan

2013-01-26 18:05:30
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Tack för alla tips.

Jag har sett metoden som du beskriver Mats och den verkar ju enkel. Anledningen till att jag valde en annan metod är att jag gärna vill få in lite skankning (skevhet) i vingen så att spetsen har lägre vinkel mot vinden än roten. Vet inte om det gör så stor skillnad på ett plan på 1200mm... Om jag inte får till det med det som finns kvar av min skiva går jag över till din metod.

Bra tips Johan om att inte hänga upp bågen. Jag har ett lite för litet bord egentligen och det var därför jag valde den lösningen... Och jag trodde att min dragstång vägde för lite så jag har tom hängt på en tyngd på den... Skall genast prova med att "lätta" dragstången...

Tänk vad bra att detta forum finns... Hade säkert gått åt ett par skivor extra om jag inte fått bra tips.

En annan fråga medans jag är på gång: Nu har jag tänkt skära ut vingarna i expanderad foam och kroppen i extruderad... Varför vet jag inte riktigt, det bara kändes bra så :-) Några kommentarer på det?

/Robban

2013-01-26 21:24:23
RE: problem att skära foam...    
McRegor
Skicka mail
Hej Robban,
Jag ser inga problem med att bygga in en skränkning i vingen även om man skär den som Mats och jag brukar göra. Det är ju bara att "tilta" centrumlinjen i ytteränden av blocket enligt den skränkning man vill åstadkomma och sen limma fast mallen centrerad runt den "tiltade" linjen så får man ju rätt skränkning.
Roger
www.mcregor.se

2013-01-26 22:01:50
RE: problem att skära foam...    
Mikson
Skicka mail

Kör med en hembyggd båge när jag skär vingar, ja kroppar med för den delen.
Som strömkälla kör jag med ett 12V/14Ah batteri, strömmen justerar jag med en 12V vrid-dimmer, funkar hur bra som helst...




/Micke O

http://bmfk.com/ 

2013-01-26 23:24:11
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
OK, Roger. Du menar alltså att man pallar upp foamblocket lite i ena kanten så att det blir lite "vridet". Sen skär man och när man skurit klart har man en skränkt vinge.... (åt fel håll om man inte tänkt rätt :-) )

/R

Tack för tipset Micke, en sån får det bli när jag hittar lite tjockare pianotråd.

Jag körde vidare med min båge i kväll och fick till det ganska bra tillslut. Vid skärning av det undre snittet ställde jag bågen nästan rakt upp så jag fick mycket tryck mot mallen, och vis skärning av det övre snittet (där bågen skall gå "uppåt" lade jag bågen ner så att trycket mot mallen  lättade...) D

Kul det här! Nu skall jag bara lära mig och klä allt... Och hur får man in ett aluminiumrör i vingen...

/R

2013-01-27 02:08:19
RE: problem att skära foam...    
Mikson
Skicka mail
 
Citat från: robspace

Tack för tipset Micke, en sån får det bli när jag hittar lite tjockare pianotråd.


/R


Jag använder mig av en stålsträng från en gitarr.





/Micke O

http://bmfk.com/ 

2013-01-27 12:20:07
RE: problem att skära foam...    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Röret får du in genom att tillverka två sådana här skärmallar.


Snygg Paint bild va

Skär av kärnan där röret skall sluta och fäst en mall vid snittet och den andra på roten.
Använd med fördel din metod att hänga bågen i taket och för tråden med bägge händerna.
För ner tråden genom slitsen, och dra runt ett par varv, trä ur tråden, blir kanon.

Om du har tänkt dig delbar vinge kommer du att behöva ett ytterrör att limma in i vingen för att inte trasa sönder friggon vid montering, men kärran var väl inte mer än 1200 så det blir väl hel vinge misstänker jag.

/Johan

2013-01-27 14:52:15
RE: problem att skära foam...    
Flygsmurfen
Skicka mail
Några fler komentarer:
Ang skränkning: Jag har aldrig byggt en skränkt vinge.
Jag undviker att flyga nära planets stall-gräns så slipper jag problematiken.
Nu är jag lite generell och givetvis är det olika behov av skränkning på olika maskiner.
Roger tipps ovan var annars mycket bra.

Finnish före klädsel:
Medelgrovt sandpapper över hela vingen för att ta bort ev ojämnheter och "skär-sgägg". Gropar spacklas med t.ex Alcro lättspackel. Samma typ som man har på väggar innan taptsering.

Klädsel:Om du lyckas hitta den typ av brunt omslagspapper som har en tydlig linjestruktur skall du ta hela rullen och springa.
Om någon hittar det; posta här tack!!
KLär du med detta papper med ränderna längs med vingen får du garantrat en helt rak vinge efter klädseln.
Andra sorter kan ge sned eller böjd vinge som du får blöta om och torka med hårtork för att räta ut.
Papperet skall vara 100% genomblött innan du börjar, deta är mycket viktigt.
Palla upp vingen i ändarna under torkningen så att den torkar jämt.
River du kanten på papperet får du en nästan osynlig skarv, Klipper du får du en tydlig skarv.
Nämda papper har en matt och en blank yta, bred ut papperet med blanka ytan upp, fukta rejält, vänd, fukta igen och vänta 5 min.
Jag brukar klä hela vingen i ett svep.
Börja med att lägga vingen upp och ned på pappert ca 20 mm in från kanten.
Vik över kanten upp på undersidan av vingen bakkant.
Sedan trycker du vingen mot dig samtidigt som du låter den rulla runt och omslutas av papperet. Pressa försiktigt bakåt utmed vingen för att få ut luft och limblåsor.
Riv papperet i bakkanten och stryk lim över hela bakkanten utan på papperet.
Vingen ser rätt "muggig" ut i detta läge men när den torkar kommer du att bli glatt överraskad.
Klä inte ända in till vingroten utan lämna ca 20 mm till kanten.
Denna bit klär du efter att du limmat ihop halvorna, PU-lim är bra för detta då det fyller bra. Vitlimm är helt ok om det är bra passning, låt det torka länge bara.
Förstärk gärna med lite epoxy och glasfiber i skarven.
Klär du ända in kan du få deformering i den bakre smalare delen när vingen torkar, papperet har vissa krafter när det krymper.
Torkat limdränkt papper kan slipas lätt med fint sandpapper till slutlig finnisch efter torkningen.

Limmet:
Många förordar vanligt vitlimm som man spär med vatten.
Detta fungerar säkert men jag föredrar vattenbaserat lim för våtrumstapeter.
En burk håller i flera år och du har precis rätt konsistens från början.
Blir nog billigare också? Resultatet blir perfekt.
Du applicerar limmet med bred mjuk pensel.

Jobba på och posta mer.
Det är kul at följa dina framsteg.

// Mats W

2013-01-27 16:15:02
RE: problem att skära foam...    
McRegor
Skicka mail
Hej igen,
Nej - du skall inte palla upp blocket men i vart fall jag brukar rita en linje på varje ände av blocket, mitt i blocket, som jag sen centrerar spryglarna/mallarna runt. Men vill du skära en skränkt vinge så ritar du inte linjen i ytteränden av blocket parallell med över och undersidan utan du "höjer" sprygelns centrum i bakkanten med de millimetrar du vill skränka vingen.
Men åter - det är många år sedan jag skar vingar men några små minnesfragment finns fortfarande kvar...:)
Roger
www.mcregor.se

2013-01-27 16:35:29
RE: problem att skära foam...    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: Flygsmurfen
...Klädsel:Om du lyckas hitta den typ av brunt omslagspapper som har en tydlig linjestruktur skall du ta hela rullen och springa.
Om någon hittar det; posta här tack!!....


Sök efter Kraftpapper, så skall du finna... ;)
T.ex här...

Som en liten kul sidoeffekt när jag letade exempel på kraftpapper, snubblade jag över detta: http://www.billerud.se/Media/Nyheter/2013/Gar-det-att-bygga-ett-flygplan-i-well-som-faktiskt-kan-flyga/

2013-01-27 20:12:35
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Fantastiskt!!! Ett stort TACK!

Det går sakta framåt... Blir en del svinn med det gör ju inget bara man kommer vidare...



Nu har jag 2 vinghalvor som känns värda att jobba vidare med. Lite "randiga" men det blir nog bra om man slipar lite. Det kommer faktiskt att bli en delbar vinge, mest för att jag vill känna på den konstruktionen (och för att man enkelt kan ändra attackvinkel på vingen om det blir fel... Bara att "flytta" hålet för den bakre pinnen på vingen.

Nu har jag full koll på hur röret skall in i vingen! Tack!

Klädseln blir som ni föreslår papper. Nu vet jag vart jag skall köpa det också...

Jag skar ut blocken samtidigt ovanpå varandra. Jag valde sen att lägga mallarna några millimeter utanför blocket så att båda vinghalvorna blir exakt lika stora. Jag har sett att en del gör blocket bredare än vad vingen skall vara, men mitt sätt känns mer kontrollerat... Det skall ju ändå på en framkantlist.  Kommentarer på det?






Cutting in action...


2013-01-27 21:05:40
RE: problem att skära foam...    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hemligheten att lyckas skära vingar i cellplast ligger i att hålla i skärtråden! Man ska inte hålla i bågen när man skär!
Bäst är också att ha mallar som du har ,dvs en mall som vilar mot underlaget. Har man sådana mallar(två stycken) kan man trycka hur hårt som heslt med skärtråden utan att mallen rör sig,vilket lätt inträffar när man använder en hel sprygelmall som sätts fast med spik eller skruv på ändytan av cellplasten.

Häng allså upp din skärbåge i taket med en lång fjäder ca 20cm lång, Nu är din båge fjäderupphängd och du kan dra ner den några centimeter när du ska skära. För att hålla i skärtråden så tar du två stycken keramiska motstånd ca 3-5cm långa och tar ur den lösa kärnan av tråd/keramik. Trä på dessa "motstånd" på skärtråden så har du något att hålla i när du skär.
Du kommer att upptäcka att det går mycket lättare att skära nu!

2013-01-27 22:29:07
RE: problem att skära foam...    
vikmannen
Skicka mail
Ang. papper med ränder. Clas ohlsson säljer "presentpapper" som är brunt med tunna ränder.19:90 rullen. Jag har klätt en combatmaskin med detta och det fungerade mycket bra.

Även jag har byggt en fulkopia av feathercut :-)



Fast nuförtiden har jag gått över till cnc-skärning.


*** Redigerat av vikmannen klockan 2013-01-27 22:47:53 ***

2013-01-28 12:29:41
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Vackert.

Har surfat en del på cnc diy's men har inte riktigt tiden att bygga och sätta mig in i all mjukvara.

En fråga till. Skall börja skära ut mallar till kroppen, och funderar på vad man skall använda för material?

Körde plywood 2 mm till vingmallarna men en edge har ju en rätt fet kropp och mina plywoodflak är bara 10 cm breda... 

Tips på billigt material och vart man köper det mottages tacksamt!

2013-01-28 14:36:41
RE: problem att skära foam...    
Mikson
Skicka mail
 
Citat från: robspace
En fråga till. Skall börja skära ut mallar till kroppen, och funderar på vad man skall använda för material?



Gå till en byggfirma och kolla om du kan få tag i spillbitar av plywood, 4-5mm tjocklek funkar lysande, annars kan du använda dig av hård kartong, eller är om du vill ha mallar som håller livet ut så kan du göra dom i alu-plåt eller vanlig plåt om du har tillgång till det...



/Micke O

http://bmfk.com/ 

2013-01-28 16:14:05
RE: problem att skära foam...    
Flygsmurfen
Skicka mail
Sök efter Kraftpapper, så skall du finna... ;)
T.ex här...

Jocke! Är du 100 på att det är den randiga typen?
Kanon i så fall.

Vikmannen ! Datastyrt är fusk...(Intee avis :-)

Robban! I en så liten vinge behövs det inget trä alls.
Den blir mycket stark bara av papperet.
Prova att klä en panel utan trä, du blir överaskad.
Trä kan dessutom ge sneda vingar då det inte brukar trivas i den något fuktiga miljön.
"Isolering" med förlimning eller målning kan råda bot på det men då även de är vattenbaserat blir det lite knepigt.


// Mats W

2013-01-28 18:40:55
RE: problem att skära foam...    
Dix
Skicka mail
S.k. brunpapper hittade jag här: Staples Direct. Ser bra ut IRL men jag har inte hunnit testa på en kärra ännu. Annat tips (från Aircombat-kollega) är Ikeas omslagspapper. Är man lite fräck så är det ett gratis-alternativ.

@Vikmannen: Får vi se dig på Aircombat-tävling i sommar? Vad är det för kärra förresten? Min gissning är Ki-100, men jag ser ju inga röda rundlar än.

/Dix


2013-01-28 22:26:26
RE: problem att skära foam...    
vikmannen
Skicka mail
@robspace: Jag fick spillbitar av golvvärmeplåtar i aluminium som jag gjorde mallar av i början. Gick att klippa med sax. Nackdelen var att aluminiumen "sög" värme från tråden och det gjorde att den inte skar fint, detta löstes med att palla imellan med plywood mellan foamen och mallen, så det slutade med att jag använde bara plywood. Slipar man med fint sandpapper så blir den lika slät som alun. jag köpte en skiva 4mm 1200X2400 kostar några hundringar men räcker länge. jag använder den även till vingbalkar och motorspant.

@Dix: Det vore superkul att vara med och tävla. Synd bara att tävlingarna brukar vara så långt hemifrån. Vi kommer att börja fightas i vår på klubbnivå, fast nu i vinter kör vi järnet innomhus med epp-vingar och serpentiner. Det rekommenderar jag varmt, jag tror inte jag har haft så roligt i hela mitt liv :-)
Ang. planet på bilden så är det en Zero som nu har fått elmotor. Den flyger som en dröm. Jag byggde först en ki-100 men den flög inget vidare. Just nu håller jag på att klä en Thun med omslagspapper som jag fått av en vän, (militärgrönt :-) verkar funka bra.

2013-01-29 16:29:28
RE: problem att skära foam...    
Fredrik W
Skicka mail
 
Citat från: robspace
en ny laddare med "foam cutting program"

Vilken laddare är det som har fått sådant program??

// Fredrik Wergeland

2013-01-29 16:33:58
RE: problem att skära foam...    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: Fredrik W
Vilken laddare är det som har fått sådant program??


Hej,
Vill minnas att mina iCharger-laddare haft det under flera års tid. Har dock inte testat.
Roger

www.mcregor.se

2013-01-29 20:30:58
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Har en icharger 106 b+ från hobbyking.


2013-01-30 19:09:59
RE: problem att skära foam...    
robspace
Skicka mail
Eftersom det börjar bli en byggtråd av detta skapar jag en ny tråd...

Foam edge 1230mm

2013-01-30 23:53:52
RE: problem att skära foam...    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: robspace
Eftersom det börjar bli en byggtråd av detta skapar jag en ny tråd...

Foam edge 1230mm

2013-03-23 07:33:09
RE: problem att skära foam...    
Pumpe
Skicka mail
Är det OK att forsätta på denna tråd?

Jag har hittat ett par ritningar på rcgroups som jag skulle villja bygga.
Problemet är att de är byggda i 1/4" och 1/2" XPS och de dimensionerna har jag inte hittat i sverige.

Är det någon som har byggt en enkel anordning för att skära tunnare flak av foam.

2013-03-23 10:18:08
RE: problem att skära foam...    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Helt ok om du frågar mig.

Knata in på biltema och köp 2 st tapetserar linjaler i aluminium, ta med dig ett par rullar dubbelhäftande tejp (den breda med tjock skyddspapp) på vägen till kassan.
Ready to Rock!

/Johan