Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Bensin i glödstiftsbränsle
2012-11-02 15:14:53
Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Hej

Jag läste just en artikel i RCM&E´s novemberupplaga med rubriken

TO NITRO OR NOT TO NITRO

I denna artikel diskuteras nitreringens för och nackdelar, men det intressantaste i artikeln är en upplysning om att det skulle gå utmärkt att köra glödstiftsmotorer på en blandning av bensin och olja, eller en blandning av metanol, bensin och olja, förutsatt att man ordnar med en ständig strömförsörjning till stiftet. Det skulle visst inte orka hålla sig glödande annars. Med dagens batteriteknik torde det inte vara något problem.

Min undran är; kommer motorn att gå varmare eller kallare? Det senare vore ju förträffligt för fyrtaktare som ju tenderar att gå väldigt varma.

Hur blir det med effekten upp eller ner?

Finns det  någon speedvayåkare där ute i syberrymden som kan svara på detta.
Jag har för mig att dom brukar blanda metanol i soppan av någon anledning.

Givetvis måste man anpassa tankpropp och bränsleledningar till något som tål bensin, men det är inget stort problem.

Det torde ju bli väsentligt billigare om man kunde köra en glödstiftare på bensin

Dessutom lär kallstarter bli lättare, viktigt inte minst nu när vi går mot vinter.

Någon som provat?


Flyg sakta och lågt för säkerhets skull
Daggen

2012-11-02 16:15:28
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Cox
Skicka mail
Enya har en ny motor med särskilt glödstift som skall fungera med bensin utan att behöva glödström. Jag är lite tveksam till om det verkligen fungerar dock. Bensinen ger väl lägre effekt än metanol, det är därför som man hellre använder metanol i speedway och Formel 1, mm.

Här finns mera info; Enya gas engine


/Kör så det ryker!

2012-11-02 17:13:55
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Michael
Skicka mail
I riktigt kallt väder kan det ibland göra motorn lite mer lättstartad om man blandar in någon procent bensin. Motorn går då lite hetare.

Orsaken till att det behövs ständig glödström om man försöker köra på huvudsakligen bensin är att glödstiftet fungerar genom en katalytisk reaktion mellan metanol, platina och rhodium.

Även om man skulle lyckas få motorn att gå på bensinbränsle kommer man att upptäcka att den blir väldigt känslig på nålinställningen. Detta eftersom mängden bränsle per mängd luft blir mycket mindre med bensin än vad som är fallet med metanol. Det finns en anledning till att flertalet bensinmotorer använder pumpförgasare med inbyggd bränsleregulator...

Om allt annat är förändrat ger bensindrift ca. 80% av effekten vid metanoldrift, dock med avsevärt lägre bränsleförbrukning.

Försöka går alltid och det skulle vara kul att höra erfarenheter från folk med praktisk erfarenhet av att köra glödstiftsmotorer av traditionell typ på bensin.


*** Redigerat av Michael klockan 2012-11-02 17:19:48 ***

2012-11-02 17:14:34
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
pgrts
Skicka mail
Har inte läst den artikeln än. Är det Wizard fr Oz alias oilyhand som skrivit den?
Något som verkar "vanligt" är att slå i en skvätt bensin i glödbränslet under vintern för att få upp temperaturen ???
Nu är väl detta lite mera bensin än så kan jag tänka mig men visst har det provats med både bensin och etanol i vanliga glödare en hel del under åren även i sverige.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-02 19:05:54
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Jovist pgrts det är "oilyhand" som skrivit artikeln, hurså?

Daggen

2012-11-02 19:36:37
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
airfoil
Skicka mail
Hej!
Numera nästan totalt elektrifierad, men jag har länge ersatt nitro med 95-bensin.
Min blandning är 80% metanol, 15% syntetolja och 5% bensin.

Det har funkat alldeles ypperligt. Glödstiften har varit Enya eller OS.
När jag började upplevde jag direkt lägre, lugnare och pålitligare tomgång och problemfria gaspådrag.

Varför jag valde bensin och inte nitrometan? Jädrigt mycket enklare att få tag och JÄDRIGT mycket billigare. Ok, nitro ger bättre effekt det vet jag och visste redan för 15 år sedan när jag började blanda den sammansättningen...

Jo, en sak till. Har hållit koll på bränsleslangarna och inte märkt av någon effekt på dom alls (silikon - som inte tål bensin)
*** Redigerat av airfoil klockan 2012-11-02 19:37:48 ***

2012-11-02 19:50:57
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Låter ju väldigt bra  airfoil nu inställer sig frågan går det att använda acrylatbensin? Jag har ingen aning om vad den består av, men gräsklipparen och motorsågen går ju bra på den.

Daggen

2012-11-02 21:12:36
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Daggen14
Jovist pgrts det är "oilyhand" som skrivit artikeln, hurså?
Daggen

Han är en favoritgubbe :-)
För flera år sedan hade han alltid en fräck limerick som avslut på sina artiklar men av någon anledning så fick han tråkigt nog sluta med det.
Hans artiklar verkar aldrig ta slut och är alltid lika trevliga att läsa men de går inte att skumma. Gubben är ju gammal så det är imponerande att han kan hålla på ständigt med nya artiklar.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-02 23:51:33
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Man kan ju alltid minska oljan ner till 8% eller mer kanske ner till 4% då slipper man nog köra nitro. Bensinare går på 2-4% å en del metanolare är ju konverterade till bensin. Själv ska jag testa köra på 4% olja till min metanolare det ska bara funka bara tänka på å kanske fixa till lite mer kylning än vanligt. Och ska man köra på bensin så kan ju köra eltändning typ runtronic å andra boxar till bensinare vara å föredra än glödstift. Och sen så får man nog också gå ned en till två dimention på förgasaren om man hänger kvar med metanol förgasaren. ska man köra bensin så ska man strypa luftintaget på vanlig metanolförgasare. Annars så blir det svårt å ställa in den.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-11-03 08:02:57
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
senmathal
Skicka mail
Nej du ska inte strypa luftintaget när du kör med bensin du ska strypa bränslenålen. Med bensin ska bränsleinblandningen vara lägre och eftersom nålen är anpassad för metanol kan den tendera att bli lite okänslig. Det är dock inger problem att ställa ner bränslenålen tillräckligt mycket. Problemet är att den blir väldigt känslig. Medan ett klick på nålen då man kör metanol knappast märks kan ett klick på nålen med bensin vara skillnaden mellan att motorn går perfekt och inte alls. En mer långsmal nål är va som skulle behövas och kanske mer fingängad.
Att man kan använd mindre olja verkar bero på främst två saker. Till skillnad från metanol innehåller bensinen i sig själv en smörjande egenskap. Den andra orsaken är att till en bensinmotor använder man ett tändsystem och med det kan man justera tändningen mer optimalt och numera även utifrån varvtalet på motorn. En glödstiftmotor tänder alltid lite väl tidigt. En ytterligare skillnad är att motorer som från början är konstruerad för bensin har nållager i vevstaken.


Att köra med 4% på en metanol är nog inte någon lyckad test för den motorn har snart ett skuret vevlager. Jag tror inte heller oljeinblandningen och användningen av nitro är något som är relaterat till varandra. Nitro används för att öka syreupptagningen för mer effekt och framförallt en säkrare gång särskilt på låga varv.

/Mats
*** Redigerat av senmathal klockan 2012-11-03 08:05:52 ***
*** Redigerat av senmathal klockan 2012-11-03 08:06:44 ***

2012-11-04 00:56:37
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Vi får väll se men jag tror inte att den kommer gå sönder.
Men jag kommer inte köra på syntet olja heller den den ger
inte samma kylning som recin oljan ger. varför göda motorn med mer olja än nödvändigt :-)
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-11-04 07:43:22
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Man kan ju alltid minska oljan ner till 8% eller mer kanske ner till 4% då slipper man nog köra nitro. Bensinare går på 2-4% å en del metanolare är ju konverterade till bensin. Själv ska jag testa köra på 4% olja till min metanolare det ska bara funka bara tänka på å kanske fixa till lite mer kylning än vanligt.


Bensinare har normalt nållagrad vevstake, i bägge ändar , medans metanolare som bäst har en brons-bussning och ibland inte ens det utan de går direkt i aluminiumen. Man kan alltså inte köra en metanolare på 4% olja.



*** Redigerat av Cox klockan 2012-11-04 07:43:58 ***
/Kör så det ryker!

2012-11-04 10:50:03
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: huvmannen
Vi får väll se men jag tror inte att den kommer gå sönder.
Men jag kommer inte köra på syntet olja heller den den ger
inte samma kylning som recin oljan ger. varför göda motorn med mer olja än nödvändigt :-)


Frågan är ju då hur mycket som är nödvändigt? Om det går att köra på 4% utan skador på motorn varför rekommenderar då motortillverkarna 16 - 20%? Och varför tror du inte någon kommit på den idén förut. Glödstiftsmotorn uppfanns ju inte förra veckan. Du kan vara övertygad om att åtskilliga har testat gränsen för hur låg oljeinblandningen kan vara. Jag hat varit med i ett tag och det är ytterst sällan någon har använt under 10% med framgång.

Men det är klart att motorn kommer att starta och gå en stund om nu inte kompressionen blir för låg med så lite olja. En helt annat sak är att livslängden kommer att bli minimal. Men har du en gammal skräpmotor så varför inte testa.

/Mats

2012-11-04 13:15:09
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
kawa
Skicka mail
På tal om oljeinbandning så har jag kört en Saito 120
med 8-9% blandning imånga år syntetolja,
motorn går bra har inte bytt lager i den ,
den släpper ändå ut lite olja i avgaserna.

//kenneth,

2012-11-04 15:09:58
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Daggen14
Min undran är; kommer motorn att gå varmare eller kallare? Det senare vore ju förträffligt för fyrtaktare som ju tenderar att gå väldigt varma.
Hur blir det med effekten upp eller ner?
Bensin tillsatt till metanolbränsle är framför allt temperaturhöjande...och, i förlängningen också effektsänkande...

Därav trenden att man en gång i tiden, generellt, gick över FRÅN bensin TILL metanol hos modellmotorerna (och förstås även inom flera motorsporter)....

I bruksanvisningen till Merco-motorerna rekommenderades en liten tillsats av bensin i soppan vid flygning i kall väderlek, i syfte att stiftet lättare skulle hållas varmt.
Jag vill minnas att man rekommenderade ett par tre procent, eller "max 5%", eller däromkring....

Någon effekthöjande verkan har det absolut inte, men vid så små tillsatser blev det nog inte någon märkbar sänkning heller.




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-11-04 15:19:57 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-11-04 15:20:27 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-11-04 16:30:27
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Har kört på 8% en längre tid utan problem. Har konverterat metanol till bensin å kört på vanlig aspen soppa utan problem. Motortillverkarna vill inte ta nå risker därför dom tar till med 15% å mer.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-11-04 17:35:46
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Cox
Skicka mail
Kanske är läge att specificera om det är två-takt eller fyr-taktsmotorer vi pratar om. Två-taktarna behöver ordentligt med olja i bränslet för vevstakens lager som alltid (förutom en fox motor vad jag vet) är glidlagrade. Inom racing går man kanske ned emot 15% men då är det också väldigt mycket servande på motorerna. För oss vanliga som vill flyga i flera år, och helst utan att röra förgasar inställningen, så är det säkrast att ha ordentligt med olja, förstår inte varför någon skulle vilja fuska på den punkten.

Fyrtaktare kan kanske köras med mindre olja men det har jag ingen personlig erfarenhet av.

Så här kan det bli me 4% olja i en tvåtakts bensinare (NGH 9cc);


/Kör så det ryker!

2012-11-04 19:24:28
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Tack Bosse Jansson äntligen ett svar på det jag igentligen undrade över.

En fråga som i någon mån ansluter till detta.

På en fyrtaktare finns det ju en vevhusventilation som släpper ut en "goja"
vad består denna av? Är det helt enkelt en del av bränslet som pressats ner i vevhuset för smörjning etc, som skulle kunna återanvändas, eller är det enbart olja eftersom metanolen kanske dunstat bort i den höga tenperaturen.

Och varför skulla fyrtaktare behöva mindre olja, om dom nu gör det?
Beträffande oljeprocenten; så är det ju inte av snålhet eller för att chansa som man vill hålla ett lågt oljeinnehåll i soppan. Jag tycker helt enkelt om att veta vad jag håller på med, och även veta varför man gör på det ena eller andra sättet. 

Vill inte dö nyfiken, men kommer förmodligen att göra det.


Daggen

2012-11-04 20:06:08
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Lite intressant läsning
All about Model Aircraft Fuel. Page One
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-11-05 12:38:03
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Tack för länken. Mycket bra läsning

Still confused but on a higher level.

Daggen

2012-11-05 14:17:32
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Cox
Skicka mail
Det är klart att man kan laborera med olika oljemängder om man vill, det är ju en hobby och laborerandet är ju halva nöjet. Jag kommer kanske ifrån en lite annan bakgrund jmf med andra här. Jag kör nästan uteslutande små 2-takts motorer utan kolvring. Det är då vanligt att man kör in motorn på upp till 30% ren ricin för att sedan gå ned till "endast" 20% ricin när motorn är väl inkörd. Otillräcklig mängd olja under inkörningen kan ju gå hur illa som helst, medans en lite låg oljemängd på en inkörd motor märks på gången utan att nödvändigtvis vara skadligt.


/Kör så det ryker!

2012-11-10 15:06:04
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: Daggen14
Tack Bosse Jansson äntligen ett svar på det jag igentligen undrade över.

En fråga som i någon mån ansluter till detta.

På en fyrtaktare finns det ju en vevhusventilation som släpper ut en "goja"
vad består denna av? Är det helt enkelt en del av bränslet som pressats ner i vevhuset för smörjning etc, som skulle kunna återanvändas, eller är det enbart olja eftersom metanolen kanske dunstat bort i den höga tenperaturen.

Och varför skulla fyrtaktare behöva mindre olja, om dom nu gör det?
Beträffande oljeprocenten; så är det ju inte av snålhet eller för att chansa som man vill hålla ett lågt oljeinnehåll i soppan. Jag tycker helt enkelt om att veta vad jag håller på med, och även veta varför man gör på det ena eller andra sättet. 

Vill inte dö nyfiken, men kommer förmodligen att göra det.


Daggen


Tvåtaktaren sköljer hela tiden vevhuset med bränslet så mängden olja är i stort sett vad som finns i bränslet.

I en fyrtaktare så ansamlas olja i vevhuset som vandrat ner från cylinderväggarna (visst även bränsle men oljan "brinner " inte bort så den koncentrerar sig där) med hjälp av kolv och trycket i cylindern.

Gojan som kommer ut är mest olja och vatten från förbränningen men även slitpartiklar och sot.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2012-11-10 19:27:48
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
MFK Fenix
Skicka mail
 
Citat från: flygrc
 
Citat från: Daggen14
Tack Bosse Jansson äntligen ett svar på det jag igentligen undrade över.

En fråga som i någon mån ansluter till detta.

På en fyrtaktare finns det ju en vevhusventilation som släpper ut en "goja"
vad består denna av? Är det helt enkelt en del av bränslet som pressats ner i vevhuset för smörjning etc, som skulle kunna återanvändas, eller är det enbart olja eftersom metanolen kanske dunstat bort i den höga tenperaturen.

Och varför skulla fyrtaktare behöva mindre olja, om dom nu gör det?
Beträffande oljeprocenten; så är det ju inte av snålhet eller för att chansa som man vill hålla ett lågt oljeinnehåll i soppan. Jag tycker helt enkelt om att veta vad jag håller på med, och även veta varför man gör på det ena eller andra sättet. 

Vill inte dö nyfiken, men kommer förmodligen att göra det.


Daggen


Tvåtaktaren sköljer hela tiden vevhuset med bränslet så mängden olja är i stort sett vad som finns i bränslet.

I en fyrtaktare så ansamlas olja i vevhuset som vandrat ner från cylinderväggarna (visst även bränsle men oljan "brinner " inte bort så den koncentrerar sig där) med hjälp av kolv och trycket i cylindern.

Gojan som kommer ut är mest olja och vatten från förbränningen men även slitpartiklar och sot.

Min OSmotor har en slang från vevhusventilationen till förgasaren, mycket bra och man slipper det kletet.
Varför har inte alla så?

2012-11-11 13:00:55
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Cox
Skicka mail
Antar att man inte vill ha in gammal olja i motorn igen...


/Kör så det ryker!

2012-11-11 18:25:04
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
Daggen14
Skicka mail
Jag har två fyrtaktare båda RCV 58. På den ena har jag fixat en uppsamlingstank för det som kommer ur vevhusventilationen (tips från Mullsjöflygarna tror jag). Den motorn har en underbar tomgång. På den andra motorn har jag dragit en slang från vevhusventilationen till en punkt straxt framför (ca 1 cm) förgasaren. Den motorn gillar inte att gå på låga varv. Jag misstänker att gojan från vevhuset kommer med ojämna intervall vilket gör att "bränsletillförseln" till förgasaren blir ganska slumpmässig på låga varv. På full skaft är det ingen skillnad, förutom att det blir mycket kladdigare av olja i motorrummet. Stort tack till tipset om oljefälla.

Daggen

2012-11-11 18:59:17
RE: Bensin i glödstiftsbränsle    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
 
Citat från: Daggen14
Jag har två fyrtaktare båda RCV 58. På den ena har jag fixat en uppsamlingstank för det som kommer ur vevhusventilationen (tips från Mullsjöflygarna tror jag). Den motorn har en underbar tomgång. På den andra motorn har jag dragit en slang från vevhusventilationen till en punkt straxt framför (ca 1 cm) förgasaren. Den motorn gillar inte att gå på låga varv. Jag misstänker att gojan från vevhuset kommer med ojämna intervall vilket gör att "bränsletillförseln" till förgasaren blir ganska slumpmässig på låga varv. På full skaft är det ingen skillnad, förutom att det blir mycket kladdigare av olja i motorrummet. Stort tack till tipset om oljefälla.

Daggen


Tror så också att det kan göra så tomgången kan bli lite sämre. Men med mindre olja så blir problemet mindre :-))
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.