Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Elseglare, servo?
2012-10-30 20:18:38
Elseglare, servo?    
Martin 0725
Skicka mail
Tjena! Min Blue Phoenix kommer hamna på operationsbordet i morgon. Jag ska krångla in borstlös motor, ack och fartreglage och åker då på att flytta servona. Kommer ju onekligen lägga till vikt i å med motorinstallationen och tänkte försöka ta igen det med lite lättare servon än dom som sitter i (mini hitec). Min fråga är: Hur litet och hur starkt måste servona i en BP vara? D e ju inga jättekrafter vi pratar om (höjd/sida)? Finns det något riktigt riktigt riktigt super-suveränt servo som inte väger särskilt mycket och kan vara lämpligt? Vad vet ni? Tacksam för svar:-)

2012-10-30 20:57:59
RE: Elseglare, servo?    
Gee_Bee
Skicka mail
Hitech HS-65 känns som klockrena om man vill spara vikt men ändå ha bra servon. Jag skulle inte välja mindre servon för då är risken stor att du strippar dreven om du får ett slag på roderna under transport / förvaring.

Vill du spara pengar så kolla in Dymonds D-190 Eco. Bra servon till riktigt bra pris, väger kanske 5gram/st mera än HS-65 men är fortfarande ok i vikt på för en BP, jag brukar välja dessa till mina 2m balsaseglare.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-10-30 22:13:04
RE: Elseglare, servo?    
pjaett
Skicka mail
Trevligt Martin att du ger dig på en upphottning av den gamle treskatan:) Som Gee_Bee är inne på är det smart med kvalleservon. Bara flytta över te nästa bygge när holken pajat. HXT900servon har väl begränsad livslängd även i en slowfly som BP:n men jag har satt i två såna på skevarna som skars ut i bakkantslisten till vingen, funkar perfa. Ger en mye bättre roderdirekt modell som inte segar sig igenom svängarna. separata kaneler o du har luftbroms också(båda skev ner).
/p

2012-10-30 22:57:41
RE: Elseglare, servo?    
Guzzten
guzzten@gmail.com
Min BP flyger jag med 3 stycken 9grams Bluebird servon på ett mobiltelefonbatteri.Funkar utmärkt även vid bogsering efter tex en Calmato eller cub.

Somsagt. Det är ju inga jätteroder att tala om.....
Happy Landings!
Anders Hellsen
http://www.solvesborgmfk.se

2012-10-30 23:19:15
RE: Elseglare, servo?    
Martin 0725
Skicka mail
Hs-65 kör vi på, tack för hjälpen!
Snabb fråga- mobilbatteri? Har aldrig tänkt tanken förut men det lät ju lätt och bra!

2012-10-31 06:29:22
RE: Elseglare, servo?    
McRegor
Skicka mail
Chansa inte med strömförsörjningen. Om du vill köra med nån form av Litium-batteri i kärran så använd vanliga 2-cells LiPo med separat BEC. Ett mobilbatteri lämnar normalt ungefär samma spänning som ett 1-cellers LiPo och det är ofta för lite för säker funktion. Personligen skulle jag i alla fall inte chansa på en sån "skitsak" som ett bra batteri.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-10-31 07:18:13
RE: Elseglare, servo?    
Gee_Bee
Skicka mail
Mobilbatterier är ofta LiIon och de har lägre spänning än LiPol. Vill man inte använda NiMH eller NiCd (det är inte så tokigt med NiCD i seglare bara man kommer ihåg att ladda inför varje flygdag), men själv så har jag börjat med LiFe celler i mina seglare, med två celler så får man strax över 6V vilket de flesta cellerna klarar.

Fördelen med liFe är:
- Låg vikt
- låg självurladdning
- Låg inre resistans
låg självurladdning och inre resistans finns också hos NiHM men sällan som kombination.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-10-31 17:26:03
RE: Elseglare, servo?    
Martin 0725
Skicka mail
Vad ni kan!
Jag är helt obegåvad inom det här med el, watt, volt Li-po och fan vet allt:-) Jag har ju kört glödstiftare i alla år och nu, faktiskt bara på inrådan av er bestämt mej för att lägga motorgondolen med min os-10 på hyllan och ge det här med el en ärlig chans! Tydligen ska det vara bra så varför inte testa. Kan bli mycket intressant, jag mailade MFT och förklarade min fullständiga okunskap i ämnet. Glödstiftare e ju 57678977 gånger lättare att välja, inte massa konstiga ord som kv-tal (vad fan är det förresten haha:-) och annat krångel. Tanka och kör. MEN när nu alla lovprisar eldrift så måste det ju vara bra grejer. Som sagt, mailade MFT och förklarade läget. Johan ritade snabbt ihop en lämplig order och skickade sakerna som nu ska passera från min brevlåda in i min gamla Blue Phoenix. Kommer nog bli hur bra som helst, särskilt med tanke på att jag inte har den blekaste aning om vad jag håller på med!!:-)

2012-10-31 18:09:33
RE: Elseglare, servo?    
Gee_Bee
Skicka mail
MFT/Johan har bra service, du kommer inte bli besviken.

Ett litet tips innan du börja såga, limma och skruva flygplanet är att lägga alla saker ungefär där du tror att du vill ha dem och kolla vart Tp hamnar, ett vanligt problem med elektrifiering av BP är att de nya sakerna väger mycket mindre än de de gamla och då blir kärran baktung.
Så flytta runt lite på batteri, servon och mottagare så att du kan minska på extra vikten i form av bly i nosen så mycket det går.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-10-31 18:25:36
RE: Elseglare, servo?    
Freddan_6
Skicka mail
Hej
Jag har kvar HS-81:or i min BP, mest av lathet. Jag fick välja stort batteri för att slippa baktunghet. Jag har kinamotor (KDA 2220L) som väger 85 gram. 30A fartreglage och 2200 mAh 45C ack som väger 200 gram. Motorn driver fällbar 11x7 propeller av APC:s lite underliga sort. Underlig för de har ett eget sätt att fästa bladen.

Kv bestämmer bara storleken på batteri och propeller, det är hur många varv/volt motorn ger om den inte har propeller.

mvh //Fredrik

2012-10-31 20:00:29
RE: Elseglare, servo?    
Martin 0725
Skicka mail
Gee_Bee stort tack

2012-10-31 20:54:20
RE: Elseglare, servo?    
Freddan_6
Skicka mail
Det är inte fel att förlänga nosen en 4-5 cm med 2mm balsa och 0,4mm plywood om lott, när du ändå meckar med planet. Hade jag gjort så hade jag säkert kunnat spara 100 gram på lättare batteri.
mvh //Fredrik

2017-02-13 04:02:24
RE: Elseglare, servo?    
Sittin
Skicka mail
 
Citat från: Freddan_6
Det är inte fel att förlänga nosen en 4-5 cm med 2mm balsa och 0,4mm plywood om lott, när du ändå meckar med planet. Hade jag gjort så hade jag säkert kunnat spara 100 gram på lättare batteri.
mvh //Fredrik



Skulle det vara fel att förkorta bakdelen istället för att förlänga framkroppen för att uppnå samma effekt?

/fred

edit:
Vad händer med "original-cg" om man kortar eller förlänger kroppen? Är det kvar på samma ställe eller flyttar det på sig?
*** Redigerat av Sittin klockan 2017-02-13 04:27:13 ***

2017-02-13 09:42:10
RE: Elseglare, servo?    
StefanR
Skicka mail
Jadå, det går att förkorta stjärten istället ifall det skulle vara enklare. Fast det finns några saker som kan vara värt att tänka på.

* Kortas stjärten för mycket så kortas hävarmen för fena och roder så planet kan bli lite "ivrigare".

* Å andra sidan vill man ha så lite vikten så nära tyngdpunkten som möjligt för då reagerar planet bättre både på styrkommandon och termikrörelser.

* Ett alternativ till att korta stjärten kan vara att se om det går att lätta den. Kan klädseln bytas mot lättare? Lätthål i fena/stabbe? Jag bytte t.ex. ut stabben på en 1,5-meters elseglare till depron istället för solid (hård/tung) balsa och flyttade tyngdpunkten på det viset. Hade jag gjort om samma sak idag hade jag nog testat vakumbagga ny stabbe/fena för att se om jag lyckats göra den lättare. Fast om man kikar på några av de finare F3J/F5J-planen har de ibland uppbyggd stabbe (t.ex. Ava).

* När du dimensionerar batteri och batteriplacering så kan en tumregel vara att till en tvåmetersseglare går det åt ungefär 200mAh på ett trecellsbatteri för att ta upp den till 200m. Så ett 3S1000 räcker till ungefär tre stig med tillräckligt med kraft kvar för mottagare och servon.

* Om du förlänger nosen så ta till några centimeter för mycket. Jag räknade fel och förlängde för lite när jag byggde om en 2-metersseglare från borstad till borstlös motor och det slutade med att jag fick montera motorn framför motorspantet

* Tyngdpunkten bör ligga kvar på ungefär samma ställe på vingen oavsett om man förlänger eller förkortar kroppen.

2017-02-13 09:44:02
RE: Elseglare, servo?    
airfoil
Skicka mail
Hej,
Kul att Du vill elsegla, det är toppen!
Men korta för all del inte av kroppen i baken.
Gör som GeeBee skriver, laborera med placering av grejorna.

Att förlänga nosen som Freddan skriver är väldigt enkelt, annars har jag settt Phoenixar som är elkonverterade utan nosförlängning och dom flyger väldigt lugnt och fint.

Det kan vara idé att ha i bakhuvudet att se till att det finns lite utrymme för ca 100 gram extra vikt precis vid tyngdpunkten, om Du vill flyga den när det blåser rejält också.

2017-02-13 16:22:54
RE: Elseglare, servo?    
Sittin
Skicka mail
Ojdå. Kapade visst fel tråd.
Jag såg visst inte rubriken eftersom jag sladdade in här efter en sökning på servon till BP via google.
Och sedan gled tråden över till förlängning od.
Mycket intressant info ang. detta trots allt.

Men jag hade INTE tänkt elkonvertera. Men det gör inget 

2017-02-16 22:58:43
RE: Elseglare, servo?    
Petrik
Skicka mail
Kommer man verkligen att "lägga till" vikt som det skrevs i första inlägget?
Jag har en Blue Phoenix som jag dragit upp med gummiband och i denna har jag lagt en FullyMAx 2200mAh 3s LiPo á 160g för att få till TP (+även en onödigt stor mottagare).
Jag tror att man skulle kunna få till både motor, fartreglag, mottagare och LiPo som klara detta plan inom de 160 grammen som mitt lipo väger. Byter man sedan ut de äldre ofta stora och tunga original servona så blir det ännu lättare.
/Petrik
*** Redigerat av Petrik klockan 2017-02-16 23:36:00 ***
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-02-17 15:59:45
RE: Elseglare, servo?    
FDog
FDog47@gmail.com
Om man börjar korta stjärten, förlänga nosen etc.
labbar man också med lateralplanscentrum
vilket kan påverkar flygegenskaperna mer eller mindre.