Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Lajban/stick 40
2012-10-29 19:52:06
Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Hej,
Fick tag på en Lajban och ska ha den för att flyg fota med. Men jag undrar vad för servon och motor som ni tycker är lämpliga att ha i den?
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-10-29 22:12:29 ***

2012-10-29 20:04:47
RE: Lajban    
StaffanA
Skicka mail
"Originalet" förfaller ha utrustats med en OS46:a
och standardservon Futaba S148 t höjd+ sida och
miniservo till trotteln.

Inga spec märkligheter mao


Bosses byggbeskrivning

2012-10-29 20:09:09
RE: Lajban    
flightace
Skicka mail

Moderator
Vanliga standardservon funkar,typ 50 grammare,,oavsett märke och vikt så håll koll på drag kraft,,eftersom lajban e en snäll och foglig kärra skulle jag tycka det räcker med 1,5 kilos dragkraft,,men kör på över 2,5 kilo,,,och du kan välja vad du vill.motor blir värre,,elmotor eller metanol?,metanol blir det lagom med 32 - 40 2t och 36 -56 4t lagom enligt mina erfarenheter,,(skäms inte över dom)el därimot,,nja,,det överlämnar jag åt andra,,inte hängt med på ett tag och det har säkert kommit massor med nytt,,
.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2012-10-29 20:18:44
RE: Lajban    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Det skall bli en metanol motor 40 2t.

2012-10-29 20:22:46
RE: Lajban    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Till dom här stöt stängerna vad får jag med?http://www.mft.nu/?ProdID=6354
Behöver jag komplettera med något eller ingår alla linkar så jag kan montera det på servo och på höjdrodret?

2012-10-29 20:52:46
RE: Lajban    
McRegor
Skicka mail
Skall du flygfota så är det nog eldrift som gäller. Du får bl a vibrationer med en förbränningsmotor och du kan ju inte heller stänga av den medan du fotar - ja, inte utan att landa direkt efteråt...:)
//Roger

www.mcregor.se

2012-10-29 21:19:46
RE: Lajban    
Freddan_6
Skicka mail
Ska man ha tvåtakt .32 - .40 så räcker t.ex. Hitec HS-81 som servo. Du sparar lite vikt för de väger kring 20 gram stycket. Jag tycker du ska köra eldrift om du ska flygfotografera, för att slippa skakningar och därmed suddiga bilder.

Elsetup dimensionerar man med att ta reda på hur mycket effekt som behövs, och hur stor propeller får plats. När man vet propeller kan man ta reda på motor och fartreglage och batteri.

Antag att 12x6 propeller får plats, då kan man välja en motor på cirka 200 gram med kv cirka 700 och 4S batteri och fartreglage som tål minst 4S och 60A. Men exakta valet av komponenter kanske din lokala butik ska hjälpa dig med, då kan du få support om (när) något strular.
Batteriet ska hur som helst kunna dels leverera tillräckligt med ström för vad motor+propeller drar (60A) dels kunna hålla dig i luften en rimlig tid.
Jag GISSAR att 120W ska hålla dig flytande. Då menar jag bara flyga för fotografering, ingen akrobatik.

120W vid 14,4V är 8A. Om du har ett batteri på 2200mAh bör det kunna hålla dig i luften i 12min i så fall (2200mAh/8A=0,26h=15 min). Sen drar man ut batterierna till 80% för att inte förstöra dem, så 12 min blir lagom.
mvh //Fredrik



2012-10-29 21:22:23
RE: Lajban    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
Till dom här stöt stängerna vad får jag med?http://www.mft.nu/?ProdID=6354
Behöver jag komplettera med något eller ingår alla linkar så jag kan montera det på servo och på höjdrodret?


Har du roderhorn i byggsatsen? I så fall kan de användas annars behöver du roderhorn också. Servo levereras med servoarmar som du kan sätta fast de stötstängerna på. http://www.mft.nu/?ProdID=6354

2012-10-29 21:25:59
RE: Lajban    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Skall fundera på el kanske blir det.Men stötstängerna på Aircpro art TBH-38573.Är det 2st stötstänger i paketet?Följer det med linkar till bägge ändarna för fast sättning på servo och roderhorn?Om jag kör med en metanol motor 40 är det lämpligt med en 320cc tank då?
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-10-29 22:03:47 ***

2012-10-30 07:16:59
RE: Lajban/stick 40    
StaffanA
Skicka mail
Förlåt om jag låter litet snorkig ,men hur ska vi
veta vad AircPro och mft har i sina paket ?

Fråga dom ,vetja !

2012-10-30 07:31:07
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
Skall fundera på el kanske blir det.Men stötstängerna på Aircpro art TBH-38573.Är det 2st stötstänger i paketet?Följer det med linkar till bägge ändarna för fast sättning på servo och roderhorn?Om jag kör med en metanol motor 40 är det lämpligt med en 320cc tank då?


I paketet med Sullivans gold-n-rod ska det finnas två stötstånger, 4 st gängade stänger, 4 st linkar, 4 st gummiband ller 4 st metallclips som ska göra att linkarna inte öppnar sig. Det finns fem storlekar av dem, den minsta räcker för en lajban. Du har länkat till den 3:e storleken. På Sullivan finns alla med.






Angående tank är 320cl lite för stort. Jag använder 200-240 cl för .46 (7.5cc) och 180 cl till .37 (6 cc)
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-10-30 07:31:58 ***

2012-10-30 10:02:44
RE: Lajban/stick 40    
adnan
Skicka mail
Om du ska flygfota är det el att föredra, man slipper vibrationer samt oljekladd på modellen, händer och kamera. Man kan lösa vibrationsproblem med att förkorta exponeringstid alternativt ställa kamera i programläge för sport. Alla dagens digitala kameror kan filma och det vill man ju prova också och då kan jag lova att vibrationer blir ett problem.

Om du ska ändå ha förbränningsmotor Bosse rekommenderar 3,5 - 7,5 cc (.20 - .46) på sin hemsida

Om du bestämmer dig för el drift kan du hitta rätt setup på många hemsidor på nätet. Jag kan rekommendera AXI motorer och på hemsidan kan du hitta rätt setup, en som skulle passa Lajben är AXI 2820/12.

2012-10-30 10:56:10
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Det finns en artikel i modellflygnytt om fotografering från Lajban.
Av en händelse är just det exemplaret skannat och finns på nätet :-)
http://modellflygnytt.se/gamla/2006/2006-2.pdf
Nu är det några år sedan så det är inte helt garanterat att epostadressen i artikeln är aktuell men jag hade testat om jag skulle dra igång ett liknande projekt. Andras erfarenheter är oftast billigare än de egna man gör.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-10-30 12:18:04
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Det är tejp som gångjärn till sid/Höjd rodret jag funderade på om det kanske var lämpligt och byta ut det till (Nylon gångjärn) eller (pinn gångjärn) eller          (CA gångjärn) vad är bäst

2012-10-30 16:33:10
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
?

2012-10-30 17:04:50
RE: Lajban/stick 40    
StaffanA
Skicka mail
--och vad ska frågetecknet betyda ??

2012-10-30 17:08:05
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Är det bra gångjärn så skulle jag inte byta.
Det är väl test som gäller för att avgöra.
Bra filmgångjärn är väl så bra som något annat-
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-10-30 17:53:13
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Ja det är vanlig tejp som dom har satt som gångjärn.Fungerar det om man skall använda metanol motor verkligen?

2012-10-30 18:00:50
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
Om ytorna är helt rena när man sätter på tejp så fungerar det. Det ska inte vara köks- eller pysseltejp, utan hellre packtejp eller förstärkt packtejp. Jag har använt det på två plan. Men metanol skakar, ska du inte fotografera, eller bryr du dig inte så mycket om kvaliteten på bilderna?

2012-10-30 18:23:36
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
På ett så stort plan som Lajban ska du inte använda tejp till att sätta fast rodren.
Använd gärna Ca-gångjärn, eller "vanliga" nylongångjärn. Pinngångjärn är bökigare att använda då de är svårare att centrera så sådana skulle jag själv inte avända.
Ska du fotografera så är det lämpligare att använda elmotor pga mindre vibrationer.
Annars fungerar en oS FP. 40 bra till den modellen. Väljer du kullagrad motor funkar en .28 eller .32 motor bra. En kullagrad .40 eller .46 blir på tok för kraftig!Till en .28-.32 motor passar en 170cc tank bra och till en .40-.46 en 240cc tank. 320 är för stort!
Men uppfattade jag dig rätt att du ska lära dig flyga med Lajban??
Då ska du nog inte ha allför stora förväntningar på att den ska hålla så länge att du samtidigt kan filma från luften. Nybörjarkärror brukar nämligern slitas ganska hårt.
*** Redigerat av jaka klockan 2012-10-30 18:28:58 ***

2012-10-30 19:33:54
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Jag har skol-flugit och har A-behörighet.Blir nog denna motorn. JBA 39A
6.34cc kullagrad ABC motor.

2012-10-30 20:20:20
RE: Lajban/stick 40    
McRegor
Skicka mail
Hej RC FLYGPLAN,
Lyssnar du inte på råden du fått eller ?
Nästan alla säger att om du skall fotografera så välj eldrift - annars går det givetvis bra med metanolmotor...
Men jag tyckte precis att du sa att du skulle fotografera i ditt första inlägg...
Får man rätt entydiga råd så kanske man skall fundera på att följa dom också.
F ö är det inte så enkelt som det kanske kan verka att fotografera från en kärra om man dessutom vill ha bilder av bra kvalitet - men det är ju en helt annan sak. Det kan man ju trots allt träna upp om man har rätt grundförutsättningar.
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2012-10-30 21:48:12
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Jag tror jag börjar med att lära mig att flyga bättre med metanol motor på Lajbanen. Och sedan så bygger jag en 3d kärra och flyttar över sakerna till den. Och sedan så  köper jag el motor och sätter på Lajbanen så jag kan fota med den.jag bara undrar han i tidningen ovan använder väll metanol motor och bilderna blir bra. Det kanske går om man sätter någon anti vibb distans mellan kroppen och kameran.
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-10-30 21:55:51 ***
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-10-30 21:56:58 ***

2012-10-30 23:22:08
RE: Lajban/stick 40    
Martin 0725
Skicka mail
Grym klassiker! Har en själv! Du kan köra med vad som helst, min har en 36 motor och standardservon- funkar kalas! Lycka till!

2012-10-31 01:12:19
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Bor på landet och har ett stor öppet fält som det skulle vara utmärkt att flyga på.Med vågar jag att flyga där när jag har en 35mgz kanal 67 sändare eller är det stor risk för störningar?Kan man testa det på något sett?

2012-10-31 07:04:16
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Bor du minst några km från ett modellflygfält så att du inte kan störa den verksamheten så kan du flyga hemma. Du ska testa räckvidden innan du flyger. "Störningar" av olika slag kommer du säkert att få innan du blivit van. Då är det bra med en Lajban. En störning är förstås mobilen som du bör lämna inne när du ska flyga ;-) Undvik att flyga nära ledningar i luften - de liksom träd och buskar är ofta störande.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-10-31 14:06:03
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Ska du lära dig själv ???
Inte så lyckat! Jag tycker inte du ska ha för stora förväntningar på att din första modell ska hålla allt för länge.
Gå med i en klubb, där du kan få hjälp, så går det mycket mycket lättare att för dig att lära dig flyga.
35mHz funkar hur bra som helst,om du nu inte är i närheten av ett modellflygfält där någon annan flyger på samma frekvens som du. Men changsen för det är ju minimal ute på landet. Räckvidden på en 35mHz radio ligger runt 2-3km i luften.
Mobiltelefoner stör inte en 35mHz radio!
*** Redigerat av jaka klockan 2012-10-31 14:07:51 ***

2012-10-31 15:03:19
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Har redan gått på skolflygning och fått A-behörighet segel/Motor.

2012-10-31 15:14:48
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
Angående störningar på 35 MHz, man provar genom att ha allting igång på planet (men planet förankrat med snöre och tältpinne eller liknande) och ha indragen antenn. Du ska nu kunna gå 90 långa steg (80 meter) innan det börjar rycka i rodren (i alla fall var det 90 steg med min gamla Hitec och full räckviddsmottagare), 60 steg med parkmottagare (50 meter). Det kan vara svårt att se på 90 meters håll ifall rodren rör sig så en medhjälpare är bra. Annars kan man göra samma sak utan motorn igång för att höra rodren, men då är inte alla delar igång.... Detta gör du med helt nyladdade batterier i både sändare och mottagare. Sikta sändarantennen mot planet och gå framför eller bakom planet så du går längs med mottagarantennen, för det är då du har sämst räckvidd. Du får inte ha kroppen (din egen alltså) i vägen för den dämpar för mycket.

Om du får mindre än 90 steg, så ska du kolla att antennen är helt rakt dragen och utan skador (mottagare). Och att den är fri från olja och smuts (sändare).

Om du fortfarande har problem skulle jag gissa att kristallerna är dåliga. Det kan bli glapp i benen på dem så att bara dra ut dem och sätta i dem igen kan hjälpa. De är tyvärr stötkänsliga och skulle kunna behöva bytas. Man måste ha rätt kristall, det finns två storlekar och två sorter (single-conversion, dual-conversion) av mottagarkristall. Sändarkristall är unik för varje tillverkare, mottagakristall kan bytas mellan märken utom multiplex som har egna  mottagarkristaller)

Du bör kolla manualen till din sändare och mottagare för att se om de har annan räckvidd med indragen antenn.

mvh //Fredrik

2012-10-31 16:21:40
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
A behörighet?? Vad är det?

2012-10-31 16:53:00
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
A behörighet?? Vad är det?

Något SMFF - finns rutor på baksidan av medlemskortet A B tomt för klasserna Motor, Segel, Heli och Turbin.
A= Godkänd vid genomförtd teoretisk och praktisk RC-utbildning
B= Godkänd att medverka på publika meetings och flyguppvisningar
Logga för Flygsportförbundet och FAI
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-10-31 21:15:59
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
SMFF har väl inga "test" längre?! Det vara ju åratal sedan flygcerten försvann.

2012-10-31 22:29:14
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Det är nog "lite godtyckligt", men den i klubben som registrerar medlemmar anger vilken behörighet man bör ha. Antagligen efter omdöme om hur man flyger och beter sig på fältet. Några "cert" har ju inte funnits på länge så detta kan man väl anta ersätter det. I UK har man nog lite tuffare krav med utbildade "inspektörer" som man visar sina kunskaper för, och fler nivåer.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-01 13:06:13
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Tog fram mitt andra plan i dag och skulle starta det men motorn går runt väldigt trögt.Kör på MR 80/20
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 19:50:21 ***

2012-11-01 14:45:55
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
Tog fram mitt andra plan och skulle starta i dag men motorn går välldigt trögt när man snurra på propellern. Vad ska jag göra?

Det beror på vad du har gjort.

Jag antar att du menar explosionsmotor.
Då finns det flera typer av problem
0) Den är av ABN-typ och helt ny. Den ska vara trög tills den är inkörd, snurra inte runt utan bränsle.
1) den kan ha skurit.
2) lagren är slut.
3) Vevhuset fullt av bränsle.
4) Cylindern fylld med bränsle.

Ska du få ett bra svar får du ge oss lite mer input.
Vad är det för motor, har du någonsin kört den, eller har någon annan kört den, hur många tankar har den kört, är det original-stift eller bytade till t.ex. för långt stift så det tar i cylindern. Är det rent av en dieselmotor, de har jättehög kompression och ska vara tröga....
mvh //Fredrik

De två sista är enkla att åtgärda, 4) tar du av stiftet, och provar att snurra runt, då häller du bara ut överflödig soppa

2012-11-01 15:44:28
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har din glöldstiftmotor stått länge så har oljan oxiderat (om du kört på ricinolja),det är det som gör att motorn går trögt.
Det fixar du lätt genom att olja in motorn. Antigen med sprayolja eller med vanlig glödsoppa.

2012-11-01 16:52:32
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Men var ska jag ha i oljan?
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 17:24:31 ***

2012-11-01 17:59:24
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
Men var ska jag ha i oljan?

Prova i förgasaren.
Se bara till att förgasarspjället är öppet. Är det ricinolja som har oxiderat så måste kullager bytas. Är det en kullagrad motor?
Bästa sättet att mjuka upp ricinolja är värme. Ta bort alla gummiringar och plastpropellrar och lägg motorn i ugnen i 30min cirka 150 grader. Sen går den att dra runt. Men för att vara säker på att det är oxiderad ricin måste du berätta mer:

* vad heter motorn?
* hur gammal är motorn?
* finns det bild på den?

2012-11-01 18:00:59
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Om motorn inte har stått väldigt länge så är det "normalt" att den går trögt.
Då måste man dra fram bränsle till förgasaren och hålla på att slå på propellern tills den går helt fritt och "studsar" tillbaka. Sedan är det bara att sätta på glödström och starta. Bränsle drar man enklast fram genom att hålla fingret på förgasaren så att luftintaget blir helt tätt. Alternativt kan man hålla för utblåset från ljuddämparen om man har trycktank så att trycket i tanken trycker fram bränsle i stället för att motorn ska suga in det.
Går motrn trögt trots att du fått in bränsle så har den stått väldigt länge och behöver en riktig rengöring.
Är det en motor med kullager som har satt sig ska man inte dra runt utan rengöra. Man kan dränka motorn i rödsprit några timmar och se om det hjälper. Bakstycket brukar vara ganska enkelt att lossa för att få in spriten till lagren.
Se till att du smörjer in motorn efter körning om den ska stå länge.
Kör den först tom från bränsle. Sedan kan man använda symaskinsolja eller 5-56 som man drar in i insuget och drar runt några varv.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-01 18:05:00
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Har stått ett ca ett halvår.Det är en OS46
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 18:06:18 ***
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 18:08:20 ***

2012-11-01 18:22:14
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
Har stått ett ca ett halvår.Det är en OS46


OS har gjort motorer som kan kallas OS .46 sen 1980. Har du mer fakta om den?

Gamla:
http://www.osengines.com/history/ostimeline08.html

Nya:
http://www.osengines.com/engines/airplane.html

2012-11-01 18:31:44
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Denna tror jag att det är.http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1980-max-45fsr-abc.jpg

2012-11-01 18:52:48
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har motorn bara stått ett halvår är det inga problem!
Det är bara att skvätta i olja i förgasaren(vilken olja som helst duger) (eller genom avgasöppningen om du tar bort ljuddämparen) och slå runt propellern (11x6 eller 12x4 till din motor) tills motorn går lätt.


Men som jag sagt förut! En .46 motor är på tok för kraftig för en "Lajban"
Modellen nedan "Stick .40" är lika stor som en "Lajban" och den är försedd med en .28 motor och har nästan vertikalprestanda (vikt 1,8kg).

img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/157/tn_DSC04035.JPG[/img]
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 18:58:20 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 18:59:18 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 19:00:15 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 19:02:17 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 19:03:19 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2012-11-01 19:04:15 ***

2012-11-01 19:47:51
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Men os46 sitter i min (Jamamotto)som jag hade och flög med förra året men har inte flugit något med den ännu i år.Så jag tänkte göra i ordning den nu så jag kan flyga med den på vintern och sedan fixa i ordning lajbanen/Stick.
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 19:48:51 ***
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 21:49:11 ***
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 21:49:45 ***

2012-11-01 21:14:16
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Storleken på motorer kan nog hetsa upp vilken gammal modellflygare som helst ;-)
Det fina med RC är att man inte tvunget behöver flyga på full gas.
Ska man sedan förstärka en lajban och montera in en kamera av lite klass så är en enklare OS 46 LA exempelvis inte något monster i kraft om man ska starta från lite ruffigt gräs - däremot tillförlitlig och lättstartad.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-01 21:52:14
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Så här ser den ut.Är det verkligen en lajban?

Spännvidd.ca 132cm
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-01 23:39:17 ***

2012-11-01 22:12:38
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Det verkar definitivt inte vara någon original lajban. Den har en spännvidd på 180 cm.
Det finns många varaianter av stick och din kan kanske vara en elektrifierad Stick 20.
På den är nog en os 46 aningen överdrivet ;-)
Det syns inte riktigt vad det är för motor men kan man gissa på en 600?
Mäter du längden på motorn så är den i så fall 60 mm.

En sådan modell som inte är "förstörd" med olja ska du nog fundera på att sätta en lagom stor (runt 500 watt) modern outrunner på så orkar den lätt med kamera.
Tänk bara på att om du sätter en tyngre kamera på den modellen så får du ta det varligt med höjdrodret för att inte knäcka vingen om du skulle komma upp i lite fart. Om du lastar så kolla upp om det inte går att fixa vingstöttor typ som de har på CUB för att avlasta vingen.

/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-01 22:20:57
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Okej,
Det blir nog el på denna.Jag hade inte tänk sätta en os 46 på denna.Det var mitt andra plan som det redan sitter en os46 på som strular.Men om jag skulle sätta en metanol motor på denna hur stor skulle den vara tror ni.Skulle en 40 vara för stor?

2012-11-01 23:21:16
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vad har den för spännvidd?

En för stark modellmotor i en nybörjarkärra kan liknas vid att börja sin motorcykelbana med en Yamaha R1:a eller Fireblade ...Inte så lyckat eftersom kraften stjäper mer än den hjälper!

2012-11-01 23:38:31
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
132cm, vad är en lämplig metanol/el motor.

2012-11-01 23:58:52
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
Hobbyträs blue stick 20 (avsedd för .20-.30 cu inch motor) har spännvidd 137cm och väger tom (ej tankad men allt annat) 1500 gram. Den flyger jag med en glidlagrad .40 motor (6.5cc), det går bra, den är lika stark som en kullagrad .28 (5cc) som jag flög med innan.

2012-11-02 11:39:37
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
132cm!
Då blir en .25-.28 motor lagom.
Med en OS LA .40 blir den en raket! -Inte så bra.

2012-11-02 17:15:47
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Fick igång motorn idag. Men när man drar på full gas så stannar nästan motorn.Vad kan det va för fel.

2012-11-02 18:27:49
RE: Lajban/stick 40    
Cox
Skicka mail
Låter som att den får för lite bränsle, alternativt överhettar, skruva ut huvudnålen. Om det inte hjälper så kan det vara problem med bränsletillförseln eller en för snålt ställ lågfartsnål (den begränsar då även högfartsdelen).
/Kör så det ryker!

2012-11-02 19:25:51
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
Var sitter lågfarts nålen?Hur kan man testa om det är fel på bränsle tillförseln?
*** Redigerat av RC FLYGPLAN klockan 2012-11-02 19:26:50 ***

2012-11-02 20:04:47
RE: Lajban/stick 40    
Cox
Skicka mail
Lågfartsnålen sitter mittemot högfartsnålen. Om motorn inte svarar på en ändring av högfartsnålen så ligger strypningen någon annanstans.



*** Redigerat av Cox klockan 2012-11-02 20:05:10 ***
/Kör så det ryker!

2012-11-02 20:35:09
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
Om motorn bara dör på en gång är lågfarten för lågt ställd. Om motorn tvekar och hostar är lågfarten för högt ställd. Prova att vrid max 1/8 varv åt det håll du tror (jag tror moturs - för att öppna). Detta kan påverka hur många varv högfartsnålen ska vara utskruvad.
Det riktigt tråkiga är att om du byter bränsle (blandning) eller stift måste du nåla om. Högfartsnålen brukar man få ställa om när årstiden ändrar sig dessutom.
mvh //Fredrik

2012-11-02 20:42:49
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vet du vilken soppablandning du kör med?
Du bör/ska ha 5-10% nitro i soppan!
Sedan bör du ha "rätt" glödstift. OS 8 eller Enya 3 funkar bra, liksom Nova Rossi 4 eller Rossi 3.
Lämplig snurra är en APC eller RAM 11x6 eller 12x4.

Tomgångsnålen sitter i hålet på motsatta sidan av huvudnålen. Se bild nedan!

2012-11-02 21:45:09
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
res 20 och met 80

2012-11-02 23:12:09
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Inte så bra!

2012-11-03 07:16:51
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: RC FLYGPLAN
res 20 och met 80

"riktig" gammal soppa
Det har jag helt otroligt kört upp nästan en dunk av i sommar till 60-talsmotorer som jag hittat - trodde att den skulle vara i evighet. Funkar fint till gamla glidlagrade rovor som inte blivit bortskämda med nitar och syntar.. En OS LA kan nog trivas med modernare bränsle men verkar snurra på med "allt från fotogen till bensin" bara den får lite smörja.

Ett råd man brukar få är att fortsätta med den blandningen om motorn bara kört sådant tidigare. Är motorn sliten kan nya oljor lösa upp de hartser som tätar en gammal motor så att den kan tappa kompet och blir svår att köra.
*** Redigerat av pgrts klockan 2012-11-03 07:19:36 ***
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-11-03 17:11:05
RE: Lajban/stick 40    
RC FLYGPLAN
Skicka mail
fick upp planet idag men jag tycker att det har för hög tom gång när jag landar. hur ställer jag in det på motorn..När jag ställer ner tomgången på sändaren så stannar nästan motorn.

2012-11-03 17:36:55
RE: Lajban/stick 40    
Cox
Skicka mail
Hur många rpm har du?
Det kan vara ett flygtekniskt problem också, man kan inte dyka in för landningen och räkna med att farten skall minska. Slå av tidigare och flyg planet hela vägen ned. En lägre stigning på propellern ger också en lägre fart för samma varvtal.

Med tanke på vad du skrivit tidigare så kan det vara så att lågfarten är för mager. Ställd den för bästa svar på gasen och tomgången kommer att bli lite lägre också för samma inställning på gasen/sändaren. Lite nitro i bränslet (≈5%) kan också hjälpa till med en säkrare gång.
*** Redigerat av Cox klockan 2012-11-03 17:37:45 ***
/Kör så det ryker!

2012-11-03 19:08:33
RE: Lajban/stick 40    
Freddan_6
Skicka mail
Kan också vara propellerfel. Om man har för mycket stig på propellern (t.ex. 11x10) så driver den väldig fart för varje varv. Då får man lugnare landningsegenskaper om man går ner till t.ex. 11x5.

2012-11-03 20:58:37
RE: Lajban/stick 40    
jaka
Skicka mail
Hej!
Trotteltrumman ska vara öppen ca 1,5-2mm vid tomgång!

2017-04-23 11:15:35
RE: Lajban/stick 40    
AlveH
Skicka mail
 
Citat från: jaka





Någon som vet vem som tillverkade "Stick .40"?
Jag har en sådan som jag, c:a 25 år efter att den byggdes,
flyger med nu när jag kör in en ASP 52FS.
Den påminner om Stick 40 från BALSA USA men har lite annorlunda
utseende på baldakinen och annan lösning till skevroder.
Har för mig att det var en svensk tillverkare av byggsatsen.
*** Redigerat av AlveH klockan 2017-04-23 11:41:34 ***
*** Redigerat av AlveH klockan 2017-04-23 11:43:57 ***

2017-04-23 12:51:29
RE: Lajban/stick 40    
reparatörn
Skicka mail
Jag vet inte om det finns någon "första tillverkare". Kanske Balsa USA, men är långt ifrån 100 på det. Däremot är jag gaaaaaanska säker på att allt har sin början i en konstruktionsartikel i Amerikanska RCM från november 1973. Designen kallades då "Kwik Stick", men det var lite flexibelt hur stor modellen var (eller blev). Byggaren hade fria händer. Ritningen i RCM visar på två olika storlekar, men den vanlige modellbyggaren kunde nog ganska lätt skräddarsy modellen till en viss storlek. Tanken var att det skulle gå snabbt som attan att bygga den, och kunde man använda en överbliven vinge var det förstås ett plus.

Hur många som sedan började tillverka "Kwik Sticks" med diverse påhittiga namn och med varierande motorstorlekar vet jag däremot inte.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2017-04-23 13:29:53
RE: Lajban/stick 40    
pgrts
Skicka mail
Lajban var ju Bosse Gårdstads varian och jag tror att han hade Tomtmora Snickeri som tillverkare av sina byggsatser.
Sedan så hade vi ju Hobbyträ som hade sina byggsatser med bland annat Blue Phoenix och Stick i sortimentet.
Att det sedan nog har funnits varianter som ritning i Allt Om Hobby eller Modellflygnytt kan jag gissa.

Gårdstad körde ju med vingöron (dubbelknäckt?) men Sticken hade nog enkel V-form. Bakkroppen på Lajban hade 4 lite klenare stavar än Stick som körde med 2 lite grövre.

Jag kan gissa att det finns många varianter ute i landet där man blandat vingar och kroppar mellan dessa modellerna.


/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2017-04-23 13:55:16
RE: Lajban/stick 40    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, alla dessa "pinnar"....
Min radioflygdebut kom ganska sent i livet, och min första "egna" rc-modell var just en sådan här "pinne", fast av egen framimproviserad konstruktion, uppritad direkt på brädan, undan för undan, under byggets gång... 

Den var inspirerad av yngre dagars friflygmodeller, med upphöjd "vingpylon" osv....spännvidden var ca 115-120 cm, och vingen hade rak mittdel, med "öron".
En gammal 27 MHz Sanwa, med knallröda s.k. "mini-servon" (jättetunga jfrt med dagens norm) från Kyosho, och ett blytungt ackpaket utgjorde ett visst problem, men vad hade man att välja på vid den tiden...?

Summa summarum, så flög ekipaget trots allt....med allt från en 0,5 cc DC Dart, upp till en PAW 1,5 cc. Fast PAW:en tilläts bara "puttra"....

Slutet kom vid en alltför våldsam g-manöver, då kärran fann för gott att "klappa händerna"...  




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...