Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Motorkåpa, istället för PET-flaska?
2012-10-18 20:07:25
Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
dymlingen
Skicka mail
Jag hade tänkte göra en plugg till motorkåpan och trä på en PET-flaska som sedan krymps med värme.
Det visade sig dock att kåpan behöver vara 12 cm i diameter och PET-flaskorna är mindre. Kanske 2 liters är lite större, men det är tveksamt om det räcker.

Någon som har andra tips om hur man gör en kåpa?
Jag funderar på att göra en i cellplast och klä med papper, men jag vet inte om det blir bra. Det är till ett metanolplan kan jag berätta.

Helst vill jag undvika epoxy/polyester/glasfiber om det går. Ser det som sista utvägen om ingen kommer med ett bättre förslag.

Aluminium vore ju trevligt, men kanske tungt. Det måste ju vara lite tjockare plåt än ölburk.

2012-10-18 20:15:17
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
Ankan
Skicka mail
Bygga i balsa med en juste lack som klarar metanol då?
Vore lättare om man visste vilken typ av modell det är frågan om.

Mvh. Anders
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2012-10-18 20:42:15
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Du får gärna visa/berätta vilken modell det ska vara till.
Jag har gjort motorkåpor i diverse olika material.
Slipat till och lackat en plugg, som jag kört ner i en låda med gips för att få en negativ form. I formen har jag sen gjutit ett par tunna lager glasfiberväv med epoxi för att få en färdig kåpa. Blev bra resultat efter finspackling och slipning!
Att värme-dra en plastflaska över en plugg är ju givetvis ett alternativ. Jag tror dock att det blir svårt att få lack att fastna på plasten. Sen är den ju lite känslig för värme från motorn.
Tunn aluminium är inte speciellt tungt, men kan vara tålamodskrävande ett knacka till rätt form. Här får man nog göra flera plåtar som överlappar varandra. Men till en skalamodell sitter en alukåpa fint!

Jag röstar i alla fall för plugg/epoxi-varianten!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2012-10-18 20:47:48
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
dymlingen
Skicka mail
Det är en Focke Wulf 190D. Byggd i cellplast klädd med papper.
Det är inget pedantbygge så det måste inte vara 100% skalariktigt, men den ska ju ha ungefär rätt form på kåpan.

Byggmetoden med att skära cellplast och klä med papper är ganska snabb, så att först bygga en plugg och sedan gjuta av den, för att till sist gjuta glasfiber i, känns ganska jobbig. Men det är väl bara jag som är lite lat. Kanske är det ett bättre alternativ än att först bygga kåpan med en annan metod och kanske inte bli nöjd med resultatet så man för göra en till.

Jag kan ta kort på kroppen, men den står i spänn just nu för limning av motorspant.
*** Redigerat av dymlingen klockan 2012-10-18 21:06:58 ***
*** Redigerat av dymlingen klockan 2012-10-18 21:12:16 ***

2012-10-18 21:14:15
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Varför inte göra en i epoxy/glasfiber?

2012-10-19 07:00:47
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
PerN
info@nilssondrones.se
Hej , det snabbaste sättet att göra det i epoxy / glasfiber är att du skär och slipar till din kåpa i cellplast och gör den ca 1 mm mindre på alla ytor. Sen klär du den med tunn fin glasfiberväv och epoxy. När allt härdat slipar och spacklar man till en yta som duger att lacka på och sist av allt så gröper man ur formen d.v.s all cellplast. Denna metod funkar bra om man ska bygga 1 exemplar av nåt.

Tänk på att alltid använda Nitrilhandskar vid epoxyarbeten.

Mvh Per Nilsson   Nilsson Composite Sweden


*** Redigerat av PerN klockan 2012-10-19 07:02:25 ***
Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2012-10-19 19:09:30
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
G. Wilhelmsson
Skicka mail
Hej!
Ett litet roligt trix/tips om du gör enl metoden som Per beskriver. Måla frigoliten först med några lager utspätt trä/vitlim som du låter torka till över natten innan du lägger glasfibern. När du sedan petar bort frigoliten efter härdning så blir det som en slags seg plastpåse kvar på insidan som kan dras bort för hand och då följer alla små frigolitrester med och lämnar en blank yta på insidan av din kåpa. Inget måste alls förståss men lite kul! Här en bild på proceduren när jag tar ur "vitlim-påsen" ur en av mina bränsletankshalvor som är gjorda enl samma metod som Per beskriver. Jag använder inget släppmedel till detta utan det går rätt bra ändå, särskilt om man värmer lite med en hårtork.Fördelen med det här trixet är att man får en jätteren yta utan att behöva slipa eller bearbeta den. Finfint på insidan av en custombyggd bränsletank gjord på frigolitkärna.

Mvh
Gunnar.
*** Redigerat av G. Wilhelmsson klockan 2012-10-19 19:15:23 ***

2012-10-20 19:31:01
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
dymlingen
Skicka mail
Ja den där kåpan ser ut att bli fin. Jag läste även den andra tråden om kåpor.
Nu har jag gjort en test i frigolit, men jag tror att kanten på insidan ska vara rundad också eftersom det var en vattenkylare som en ring längst fram.

*** Redigerat av dymlingen klockan 2012-10-20 19:44:27 ***

2012-10-21 17:45:17
RE: Motorkåpa, istället för PET-flaska?    
Flygteknikern
Skicka mail
Hej Gunnar.

Jag testade din metod med vitlim när jag plastade upp 2 stycken tankar.
Det funkade inte alls så bra med att dra ut "vitlims-påsen". Jag upplevde det som att vitlimmet högg fast för bra i plasten. Jag höll på bli tokig av att ta bort vitlimmet som satt hårt och lossnade i småbitar.
Anledningen till det, tror jag var, att vitlimsflaskan var märkt med ute.
Så nästa gång jag plastar tankar så ska jag se till att använda "rätt" lim.
//TomasE
Tomas Eklund
Team JetSweden