Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Crrc Gf50i och Aspen
2012-10-09 10:57:11
Crrc Gf50i och Aspen    
PowerPer
Skicka mail
Jag kör nu på vanlig bensin, men vill gå över till Aspen.
Har för mig att jag läst att man inte ska köra med Aspen i just crrc motorer stämmer det??

2012-10-09 21:07:35
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
jaka
Skicka mail
Hej!
Varför skulle det vara någon skillnad på den när man kan köra alla andra bensinmotorer på syntetsoppa.
*** Redigerat av jaka klockan 2012-10-10 16:25:09 ***

2012-10-09 21:54:04
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
senmathal
Skicka mail
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/16137-Aspen-milj%C3%B6bensin-vs-vanlig-98oktan

/Mats

2012-10-09 21:55:05
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
senmathal
Skicka mail

Lite om miljöbränsle i modellmotorer.

/Mats

2012-10-09 23:16:43
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
PowerPer
Skicka mail
Jo så här stog det på fullkontrolls blogg 2007.

Vi har haft nöjet att testa den helt nya CRRC PRO GF50i bensinmotorn. Mäkta imponerade är vi kan jag lova, lättstartad och otroligt mjuk tomgång samt kraft i massor!
Efter att ha kört in den i bänk under cirka 4 timmar kunde vi inte hålla oss från att testa den i Above All Katana IMAC
Vi körde in den med vanlig 95 oktanig soppa och Castrol mineralolja. Återigen så bör det påpekas att dessa motorer EJ ska köras på miljösoppa eller miljöolja, packningarna och membranen klarar det ej och du får en motor som går väldigt mysko!

Och jag har sett att det har diskuterats fram och tillbaka om just det nån stans.

2012-10-10 16:29:07
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
jaka
Skicka mail
Hej!
De enda packningar som finns i din motor finns i förgasaren ...som är en vanlig Walbroförgasare som används i miljoner andra bensinmotorer.

2012-10-11 19:11:52
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
Johan
soaringjohan@gmail.com
Och mellan förgasare/baklock.
Och mellan baklock/vevhus.
Och mellan vevhus/cylinder.
åsså lite lagertätningar...

Hepp/Johan

2012-10-11 20:22:55
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
jaka
Skicka mail
Hej!
Papperspackningr i baklock,vevhus ,mellan förgasare/vevhus lär inte påverkas av vilken soppa man kör på.Inte heller kommer lagrens gummitätningar(om sådana ens finns)påverkas.
*** Redigerat av jaka klockan 2012-10-12 14:45:37 ***

2012-10-12 12:07:13
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
amir2003
Skicka mail
Det kan verka konstigt att en flygmotor kan gå sämre än motorsågen på miljösoppa men har läst om personer som haft problem med vissa färdigblandade miljöbensin, dock inte av märket Aspen. Rekommendationen för att slippa pumpbensinlukten har varit att köpa ren Aspen bensin som man har till 4-taktare och blanda i sin egen olja. Själv har jag dock kört färdigblandad 2-takts Aspen till motorsågen och det fungerar lika bra som pumpbensin.
------------------------------
MVH Amir Riahi

2012-10-12 14:56:11
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
PowerPer
Skicka mail
Jag ska ska ta och prova och se vad som händer, om det nu händer något :)

2012-10-18 18:23:12
RE: Crrc Gf50i och Aspen    
pernstig
Skicka mail
Min RCGF 26cc har gått perfekt denna säsong på Aspen 2T trots varning från några klubbkompisar. Behövde inte ens justera nålarna vid bytet. Aldrig mera stinkande Blyfri 95 från macken!