Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Droppmotor
2012-10-04 10:31:28
Droppmotor    
Gee_Bee
Skicka mail
HAllå alla i Höstrusket

Köpte mig nyligen en bok ur det äldre sortimentet för att läsa lite i på kvällarna.


Riktigt roligt att läsa hur de attakarade ungefär samma problem som idag, uteveckligen inomsegelflyget har faktist mer eller mindre stått still om man bortser ifrån mateialet. Själva flygandet och dess utmaningar är detsamma.

Men längre bak i boken så hittade jag en variant på startmetod som jag aldrig sett tidigare, en monterat förbärnnignsmotor på podd som sedan släpps mot moder jord och flygningen kan sedan fortsätta utan den extra vikten som motorn medför.

De illustrerar ett exempel på detta:


Är det någon som provat detta? Hur ofta fick man köpa ny motor för att den gamla landade i högt gräs eller ännu värre utanför fältet?
Frågorna är många, detta måste nästan testas...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-10-04 11:56:58
RE: Droppmotor    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej!

Jag har sett varianter på samma tema i olika tidskrifter genom åren, men jag har aldrig sett det praktiseras....
Hmm, jag måste säga att jag aldrig riktig glömt bort det här....det är frestande att prova...

Ja, risken är förstås att motorn seglar iväg i sin fallskärm...den skulle ju t.o.m. kunna fånga termik... :)
Tricket är antagligen att använda en lagom LITEN fallskärm, så att fallhastigheten blir hög nog för att nedslagsplatsen skall gå att förutse någorlunda   (och att göra "releasen" radiostyrd, så att man själv kan bestämma NÄR släppet sker...fast, att göra det hela "old-school" och "analogt" är förstås en utmaning i sig...)

Spännande...

.

PS
En annan variant vore att bygga motorfundamentet som en liten snabb glidare, som kompisen kan flyga hem som en rymdfärja...
DS

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-10-04 12:00:22 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-10-04 12:05:19 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-04 12:52:52
RE: Droppmotor    
Gee_Bee
Skicka mail
Någon måste vara först bosse!

Jag har tyvärr för mycket i min byggkö för att kunna klämma in ett liknande projekt, men det är lockade att ta en billig Cox och montera fast på en enklare 1,5m seglare.
Jag tror risken är liten att termik skulle fånga skärmen så motorn försvinner, problemet är nog att hitta nedslagsplatsen i största allmänhet, man måste nog ha med sig en caller som direkt markerar riktning.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-10-04 17:30:05
RE: Droppmotor    
Flygsmurfen
Skicka mail
Jag diggar idén om en separat glidare.
Kanske en liten delta under seglaren med automatisk GPS, autopilt  och RTH-funktion?
Prylarna finns ju redan och används inom FPV.
Man får ta med störtkruka så att man inte får den i pallet :-)

// Mats W

2012-10-05 00:26:10
RE: Droppmotor    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Mitt tips; skippa skärm som är lite opålitlig vad gäller att veckla ut sig, samt ger ofta risk för bortsegling i stark termik. Ta istället en ganska lång remsa platt färggrannt plastband, som du lätt kan vika-vika-vika som dragspel. Den är lätt att göra, bara ett klipp med saxen. Den ger (anpassad) lagom fallmotstånd - SAMT ger dig en bättre markör även i högt gräs/säd när du ska hämta den...
Tänkte

Tommi

2012-10-05 00:38:01
RE: Droppmotor    
Erik W
diewessel@hotmail.com
BosseG hade ju sin "Combat Lift" att slita upp seglare med? Någon som minns?
-------------------------------------------------------------------------------
The first step to failure is trying.

2012-10-05 08:31:55
RE: Droppmotor    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej

Såg en sån där i Nyköpings modellflygklubb för en massa år sedan. Den steg fint och kopplade ur kalasfint men tror du att fallskärmen vecklade ut sig efter att ha fått lite olja på sig? Inte en chans, motorn satt som ett spett i backen...

Lycka till

Mvh

Tomas Leijon

2012-10-05 09:56:49
RE: Droppmotor    
LIP
Skicka mail
På 60-talet testade min då blivande svåger och jag detta en hel sommar.
Den motor som vi hade till förfogande var en diesel, (Webra Winner).
Modellen var en Bergfalke och radion en Telepilot.

Radion hade en kanal med ett så kallad gyro som drog sidorodret till vänster och ett gummiband som drog tillbaka rodret till höger. För att flyga rakt fram fick man pulsa på sändarknappen så att sidorodret fladdrade fram och tillbaka.

Vi byggde en motorpod som vi hängde under kroppen och i poden hade vi en fallskärm som drogs ut när motor med pod släppte från kroppen.

Kan lova att det var spännande varje gång vi skulle flyga, vi hade en urverkstimer som ströp bränslet efter inställd tid.

Vi var väl inte så motorkunning på den tiden så det var svårt att ställa in motorn så att den gick jämt ända tills den stoppade.

För det mesta så hackade motorn till så att den tappade draget och motorpoden ramlade av men motorn stannade inte direkt, resultatet blev att fallskärmen trasslade in sig i propellern med fritt fall som följd.

Men roligt hade vi.

/Lasse

2012-10-05 10:21:25
RE: Droppmotor    
bosse_jansson
Skicka mail
Kul läsning det här...
Det verkar trots allt som om en och annan har testat detta..

Men vad sägs om den här (galna?) idén...?
I stället för att använda en känslig fallskärm, varför inte utforma motorpoden som ett lönnfrö (!), så kanske man kan få den att autorotera ner till marken på ett elegant sätt....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-05 14:59:06
RE: Droppmotor    
Gee_Bee
Skicka mail
Det här blev en riktigt rolig och spännande tråd. Riktigt kul att läsa om era erfarenheter, när jag såg detta i boken tänkte jag först att detta måste vara något som bara testades och förkatades på glada 70-talet, men nu inser jag att lärdomen ifrån den tiden är försvunnen och nya misstag kan göras om.

Tommis förslag om lång remsa känns som den pålitligaste lösningen, KISS fungerar oftast bäst.
Bosses lösning känns som mera inovativ och lockar till utvecklig.
Skulle man kunna kombinera dessa två? Motor i ett medellångt band med ett lönnfrö i andra änden som bromsar

Jag känner nu att detta måste testas nu i vinter, skall bara hitta någon enkel seglare att använda som probbänk. Gärna någon som en Cox 0,49 orkar dra till rimlig höjd på 1-2min.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400