Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Eldrivenbåt, gymnasieprojekt (färdig och avslutat)
2012-09-18 11:26:43
Eldrivenbåt, gymnasieprojekt (färdig och avslutat)    
el flygaren_93
Skicka mail
Hej alla modellflygare runt om i landet, nu blir det rejält med spänning!!!(Volt)

Jag går 3:an gymnasiet och har som projektarbete valt att göra en el konvertering av en båt. Båten som jag ska bygga om är en så kallad Askeladd som är 16fot(4.8m).


Den är rymlig och stor så jag tror det inte blir några problem att trycka ner ett par hundra kg batterier och en rejäl elmotor.


Planen är att jag ska använda mig av dessa vattenkylda Nicd batterier som innehåller 0.5 kwh per block och bygga i hop en batteribank av 6-12kw timmar för att kunna få lite räckvidd.


Det jag skulle behöva hjälp med av er är att  hitta en lämplig elmotor för ett överkomligt pris. Den behöver klara 5 hk under konternilig drift? vad skulle ni rekommendera för motor?
Vet ni någon bra hemsida där man kan hitta eller liggande hemma får ni gärna skicka ett pm till mig

Jag gör en undersökning samtidigt och elbåtar som ni hjättejärna får svara på och hjälpa till med statestik (tar max en min)[Elbåts undersökning]

Alla sorters hjälpande av tips, förslag, ideer och frågor välkomnas!
Byggtråden fortsätter...
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-18 11:31:01 ***
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-18 11:33:53 ***
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-18 11:38:06 ***
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2013-10-03 19:40:40 ***

2012-09-18 11:52:13
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Gee_Bee
Skicka mail
Kul projekt!

5kW kommer att ta din båt framåt, men det blir ingen räsernbåt. Men det är nog klokt eftersom energibehovet per km ökar drastiskt med farten. Köra långsamt och kom långt är nog intessantare än att vinna tävlingen ut ut hamn och ro hem :)

Ett litet tipps är att du skall nog fundera på avsäkring av batterierna. Blir det kortis så blir det väldigt snabbt väldigt varmt. Det räcker med att en jacka med metalldragkedja ligger över batterierna så är din fina båt snabbt en pyrande hög på gräset.

När det gäller val av motor så borde en 3 fas industrimotor kunna göra jobbet, frågan är bara vilken budget du har. En modellflygmotor på 1kg kan i teorin göra jobbet, men jag tror att lager och annat inte håller så länge i den fuktiga miljön som en båt innebär.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-09-18 12:02:40
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Freddan_6
Skicka mail
5 kW är t.ex. 50V 100A. Det är som Gee_Bee inte att leka med. Det finns färdiga elmotorer för båtdrift, mellan 2hp - 4hp hittar jag på första googlingen. Saltvatten är extra problem, gäller det söt- eller saltvatten?

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_marine_electric_outboard_motors.php
http://www.cloudelectric.com/product-p/ob-f4ets.htm
http://electric-outboard-motors.co.uk/minn-kota-riptide.htm

*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-09-18 12:03:09 ***

2012-09-18 13:39:21
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Kul projekt ! Dock kan du nog som också Gee_Bee skrivit hålla nere effekten för denna typ av skrov är inget som går att åka fort med. Det drar bara en massa effekt utan att farten ökar märkbart. Så satsa istället på annat som t ex räckvidd.
De färdiga motorerna som finns har inte alls speciellt hög effekt (typiskt kanske 500 W för en båt av denna typ och storlek) så några 5 kW lär du knappast behöva till det skrovet. Vanlig elutombordare för småbåtar - Minnkota Endura
Lycka till hälsar
Roger
*** Redigerat av McRegor klockan 2012-09-18 13:41:17 ***
www.mcregor.se

2012-09-18 15:01:02
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Gee_Bee
Skicka mail
Med 500w så får du nog knappt styrfart, motorn som Roger länkade till tror jag är mera för fiske än transport.

5-10kW känns som en bra kompromiss. Lastar du båten och det blåser lite så behövs det lite mera knuff än när man åker i i bleke.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-09-18 15:20:37
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
el flygaren_93
Skicka mail
Tackar för tippsen

"Gee_Bee" det är en helt rätt jag ska ha en bra avsäkring av batteribankarna, jag har redan tänkt på det och kommer montera in säkringar och relä för att undvika större katastorer ändå kan man inte säkra varje batteri så blir att tänka innan man pillar med batterierna. 
Jag har tidigare erfarenhet av att renoverat och kört elbil sedan 3.5 år och där har man just de riskerna. 100-130 v likström osäkrat är inget att leka med. (har hört att teoretiskt kan batterierna ge 10 000A under ett kort ögonblick då det kortsluts )

Det är sant att båten drar mer destu fortare det går, mitt mål är ändå att den ska full lastad åka 5 knop men gärna klara 7-8knop(14km/h) under några kilometrar.



Jag har redan testat med en elutombordare på 300w som när båten var tom utom mig förflytta den i 4.9 km/h (2.7knop) efter att accelererat i 100meter.
Det var för långsamt skulle behöva vara ett par gånger starkare. Framför allt så när båten ska gå accelerera så går den väldigt segt.

Båten är byggd för att kunna ha en upp till 10 hk utomborare, däremot är förmodligen över 5hk (3.2kw) onödigt. (jag skrev 5 hk inte 5kw i första inlägg, mitt fel att inte var tydlig)

Jag tror 5 hästar (3.2 kw) kan vara lagomt det ger nog bra med driv på båten och  inte risk att kännas så orkeslös. Jag kommer ha många kilowatt timmar med batterier så räckvidd lär jag kunna fixa.

Däremot har jag funderat på om man ska ha en utombordare eller inombordare och är mest intreserad av att ha en fast monterad inomborare med rak axel. Axel fick jag i dag så det jag igentligen saknar är en motor och ett "fartreglage".

Inte någon som har en gammal borstad truck motor på 3-6hk?

Tack för länkarna, däremot är de större elutombordarna som skulle vara intresanta dyra ohc kosta runt 10-20 000..., det vad däremot någon länk som också hade elmotorer som jag hitta några bra.

Det jag hittat är en kinesisk tillvärkare, någon som har erfarenhet av dem? sen finns risken om det är långa frakt tider från asien att jag inte hinner klart. Jag ska bli klar till November-december.
Goldenmotor

Men det kan vara sant att jag är ute och har alldelses för mycket effekt i tankarna. Jag ska ta och försöka göra ett test med en 5hk bensinmotor och se hur den går då och om den vid max fart endast gör massa vågor och ingen fart.

Tack för alla tipps det är bra att få ideer från många håll.
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-18 15:32:30 ***
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-18 15:33:14 ***

2012-09-18 15:35:02
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Gee_Bee
Skicka mail
Motor?
Vad är din budget, hur mycket av det tänker du lägga på batterierna?

Även jag inser att jag blandat enheterna, jag menade 5-10hk inte 5-10kW.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-09-18 15:43:01
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Gunnar Karlsson
Skicka mail
Askeladden har en skrovform som inte lämpar sig för stora motorer.
5hk är faktiskt rätt lagom för den typen.



Lycka till!
Flyg lågt och vackert!

Kolla in F3A.SE, en hemsida för precision

2012-09-18 16:38:08
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
el flygaren_93
Skicka mail
Min max budget för hela projektet är cirkus 10 000-15 000 utan batterier. Batterier har jag fått låna på långtids lån så de räknar jag inte med att behöva lägga pengar på.

Däremot blir laddare och batteri övervakning som kommer ta tid och pengar att fixa cellerna kommer förmodligen behöva övervakas så det inte laddas ur för mycket, kanske till och med individ nivå, men det blir senare.



Jag var nog otydlig i början med att säga "det finns mycket plats för massa batterier och stor motor" jag menar att det är inga problem att få i en "stor" motor i form tung/stor volym inte i form av massa hästkrafter.

 
Citat från: Gee_Bee

Motor?




Det kan vara smart att köpa en trasig gaffel truck för en billig penning och sen ta massa lämpliga delar från den. Där finns allt från motor till styrenhet av motor

2012-09-18 20:06:41
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Håller med Gunnar - skrovet är inte byggt för mera än kanske 5-6 knop så mera än 5 hk behöver du nog inte.
Sen tror jag inte på inombordare såvida du inte har en bra köl att "gömma" propellern bakom - annars kommer den nog att sitta rätt oskyddat. Fast du kanske har nån bra lösning för det - där finns ju om inte annat plats för lite innovationer.
Lyckat till hälsar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-18 22:38:30
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Joacim
Skicka mail
Nu vet jag vad det är dör båt ;)

5kw är inga problem, jag själv tänker bygga om en utombordare på 4,5hk, där har man drivlina och snäckväxel klart redan, bara att slänga bort hedenhös pjäsen som sitter där och skruva i lämplig motor, till min lilla roddbåt så siktar jag på 2kw med 24v LiFe batterier, med 11,1v 30Ah LiPo (2,5kg) är vi ute och trollar 4timmar med en Minn Kota motor (löder man kablarna i den så slipper man värme hehe) brukar ha med ett 4s batteri som nödbatteri, 30% mer fart.

Bygg en enkel plåt/ alulåda till batterierna och sedan en menanisk säkring, men efter att vi snackat så förstod jag att du redan har erfarenhet av el och hög spänning, så säkerhetsbiten och det tekniska tror jag du grejar utan problem.

Återkommer på mail med länkar och annat (inte hunnit än;)

2012-09-18 22:50:20
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Hej Jocke,
Om man väljer t ex en gammal 6 hk snurremotor och plockar bort "hedenhösarn" - borde man inte kunna plocka in både motor, fartreglage och batterier för att kunna köra en bra stund ? Jag har inte kollat något alls men det är ju hyfsat utrymme under en sån köpa... Då blir ju hela paketet väldigt lätthanterligt i o m att det bara är ett kolli... Vill man köra längre kan man ju tillämpa den gamla snurre-termen "separattank" med lite mera energi...:)
Hälsningar
Roger


www.mcregor.se

2012-09-18 23:08:53
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hej Jocke,
Om man väljer t ex en gammal 6 hk snurremotor och plockar bort "hedenhösarn" - borde man inte kunna plocka in både motor, fartreglage och batterier för att kunna köra en bra stund ?
Det känns som en förnuftig idé....alla problem med axel, trumma, trycklager m.m. är ju redan lösta på det sättet.....och man kan koncentrera sig på själva eldriften....

.



--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-09-18 23:29:45
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
REP
Skicka mail
"bara att slänga bort hedenhös pjäsen som sitter där och skruva i lämplig motor"

Varför ta ett steg framåt i teknikutveklingen när man kan ta två steg bakåt.

En bekant byggde en "Briggs & Johnsson". Han monterade en Briggs & Stratton gräsklipparmotor på en rigg från en skuren Johnsson 6Hk.
Vi tänkte bygga en passande john-boat skaffa stråhattar, hängselbyxor och en banjo . För att sedan ta en tur i närmaste träsk och tjuvfiska kräftor.

Men som tur var skar gräsklipparmotorn.




*** Redigerat av REP klockan 2012-09-18 23:30:39 ***

2012-09-19 08:11:55
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
el flygaren_93
Skicka mail
Det finns flera som redan har konverterat gamla "hedenhösmotorer" och slängt in en rejäl borstlös motor. Jag har funderat på att också göra så men nackdelen som jag ser det är att man får mindre val möjlighet på elmotor eftersom den inte får vara för stor så den inte får plats i skalet.



Den här är en 10-20 hk motor med motorkontroller, däremot får inte batterierna plats då. Men allt beror på vilken motor man vill ha och hur lång räckvidd. Jag tror det skulle absoult vara möjligt att få in en "liten" 1-2 kw elmotor i en utombordare + lipo/life ackar.

Joachim: vet du hur mycket motstånd det är i snäckväxeln på en utombordare? alla minikota motorer har motorn längst ner för att slippa friktionen. Jag har hört det ska vara en hel del friktion och förlust med en gammalutombordare. Men går ju att byta till olja med låg viskositet för att sänka motståndet.



Efter att ringt runt lite på blocket fick jag den här motoraxeln och lager som har suttit på en MD1a motor. Vilket är en gammal lågvarvig 4t motor som ger 7hk  @3000 rpm.  vilket jag tror blir passande för mitt behov. Nackdelen är just att monteringsjobbet blir mera i och med att jag måste plasta en hel del. Båten har en fin köl som skyddar propellern från grundstötning samt att jag ska bygga ut den befintliga något.



2012-09-19 09:15:52
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Joacim
Skicka mail
Jag gillar ditt projekt ! De flesta skulle klara sig utan problem på en elmotor till sin båt, varför man envisas med gamla 2 och 4 taktare som låter och spyr ut föroreningar i våra svenska sjöar är nått som jag inte kan fatta, gillar man att fiska dessutom så är det än mer oförståligt.

Det är alltid förluster genom växlar, debästa planetväxlarna har en förlust på 3%, lär va mer i en utombordare.

Tar man bort hedenhös motorn med tank och annat onödigt har man rätt mycket plats tillgodo, så min ambition är att ha allt i skalet med luftfyllda komponenter. Men med större batterier som behövs med mer effekt så kan de sitta i båten med ett par kablar från motorn bara. Ett LiFe batteri med motsvarande kapacitet som ett bly/Pb väger bara 1/3, med överlägsen prestanda, hållbarhet och livslängd. Får snart hem ett 24v 100Ah LiFe batteri med BMS system inbyggt som skall testas i olika setuper/ miljöer.

Tror dock att en MinnKota med sin enkla DC motor och halvklena kontakter och kablar har mer förluster, än en bortslöts motor i en utombordare. Dagens trolling motorer är väldigt basic, men också billiga och många gånger effektivare än en pruttifräs motor som ryker och väsnas.

2012-09-19 12:02:38
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Ja - jag håller med Jocke - ett kul och genomförbart projekt.
Om man konverterar en gammal utombordare så lär man väl se till att maxvarvet på elmotorn med valda batterier är ungefär samma som den gamla hedenhösaren om det skall stämma med utväxlingen. Visst kan man justera lite genom att byta propp men enklast är väl om man redan från början ligger inom ungefär samma varvtalsintervall. Tror att fördelarna överväger nackdelarna (förluster i växel) för alternativet att nyttja en gammal snurra. Hade man haft en "roddbåt" så hade det varit ett intressant experiment helt klart.
Men har båten en vettig köl så kan ju även en inombordare vara ett alternativ.
Båten är väl en kombi-seglare som det ser ut så då borde det finnas ett roder i aktern redan. Fast jag håller nog en femma på konvertering av en gammal utsliten utombordare...:)
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-19 18:10:55
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
el flygaren_93
Skicka mail
 
Citat från: Joacim

Det är alltid förluster genom växlar, debästa planetväxlarna har en förlust på 3%, lär va mer i en utombordare.




Tackar, Jo det är alltid förluster i maskiner. Däremot tror jag om det "bara" är 3-5% effektförlust blir det totala väldigt marginelt eftersom i slutändan är det ändå en propeller och den lär inte ha någon bra verkningsgrad.

Någon som vet vad en båtpropeller har i verkningsgrad? den lär nog inte ha mer än 50% eller lägre?

Båten är främst för segling men på grund av föredetta ägaren fick masten stulen/tagen och seglerna var mycket dåligt skick lyckades jag köpa skrovet för en mycket liten penning. Men jag funderar på att på sikt om elmotor funkar bra också skaffa in en mast/segel så den går att segla när det blåser bra. Däremot är båten i sig ganska tråkig seglare. Plan finns däremot att använda den som test plattform för utveckling att segla med kite men det blir också senare...



För att få lite klarhet om vilken fart som är lämplig och motorstyrka lånade jag en likadan båt och slängde på en 5 hk, 4t utombordare. Genom en liten handhållen Gps fick jag ut farten.

Maxfart med full gas: 11,1 km/h
"halvgas" på motor: 8,8km/h

Tröskelfarten låg nära 9 km/h där båten inte ökad fart märkbart i förhållande till att öka gasen. Dvs. att köra snabbare än >9km/h kostar det mer än det gör skillnad.
9km/h/1.852=4.9knop
En gammal sjöbåts regel "säger" att båtens toppfart är antal meter vid vattenytan Vilket är 4.8m (gäller ej planande båtar)

I och med testet kom jag fram till att räkna på 5 hästar i kontunuelig drift är nog i överkant. Mer lämpligt blir nog att sikta på en 2,5-3 hästkrafter (2kw) men en 5 hästar under ett kortare intervall.

Vad har en liten golfbil som åker runt på golfbanorna för motorer? borde inte en sån gammal motor gå att få för en billig pening?

Att konvertera en gammal utombordare är nog en bra idee men jag tror just för denna båt blir nog bra med inombordare eftersom jag har en axel och propeller + att det finns en liten köl som går att gömma axeln i.

2012-09-19 21:16:39
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
pgrts
Skicka mail
Är du avancerad så kan du fundera på fällbar propp och möjligheten att använda proppen som generator när du kör för segel. Den pricipen finns redan på marknaden.
Flyg lågt nära och sakta

2012-09-19 21:17:08
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Gee_Bee
Skicka mail
Hallå

Regeln om längd på vattenlinje stämmer om du använder meter och knop vilket verkar stämma ganska bra med din mätning.

Men jag vill nog fortfarande påstå att det är inte dumt med lite överskottseffekt. Är båten tungt lastad eller ifall det blåser mycket kan en extra kW vara skillnaden på att komma hem eller ej.

Det är lättare att gasa försiktigt med en stark motor än att gasa hårt med en svag motor.

Golfbilsmotorer skulle kunna fungera, de äldre är borstade de modernare är borstlösa. I ett annat sammanhang har jag varit med och köpt gamla golfbilar för ca 3000kr styck. Maskinellt var de helt ok, men kaross var spräckt och batterierna var slut. Frågan är bara om de är starka nog, jag skulle tro att de kanske ligger på 1-2kw, men kanske går att köra lite hårdare om man ökar spänningen och belastningen.

När jag skriver detta så inser jag att en viktig parameter för din båt blir valet av propeller. En elmotor levererar som bekant den effekt som propellern kräver för ett givet varvtal om bara strömmen kan matas fram.
Så kombinationen motor/spänning/propeller måste matcha annars så kan det bli helt fel åt båda hållen. Dvs en 10kW motor som endast ger 1kw eller en 1kw motor som drar 10kw tills den brinner upp.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-09-19 21:59:06
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Då stämde min bedömning på 5-6 knop rätt bra...:)
Jag tror att du är rätt ute med att beräkna 2-3 hk för normalfart med möjlighet att pressa ur 5 hk när behovet finns. Mera tror jag knappast båten behöver men sen är ju frågan hur stor belastning/last du räknar med och om de yttre förhållandena ofta kräver extra effektmarginaler.
En nackdel med el-inombordare och båtar utan självläns är att risken finns att motorn blir dränkt av vatten om det regnar mycket och du inte är på plats och kan länsa båten. För säkerhets skull kanske du skulle ha en automatisk, elektrisk länspump eller någon annan form av automatisk länspump. Det kan bli väldigt mycket vatten i en öppen båt på kort tid vid t ex rejäla höstregn...
Det finns säkert andra lösningar också men om du inte har problemet på din lista redan nu så tycker jag du skall sätta upp det i alla fall så du är förberedd.
Väldigt kul tråd måste jag säga.
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2012-09-19 22:21:19
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
En kompis i köping el konvertera sin båt! Den går fint som sjutton den!

*** Redigerat av Kalle_Flygare klockan 2012-09-19 23:43:10 ***

2012-09-19 22:48:00
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
el flygaren_93
Skicka mail
 
Citat från: Kalle_Flygare
En kompis i köpin el konvertera sin båt! Den går fint som sjutton den!



Det låter intressant,vad var det för elkonverterings kit? och till vad för båt?

"McRegor" din bedömning stämde väl, jag hade också tänkt 5 knop som transport fart men trodde att den skulle vara "lättare" att pressa till lite högre farter (8-9knop). Däremot verkar det behövas betydligt mer kraft för att klara de.

Tanken är att jag ska bygga en vattentät box där jag innesluter hela motorn och styrelektronik så att även om den vattenfylls ska motor och batterier vara torra.

Vattenvakt med liten pump kan vara bra alternativ på sikt för att slippa ösa båten så ofta, finns billiga på biltema.

Propeller kan bli en viktigt pusselbit, den jag fått tror jag kan bli bra med enda risken att den kanske är för stor. (Lägre varv/spänning?)

Fortfarande finns problemet att jag inte har hittat någon lämplig elmotor för att driva en axel som passar in på styrka, pris, driftsäker, effekt... Mer förslag behövs där. Alla dumma, smarta, undliga och bra förslag välkommnas!

Min spec:
__________________________
Runt 5hk (3.2kw), minst 2-3 hk konstant.
Vid belastning ca 3000 rpm
Driftsäker och bra livslängd (ej modellflyg motor)
Styrsystem för att reglera farten (eventuellt bygga själv för likströmsmotor)
Gärna borstlöst.
Max pris 8 000 men gärna lösningar för 2-3 000 om möjligt
__________________________

Vad tror ni låter det rimligt att få tag på/passande?

MVh Alex
(åter tack för alla som läser och kommenterar med synpunkter)fler är smartare än en!
*** Redigerat av el flygaren_93 klockan 2012-09-19 22:52:46 ***

2012-09-19 23:37:17
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
McRegor
Skicka mail
Hej igen,
Ja - nu blir jag tjatig med många inlägg men som jag sagt tidigare är det ett intressant projekt...:)
Gissar dock att du kommer att ha väldigt begränsat urval med proppar till din axel så det blir nog att försöka hitta en motor/ack-kombination som maximalt varvar likadant som en förbränningsmotor skulle göra vid motsvarande propp, belastning och motorpådrag. Ser att du räknar med 3000 rpm och jag antar att du kollat detta - mera är det säkert inte i alla fall. Skall du ha backslag för att klara backningsmanövrer eller löser du det "elektriskt" ? Om du får utväxlings-problem så kan kanske ett backslag med utväxling vara lösningen.
Annars har du ju givetvis möjligheten att via serie eller parallell-koppling av ackarna påverka maxvarvet även om man kanske hellre vill ha högre spänning för att hålla nere strömmen. Men hittar du inget som fungerar med högre spänning kanske du ändå tvingas dra ner denna och öka strömmen istället.
Ja - många utmaningar finns det men lova att hålla oss informerade om hur detta projekt löper på.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-19 23:45:05
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Kan kolla med honom!

Ska även kolla med farsan varför han inte elkonvertera sin 10meter stålbåt till el! Barlasten på 3ton var väl inte så "svår" att flytta fram på sjön med el spis! ;-)

2012-09-20 09:13:51
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
senmathal
Skicka mail
Spännande projekt! Jag tänkte på din tanke att göra en vattentät box för motorarrangemanget, är det inte risk att motorn går varm i en sådan box? Eller blir det inte mer värme av en elmotor än att det klarar sig ändå?

/Mats

2012-09-20 21:29:43
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
REP
Skicka mail
Nya växelhus till yamaha skitbilligt
Kanske kan vara något som kan användas. Bulta fast genom skrovet, på med en elmotor och propeller.


2012-09-20 22:28:25
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
Joacim
Skicka mail
Golfbilar har jag meckat och renoverat, de har vart på 37v med en motor på 2,5kw, direktdriven, luftkyld likströmsmotor. Mekaniskt håller de hur bra somhelst, men med blybatterier så är de inge kul varken vad gäller ekonomi eller livslängd :(

Hittar du en gofbil utan batterier för bra peng, kan det helt klart vara av intresse, har ett par här på gården, ska se om jag kan finna motor specen på en (har glömt).




2012-09-23 11:16:21
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojektarbete    
danielberg
svenbergqvist@telia.com
 
Citat från: el flygaren_93

För att få lite klarhet om vilken fart som är lämplig och motorstyrka lånade jag en likadan båt och slängde på en 5 hk, 4t utombordare. Genom en liten handhållen Gps fick jag ut farten.

Maxfart med full gas: 11,1 km/h
"halvgas" på motor: 8,8km/h

Tröskelfarten låg nära 9 km/h där båten inte ökad fart märkbart i förhållande till att öka gasen. Dvs. att köra snabbare än >9km/h kostar det mer än det gör skillnad.
9km/h/1.852=4.9knop
En gammal sjöbåts regel "säger" att båtens toppfart är antal meter vid vattenytan Vilket är 4.8m (gäller ej planande båtar)




Den gamla "sjöbåts regeln" gäller bäst om skrovet är omkring 6 m vid vattenlinjen !
En betydligt bättre regel säger att skrovfarten är lika med 2.44 gånger roten ur längden vid vattenlinjen ! Längden angivet i meter , farten i knop !
Den regeln är inte heller allmängiltig , men den funkar bra i de flesta praktiska jordiska sammanhang !
Skrovfarten är alltså den högsta fart som man kan komma upp i med ganska små motoreffekter , för varje knop över skrovfarten krävs betydligt högre effekter.
(Effekt/fart-kurvan stegras kraftigt vid och över skrovfarten)

I ditt fall med askeladden (4.8m) uppskattar jag längden i vattenlinjen till ca 4 meter ,  vilket enligt formeln ger en skrovfart på 4.88 knop. 4.88 knop stämmer bra överens med din iakttagelse ovan  (vid 4.9 knop ökar inte farten nämnvärt )

Obs : ovanstående säger litet eller ingen om maxfart vid en viss effekt. Här kommer en massa andra faktorer in (skrovform , verklig uteffekt mm.)

Om du vill ha en hög (deplacerande) fart med en låg motoreffekt är det effektivaste att förlänga skrovets vattenlinje , därefter att förbättra skrovformen.
Ett praktiskt förslag på hur du gör det är att köpa/långtidslåna den andra askeladden och bulta ihop de båda akterspegel mot akterspegel , då får du både längre vattenlinje och bättre (deplacerande) skrovform !!!!!
8 meter vattenlinje ger 6.9 knop skrovfart , bättre skrovform , högre lastkapacitet =mer batterier som du kan utnyttja effektivare eftersom din totala verkningsgrad på båten är bättre !

/Daniel



Flyger bara el och segel nuförtiden !

2013-10-03 20:04:20
RE: Eldrivenbåt, gymnasieprojekt (färdig och avslutat)    
el flygaren_93
Skicka mail
Tiden försvann och tråden jag en gång hade skapat försvann i glömskan när mängden skolarbete ökade. Så ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat eller skrivit ett avslut på nästan ett år.

Hur som helst, projektarbetet blev mycket lyckat!
Jag blev utnämnd till delat 1:a pris för bästa projektarbete på skolan och fickstipendiat så jag blev nöjd (också MVG)

Eftersom jag inte hade oändlig tid och resurser blev bästa lösningen att jag införskaffade en elektrisk utombordare på 2 hk!
Den tillsammans med en 3,5 kwh batteripacke fick båten en räckvidd av ca 25 km.

Slutligen blev det en bra och lättantändlig båt som är utmärkt att ha vid sjöflyg.

Rapporten som tog mycket svett och tårar finns att läsa här:
Projektrapport Eldriven Båt

Hoppas jag får någon mer inspirerad att göra något annat roligt projekt?

Nu har jag gått vidare och går på KTH farkostteknik där jag förhoppningsvis kanske kan utveckla vidare mina erfarenheter

Stort tack för alla som kommit med bra tipps, hjälp eller bara stöttat, Tack