Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?
2012-09-05 10:24:39
Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
vallefalk
Skicka mail
Hej

Tänkte ställa en liten fråga till forumet. Vilka batterikontakter gillar ni bäst för effekter och batterier i "mellansegmentet"? (1000-4000mAh, upp till 30A c:a.)

Jag har länge kört med mpx-högströmskontakter. Dom har funkat bra för mig, lite luriga att löda kanske med tanke på alla stift som ska ha bra lödning mot kabeln.
Köpte för ett tag sen en ny acke som kom med EC3 kontakter förmonterat. Nu har jag börjat svänga över till att använda dessa istället. Känns på något sätt bättre att det är enkla stift. Däremot har de senaste kontakterna jag monterade varit väldig svåra att pressa in i den blå plasthylsan, samt att de är riktigt tröga att trycka ihop och dra isär.
Som jag tänker nu, kommer jag att fasa ut mpx och övergå till EC3. Kanske EC5 om jag skaffar tyngre grejer

Någon som vill dela med sig av era synpunkter och erfarenheter? Vad använder ni?

/ Valle

2012-09-05 10:52:34
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
DennanHMFK
first.reason@gmail.com
vi har gått över till XT60 alla våra modeller, förutom inomhuskärrorna då. :P
schysta att löda och sitter bra.

körde tidigare Dean och 4mm stift, men.. gick över av någon anledning till XT60. hehe
---------------------------------------------------------
medlem i HMFK
www.hallstamfk.se
youtube/dennan83

2012-09-05 12:10:32
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Freddan_6
Skicka mail
XT60 här också, har bytt från Deans, för allt mellan 12A och 70A. Mini-deans för inomhus, XT150 för större, men planerar byte av XT150 mot annat.
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-09-05 12:12:53 ***

2012-09-05 21:41:32
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Gee_Bee
Skicka mail
Inomhus = mini Deans
2-3S, 10-40A = MPX gröna
4-6s, 40-80A = XT60

Jag har skrotat alla Deans och Deanskopior då det helt enkelt inte var värda pengarna, svåra att löda med grova kablar, svåra att sätta ihopp och håller dåligt eftersom gnistan slår på känsligaste stället som är svetsen för spännblecket.
Jag har provat EC3(eller var det EC5?) men tycker de är klumpiga och lite knepiga att montera, det är en irreversibel process så kontakten går inte att återanvända om motor eller reglage pensioneras, man får slita för kung och fosterland för att dra isär kontakten.

MGX gröna är dessutom en förträfflig kontakt för vingservon. Klarar 4 servon på en kontakt om vingen inte är delad.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-09-06 06:35:02
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Vilse
Skicka mail
Har mest 2200 3S och kör med MPX. Tycker inte lödningen är problematisk. Sätt ihop ett par under lödningen så att inte plasten skadas. 
Rejält med tenn mellan de tre stften. krympslang på, skalning och förtenning och så sätt samman. Sedan tar jag och lägger vitlim närmast kontakten så att man har ett säkert grepp när kontakten skall delas.  Det blir en del kontakter märker jag med tiden och jag tycker MPX är prisvärd och sitter bra för mina behov.

2012-09-06 08:04:39
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Personligen kör jag sen många år med JST-kontakter för småackarna och det är ju vad dom ofta levereras med från fabriken. Visst finns det bättre men jag har inte sett nån anledning att byta för lågförbrukande setuper.
Sen har jag också sen många år tillbaka standardiserat på Deans för de lite större setuperna och har inte heller där upplevt några bekymmer hittills. Eftersom jag håller mig till "små-el" - alltså max runt 50 A - så behöver jag inga kraftigare doningar f n.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-06 09:15:02
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Joacim
Skicka mail
4mm guld Dynomax
6mm guld Plettenberg

2012-09-06 15:41:46
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
vallefalk
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Jag har provat EC3(eller var det EC5?) men tycker de är klumpiga och lite knepiga att montera, det är en irreversibel process så kontakten går inte att återanvända om motor eller reglage pensioneras, man får slita för kung och fosterland för att dra isär kontakten.



Är böjd att hålla med. Efter att monterat ytterligare en kontakt i går kväll och i princip kört en skruvmejsel genom tummen, i en våldsam fight för att trycka i stiften i hylsan :-)
Är inte fullt så positiv till EC3 som i mitt första inlägg.. Det verkar dessutom som det finns olika tillverkare, varav den senare varianten jag köpte är klart sämre.

Kanske skulle XT60 är ett bättre val som standard.

/ Valle
*** Redigerat av vallefalk klockan 2012-09-06 15:56:36 ***

2012-09-06 21:31:48
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Gunnar Karlsson
Skicka mail
Leverantören kanske skulle tillverka pressverktyg för EC3 EC5.

Fördelen med dom jämfört med Xt60 Xt90, är att den inte behöver massa krympslangar hit och dit som lätt kälkar runt. Kortslutninsrisk finns!


Flyg lågt och vackert!

Kolla in F3A.SE, en hemsida för precision

2012-09-07 10:03:34
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Joacim
Skicka mail
Man kan ju köra kontakterna som dom är och inte böka till det med höljen hit och dit.

2012-09-08 10:26:39
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
UndCon
Skicka mail
JST på småaccar 1S-2S

Bytt från Deans till XT60 på allt annat
Att det kräver krympslang är inte konstigt i mina ögon - snarare en självklarhet.

Efter ett antal krasher pga bullet connectors till motorer så löder jag alltid alla anslutningar där - även på flygplan

2012-09-11 09:16:01
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
MarcusMiettinen
Skicka mail
En aning filade Deans funkar bra för mig  vid 3 s ca 1500 mah, de tål trol en hel del därtill. Någorlunda lättlödda men kyl snabbt./Marcus Glöm inte krympslang.
*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2012-09-11 09:16:26 ***

2012-09-11 11:52:43
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
marta
Skicka mail
Har använt Deans i 3 år nu utan problem och har inte bytt kontakten i modellen. Kontakterna är kalla direkt efter landning, så kontaktresistansen är helt OK. Motorn är en Turnigy 35-42 med 10x6 propeller. Drygt 50A vid marktest.

2012-09-11 14:16:18
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
amir2003
Skicka mail
Jag kör med 6mm guldkontakter men det är på större modeller och +80A. Fördelen med guldkontakter i alla storlekar är att man tryggt kan löda dit kablarna med mycket värme och en och en utan risk för kortis plus att man kan alltid seriekoppla ackarna utan extra skarvsladdar. Brukar krympa en transparent krympslang över pluspolen och en bit ut, med större diameter, för att minska riskerna för kortis.

------------------------------
MVH Amir Riahi

2012-09-11 20:48:31
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
McRegor
Skicka mail
För den som händelsevis inte vet så brukar man löda Deans-kontakterna med båda delarna ihopsatta. Då är det ingen risk att något stift kantrar i plasten när det blir varmt.
F ö håller jag med Marta eftersom inte heller jag haft några problem med den kontakttypen.
//Roger

www.mcregor.se

2012-09-11 22:14:20
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Joacim
Skicka mail
Det är så många som har och har haft problem pga Deans kontakterna, även MPX och TRX kontakterna mm, som visserligen är bra/ OK sålänge man håller sig inom gränsen, men går man över den så blir det spännings dipp och förluster= värme = bränt reglage och svullna ackar. Vem får skulden? inte de som gjort kontakten vartfall ;)

Det jädrigaste är att det sitter förmonterade på batterier eller i en RTR drivlina som är ämnad att dra långt högre strömmar, bakslag är ett faktum!

Hard Case bilbatteri
2s 7,4v
5000mAh
65C !
med 10-12C laddning !
Vad sitter det för kontakter på batteriet... jo 4mm guld !!!!!! DESSA SKA ALTSÅ KLARA 325A KONT :-)

Flygbatterier på 6s 4000mAh med 50C+ på märkningen, där sitter det DEANS kontakter (vansinne)

Eller många utan slowfly/ indoor 2-3s små LiPo batterier med 3A BEC kontakter, batteriet ska visst klara 35C (idioti) (E-Sky har pippi på dessa kontakter)



Ett annat färskt exempel är Traxxas Spartan, kanon bra och kul båt, men ska man köra med 6s LiPo som är max rek, så bör man byta kontakter, förlusterna och värmen är hemsk pga dessa kontakter, bara en tidsfråga innan nått pajar, i längden framförallt reglaget.

Multiplex är ytterligare ett, där de envisas med sina MPX kontakter på sina färdiga drivlinor, till UltraJets och annat, de är underdimensionerade utan tvekan i flera fall.

Sebart, EDF modell som drar 120A med bra batteri, där sitter det 2 skarvar med 3,5mm guld och sedan en Deans kontakt, det har ni gått typ 2-3 versioner av modellen och kontakterna är bytta (äntligen) ;) (efter en massa brända batterier och reglage för flygarna)

Tror man att man skall klara sig på en kontakt för 30A, sätter man dit en som pallar 60A helt enkelt, vill man slippa skarvar och adaptrar när man laddar, eller kopplar serie/ paralellt, så undviker man plasathöljen av olika slag eller andra påhitt, som dessutom gör det svårt att rengöra kontakterna, behövs ibland.


Har man värmeproblem på sina batterier eller fartreglage, så kan man även kolla kontakterna, de kan generera en massa värme via kablarna, kontakterna i sig håller sig inte varma länge efter att man slutat köra, men i massiva prylar som batterier och reglage stannar värmen och tar tid på sig att försvinna.

Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många jag hjälpt med problem, där den felande länken vart kontakterna ;) men lika svårt som det verkar vara att förstå att man INTE använder ett Lixx batteri som vart svällt eller är svällt, minst lika svårt är det för de flesta att sätta på tillräckliga kontakter tyvär.







*** Redigerat av Joacim klockan 2012-09-11 22:24:12 ***

2012-09-12 06:35:34
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
McRegor
Skicka mail
Jocke - jag hör vad du säger men alla flyger inte med lika stora setup:er som du ofta gör och för oss med "småflyg" fungerar många gånger Deans alldeles utmärkt.
Sen är det bra att du lyfter fokus även mot kontakterna men ibland känns det som det blir onödigt mycket fokus på dessa för oss vanliga "söndagsflygare" med mindre setup:er. Sen om vi t ex använder Deans eller XT50 på våra lite mindre setup:er är nog mera en personlig preferens.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-12 09:40:22
RE: Batterikontakter, EC3, mpx.. Vad föredrar ni?    
Joacim
Skicka mail
Jag skrev ju det Roger, de funkar när man håller sig inom gränserna.  Deans tex är ofta ett gränsfall med små marginaler, jag pratar inte bara om mina egna modeller jag kör (alla storlekar) jag referar också till de handlare och tillverkare inom Rc hobby som som jag jobbat/ jobbar med, tyvär är dessa kontaktproblem väldigt väldigt vanligt fortfarande.

Lösningen är enkel, tror man att ens modell kommer dra ca 30A så sätter man på en som klarar det dubbla helt enkelt. Vi kan inte lita på att tillverkaren skickar med tillräckliga kontakter som funkar, på reglage, drivlinor eller batterier. Många av dem vill bara sälja, det är då vi får larvigt överspecade produkter som ett 3300batteri det står 65C på, med 12awg kabel och en Deans monterad.