Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Tråkig story
2012-08-21 10:44:47
Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Hej,

för ett år sedan köpte jag en Futaba T12Z med aluminiumväska. Är helnöjd med den men härom dan, ute vid fältet, lossnade handtaget till väskan. Som tur var var det gräs den ramlade ner i så inget hände med radion. Jag kontaktade inköpsstället (som ligger i Örebro) där man konstaterade att det var kanske jag som haft sönder väskan själv och att jag måste bevisa att den var kass innan... Case Closed!! När jag då lovade att berätta detta för andra, så fick jag svaret att hot kommer du ingen vart med. Nä det gör jag väl inte men dålig service kommer man heller ingen vart med!! Tänk på det, FK.

2012-08-21 11:02:00
RE: Tråkig story    
Gee_Bee
Skicka mail
Läsvärt:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Dålig design kan betraktas som defekt vara vid leverans. Varan förväntas hålla i 3 år efter inköps tillfället om den används som det är avsett.
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-08-21 11:25:35 ***
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-08-21 11:25:44 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-08-21 11:16:47
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Tack Gee_Bee,

ja där står att SÄLJAREN skall bevisa att JAG vanvårdat produkten, inte att JAG skall bevisa motsatsen...

Noll Kontroll, Kula!

2012-08-21 11:27:00
RE: Tråkig story    
Gee_Bee
Skicka mail
 

Säljarens eller ditt ansvar?
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.


*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-08-21 11:27:17 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-08-21 13:39:36
RE: Tråkig story    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Sånt här är så dj.vla trist. Jag förstår inte att man ska behöva vifta runt med köplagen om det är så enkelt som du beskriver det. Ett handtag på en väska, kom igen. Det är väl bara att titta på det ock konstatera om du typ har dragit väskan efter bilen i bogserlina eller på annat sätt inte använt handtaget som det var tänkt - att lyfta väskan i. Om handlaren får väskan framför sig och väska/handtag är i gott skick/det skick man kan vänta sig efter ett år borde det ju inte vara något snack. Ser man däremot slitningar/slagmärken/konstig nötning osv är det svårare att hävda att felet var ursprungligt. Om det är tydligt att du skött varan eller i alla fall inte tydligt går att visa att du misskött den borde de helt enkelt visa serviceanda och fixa det. Det finns många olika sätt att göra detta för att du som kund ska känna att du är hörd och att man som handlare försöker hjälpa till. Om en ny väska är besvärligt att ordna med reklamationer osv, varför inte erbjuda en %-rabatt på nästa köp i butiken eller något i den stilen. Det är ansträngningen för att visa att man förstår och vill hjälpa till som betyder något för kunden. Allt annat kallas dålig service och kostar garanterat mer än det smakar för handlaren.

2012-08-21 13:55:00
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Håller helt med dig Aerobatic_Tom

2012-08-21 14:21:21
RE: Tråkig story    
Vilse
Skicka mail
Står det Aero Team på den?

2012-08-21 14:57:48
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
På väskan? Nej.

2012-08-22 09:25:02
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail

2012-08-22 09:31:47
RE: Tråkig story ny låda    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej,
Bauhaus och kanske andra byggvaruhus säljer aluminiumväskor (verktygskoffert) i olika storlekar den minsta ca 150-200 kr passar perfekt till en radio. Jag har haft min i 3-4 år, man tar ut lagom mycket skumgummi så sover sändaren sött, även lite småsaker ryms, y-kabel skruvmejsel och liten skiftnyckel. Även liten laddare om man vill. Min sons radio ligger i en Claes Ohlson maskinlåda (för skruvdragare/borrmaskin) av plast där har vi ett urgröpt cellplastblock, den lådan var ännu billigare men nästan lika stötsäker.
Hoppas du kan fynda en ny låda/Marcus

2012-08-22 09:54:14
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Hej Marcus,

ja det finns massor av väskor, det löser sig! Jag vill med dessa inlägg varna andra för slappa, oseriösa handlare som tar lättaste vägen genom att skylla på grossist, tillverkare, konsument istället för att ta sitt ansvar. Borde vara självbevarelsedrift tycker man ju...

2012-08-22 12:12:02
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
Jag har hållit FK för att vara ett bra och seriöst företag. Konstigt att dom vill dra på sig så mycket dålig uppmärksamhet. Tänk om radion hade fallit i asfalten och gått sönder. Det är ju ingen billig radio du förvara i väskan. FK säljer väl numera inget som man inte kan hitta någon annanstans så varför handla där om man inte reder upp det.

FK följer säkert tråden och funderar på hur dom ska trassla sig ur det här nu. Väger den negativa publiciteten mot de kronor de skulle fölora på att ta sitt ansvar. Dom ska väl vara glada att radion klarade sig för annars hade de kunnat bli riktigt dyrt för dom.

Vid en tvist kan det inte vara svårt att konstatera material eller konstruktionsfel på väskan.

/Mats

2012-08-22 13:37:18
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Hej Mats,

jag vet att de läser trådarna jag lagt ut. Jag tar ingen skit som du märker, däremot tar jag en ursäkt och glömmer fort om det visas tecken på bättring.

Vi får väl se vad som händer.

/Mats

2012-08-22 14:01:27
RE: Tråkig story    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Har du kollat med Minicars för det är väl dom som importerar grejorna...
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-08-22 18:00:43
RE: Tråkig story    
Zagg
Skicka mail
FK håller nog på att bli för stora för sitt eget bästa.
jag tycker ( detta är bara min menning) att deras leverans och kundservice är rätt dålig nu mera.
men visst blir de att man handlar lite av dom ändå.
men håller mig till andra inköp ställen där kundservicen är HÖG!.

ang väskan så kör jag bara på Clas Olsons nu mera. då dom säljer väskor till kamerautrustning där skummet är gjort så man kan passa in sakerna själv=)

2012-08-22 18:07:14
RE: Tråkig story    
chrisvås
Skicka mail
Det här är en tråkig story:

https://www.sos-barnbyar.se/stod-oss/skanka_pengar/katastroffond/Pages/BliKatastroffadder.aspx?et_cid=2&et_lid=7479&et_sub=sv%C3%A4lt%20i%20afrika

Din väska är ett lyxproblem.

Slappna av och kolla med FK igen så ordnar det säkert sig på ett bra sätt, eller kolla med minicars som är åf.

2012-08-22 18:12:34
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Jag skulle uppskatta om du inte besudlade tråden med sånt som inte hör till ämnet. chrisvås!!

Jag är ganska säker på att det inte är tillåtet.

/Mats

2012-08-22 18:26:36
RE: Tråkig story    
Airvan
Skicka mail
Håller med chrisvås - har hört om tråkigare saker än ett trasigt väskhandtag. Väskans primära uppgift är väl att skydda radion o den verkar ju inte ha tagit skada. Bit ihop o laga väskan o om du sen inte vill handla mer från inköpsstället ifråga så finns det ju en mängd alternativa webshoppar att vända sig till...

2012-08-22 18:34:31
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Jo, men nu är ju detta ingen tråd för världens svältande barn, det är fruktansvärt, men ni kan ju starta en egen tråd om det istället. Det handlar inte om väskan, det trodde jag alla förstod. Det handlar om att vissa handlare vägrar ta sitt ansvar, och det är allvarligt.

/Mats
*** Redigerat av mats@670627.se klockan 2012-08-22 19:06:05 ***

2012-08-22 20:12:25
RE: Tråkig story    
pjaett
Skicka mail
 
Citat från: Vilse
Står det Aero Team på den?

Ser ut att vara en stabil sak...
vh/R
*** Redigerat av pjaett klockan 2012-08-26 17:47:55 ***
*** Redigerat av pjaett klockan 2012-09-08 21:21:34 ***

2012-08-22 20:46:00
RE: Tråkig story    
Vilse
Skicka mail
Ja, DE ser rejäla ut. Undrar varför mats@670627.se fick en väska med plasthandtag av enklare modell. Denna väska verkar inte kunna köpas separat och är märkt med radions namn. Märkligt, kanske en kampanjgrej. Det händer ju ibland att man får liknade erbjudande som en väska till grillen med dåliga blixtlås. Hade jag varit kund hos denna säljare skulle jag kontakta dem be om kommentar så de får förklara sin syn på saken.

2012-08-22 22:08:52
RE: Tråkig story    
Stig H
Skicka mail
Efter att nyligen ha sett ett program om piratkopiering av märkesvaror och export på TV kan man ju fråga sej hur mycke av den sortens varor vi har runt om oss utan att riktigt veta om det. Väskan kan eventuellt vara en kopia med inbyggda kvalitetsmissar.   

Stig

2012-08-23 08:10:53
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
Efter att nyligen ha sett ett program om piratkopiering av märkesvaror och export på TV kan man ju fråga sej hur mycket av den sortens varor vi har runt om oss utan att riktigt veta om det. Väskan kan eventuellt vara en kopia med inbyggda kvalitetsmissar.   

Stig


Knappast om den följde med som ett paket till Radion direkt från Futaba. Vad jag förstår köptes inte väskan separat. Jag skulle inte tro att det är någon hit att göra piratväskor med radions märke och modell på utsidan. Sedan torde inte Futaba ge särskilt mycket för väskan oavsett kvalitet.

Om det hade varit en radio för 1500:- Men den där kostar väl runt 10 000 eller har jag fel?

/Mats

2012-08-23 12:47:15
RE: Tråkig story    
S.weden
Skicka mail
 
Citat från: chrisvås
Det här är en tråkig story:

https://www.sos-barnbyar.se/stod-oss/skanka_pengar/katastroffond/Pages/BliKatastroffadder.aspx?et_cid=2&et_lid=7479&et_sub=sv%C3%A4lt%20i%20afrika

Din väska är ett lyxproblem.

Slappna av och kolla med FK igen så ordnar det säkert sig på ett bra sätt, eller kolla med minicars som är åf.


Jag kan nog inget annat än att hålla med..
Själv hade jag nog sagt några väl valda ord på fältet och sen åkt hem och lagat väskan och sen end of story.

Jag har aldrig blivit illa bemött eller på något vis orättvist behandlad av FK, snarare tvärt om, den service jag har fått därifrån har varit helt klanderfri.
.. jag undrar och blir ju väldigt förvånad över varför mats@.. känner sig orättvist behandlad..

Tiden då "kunden har alltid rätt" är ju förbi för länge sen.. nu har vi lagar ist.. Det har iaf jag insett och lever med det !!

Återfalls flygaren !!

Flyger lågt och fort!!

2012-08-23 18:46:15
RE: Tråkig story    
Jorgen_A
Skicka mail
Tråkigt med väskan. Kontakta Minicars direkt och hör vad dom kan göra.

En annan sak dock. Jag börjar förstå handlare som blir korta mot kunder med tanke på hur dom behandlas.
Tycker det blir vanligare och vanligare att för minsta lilla snedtramp dom gör så hinner det inte gå lång tid förräns det skapas en tråd på SMF eller RCFlyg och gnälls och pekas finger. Ofta visar det sig att personen ifråga egentligen inte har tagit kontakt med handlaren ifråga via telefon (telefon verkar ha blivit för farligt för folk i dagens samhälle), utan denne räknar med att om det gnälls tillräckligt officiellt så ska handlaren komma krypande med mössan i handen och be tusen gånger om ursäkt och lova fina rabatter.

Samma sak gäller om ett paket/brev skulle råka ta en dag extra, då är det stora utropstecken, åskmoln och dödskallar som gäller. Snabbt skapas det en forumstråd där kunden gnäller, pekar och efterfrågar om någon annan någonsin har fått ett brev en dag senare ifrån handlare X. Och är det någon som svarar ja på den frågan ja då har ju handlaren gjort det med flit, det är personligt, handlaren har ju uppenbarligen tagit sig tid att muta brevbäraren så att denne ska dela ut försändelsen en eller två dagar senare...

Obs, jag varken försvarar FK eller dömmer Mats. FK och ett gäng andra handlare har klantat till det för mig också, men det har oftast löst sig.
Men jag har också stått på andra sidan disken vid ett par tillfällen hos annonym hobbyhandlare. Och tyvärr så är vi kunder rätt jäkla knepiga ibland också :)


2012-08-23 21:01:13
RE: Tråkig story    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: senmathal
 
Citat från: Stig H
Efter att nyligen ha sett ett program om piratkopiering av märkesvaror och export på TV kan man ju fråga sej hur mycket av den sortens varor vi har runt om oss utan att riktigt veta om det. Väskan kan eventuellt vara en kopia med inbyggda kvalitetsmissar.   

Stig


Knappast om den följde med som ett paket till Radion direkt från Futaba. Vad jag förstår köptes inte väskan separat. Jag skulle inte tro att det är någon hit att göra piratväskor med radions märke och modell på utsidan. Sedan torde inte Futaba ge särskilt mycket för väskan oavsett kvalitet.

Om det hade varit en radio för 1500:- Men den där kostar väl runt 10 000 eller har jag fel?

/Mats


Nä, men mellan Futaba-fabriken och detaljhandlaren finns för det mesta ett antal grossister och importörer. Hur de mixar sina paket för t.ex. vår svenska marknad har vi inte en aning om. Sändaren och väskan behöver inte ha dockat redan på Futaba-fabriken.

Stig

2012-08-25 10:22:40
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: S.weden
 
Citat från: chrisvås
Det här är en tråkig story:

https://www.sos-barnbyar.se/stod-oss/skanka_pengar/katastroffond/Pages/BliKatastroffadder.aspx?et_cid=2&et_lid=7479&et_sub=sv%C3%A4lt%20i%20afrika

Din väska är ett lyxproblem.

Slappna av och kolla med FK igen så ordnar det säkert sig på ett bra sätt, eller kolla med minicars som är åf.


Jag kan nog inget annat än att hålla med..
Själv hade jag nog sagt några väl valda ord på fältet och sen åkt hem och lagat väskan och sen end of story.

Jag har aldrig blivit illa bemött eller på något vis orättvist behandlad av FK, snarare tvärt om, den service jag har fått därifrån har varit helt klanderfri.
.. jag undrar och blir ju väldigt förvånad över varför mats@.. känner sig orättvist behandlad..

Tiden då "kunden har alltid rätt" är ju förbi för länge sen.. nu har vi lagar ist.. Det har iaf jag insett och lever med det !!


Så allt som inte är värre än att barn svälter ska man låta passera. Det är ju inte säkert att den som gnäller på en väska automatiskt struntar i svältande barn. Jag tycker att det är befängt att dra upp en sådan jämförelse.

Jag tycker inte att det är en baggis att en väska till en radio som kostar runt 10 000 går sönder och faller i backen. Nästa person det drabbar kanske går på asfalt eller står så till att det är långt till marken, i en trapp eller så. Om en produkt får återkommande reklamationer brukar i regel felet åtgärdas till slut. Struntar vi i att reklamera och kräva vår rätt så kommer allt mer skräp att säljas.

Och i det här fallet, hur stor är sannolikheten att det skulle vara självförvållat? Vad kan man göra annat än att bära radion i väskan?

Ja vi har lagar nu istället men tiden då kunden har rätt är nog definitivt inte förbi. Då har du en kort historia eller dåligt minne. Snarare är det väl nu det är kundens tid just p.g.a. av alla forum, Sverker och annat. Om detta rapporterades nyligen på nyhetssidorna.

/mats

2012-08-25 10:47:49
RE: Tråkig story    
Roddan
daniel_rohdin@hotmail.com
Håller fullständigt med dig Senmathal!

Bra sagt.
Flyger Matt Chapman Cap 580 33%  Cap 232 50cc Bensin
http://roddansmodellflyg.wetpaint.com/  under uppbyggnad

2012-08-25 19:47:51
RE: Tråkig story    
Danjel
Skicka mail

Administratör
Vill också påpeka att det strider mot de regler vi satt upp och som också Mats godkänt.

Kritik skall i första hand tas med handlaren och i andra hand ARN.

Det är ett bara ett handtag!, ingen vet riktigt vad som hänt med väskan, den kan ha skadats hemma eller i transport eller ha ett problem från fabrik.
Det är väl bara att köpa ett nytt handtag och skruva dit?

Jag tycker man sänker sin egen trovärdighet om man bryter mot våra uppsatta regler och går ut och gnäller. Lös problemet direkt med handlaren istället, eller fixa handtaget själv.

/Danjel
_____________________________________________________
God Jul

2012-08-25 20:42:38
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Danjel,

tråden är ju intressant nog att ha 28 inlägg, om du nu anser att den bryter mot era regler, så ta bort den för all del!

Du begriper tydligen inte att det inte handlar om handtaget, utan hanteringen från säljarens sida... om man inte kan diskutera denna typen av problem inom hobbyn på forumet, så är det bara att beklaga. Du uppmanar att lösa problemet med handlaren... det har jag ju försökt göra, har du inte läst tråden???

/Mats

2012-08-25 21:01:49
RE: Tråkig story    
chrisvås
Skicka mail
Jag påstod aldrig att en trasig väska är i samma kaliber som svältande barn eller att det ena utesluter det andra.

Min poäng var att en sketen väska är ett världsligt problem som går att lösa på ett världsligt sätt. Har man råd att köpa en prylmojäng för 10k så känns hela väskgrejen som aningens genant. Handlare gör nog sitt bästa för att vara tillmötesgående, de är ju knappast dumma i huvet och tror att världen består av Sverige, dvs de är rädda om sina kunder så långt det går. Kunder har inte alltid rätt även om det verkar vara en gängse policy.

Trevlig helg på er alla :)

Christian

2012-08-25 21:14:20
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Christian,

förstår du inte, det handlar inte om väskjäveln, jag har redan fixat den! Det handlar om vissa handlares inställning till service och ansvar. Det spelar väl ingen roll om jag har råd med 10 Radioapparater?? Ska de som har dyrare prylar få sämre/ingen service?? Det är mycket möjligt att handlaren gjort sitt bästa, genom att inte göra ett skit, men isf kanske han är i fel branch.

Varför borrar du inte en brunn i Sahelregionen istället för att engagera dig i detta världsliga ynka lilla problem?

2012-08-25 21:53:04
RE: Tråkig story    
Airvan
Skicka mail
Mats,

Avsluta tråden (både här o på RCFF) - ett förbenat gnäll för ett trasigt handtag???!!! Som Danjel säger - vi vet inte hur väskan har behandlats sedan inköpet.

Fixa handtaget (kan inte vara något jätteproblem o snubbar som håller på med modeller brukar vara hjälpligt händiga...) o återgå till hobbyns grund - modellflyg. Du har en sändare som flertalet modellflygare bara kan drömma om - utnyttja den o flyg dina modeller i stället för att sitta som en grinpelle o be om tröst för ett sketet handtags skull... men du förväntar dig väl att skoaffären ske ge dig nya skosnören när dom gamla gått av, cykelaffären ny slang när det blir punktering på däcket etc etc.

Nää, räta på ryggen, köp en ny väska för några hundringar o åk ut till fältet o flyg - det mår humöret mycket bättre av o dessutom kommer din fina radio till användning.

Alternativt kan du ju grotta ner dig alldeles väldigt o köra hela racet med KO, ARN, varför inte testa med europadomstolen - det finns ju många möjligheter att fixa ett bra magsår på en bagatell....













 

2012-08-25 22:05:56
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Airvan,

du har uppenbarligen inte läst tråden och speciellt inte mitt senaste inlägg... Jag har inte bett dig eller någon annan om tröst.

Ditt inlägg är MUDA.

2012-08-25 22:32:50
RE: Tråkig story    
S.weden
Skicka mail
 
Citat från: mats@670627.se
Christian,

förstår du inte, det handlar inte om väskjäveln, jag har redan fixat den! Det handlar om vissa handlares inställning till service och ansvar. Det spelar väl ingen roll om jag har råd med 10 Radioapparater?? Ska de som har dyrare prylar få sämre/ingen service?? Det är mycket möjligt att handlaren gjort sitt bästa, genom att inte göra ett skit, men isf kanske han är i fel branch.

Varför borrar du inte en brunn i Sahelregionen istället för att engagera dig i detta världsliga ynka lilla problem?



Mats, snälla!!!!

http://www.svensktmodellflyg.se/regler.asp

Återfalls flygaren !!

Flyger lågt och fort!!

2012-08-25 23:01:09
RE: Tråkig story    
tångarne
Skicka mail
Men om ni tycker det är så jävla tråkigt allt så ge fan i och svara då han har ju skrivit och gett upp noll kontroll.
Jag har full förståelse för från början men skiter i och kommentera det.
Tack för mig

2012-08-26 09:28:01
RE: Tråkig story    
Putteman
Skicka mail
Tycker det är bra att det varnas för vissa säljare , så som att det varnas för dåliga typer av produkter , flygplan , dåliga radios  ,en dålig ubec exempelvis , ja varnas för allt dåligt.
Sedan måste jag säga att jag själv blivit bra behandlad av de Svenska säljarna inklusive Fk 
Det verkar vara väldigt särskilt farligt att varna för någon som är sponsor här. Beskyddarverksamhet ?
,men så har man nyss set på filmen "Big Boys Gone Bananas! där man ser hur pengarna styr !
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2012-08-26 17:02:53
RE: Tråkig story    
c.bonke
conny@falweb.net
ja va ska man säga, mats ville ha en upprättels om sin väska,får ett tråkigt bemötande.delar denna upplevelse med oss på forumet här sen börjar folk läsa och ta till sig detta på olika sätt. men att blanda in svältande barn i ett annat land, det hör väl ändå inte hit. greklands ekonomi kanske beror på att FK svarade som de gjort!jag skiter i svältande barn och världsproblem när jag sätter mig vid datorn. jag vill då komma ifrån verkligheten och läsa forumet, byggtrådar, drömma om de fina byggen folk gör, misstag som sker bland säljare, dumma köpare...! svältande barn, svensk fattigdom värdsproblem blir man påmind om dygnet runt ändå.
http://www.scalevintageglider.n.nu/


2012-08-27 05:28:56
RE: Tråkig story    
poteta
Skicka mail
Du har haft väskan i ett helt år utan att den gått sönder. Varför ska handlaren tro på att du inte har varit oaktsam? Tänk om handlarna lade ut alla trilskande kunder på forumen...
Att börja gorma om garanti på ett plasthandtag efter ett helt år låter skumt i mina öron.

2012-08-27 07:54:23
RE: Tråkig story    
mats@670627.se
Skicka mail
Buster, potera och andra,

Ni har helt rätt! Eftersom det finns de som har svårt med sin ekonomi, de som svälter, de som bara kan drömma om en T12Z och annat elende, så slopar vi garantiåtagandet för alla handlare! Om något går sönder, så finns det ju alltid svält och annat elände att falla tillbaka på.

Ni har kommit med den geniala lösningen på alla problem! Vi slopar bilförsäkringar, villaförsäkringar också, det finns ju världssvält som är värre.

Ni fattar visst inte att det INTE handlar om det förbannade handtaget, lev väl i er bubbla!!

Over & Out

2012-08-27 09:49:42
RE: Tråkig story    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: mats@670627.se
På väskan? Nej.



Vad är det som gått sönder på handtaget? Det syns inte på bilden vad jag kan se, förutom att det lossnat. En bättre bild hade inte varit fel.
Det ser ut som om det bara är att kroka dit igen.

Vad har du gjort för att bevisa att det är ett ursprungligt fel?
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2012-08-27 09:56:17
RE: Tråkig story    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: senmathal
Jag tycker inte att det är en baggis att en väska till en radio som kostar runt 10 000 går sönder och faller i backen. Nästa person det drabbar kanske går på asfalt eller står så till att det är långt till marken, i en trapp eller så.


Det är precis det väskan är till för, att skydda radion. Det intressanta är hur väl väskan håller och skyddar innehållet. I en perfekt värld med handtag som aldrig lossnar skulle väskan aldrig behövas.
Utom för alla depåflygare då, men för dem har väskan en helt annan betydelse.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2012-08-27 10:00:03
RE: Tråkig story    
genland
Skicka mail
Haha ojoj så många grälsjuka
o känsliga typer här!

Verkar vara otroligt svårt
för många att släppa taget om handtaget...

MVH Kent

2012-08-27 17:10:29
RE: Tråkig story    
Red B.
Skicka mail
På Esplanaden i Huskvarna finns en staty av Alf Henriksson (poet, författare och skribent i DN, tyvärr avliden) med citatet:

"Retar du upp dig på ting som är små, då är du väl inte större än så."

VÄrt att betänka...

2012-08-27 21:25:52
RE: Tråkig story    
crashhappy
Skicka mail
måste nog säga efter att ha följt tråden att det har varit stundtals rätt rolig läsning....
men trådens egentliga syfte var ju inte huruvida handtaget går att fixa med tejp och plastic padding eller världsekonomin: det var ju att handlaren inte ville kännas vid att väskan defacto inte höll så bra som man kunde förvänta sej av just sagda investering.
man kan nog älta handlarens inställning till döedagar och tyvärr så får nog trådskaparen finna sej i att handlaren inte vill ersätta detta (han må ha sina skäl....dom vet vi inget om eller har fått höra)
möjligt att generalagenten finner (om han sett denna tråd?)det skäligt att ersätta handtag/ väska- det är upp till han (ren och skär goodwill)

återigen så är internet inte vidare bra på att "nyansera" åsikter- det en skriver i all välmening kan uppfattas som direkt förjävligt av en annan... och det är väll det som är fallet när jag ser att vissa tar i från tårna och hugger som spottkobror.

bara mitt inlägg i denna infekterade tråd//JJ


bakfumlad OS och speedkärra snart!!!

2012-08-27 21:59:00
RE: Tråkig story    
Stig H
Skicka mail
Märk väl att det tydligen är fler än Mats som råkat ut för samma sak - handtaget kan flippa ur sitt fäste på väskan. Det tyder på att det är för vekt och att det borde gå att reklamera även efter en säsongs användning. Skulle åtgärdas av importören tycker jag. 

Man ska i det läget i varje fall inte behöva bemötas av antydningar om att man burit väskan på ett vårdslöst sätt.

Stig 


2012-08-28 08:16:35
RE: Tråkig story    
JAJ
Skicka mail
 
Citat från: mats@670627.se
Hej,

för ett år sedan köpte jag en Futaba T12Z med aluminiumväska. Är helnöjd med den men härom dan, ute vid fältet, lossnade handtaget till väskan. Som tur var var det gräs den ramlade ner i så inget hände med radion. Jag kontaktade inköpsstället (som ligger i Örebro) där man konstaterade att det var kanske jag som haft sönder väskan själv och att jag måste bevisa att den var kass innan... Case Closed!! När jag då lovade att berätta detta för andra, så fick jag svaret att hot kommer du ingen vart med. Nä det gör jag väl inte men dålig service kommer man heller ingen vart med!! Tänk på det, FK.


Byt levrantör och köp billigt med begränsad suport och garanti ex HK.
Du är inte ensam om dåliga erfarenheter av FK, det fins många bra hobbyhandlare som tar hand om sina kunder, använd dessa istället.
EL flytg laddat med vindkraft!
Dansa och slipp bardisken ...  .

2012-08-28 08:17:55
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
En intressant iakttagelse vid genomläsning av tråden är att ganska många har kritiserat Mats med inlägg där andemening är typ: Att du aldrig ger dig någon gång, det är ju bara ett handtag osv. Det märkliga är att Mats skrivet ett inlägg om att han är besviken på bemötandet angående en väska som gått sönder. Alla hans andra inlägg har varit svar på vi andras mer eller mindre relevanta inlägg och påhopp om att han aldrig ger sig. Så min fråga är vilka det är som aldrig ger sig någon gång. Mats eller alla vi som vill kommentera eller hacka på honom?

/Mats

2012-08-28 18:29:41
RE: Tråkig story    
poteta
Skicka mail
Jag hakar mest upp mig på att väskan är ett år gammal. Då borde den ha hållit bra i ett år, om den inte har legat still i en garderob förstås.
Jag är till viss del säljare själv (dock i en helt annan bransch) och skulle också vara misstänksam om någon kom och sa att objektet hade gått sönder efter ett år.
Det är väldigt lätt att spy galla över företag på nätet och det kan bli stora konsekvenser för företaget i fråga. Trots att företaget kanske har rätt.

Jag tolkar tråden som en ren hämnd för att TS inte lyckades övertyga företaget att väskan var dålig från början. Annars hade väl inte TS skrivit vilken firma det gäller.

2012-08-28 19:41:10
RE: Tråkig story    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Allså hur många av er har läst vad Mats har skrivit ???
Han skrev att han tyckte han blev dåligt bemött av dom han köpte radion av.
Så varför gaggar ni om hans väska ?? skickar länkar till andra som säljer väskor osv osv det är inte det denna tråd handlar om. Det handlar om att han tyckte han blev illa bemött av säljaren inget annat. Han skrev inget om var han kan köpa ny väska eller hur han ska lagar väskan utan han skrev att han blev illa bemött.
Så sluta giddra om hans Väska å prata om det som det verkligen handlar om och det är att han tycker sig blivit illa bemött.


________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-08-28 21:20:47
RE: Tråkig story    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
En sak till Vad är det dom lämnar garanti för Radion eller Väskan. Tror bara det är garanti för radion väskan är bara tillbehör. Men visst ska man behandla kunder bra trots det.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-08-28 22:10:19
RE: Tråkig story    
S.weden
Skicka mail
Jag är nog ganska säker på att mats fick ett trevligt bemötande men blev sur för att han inte fick sin vile igenom !!

Det är min spekulation, för just nu sitter väl alla och bara spekulerar ??


Återfalls flygaren !!

Flyger lågt och fort!!

2012-09-01 22:33:45
RE: Tråkig story    
Kune
Skicka mail
Som vanligt, kul att folk är så dåliga på konsumentköplagen...
Den enda lagstadgade garantin som finns i Sverige är 6 månader från inköpsdagen.
Inom den tiden har man som konsument rätt att hävda fel och säljaren skall bevisa att felet inte är ursprungligt, annars skall han laga varan, omleverera varan eller häva köpet. Detta i vilken ordning som säljaren väljer.
Efter 6 månader har man 3 års reklamationsrätt där man kan hävda att felet varit ursprungligt, men bevisbördan för detta är hos köparen.
Sedan kan säljare frivilligt förlänga garantitiden till längre tid än 6 månader om de vill, då gäller detta.
Innan ni kommer med nån korkad motkommentar läs KKL eller ring upp en konsumentvägledare som kan förklara den för er på den nivå ni klarar att förstå...
(nej jag jobbar inte på FK, handlar inte ens av dom. men hanterar korkade kunder dagligen och är ordentligt utbildad i KKL i 17 år)

2012-09-01 22:53:23
RE: Tråkig story    
McRegor
Skicka mail
Hej Kune,
Jodå - bl a undertecknad har beskrivit läget ungefär som du i den parallella tråden i samma ämne på RCFF-forumet. Men det är ju alltid bra att repetera för det finns en övertro på att vi har lagstadgade, långa garantitider vilket vi som sagt inte har.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-09-01 23:00:44
RE: Tråkig story    
Fredrik W
Skicka mail
Av 5 inkomna anmälningar till ARN så får kunden avslag i 4, helt enkelt pga att folk har en jäkla övertro på vad de för rättigheter. Har själv jobbat i butik i många år och det är helt otroligt vad folk tror att de har rätt till.
// Fredrik Wergeland

2012-09-02 09:36:32
RE: Tråkig story    
Joacim
Skicka mail
"Har själv jobbat i butik i många år och det är helt otroligt vad folk tror att de har rätt till."

Håller med 110%

Har lärt mig genom åren att kunden har inte alltid rätt, oftast fel eller helt ute och cyklar, vi är också här i Sverige onyttigt snabba på att skylla och peka finger direkt, så fort det är något. Prylen pajade, då är det tillverkarens eller säljarens fel, solklart! (men att kunden inte kunde löda missade man) i många fall blir fjädern en höna, som sedan lärde sig att flyga ;)

(menar allmänt inte det specifika väskfallet)


2012-09-02 09:59:10
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: Kune
Som vanligt, kul att folk är så dåliga på konsumentköplagen...
Den enda lagstadgade garantin som finns i Sverige är 6 månader från inköpsdagen.
Inom den tiden har man som konsument rätt att hävda fel och säljaren skall bevisa att felet inte är ursprungligt, annars skall han laga varan, omleverera varan eller häva köpet. Detta i vilken ordning som säljaren väljer.
Efter 6 månader har man 3 års reklamationsrätt där man kan hävda att felet varit ursprungligt, men bevisbördan för detta är hos köparen.
Sedan kan säljare frivilligt förlänga garantitiden till längre tid än 6 månader om de vill, då gäller detta.
Innan ni kommer med nån korkad motkommentar läs KKL eller ring upp en konsumentvägledare som kan förklara den för er på den nivå ni klarar att förstå...
(nej jag jobbar inte på FK, handlar inte ens av dom. men hanterar korkade kunder dagligen och är ordentligt utbildad i KKL i 17 år)



Jag var tvungen att söka upp och läsa igenom konsumentköplagen och helt klart hade man ju för sig saker som inte stämmer och kanske inte ovanstående var exakt rätt heller.

Vad gäller garanti står det tydligt att den är frivillig från säljarens sida, alltså inga lagstadgade ett år eller sex månader. Det enda som är lagstadgat är alltså konsumentköplagen som ger reklamationsrätt i tre år. Under de sex första månaderna har säljaren skyldighet att bevisa att felet inte var ursprungligt. Är felet orsakat av normal förslitning gäller vad jag förstår inte konsumentköplagen efter sex månader då det inte går att hävda att felet fanns från början.

Men det är alltså i förhållande till konsumentköplagen det sex månaderna gäller. Vad gäller bevisbördan när det gäller garantin står det så här på konsumentverkets hemsida.

"När garantin inte gäller
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

    en olyckshändelse efter det att du har fått varan
    vanvård
    onormal användning
    att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning."

Som jag kan förstå gäller detta hela den tid säljaren/tillverkaren utlovat garanti på varan. Alltså ingen tidsbegränsning på sex månader. Det gäller om ingen garanti lämnats på varan.

Så här står det i själva lagtexten om Garanti.

"Garanti
Att lämna garanti på en vara är frivilligt för säljaren.
Garantin innebär att säljaren ansvarar för
att varan fungerar under en viss tid. Garantitiden
påverkar inte reklamationstiden som alltid är tre
år. Garantin ska innehålla tydlig information, på
svenska, om garantins innehåll. Den ska också ha
information om hur köparen kan använda garantin
och om att köparens rättigheter enligt lag inte påverkas.
Garantin ska lämnas i läsbar och varaktig
form, till exempel på papper eller via e-post. Om
ett fel visar sig under garantitiden är det säljarens
ansvar att bevisa att felet beror på köparens hantering
av varan."

Läs särskilt sista meningen. Alltså ingen tidbegränsning av säljarens bevisbörda under den tid man utlovat garanti. Tidsbegränsningen gäller konsumentköplagen och blir då aktuell enbart om säljaren inte lämnat någon garanti eller kortare än sex månader.

/Mats
*** Redigerat av senmathal klockan 2012-09-02 10:10:09 ***
*** Redigerat av senmathal klockan 2012-09-02 10:13:56 ***
*** Redigerat av senmathal klockan 2012-09-02 18:11:01 ***

2012-09-02 12:29:03
RE: Tråkig story    
Stig H
Skicka mail
Vilken bra genomlysning där senmathal - nyttig och begriplig läsning för oss konsumenter i allmänhet.

Och efter den här tråden lär det väl bli något färre som väljer sändarväskor med den aktuella typen av handtag. Finfin konsumentupplysning.

Stig 

2012-09-02 16:26:45
RE: Tråkig story    
huvmannen
wcarraft@gmail.com
Men vad lämnas det garanti på vid köp av en Radio Väskan den ligger i eller Radion.
________________________________________________________________________________





Håll det enkelt ju mer prylar ni kör med ju mer fel kan det bli.

2012-09-02 18:06:37
RE: Tråkig story    
senmathal
Skicka mail
Det som gäller enligt konsumentköplagen gäller nog allt men eftersom garantin är valfri torde den gälla det säljaren specificerar att den ska gälla. Här gäller väl att läsa det finstilta i garantibeviset. Men det är nog kanske risk att bara radion står med på garantibeviset.

/Mats

2012-09-07 14:48:46
RE: Tråkig story    
larremail
larremail@gmail.com
Jahaaa...Nu fattar jag. Det handlar inte om väskan alltså. Det handlar om handtaget, eller?

Helgen är här. Solen ler. Ingen är skadad. Ut och njut. Jag hoppas att du som läser denna tråd ser både allvaret och det humoristiska i detta. Jag jobbar också med reklamation i viss utsträckning, men jag är också konsument.

Min erfarenhet är att oftast vill folk både framför och bakom disken få till en vettig lösning. MEN - i bland blir det bara tokigt. Nån är kanske trött, hungrig, har bråkat med pojk- eller flickvän o.s.v. Vi är alla människor och har våra ups and downs.

Säg den handlare som ogillar kunder, sitt leverbröd. Ok, det kanske finns några, men säljer man glass utomhus på sommaren måste man kolla vädret dagen innan. Point: Nog bryr man i regel om sina kunder och försöker hjälpa till.

Nej ge inte upp hoppet! Det är som i alla relationer man har. Oftast bra men i bland blir det en liten liten vägbula och man får ta ny fart.

Som Mats indirekt säger: Det är inte väskan som är trasig utan relationen till handlaren". För din del hoppas jag båda delarna löser sig. Ni har ju faktiskt båda nytta av varandra. Kan dock kräva att man går en liten bit var.

Jag önskar Mats och alla er övriga modellflygare en riktigt trevlig helg!

/Larre i Sollentuna
- Frälsningssoldat, paramotorpilot och modellflygare -