Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Lim som tål höga temperaturer
2012-07-18 21:44:42
Lim som tål höga temperaturer    
Airvan
Skicka mail
Skulle vilja förlänga utblåsröret från ljuddämparen genom att limma på en tunn offsetplåt. Epoxi klarar ju inte värmen - vad finns det för alternativa lim som klarar temperaturen i utkanten av en ljuddämpare?? Motorn är en 25 cc bensinare.
Claes

2012-07-18 22:17:23
RE: Lim som tål höga temperaturer    
tore
Skicka mail
Tror personligen ej att något lim kommer att hålla i längden. Jag skulle rekommendera att skruva eller någon annan uppfinning. Tore

2012-07-18 22:25:32
RE: Lim som tål höga temperaturer    
McRegor
Skicka mail
På den tid man höll på med RC-bilar (banbil 1:8 tidigt 80-tal) så limmade vi t o m i avgaskröken med något epoxi-baserat lim. Kommer tyvärr inte ihåg vilket märke på limmet men det borde alltså finnas epoxi-lim som har riktigt bra värmetålighet.
Möjligen kan t ex Per Gustafsson på Minicars ge dig råd och kanske t o m att dom har limmet ifråga.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-07-18 22:31:09
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Lunkentuss
Skicka mail
Använder själv ett epoxi-lim som heterJB weld från Auto Marine. Köpte det hos Clas Ohlson. Tål temperaturer upp till +300 C. Tål olja och bensin.

2012-07-18 22:33:55
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Du kommer säkert att få en del vettiga förslag, men här skall du få ett riktigt udda tips, hämtat från en helt annan värld än modellflyget:



Natriumsilikat (Na2[SiO2(OH2)]·4H2O), dvs gammalt hederligt "Vattenglas"
OCH
Aluminiumsilikat  Al2Si2O5(OH)4, dvs "Kaolin"

...blandas till en "go' smet" (finns inget direkt blandningsrecept).



Detta ger ett "lim" med en smältpunkt på >1700°C (!), och som, rätt använt, "hugger" bra, även på metall.

Det har dock en viss sprödhet, så om du tänker dig en "rullad" offsetplåt som förlängning, rekommenderar jag att du låser från utsidan via "najning" med metalltråd eller liknande, så att inte "rullen" börjar öppna sig.
Idealet hade varit två "riktiga" rör, stoppade i varandra...

När man limmat och monterat, bör alltsammams läggas på ett element eller liknande, över natt, så att det lilla vattnet som finns får en chans att avdunsta i sakta mak. Sedan blir det glashårt, och sitter som berg.



.

 
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-07-18 22:44:02 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-07-19 00:28:50
RE: Lim som tål höga temperaturer    
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: Lunkentuss
Använder själv ett epoxi-lim som heterJB weld från Auto Marine. Köpte det hos Clas Ohlson. Tål temperaturer upp till +300 C. Tål olja och bensin.


måste varit åratal du köpte det därifrån, hittar inte ett ställe från hela Sverige där dom säljder detta limmet och kan skicka det med posten...  clas olson har inte de längre vad jag kan se....

någon som vet vart man kan köpa det ?


2012-07-19 02:48:08
RE: Lim som tål höga temperaturer    
flajer
flajer@bredband.net

[http://www.britalianracing.se/index.php/jb-weld/jb-weld-auto-marine-epoxy.html

2012-07-19 09:27:07
RE: Lim som tål höga temperaturer    
hundrakg
Skicka mail
ok, såg de sen också när jag letat ett tag, tack..


*** Redigerat av hundrakg klockan 2012-07-19 09:27:34 ***

2012-07-19 10:14:20
RE: Lim som tål höga temperaturer    
jaka
Skicka mail
Hej!
Finns inget lim som hållerför avgasvärmen från en bensinmotor! JB weld epoxy håller definitivt inte!Varför inte hårdlöda eller svetsa?

2012-07-19 11:30:44
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bokis
Skicka mail

Moderator
Claes,jag använder antingen flexrör i metall (som tex Lindinger har)
eller till Roto (som jag anar mig till att detta ämne handlar om)
siliconslang för just ljuddämpare som minicars mfl har på hyllan.
Så länge man inte gör en 90 gradare utan håller slangen i hyfsat mjuka kurvor så funkar det bra.
//(BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2012-07-19 14:57:40
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Jorgen_A
Skicka mail
Värmebeständig epoxy
http://www.mft.nu/?ProdID=5437


2012-07-19 15:08:08
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Airvan
Skicka mail
Tack för alla förslag men det blir nog en silikonslang som Bokis föreslår och Ja, det är en Rotoljuddämpare som jag måste förlänga "pipen" på för att komma utanför cowlingen. Bra gissat Bokis!!

2012-07-19 16:58:47
RE: Lim som tål höga temperaturer    
jaka
Skicka mail
Hej
Finns ingen silikonslang som håller i längden för värmen från avgaserna från en  bensinmotor. Tyvärr!
Den värmetåliga epoxy som Jörgen talar om ovan funkar inte till bensinare då avgastemperaturen är betydligt högre på en sådan än motsvarande tvåtakts glödstiftare. Inte heller funkar epoxyn på fyrtaktare glödstiftare då avgastempen även där är högre än på tvåtaktare (glödstiftare).

2012-07-19 17:49:39
RE: Lim som tål höga temperaturer    
eddie_acdc
Skicka mail
KEMISK METALL är nog det du söker,finns på biltema
/Eddie

2012-07-19 17:57:40
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Finns ingen silikonslang som håller i längden för värmen från avgaserna från en  bensinmotor.
Bortsett från själva värmen, trivs väl inte heller Silikon särskilt bra ihop med bensin och andra petroleumprodukter...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-07-19 19:32:27
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Mickelappen
Skicka mail
Skall nog vara denna då Industroweld, JB Weld,den klara allt,men iofs ^bara till 315C;)men släpper den,då är inte motorn kvar heller:)

Mvh Micke

2012-07-19 19:35:15
RE: Lim som tål höga temperaturer    
McRegor
Skicka mail
Finns också silikonlim som bl a används inom flygindustrin och tål mycket höga temperaturer.  Men nu hade du ju redan en lösning och den fungerar säkert bra om Bokis rekommenderar den.
//Roger
www.mcregor.se

2012-07-19 22:38:01
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Gasman
Skicka mail
Drygt 300°C enligt specen

Silikonslang funkar utmärkt till avgasrör på bensinare. Åtminstone i några år. Sedan brukar man få byta slangen då den tenderar att spricka.

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2012-07-19 22:57:48
RE: Lim som tål höga temperaturer    
sundqvistjohan
Skicka mail
Jag har en O.S. FS 120 med pump där avgaskröken har vibrerat loss under flygning och förstört gängorna i cylindertoppen. Istället för att köpa ny cylindertopp ska jag nu testa Bosse Janssons ”lim” och försöka limma fast avgaskröken när det inte finns gängor som fäster.

Köpte vattenglas (vätska) och kaolin (pulver) från ett apotek idag. Återkommer hur resultatet blev. Ska låta det torka några dagar innan jag testar motorn. Lim-ingredienserna kostade ca 10 €. Lät lockande med ett ”lim” som ska tåla 1700°C.

Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-07-19 23:48:34
RE: Lim som tål höga temperaturer    
jaka
Skicka mail
Hej!
JB weld fubnkar inte till att laga toppen. Tyvärr!
Vattenglas verkar intressant däremot.

2012-07-19 23:57:27
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: sundqvistjohan
Köpte vattenglas (vätska) och kaolin (pulver) från ett apotek idag. Återkommer hur resultatet blev. Ska låta det torka några dagar innan jag testar motorn. Lim-ingredienserna kostade ca 10 €. Lät lockande med ett ”lim” som ska tåla 1700°C.
Ja, det är viktigt att det är helt torrt innan man utsätter limningen för något...
Pga att det blir "glashårt", bör fogen vara så att säga "sluten", så att inte brytkrafterna blir för stora. "Rör i rör" är idealiskt....
Mätta vattenglaset med så mycket kaolin som möjligt.
Och så förstås: Avbsolut fettfria fogytor krävs....

En sak är dock säker: Värme kan inte bryta ner det här limmet....
"Farorna" i det här fallet är: "Kort" limfog & vibrationer.

Berätta gärna om hur det går...


.


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-07-19 23:59:42 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-07-20 00:37:56 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-07-20 10:29:25
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Erik_S
Skicka mail
Angående fixa gängor i toppen:
Googla "löda aluminium med zink"
Zink smälter vid ~400 och kan vara ett alternativ vid renovering av gängor.
Jag gjorde ett prov med en gammal topp från en fs90 och den var lödbar
/Erik

Livet är inte bara en lek...  Det är även en dans på rosor!

2012-07-20 11:23:04
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bokis
Skicka mail

Moderator
 
Citat från: jaka
Hej
Finns ingen silikonslang som håller i längden för värmen från avgaserna från en  bensinmotor. Tyvärr!



Aj då...Då får jag ta bort den då..

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2012-07-20 11:49:27
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Airvan
Skicka mail
Har checkat med minicars och deras silikonslang är avsedd för just avgasrör etc till bensinmotorer. I dm slang kostar en hundring och om den håller något eller några år är det helt OK för min del.

Mitt första försök att förlänga utblåsröret: Jag använde hydralslang med 16 mm innerdiameter och två slangklämmor. Inga problem med skador på hydralslangen pga värme men röret gick så småningom av  vid ljuddämparen pga vibrationer (tro jag - slangen o klämmorna blev en relativt tung massa som belastade röret).

Ska nu testa silikonslangen - det blir en väsentligt lättare variant...


2012-07-20 13:13:05
RE: Lim som tål höga temperaturer    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bokis har du bild/mer info på vilken silikonslang det är som tål värme från en bensinare. Skulle också gärna få tag på en sådan slang.

2012-07-20 13:46:34
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bokis
Skicka mail

Moderator
Det skulle vara trevligare och svara om du inte kom med så tvärsäkra svar på allt Janne men här är bilder,Nomex heter den och finns lite varstans:
Nomex
Som sagt,inga tvära krökar så lever den tillräckligt länge för mig på mina bensinare.
//BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2012-07-22 10:16:08
RE: Lim som tål höga temperaturer    
sundqvistjohan
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Ja, det är viktigt att det är helt torrt innan man utsätter limningen för något...
Pga att det blir "glashårt", bör fogen vara så att säga "sluten", så att inte brytkrafterna blir för stora. "Rör i rör" är idealiskt....
Mätta vattenglaset med så mycket kaolin som möjligt.
Och så förstås: Avbsolut fettfria fogytor krävs....

En sak är dock säker: Värme kan inte bryta ner det här limmet....
"Farorna" i det här fallet är: "Kort" limfog & vibrationer.

Berätta gärna om hur det går...



Startade motorn idag, ljuddämparen ramlade loss genast. Då jag inspekterade limningen fanns det lim i gängorna på avgaskröken men inte lim i gängorna i cylinderhuvudet (jag hade bara smetat lim på avgaskrökens gängor och satt kröken på plats.

Nu har jag limmat på nytt och strukit lim i gängorna på både avgaskrök och cylinderhuvud. Hoppas att det fungerar vid nästa startförsök, annars är det bara att bita i de sura äpplet och beställa nytt cylinderhuvud.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-07-25 15:01:26
RE: Lim som tål höga temperaturer    
eddie_acdc
Skicka mail
 
Citat från: sundqvistjohan

 
Citat från: bosse_jansson

Ja, det är viktigt att det är helt torrt innan man utsätter limningen för något...

Pga att det blir "glashårt", bör fogen vara så att säga "sluten", så att inte brytkrafterna blir för stora. "Rör i rör" är idealiskt....

Mätta vattenglaset med så mycket kaolin som möjligt.

Och så förstås: Avbsolut fettfria fogytor krävs....


En sak är dock säker: Värme kan inte bryta ner det här limmet....

"Farorna" i det här fallet är: "Kort" limfog & vibrationer.


Berätta gärna om hur det går...





Startade motorn idag, ljuddämparen ramlade loss genast. Då jag inspekterade limningen fanns det lim i gängorna på avgaskröken men inte lim i gängorna i cylinderhuvudet (jag hade bara smetat lim på avgaskrökens gängor och satt kröken på plats.


Nu har jag limmat på nytt och strukit lim i gängorna på både avgaskrök och cylinderhuvud. Hoppas att det fungerar vid nästa startförsök, annars är det bara att bita i de sura äpplet och beställa nytt cylinderhuvud.




Kemisk metall på biltema
/Eddie

2012-07-25 15:29:24
RE: Lim som tål höga temperaturer    
bosse_jansson
Skicka mail
Johan, jag hoppas att du inte känner dig alltför besviken...!...det var ett tips i all välmening, och just den här tillämpningen var ju litet chansartad.

I mitt jobb (keramik- glas- och härdugnar m.m.) använder vi den här mixen bl.a. till att foga ihop en metallhylsa med ett keramiskt rör (som innehåller en termogivare).
Givarröret befinner sig i en miljö med 1200-1300°C, och själva limfogen  utsätts för sisådär 500-800°C kontinuerligt. Fogen går aldrig sönder...metallen äts i stället upp med tiden, pga av den extrema miljön...
Så "kleten" är verkligen temperaturtålig..!

Limfogen är dock vanligtvis ca 6-8 cm lång, och den utsätts inte för vibrationer - och det är väl här som begränsningen ligger.
I det här, aktuella fallet, var limytan uppenbarligen för liten, kombinerat med att limmet dessutom är för hårt för att tåla vibrationer...

Om du har kvar av ingredienserna, kan du i alla fall använda blandningen till att göra MYCET tåliga reparationer/tätningar av t.ex. vedspisar, kaminer m.m.....
Släng det inte...!...det finns många spännande tillämpningar..!
(men blanda bara det du tänker använda...uppblandat har det kort hållbarhet)

Mvh
Bosse



.

  


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-07-25 15:30:26 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2012-07-25 15:48:28 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-07-25 19:25:07
RE: Lim som tål höga temperaturer    
sundqvistjohan
Skicka mail
Hej!

Funkade inte med den andra limningen heller, och Bosse jag är inte besviken - ville pröva detta värmetåliga lim och se om det funkade.

Det lutar åt att jag inte köper nytt cylinderhuvud till O.S. 120 fyrtaktaren. För nästan samma peng får jag en ASP 120 tvåtaktare, kan vara roligt och se om Yaken har bättre vertikaldrag med en tvåtaktare. Med O.S. motorn var det väldigt trögt att börja dra sig uppåt ur en hovring. Annars har jag varit väldigt nöjd med O.S. motorn. Pumpen har gjort den mycket lättstartad och jag har aldrig haft dead stick under mina ca 200 flygningar med planet.

Eddie: Biltemas kemiska metall (eller Plastic Padding kemisk metall) är väl inte speciellt värmetålig?




Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-07-28 21:12:47
RE: Lim som tål höga temperaturer    
Airvan
Skicka mail
Lösningen på problemet: Offsetplåt som limmades på ljuddämparens utblåsrör med kontaktlim o för säkerhets skull två najtrådar utvändigt. Fungerar alldeles utmärkt, o detta efter ca en halvtimmmes test/flygning. Jmft med det första försöket med en tung hydralslang o slangklämmor väger offsetplåten nästan ingenting o är inte alls lika påverkad av motorvibrationer.

Nu är det ju så att det säkerligen kommer att inflyta kommentarer som kategoriskt förnekar att min lösning kan funka men det bryr jag mig inte om.  Skulle den den förlängda pipan lossna så är det bara att göra en ny!!! Lätt som en plätt!!

2012-07-30 16:14:35
RE: Lim som tål höga temperaturer    
wreckbender
Skicka mail
Inte lim, men det funkar: löda
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll