Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012
2012-05-01 21:04:01
Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er alla elsegelvänner.

Majomgången i elsegelutmaningen är redan igång. Med all säkerhet kommer det att bli mycket termik den här månaden.



Så ser tabellen ut just nu.

Det finns många platser kvar i resultattabellen så varför inte prova och köra en omgång, läs igenom reglerna och ladda ner ett startkort och du är igång.

Lycka till :-)

/ Robert
-----------------------------------------------------------------------------------


Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. För varje omgång, ska tre starter (= 1 omgång) i följd genomföras inom ett 4 timmarsfönster.
Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas.
Det är ej tillåtet att räkna ihop sina bästa resultat från flera omgångar.
Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång.
Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. De två sämsta månadsresultaten kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.
Efter varje månadsomgång kommer resultatet att normaliseras, det vill säga att segraren får 1000 poäng.  De övriga deltagarnas poäng kommer att divideras med segrarens resultat.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund.
Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är upp till piloten.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas (lika X5J extreme.) enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng
---

Tempfaktor.

Temperatupoäng läggs på total flygpoäng!

22C 0pts
21C 1.5pts                                       
20C 3.0pts
19C 4.5pts
18C 6.0pts
17C 7.5pts
16C 9.0pts
15C 10.5pts
14C 12.0pts
13C 13.5pts
12C 15.0pts
11C 16.5pts
10C 18.0pts
09C 19.5pts
08C 21.0pts
07C 22.5pts
06C 24.0pts
05C 25.5pts
04C 27.0pts
03C 28.5pts
02C 30.0pts
01C 31.5pts
00C 33.0pts
-1C 34.5pts
-2C 36.0pts
-3C 37.5pts
-4C 39.0pts
-5C 40.5pts
-6C 42.0pts
-7C 43.5pts
-8C 45.0pts
-9C 46.5pts
-10C 48.0pts


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkort här, Resultatkort

1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Lägg till din "köldpoäng", t.ex. 6°C =24 poäng

Slutresultat= 430p + 440p + 445p + 24 = 1339 poäng

---

*** Redigerat av Robert klockan 2012-05-02 06:06:40 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-05-01 21:40:39
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Nya flygningar med Suprisen, denna gång med 20g bly i nosen och så bytte jag min 12x6,5 till en 12x8 för att få bättre stig:





Jag trodde jag programmerat Altimetern till FXJ avstängning på 250m, men när kärran blir väldigt liten i första starten så anade jag att jag gjort fel någonstans. 427m blev det visst i första starten.

Resultat:
7:85 - 19 + 27
6:43 - 13 - 27
7:28 - 15 + 30
15grader ger + 10,5p

Summa:1376,5p, nu är jag med i matchen.

Suprisen stiger som sagt riktigt bra, den glider skapligt mellan blåsorna. Men det är ohyggligt svårt att ta termik med den. Stiget som jag fick på första flygningen var mera av en slump än skicklighet. Jag hoppas det blir lättar de dagar det blåser lite mera och stigen är lite med distinkta.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-02 19:40:27
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Vilken perfekt eftermiddag- kväll. Var nere på fältet strax efter 17:00, himlen var helt klarblå, vinden kom in från sydväst med en hastighet mellan 2 och 3,9 m/s, mätaren för temperatur visade 17 grader.





Första start gick snett mot vinden för solen låg precis i vindriktningen, gick tillbaka efter motortiden hade gått ut för att få solen i ryggen. Fick ruskig termik direkt, 409 meter. Riktig knäsvagstermik, fick jobba hårt för att inte stiga för högt. Landade på 2 sekunders övertid och 4 meter, var nöjd. Fick vila en stund så att knädarret släppte….

Andra start, snett emot vinden, gick tillbaka lite lojt och tappade höjd. Låg kvar på ungefär samma höjd hela tiden. Landade 3 sekunder för tidigt och utanför cirkeln. Högsta höjd 245 meter.

Tredje start, snett emot vinden, drog lite höger och hittade lyft, fick kämpa med termiken för att inte komma för högt, det var svårt att hålla lagom höjd och inte sticka iväg uppåt. Högsta höjd 329 meter. Skulle ta ett landningsvarv till men det kändes som om luften tog slut och jag bestämde mig för att landa därför den dåliga tiden. Landade inom 7 meter.






Resultat i siffror:

480- 2- 15+ 21= 484
420+ 57- 15+ 0= 462
420+ 33- 15+ 12= 450

Totalt 1396+ 7,5= 1403,5 Härliga termikpoäng

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-05-02 21:50:09
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Vindsurfarn
Skicka mail
Hej
1:a Maj bjöd på fint väder och massa termik något som jag saknat i Mars och April så det här blev första kompletta omgången för i år.
resultat
467-18+15=464
462-17+6=451
454-18+0=436
temp? hm glömde det +0
totalt 1351
Nåja en omgång är gjord i alla fall ska försöka förbättra mig under månaden.
Göran

2012-05-03 09:01:41
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Bra Jobbat Göran.

Kul att du kommer ut till Arboga och flyger. Igår var det nog rekord med 5st segelkärror i luften samtidigt!
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-10 23:12:52
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
PederNordlöf
Skicka mail
Hej

Tänkte om jag nu ändå skall ut och testa seglaren varför då inte delta i elsegelutmaningen & fylla på listan med fler deltagare.

Otrimmat & svårlandat med vind tvärs över banan. Hyfsat lugnt väder= trimväder, faktiskt förvånad att jag hängde kvar så pass länge.

Mitt resultat då:

2012-05-10 kl 1850-1930
7:29 4m 9s          449+21-9=461
8:05 1m 11s        475+30-11=494
8:07 5m 10s        473+18-10=481
Temp 9 grader = 19,5
Totalt = 1455,5




2012-05-16 21:19:52
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Ny omgång och denna gång med den stora kärran. En kombination av en unik Salsa 373 ifrån Slovakien och en utfasad AVA-kropp som förädlats med elnos.




Flygningen då? Det börjar bra med rejäla radiostörningar redan på marken, märkligt då allt fungerade så fint i trädgården några timmar innan. Efter lite huvudbry så kan ända källan vara loggern som nu är inkopplad (vilket den inte var i morse). Utan logger så är det störningsfritt med indragen antenn på ca 75m. Då kroppen är helt ny så gjordes ett trimkast och några trimflygningar. Inget speciellt, kärran gick faktiskt rakt som den var. Lite dyktrim behövdes när motorn gick och höjdroderkompenseringen för broms gick självklart åt fel håll. Men då och då så fick kärran några störnignar, inget allvarligt men ibland så knixa den till och sedan fortsatte som vanligt.

Har man kommit så här lågt så är det svårt att inte göra några provomgångar, så ned på marken och instruera Björn i vad som gäller med tider och landning:

Flygningarna då?
- 8min (sharp!) - 23s motor + 21p för landning = 478p
- 7min 54s - 25s för motor + 18p för landning = 467
- 6min 23s - 26s för motor + 18p för landning = 375
+ 12p för tempen
Summa: 1341

Några riktiga blåsor hittade jag inte, det gick att reducera sjunket på några ställen. Men kärran känns riktigt lovande, glider riktigt bra och sjunker långsamt. Bara det blir lite termik så skall 8min vara en enkel match med kortare motortider.
Stiget var tyvärr inte imponerande, setupen är helt ny med en 480L inrunner och växel, tyvärr är Kv talet lite för lågt. Med 4s och 18,5x12 propp så drar den statiskt bara 33A, motor och reglage är goda för 50-60A. Mittstycke med +2,5grader skall inhandlas, det borde förbättra stiget.
Mottagaren måste också bytas, störningar är inget man vill ha när man ligger för landning.

Tyvärr inte bättre än första omgången, månaden är inte slut än!

Ett stort tack till Björta som tog bilderna och hjälpte till med tidtagnignen, även ett tack till Göran som klockade mig i sista flygnigen.
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-05-16 21:31:46 ***
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-05-16 21:33:15 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-17 11:02:57
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Ville
Skicka mail
Hej Gee_Bee
Jäkla vad snygg kärran blev. En lyckad kombi verkar det.
Måste säga att du är modig/------ som flyger med störningar.
Är det inte dags att gå över till 2,4 GHz? Dom flesta upplever nog det som betydligt bättre just för elflyg. Spännande att se fortsättningen...

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-05-22 13:09:17
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
PederNordlöf
Skicka mail
Här kommer resultat från säsongens första F3Bel tävling i Älvsbyn där vi också samkörde ESU. Lars O med en Orca, Göran med en Vitesse, Peder med en Ceres Olaf med en äldre F3B maskin, kommer inte ihåg namnet Cloudberry? Alla flög med de förutsättningar som F3Bel ger,  200m starthöjd, samma vikt i alla 3 delmoment. Vädret var rätt blåsigt men avtog under dagen, blåsorna fanns men var verkligtsvåra att utnyttja & med rätt extrema sjunk däremellan. Kan nämna att trots att jag lyckades att hitta en blåsa och steg 30-40m så klarade jag inte ens 8minuter, typiskt vårväder mao dvs idealiskt för hemfältsdeltagaren Lars ;) ?. För egen del kan jag konstatera så här efteråt att jag saknade taktik, irrade ofta omkring i samma luft som jag redan genomsökt utan mål. Tappade en del tid också då jag satsade på att göra säkra landningar då jag fortfarande är rätt ovan mitt flygetyg. De två sista flygningarna flögs med last för första gången. Totalvikt på 3.1kg på en relativt liten yta =>50+gr/dm2. Kan dock konstatera att jag inte upplevde några nackdelar med den ökade vikten. Jag är säker att jag kommer att få redovisa bättre resultat & ytterligare några deltagare till ESU allt eftersom F3Bel säsongen fortskrider. Retfullast av allt var att flygningen efter tävlingen plockade jag 3 blåsor på raken från 70-100m höjd med last ;) en sån där härlig kraftig vårblåsa som ger 3-4m/s i stig med en tegelsten, så kom ihåg termiken finns alltid där  det gäller bara att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.



Resultat ESU Älvsbyn
Tid Land MT tot
Lars O 415 15 -19 411
(F3Bel) 475 21 -16 480
440 27 -20 447
Temp 18
Summa 1356

Göran L 136 0 -25 111
277 15 -19 273
470 27 -22 475
Temp 18
Summa 877

Peder N 336 12 -10 338
272 30 -13 289
355 30 -13 372
Temp 18
Summa 1017

Olaf B 292 0 -13 279
250 30 -13 267
458 15 -13 460
Temp 18
Summa 1024



Startfält för första termiken.
Närmast Krister R med Tragi som premiärflög 30min tidigare. Lars O med Orca en välbeprövad kärra som premiärflögs förra säsongen. Olaf med en äldre ärrad F3B skapelse från sent -90tal ? (Spacewolf vinge ala norrland) som återuppstått efter elkonvertering. Olof med en Suprise XY som säkerligen hädanefter kommer att delta med sin Supra som premiärflögs efter tävlingen. & slutligen jag med min nyligen elkonverterade Ceres.




*** Redigerat av PederNordlöf klockan 2012-05-22 13:12:52 ***

2012-05-24 23:04:42
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
StefanR
Skicka mail
Nu har jag ääääntligen fått till ett plan som är tillräckligt bra för att jag, med mina begränsade flygkunskaper, ska kunna vara med i Elsegelutmaningen. Idag var ju en så'n underbar flygdag att inte ens jag kunde misslyckas helt, klarblå himmel, nästan helt vindstilla och nästan ensam ute på fältet.

Jag har en Fling 2M från Great Planes. I den sitter just nu en 2830-motor från RcTimer. Motorn är i klenaste laget, men med en Turnigy 2836-motor kom tyngdpunkten så långt fram att jag var tvungen att ha acken under vingen. Det funkade i och för sig, men dels var det himla trist att behöva ta av vingen för att byte ack, dels är utrymmet under vingen så litet att en 3S-500mAh var det största jag lyckades knö in, och de ackarna orkade inte lämna mer än 150W till motorn. Därför bytet till den lättare 2830-motorn. Det återstår en hel del propellerutprovning. Idag hade jag en 9x5-NoName och stigprestandan var inget att skryta med....

Hursomhelst, efter några inledande trimflygningar fick jag äntligen ordning på grejorna. I med den största acken som får plats, en WellPower 740mAh, kasta iväg planet och.... tjohej, jag hittar termik överallt! Efter sju minuters flygning (vilket redan det är 2 minuter längre än mitt tidigare personliga rekord) bannade jag mig själv att jag inte hade avsett den flygningen som en ESU-flygning. Det blev istället att glida runt 3:30 till och jag landade på 10:32 - nytt personligt rekord! OK, kanske inte så imponerande för er erfarna rävar, men för mig var det tur att öronen tog emot annars hade flinet gått hela vägen runt nacken...

Nåja, tillbaka till det egentliga ämnet. Efter denna framgång bestämde jag mig för att prova att få till tre ESU-flygningar:

Första flygningen
Startade och körde motorn i 64 sekunder. Loggen visade senare att jag stängde av på 151m (jag sa ju att stiget var dåligt). Tog ett bra tag innan jag hittade något lyft, men när det väl kom var det stabilt och 'överallt'. Satsade på att försöka få till tiden i första hand och landningspositionen i andra hand. Gick väl sådär. Landade efter 7:34 ungefär 40m prån punkten (brydde mig inte ens om att stega upp avståndet, än mindre plocka fram måttbandet.
420 + 34 + 0 - 64 = 390 poäng



Andra flygningen
Trodde att jag kunde få ut ett stig till ur acken, men kände nästan direkt att den var för trött. Jag kom upp på 92m efter 53 sekunders surkörning. Hann bara med ett par korta svängar, men lyckades inte hitta nå'n bubbla alls och var nere igen på 1:56 och fick traska en bra bit, gissningsvis 60 meter för att hämta planet.
60 + 56 + 0 - 53 = 63 poäng

Tredje flygningen
I med en fräsch ack och kasta iväg igen (man kan inte påstå att planet flyger självt ur handen med den nuvarande ack-motor-propeller-kombinationen). Efter 1:12 gav jag upp och stängde av motorn (såg efteråt att jag då lyckats komma upp till svindlande 123 meter). Stiget var långt ifrån optimalt, även om man bortser från motorns klena prestanda, för jag lyckades med konststycket att tappa orienteringen och göra en stallad looping på vägen...  Tyckte inte att jag hittade någon blåsa, men loggen visar att jag varit och känt på flera stycken - måste lära mig se och utnyttja dem i framtiden. Däremot hittade jag ett stort område där jag inte sjönk, så jag gled omkring där tills det var dags att ta sig ner. Den här gången lyckades jag tajma nerfärden lite bättre och landade efter 7:47 24 stegade meter från punkten.
420 + 47 + 0 - 72 = 395 poäng



Jag gissar att temperaturen var omkring 25 grader, så inga temperaturpoäng ens om jag haft en termometer med mig.

390 + 63 + 395 + 0 = 848 poäng.

Så, nu är jag med. Jag tror inte att jag någonsin kommer att få till kortare motortid än 45 sekunder med det här planet, så mitt teoretiska maxresultat kommer att vara 3 * (480 - 45 + 30) = 3 * 465 = 1395 poäng. Mitt första delmål på vägen dit får bli att ta mig över 1000 poäng-strecket.

/Stefan

P.S. Jag är tacksam om någon kan kontrollera mina uträkningar.

2012-05-25 08:50:45
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Hallå Stefan

Kul att du börjar med ESU,  Du kan ju definitivt flyga termik, ingen av dina starter var över 150m och tittar du på oss andra så startar vi ofta betydligt högre än så och har ändå fullt sjå att klara 8min.

Din Fling tror jag kan prestera mycket bättre bara du hittar en bättre setup, kroppen är ju ganska liten så det gäller att hitta "rätt" grejer. Om 52g (2830-RCtimer) gav rätt TP och 74 (Turnigy 2836) blev framtungt så är spannet verkligen tight.
Jag skulle fundera på en Hyperion GS 2213 som väger 67g och köpa det största 2S acc som du får plats med i nosen. Blir kärran lite framtung så kompenserar du det med några g bly i rumpan.
Förmodligen så kommer din setup att bli begränsad av storleken på accen, så här kanske det är värt att köpa ett lite bättre acc som klarar många C.

Får du plats med 750mAh som ger 40C så har du 30A och 220W, då borde du nå höjd på 20-30s istället för dryga minuten.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-25 09:22:09
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
StefanR
Skicka mail
Hej Gee_Bee och tack för de uppmuntrande orden.

Igår kändes det iofs inte som en jätteutmaning att hålla sig hängande - jag tyckte hela fältet kändes som en enda stor blåsa. I och för sig inte så mycket lyft, men däremot så uppfattade jag luften som 'bärande' mellan de lyft som fanns. Det fick mig att fundera på en kommentar du gjort tidigare i den här tråden:
 
Citat från: Gee_Bee
Jag hoppas det blir lättar de dagar det blåser lite mera och stigen är lite med distinkta.

Är det generellt så att lyftområdena är större och svagare ju mindre det blåser?

Beträffande motorn så är nog tyvärr runt 50 gram det mesta planet kan bära. Även med 52g-motorn måste acken in under vingen, fast nu kan jag ha den i det främre facket under vingen. Det facket är åtkomligt från utrymmet under kåpan och sträcker sig från framkanten på vingen till strax bakom TP. Även då måste jag blya med 10 g i stjärten för att få TP på rätt ställe. Det kan iofs finnas möjlighet att korta nosen lite till för att få mindre momentarm på motorns vikt, men det alternativet måste jag räkna på innan jag sätter sågen i den fina glasfiberkroppen.

Den motor jag har är ganska effekttålig - jag har i bänktest belastat den upp till 275W och regelbundet kört den uppåt 200 W i ett annat plan med 2200mAh-ackar, så det borde finnas en god möjlighet att få ut bättre prestanda med bättre kombination av ack och propeller. Där är jag också nyfiken på att höra andra erfarenheter av eventuella prestandavinster med märkespropellrar istället för de NoName jag använt hittills.

Jag får däremot ingen rätsida på mina funderingar kring valet mellan 2S och 3S. Om motorvikten och ackens fysiska storlek är begränsade, vilken ackspänning har störst möjlighet att ge bra stigprestanda?


2012-05-25 10:16:35
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu blev det många frågor på en gång:

Termik i vindstilla vs. blåsiga dagar. Termik är ingen exakt vetenskap, den beter sig olika från dag till dag och man vet aldrig vad som kommer att hända (undantaget är med massivt regn, då stiger det inte.
Det är också så att kommentaren var i relation till ett speciellt flygplan, en lättad hotliner som fortfarande är i det tyngsta laget för att vara en termikseglare.

Men generellt:
Är det varmt och vindstilla är termiken ofta svagare och mera utbredd, det är perfekt för lätta och långsamma kärror. Din Fling passar bra i detta väder.
Om det är lite kyligare i luften och mera vind så blir termiken ofta mera distinkt, tightare och lättare att hitta om man har en tung kärra som penetrerar motvind bättre och kan svepa av större ytor.

Tillbaka till din motor. Om den klarar 275W så är inte den begränsningen, då återstår bara att hitta det batteriet som ger mest effekt och får plats utan att Tp förändras för mycket.

2s eller 3s? Ofta så har en motor verkningsgrad som funktion av ström, max punkten ligger ofta 60-70% av max ström. Det talar för högre inspännning eftersom tillgänglig effekt i batteriet är begränsat. Men större blad har bättre verkningsgrad är mindre blad och det talar för 2s.
Om Kv talet är mindre än 1200 skulle jag köra med 3s, är kv-talet större än 1200 skulle jag köra med 2s och större propp.

Proppar:
Jag har ringa erfarenhet av No-name så jag kan inte uttala mig om deras verkningsgrad. Den erfarenhet jag har är dåligt balanserade blad och mjuka som inte håller formen. Men det finns massor av No-name jag kan ha haft otur i mina köp.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-26 08:25:44
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
StefanR
Skicka mail
Gee_Bee: TACK för alla dina svar. Nu ska här experimenteras för att få fram en bra kombination.

/Stefan

2012-05-26 09:05:14
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Det är bara att köra på, eftersom det är så små accar så blir det ganska billigt att prova både 2S & 3S om du vill. Men köp en tångampere mätare eller låna en så att du inte eldar upp något pga överbelastning.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-28 11:19:58
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Ville
Hej Gee_Bee
Jäkla vad snygg kärran blev. En lyckad kombi verkar det.
Måste säga att du är modig/------ som flyger med störningar.
Är det inte dags att gå över till 2,4 GHz? Dom flesta upplever nog det som betydligt bättre just för elflyg. Spännande att se fortsättningen...

/Ville


Nu har jag provat med en MPX 2.4 och alla problem försvann.

Efter omfattande felsökning så kokade jag ned problemet till att fartreglaget med switchande Bec var källan till problemen. Jag han med att prova 3 olika mottagare (Schultze, Futaba och MKZ) alla med ungefär lika stora problem. Men jag mindes att jag tidigare under året kört detta reglage med en 2.4 mottagare och då va det inga problem och så var det även denna gång.
En annan intressant "feature" på detta reglage fick jag erfara när jag pluggade in ett vanligt mottagareacc i mottagaren och reglaget började pipa utan att drivaccet var anslutet. Det gick tillockmed att köra motorn på långsamt fart genom spänningen som kom via mottagaren in i reglaget.

Så det lutar mera och mera åt e full konvertering till 2.4, bara skatteåterbärningen räcker samt att detta var det sista Super Brain reglaget som jag köper, här efter blir det bara välbeprövade Turnigy Plush.

Resultat ifrån gårdagens flygning kommer i kväll, jag tror jag finputsade sifforna för Maj månad.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-28 17:41:04
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Sista resultatet i maj för min del:

Flygplan är min Salsa som begåvats med 2.4 GHz mottagare, tyvärr bara en 6 kanalare så skevarna satt på Y-kabel och därmed så gick det inte att använda skev som broms vilket straffade ut mig i landningarna.
Proppnavet är med +2,5 grader för att får lite bättre knuff, mera om detta senare.

Flygning 1: 8min 10s med 22s i motortid och 6m ifrån märket = 463p


Flygning 2: 8min 9s med 21s i motortid och 3m ifrån märket = 474p

Stiget är bara moderata 9,8 m/s, detta är för dåligt och större proppar har jag inte (nu 18,5x12). Så nästa steg är att prova med flera celler i accen, ifrån 4s till 5s.

Flygning 3: 7min 57s med 28s i motor och bomlandning = 449p

med 4 min i död luft så kan jag konstatera att minsta sjunk är ca 0,40m/s, det är något mera än vad min AVA har men jag tror det finns utrymme för trimmning av flygplanet. Kärran verkar hänga lite på vänster vinge, måste kolla vad det är som inte är rakt.

Temp: Varmt och gått, inga bonuspoäng idag.

Summa: 1386p

En liten justering uppåt, men pinsamt nog marginellt bättre än vad jag fick med Supricen. Det är uppenbart att stiget måste förbättras till minst 15m/s och så måste jag träna landningar, landningar och landningar! I Juni blir jag vass
*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-05-28 17:42:43 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-05-29 14:07:49
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
leifklasson
leif_klasson@hotmail.com
Gjorde tappert försök ca 14 dagar sedan efter att ha lagat klaffen på min Allegro.
Passade på att trimma in höjdroder o klaff också, fast åt fel håll... klaffen ger dyk, och det gjorde höjdrodret också... blev bara en flygning den kvällen, sedan hem o byta ut motorspantet o trimma in klaff-höjd åt andra hållet :-)

Passade på igår kväll, även om det såg kallt o dött ut i luften, men hittade en hel del vid Årstafältet, så det var inga problem o hänga kvar. Och nu äntligen satt landningarna nästan perfekt också, ingen gång utanför cirkeln. Hann med 6 st flygningar innan det  var dags att dra hemåt, nöjd o med helt plan. Hade kunnat dra mindre motor, fick dyka ner på slutet alla flygningar.

1.  ( 8:05 ) 475 + 30 - 35 = 470
2.  ( 8:02 ) 478 + 27 - 30 = 475
3.  ( 8:04 ) 476 + 24 - 33 = 467

Samt bara 10 grader, burr 18 p, totalt 1430 stilla kvällspoäng :-), och ett resultat i maj!!

/Leif
PS Räknat fel på mina landningspoäng, rättat DS
*** Redigerat av leifklasson klockan 2012-05-30 10:46:39 ***

2012-05-30 10:56:58
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
leifklasson
leif_klasson@hotmail.com
Tog ett varv till igår kväll på Årstafältet i kvällssolen, träffade Peter Jubel och Tobias alias Fluffracka med DLG, samt okänd med flygande vinge.

Vilken termik! Var bara att köra kort motor samt hänga o sedan dyka ner, ville inte sluta, men skulle hem o fixa middag efteråt.

Hade för mig att det var ok med omstart=struken flygning, men kollade nu efter och så var det ju inte, trillade ur en blåsa nästan direkt o valde att starta om innan flygning nr, så denna räknas INTE MED i tävlingen tyvärr, skärpning nästa gång då tider, landningar osv satt så härligt denna gången.

UTOM TÄVLAN
1.  ( 8:05 ) 475 + 30 - 24 = 481
2.  ( 8:01 ) 479 + 30 - 20 = 489
3.  ( 8:03 ) 477 + 27 - 21 = 483

Temp ca 16gr = 9 poäng
Summa 1462 om jag hade gjort rätt

Lockar o ta en sväng på lunchen idag...

/Leif

2012-05-30 11:48:27
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
leifklasson
leif_klasson@hotmail.com
Stefan, min Allegro är liknande din Fling, 2 meter och flygklar väger min ca 670 gram.

Ta du o gå upp ett snäpp med motor, jag börjar närma mig det som är ok, men oftast lite för långa motortider fortfarande.

Denna har jag i nu:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2105
Tror det sitter en 10 x 4,7 fällbar snurra på den, samt dessa batterier:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18203

Köpte 1000mAh sedan istället, de är smalare o passar bättre i planet.

Med denna setup räcker det med 25-35 s motor för bra höjd, ej loggat, vertikalt stig. Samt kör 2 st tävlingsomgångar på första batteriet, sedan byter jag. Men går annars att köra minst 4 lyft a 30 sekunder med bra resultat.

Jag har fått lägga en liten, ca 20 gram, bly i häcken tyvärr, men kärran är lätt i alla fall.

/Leif

2012-05-30 14:01:30
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
AVA
Skicka mail
Hej!!

Åkte ut på förmiddagen och gjorde mina flygningar för Maj.
Körde en omgång först som jag inte var nöjd med, lite spakrostig kanske:

Flygtider 7:12, 8:05 och 8:06
Landningarna blev 27, 27 och 30

Resultatet blev då så här:
1. 420+12-9+27= 450
2. 480-5-12+27= 490
3. 480-6-11+30= 493

Temp 15 grader = 10,5
Totalt 450+490+493+10,5= 1443,5

Laddade om både modell och drivack och gjorde sen ett andra försök som gick lite bättre.

Flygtider 8:04, 8:06 och 8:01.
Landningarna blev 30, 27, och 30.

Resultatet i andra försöket blev då så här:
1. 480-4-10+30= 496
2. 480-6-10+27= 491
3. 480-1-12+30= 497

Temp 15 grader = 10,5
Totalt 496+491+497+10,5= 1494,5

En förbättring mot första försöket så jag räknar den ( 1494,5 ) till Majomgången.

/Lennart

2012-05-30 20:46:04
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
srlund
Skicka mail
Hej

Äntligen tar denna skitmånad slut! Flygmässigt har det varit katastrof, blåsigt, regnigt, kallt och allmänt småjävligt! Har varit ut 4 gånger och varit tvungen att avbryta alla gånger! Slagit lös flapservon 2ggr och knäckt kroppen 1 gång pga att klaffen inte kom ut! Sedan blev man nersnöad en gång också! MEN i dag vände det! 3 segelflygare på fältet samtidigt, skitskoj!

Första flygningen tillsammans med mäster Ville, det var kul! Måste passa på och tacka Olof och Ville för sällskapet, må bästa termikflygare vinna när vi kör en intern F5J tävling nästa vecka! Nog om detta, för denna sista dag blev min bästa hittils!

Det var bra med lyft hela tiden, ganska blåsigt, 11 grader och målnigt! Men tack vare sällskapet och täckjacka så frös man inte så mycket! Alla flygningarna var tämligen odramatiska och jag testade lite olika termikklafflägen. Tyvärr har jag svårt att bedömma inflygningen (måste träna mer) så första 2 blev övertid, kunde ha blivit mer om jag inte tryckt ner den och offrat lite landningspoäng. Landningarna börjar stämma bättre och bättre, mycket tackvare den modifierade klaffen som jag fixat efter att kroppen knäcktes (starkare servon). Sista flygningen blev PERFEKT! 8min & 0.4s på timern, 30cm från landningspunkten! Kan inte bli bättre!!!



480-6+27-8 = 493p
480-5+24-12 = 487p
480-0+30-11 = 499p
Temp 11 grader = 16.5p
Tot. 1495.5p mycket, mycket sköna poäng!

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-05-30 22:44:15
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Fluffracka
Skicka mail
Hej. Tog mig ut till Årstafältet idag på seneftermiddgaen då det lovades ett vindskifte med avtagande vind, de var rätt mulet och lite kallt så misstänkte att det inte skulle bli lika lätt som under gårdagens DLG träning. Väl riggade och klar så var det bara att surra upp, det blev en riktigt jakt på lyftet som inte riktigt ville låta sig hittas och var riktigt knorvlig när det väl fanns.

Dagens tema var 9 sekunders starter vilket gav en starthöjd mellan 100 till 110 meter cirkus, och den låga starthöjden gav inte mycket utrymme för missar alls. Fick ihop en omgång med flyg 5, 6 och 7 under första acken, men var inte riktigt nöjd med den då jag hade en landning ute och sen lite för tidigt. Så sen vart det en del frustrerat jagande under nästa acke när jag försökte få till en bättre omgång utan framgång. Fick till bra tider men aldrig tre i rad tyvärr.

Sen så passade mitt servohorn till klaffen att släppa under en lite spettig landning, så efter ha gaffatejpat fast klaffen så blev det väldigt flytiga inflygningar på slutet så chansen att bättra på försvann som den svaga termiken.

Resultat:

1: 420 + 57 - 9 + 0 = 468
2: 420 + 56 - 9 + 27 = 494
3: 420 + 46 - 9 + 30 = 487

Temp: 9C = 19,5

Totalt: 1468,5 p

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-05-30 23:27:26
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Här nere har vi en bild föreställande en suddig himmel med ett svagt suddigt streck strax till höger om mitten av bilden. Den suddiga saken är min AVA Pro på ca 150m höjd fotad med högerhanden samtidigt som planet sakta kurvade sig uppåt i den förvånande kraftiga bubblan över skogen öster om Grimstafältet.

Flygstunden började ca kl 21:10 idag och utnyttjade väl dagens sista soltimme. Temperaturen var lätt isande med sina 8 grader varmt och med undantag av en avbruten flygning (min första för dagen) så var det en rätt så bra ESU-omgång. Jag fick avbryta i landningen på mitt bästa flyg på grund av en lösspringande hund som kom farande mot den där spännande stora fågeln som höll på att komma ner för att heja på hunden i fråga. Väldigt söt och trevlig hund för övrigt visade det sig när jag väl hade planet på marken.

Tider blev som följer:

1. 480 -4 -10 +0 = 466
2. 420 +34 -10 +15 = 459
3. 420 +54 -10 +6 = 470
Temp 8C = 21

Maj, totalt: 1416p

Nästa gång ska jag lära mig landa! Nästa gång... Eller måste man faktiskt öva flera gånger?


*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-05-30 23:57:23 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-05-31 19:08:17
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Ville
Skicka mail
Hej
Som vanligt är man ute i sista stund. Ja, nu var jag ju ute igår alltså, med Stefan och Olof på vårat fina Lövlanda. Jag kom ut lite tidigare än Stefan och Olof, så jag hade en grad varmare än dom när jag flög min omgång. Precis som Stefan skriver så har maj månad varit dålig, men nu blir det sommar snart, det tror jag.
Dagen till ära och för första gången i ESU flög jag med AVA´n. Den har genomgått stor översyn med motorbyte och cockpitombyggnation.

Modell: AVA Classic, spännvidd 320 cm, vikt strax under 1500 gram.
Motor: Mega ACn 16/25/2 med megaväxellåda 3,8:1.
Fartreglage: Jeti Spin 66
Propeller: Aero-Naut Cam Carbon 14X8
Motorbatteri: DesirePower V8, 35C, 4S, 2250 mAh
Höjdlogger: Altis v3
Radio: Multiplex SX M-link med 7-kanals RX-7-DR mottagare
Motorn drar ca: 50 A, inmatad effekt, mellan 650-750 Watt

Med denna motorsetup får jag ett stig på uppåt 17 m/sek, vilket jag tycker kan vara bra att ha. Stigprestandan är det dubbla vad som behövs för F5J-tävlingar, men det gör att jag kan komma ganska långt ut om det blåser mycket; och det är ju ingen nackdel. Den nya F5J-klassen kommer att innebära mycket taktik kring motorsetup och "kolla hur högt dom andra startar"...mm.mm.

Trots det bistra vädret så bjöds det på termik som ni kan se på loggen. Som alltid så startar jag med 200 meters höjdbegränsning. Den nya Altis v3 skiljer sig mot #2 Basic bl.a. genom att den inte har någon "antizoom" funktion och det gör att starthöjderna blir lite högre än just 200 meter. Om man absolut inte får komma högre än t.ex. 200 meter, måste man ställa in en lägre starthöjd.

Nog ordat från mig så här kommer mina resultat:

1:a starten
480-6+6-17= 463 poäng

2:a starten
480-2+24-16= 486 poäng

3:e starten
479+0+24-16= 487 poäng

Temperatur: +12 grader= 15 poäng

Slutresultat= 463+486+487+15= 1451 poäng




Man måste få vara lite linslus ibland :-)


Ny cockpitlucka.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-06-02 16:41:11 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-06-01 22:19:26
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Robert
Skicka mail
Halloj på er alla elsegelutmaningsflygare.

Maj bjöd inte på det bästa vädret den här gången, det var bra i början på månaden, dåligt i mitten och kalasväder sista veckan. Det blev nytt deltagarrekord den här omgången 14 stycken ställde upp på startlinjen, jättekul och passar samtidigt på att hälsa de nyanlända välkomna.




Månadens resultat.

Grattis säger vi till Srlund som vann över AVA med ett ynka poäng.
Valfri T-shirt väljer han i webbshopen och ett fint diplom för självutskrift kommer med mailen.
Hoppas på lika god uppslutning nästa månadsomgång.

/ Robert
*** Redigerat av Robert klockan 2012-06-01 22:23:14 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-06-02 11:30:09
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Ville
Skicka mail
Hej
Det känns roligt att få gratulera en klubbkompis och tillika första Västerbottning till en fin prestation. Det kommer säkert mera...
Kul också att F3Bel gängets piloter ansluter till ESU, mycket bra intiativ.
Tittar man på resultatlistan så ser man att det är ganska tätt i toppen Nu får man verkligen skärpa sig med träningen; speciellt landingarna måste finslipas.
Jag har lovat mig själv att försöka lägga beslag på en t-tröja i år, får se om jag kan nå detta mål?
Hoppas verkligen att fler testar ESU framgent. Det är en så härligt enkel och trevlig tävlingsform, men ändå så svårbemästrad.

GRATTIS! igen Stefan

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-06-02 20:10:40
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
F3Bel
Skicka mail
Är resultatet räknat rätt på ESU-utmaningen?

Jag hade bättre resultat än Peder Nordlöf i F3Bel-tävlingen,
men hamnade efter honom i ESU-utmaningen.

Resultat ESU Älvsbyn
Tid Land MT tot
Lars O 415 15 -19 411
(F3Bel) 475 21 -16 480
440 27 -20 447
Temp 18
Summa 1356

Göran L 136 0 -25 111
277 15 -19 273
470 27 -22 475
Temp 18
Summa 877

Peder N 336 12 -10 338
272 30 -13 289
355 30 -13 372
Temp 18
Summa 1017

Olaf B 292 0 -13 279
250 30 -13 267
458 15 -13 460
Temp 18
Summa 1024

Lars Olsson

2012-06-02 20:45:24
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
Robert
Skicka mail
Hej Lars O,

Det är helt riktigt vad du säger, du har bättre resultat än Peder Nordlöf i F3Bel tävlingen.
Tittar man högre upp i tråden på ett inlägg som Peder Nordlöf gjorde 10 maj så läser man att Peder skrapade ihop 1455,5 poäng vilket efter normaliseringen ger 973 poäng.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-06-02 21:57:39
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen-Maj 2012    
F3Bel
Skicka mail
OK. Jag förstår.Tack för ett snabbt svar.

Lars Olsson