|
Bläddrar i: / Syntetolja vs syntetolja?
2012-04-19 22:12:57 | Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| EPG eric.palmborg@gmail.com
 | Vad är det för olja man ska satsa på i dagens läge?
Tidigare när jag har flugit med mina lite vassare motorer så har jag använt mig av en olja som hette Powersynth som jag var mycket nöjd med iomed att den hade ganska låg viskositet och som det verkade var bra på att smörja även vid lite högre effektuttag (troligtvis tack vare att den antagligen hade lite högre kokpunkt än många andra oljor på marknaden). Dessutom var den riktigt billig i inköp.
Jag har inte flugit speciellt mycket med mina gamla "räsermodeller" sen jag började plugga för några år sen och efter att jag hade börjat att jobba igen så har det mest blivit skruva VW-buss och det enda modellflygandet som jag har sysslat med är att hjälpa lite nybörjare med skolflygning samt lite elflygande. Men suget att ta fram de lite snabbare planen börjar komma tillbaka nu. Det tråkiga är bara att priset på metanol har gått upp så mycket, runt 2004-2005 när jag flög som mest så kunde man hitta metanol för runt 4:-/litern, (nu kostar den nästan fyra gånger så mycket). Nitropriserna verkar dock ligga kvar på ungefär samma nivå som då.
Hur eller hur, de oljor som jag har sett på marknaden är dessa:
Aerosynt 3 (ca 150:-/liter) Castrol ML-70 (170:-/liter) Klotz orginal techniplate (ca 180:-/liter) Motul Micro (ca 190:-/liter)
Är det någon av oljorna som rekommenderas mer än någon annan?
Sen har jag även lite Synlube som enligt Bosse Gårdstads hemsida ska funka att blanda soppa på som jag har fått tag i ifrån jobbet. Jag ska prova oljan i någon gammal motor sen tänkte jag för utvärdering. Dock lär man ju behöva någon form av "rostskydd" för nitrot som normalt redan finns i de flesta syntetoljorna redan från början. *** Redigerat av pellebeefmaster klockan 2012-04-19 22:21:45 *** *** Redigerat av pellebeefmaster klockan 2012-04-19 22:23:52 *** *** Redigerat av pellebeefmaster klockan 2012-04-19 22:25:35 *** _____________________________________________________________________________ Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt? |
|
2012-04-21 09:18:18 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Ewald Skicka mail
| Jag har kört med aerosynth i alla år jag har hållit på o inte haft några som helst problem. Inga som helst tendeser till rost/frätskador på ngn motor. Ang priserna på bränsle kan man väl kanske tycka att om man har flygplan för x-tusen kr så spelar det kanske mindre roll om det kostar 40, 50, elr 60kr i bränsle för en flygdag? Så känner jag det i alla fall.. |
|
2012-04-21 10:25:47 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| amir2003 Skicka mail
| Alla de oljor som du skrivit är kända och bra produkter lite beroende på vem och vart i landet man frågar. Kommer inte ihåg vem sålde Powersynth men kanske värt att kolla på Airmedia eller Hobbyträ i Gnarp. Aerosave är en annan fin olja från Fuchs/Graupner. ------------------------------ MVH Amir Riahi |
|
2012-04-21 23:33:24 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Svante Skicka mail
| Hej!
Det är nog inte Castrol som tillverkar ML 70-oljan. Castrol hade en syntetolja som hette M.S.S.R. Det var en väldigt bra olja som nog inte går att få tag på längre vad jag vet. Själv kör jag faktiskt på en skvätt sådan nu, som jag köpt från en man som haft den i sin källare länge. Den fungerar utmärkt fast den är gammal.
De oljor du nämner är nog bra alla fyra. Jag har bara erferenhet av två av dem: ML 70 Och Aerosynth, men då 2:an och inte 3:an. Jag tycker då att Aerosynthen är lite lättare att torka bort, men att den kan irritera luftvägarna något om man står i röken.
Mvh. Svante |
|
2012-04-26 21:26:41 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| kallebakom Skicka mail
| har ml-70 olja ca 1-1,5 liter kvar,då gått över till el bara,,men klart bästa olja tycker jag,flög en caliber 46 heli förrut,,,hör av dig om du vill ha ml-70 |
|
2015-09-12 10:35:25 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| AeroFinn Skicka mail
| Hej på alla
Finns det någån som användar Aerosynth 3 i sin Laser v-motor? Med min Laser 300v / GP Yak 54 flyger jag sen denna sommar (20+ liter) med soppan vilken har 10% Aerosave och 5% nitro och resten metanol. Inget problem men jag tycker att Fuchs har slutat att tillverka Aerosave altså Aerosynth 3 har ersatt Aerosave. Det vil säga att jag måste finna en bra öl som funkar i höga temperaturer, också (jag ruinerade min Laser 240v med Byron bränsle när låg viskosität Klotz oljan i bränslet fallerade i höga temperaturen).
Eller hurdan är tomgången om man jämför Aerosave och Aerosynth 3?
Tack,
-Artto, Åbo |
|
2015-09-12 19:37:11 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Michael Skicka mail
| Jag använde tidigare Aerosave men har nu gått över till Aerosynth 3 beroende på att Aerosave iinte tillverkas längre. Jag märker ärligt talat ingen som helst skillnad mellan oljorna i vare sig mina två- (OS ) eller fyrtaktsmotorer (Saito). Du kan nog utan vidare betänkligheter byta olja.
En stilla undran; varför har du höga temperaturer? Laser-motorer brukar inte gå varmare än andra fyrvaktare om de får tillräcklig kylning. |
|
2015-09-13 00:35:10 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| AeroFinn Skicka mail
| | Citat från: Michael
En stilla undran; varför har du höga temperaturer? Laser-motorer brukar inte gå varmare än andra fyrvaktare om de får tillräcklig kylning.
|
Michael,
Tack för ditt svar. Det fins Laser 240V och 120 som går värmäre än andra fyrvaktare och man behöver vara även mer försiktig med kylningen. Jag hade "baffles" för att kyla min 240v men trots att detta gick temperaturen för höjd. Kanske gick motoren liten mager, också för att jag använde "Cline regulators" på denna tid och jag tycker dom funkar inte så bra med Laser motorer.
Min 300v går inte varmare än andra fyrvaktare.
P.S. Jag fick en epost från Fuchs:
"..AeroSynth 3 is in all areas better than AeroSave! Because there is a significant lower viscosity, sometimes it may be, that the carburator adjustment is more difficult.
AeroSynth 3 contents compared to Aerosave a second corrosion inhibitor."
Altså jag tycker jag kan byta till Aerosynth 3 för att Aerosave inte tilverkas längre även om man jan ännu finna det i några butiker.
-Artto |
|
2015-09-13 21:23:11 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Mjoelner Skicka mail
| | Citat från: Svante Castrol hade en syntetolja som hette M.S.S.R. Det var en väldigt bra olja som nog inte går att få tag på längre vad jag vet.
|
Jag körde uteslutande på MSSR i unga dagar. Det var ingen syntetolja. Har för mig att det var en blandolja med en del ricin i. Motorerna gick fint på den oljan, men beckade igen om dom fick ligga orörda ett tag. Jag tror faktiskt att jag har en oöppnad flaska MSSR kvar i gömmorna nånstans. |
|
2015-09-16 12:41:47 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| marta Skicka mail
 | Ser att Ni funderar på att byta TILL Aerosynth3 och blir då nyfiken på var Ni köper denna? Har tidigare använt denna olja och varit helt nöjd, men nu i år gick den inte att köpa längre. Tillverkningen har upphört enligt mitt inköpsställe. En googlig på aerosynth site:fuchs.com kommer upp blank.
Letade på nätet nu igen och hittade Aerosynth3, men på bilden av produkten står det både Tributech och Fuchs. Dunken har även fått helt nytt utseende.
http://www.oeltitan.de/spezialitaeten/modellbau/fuchs-aerosynth-3
Är det så att produkten har dribblats runt till något annat varumärke och finns kvar? Vad är det egentligen som gäller för Aerosynth3?
|
|
2015-09-16 16:27:48 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| AeroFinn Skicka mail
| | Citat från: marta Ser att Ni funderar på att byta TILL Aerosynth3 och blir då nyfiken på var Ni köper denna? Har tidigare använt denna olja och varit helt nöjd, men nu i år gick den inte att köpa längre. Tillverkningen har upphört enligt mitt inköpsställe. En googlig på aerosynth site:fuchs.com kommer upp blank.
Letade på nätet nu igen och hittade Aerosynth3, men på bilden av produkten står det både Tributech och Fuchs. Dunken har även fått helt nytt utseende.
http://www.oeltitan.de/spezialitaeten/modellbau/fuchs-aerosynth-3
Är det så att produkten har dribblats runt till något annat varumärke och finns kvar? Vad är det egentligen som gäller för Aerosynth3?
|
Hej Marta!
Har Ni provat http://www.aerosynth.de ?
I alla fall ska jag köpa min olja här: http://www.oeltitan.de
Jag bor i Åbo och fast vi har hobby butiker i stan dom håller inte Aerosynth 3 i lagret. Alltså jag tycker oeltitan är ganska bra i min situation.
Förra gången när jag köpte 10 liter Aerosave kostade det 155€ levererad.
-Artto
|
|
2015-09-17 22:29:57 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| marta Skicka mail
 | Jag skickade denna fråga till dem:
Has Aerosynth 3 been discontinued? It seems to no longer be available i sweden.
Fick tillbaka detta svar nu precis efter några dagar:
sorry, that I must say: Because of the 'Dual Use List' AeroSynth 3/AeroSave is no longer allowed to use out of Germany.
Tydligen så har denna olja även en militärstrategisk användning som gör att den inte får exproteras till Sverige... Vad detta skulle vara har jag inte den blekaste aning om, någon av Er där ute som vet? Här står kvar någon deciliter, skulle vara kul att veta vad det är för fasansfullt vapen jag har i förrådet...
http://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-controls/
Edit: Hittade nedanstående, tycks bero på att oljan helt enkelt är för bra...
"Technology" "required" for the "development" or "production" of 'high output diesel engines' for solid, gas phase or liquid film (or combinations thereof) cylinder wall lubrication and permitting operation to temperatures exceeding 723 K (450°C), measured on the cylinder wall at the top limit of travel of the top ring of the piston.
Länk till dokumentet: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2008/september/tradoc_140595.pdf
*** Redigerat av marta klockan 2015-09-17 22:54:35 *** |
|
2015-09-18 01:05:03 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Gasman Skicka mail
 | | Citat från: marta Jag skickade denna fråga till dem:
Has Aerosynth 3 been discontinued? It seems to no longer be available i sweden.
Fick tillbaka detta svar nu precis efter några dagar:
sorry, that I must say: Because of the 'Dual Use List' AeroSynth 3/AeroSave is no longer allowed to use out of Germany.
Tydligen så har denna olja även en militärstrategisk användning som gör att den inte får exproteras till Sverige... Vad detta skulle vara har jag inte den blekaste aning om, någon av Er där ute som vet? Här står kvar någon deciliter, skulle vara kul att veta vad det är för fasansfullt vapen jag har i förrådet...
http://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-controls/
Edit: Hittade nedanstående, tycks bero på att oljan helt enkelt är för bra...
"Technology" "required" for the "development" or "production" of 'high output diesel engines' for solid, gas phase or liquid film (or combinations thereof) cylinder wall lubrication and permitting operation to temperatures exceeding 723 K (450°C), measured on the cylinder wall at the top limit of travel of the top ring of the piston.
Länk till dokumentet: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2008/september/tradoc_140595.pdf
|
Märkligt! Enligt en gammal klassisk dom från EU-domstolen, Cassis de Dijon, fastslås det att en produkt som tillverkas och säljs legalt i en medlemsstat inte får förbjudas i en annan medlemsstat. En av de mest grundläggande domarna angående fri rörlighet av varor/tjänster.
//Mange
www.strangnasmodellflygare.se
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane
Endast döda laxar flyter medströms... |
|
2015-09-18 17:54:15 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Michael Skicka mail
| Åtminstone tidigare gick det utmärkt att köpa Aerosynth 3 från HAB och Hobbyborgen har ett par gånger tidigare tagit hem sådan olja åt mig. |
|
2015-09-19 00:35:58 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Heli Skicka mail
| | Citat från: Michael Åtminstone tidigare gick det utmärkt att köpa Aerosynth 3 från HAB och Hobbyborgen har ett par gånger tidigare tagit hem sådan olja åt mig.
|
Ganska säker på att HAB och Hobbyborgen inte handlar av Fuchs utan från Graupner i Tyskland. Kanske är andra regler den vägen. |
|
2015-09-19 01:14:10 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| AeroFinn Skicka mail
| | Citat från: marta Jag skickade denna fråga till dem:
Has Aerosynth 3 been discontinued? It seems to no longer be available i sweden.
Fick tillbaka detta svar nu precis efter några dagar:
sorry, that I must say: Because of the 'Dual Use List' AeroSynth 3/AeroSave is no longer allowed to use out of Germany.
Tydligen så har denna olja även en militärstrategisk användning som gör att den inte får exproteras till Sverige... Vad detta skulle vara har jag inte den blekaste aning om, någon av Er där ute som vet? Här står kvar någon deciliter, skulle vara kul att veta vad det är för fasansfullt vapen jag har i förrådet...
http://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-controls/
Edit: Hittade nedanstående, tycks bero på att oljan helt enkelt är för bra...
"Technology" "required" for the "development" or "production" of 'high output diesel engines' for solid, gas phase or liquid film (or combinations thereof) cylinder wall lubrication and permitting operation to temperatures exceeding 723 K (450°C), measured on the cylinder wall at the top limit of travel of the top ring of the piston.
Länk till dokumentet: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2008/september/tradoc_140595.pdf
|
Har Ni provat Lindinger eller oeltitan.de?
I alla fall kunde jag köpa Aerosave från oeltidan.de förra år. |
|
2015-09-19 08:27:42 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| EPG eric.palmborg@gmail.com
 | | AeroFinn "..AeroSynth 3 is in all areas better than AeroSave! Because there is a significant lower viscosity, sometimes it may be, that the carburator adjustment is more difficult.
-Artto
|
Antar att de menar att Aerosynth 3 har högre viskositet än Aerosaven...? Man vill ju ha så hög viskositet som möjligt för att kunna ha så få % olja som möjligt utan att soppan blir för tunn. _____________________________________________________________________________ Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt? |
|
2015-09-19 09:34:02 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| AeroFinn Skicka mail
| -Artto[/quote] Antar att de menar att Aerosynth 3 har högre viskositet än Aerosaven...? Man vill ju ha så hög viskositet som möjligt för att kunna ha så få % olja som möjligt utan att soppan blir för tunn.[/quote]
Nej, här har du en del av e-posten jag fick från Fuchs:
"..Unfortunately we have meanwhile no diagrammes. You can create it by yourself with the following dates:
AS3: V40 113,3 cSt; V100 18,3 cSt; VI 181 ASv: V40 188 cSt; V100 32,5 cSt; VI 219"
Alltså Aerosave har högre viskositet än Aerosynth 3. Varför den senare borde vara bättre vet jag inte (?)
-Artto |
|
2015-09-19 12:15:50 | RE: Syntetolja vs syntetolja? | | | | |
| Mjoelner Skicka mail
| Jäkligt märkligt, borde inte dual-use listan och reglerna handlar om export ut ur EU och inte handel inom EU? |
|
|