Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Nostalgiseglare
2012-04-17 13:49:30
Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Jag ärvde för några år sen en halvfärdig "Schnellbausatz" till en Graupner Mosquito, en balsamodell från 80-talet som kan byggas som ren seglare eller med motor.Spännvidden är 2500 mm, längden 1100 mm. Vingen är på 44 dm2 och stabben på 6,7 dm2.

Kroppen och stabben är bra byggda men på vingarna är det en del att rätta till. Jag skulle gärna få modellen färdig men mest pga vingarna har den blivit kvar på att göra-listan.

På Gråbo-marknaden i söndags hittade jag så ett par färdiga vingar som jag tyckte borde passa på Mosquiton. Spännvidden är 3060 mm, men vafan...

När jag sen provade vingarna på kroppen blev jag tveksam; förutom att vara längre än orirginal är vingarna lite bredare, ytan är 57 dm2, 30% mer än original. Sen ser ju kroppen väldigt kort ut; jag har kollat en del tremetersmodeller och de brukar vara 1300 - 1400 mm långa.

Nu undrar man ju: kan det här fungera och vad kan jag behöva ändras? Killen som sålde vingen föreslog att förstora fenan, säkert en bra idé men räcker det? Det går ju att förstora stabben och ev. att förlänga kroppen lite, en dm kanske.
Det finns ju tumregler för sånt här men jag har inte hittat något jag har bruk för. Tacksam för all hjälp!

Det skulle bli ett par bilder här men jag lyckas inte få in dem. När jag tagit fram bilden i mitt bildarkiv och klickar på "ladda upp", så händer ingenting.

2012-04-17 21:04:43
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail


Nu gick det att få in bilden. Originalvingen ligger bredvid som jämförelse.

Som sagt, hoppas någon kan råda mig här!

Thomas A

2012-04-17 23:53:26
RE: Nostalgiseglare    
hbi
hans@birgander.se
Den går nog fint att flyga med.
Möjligen vore lite större stabbe vara bra.
Dock är det så att kroppen är lite kort.
Ett längre moment mellan vinge och stabbe ger en lugnare och stabilare modell som är mer förutsägbar, något man önskar i en seglare. Ett kort moment ger generellt ett mer rörligt flygplan.
Sen är det inte bara momentarmen som bestämmer detta.
Som det ser ut på bilden tror jag inte den ökande vingytan kommer att göra kärran till en mycket sämre flygare. Prova den :)
Skulle du sen känna att du gillar kärran så kan du ju alltid bygga om den till vintern.
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-18 10:21:55
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Tack för svar!

Fast jag undrar ändå: det som stabiliserar vingens läge är ju stabbens yta och momentarmens längd; här är båda dessa faktorer i minsta laget (i förhållande till den röda vingen). Men du menar att det nog går att flyga ändå, med hygglig säkerhet? Det vore ju förstås det allra bästa.

Annars kan jag ju lätt bygga en större stabbe med t.ex. 10 dm2 yta, och en större fena.

Sen kanske någon kan föreslå en lämplig storlek på motorn? jag vill helst använda trecellers 2200mAh-ackar som jag redan har. Iofs följde det med en 540-motor med 6:1 växel men den väger 190 g och får enligt instruktionerna inte utsättas för mer än 8 V. Modellen väger med radiogrejor men utan motor och acke 1050 g.


*** Redigerat av Thomas A klockan 2012-04-18 10:24:24 ***

2012-04-18 11:56:35
RE: Nostalgiseglare    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Vore det mycket jobb att få till originalvingen? Jag gillade min Mosquito jag hade "en gång på stenåldern" när jag var ung. Den är den seglare jag kurvat upp från lägst höjd, ca 4-5m nånting. (Flax - men också en bra termikseglare, som Mosquiton ju är...)

Den längre vingen förtjänar egentligen en ny kropp. Vilket ju vore ganska snabbt att bygga om man gör sig en lagom, lite slimmad "lådholk". Du har helt rätt apropå storlek stabbe, kroppslängd o så.

Vill man ha en RAPP sidroderkärra, så kan man öka kroppslängden enligt enkel formel; spv/längd = 1,4-1,5 ungefär. Jo - det ÄR lång kropp, men då ger man sidroder/fena bra moment som rår att snabbare styra runt långa vingar.

Stabbytan kan man också räkna på om man vill. Lagom är ca 12-15%, beroende på kroppslängd. På en F3B-kärra brukar man ha kanske 10%. Men här, i lägre farter så rekommenderar jag lite större. Jag föredrar just längre kropp och ca 12%.

Vill man ha en "elegantare" kropp, så kan man göra en "pod-n-boom", där man gör nosdelen i en snyggt tillhyvlad balsalåda med rejält med trekantlist i hörnen (ger dig hyvelmån att forma den rundare). Och köper sig ett billigt metspö på Biltema/Jula och använder lämpligt rör till bakkroppen. Dock tar inpassning till nos/stjärt mer tid än med lådholken. Lagom rör torde vara "tjockänden" på 3m metspö. Kanske 20-25 mm dia i framänden alltså.
Tänkte

Tommi

2012-04-19 19:00:41
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Tack för svar!

Jo det blir en del meck för att få ihop originalvingen, men som Tommi antyder vore det kanske ändå den bästa lösningen. Det är ju mycket annat som skall hinnas med och det kan nog dröja innan jag kommer dithän; det var därför jag köpte den röda vingen.

Att bygga en ny kropp till den röda vingen vore väl inte jättesvårt, men då blir det ju inget kvar av Mosquiton...jag vill gärna använda den eftersom han som började bygga den av sjukdom blev hindrad att fortsätta; det skulle s.a.s. kännas bra att se till att den kom i luften.

Om jag nu iallafall skulle försöka med Mosquitokroppen och den större vingen och ev. en större stabbe så behövs det väl en större fena/roder också?

Apropå Mosquiton: Bland alla instruktioner på tre språk som föjde med den här byggsatsen fanns ett reklamblad från Graupner på ett intressant tillbehör: ett relä som växlar polerna på motorn så den går att köra baklänges inför landningen, för att bromsa alltså. Där var en bild av en segelmodell i jättebrant dykning på några få meters höjd. Det här blev väl vad jag vet ingen succé, men finns det någon som har sett det här i verkligheten?

Thomas

2012-04-19 20:01:00
RE: Nostalgiseglare    
paljse
Skicka mail
Kul ide med att köra motorn baklänges inför landningen men om man har en fällbar prop, viker den inte ihop sig då eller håller den sig ute pga centrifugalkraften trots att den drar bakåt?

2012-04-22 21:53:37
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Om det gäller en modern propeller som sitter direkt på motorn så är nog centrifugalkraften i alla lägen tillräcklig för att hålla bladen rakt ut.

Propellern som följde med motorsatsen till Mosquiton är en stor paddel på 15 tum, och 540-motorn är nerväxlad 6:1. Det måste ju innebära lågt varvtal på propellern, men ändå var uppenbarligen den här bromsfunktionen avsedd att användas på den modellen.

Jag vet inte mer om detta än så här, men någon kanske vet mer? Om det fungerade och om inte, i så fall varför?

Thomas

2012-04-23 10:37:12
RE: Nostalgiseglare    
Gee_Bee
Skicka mail
Om du nu har en hel kropp och en hel vinge så skulle jag inte mecka allt för mycket nu. Det är bättre att komma i luften och sedan göra modifieringar när man vet vad som inte fungerade.

Det ända jag möjligtvis skulle fundera på är storleken på fenan, vilket enkelt kan avhjälpas med ett större sidoroder.
Längden på kroppen och storleken på stabben behöver inte nödvändigtvis vara tokigt. Jämför med Bird Of Time som är en 3m seglare med ganska kort kropp men flyger som en dröm.

Valet av motor tycker jag skall styras av din plånbok och förväntad prestanda och vilken vikt på setupen som ger rätt Tp.
Det går säkert bra att köra din 540 på 3celler så länge strömmen inte skenar, 30A är kanske ett bra riktvärde. Eftersom du har en växel som drar en rejäl propp så behövs det inte så mycket effekt att få kärran att stiga.

Vill dy byta så skulle jag gå på en NTM 35-48 med Kv på 1100 rpm/V och ett 40-60A reglage. Billiga saker som får kärran att stiga bra.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-23 14:28:50
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Tack för svar!

Jo det är klart att jag kan prova och se hur det går; jag är mest orolig för att Mosquitons fena/stabbe/momentarm visar sig helt otillräckliga till den större vingen.

Jag har kollat Bird of Time, och en tremeters sådan har 1245 mm lång kropp (Mosquitons är bara 1100 mm). Å andra sidan har BoT:n med sina breda vingspetsar 69 dm2 vingarea (den röda vingen 57 dm2) så det kanske går att jämföra ändå.

Vad gäller motor vore det ju kul att prova med 540:n som jag redan har, men å andra sidan är den väldigt tung och det går nog att få till tyngdpunkten även med en lättare motor genom att flytta batteriet. Dessutom har jag inget fartreglage till borstmotor i den här storleken.

Ingen som har provat att bromsa med propellern enligt ovan?

Thomas

2012-04-23 16:04:05
RE: Nostalgiseglare    
Gee_Bee
Skicka mail
Bromsen verkar vara väldigt spännande, du måste prova och rapportera.

Om det skull visa sig att stabben är för liten så blir inte kärran oflygbar, bara lite känslig och instabil i hastigheten.

När du mäter kroppslängden så är allt framför nosen irrelevant. Det är avstånd vinge - Stabbe som är viktigt.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-23 18:22:45
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
Jo det förstår jag ju, men när man läser de data om olika modeller som går lätt att hitta så brukar inte det måttet uppges. Spännvidd, längd, vingyta och vikt är väl vad som brukar stå. Jag vet inte vinge - stabbeavståndet på Bird of Time:en. Och så menar du nog att längden framför vingen är oviktig!

Jag tittade på motorn som du föreslog, det är ju en riktig best på ett halvt kilowatt. Verkar den inte väldigt stark, eller? Jag har ingen direkt erfarenhet av såna här modeller så jag frågar alltså efter råd.

Thomas.

2012-04-23 19:21:28
RE: Nostalgiseglare    
Gee_Bee
Skicka mail
Att jag rekommenderade just den motorn är för att Tp inte skulle flyttas nämnvärt. Det fina med Elmotorer är att man måste inte kräma ut max ur den, en motor specad för 550W går lika fint på en 300W setup.
Blir kärran mot all förmodan nostung så gå ned en storlek till NTM 35-42. Men jag anar att kärran är byggd för NiCd eller NiMH accar och då kommer du märka att med LiPol tenderar kärran att bli baktung.I övrigt behöver du inte vara rädd för vikt, så länge du landar på något som är mindre än 1800-2000g så blir det en bra termikseglare. Lättare är självklart bättre i svag termik, tyngre ger bättre motvinds egenskaper.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-24 00:11:16
RE: Nostalgiseglare    
Thomas A
Skicka mail
OK, jag förstår. Mosquiton är ju tänkt att köras med NiCd-acke som ligger under vingens bakre del. Om jag skulle välja en lättare motor finns det massor av plats att lägga acken framför vingen, och på så sätt reglera tyngdpunkten.

Sen är nospartiet ganska smalt, om motorn sitter längst fram kan den vara högst ung. 28 mm i diameter. I originalutförandet sitter den växlade 540:an långt bakom nosen och driver propellern med en axel. Det skall vara O-ringar som överför kraften mellan skruvarna på motor- resp. drivaxel, och ett mässingsrör som ser till att axlarna är i samma linje.

Det är nog kanske så att jag vid ett ev. motorbyte får korta nosen lite grand för att få dit en vettig motor.


*** Redigerat av Thomas A klockan 2012-04-24 00:17:12 ***

2012-07-05 09:29:34
RE: Nostalgiseglare    
airfoil
Skicka mail
Hej!
Hur har det gått för Dej med denna?



Betr motor till Mosquiton;
Kolla på Hyperion GS och Datablad

Dom ser likadana ut som den GM2218/10 jag har den gick lätt in i en smal seglarnos, en annan medlem här på SMF lär vräka in bortåt 400 watt i den rovan.

Kul med gamla konstruktioner tycker jag, är själv inne på lite balsakarvande till hösten. Kan ha att göra med - för min del - att jag nyligen kom på att i år är det 60 år sedan jag började modellflyga....
Vill minnas att jag var 5 år gammal när jag fick mitt första modellplan av min äldre bror.