Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / ESU - varför det?
2012-03-08 22:22:41
ESU - varför det?    
F3Bel
Skicka mail
Med risk för att någon tar illa upp, är jag ändå tvungen att göra detta inlägg.

Jag kan inte förstå utmaningen med ESU och att flyga för sig själv,
för att sedan jämföra resultatet med någon annan som flyger för sig själv
och i slutändan kora bästa ensamflygaren.

När man flyger tillsammans med andra (i samma luft)
så blir det både utmanande, spännande och inte att förglömma - socialt.

Tränar och trimmar gör jag mest för mig själv.
När jag sedan står på startlinjen tillsammans med likasinniga,
får jag veta hur duktig jag är.
Och det bästa är att jag ser mina brister och lär av mina medtävlare,
så att jag förhoppningsvis kan förkovra mig ännu mer.

Min avsikt är inte att provocera någon.
Jag förstår bara inte varför man ställer upp i EFU.

Lars Olsson

2012-03-08 23:04:00
RE: ESU - varför det?    
MrOvanhill
Skicka mail
Jag flyger gärna med andra, men det är inte alltid så att jag kan tajma mina flygtillfällen med andra. Man får helt enkelt ta den lilla stunden efter jobbet eller på lunchen eller tidigt på lördagförmiddagen eller så när det dyker upp en stund då man kan sticka ut och flyga. Fullt tillräckligt för att klämma in 3 lyft i de flesta fall. Ska jag sticka iväg på en riktig tävling så går en hel dag till det och dessutom kommer jag vara "tvungen" att hänga på fältet för att träna på riktigt. Det funkar inte som idrottsfarsa. Inte för mig i alla fall. Där kommer ESU in i bilden...

För min del handlar det mycket mer om att försöka hålla koll på mig själv och att faktiskt se till att ta mig ut och flyga så frekvent som möjligt. Att jag då rapporterar tider till ESU är något av en logg. Jag skulle iofs kunna logga mina flyg helt privat, men det är en kul grej att jämföra sina tider med andra på något vis.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-09 00:35:04
RE: ESU - varför det?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: F3Bel
Med risk för att någon tar illa upp, är jag ändå tvungen att göra detta inlägg.

Jag kan inte förstå utmaningen med ESU och att flyga för sig själv,
för att sedan jämföra resultatet med någon annan som flyger för sig själv
och i slutändan kora bästa ensamflygaren.

När man flyger tillsammans med andra (i samma luft)
så blir det både utmanande, spännande och inte att förglömma - socialt.

Tränar och trimmar gör jag mest för mig själv.
När jag sedan står på startlinjen tillsammans med likasinniga,
får jag veta hur duktig jag är.
Och det bästa är att jag ser mina brister och lär av mina medtävlare,
så att jag förhoppningsvis kan förkovra mig ännu mer.

Min avsikt är inte att provocera någon.
Jag förstår bara inte varför man ställer upp i EFU.



Välkommen till Elsegelutmaningen.

Nu har du chansen att utmana dig själv och andra i elsegelflygets ädla konst.
Tanken är inte i första hand att tävla, utan mer att ge oss själva en utmaning som segelflygare.
Du behöver inte föranmäla dig, flyg med den seglare du har. Vi ser gärna att du berättar om vilken
segelkärra du flyger, motorsetup mm. Dra gärna en rövarhistoria om din flygningar.
Och du, glöm inte bort dina bilder!

Du postar dina resultat här på forumet, slutresultatet delges senast 2 dagar efter månadens slut.
Enkla regler är nyckeln till denna "post" segeltävling.
Du har hela månaden på dig att flyga, du får redovisa max. 2 resultat per månad, men bara den bästa omgången räknas.
Tidtagningen så nära och ärligt som möjligt om du flyger ensam.
Har du funderingar så tveka inte att fråga.

Svenskt Modellflyg kommer att sponsra med en snygg T-Shirt till vinnaren varje månad.


Hej Lars
Johan Lindell och jag skapade denna post-flygning/(tävling), inspirerad av liknande posttävling på RCGroups. Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle lägga upp det hela. Elsegelflyget var på den tiden nästan helt utdöd i Sverige. Vi beslutade att denna form var en bra uppstartsform som kunde utvecklas med tiden.

För varje månadsomgång hälsade vi alla flygare välkomna till denna post-flygning/(tävling) med ovanstående text, markerad med blått. Vi skriver bl.a.annat:
...Tanken är inte i första hand att tävla, utan mer att ge oss själva en utmaning som segelflygare...
Som jag ser det, fanns och finns det gott om utmaningar med ESU.

Denna hälsningstext är numera borttagen; vet inte riktigt varför? Har faktiskt funderat att ta upp det till diskussion, men det har inte blivit av.

Tänkbar utveckling av ESU
Personligen skulle jag gärna se ytterligare utmaning genom att återigen hämta inspiration från RCGroups. Där har man flera klasser varje omgång.
Läs mera på FAI F5J, X5J, and SOR March 24th-25th Sign-up.

Den utmaning jag skulle vilja införa är en variant av den nya FAI F5J-klassen.
Jag tycker Robert Burson på RCGroups har har lyckats bra med att införa denna variant. Jag drar inga regler här och nu, utan dom diskussionerna får komma tids nog. Jag pratade faktiskt med Stefan Andersson om detta härom dagen, och nämde att jag tänkte föreslå nya regler under året; något som är väldigt enkelt att införa när som helst.
Jag tror att vi har fått tillräckligt med erfarenhet under dessa år för att göra en förändring av reglerna. Det är också så att väldigt många av oss elsegelflygare har börjat använda logger när vi är ute och flyger, så därför har vi också nödvändig utrustning för att införa en ny klass.
Tror också att det vore väldigt smart att göra detta i år eftersom klassen fått officiell sanktion från och med Januari 2012.

Självklart håller jag med dig Lars, att träffas "live" är guld värt, men, det ena måste inte förta det andra.

Som slutkläm vill jag göra lite reklam för den F5J-tävling vi kommer att hålla i i Skellefteå Lördag den 11 Aug 2012. Återkommer med mer info senare.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-09 08:42:27
RE: ESU - varför det?    
Gee_Bee
Skicka mail
För mig är ESU mera träning än tävling. ESU är ett sätt att motivera sig själv att flyga ofta och att träna på tävlingsliknande förhållande.

Det skulle vara skitkul att flyga en riktig F3Bel tävling, men med minst 80mil i enkel resa så är det fullständigt omöjligt för mig att delta. ESU sker ca 5km ifrån mitt garage, ESU kan jag flyga varje dag som vädret tillåter.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-03-09 09:37:02
RE: ESU - varför det?    
MattiasJ
Skicka mail
I fullskala finns Rikssegelflygtävlingen (RST) som har samma grundtanke: Flyg där du bor, med vad du har, när du kan, bli pigg på tävlingsmomentet och anmäl dig kanske så småningom till "riktiga" tävlingar.

Utan RST hade i alla fall jag aldrig ställt upp i riktiga segelflygtävlingar. Jag kunde i lugn och ro närma mig och vänja mig vid tävlingsmomentet och de rutiner som finns runt det.

Det är faktiskt så att ESU har fått mig ett steg närmare den där elseglaren jag ännu inte har köpt...
----------
"Without a Cub you're naked." - Scott Crossfield

2012-03-09 10:26:21
RE: ESU - varför det?    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Jo - och det ena utesluter ju inte det andra! Man behöver inte väga ESU "emot" en riktig tävling. Snarare använda det som en träning och sporre FÖR tävlande, om man vill kämpa mot andra, i samma väder som de...

Eller så har man det bara för sin egen förkovring, ett sätt att träna sig att bli bättre. All bestämd/fokuserad träning är ju det som verkligen ger nåt, jämfört med att "bara flyga". Men man väljer ju själv vari ens lust och håg ligger.

Jag kör inte ESU eller posttävling själv ännu, men det ligger nära till hands då det är enkelt för mig att göra. Och är nära den träning jag ändå kör, spontant.

Tommi

2012-03-09 12:24:52
RE: ESU - varför det?    
Gee_Bee
Skicka mail
Den bästa flygningarna är de som görs!
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-03-09 14:11:42
RE: ESU - varför det?    
srlund
Skicka mail
Klokt svar Gee-bee. Personligen så förstår jag inte frågan egentligen. Men ESU tillfredsställer mig tillräckligt mycket för att jag ska vilja köra det.

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-03-09 17:19:18
RE: ESU - varför det?    
airfoil
Skicka mail
Ungefär som Finnräsern uttrycker sig....

Ett sätt att flyga lite mer strukturerat. Annars kan det bli lite tråkigt att bara kajka lite fram och tillbaka och om det är taskigt lyft så kanske man tänker. "Nä, tusan - det här är sk*ttråkigt"

Jag har varit inne på att flyga motorkärror efter enkla F3A-program bara för att ha lite roligare. Kort sagt sätta ett mål för flygandet och försöka uppnå det.

Att sedan leverera sina resultat hit i ESU ger ju möjlighet att gå tillbaka och kolla hur man flög den gången man hade likartat väder. Gick det bättre nu?

Edit: Stavfel...
*** Redigerat av airfoil klockan 2012-03-09 17:20:17 ***

2012-03-09 19:52:18
RE: ESU - varför det?    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Var för flyger man i elsegelutmaningen och vad är syftet med det?

Man kan se elsegelutmaningen som ett första steg in i annan tävlingsverksamhet, du kan ställa upp med nästan precis vad som helst och du kommer att utvecklas som pilot för att du får kontinuitet i ditt flygande.

När du har blivit bättre och känner dig säkrare så kan det vara lämpligt att fortsätta sitt tävlande i en större svårare klass exempelvis F3Bel.

I elsegelutmaningen får man känna på de flesta stressmoment som förekommer vid en tävling. Man får en viss rutin att hantera stressen.
Man får lära sig att kämpa för de här sista viktiga poängen vilket utvecklar dig som pilot.

Det finns mycket mer att säga om den i här vissa ögon banala tävlingsformen. Tycker att de som har kommenterat i den här tråden har fått med det mesta varför man flyger och kämpar i sin ensamhet.
F3Bel (Lars) du kanske ska ladda ner ett startkort och prova.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-03-10 14:15:06
RE: ESU - varför det?    
srlund
Skicka mail
Jaha Lars, fick du svar på din fråga?
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-03-10 16:34:43
RE: ESU - varför det?    
F3Bel
Skicka mail
Tack för era svar.
Tror jag förstår varför ni "tävlar" i ESU.

Hoppas att vi får träffas live och utbyta erfarenheter.
Skulle vara intressant att jämföra mina kärror
(med hög vingbelastning = 40g/dm2 och 53g/dm2)
med era kärror (med låg vingbelastning = 20 - 30g/dm2).


Lars Olsson

2012-03-11 16:25:20
RE: ESU - varför det?    
Robert
Skicka mail
 
Citat från: F3Bel
Hoppas att vi får träffas live och utbyta erfarenheter.
Skulle vara intressant att jämföra mina kärror
(med hög vingbelastning = 40g/dm2 och 53g/dm2)
med era kärror (med låg vingbelastning = 20 - 30g/dm2).





Det skulle vara jättetrevligt. Alltid kul att byta erfarenheter, man lär sig alltid något nytt när man träffar likasinnade :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-03-11 16:46:01
RE: ESU - varför det?    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: F3Bel
Tack för era svar.
Tror jag förstår varför ni "tävlar" i ESU.

Hoppas att vi får träffas live och utbyta erfarenheter.
Skulle vara intressant att jämföra mina kärror
(med hög vingbelastning = 40g/dm2 och 53g/dm2)
med era kärror (med låg vingbelastning = 20 - 30g/dm2).




Aah! Påminner mej om att lägga ut vårt Fly-In för elseglare lördag den 21 April i Meetingkalendern. Välkomna!

2012-03-12 09:56:31
RE: ESU - varför det?    
F3Bel
Skicka mail
Du som ”bara” flyger ESU = Termik kan faktiskt vara med på våra F3Bel-tävlingar.
Du kan välja enbart Termikmomentet,
(du behöver inte ställa upp i Distans och Speed).
Arbetstiden är 12 minuter och Flygtiden är 10 minuter (inkl. motortid) och
du ska ”pricklanda” inom en cirkel på 15 meter.

Tävlingstillfällen hittar du på SMFF.

Välkommen!
Lars Olsson