Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Nytt DS rekord!
2012-03-08 10:37:39
Nytt DS rekord!    
Fluffracka
Skicka mail
Världsrekord för rc-segelplan är nu 498 mph, eller 801 km/h! Mach 0,8!!!
Helt sanslöst

DS rekord!
*** Redigerat av Fluffracka klockan 2012-03-08 10:38:37 ***
/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-03-08 11:05:43
RE: Nytt DS rekord!    
jackack
Skicka mail
Klart snabbt, ska bli intressant o se vart detta rekord hamnar om några år... Hela tiden gör dem förbättringar :)

Modellsegelflyg, det är grejer det :)


*** Redigerat av jackack klockan 2012-03-08 11:06:24 ***
www.AUTOPARTNER.se

2012-03-08 19:23:10
RE: Nytt DS rekord!    
PerN
info@nilssondrones.se
Håller helt med min vän Jack : modellsegelflyg, det är grejor det.

Helt sanslösa hastigheter egentligen. Lite snabb huvudräkning ger lite över 220 meter per sekund

Mvh Per Nilsson


Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2012-03-08 20:14:49
RE: Nytt DS rekord!    
MrOvanhill
Skicka mail
Hehehe... Helt galet fort!

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-08 21:56:12
RE: Nytt DS rekord!    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
Det är lite småroligt när de värsta modell motorkärrorna klarar ca hälften av farten och en kärra helt driven av moder natur klarar 800km/h
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2012-03-08 22:23:40
RE: Nytt DS rekord!    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
Föresten, är det någon som flyger DS i sverige? Vi är några stycken här uppe som flyger massa hang men är sugna på att testa på DS men vi har väl inte riktigt några kunskaper eller något ställe att vara på än.
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2012-03-09 10:17:02
RE: Nytt DS rekord!    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Jodå, några i t ex Team Tornado kör lite. Vet att Peter Jubel är skaplig, tillika vår moderator Jonas Leander (som dessutom visade mig lite) hanterar detta roliga! Jonas rejs med M60 eller möjligen Moth EPP-vinge gick undan såpass att det BRUSADE om den. Och då är den inte ens "bästa vapnet" för sånt. I den vevan drog jag ca tio egna varv, med gammal (elak) hang-Sagitta. Inte så fort, men väl I rotorn, kunde konstatera att det går ju.

Det är ungefär som med bogsering med modell - undviker man de några få allvarligare misstagen - så är det ganska lätt att lära sig. Själva varvet i lärotorn är inte superkinkigt att lägga - det viktigaste tycks vara att varje varv komma upp ovanför kanten och få vindens tryck underfirån (egentligen framifrån lovart - horisontellt, men "underifrån" avser PÅ MODELLEN). SAMT att ska du gå in i varvet bakom hanget, så måste du göra det BESTÄMT, inte tveka. Och sen fortsätta vara "på" hela tiden.

Gör man fel och tappar farten, så kan du plötsligt finna dig i lä, sjunk, och utan fart...  ...inget önskeläge direkt.

Det bästa sättet att lära sig är att som jag gjorde - få en enkel instruktion på plats av nån som är van. Handling säger mer än tusen ord, typ. Planet? Bör vara halvsnällt, och såklart ganska starkt. Ju bättre penetration - desto bättre. Låg vikt "är av ondo" - då man behöver lite massa för att "slunga runt". Ett lätt plan tappar ju farten oerhört mycket snabbare om man gör minsta fel. Därav är det EN KONST att hålla en lätt Zagi igång "därbak"... Hellre då ett mer vanligt flygetyg med kropp, som blir mer följsam och stabil att hålla i god fart.

Det finns mycket mer att säga om DS. men jag vet bara lite, då jag är grön på det. Rotorn finns även i bakkant av stora byggnader, trädrader och andra vindhinder. Med elseglare kan man nå även dessa andra rotorer, om man inte har hang med smal åsrygg att flyga på/från. En F5B-kärra är dock lite skör att landa på ojämnt underlag i blåst o kytt. Medans en cellplastare (EPP, Epo m fl material) ofta är lite mjuk, svampig och lite väl lätt för uppgiften. De GÅR att använda, men bäst är ändå en mer robust, styv och "normal" seglare.

Jo; för att åka fort behövs inte "världens hang" eller ens särskilt hård vind. Jag har sett Espen Torp (duktig norrman) köra på ett lågt havshang, kanske 10-15 m högt. Vindstyrkan sådär 3-4 m/s. Men då hastigheten plussas på "för varje varv" - så blev hans tidiga låga hastighet sådär 150 km/h eller mer, efter idogt snurrande. Ju hårdare vind - desto snabbare ÖKAR hastigheten för varje varv. Finns någon "botten"? Nja, jag vet inte!!! Man tänkte redan att vid 500 km/h att "nu är vi väl så långt det går!" - men stegvis har de ju ökat. Och ökat. Och...

Ska man åka riktigt fort, så får man specialbygga. Kinetic som satte rekord efter rekord är "halvt massiv" i kolfiber. Likaså har vännen Jo Grini (dessa norrmän!) slabbat i MYCKET extra kol i sina Samba i DS-version. Tomvikten bryr man sig inte i, men väl styrka, roderupphängningar och starka glappfria servon...

Tommi
*** Redigerat av Finnräser klockan 2012-03-09 10:18:28 ***

2012-03-09 13:22:23
RE: Nytt DS rekord!    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: Finnräser
Jo; för att åka fort behövs inte "världens hang" eller ens särskilt hård vind. Jag har sett Espen Torp (duktig norrman) köra på ett lågt havshang, kanske 10-15 m högt. Vindstyrkan sådär 3-4 m/s. Men då hastigheten plussas på "för varje varv" - så blev hans tidiga låga hastighet sådär 150 km/h eller mer, efter idogt snurrande.



Jag kan ingenting om DS själv (har faktiskt inte ens vågat provat hangflyg ännu), men jag har sett några youtube-klipp med folk som framgångsrikt flyger DS på låga hang:

http://www.youtube.com/watch?v=dNax17cRzqo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GWGK-EeKHWY

2012-03-09 23:11:31
RE: Nytt DS rekord!    
JohanS
Skicka mail
Knäppt fort! Tänk om man kunde ta till vara på energin. Jag har 120km/h eller nåt i den stilen med en Ocelot på Ullnatoppen!
Köp inte ett flygplan du inte har råd med, om det inte är absolut nödvändigt!


2012-03-09 23:33:56
RE: Nytt DS rekord!    
Darkling76
Skicka mail
Wow!
Coolt,800 blås me ett segelflygplan,kanske vore nåt för en annan fartdåre då och billigt i drift blir det ju med utan en massa jet a1 bränsle hehe
Hur håller planen ihop i dom farterna?
Mäkta imponerande i alla fall.

//Pierre

2012-03-12 02:13:35
RE: Nytt DS rekord!    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: Fluffracka
Världsrekord för rc-segelplan är nu 498 mph, eller 801 km/h! Mach 0,8!!!


Det är inte M0.8.
Snarare M0.65.

Så länge de inte använder tillförlitliga mätmetoder så har jag svårt att tro på dessa rekord.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2012-03-12 09:25:14
RE: Nytt DS rekord!    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Pepsimax
Så länge de inte använder tillförlitliga mätmetoder så har jag svårt att tro på dessa rekord.


Jag kan bara hålla med.

Imponerande resultat, men vilken utrustning har används för mätningen och är den konstruerad för dessa farter och små objekt?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-03-12 11:18:03
RE: Nytt DS rekord!    
Fluffracka
Skicka mail
Jag citerade Joe Wurts kommentar om rekordet när det gällde machnummer, om det var en miss av honom så får jag beklaga att jag inte kollade av det själv.

Dock så loggas dessa rekord med minst 3 radarpistoler och eftersom herrarna som ägnar sig åt detta seriöst är mycket noga med förfarandet av hur rekorden loggas och arbetat med skapa rutiner för att detta ska ske, så att det inte ska kunna ifrågasättas hur som helst. Det kan nog vara värt att notera att de rätt stora summor investerad i den utrustningen för att den just ska vara rättvisande. Om ni hade tittat på videon som ligger upplagd i tråden så kan ni själva se att det var 3 stycken som mätte farten.


/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-03-12 21:46:07
RE: Nytt DS rekord!    
Olof B
Skicka mail
Jag kände mig också lite skeptisk, så jag gjorde ett snabbt överslag för att bedöma rimligheten i att det verkligen går så fort som radarn visar:

Det verkar ju ta ca fyra sekunder att göra ett varv, och om man antar att genomsnittlig hastighet är 200 m/s innebär det att en loop måste ha en diameter på ca 250 meter för att få ekvationen att gå ihop.

Av det lilla man ser av flygplanen verkar det väl inte alls osannolikt att ett varv är 250 meter i diameter?

2012-03-12 22:11:00
RE: Nytt DS rekord!    
Fluffracka
Skicka mail
Ett citat angående farten och hur det mäts:

"Technically, the plane was well over 500mph. Our convention is to measure at slower part of a given lap. If its not on the gun, it doesn't count. The guns are accurate to within 1mph (they are modified police guns which have to hold up in court)."
/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-03-14 01:58:21
RE: Nytt DS rekord!    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: Fluffracka
Ett citat angående farten och hur det mäts:

"Technically, the plane was well over 500mph. Our convention is to measure at slower part of a given lap. If its not on the gun, it doesn't count. The guns are accurate to within 1mph (they are modified police guns which have to hold up in court)."
.
Sedan när började polisen mäta farten runt 800 km/h? Att de är noggranna vid läger farter säger ju inget om hur de mäter "utanför området".
Nu verkar det vara modifierade laserpistoler. För inte speciellt länge sedan var det ganska stora diskussioner om de(amerikanska) radarpistolerna. Och då var farten man diskuterade bra mycket närmare det specificerade användningsområdet.

Att det är tre pistoler som används, med liknande resultat, säger inte mycket om förmågan att mäta höga farten, mer än att de mäter ungefär likadant. De kan alla tre mäta rätt eller också alla tre lika fel.

Vad gäller Mach-numret så var det åtminstone en till som kom till samma slutsats som jag, "498mph is only Mach 0.65". Ljudhastigheten vid havsnivån är ungefär 1250 km/h och avtar med höjden.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2012-03-14 08:39:17
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Hej!

Om vi förutsätter att 220 m/s äro seglarens hastighet vid mättillfället - en koll om vi bryter ur Mach-talet ur formeln ger att ljudhastigheten vid tillfället blir 275 m/s => (990 km/h). I formeln för Mach talet återfinns diverse storheter som statiskt tryck etc. Dessa data hade Joe Wurts tillgång till. Mach 0,8 kan som jag ser det mycket väl stämma!

En Hyffsad F3B-maskin är kapabel till minst halva denna hastighet om man lagrar energi genom att busa i termik eller på hang. DS-effekten med nära vakuum i halva varvet och höga vindtryck i övre fasen ger enorm effekt, för mig känns de uppmätta hastigheterna från DS rimliga. Kan dock inte uttala mig om hur vida radarpistolerna mäter helt korrekt.
Ljudvallen närmar sig…

/Joakim

2012-03-14 10:44:20
RE: Nytt DS rekord!    
PederNordlöf
Skicka mail
Det är verkligen häftigt detta med DS, helt otroligt vilka farter de uppnår.

Men Joakim DS effekten kommer väl av att man utnyttjar att lufthastigheten skiljer sig enormt på ett DS hang (Wind shearing) & på så sätt flyger mer i "med vind" trots att man flyger i en stor cirkel.



Skulle vi ha ngt som närmar sig vakuum skulle förståss luftmotståndet bli gynnsamt men roderverkan & svängprestandan skulle bli som på en spottloska,
sen skulle vi garanterat fått problem med piloternas överlevnad...

Vad som skulle vara intressant är att få en hastighetsmätning "Airspeed" för att se hur nära ljudvallen de verkligen flyger. Det är väl så att du inte kommer att spränga ljudvallen vid Mach 1 Groundspeed utan smällen kommer vid Mach 1 Airspeed.


*** Redigerat av PederNordlöf klockan 2012-03-14 10:47:44 ***
*** Redigerat av PederNordlöf klockan 2012-03-14 10:48:28 ***
*** Redigerat av PederNordlöf klockan 2012-03-14 10:50:46 ***
*** Redigerat av PederNordlöf klockan 2012-03-14 11:10:02 ***

2012-03-14 11:47:48
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Mnja, ”nära vakuum” var kanske ett allt för internt uttryck att kasta ut i etern. Vad sägs om stundtals mycket kraftig medvind .
Det är förstås skillnaderna i vindhastigheter som ger DS-effekten.

Hastigheten för flygplanet, relativt den omkringvarande luften torde ge machtalet.

/Joakim

2012-03-14 11:58:45
RE: Nytt DS rekord!    
Gee_Bee
Skicka mail
Och det borde vara Airspeed som skall mätas inte ground speed. Annars så kan man ju hiva upp kärran i en jetström, en hygglig medvind på 10000m höjd ger en skaplig ground speed med en AVA :)

Frågan är om man skall mäta i True Airspeed eller Indikerad Airspeed. Är man när havet spelar det ingen roll, men står man på en bergskam 2000m över havet så skiljer det sig ca 10% och skillnaden ökar med höjden.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-03-14 20:58:02
RE: Nytt DS rekord!    
Michael
Skicka mail
Machtalet bestäms av flygplanets sanna fart relativt den omgivande luften (TAS), inte den indikerade farten (IAS) eller farten relativt marken. Om man antar att farten relativt luften vid den aktuella flygningen ligger i närheten av TAS=498 mph så svarar det mot ett Machtal på ungefär M0,65

För naturvetenskapligt intresserade kan det vara intressant att veta att ljudfarten är proportionell mot roten ur temperaturen (mätt i Kelvin). Tvärtemot vad många tror är ljudfarten obereoende av lufttrycket. Det är luftens temperatur som bestämmer ljudfarten. Är luften 10°C är ljudfarten densamma (knappt 338 m/s) oavsett om temperaturen avser toppen av Kebnekaise eller havsytans nivå.

2012-03-15 02:37:18
RE: Nytt DS rekord!    
Pepsimax
Skicka mail
 
Citat från: Flamingoe193
Ljudvallen närmar sig…


De har inte ens kommit (om man tror att de angivna farterna är sanna) till det transoniska området än. Har man inte haft problem innan lär man få det då.
____________________________________________________________
För mycket enighet tar död på ett samtal.  - Eldridge Cleaver

2012-03-15 09:11:27
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Det jag refererar till som Wurts resonerar kring är just temperaturen. Läste texten väl hastigt över en fikarast. Som jag uppfattar det resonerar han kring det som vore möjligt senare i sommar vid en plats som heter Santa Ana och dess än gynnsammare förhållanden, där du kan gå snabbare i MPH på samma machtal. Inte att de flög 0,8 vid rekordtillfället.

Likt Jack tycker jag det ska bli intressant att följa vart rekordet står om några år. Tror de flesta som varit i närheten av F3B, F3F och DS-seglare skönjer vad denna typ av maskiner kan vara kapabla till och att de hastigheter som presenterats i olika media, inför för kritiskt granskande ögon, under drygt 10 år framstår som realistiska.

1978 sattes, enligt FAI:s fastställda mätmetoder, hastighetsrekordet 390,9 km/h med seglaren Pfiel. Inte DS utan raka rör med termik på hang. Det var för 34 år sedan. För mig framstår dagens 801,4 km/h med skillnaden 411 km/h som fjuttigt, det blir ju bara 12 Km/h per år .

Är det inte dags att kavla upp ärmarna och vi svenskar visar var skåpet ska stå, ljudvallen, äsch... .

/Stahl

2012-03-15 10:53:23
RE: Nytt DS rekord!    
PederNordlöf
Skicka mail
Joakim Vad får man för frifallshastighet på en F3B seglare ? (Inte i vakuum då )
Lite offtopic men.....
Måste lägga in en länk på Pfielen då du inte gjorde det Joakim.
Kom ihåg att detta är ett FAI rekord med vad det innebär med max vingbelastning bla..  IMPONERANDE !!!

Kolla in radioinstallationen

Pfielen


2012-03-15 15:26:45
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Hej!

Har inte sådant här i huvudet, antar arean = 0,36 m2 och Cd = 0,008 med massan = 4.0 kg. Med dessa värden, om jag räknat rätt, blir det ca 600 km/h som sluthastighet (terminal velocity). Känns väl inte helt orimligt!

Mer massa och lägre motstånd ger högre sluthastighet, eller ett DS hang

/Stahl

2012-03-15 15:40:38
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Öhhh..., glöm ovanstående. Arean var felräknad och nu får jag värden som visar att den skulle passera ljudvallen med god marginal, hmmm...

Får kolla detta i lugn och ro, vid tillfälle. 

/J

2012-03-15 19:08:33
RE: Nytt DS rekord!    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Ett sätt att mäta - eller snarare uppskatta - hastigheten utan radarpistols ackuratess eller ej - vore helt enkelt triangulering. Man mäter noga upp ett avstånd  rakt åt sidan för varvet de flyger. Och där kan man då göra sin syftning på hur stor diameter varvet faktiskt har. Och vet man därmed varvets diameter, samt noga klockar varven (ett eller tio t ex) så får man i vart fall en SÄKER uppfattning om om man ens är nära det pistolerna säger - eller ej... Rena bonnametoden - men ingen sensor som kan klicka. (Eller snarare lite som lantmätare gjorde förr.)

Tommi
PS. En vanlig F3B-kärra håller inte för dessa farter eller belastningar, rent strukturellt. Det har pangats MÅNGA ålan på vägen till höga farter. Det finns klipp på sådana som totalt "ger upp" i luften. Vilket är spektakulärt. Jag bryr mig inte i om deras mätning nu kan slira LITE. Väl vetande att det ÄR svårt att tillförlitligt få exakt mätt fart. Det jag är mer nyfiken i - är; FINNS det nån botten! D v s absolut toppfart innan motståndet uppväger de positiva rejsfaktorerna, som vind, hur man spakar, planets egenskaper under hård last i hög fart, etc... DS!

2012-03-21 10:34:16
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
Såhärsom!

Med reservation för att jag inte hunnit kolla moderna vingprofiler utan fått utgå från Pfeil:s Cd (CDo) får jag fram att en godtycklig F3B-seglare under dykning uppnår den maximala hastigheten (terminal velocity): 475 km/h.
Om du barlastar den max enligt FAI (5 kg) så skulle max bli: 530 km/h.

Vad gäller Pfiel så vägde den endast 1,7 kg (vingbelastning ca 51g/dm2). AME-teamets aerodynamiska research och hur de genomfört rekordet framstår som mycket imponerande.

Hållfastheten på en generell F3B-maskin är som Tommi nämner inte tillräcklig för DS i rekordfart, det passerades för ca 10 år sedan, dock synes den aerodynamiska utformningen tämligen likvärdig för F3B, F3F och DS-maskiner. Därmed bör maximala fall hastigheten vara ungefär lika för dessa. Sannolikt pallar en F3B-seglare 400-500 knyck - om man inte är för brysk med höjdrodret vid upptagningen .

Övrig fartökning får enligt ovanstående förmodanden hänvisas till effekterna av DS.

/Stahl

2012-03-21 14:03:41
RE: Nytt DS rekord!    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
...och jämte Jockes beräkning kan tillfogas att moderna F3B/F3F-profiler tål mycket högre last än det gamla exemplet med Pfeil. Och - nog LASTAS det lite mer massa än vad vi "vanliga dödliga" kör på, på just dessa DS-specialbyggda mackapärer. Och då lär vi närma oss den påstådda uppnådda rekordhastigheten. ORÄKNAT "påskjutsen" av vinden för varje nytt varv i rotorn...
Spännande är det!

Tommi

2012-03-21 15:54:20
RE: Nytt DS rekord!    
Flamingoe193
stahl.f3b@gmail.com
En paradox är att inom F3B:s tävlingsmoment kan det vara som så att vi uppnår de högsta hastigheterna inom uppgift A, termikflygning och inte i C hastighetsflygning. För en olastad F3B seglare klarar drygt 300 blås. Vi som deltagit i F3B noterar, stundom, med stort leende seglare som kommer tjongande från molnbas efter några minuters termikkurvande och lattjar över hela himlen med mängder av energi lagrat. I hastighetsflygningen utnyttjas runt 150 - 220 km/h fast då med 20-30 G-belastning i svängarna och från betydligt lägre utgångshöjd.

Jag längtar efter första vinschningen, ljudet av spänningen i vinschlinan och seglarens häftiga tjut vid högre farter .

/Stahl

2012-03-23 08:10:57
RE: Nytt DS rekord!    
paljse
Skicka mail
En dubbelvinge kanske kan visa vägen mot nya rekord utan bangar!!

/Patrik