Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Rocketdude goes flyplan
2012-02-06 14:22:43
Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Hämtade mitt första flygplan idag ! :)
perfekt att man var ledig idag.

Det är en Parkzone Icon5 som klarar både mark och vatten start/landning.

Planet kommer som BNF (finns även som PNP) så det är i princip bara att ta fram sin spektrumsändare och binda/köra. Allt är installerat och klart förutom några servoarmar, vingar, hjul, prop etc.

Alla delar passade klockrent och manualen var lätt att följa. Det ser ut som dom provmonterat det mesta.

Har kört den ett tag i Phoenix och gillar den skarpt. Kanske inte optimala första plan men kunde inte hålla mig :P

Kommer dock inte flyga på riktigt än på ett tag, vill nöta simulatorn lite till och sen försöka hitta nått bra ställe att vara på.

Some pics.







2012-02-06 14:34:59
RE: Rocketdude goes flyplan    
tobbepostis
Skicka mail
Aldrig fel att träna mer på simulatorn.Kärran tror jag snäll som nybörjarkärra, med tanke på att den är högvingad och då låg tyngdpunkt.Kanske du kan starta på snö och om du ramlar ner så hamnar kärran mjukt
Tobbe som har radiostyrt sen 1977

2012-02-06 16:29:57
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Bra idé med snön. Kanske provar det.

2012-02-06 17:41:12
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Tyvärr är planet du köpt inte speciellt bra som förstaplan!
Ett nybörjarplan ska/bör vara högvingat och inte ha en massa lull-lull som fönster,gubbar,hjulkåpor, T-tail och sånt som bara lätt går sönder. Det ska stabilt och tåligt, inte snyggt! För du kommer att krascha och då spelar snyggheten ingen roll.
Sen tycker jag du ska gå med i en klubb om du verkligen är intresserad av flyg och flygplan. Där kan du få hjälp och tips! Det är ju synd att uppfinna hjulet gång på gång!

En bra nybörjarkärra om du vill ha elkärror är Multiplex "Mentor" eller "Easy-Star".
Personligen,efter 36 års flygande, så föredrar jag förbränningsdrivna flygplan, så man slipper ladda!

*** Redigerat av jaka klockan 2012-02-06 17:42:26 ***

2012-02-06 18:27:21
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
GRATULERAR - jag blir nästan avundsjuk på ditt fina plan!

Ett riktigt snyggt plan och ParkZone borgar för att det är rejäla grejor.
Högvingat och skjutande propeller verkar vara en bra förutsättning.

Det som möjligen kan vara ett problem - men det har jag inget belägg för - är att hjulen verkar små om man inte har ett välklippt fält - svårt att hitta denna årstiden. Mjuksnö är bra om du tar bort hjulen men packtejp på undersidan är bra för iskristaller är vassa och slipar ner ytan om man jazzar runt för mycket i snön.

Även om du tränar mycket på sim så rekommenderar jag att du har någon van modellflygare som tar upp planet och trimmar det första gången - även kollar stalltendenser och hur planet glider om man slår av motorn. Därefter kan han säkert "prata dig" rätt om det skulle vara något nervigt första gången.

Man brukar vara helt koncentrerad och knappast veta var fältet är eller vilket håll det blåser på första flygningen och då är det bra om någon kan prata ner en åt rätt håll.

En annan sak - ha batteriet i fickan tills du ska flyga och stoppa det i fickan direkt efteråt så att det inte blir kallt. Många batterier tappar kraft när de blir kalla så ska du köpa extra batterier så satsa på något med höga C-tal.

*** Redigerat av pgrts klockan 2012-02-06 18:29:51 ***
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-06 18:37:34
RE: Rocketdude goes flyplan    
sundqvistjohan
Skicka mail
I reklamvideon såg den ut att ha tillräcklig motorstyrka. 3 cells 2200 mAh är en väldigt vanlig batteristorlek så det är lätt att få tag i extra batterier. Precis som pgrts skriver är det bra att ha någon att trimma in och provflyga planet. Att starta från snö låter som ett bra alternativ.

Lycka till, jag hoppas du blir nöjd med ditt köp. Jag är också intresserad av att höra om hur du tycker kärran är att flyga när du hunnit så långt.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-02-06 22:13:58
RE: Rocketdude goes flyplan    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: jaka
.....Personligen,efter 36 års flygande, så föredrar jag förbränningsdrivna flygplan, så man slipper ladda!....


Efter inte riktigt lika många år föredrar jag eldrivet så man slipper KLADDA!

2012-02-06 22:31:36
RE: Rocketdude goes flyplan    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Hursomhelst så vill jag å det varmaste VÄLKOMNA dig in i ving-gänget, Dude! Hoppas du ska komma igång både väl och riktigt. Jag följer med stort intresse och nöje dina trådar på raketsidan - så man önskar dig både lycka o nöje!

Hjulen ÄR små, men det ser du ju även själv. Däremot så kan jag inte döma ut kärran (såsom Jaka gör - möjligen i välmening, men sättet är lite o-snällt...) - det då min kompis J-O köpte en ganska lik mackapär som jag tror heter Coot. Hans plan var ultrasnällt - men hade lite VÄL stor anfallsvinkel samt liten stjärt... Med lite depron på både fena o stabbe, samt justerad vinkel - så flyger den alldeles utmärkt.

JÄMFÖRELSEVIS så har den här aningens större rumpa, så den kanhända flyger ok redan från början? Jag är för SLÖ för att kolla tråden - men det bör däremot DU inte vara! Där kan du säkert få lite tips. Skulle du stöta på nåt att klura över - så dra en rad här. Vi hjälper, så gott vi kan.

Med tanke på din inställning vad gäller raketflyg, så är jag övertygad om att du kommer att vara lika envis och ...  ...jaa, målinriktad, så du kommer att lyckas. Och det mina herrar - är vad jag singlar kepan av för! Lycka till - ha det gott!
Önskade

Tommi

2012-02-06 23:13:25
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Ett nybörjarplan ska/bör vara högvingat och inte ha en massa lull-lull som fönster,gubbar,hjulkåpor, T-tail och sånt som bara lätt går sönder. Det ska stabilt och tåligt, inte snyggt!

En bra nybörjarkärra om du vill ha elkärror är Multiplex "Mentor" eller "Easy-Star".
Personligen,efter 36 års flygande, så föredrar jag förbränningsdrivna flygplan, så man slipper ladda!



Det ÄR ju högvingat. Det är, i mångt och mycket, ganska likt just Easystar till formen, fast med mindre V-form på vingen och T-stjärt. Det enda är ju att materialet inte är så förlåtande och lättlagat som på tex Easystar.
Med nötning i simulator ska det nog inte vålla några större problem vad gäller flygningen. Den verkar rätt snäll, men kanske lite snabb. (Fast du har väl inte ens bemödat dig med att leta upp något filmklipp att titta på innan du tog fram giljotinen?)

Efter att jag haft ett uppehåll i mitt RC-flygande och tog upp det igen och såg vad som hade hänt med elflyget så kunde jag för mitt liv inte förstå varför NÅGON längre skulle vilja hålla på med kladdigt bullrigt skit som skitar ner och dessutom har sämre prestanda. Förbränningsmotor är för nostalgiker.
För mig var valet självklart att gå över till el. Mina gamla modeller kommer, så småningom, att elkonverteras.

2012-02-07 06:10:57
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: dumbo
Det enda är ju att materialet inte är så förlåtande och lättlagat som på tex Easystar.

Intressant påstående. Har du lagat någon ParkZone i den storleken?
Jag har en Radian Pro som jag tror är i samma klass som MPX - men jag har lyckats undvika att behöva laga den så jag kan bara komma med påståendet att PZ flyger bättre och har allmännt bättre hållfasthet än motsvarande billigare kinakopior.
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-07 10:10:18
RE: Rocketdude goes flyplan    
stormats
Skicka mail
Grattis till ett bra flygplansköp! Är säker på att du blir nöjd! Som sagt, mycket simulatorträning så kommer det att gå som en dans. Man gör lika i fullskala flyget, så det borde väl gå bra i mindre skala också. Jag känner många som gått samma väg, det gäller bara att nöta ordentligt i simmen och verkligen träna på olika moment.

Och ha överseende med hjälpsamma inlägg om förbränningsmotorer. Metanolmotorer hör hemma på museer eller bör sorteras som metallskrot, de bör i alla fall inte förstöra folks fritid.
Z-foam verkar lika stark som något annat skum.

Lycka till och berätta hur den flyger, man blir ju sugen på en själv!

Johan

2012-02-07 15:34:29
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Oj så många svar !
Tack för alla råd och tips.

När jag väl flyger första gången kommer jag sätta fast mina nyckelringskameror på planet så ni får se med egna ögon hur det gick, om det blev krash eller inte
hehe ;)

Hjulen är helt klart lite små men tror det är för att Parkzone var tvungna att
göra planet så likt originalet som möjligt för att få licensen att tillverka en modell. Bara min vilda gissning dock.

Ska gå med i en klubb snarast, dock är det mest inomhusflyg som verkar gälla på vintern när man kollar runt. men man kan säkert ta med planet och få lite hjälp ändå om det skulle behövas.

2012-02-07 16:31:24
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Intressant påstående. Har du lagat någon ParkZone i den storleken?



Jag får nog ta tillbaka detdär. Jag läste något om kompositmaterial på parkzones hemsida, men inser nu, när jag läst igen, att detta förmodligen avser dess fullskalaförebild.

2012-02-07 16:52:52
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vill inte verka dryg och otrevlig på något sätt men jag vill ändå vara rak och säga att ditt val av flygplan inte är speciellt lyckat! Att bara jamsa med och komma med glada tillrop och säga: "bra val av modell" visar bara prov på skribentens ringa kunskap om vad som är lämpligt att börga med!

Jag har flugit R/C i 36 år och tävlat i många klasser, främst pylonracing och också lärt folk flyga i klubben (Väsby Modelflygare) och det som är viktigt när man ska välja modell är att den är stryktålig och rätt utformad. detta tycks inte alla förstå utan faller för "vad som är snyggt" och vad som "ser häftigt ut"!

De förslagen som jag kom med ,Multiplex "mentor" och "Easy-Star" är inga direkt vackra flygplan ,men de är enkla, hållbara och välflygande.
Det flygplan som du valt har några saker som man som erfaren modellflygare genast ser är direkt olämpligt för en nybörjare och som gör planet svagt (mindre hållbart vid krasch) och inte så välflygande. De sakerna är: Stora fönster, små hjul,skjutande motor, T-tail, plug-in vingar och rakt vinge!

Varför jag kommer med sådana här raka, och som somliga kan uppfatta som lite bryska rekommendationer är att jag sett så många nybörjare misslyckas just pga att de valt en så totalt felaktig modell.
I all välmening med förhoppning om att du lyckas!
*** Redigerat av jaka klockan 2012-02-07 16:55:26 ***

2012-02-07 17:01:19
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
 
Citat från: jaka

De förslagen som jag kom med ,Multiplex "mentor" och "Easy-Star" är inga direkt vackra flygplan ,men de är enkla, hållbara och välflygande.
Det flygplan som du valt har några saker som man som erfaren modellflygare genast ser är direkt olämpligt för en nybörjare och som gör planet svagt (mindre hållbart vid krasch) och inte så välflygande. De sakerna är: Stora fönster, små hjul,_skjutande motor_, T-tail, plug-in vingar och rakt vinge!



Hur kan du förvänta dig att någon ska ta dig på allvar när du säger emot dig själv hela tiden? Easystar har skjutande motor och detta är inte alls någon större nackdel. Visst man får inte slipströmmen från propellern över skevrodrena, men i övrigt är det väl snarast en fördel med motorn monterad "på ryggen", eftersom proppen sitter skyddad vid landning.
Sedan tror jag att de flesta här i tråden är överens om att det finns flygplan som skulle varit lämpligare som första modell, men det behöver ju inte innebära att detta är ett dåligt val, bara lite sämre. Sedan ska man heller inte underskatta övning i simulator. Det finns många som tränat i simulator och hoppat över den första högvingade trainern och gått på lågvingad skevrodertrainer med en gång, men framgång.

Jag kan inte stoltsera (eller orera) med att ha "tävlat i många klasser", men att ha agerat lärare i klubben är du definitivt inte ensam om i denhär tråden. Vi är minst två.

2012-02-07 17:34:15
RE: Rocketdude goes flyplan    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Härligt plan! :D

Vill du köra på den gört! :D
Väntar spänt på din flygvideo! Hoppas den går super!

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2012-02-07 17:34:46
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Rocketdude
När jag väl flyger första gången kommer jag sätta fast mina nyckelringskameror på planet ..
dock är det mest inomhusflyg som verkar gälla på vintern när man kollar runt.


Se bara upp så att kameran inte sitter och stör aerodynamiken - speciellt om du behöver alla bra egenskaper den första flygningen - sätt kameran inne i planet.

Visst kan man flyga på vintern. Speciellt sjöflyg är bra att starta och landa på snö. Kolla vår bilddagbok http://www.ripamfk.com/html/201xxx/index.htm klicka in på januari och december så fpr du se att det gör fint att flyga om man bara är välklädd för vädret.

En test av lite mera "normala" modellflygare http://flitetest.com/articles/parkzone-icon-a5/
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-07 18:36:08
RE: Rocketdude goes flyplan    
stormats
Skicka mail
Snälla Jaka, försök att uppdatera dig lite när det gäller nya flygplan. Jag vill inte komma med något personpåhopp eftersom alla trådar verkar sluta så och det gör ingen glad. Men fakta är att nästan allt nytt Horizon kommer med flyger otroligt bra, de ligger långt före de flesta när det gäller att få fram välflygande modeller. Just Icon skulle jag inte rekommendera som första kärra till någon som inte har tidigare erfarenhet av hobbyn. Men med simträning är jag säker på "the Dude" lyckas över förväntan. Moderna el-plan har låg vingbelastning och då kommer man undan med en del skaladetaljer.  Nu har han ju redan köpt kärran så försök att dämpa kritiken något.

Med hopp om fler positiva trådar där vi kan hjälpa varandra med modellflygfrågor!

Johan


2012-02-07 23:54:00
RE: Rocketdude goes flyplan    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Synd att man inte kan gilla andras inlägg!

Håller med stormats till fullo!

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2012-02-08 10:26:20
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Jaka, jag håller med om att det inte var det mest bästa flygplanet att börja med som färsking men efter att ha provat alla flygplan i simulatorn inklusive dom du skrev föll ändå valet på Icon:en. Är medveten om att bara för att jag kan flyga det i simulatorn betyder inte att det går lika lätt i verkligheten men tror ändå att det kommer gå okej. Skryttåligheten är iof en annan femma, där håller jag med att den förmodligen inte tål så mycket.

Btw, trodde man skulle få en väggladdare med flygplanet men det är bara en ciggpropp på den. Så fick beställa en annan laddare ändå.. Den var ändå rätt begränsad. Ska ha den som extraladdare i bilen istället. Aldrig fel att ha två.

När den kommer blir det att ställa in alla servon och centrera allt, sen ställa in dualrates som dom skriver i manualen. Har ingen bråska så kanske tar en stund innan det blir maiden.

Kamerorna är rätt små och väger knappt nått så tror inte det skulle störa nått men kan iof sätta den i cockpiten om det behövs.


*** Redigerat av Rocketdude klockan 2012-02-08 10:30:37 ***
*** Redigerat av Rocketdude klockan 2012-02-08 10:40:18 ***

2012-02-08 17:05:19
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Strunta i kameror och sånt lull-lull och koncentrera dig i stället på att lära dig flyga kärran!
Att flyga simulator är inte alls som att flyga i verkligheten så gå med i en klubb och ta hjälp...annars blir bara flyget en dagsslända och inget livsintresse!

2012-02-08 18:07:16
RE: Rocketdude goes flyplan    
Davidmedk
Skicka mail
Jaka...
Tycker du borde backa till baka och ta det lugnt änna, så som jag förstått det är trådskaparen mycket väl medveten om vad han köpt och hur man skall göra. Och alla uppskattar tips i en tråd som dina ang klubb men det är definitivt inget måste och väldigt många har klarat sig utan det, jag till exempel. Så vitt jag märker är trådskaparen seriös, han har valt ett riktigt märke och bra prylar ingen teknikmagasinet skit så jag tror inte han ger upp i första taget. så vad sägs om att ge killen tips istället för order, tycker du är väldigt negativ i allt du skriver/skrev.

2012-02-08 19:08:44
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
Jag hade sagt precis samma sak som Jaka om jag bara hade provat en Coota från ArtTech men med de erfarheter jag har från diverse PZ plan som är förvånansvärt lika ArtTech (eller samma plan med annat namn)så tror jag att en nybörjare med mycket sim-vana klarar detta planet med lite tips och hjälp av en lite mera erfaren pilot. Jag skulle inte varit tveksam att ställa upp med DK till detta planet om en nybörjare kom och bad om hjälp.
Även en MPX EasyStar eller kopia kan vara totalt fel i händerna på en ovan.

http://www.youtube.com/watch?v=PqiWXZuNzec
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-08 20:53:15
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Varför jag tjatar om att att ta hjälp och gå med i en klubb är bara för att jag vill att fler ska lyckas och bli modellflygare och att vi ska bli fler klubbanslutna  modellflygare i sverige!
Att vara klubbansluten ger så mycket mer och förhoppningsvis stannar man längre i hobbyn och kan utvecklas om man har likasinnade omkring sig, annars blir flygandet lätt en "lek" som man pröver på ett eller två år och sedan lämnar, i synnerhet idag när man kan köpa sig till allting! Förstå mig rätt...att leka är bra! Jag leker gärna! Men en hobby är något annat, mer seriöst! Mer baserat på kunskap!

Så mitt råd kvarstår! Ta hjälp i en klubb!Det blir både lättare och roligare på det viset!
Bor du i närheten av oss i Upplands Väsby så är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare.

2012-02-08 21:15:10
RE: Rocketdude goes flyplan    
stormats
Skicka mail
Jo, jag väntade bara på när de där bilderna skulle komma fram.

Det roliga med tråden och hur "hjälpsamma" vi modellflygare kan vara är att trådskaparen Rocketdude INTE ställt någon som helst fråga om vad vi tror eller hur han ska gå tillväga, utan bara ville visa sin nya Icon som han nog är en av de första på forumet med.

Åter igen, lycka till! Riktigt cool flygplan och en vettig plan att komma i gång med det.

PS: Flygvapnet grundutbildar på den inte helt långsamma jetkärran SK60, men javisst ja, den ÄR ju högvingad... Tänkte inte på det :DS

2012-02-08 23:04:55
RE: Rocketdude goes flyplan    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Jag klarade mig helt utan klubb när jag började flyga! Gick super!
Spakvanan får man ju från simulatorn :)

Återgår till tips!

Här kommer en sak jag missat på:
Gör din checklista i lugn och ro, och inte precis när du ska ut. Sen går du igenom den hemma, sedan en gång precis när man ska flyga.

Brukar oftast vara så med de flesta att man glömmer punkter, speciellt när det är nytt flygplan/första gången då man är extra spänd. Väldigt lätt att missa saker då.

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2012-02-09 12:06:46
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Checklista var ett riktigt bra tips !

stormats, finns så mycket info på nätet att det är svårt att inte hitta svaret själv därav inte så många frågor ;) Tackar för alla tips dock !

jaka, klubb blir det helt klart. Får se vilken det blir.


2012-02-09 22:59:22
RE: Rocketdude goes flyplan    
Ankan
Skicka mail
Lärde mig helt på egen hand flyga utan klubb.
Men plats utan så mycket träd, eller hus, eller lyktstolpar, eller grannar, eller osv... Ja du förstår nog vad jag menar :p
Började smått och fortsatte smått men försöker med lite större segelplan nu.
Gick åt massor med lim å depron i början iaf.

Nu går det bättre... Men inte bra
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2012-02-10 11:47:41
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
 
Citat från: Ankan
Lärde mig helt på egen hand flyga utan klubb.
Men plats utan så mycket träd, eller hus, eller lyktstolpar, eller grannar, eller osv... Ja du förstår nog vad jag menar :p
Började smått och fortsatte smått men försöker med lite större segelplan nu.
Gick åt massor med lim å depron i början iaf.

Nu går det bättre... Men inte bra


Körde du simulator innan eller börja du på riktigt direkt ?
Själv hoppas jag på att slippa lim ;) (peppar)

2012-02-10 21:11:46
RE: Rocketdude goes flyplan    
Mickelappen
Skicka mail
Hej Rocket! Jag säger bara en sak...ta hjälp om det finns,inte för bråttom så kommer det säkert att gå bra.Träna i sim och åter träna,ställa in svårighetsgraden och göra klumpiga manövrar får reaktionerna att bli bättre:)Jag själv har flugit i många år men kommer alltid att komma att göra nått fel så småningom. Men att ha bra reflexer är ett plus:) Detta Jaka fick vi inte chans att öva på,inte på våran tid;) Att säga en sak en gång går ju inte...Men du Rocketdude Lycka till nu, å njut av denna otroliga hobby!Krasch är oxå ett sätt att lära sig på:)
Mvh Micke

2012-02-10 23:16:16
RE: Rocketdude goes flyplan    
Ankan
Skicka mail
IRL helt och hållet.

FMS är det närmaste simulator jag kommit :p
Men på riktigt vet ja inte då det vart ett knippe X-twin först med diverse modifikationer.
Efter det hittade jag en ritning i arkivet på Devine-II som jag byggde antal av innan det gick att få en modell av den som faktiskt flög.
Saker går sönder i början märkte jag men elektroniken klarade sig i de flesta fall ok.
I början av F3P karriären gick det åt ett plan varje tillfälle jag flög inomhus.
Men man lär sig.. bygga i depron om inte annat :p

Lycka till /Anders.
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2012-02-11 07:39:07
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Rocketdude
Själv hoppas jag på att slippa lim ;) (peppar)

Det är nog ett hopp du får ge upp ;-)
Jag vet ingen i denna hobbyn som inte behöver limma då och då.
Själv förväntar jag mig att ha händerna fulla av vitlim om en stund byggandes balsaplan. Så här års är det ingen mening att göra fältreparationer på grund av kylan men på sommaren är det smart att ha lite snabbepoxy med i en plastpåse tillsammans med post-it att blanda på och tandpetare att blanda med.
Roderhorn, muttrar och annat kan lossna och behöva låsas med en microdroppe lim för att rädda en flygdag - om inte för dig själv så kanske till någon kompis i nöd. Vibrationer finns ofta även på elmodeller och allting kan lossa om man har otur.
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-11 14:56:56
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Ankan, inomhusflyg är helt klart lite svårare då ytan är begränsad. Provat i simulatorn och det kräver att man är rätt kvick med spakarna jämfört med utomhus där man kan göra långsammare rörelser.

pgrts, lite lim ska jag helt klart skaffa i förbyggande syfte om inte annat ;)

Blev lite paff idag när jag ställde in planet, skev och höjdrodren var inverterade. Dock inte helt säker om det är planet eller radion. Vet att jag höll på att mixtra i radion när kontrollerna inte stämde i simulatorn så kan vara jag som gjort nått. :P

*edit*

I radion (DX6i) står alla kontroller på "N" så det är inte där felet ligger. Kan iof ändra till reversed "R". Skumt !








*** Redigerat av Rocketdude klockan 2012-02-11 14:59:31 ***

2012-02-11 15:13:46
RE: Rocketdude goes flyplan    
sundqvistjohan
Skicka mail
Du ska ha ett modellminne för simulatorn och ett annat för ditt flygplan Rocketdude. Väldigt lätt hänt att du missar och någon kanal är reverserad då du ska flyga om du använder samma modellminne till flera ändamål.

Din radio har väl 10 modellminnen om jag inte misstagit mig. Går höjdrodret åt fel håll ska du givetvis reversera den kanalen i det modellminne du använder till flygplanet.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-02-11 15:16:51
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
En sak som är enklare IRL är dock avståndsbedömning, så inomhusflyg är enklare IRL än i simulator, IMO. Men visst är det lite trixigare än utomhus på en del sätt. Dock har man ju ingen vind som stället till det, tex.

Jag vet inte om BNF är tänkt att vara så enkelt att man inte ens behöver ändra reversering och så. Hur som helst är det ju en baggis att ändra och inget att hänga upp sig på.
Det är/var ju lite jobbigare utan sändare med dator och modellminnen i. Då var man ju tvungen att fixa allt sånt i flygplanet, om man nu inte ville ändra reversering i sändaren mellan flygningar med olika modeller. (Och tillräckligt långt tillbaka fanns kanske inte ens reversering.)
*** Redigerat av dumbo klockan 2012-02-11 15:18:15 ***

2012-02-11 15:36:22
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Okej så det var inte värre än att man ändrar i radion, gött.
Ska köra separata minnen hädanefter, blir ändå konstigt nu när man ändrat rates och sånt med andra plan.
Har inte helt satt mig in i alla radions funktioner om jag ska vara ärligt. :P
En fråga, om ett roder inte har lika långt utslag åt båda hållen vad ändrar man då ? Höjdrodret har  t.ex. längre utslag neråt än uppåt.



*** Redigerat av Rocketdude klockan 2012-02-11 15:37:17 ***

2012-02-11 16:51:17
RE: Rocketdude goes flyplan    
sundqvistjohan
Skicka mail
På sidan 11 i din manual står det vad utslagen ska vara.

Först ska du försöka fixa allt så bra som möjligt mekaniskt, i sista hand använder du radion för att justera elektroniskt.

Det rekommenderas att du använder ”dual rates”. Dvs att du vid start, landning och vanlig lugn flygning inte har så stora roderutslag. Planet blir då lugnare att styra och risken för att överkompensera (vilket är ett vanligt misstag hos nybörjare) blir mindre.

Aileron 12mm up/down 8mm up/down
Elevator 11mm up/down 8mm up/down
Rudder 27mm left/right 20mm left/right

Hödrodret ska alltså gå 11 mm upp och 11 mm ner vid rodrets bakkant.
Mekaniskt gör du så här: se till att subtrimmen och trimmen för höjdrodret står på noll (subtrim kommer du åt via menyn, vanliga trimmen är knappen bredvid spaken).

Nu borde servoarmen stå exakt 90° mot stötstången med spaken i neutralläge. Gör den inte det, skruvar du bort skruven som håller servoarmen och sätter tillbaka den så den står i detta läge.
Om höjdrodret nu inte är centrerat, centrerar du det genom att skruva in eller ut den "clevis" som håller roderhornet. (sid 9 i manualen)
Nu borde höjdrodret ge lika stort utslag åt båda hållen.

Rekommendationen är att höjdrodrets stötstång ska fästas i servoarmens näst innersta hål och i roderhornets yttersta hål. Med denna inställning borde fullt utslag vara 11 mm åt vardera hållet. Är det inte det kan du
- minska utslaget genom att flytta in stötstången till det innersta hålet på servoarmen
- öka utslaget gnom att flytta ut stötstången till ett hål längre ut på servoarmen.
På roderhornet fungerar det tvärtom. (Längre in - större utslag, längre ut - mindre utslag).

När allt stämmer mekaniskt är det dags att programmera radion. Se då till att aktivera "dual rates" och minska utslaget där så att höjdrodret endast rör sig 8 mm åt vardera hållet med dual rate påslagen (en brytare växlar mellan fulla och begränsade utslag).

Visserligen kan du lösa problemet med mera nerroder än upproder direkt i din radio genom "travel adjustment" i menyn. Men resultatet blir inte lika bra som när du gör en mekanisk justering. (Sämre upplösning i roderrörelserna och sämre kraft i styrningen av roderytan).


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-02-11 17:44:59
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Det var en mycket utförlig beskrivningen :)
Var lite osäker på hur jag skulle fixa så höjdrodret hade lika stort utslag åt båda hållen, nu vet jag. Tackar !

Är expo något jag behöver fippla med eller klarar man sig utan det ?


2012-02-11 18:37:39
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Nej! Expo behövs väldigt sällan!
Koncentrera dig istället på att som Johan säger, att trimma in planet "mekaniskt"! Det innebär vrida på alla linkaristället för att trimma elektroniskt i sändaren!
Se till att du använder 100%-125% av servoutslagen (syns på menyn i radion)så att du minimerar det alltid befinliga växellådsglappet i servona. Se också till att du har 90 graders överföringar överallt så utslagen blir lika långa på både höjd och sidroder.På skevroder kan det vara bra att ha lite mer upp än ner för att undvika skevroderbroms!

Som Johan säger ovan ska man alltid försöka använda så korta servoarmar som möjligt och så långa roderarmar som möjligt! Detta är mycket viktigt för att glappet i roderytorna ska bli så litet som möjligt!

2012-02-11 20:40:16
RE: Rocketdude goes flyplan    
Spitfiremagnus
Skicka mail
Jaka! Vad menar du med att expo behövs sällan?! Dagens osanning!!!

Expo är ju ett helt perfekt hjälpmedel som färsking. Har hört från modelflygskollegor att det är "fusk" och att "jag har expo i fingrarna"

Rent och skärt skitsnack! Jag brukar kontra och fråga om de stänger av servostyrningen på sina bilar också, servo har man ju i armarna!

Rocketdude, lägg med fördel in lite expo. Jag flyger med runt 30-35% på samtliga roderytor. Vet du vad expo innebär? Den enkla förklaringen är att rörelsen blir mindre känslig kring mittläget. Kan vara utomordentligt då det kan vara lite skakigt i början.

Mina tre bäste tips till en nybörjare
1. Kolla tyngdpunkten. Hellre lite framtungt än baktungt!
2. Roderutslag, hellre för små än för stora!
3. Runt 30% expo på samtliga kanaler.


2012-02-11 20:41:04
RE: Rocketdude goes flyplan    
Spitfiremagnus
Skicka mail
Jaka! Vad menar du med att expo behövs sällan?! Dagens osanning!!!

Expo är ju ett helt perfekt hjälpmedel som färsking. Har hört från modelflygskollegor att det är "fusk" och att "jag har expo i fingrarna"

Rent och skärt skitsnack! Jag brukar kontra och fråga om de stänger av servostyrningen på sina bilar också, servo har man ju i armarna!

Rocketdude, lägg med fördel in lite expo. Jag flyger med runt 30-35% på samtliga roderytor. Vet du vad expo innebär? Den enkla förklaringen är att rörelsen blir mindre känslig kring mittläget. Kan vara utomordentligt då det kan vara lite skakigt i början.

Mina tre bäste tips till en nybörjare
1. Kolla tyngdpunkten. Hellre lite framtungt än baktungt!
2. Roderutslag, hellre för små än för stora!
3. Runt 30% expo på samtliga kanaler.


2012-02-11 20:52:21
RE: Rocketdude goes flyplan    
Mickelappen
Skicka mail
Håller med där Spitfire....är man reaktions snabb så kan det bli problem...Bara att tänka på Jas när den dängde ner i stockholm...mänskligt mot datorn:)För stora rörelser kan göra en positiv rörelse till nått negativt;)
Mvh Micke

2012-02-11 21:05:34
RE: Rocketdude goes flyplan    
stormats
Skicka mail
Håller också med Magnus och Micke. Expo är där för att hjälpa dig, det är bra att ha de rekommenderade utslagen + 30% expo.
Jag skulle vilja lägga till en punkt 4, om möjligt låt någon mer erfaren pilot ta upp kärran först och trimma in den. Det är en väldig skillnad om kärran flyger rakt när du tar upp den själv.

Lycka till!

Johan

2012-02-11 21:08:26
RE: Rocketdude goes flyplan    
sundqvistjohan
Skicka mail
Expo eller inte är en smaksak.

Själv föredrar jag linjär respons på roderytorna (ingen expo). Vill inte ens ha expo på mina 3D-modeller med enorma roder och 45° roderutslag (har dual rates och något mindre roderutslag vid start och landning). Tycker det känns bra när rodren påverkas linjärt med spakrörelsen.

Med expo blir det små utslag runt spakens mittläge, men man får ut hela roderrörelsen när man för spaken till ändläge. Jag upplever detta som en "ketchup-effekt" - först inget, sedan inget, plötsligt allt.

Expo eller inte beror på hur man har blivit van. Inget att gräla om. Testa med och utan expo i simulatorn och avgör själv Rocketdude.

Angående Saab 39 Gripen så är det väl ett aerodynamiskt instabilt plan som är omöjligt att styra utan dator så länge canardvingen bidrar med lyftkraft.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-02-11 21:23:13
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
Faaast... Det är ju med expo (i lagom mängd) som roderrörelsen BLIR linjär i förhållande till spakrörelsen, såvida man inte har linjära servon då...
Med ett "normalt" servo, där oket snurrar, har man ju en större rörelse på rodret runt mittläget? Eller missar jag något väsentligt?

Vilket man föredrar är ju dock, som sagt, en smaksak.

2012-02-11 21:30:27
RE: Rocketdude goes flyplan    
sundqvistjohan
Skicka mail
FASST (jag kör Futaba) det låter nog riktigt logiskt dumbo med lämligt anpassad expo.

Jag brukar köra expo på gasen med förbränningsmotor. Långsammare rörelse med spaken på tomgång upp till halv gas (pga av det cirkelformade insuget som ju nästan ger full effekt vid halv gas annars).



Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2012-02-11 21:34:44
RE: Rocketdude goes flyplan    
genland
Skicka mail
Roande läsning varje gång det är
nån nybörjare eller nån som antas
vara nybörjare ståller en fråga.

Då kommer allt som oftast experten/experterna
fram som verkar mest vilja framhålla
sin oerhört långa erfarenhet inom
hobbyn. (Ofta 36 år för tillfället)
Marknadsför sig själva med bilder dessutom...

All heder till de flesta som ändå
på ett positivt sätt försöker hjälpa till!

Önskar dig all lycka med din maskin Rocketdude!

MVH Kent


*** Redigerat av genland klockan 2012-02-11 21:36:19 ***

2012-02-11 21:39:47
RE: Rocketdude goes flyplan    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: dumbo
Med ett "normalt" servo, där oket snurrar, har man ju en större rörelse på rodret runt mittläget?


Stämmer i de fall då servoarmen är kortare än roderarmen vilket är vanligast. Både servoarm och roderarm beskriver ju cirkelrörelser så om båda är lika långa blir rörelsen linjär.
Jag ger ofta mina modeller ganska stora utslag mekaniskt och lägger sedan på måttlig expo.

2012-02-11 22:20:58
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Japp! Jag kan en del! Vad är det ni vill veta grabbar!? Har man hållit på några år så har man lärt sig lite grand,inte så konstigt eller hur!?

Expo eller inte spelar inte så stor roll så haka inte upp dig på såna bagateller, det är mest finlir. Få till intrimningen mekaniskt först främst och balansera in modellen något så när. Bor du i stockholmsområdet så hjälper jag dig gärna med provflygningen.
Hälsningar!
Jan K
Väsby Modellflygare

2012-02-12 02:05:20
RE: Rocketdude goes flyplan    
Spitfiremagnus
Skicka mail
Utan ödmjukhet är inte kunskap värt någonting. Jaka, finns det en anledning till att du, i princip varje gång du kommer med tips, blir motargumenterad? Du måste förstå att 2012 så lär man sig oftast inte att flyga med en högvingad trainer med os46:a. Vi har kommit längre än så.

Just därför blir jag irriterad när du påstår att expo bara är en petitess och något man kan strunta i. Jag har inte 36 års erfarenhet, men jag har ett brinnande modellflygsintresse. Ett intresse som bottnar i många flygtimmar, trots att jag började flyga 2008.

Rocketdude, jag vidhåller. Expo finns bara för att hjälpa dig. Se det som en grej som du gradvis kan ta bort. MEN, när du har vant dig vid denna underbara funktion har jag svårt att tro att du kommer överge den.

2012-02-12 03:29:09
RE: Rocketdude goes flyplan    
dumbo
Skicka mail
 
Citat från: Spitfiremagnus
Rocketdude, jag vidhåller. Expo finns bara för att hjälpa dig. Se det som en grej som du gradvis kan ta bort. MEN, när du har vant dig vid denna underbara funktion har jag svårt att tro att du kommer överge den.


Jag tycker, som jag skrev ovan, att det är en smaksak. Personligen håller jag dock med om att det är en trevlig funktion att ha. Lite beroende på vad det är för typ av kärra kanske man har olika nytta av det, förstås, men...
I princip kan man väl säga att man, om man använder expo, kan skita i dualrate istället. Man har mindre utslag runt mittenläget när man inte behöver så stora utslag, men samtidigt finns alltid de stora utslagen där, utan att man behöver fippla med nån brytare. Jag tycker att det är väldigt användbart på flygplan som har ett stort hastighetsspektra och/eller som har väldigt stora roderytor.
Som nybörjare är det ganska vanligt att man gör för stora utslag och där är åxå expo till hjälp.
Själv lärde jag mig flyga utan dylika finesser (det var faktiskt ganska ovanligt med några som helst andra funktioner i sändaren än reversering på en tiden, iaf för vanliga dödliga) och det gick fint, men det innebär ju inte att man inte ska använda de funktioner som finns idag.

2012-02-12 09:58:27
RE: Rocketdude goes flyplan    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Precis som Dumbo så har jag flugit många av mina kärror utan expo eftersom det helt enkelt inte fanns då men idag använder jag det på alla kärror - men om det är nödvändigt kan man alltid fundera över.
Men jag kan ändå hålla med lite om att det kanske inte är riktigt 100 % att använda för en nybörjare just p g a den ketchup-effekt som någon nämnde. Inga problem alls för den som är van att flyga med expo men en nybörjare som försöker korrigera planets läge och märker att det nästan inte händer nåt kan kanske förledas att ge alltför stora utslag ? Jag tror nog egentligen att dual rates (med relativt små utslag i ena läget) kan vara lämpligare i början av karriären men det kan givetvis också vara högst personligt. Men allt är inte svart eller vitt som sagt - vissa trivs bättre med expo, andra utan. Men egentligen är det ingen stor fråga på en kärra som inte är av 3D-typ eller är väldigt snabb.
//Roger
Edit: Tänk på att man anger expo-graden olika på olika fabrikat. För Futaba skall den anges som t ex - 30 % medan andra kan ha motsvarande inställning till + 30 % så de är viktigt att göra ätt - annars blir det motsatt effekt.
*** Redigerat av McRegor klockan 2012-02-12 10:19:57 ***
www.mcregor.se

2012-02-12 11:39:54
RE: Rocketdude goes flyplan    
pgrts
Skicka mail
Jag har för mig att PZ har bra manualer - men jag har inte laddat ner någon till ICON. I manualen brukar stå hur mycket utslag för både hi och lo på dual rates.
De inställningarna är bra att börja med men om man sedan väljer att maximera utslagen och fintrimma med expo så får man kanske både rappare och snällare plan.
Lo rates är bra att börja. ICON är ju ingen 3D precis.........
Flyg lågt nära och sakta

2012-02-12 13:51:35
RE: Rocketdude goes flyplan    
NumnutChriS
Skicka mail
Tänker inte argumentera med alla kunniga mer än - Kan du starta flyga landa någon midvingad kärra i de bättre simulatorerna bör du kunna flyga iconen med,

har du kunna hålla dej(!) eller testat på snö än?

Sneglade på iconen inkl. kineskopiorna innan vinterns projekt blev twinstaren för kamerabruk i stället :)
/ChriS

2012-02-12 14:47:24
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jodå!c Visst kan man använda sig av expo och slagbegränsning, jag gör det själv på vissa kärror, t.ex min 50cc Yak-54 som blir mycket mer hanterbar med 30-40% expo på höjdrodret och där man behöver (åtminstone hittills) dual-rate på skev och höjd vid hovring.
Men på mina pylonkärror kör jag inte med expo och inte heller slagbegränsning utan jag trimmar in mina kärror så noga att jag inte behöver ha det. Bättre flytta servona någon centimeter än köra med slagbegränsning på en kärra avsett för racing . Man vill ju inte komma åt någon kontakt oavsiktligt!. 
*** Redigerat av jaka klockan 2012-02-15 09:12:06 ***

2012-02-12 15:08:51
RE: Rocketdude goes flyplan    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: jaka
....Man vill ju inte komma åt någon kontakt oavsiktligt!. 


Håller med. Jag använder bara dual rate de första testflygningarna och börjar då med low rate. När jag är nöjd tar jag bort DR för att slippa misstag.

2012-02-12 18:46:44
RE: Rocketdude goes flyplan    
Spitfiremagnus
Skicka mail
Skönt att jag såg att några delar min åsikt. Men jag orkar inte argumentera mer om mina tre tips till en nybörjare. Enough said.

2012-02-12 20:10:42
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
Oj vad många svar hehe.
Får tacka så mycket. Bra att veta så mycket som möjligt innan det väl är dax.


2012-05-02 21:11:51
RE: Rocketdude goes flyplan    
R/C Micke
Skicka mail
Hur går det med Iconen?
Jag vill veta NU!

/Micke
"On a clear day you can fly forever"

2012-05-03 17:17:08
RE: Rocketdude goes flyplan    
Hasse H
Skicka mail
VARNING till alla flygare KÖP INTE

Icon A5
                Spv. 1090 mm. Vikt: 500g.
                Motor: HK 2812-1200kv
                Batteri: 11,1V 1000mAh

Sjöflyg köpt från HK-butiken i Tyskland. Färdig modell, batteriet och mottagaren fattades. Ett skevroderservo var sönder... annars ok.
Flyger rätt bra men landningen är lite klurig. Klipper väldigt fort, måste landas med hög fart. Som sjöflygkärra är den inte att rekommendera, men på snön tror jag den blir bra....

LIKA DÅLIG PÅ SNÖN (4.3.2012)

Ett av dom SÄMSTA flygplanen hittills... Nästa anhalt, soptunnan.

Modell nr. 157      Aug. 2011

Kan inte uttala mig om dom större modellerna, de kan ju flyga riktigt braa.
-----------------------------------------
Flyg försiktigt, sakta och lågt !!
Min hemsida
Vår flygklubb

2012-05-03 18:55:41
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det skulle vara intressant att höra hur det gått för "Rocketdude" som har likadan kärra.
Men...med en vikt på halvkilot och en spännvidd på dryga metern borde ju planet vara en "floater"!
Jämför jag med "sting" som jag konstruerade 1985 så vägde den i bästa fall runt 500g och hade en spännvidd på 80cm, och den kunde flygas hur långsamt som helst.

Har du kollat så att inte vingen är skev (Wash-in)?

2012-05-03 20:56:33
RE: Rocketdude goes flyplan    
Hasse H
Skicka mail
 
Citat från: jaka

Hej!

Det skulle vara intressant att höra hur det gått för "Rocketdude" som har likadan kärra.

Men...med en vikt på halvkilot och en spännvidd på dryga metern borde ju planet vara en "floater"!

Jämför jag med "sting" som jag konstruerade 1985 så vägde den i bästa fall runt 500g och hade en spännvidd på 80cm, och den kunde flygas hur långsamt som helst.


Har du kollat så att inte vingen är skev (Wash-in)?


Nej, vingen var inte skev utan för liten och väldigt avsmalnande spetsar. Med den påföljden att så fort kärran saktade in lite, då klippte den kvickt som attan. Modellen måste landas i väldigt hög fart, och kom man lite för snabbt ner mot marken så studsade hon upp ett par meter. Och så fick man försöka igen.

Byggde om vingen, lite bättre blev det men Iconen var inte alls rolig att flyga när man skulle va på sin vakt hela tiden.

Den är nu skrotad, urplockad och uppbränd.
-----------------------------------------
Flyg försiktigt, sakta och lågt !!
Min hemsida
Vår flygklubb

2012-05-04 00:40:37
RE: Rocketdude goes flyplan    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Det skulle vara intressant att höra hur det gått för "Rocketdude" som har likadan kärra.



Nä, han har Parkzone´s variant, med lite andra mått/vikt:
Spännvidd  1330 mm
Längd:     875 mm
Flygvikt    1230g

2012-05-04 01:12:36
RE: Rocketdude goes flyplan    
mogge
Skicka mail
Wash-in o skev vinge är väl ändå inte samma sak. Heja Jaka, sluta ladda börja kladda. Nä,tack
Mogge

2012-05-04 18:07:14
RE: Rocketdude goes flyplan    
jaka
Skicka mail
Hej!
Wash-in betyder att yttre delen av vingen (kalla det vingtipen om du vill)vi har positiv anfallsvinkel gentemot vingen i övrigt!
-Det betyder skev vinge för mig! Och instant snap-roll!

Hitta likadan kärra på Hobby-King! Vikt 470g och spännvidd 106cm ...skulle innebära att kärran flyger hur snällt som helst!

spännvidd 1330cm och vikt på 1230g låter också lätt,vilket innebär lugna och fina flygegenskaper!

Hasse? Har du kollat att inte skevroderen är nedåtställda (hänger lite nedåt)! De måste stå rakt när kärran är intrimmad rätt.

2012-05-04 19:47:02
RE: Rocketdude goes flyplan    
Hasse H
Skicka mail
Min Icon A5 var köpt från Hobby King, och jag trodde också att det skulle va en perfekt sjökärra med tanke på vikten. Genast jag öppnade lådan och såg vingen, hur smal och tunn den var och vingspetsarna var ingenting. Redan då förstod jag att denhär kärran blir inte långlivad.

Skevrodren var "raka" från början, sen provades att ställa upp dom i olika grader, men inget hjälpte. Iconen klippte ändå vid för hög landningsfart.

Dessutom provades slots på yttre framkanten, lite bättre men långt ifrån bra.

Köpte en Canadair CL-415 från HobbyKing och den flyger som en dröm, landningsfarten är ungefär Slow-Stiks fart
*** Redigerat av Hasse H klockan 2012-05-04 19:57:33 ***
-----------------------------------------
Flyg försiktigt, sakta och lågt !!
Min hemsida
Vår flygklubb

2012-05-04 19:49:33
RE: Rocketdude goes flyplan    
R/C Micke
Skicka mail
Jag blev lite intresserad av detta plan, 1,3m versionen.
Såg lite olika video-clip och tyckte nog att den beter sig "tungt" i start och landning.
Såg genast att det behövs klaffar för att underlätta start&landning på vatten.
Så jag sökte länge efter info om klaffar på denna kärra.

RC-groups har en lång tråd värd att läsa ParkZone Icon A5
I slutet är det en kille som provar klaffar och det förändrar allt till det positiva.
Ett annat problem verkar vara "tail wagging"
Tydligen är det nästan omöjligt att bli av med denna dåliga egenskap.
Den som tänker sig använda planet för videofilmning tröttnar nog väldigt snart på denna special-effekt i filmen.


Är det någon här på forumet som har mer flygerfarenhet av detta plan?
 
/Micke
"On a clear day you can fly forever"

2012-05-05 14:48:26
RE: Rocketdude goes flyplan    
Rocketdude
Skicka mail
il-wagging gick tyligen att avhjälpa med ett gyro, mer vet jag inte.

Rocketdude goes flygplan blev Rocketdude goes tricopter istället ;)
Klantade mig mig planet faktiskt och nosen är kras. Går att laga men är helt inne på trikoper och FPV nästa.

Känner att tricoptern var mer min grej, sen att den är löjligt lätt att laga är inte fel ;)

Såg nån som flugit med en Icon5:a som min med en kamera på rcflyg.com forumet nyligen.

Här är tricoptern jag byggde btw...