Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Inför Elsegelutmaningen 2012
2012-02-04 17:59:18
Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er alla elsegelutmaningsflygare.

Nu är det snart dags att dra igång årets elsegelutmaning, det är mindre än en månad kvar i Mars drar vi igång igen.

Vet att det är en del som har införskaffat lite nya redskap inför den här säsongen.



Själv har jag införskaffat mig in 4-flappad AVA som jag räknar kommer att göra bra ifrån sig. Den premierades idag, en vindstilla klar vinterdag med ca -11 grader i solen. Fick hjälp av min son att trimma in den, några klick här och några där så var det klart. Två 15 sekunders starter med en sluthöjd på lite över 200 meter varje gång. Flygtid ca 6 minuter med snurrande propeller som broms, fick inte till det med fartreglaget. Det som återstår att trimma är lite dykkompensation vid fullgas och lite mer dykkompensation vid kråkbroms.
Vikten hamnade med den stora acken på 1980 gram och med den lilla acken så blev det ca 1900 gram.


Vilka planerar att vara med i år?
Vad har ni för tävlingsredskap?

Lägg upp en bild på ert redskap och skriv ett par rader i all enkelhet, det är alltid trevligt.

För er som inte har varit med förut kan klicka här.
Här hittar man regler och vilka som var med förra säsongen. Svenskt modellflyg sponsrar som vanligt med en T-shirt till varje månadsetappvinnare.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-04 18:36:18
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
bengtic
bengt@waygorm.se
När du får till bromsen kan du förmodligen flyga minst en halvtimme i normalt väder AVAN är enorm. Det är förmodligen piloten som är den största begränsningen.
Svårt att få till motorriktningen neråt, och då tar man fattigmanslösningen med att mixa höjdrordret med trotteln. Problemet är att när man går från fullgas till 0 fort så har man fortfarande bra fart men dykkompenseringen kopplas ur så man får höjdroder och det kan bli så att man hamnar i stall.
Samma sak när man ska ta andra stiget och flyger på minsta sjunk så får man ju dyk när man drar fullgas.  Så man får ta det lugnt vid övergången motor /glid. Gäller även starten kompenseringen kan gör att man nästan krashar om man drar fullt innan man fått upp farten.

2012-02-04 20:20:51
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Robert, jag säger som du brukar, "jisses" vilken kärra. Grattis till en lyckad premiär. 0,55 i sjunk, ja, men det är inte illa med snurrande propp. Blir nog mycket bättre när maskinen är trimmad. Berätta hur motorn gick? Verkar den hålla måttet? Det verkar så i alla fall vad gäller dragkraft.

Jag börjar få bråttom nu med min Aspire, men tyvärr har jag inte fått elkroppen än.
Thorbjörn på RC-seilflysport är nere på mässan i Nurnberg och på hemvägen lär han ha med min Aspire-kropp. Så jag lär väl hinna innan första start, men det blir knappt om tid.

Det var en bra uppmaning att lägga upp lite bilder och info, det är guld värt.

Vi höres.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-04 22:25:16
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
T5
Skicka mail
Ava'n är en grym maskin för elsegelutmaningen. Jag hade en standard 3.2m Ava med motor och den flög väldigt fint.
Dock så tyckte jag den blev tråkigare och tråkigare med tiden för med bra trim och lagom baktungt CG hängde den bara där uppe. Bra visst, men lite för bra kanske?

Jag sålde den då jag började flyga min F3J-kärra mer och mer då den hade mer driv och inbjuder till aktivare flygning och distans.

Den där nya Avan med mer vingspann och klaffar är nog en riktigt tävlingsmaskin, tror den blir tuff att slå i död luft!



...Nu la jag av med flyget för en stund sedan och rensade ut alla grejor, men en nystart är på G och klart man ska vara med i elsegelutmaningen!
Har en Radian Pro på beställning så vi får se hur det går =) . Man är ju lite ringrostig.



Hur är reglerna nuförtiden? Kör ni motortid, 30sec eller måste man investera i en höjdlogger med motordräp på X höjdmeter?



ps. Jag har ofått min T-shirt då jag vann en ESU 2009




2012-02-05 01:05:10
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
bengtic
bengt@waygorm.se
Det är väl det som är problemet med vanliga AVAor att de flyger så bra själva och hänger kvar så bra att man ibland måste landa för att man blir lite uttråkad. Full house wing blir väl lite roligare men prestandan är så enorm att det nog kan bli lite segt snart kommer du att berätta att du körde med lilla ackken men att den inte ville komma ner så du fick bromsa ner den för du blev trött på att flyga.

2012-02-05 07:57:31
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
AVAn är fin och jag har inte lyckats tröttna på den.
Inför årets ESU har jag snart en ny kärra som jag tror blir vass. Det blir lite av en hybrid för det är ett hopkok av olika delar, kroppen är ifrån en krachad AVA vingen och är 373cm som en one of it's kind. Mera avslöjar jag inte idag...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-02-05 10:18:30
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Hej allihopa, hoppas ni är lika sugna på segelflygning och ESU som jag! Jag hoppas även att man kommer att kunna flyga lika bra i år som ifjol. Fjolåret var mitt första riktiga segel år och ESU tävlingarna gjorde att man både utvecklades som pilot och flög mycket mer än beräknat! Så om det finns någon därute som tvekar att börja med ESU. Gör inte det! Ni kommer inte att ångra er!

Ifjol körde jag med en Pulsar 3.6e och den var alldeles utmärkt! Jag kommer att köra vidare med den första omgångarna i ESU innan jag byter till den nya!


Hela mitt tema samlat för gruppbild!

Till denna säsong så drog jag till och skaffade en ny modell... Den kanske är lite overkill, men tänkte även köra lite F5J om tillfälle ges!


Det är en Pike Perfect F5J ET från Samba. Teamledaren verkar då otroligt nöjd med det nya tävlingsredskapet...

*** Redigerat av srlund klockan 2012-02-05 10:20:44 ***
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-05 12:10:41
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
T5
Skicka mail
Pike'n ser helt kanon ut! Kommer bli en ruskigt rolig maskin det där.
Flyger du på Lövlanda? (Jag är nyinflyttad i Skeå och kommer nog flyga där i sommar)

2012-02-05 13:19:14
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Hej å välkommen till staaan.
Hoppas du ska trivas.
Jo jag flyger på lövlanda, eftersom jag är ny på segel så vet jag inte om det är ett bra segelfält, men funkar kalas för ESU!

Hoppas du kommer igång med flygandet å segling, det är ju kul om man är fler. Vi är 4-5st nu som flyger segel aktivt, men bara jag å ville som kör ESU än så länge!
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-05 14:04:11
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
airfoil
Skicka mail
I andra änden av prestandaseglarna kommer jag nog att göra några insatser med den här:


I nuläget med 1:3,33-växlad Mega 16/15/6 och 14x9" Aeronaut.
Ackar är 10 cell NiMH GP1300. Flygvikt ca 1180 gram.

Är på väg att bygga om nosen för Hyperion GS2218-10 och 3s 1300 LiPo.
Vikten kommer att landa strax under 1000 gram om jag sköter mej vid bygget.
Den får då vingbelastning ungefär som en Blue Phoenix.

Ursprungligen ville jag sätta rovan i Mysteryn:

Det krävs omfattande omgruppering av hela rasket så balsahojen får duga.

2012-02-05 21:25:02
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
paljse
Skicka mail
Hej ESU-sugna

Det blir en spännande säsong det här med alla taggade piloter och nya dyra maskiner att fajtas mot.
Jag kör vidare med min ganska nya Art Hobby Ibis med 3m vingspann. Den behöver lite mer trim innan jag är nöjd så ev. blir det 2m metersseglaren(Art Hobby Sky-E)också ibland.

/Patrik


2012-02-05 21:45:06
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Jag tänkte vara med i år också!

Denna gången blir det med min nya blanka AVA Pro eF. Den SKA vara flygklar till mars, och hör sen. Åtminstone innan mars tar slut. Så det så!

Jag fyller på lite med bild och sånt senare.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-05 23:07:34
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Fluffracka
Skicka mail
Hej allihop. Kul att alla verkar lika taggad som undertecknad, och kapprustningen ska bli kul att följa och hur den påverkar resultaten framöver. Själv fortsätter jag med min E-Ava-F om jag inte råkar få en enorm köplust...

Tänkte komma med ett förslag, eftersom ESU verkar bli allt mer poppis och kan nog ses som ett försteg och träning till F5J, om den klassen nu kommer igång här hemma, så kanske det vore intressant att normalisera poängen som man gör där och även vanligtvis i de "stora" klasserna. Så vad sägs?

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-02-06 07:34:29
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Hej!

Men kom igen nu Tobias, Ville, Thomas mfl. Bifoga lite härliga sommarbilder från fjolåret på era modeller eller varför inte lite byggbilder på ev. nya modeller. Det är ju nu vi ska dregla på nya skapelser och drömma oss tillbaka till våra varma segelminnen från förra sommaren...

Ang Tobias förslag så tycker jag det kanske är rätt (helgardering...) men det måste nästan Robert bestämma, det är ju han som ska administrera det.

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-06 12:02:00
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
 
Citat från: srlund
Hej!

Men kom igen nu Tobias, Ville, Thomas mfl. Bifoga lite härliga sommarbilder från fjolåret på era modeller eller varför inte lite byggbilder på ev. nya modeller. Det är ju nu vi ska dregla på nya skapelser och drömma oss tillbaka till våra varma segelminnen från förra sommaren...



Ok... Kolla in min AVA Pro eF här borta... Där finns de flesta bilderna jag tagit under byggets gång. Jag har ju redan lusat ner åtminstone en tråd här på forumet med massor av bilder från mitt AVA-bygge, så jag tänker mig att en diskret länk får räcka denna gången. Hoppas det duger... ;-)

Jag lovar dyrt och heligt att fylla på med (minst) en bild på AVAn när den är klar!

Annars spammar jag glatt ännu en tråd med bilder på min glossyglossyseglare.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-06 12:52:16
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Häftigt bygge Thomas och du har ju rätt ang byggtrådar och "nerlusning" med bilder, tänkte inte på att det kunde bli byggtråd av detta, det vill vi ju inte! Men någon byggbild eller länk som du gjort är ju kul!

Ska med glädje följa din tråd!

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-06 18:38:13
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Kul att det finns ett intresse även i år, ser att det är många som har laddat lite extra för den här säsongen det kommer nog att bli den mest spännande omgång hittills.

Fluffracka säger, elsegelutmaningen blir allt mer poppis och kan nog ses om ett försteg och träning till F5J, om den klassen nu kommer igång här hemma så vore det kanske intressant att normalisera poängen som man gör där och även vanligtvis i de ”stora” klasserna. 

Låt elsegelutmaningen vara som den är med dess enkla regler och trevliga tävlingsform som alla kan delta i med vilken modell som helst. Se elsegelutmaningen som ett insteg till högre och mer avancerade klasser, precis som Fluffracka säger.

Det är enkelheten som gör att tävlingsformen blir populär, bara att ladda ner ett starkort och prova. Får man till en hyfsad poäng så är det bara att posta resultatet och jämföra med sig med de andra rävarna eller enbart för att se sin egen utveckling. I och med att man tävlar varje månad så blir man märkbart bättre pilot på en sommar och det blir lättare att gå vidare i högre klasser för att man har fått en bra grundträning och fått känna på tävlingsnerven.

/ Robert


*** Redigerat av Robert klockan 2012-02-06 19:07:25 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-06 23:22:28
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Fluffracka
Skicka mail
Robert, jag vill inte på nåt sätt gå i polemik med dig, men jag måste nog förklara varför jag tycker att normalisering av poängen vore ett mycket positivt steg för ESU. Det handlar verkligen inte om att på nåt sätt göra ESU mindre enkelt och attraktivt, utan att en normalisering skulle göra ESU mycket mer rättvist för alla deltagare och samtidigt mer spännande ända till de sista omgångarna.

Normaliseringen skulle göra att alla omgångar blir lika värda när man räknar ihop månaderna, nu kan man ha stora värdeskillnader mellan månaderna vilket gynnar de bästa hela tiden och lätt ger dem ett försprång som är svårt att nagga på. De som vinner omgångar under de månader när värme och termik lätt ger bra tider får ett stort försprång i poäng som är svårt att mäta sig emot under de sista höstmånaderna även om man vinner under dessa tider. Notera att jag själv redan i augusti kunde räkna ut hur mycket poäng jag behövde ta för att vinna totalt, och jag tycker att det kunde ha varit mer spännade om tävlingsmomentet gav möjlighet till att osäkerheten hade kunnat fortsatte längre.

Det skulle inte kräva mer än en kolumn till på poängbladet du postar här efter varje månad, och en uträkning till för din del varje gång.

För att förklara i siffror, från en fiktiv omgång:

Paljse vinner med en poäng på 1440

Srlund kommer tvåa med 1436

Robert kommer trea med 1405

Alltså blir Paljse norm och alla andras resultat delas med hans för att ge deras rankning mot honom. Paljse får 1000p i tabellen.

Så Srlund får: 1436/1440=0,9972 som avrundas och skrivs som 997p
Och Robert får: 1405/1440=9756 som avrundas och skrivs som 976p

När nästa månads vinnare koras så blir hans tid norm och därmed 1000p, även om han bara flugit ihop 1350, och därmed så blir båda månadssegrarna lika mycket värda. Med de vanliga räknereglerna så hade det kunnat vara en diff på 90p som burits vidare tills man räknar ihop totalen för alla omgångarna, nu räknas bara segrarna vilket är rättvisare och jämnare för alla inblandade.

Jag tror att det skulle ge ännu mer entusiasm och spänning in i det sista för alla som deltar...


/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-02-07 02:20:55
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
bengtic
bengt@waygorm.se
Normalisering av poängen använder vi oss av i vår lilla segelcup.
Är väl enda sättet att få lite rättvisa i förhållande till vädret i olika tävlingar.
Används ju överallt inte mycket extrajobb men mycket rättvisare och det är väl det som är meningen och man lär inte förlora några deltagare.

2012-02-07 06:49:31
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
slin
Skicka mail
Hej.

Jag hade tänkt delta i ESU denna säsong som blir min första. Har en Epsilon Competition som får tjänstgöra som tävlingsredskap.

Jag måste säga att Tobias förslag med normalisering av poängen låter kanon.

/Linus
_______________
Mina flygetyg:
-Sirius DLG
-Epsilon Competition elseglare
-Blue Phoenix el
-Moddad Ocelot
-GER 3m seglare
-Speedo Thermo 1,2m
-Copter X 450

2012-02-07 08:19:47
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
paljse
Skicka mail
Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker i fråga om normaliseringsförslaget. Vanliga månader när det är ett flertal tävlande och bra väder någon gång så är det ett bra förslag. Men ibland kommer "skitmånader" när endast 2-3 flyger och alla får usla tider. Ska det ge lika mycket poäng som en "vanlig" månad? Det kanske blir en morot att komma ut varje månad? Jag funderar lite till...

/Patrik

2012-02-07 09:03:05
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er,
Funderar lite på det här med normalisering, det kanske inte är så dumt förslag.
I och med att det här är ett vanligt förfarande i större tävlingar så måste det ju finnas något färdigt Excel blad som man kan använda eller något färdigt program som sköter all beräkning så man slipper göra det manuellt.
Nu hoppas jag på er hjälp så man slipper uppfinna hjulet en gång till, det är ju inte så långt kvar innan vi drar i gång.

Ni som är insatta i beräkningssystemet kan ni inte visa hur en tabell med en resultatlista som sträcker sig över exempelvis tre månadsomgångar kan se ut.
Ser fram emot någon form av beräkningshjälp antingen ett kalkylark, ett program eller någon annat som underlättar protokollförandet. Maila mig gärna och visa vad ni har.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-07 11:41:47
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Hej
Jag röstar för normalisering. Utan att ha räknat på det känns det bra...

Robert, kolla in detta program, GliderScore. Mycket lättanvänt och mestadels på svenska. Det går nog att anpassa även för posttävlingar. Lite overkill, men vadå...Vad jag förstår har det blivit mycket populärt runt om i världen, och med all rätt.
Jag ska slå en flukt och testa lite, hör av mig...

Annars blir det fram med miniräknaren.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-07 11:43:37 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-07 12:08:31
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Annars kanske jag kan skriva ihop en webbapp för att sköta rapporteringen och beräkningen av resultaten. Jag har funderat på det ett tag mest för att för egen del producera snygga flygrapporter, men om det är intressant skulle jag kunna fundera lite på om jag kan fixa till något skräddarsytt för ESU.

Vad tror ni? Är det något som skulle vara av intresse?

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-07 12:21:20
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Annars kanske jag kan skriva ihop en webbapp för att sköta rapporteringen och beräkningen av resultaten. Jag har funderat på det ett tag mest för att för egen del producera snygga flygrapporter, men om det är intressant skulle jag kunna fundera lite på om jag kan fixa till något skräddarsytt för ESU.

Vad tror ni? Är det något som skulle vara av intresse?


Hej Thomas
Super om du kunde fixa det.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-07 12:23:27
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
paljse
Skicka mail
En webbapp vore toppen. Då skulle alla rapportera likadant och man behöver inte tveka om man summerat rätt.

Go Thomas!

/Patrik

2012-02-07 12:28:33
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej,

Kalasbra Thomas om du kunde knåpa ihop något sådant.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-07 12:37:25
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Men dåså... Då tar jag och försöker fixa ihop något. Jag lovar inte att jag är klar till första vändan i mars, men jag ska göra mitt bästa.

Robert, du får fundera på hur du vill ha det angående poängberäkningen och höra av dig till mig.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-07 15:18:00
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
Normaliseringen som används vid tävlingar uppfattar jag som en justering av omgångarna så att en flygning i svårt väder är lika värd som en flygning i bra väder. Detta är viktigt om man tillämpar strykningar eller liknande system. Om alla flygningar eller omgångar räknas så gör normaliseringen inte så stor skillnad.

För att göra 2012 lite mera spännande så kan man inför att omgångar genom att gruppera månaderna. Så räknas resultaten ifrån varje omgång. På sätt är inte tävlingen slut förens sista omgången är flygen.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-02-07 16:48:16
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
airfoil
Skicka mail
Att normalisera så att den med högst poäng i varje omgång får 1000 och resten proportionellt mot det fungerar ju bäst om alla flyger samma dag och på samma plats.
I det här fallet spelar det väl ingen större roll eller?

Jag menar det kan ju vara skitväder i Köping och kanontermik i Arboga, eller så regnar det hela månaden i Mälardalen och är braktermik i Luleå.


2012-02-08 17:19:05
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Hej
Har kollat om GliderScore-programmet skulle fungera, och det gör det.
Det man i så fall måste göra är att ändra reglerna för landningspoängen.
Ser jag inte regeländringar som något problem.

Att skapa och protokollföra är gjort i ett huj.
Vad sägs?


Huvudmeny


Tävlingsinställning


Resultat :-)


Landningspoäng

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-08 17:22:35 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-08 18:00:11 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-08 18:14:47 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-08 19:03:58 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-08 21:47:50
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Hej igen
Testat lite till och ser att vi inte behöver ändra landningsregeln. Det är nämligen enkelt att skapa egna landningskofficienter.
Lite nya bilder.
Som ni ser blev det ingen ändring i resultatlistan. :-)

/Ville


Enkelt att redigera landningspoäng


Tävlingsinställning


Landningspoäng


Och så har vi resultatlistan igen, hihi
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-08 22:20:48
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Fluffracka
Skicka mail
Hej Ville. Ser ju kanonbra ut det där, skönt att det är så smidigt gjort.
/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-02-08 22:37:58
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Det finns till och med möjlighet att skapa en serie av årets omgångar, inklusive strykning av omgång. Jag har inte testat den funktionen helt men jag har börjat testa med ovanstående exempel. Ska testa mer imorgon.
Måste säga att det är lättarbetat program....nästan för bra för att vara sant.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-09 19:00:08
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Har mejlat och fått mejl av MrOvanhill (Thomas). Han har presenterat en webbaserad lösning som känns hållbar och bra, jag tror att Thomas är rätta mannen för den här uppgiften. Troligen eller kanske så kommer inte allt blir klart till första omgången så till dess får resultatet föras på ett kalkylblad.

Jag efterlyser därför fortfarande hur en lämplig presenterbar resultatlista för exempelvis tre eller fler omgångar kan se ut.

Bra att du testar och provar Ville. Kan vara bra att ha en plan B klar om det skulle köra ihop sig, tack.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-09 19:21:02
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Robert
Hej på er,

Har mejlat och fått mejl av MrOvanhill (Thomas). Han har presenterat en webbaserad lösning som känns hållbar och bra, jag tror att Thomas är rätta mannen för den här uppgiften. Troligen eller kanske så kommer inte allt blir klart till första omgången så till dess får resultatet föras på ett kalkylblad.

Jag efterlyser därför fortfarande hur en lämplig presenterbar resultatlista för exempelvis tre eller fler omgångar kan se ut.

Bra att du testar och provar Ville. Kan vara bra att ha en plan B klar om det skulle köra ihop sig, tack.

/ Robert



Självklart ska vi köra en webbaserad historia om det finns. Vad är det för fel på din resultatlista från tidigare år? Den är väldigt bra, kör med den vet jag.

I Skellefteå kommer vi att köra en F5J-tävling i sommar, så jag fortsätter testa och GliderScore inför kommande F5J-tävlingar. Puffar också för att inspirera andra att testa detta fina program.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-09 20:45:47
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Jag har börjat lattja med några alternativa plattformar för att bygga en skräddarsydd ESU-webbapp. Ni får gärna komma med åsikter om hur ni skulle vilja att flygrapporteringen och resultatpresentationen ska fungera.

Kolla i Denna tråd om webbappen för ESU.
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-02-09 20:50:25 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-09 21:16:16
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Robert
Hej på er,

Jag efterlyser därför fortfarande hur en lämplig presenterbar resultatlista för exempelvis tre eller fler omgångar kan se ut.

/ Robert



Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga, men så här ser resultatlistan ut ifrån Ikaros Cup. http://www7.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_382153/cf_359/IK_CUP2011.XLS
Lite grötig, men den har omgångar för varje deltävling som är normaliserade och sedan är varje tävling normaliserad igen.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-02-12 14:19:26
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Hej

Nu har man gjort segelpremiär för 2012, det brukar dröja betyligt längre in på året innan jag brukar göra premiär, men jag kunde inte hålla mig när vädret blev kalasfint! Så igår packade jag in Pulsaren i bilen och drog iväg för att hitta lämpligt ställe att flyga på. Väl framme så blev det att pulsa ut i snön till lämpligt startställe. Men efter att ha packat upp modellen så upptäckte jag att insexmejsel till vingbultarna fortfarande var hemma... Bara packa ihop och fara hem!

Ny dag, nytt försök! For till ett annat ställe, fina skoterspår att gå efter och det slutade med 2st finfina flygningar. Man känner sig ganska rostig men det gick bättre och bättre! Verkar som att dom modifikationer man gjort på Pulsaren i vinter har varit bra!



---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-12 16:16:10
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
T5
Skicka mail
Vacker seglare!
Det var ju kanonväder idag i Skelleftetrakten, jag njöt av morgontimmarna på  rävpass till ljudet av en ylande stövare

Hoppas få hem min Radian Pro på Måndag så man får börja segelträna lite i vårljuset.


2012-02-12 18:56:54
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Härligt srlund, du är på gång.

Var ute med AVA:n och fick tre åttaminutare utan behöva fundera eller tänka på hur man flög. Två flygningar på undertid och den sista på övertid, man märker att det tar lång tid att landa. Startade på ca 200 meter och låg nog på 100 meter när det var dags att dra i bromsen och gå in för landning.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-12 19:35:00
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Så det blir rävstek till middag då? :-) Schnääääla lägg ut någon bild på den när du får hem den. Det är fasligt svårt att få bilder här. ;-)

Jösses Robert, det är illavarslande nyheter du kommer med, fast det hör kanske till försäsongen! Att skrämma upp sina medtävlare alltså ;-)

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-13 10:12:52
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
MrOvanhill
Skicka mail
Jäklars! Nu har jag ju suttit och knackat kod på min byggtid! Mutter mutter ... Jag får skylla mig själv antar jag. ;-)

Nåväl, och så får jag lov att sova lite mindre på nätterna. Då kan man bygga. Och så har jag väl i värsta fall sportlovet på mig att skruva ihop kärran.

Jag tror jag börjar se en personlig intressekonflikt.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-26 15:52:27
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
srlund
Skicka mail
Nu har jag premiärat nya seglaren och den flög fantastiskt bra trots hyfsad vind. Kraftresurserna är mer än tillräckliga! Kanske onödigt stora, men det är ju bättre än bly!



Vill passa på och önska alla ESU flygare lycka till i årets tävling, hoppas vi alla får fina flygminnen även detta år!


---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-02-26 16:49:57
RE: Inför Elsegelutmaningen 2012    
Ville
Skicka mail
Grattis Stefan för en lyckad premiär. Och jag min stackare som inte fått min Aspire-kropp ännu. Måste nog ringa och be att Thorbjörn på RC-seilflysport skickar den från Norge, om än det kommer att bli betydligt dyrare.
Körde du någon logger i modellen? Skulle vara kul om du lägger upp data på hela ekipaget. Lite data om t.ex. stighastighet m.m. vore också värdefullt.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -