Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Tävlingsredskap för 2012
2011-11-23 17:44:48
Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Nästa års säsong närmar sig snabbare än man kan ana.



En stor trälåda hämtades hos Bussgods.







Spännande text på packtejpen.

Har inte öppnat lådan än, men det som ligger där i ska visst vara 3,7 meter mellan örona :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-11-23 18:04:35
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
...ROOOBEEERT! ÖPPNA lådan!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-11-23 18:23:31
RE: Tävlingsredskap för 2012     
hundrakg
Skicka mail
JAJA, dra inte ut på det,, hehe..

Urkaine, spännande..


2011-11-23 18:27:51
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Gee_Bee
Skicka mail
Kan det vara en Maxa?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2011-11-23 19:19:16
RE: Tävlingsredskap för 2012     
oakman7004
Skicka mail
Ingen maxa! den är 3,55 alt 4 m Men en Super AVA med klaff och skev, aka AVALON!

http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=AVALON&name=avalon-3-7

/Jonas Ekman
*** Redigerat av oakman7004 klockan 2011-11-23 19:50:47 ***

2011-11-23 19:19:53
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej igen,

Nja, så spännande som en Maxa blev det inte, men väl en 4 flappad AVA.



Sju delar bara, den måste vara väldigt lättbyggd. Kanske det är därför byggbeskrivningen saknas.






Nu ska alla delarna ner i lådan igen. Byte av inredet i ett badrum måste ske först, var det en familjemedlem som sa. Undra vem det var som sa det ;-)




Så här ska den se ut till våren

/ Robert

*** Redigerat av Robert klockan 2011-11-23 19:20:53 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-11-23 19:41:52
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Fluffracka
Skicka mail
Ah vad kul, den första Avalon:en här hemma, den kommer att bli farlig på ESU2012. Kapprustningen verkar ha börjat inför nästa säsong, en Aspire-E och en Avalon på g, så det blir kul och bra utmaning med såna maskiner på startlinjen...
...


*** Redigerat av Fluffracka klockan 2011-11-23 19:55:28 ***
/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2011-11-23 19:54:41
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Flygsmurfen
Skicka mail
Ruggigt snygg!
Grattis till köpet.
Måste vara frustrerande att behöva bygga ett badrum först?
Skulle vara kul att lära sig lite mer om byggtekniken med kolfiberfärstärka spryglar mm.
Någon som kan tipsa om info på nätet?
Servona i fenan såg fina ut.
Var kan man få tag i dem? Någon som vet?
Mvh

Mats W

2011-11-23 21:18:07
RE: Tävlingsredskap för 2012     
paljse
Skicka mail
Grattis till nytt plan Robert. Jag hade ju tänkt att flyga vidare med samma material även nästa säsong men jag kanske måste tänka om nu.

/Patrik

2011-11-23 21:45:02
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
...drägel drägel. Ojoj vilken kärra. Den blir svårslagen i icketermiken, men du ska få slita för varje seger, haha.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-11-24 20:35:13
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Grattis Robert till en kalasmodell!
Oj vad jag längtar till ESUn startar så vi får lite kamp, kommer ju att bli otroligt tajt med alla nya modeller och duktiga piloter!

Den ser riktigt fin ut! Ska bli kul att följa tråden...
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-11-24 20:55:13
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: paljse
Jag hade ju tänkt att flyga vidare med samma material även nästa säsong men jag kanske måste tänka om nu.

/Patrik


Jisses Patrik!! Ja i det fallet måste du nog tänka om du har tänkt att ligga kvar i toppen ;-)
Det kommer att bli stenhårt nästa säsong.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-11-24 22:39:59
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MattiasJ
Skicka mail
Utnyttja ROT-avdraget och sätt ihop kärran istället!!!

----------
"Without a Cub you're naked." - Scott Crossfield

2011-11-25 21:31:37
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: MattiasJ
Utnyttja ROT-avdraget och sätt ihop kärran istället!!!



Bra idé :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-11-28 20:37:04
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
 
Citat från: Flygsmurfen

Servona i fenan såg fina ut.
Var kan man få tag i dem? Någon som vet?


Jag har inte kollat, men jag misstänker att de finns på Aircraft-World i Japan. De brukar ha ett starkt Hyperionsortiment.

Oh vad roligt med fler som bygger Ava av olika sorter. Jag sitter just och funderar på hur jag ska fixa kopplingen mellan stjärtbom och fena. Fenan kan ju byggas löstagbar och då ställer det lite extra krav på hur man löser servokopplingen där. Jag ska se om jag kan peta ihop en byggtråd på min kärra också.
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2011-11-28 20:38:14 ***
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2011-11-28 20:49:11 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-11-28 23:32:10
RE: Tävlingsredskap för 2012     
hbi
hans@birgander.se
Lennart på RC-Teknik har många fler servon än de som står på hemsidan.
Kolla med honom, jag köpte Hyperion servon till min DLG där.
http://www.rc-teknik.com/
Han kan verkligen RC segel också

Skick
 
Citat från: MrOvanhill

 
Citat från: Flygsmurfen


Servona i fenan såg fina ut.

Var kan man få tag i dem? Någon som vet?



Jag har inte kollat, men jag misstänker att de finns på Aircraft-World i Japan. De brukar ha ett starkt Hyperionsortiment.


Oh vad roligt med fler som bygger Ava av olika sorter. Jag sitter just och funderar på hur jag ska fixa kopplingen mellan stjärtbom och fena. Fenan kan ju byggas löstagbar och då ställer det lite extra krav på hur man löser servokopplingen där. Jag ska se om jag kan peta ihop en byggtråd på min kärra också.

Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2011-11-28 23:47:07
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Absolut! RC-teknik-Lennart har dolda resurser, det har jag råkat ut för tidigare också. Dessutom extremt bra service! Och mycket snabbare leveranser än att beställa från andra sidan universum...

Släng iväg ett mail till honom och kolla om han har det du behöver.
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2011-11-28 23:49:44 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-11-29 09:58:29
RE: Tävlingsredskap för 2012     
oakman7004
Skicka mail
Beställ i Europa...det fungerar kanon! Jag har gjort det flera gånger.
Hyperion Europa

/Jonas Ekman

2011-12-06 10:19:39
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Ja.. Appropå kapprustning så ligger jag ju lite efter när man jämför med en Avalon, men jag har i alla fall börjat bygga på en AVA Pro EF nu. Det ska bli kul att köra ESU2012 med den.

Jag misstänker att det blir lite lättare att inte bara blåsa rakt igenom bubblorna med en sån än med min Ocelot Electro som jag har kört med hittills de flesta tillfällena. Hmm.. För att inte tala om min FPV-utrustade EasyGlider Pro. AVAn är ju i en lite annan liga på något vis.
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2011-12-06 23:13:48 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-12-19 21:16:11
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Hej

Hur går det med byggandet... av badrummet. :-) Hoppas det går framåt i rasande fart, så denna byggtråd uppdateras igen. Kan meddela att "tomten" dök upp i fredags med paket till mig! :-)

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-12-19 21:38:25
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: srlund
Hej

Hur går det med byggandet... av badrummet. :-) Hoppas det går framåt i rasande fart, så denna byggtråd uppdateras igen. Kan meddela att "tomten" dök upp i fredags med paket till mig! :-)



...STEEEEFAN! ÖPPNA lådan!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-19 21:44:20
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Nää, man kan väl inte öppna paket före julafton? ;-)
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-12-19 22:29:05
RE: Tävlingsredskap för 2012     
hbi
hans@birgander.se
Tomten kom i fredags till mig med. 8 små fina lådor som ska transporteras till min Herr Baumeister.
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2011-12-20 13:30:32
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: srlund
Nää, man kan väl inte öppna paket före julafton? ;-)


Stefan, nu är du bland vänner och vi kommer inte att skvallra att du tjuvkikar lite...

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-20 13:32:50
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
...och du Hans, ÖPPNA lådorna!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-20 13:54:32
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Klart man tjuvkikat lite, man måste ju kolla om den är hel och så där fin som "alla" säger att dom brukar vara... :)
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-12-20 19:08:59
RE: Tävlingsredskap för 2012     
petaks01
Skicka mail
Även jag har fått hem mystiska lådor...



---
Flightlog
RC-Segelflyg i NV Skåne på FB

2011-12-20 20:42:14
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
...oh vilken härlig tid på året det är. Se så, ÖPPNA LÅDORNA!
Ni kanske tycker jag är lite väl nyfiken, men jag är bara intresserad... jises

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-20 20:44:15
RE: Tävlingsredskap för 2012     
petaks01
Skicka mail
Det blev en liten kisse till i hushållet


---
Flightlog
RC-Segelflyg i NV Skåne på FB

2011-12-20 20:53:34
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Tjohopp
Jag ser ingen kattusling, men vilken maskin, vad heter den förresten?...och grattis Peter, den har du säkert förtjanat flerfalt. Och vilka färger sen...jaja hmmm

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-20 20:56:39
RE: Tävlingsredskap för 2012     
petaks01
Skicka mail
Maskinen är en Ocelot.
---
Flightlog
RC-Segelflyg i NV Skåne på FB

2011-12-21 18:54:23
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: srlund
Hej

Hur går det med byggandet... av badrummet. :-) Hoppas det går framåt i rasande fart, så denna byggtråd uppdateras igen. Kan meddela att "tomten" dök upp i fredags med paket till mig! :-)




Hej,

Jo, badrummet är klart och bygget av Avan har börjat.



Så pass lång är jag kommen. Motorn från Tyskland är försenad, skulle eventuellt komma den här veckan man får hoppas.

Är det någon som vet något om grundinställningen på roderutslagen, max utslag åt alla håll eller något mer sansade utslag. Hittar inga mått på nätet.

Nu måste vi så lite bilder på ditt nya redskap :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-12-21 23:16:14
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Robert, det ser finfint ut! Snart dags för mig att lägga upp lite bilder på min AVA också tror jag. Har du löstagbar fena från kroppsröret och hur har du löst kontaktfrågan för servokablarna?

Petaks01, du kommer bli nöjd med din Ocelot! Jag har både en el-Ocelot och en en hangracer/segelkärra. Med fyrservovingen är den riktigt smidig i luften. Min segel-Ocelot har tyvärr bara skev, men på min Ocelot-electro har jag fyrservovingen och det är en riktigt mysig kärra, kan jag säga.



/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-12-22 09:33:26
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1559688

Hej Robert.

Kolla på den här länken till RC Groups.

Jag ska kolla upp utslagen och stabbens noll-läge på min AVA Pro.

Återkommer.

AVA-Lennart

2011-12-22 12:58:02
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Hej igen,

Jag har nu mätt på min AVA Pro med klaff och fått fram följande:

Stabbens neutralläge är 40 mm mätt mellan bakkanten och ovansidan på kroppsröret framför fenan, (den 6-kantiga delen).

Utslag +- 10 mm

Dyk-komp vid full broms 10 mm

Sidoroderutslaget är +- 40 mm
Det här sidoroderutslaget gäller ju då för en AVA utan skev.
På din kan du nog minska ner det till hälften om du mixar sida och skev.

Termik-klaff har jag steglöst + 0-6 mm
Speed/förflyttningsklaff - 2 mm
Broms, så mycket du kan få och det blir i praktiken ca. 75 grader på en klaffad AVA.
PÅ din AVA är klaffen hängda i underkant och där bör du kunna få ett större utslag.

/Lennart

2011-12-22 19:10:37
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
@ MrOvanhill, jupps jag har löstagbar fena. Tro att konstruktören inte har tänkt att man ska kunna frikoppla hela fenan utan bara kunna vika den åt sidan. Kommer att använda fyra tråd totalt till höjd och sida som lödskarvas i röret.
Skulle vara trevligt att se lite bilder på din Ava.

Tack Lennart för måtten och länken, då har jag något att utgå ifrån :-)

Ps: Fick besked från Tyskland att motorn skickades i dag.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-12-22 19:35:44
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Hej Robert,

Jag är lite nyfiken, vilken motor blev det?

Jag håller just på med en elkropp till min AVA Pro och jag beställde en Poly Tec 480-27 med växel 4,4:1 men jag har inte fått den än.

Vikten på drivlinan kommer att avgöra vilka servon det blir i fenan.

/Lennart


*** Redigerat av AVA klockan 2011-12-22 19:45:24 ***

2011-12-22 19:55:30
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Hej
Det verkar ju poppis att visa lådorna, så jag gör väl det också. :-) Har öppnat lådan å modellen verkar "perfekt"... 3.8m F5J seglare!



---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-12-22 20:13:22
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej,

B-ställde den här rovan.
Ser att det är lite trång i det inplastade motorfästet längst fram i kroppen, hoppas på att växellådan bygger så mycket att man kommer förbi det här.
Har därför inte limmat fast bakkroppen mot framkroppen i fall det blir lite bearbetning.

Trevligt att fått se lådan, Stefan. Har du sagt A så får du säga B. Öppna locket!

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-12-22 20:33:37
RE: Tävlingsredskap för 2012     
hbi
hans@birgander.se
 
Citat från: Ville
...och du Hans, ÖPPNA lådorna!

/Ville

Inte så mycket att visa ännu
Bara 8 st MKS DS6125or
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2011-12-22 21:01:30
...det här kallas låda    
Ville
Skicka mail
...pytt, vilka lådor ni kommer med, så här ska en låda se ut.
Nja alltså, era lådor är fina och sådär, men visst är min bäst?
Har inte riktigt tid och visa inehållet just nu, och ska jag vara
ärlig så var inte innhållet i min låda inte störst, men nästan, för
det var en Aspire i den. Återkommer efter jul.

Nu har jag brått, ska sätta mig i bilen och köra 40 mil till tomten.

Ha en riktigt God Jul allihopa!

/Ville


Det här, det kallas för låda om ni inte visste det.
*** Redigerat av Ville klockan 2011-12-22 21:12:53 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2011-12-23 09:00:11
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
God jul på er alla segelflygare!


---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-12-25 19:49:44
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
 
Citat från: Robert
@ MrOvanhill, jupps jag har löstagbar fena. Tro att konstruktören inte har tänkt att man ska kunna frikoppla hela fenan utan bara kunna vika den åt sidan. Kommer att använda fyra tråd totalt till höjd och sida som lödskarvas i röret.
Skulle vara trevligt att se lite bilder på din Ava.



Bilder kommer. Planen är att bygga lite grann nu i mellandagarna. Jag hade också tänkt köra med fyra trådar till höjd och sida. Planen är att limma in lite stiftlister i fenan och hylslister i kroppsröret så att jag kopplar in och ur servona genom att montera respektive montera loss fenan.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-12-28 17:21:02
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

En byggbild igen.



Efter att ha kämpat med klaffutslagen så måste jag säga att det blev rätt så bra till slut :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-12-28 20:27:34
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Fluffracka
Skicka mail
Ser ju trevligt ut det där, landningspoängenskampen kommer att bli hård i år ;)

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2011-12-29 19:53:53
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,



Äntligen kunde den nya motorn som ligger till vänster hämtas ut på Posten i dag. Den är 2 mm smalare än den röda så med hjälp av ett skohorn så gick det att pressa ner den i kroppen.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-01 14:54:31
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej igen,



Motorn har kommit på plats, den passade som handsken.






En första koll i balansjiggen för att se att det går att väga in den med den tänkta utrustningen. Var lite orolig att den skulle bli baktung med två kablar till de bakre servona, det var inga problem.

/ Robert
 

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-01 15:21:35
RE: Tävlingsredskap för 2012     
srlund
Skicka mail
Hej å god fortsättning!

Jädrar va tjusig den är! Påminner lite om pulsaren, fast finare.... :-)
Personligen så tyckte jag pulsaren syntes för dåligt i luften så jag la på vitt i framkanten och det blev ett riktigt lyft synbarhetsmässigt!


---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2012-01-01 16:03:30
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Robert
Hej igen,
...
Motorn har kommit på plats, den passade som handsken.
...
En första koll i balansjiggen för att se att det går att väga in den med den tänkta utrustningen. Var lite orolig att den skulle bli baktung med två kablar till de bakre servona, det var inga problem.

/ Robert
 



Hej Robert
Ser bra ut det där. Är själv lite orolig hurvida min Poly-tec 490-23 kommer att rymmas i Aspire´n? Men, jag har fått bekräftat att det ska funka.
Det blir intressant att se hur Poly-Tec motorn kommer att funka för oss; vi är ju ett gäng nu som har skaffat denna motor, hoppas på det bästa.
Väntar innerligt otåligt på min el-kropp...gwi.

God fortsättning!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-02 00:10:23
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Hej alla!

Idag har jag provmonterat alla delar och vägt dem (913 gram utan elektronik och drivlina) efter att jag monterat fenkopplingen och kablar till stjärtpartiet. Appropå fenkopplingen har vi nu åtminstone en bild på min AVA. Min lösning på den löstagbara fenan ser ut så här...



/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-02 00:12:45
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej,

Snygg och enkel lösning.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-02 00:22:56
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Tackar!

Bilden blev snäll till sist. Insåg att Picasalänken var https, och se det gillar inte detta forum verkar det som.

Snygg och enkel, javisst! Så här i efterhand i alla fall... Lösningen var ju uppenbar, men att pilla ihop det och limma hankontakterna i fenan höll på att driva mig till vansinne kan jag berätta. Det tog tre försök och totalt fyra timmar innan jag var nöjd med montaget där inne.



/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-02 13:25:03
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Tackar!

Bilden blev snäll till sist. Insåg att Picasalänken var https, och se det gillar inte detta forum verkar det som.

Snygg och enkel, javisst! Så här i efterhand i alla fall... Lösningen var ju uppenbar, men att pilla ihop det och limma hankontakterna i fenan höll på att driva mig till vansinne kan jag berätta. Det tog tre försök och totalt fyra timmar innan jag var nöjd med montaget där inne.

...


Snyggt jobb Thomas

Känner igen mig. Ett jäkla pillande innan det är klart. Gjorde en liknande operation till min eAVA (gamla varianten). Är väldigt sugen att köpa den nya eAVA-kroppen. Betydligt snyggare stjärtparti, speciellt stabben. Dessutom borde fenan tåla betydligt mer stryk än den gamla typen. Speciellt när man ska landa i skarföre. Hittills har jag klarat mig bra men jag har varit tvungen att förstärka framkanten på underdelen av fenan med glasfiber.
Det kommer att bli ett kul år med så många nya fina el-segelkärror. Hoppas det blir många fler som ställer upp i ESU-flygningarna och nya F5J.

Bifogar en bild på min eAVA-fena

/Ville


- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-02 13:44:38
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Jo, det är en sak vill jag rekommendera, och det är att ni försöker att ordna barlastmöjligheter i era "lätta" kärror. Ni kommer inte att ångra extrajobbet och det kommer att behövas i blåsigare väder ska ni se.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-02 17:11:47
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Hmmm... Mer Batterier! Få se nu? hur mycket väger 10Ah 3S LiPo? :-)

Har du tips på hur man ska bygga en vettig barlastinstallation? Rör och pluggar? Plattor och skruvar? Kanske blyplåt under vingsadeln? (Jag har gott om 2mm blyplåt liggande)

Eller finns det rent av en färdig variant från Vladimir?

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-02 23:42:19
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Synd att nya AVA inte har barlaströret kvar, men det har ju med konstruktionen att göra. Faktiskt så är den "gamla" klassiska AVA´n bättre i det fallet; i den går det att ordna ganska enkelt mitt under tyngdpunkten. Jag kommer att bygga lite barlastkammare i min AVA ungefär som dom gjort i Aspire. Dom två runda stående hålen rymer vardera 100 gram mässingvikter. Vill man ha lite olika vikter byter man mot bly eller volfram.

Med nya AVA´n får man tillgripa andra metoder dock. Kanske ett större ackpaket kan göra susen. Sen har du utrymmet i mittvingen, där ryms en del. Det inte gör så mycket att tyngdpunkten flyttas framåt lite grand, 5-10 mm är inga problem. Det går säkert hitta på något lämpligt sätt.

/Ville



*** Redigerat av Ville klockan 2012-01-02 23:48:51 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-03 14:09:23
RE: Tävlingsredskap för 2012     
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
Tjenare!

Fasen vilken vacker modell du har där robert! Så fin att jag själv nästan måste ha en i väntan på min Backfire.

MEN! Det finns en sak jag undrar om dessa avaer flygplan och det är hur bra tål de egentligen vind? Jag har sneglat på 4M hyper avan och då har du ett extremt lätt och stort flygplan som det känns som vinden lätt skulle kasta omkull. Så hur mycket vind tål de här kärrorna egentligen?


//Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2012-01-03 14:51:17
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Jäklar! Min motor är för lätt! För att balansera planet behöver jag blya med drygt 100 gram eller uppgradera motorn. Man vill ju inte vara nån miljöbov med massor av bly i planet i onödan, så det blir väl en ballare motor antar jag. :-D

Jag överväger en Poly-Tec 480-23 XL med 4,4:1 växel och en 18*11-snurra på den.

Hmm.. Apropå ingenting. Jag överväger att montera mottagaren uppe i utrymmet i vingen mitt över vingroten. Är det någon som har någon direkt orsak till varför det skulle vara en dålig idé eller är det kanske rentav en god tanke? Det blir ju enklare att montera barlast i kroppen då, ju.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-03 19:18:11
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: sebbe
Tjenare!

Fasen vilken vacker modell du har där robert! Så fin att jag själv nästan måste ha en i väntan på min Backfire.

MEN! Det finns en sak jag undrar om dessa avaer flygplan och det är hur bra tål de egentligen vind? Jag har sneglat på 4M hyper avan och då har du ett extremt lätt och stort flygplan som det känns som vinden lätt skulle kasta omkull. Så hur mycket vind tål de här kärrorna egentligen?


//Sebbe


Hej Sebbe
Hållbarhetsmässigt så tål Vladimir´s AVA modeller i princip hur mycket vind som helst, inga problem. Men, man måste väl klassa AVA som en lungväderskärra/lättvindare. Om du flyger AVA med "lägsta sjunk" så börjar den backa i motvinden vid ca: 5-6 m/sek eller ca: 20 km/h. Då om inte förr bör du börja barlasta. Och det löns inte lasta med mindre än kanske 10-20% av kärrans olastade vikt.

Tycker denna sida, PERFORMANCE AIRSPEEDS förklarar prestanda på våra seglare på ett suveränt sätt.

I nedanstående tråd finns också en hel del läsvärt i samma ämne.
Segel/Hang / Ceres vs BigCeres . . . eller spelar storleken någon roll?

Det finns många som flyger AVA och vi får hoppas att dom läser detta och berättar om deras erfarenheter.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-01-03 19:21:36 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-03 19:28:55
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Jäklar! Min motor är för lätt! För att balansera planet behöver jag blya med drygt 100 gram eller uppgradera motorn. Man vill ju inte vara nån miljöbov med massor av bly i planet i onödan, så det blir väl en ballare motor antar jag. :-D

Jag överväger en Poly-Tec 480-23 XL med 4,4:1 växel och en 18*11-snurra på den.

Hmm.. Apropå ingenting. Jag överväger att montera mottagaren uppe i utrymmet i vingen mitt över vingroten. Är det någon som har någon direkt orsak till varför det skulle vara en dålig idé eller är det kanske rentav en god tanke? Det blir ju enklare att montera barlast i kroppen då, ju.


Kul att ännu fler vågar prova Poly-Tec, jäkla kul om motorn fungerar bra då den ju är ganska billig i inköp.

Vad gäller placeringen av mottagaren kan jag varken säga bu eller bä. Jag hade inte placerat den där, men 2,4 börjar ju vara så bra så det kanske funkar alldeles utmärkt. Men som alltid, gör ordentligt räckviddsprov innan du flyger.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-03 19:54:58
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er alla,

Sebbe undrar hur mycket vind en Ava klarar?
Det undrar jag också. När jag var på IGG träffen i somras på Ålleberg så var det en kille från Skåne där som hade en 4 meters Ava. Han hade absolut inga problem när han flög vid middagstid och då blåste det duktigt i mina ögon sett. Avan fångade termik så den nästan försvann, det var en sådan där riktig knäsvagstermik.

Sebbe köp dig en Ava i stället för den där Backfire och var med i elsegelutmaningen i år, du kommer inte att ångra dig. Jag lovar att du kommer få mångdubbelt mer flygtimmar med en Ava jämfört med Backfire, på den kanske du får räkna flygminuter :-)






Jag vet inte om det skiljer något på vingarna på de olika Avorna. Här är en bild på min Ava inte mycket plats för mottagare eller ballast. Men visst hade det varit käckt och placerat mottagaren i vingen.

/ Robert

*** Redigerat av Robert klockan 2012-01-03 19:55:20 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-03 23:29:42
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Så här ser min mittvinge ut:



Nu har jag ju tänkt att använda antingen en Assan eller en FrSky, och båda får plats alldeles utmärkt. De är då lite smalare en din Multiplexnia.

Annars borde jag utan problem kunna klämma in omkring 400 gram bly i det hålet. Det visar sig dessutom vara exakt centrerat över TP (om man mäter från vingbalken bak till listen precis bakom min Assanmottagare) så det är kanske inte helt dumt att använda det till barlast.

Hur gör ni med antennerna till era 2.4GHz mottagare? Nosen är ju för all del av aramidlaminat med bara lite kolfiber här och var, så rent teoretiskt ska man ju kunna ha antennerna inne i nosen. Gör ni så och i så fall, har ni upplevt några räckviddsproblem eller låter ni antennerna sticka utanför planet som morrhår?
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-01-03 23:45:05 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-04 00:42:41
RE: Tävlingsredskap för 2012     
PederNordlöf
Skicka mail
 
Citat från: sebbe
Tjenare!

Fasen vilken vacker modell du har där robert! Så fin att jag själv nästan måste ha en i väntan på min Backfire.

MEN! Det finns en sak jag undrar om dessa avaer flygplan och det är hur bra tål de egentligen vind? Jag har sneglat på 4M hyper avan och då har du ett extremt lätt och stort flygplan som det känns som vinden lätt skulle kasta omkull. Så hur mycket vind tål de här kärrorna egentligen?


//Sebbe



Om jag får vara lite elak så är min erfarenhet att det oftast är piloten som är vindkänslig inte flygetyget.

2012-01-04 13:43:52
RE: Tävlingsredskap för 2012     
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
 
Citat från: PederNordlöf
 
Citat från: sebbe
Tjenare!

Fasen vilken vacker modell du har där robert! Så fin att jag själv nästan måste ha en i väntan på min Backfire.

MEN! Det finns en sak jag undrar om dessa avaer flygplan och det är hur bra tål de egentligen vind? Jag har sneglat på 4M hyper avan och då har du ett extremt lätt och stort flygplan som det känns som vinden lätt skulle kasta omkull. Så hur mycket vind tål de här kärrorna egentligen?


//Sebbe



Om jag får vara lite elak så är min erfarenhet att det oftast är piloten som är vindkänslig inte flygetyget.





Hi hi så sant så!

Nej klart det skall bli en Ava (också!)Man blir ju inget annat än såld av att se dessa kärror! Funderar om det skall bli en hyper ava eller avalonen.
Vart köptes era kärror? FVK och hyperflight har ju avalonen, hittar ingen avalon på rctekniks hemsida:( Ja ja man får lugna sig till nästa lön dock! Och dessutom är det full storm ute plus kallllt

Nej fy detta blir spännande! Se om AVAn tar termik bättre än Blastern!


//Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2012-01-04 16:25:10
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Så här ser min mittvinge ut:
...

Nu har jag ju tänkt att använda antingen en Assan eller en FrSky, och båda får plats alldeles utmärkt. De är då lite smalare en din Multiplexnia.

Annars borde jag utan problem kunna klämma in omkring 400 gram bly i det hålet. Det visar sig dessutom vara exakt centrerat över TP (om man mäter från vingbalken bak till listen precis bakom min Assanmottagare) så det är kanske inte helt dumt att använda det till barlast.

Hur gör ni med antennerna till era 2.4GHz mottagare? Nosen är ju för all del av aramidlaminat med bara lite kolfiber här och var, så rent teoretiskt ska man ju kunna ha antennerna inne i nosen. Gör ni så och i så fall, har ni upplevt några räckviddsproblem eller låter ni antennerna sticka utanför planet som morrhår?


Hej Thomas
Som jag sa tidigare, kan varken säga bu eller bä om din tänkta mottagarplacering. Själv tar jag ut båda antennerna bakom vingen pekandes bakåt/neråt. Jag är som sagt lat av mig och har inte testat en massa utan jag använder därför metoder som andra provat fram och som fungerar bra.

Tittar man på installationer av 2,4 i rena seglare så ser man ofta att Spektrumanvändare tränger in mottagare i noskonen, men dom har också ofta slavmottagare monterat; och då kan det nog fungera bra. Man ser även Futaba och andra 2,4 system monterade på liknande sätt. Själv fördrar jag dock att hålla mottagarna så långt som möjligt ifrån allt som kan påverka mottagningen negativt.
Tittar man sen på 2,4 installationer i el-seglare, då verkar dom flesta montera mottagarna så långt bort som möjligt från motor, fartreglage mm. Och då blir den naturliga placeringen i kroppen bakom vingen.
I Vladimir´s Supra-modeller monteras mottagarna i vingen, men jag tror för egen del inte att det är en optimal placering eftersom vingarna innehåller en del kolfiber som kan påverka negativt. Överhuvudtaget bör man väl akta sig för att montera där det finns mycket kolfiber eller annat "skrot" i vägen.

Återkom och berätta om din installation och hur det fungerar; och hur du än monterar, gör nogranna räckviddstest innan du flyger.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-04 22:51:07
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Fluffracka
Skicka mail
Hej. Min Futaba 2,4 mottagare har jag placerat rätt långt bak i kroppen, precis bakom bakkanten på vingen och en antenn sticker ut uppåt och den andra neråt. Efter en del funderande så kom jag fram till att det var den bästa lösningen då en antenn alltid har fri sikt mot sändaren hur man än ligger i luften. Dessutom så är vindflödet redan turbulent där så man kan räkna bort all sådan påverka, om det nu skulle spela nån roll när man nu har en stor propp i nosen...
/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-01-09 17:20:36
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Lite uppdatering.



Så blir uppsättningen av prylarna i kroppen. Bara att skjuva ner hela paketet i det stora hålet och koppla klart.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-09 18:21:15
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Sweet!

ÄR det där 3S eller 4S och hur många lyft räknar du med att få på 1300mAh?

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-09 19:44:33
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Sweet!

ÄR det där 3S eller 4S och hur många lyft räknar du med att få på 1300mAh?



Hej,

Det är 4 celler och räknar med att klara ett stig med en motortid på ca 15 sekunder.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-18 21:36:26
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Så där ja! Då var motorn här.

PolyTec 480-23 XL


Nu ska jag bara försöka fixa nya hål i motorspantet som passar till den nya motorn. Jag hade en annan motor som jag använt i en annan kärra tidigare. Dessvärre brann den upp i testbänken när jag höll på att prova propellrar. Därav den nya fina Poly-Tec-motorn.

Problemet är att växeln till den nya motorn har en annan bultcirkel för infästning mot motorspantet än den gamla hade. Dessutom är nu centrumhålet lite för stort i förhållande till den nya bultcirkeln efter att den gamla motorn monterats för en månad sedan (innan propellertesterna).

Såå... Har ni något tips på hur man gör för att krympa ett centrumhål på ett motorspant?

Jag tänker i banor kring att såga till en skiva av kolfiberlaminat som jag har liggande. Jag skulle kunna limma det mot det ursprungliga spantet. Kan det vara en plan eller har ni en bättre idé?

Här har vi lite bilder...

Så här ser spantet ut idag (det är den nya motorn med växel och den är inte centrerad)


Insidan...


Här är växellådorna med respektive bultcirkel (2st 3mm 19mm C/C 180 grader respektive 3 st 2,5mm 15mm C/C 120grader)


Så här ska det bli... 18/11 är en stor propeller :-D



/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-18 21:45:54
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Hej Thomas
Ja det är ett litet elände med olika hålbilder. Har inget bra tips men det fixar du säkert bra. Hoppas verkligen den funkar bra för dig i AVA´n.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-18 22:11:58
RE: Tävlingsredskap för 2012     
lanzerman
Skicka mail
Vad segt... :(

Nu vet jag ju inte vad det är för diameter på centrumhålet, men min första tanke är ju att grundligt undersöka möjligheterna att bara borra nya hål för den nya motorn i det befintliga spantet. Men hålcirkel på 15mm är inte mycket och propellern är stor så det är väl tyvärr troligt att installationen inte kommer att kännas säker. Som combatbyggare tilltalas jag av "minsta möjliga motsåndets lag" så jag hade nog tittat lite på det först.

Kolfiberlaminatet tycker jag låter som en bra idé, för min egen del känns det som den naturliga följden om inte den enklare lösningen fungerar. Det enda som jag ser som ett frågetecken är om motoraxeln är tillräckligt lång för ett tjockare motorspant. Å andra sidan, när du då i har både originalspantet + kolfiber så känns det som att kolfiberlaminatet inte behöver vara så tjockt att axelns längd skulle bli ett problem.

Lycka till!

1:st NC Fredrik Lanz / Grupp Syd / ACES Sweden

2012-01-18 22:24:06
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill

Såå... Har ni något tips på hur man gör för att krympa ett centrumhål på ett motorspant?




Kan du inte bara fylla igen hålen med epoxi och sedan borra nya hål.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-19 09:51:04
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Tackar! Det får nog bli en kombination därav... Börjar med epoxi och mikroballonger.

By the way... Kolla in mitt bygge på min sajt om ni vill följa det i mer detalj.

AVA Pro eF - byggloggen
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-01-19 11:55:21 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-28 00:33:46
RE: Tävlingsredskap för 2012     
bengtic
bengt@waygorm.se
Har med intresse följt tråden, har själv en superAVA som jag moddat fenan på.
Jag har mottagaren i kroppen och eftersom den elektriskt sätt är av plast så ser jag ingen mening med att dra ut antennerna bara risk att de blir skadade, har ingen tänkt på att de förmodligen kommer att fladdra en del när propellern snurrar -utmattningsbrott så småningom?
Det som kan störa är ju alla kablar som finns, förslår att antennerna ligger i botten eftersom planet alltid kommer befinna sig högre än sändaren och kablarna högre upp i kroppen. Elektriskt är ju kolfiber och metall samma sak när det gäller avskärmning.
Har inte haft en enda störning fast jag flugit rakt från mej låångt bort där kolfiberröret ligger imellan.
Tycker hela arrangemanget med servon och fästen verkar lite tungt även om man har batterier och motor i, förmodligen lätt att få den baktung. Inte lätt att peta i bly därframme heller och nosmomentet är ju kortare än vanliga AVAn.
Hade ju själv problem med mycket bly i nosen, fick bort en hel del genom att ändra fästet och genom att ta bort skruvar och fästen slitsade upp fenan och limmade röret direkt i fenan. Ser ju helt annorlunda ut på elAVA men går kanske att lätta.
Studerade gamla superAVA kroppen jämfört med nya och såg att den nya var tyngre trots mindre och lättare stabbe. Efter mycket funderande kom jag fram till att den sexkantiga tjusiga infästningen vägde så mycket att man måste blya i nosen.

Om man förskjuter tyngdpunkten mer än några få millimeter framåt när man barlastar så kommer man få problem med vinden vilket låter dumt, men jag har verkligen testat på AVAn. Flyttar man tyngdpunkten framåt så måste man kompensera med höjdroder och när man svänger in mot vinden så går nosen upp och planet tappar fart. Det kommer också bli återverkningar på flygläget när motorn går mot när den är avstängd.
Jag har testat allt med barlast och utan och ändrat tyngdpunkten flera ggr.
Så det borde stämma även om min är en REN seglare.

2012-01-28 09:53:15
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Där kom det en hel bunt med bra info!

Följdfråga:

Du har ju uppenbarligen hunnit med att labba en hel del. Vad tycker du den ska ha tyngdpunkten (mätt från vingens framkant vid vingroten) för att ge de trevligaste flygegenskaperna?

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-01-28 18:22:20
RE: Tävlingsredskap för 2012     
bengtic
bengt@waygorm.se
Tyvärr måste jag montera ihop den och mäta eftersom jag inte dokumenterade de sista ändringarna, har svårt att göra det inomhus för möblerna och väggarna tar emot.
Har ju en hybrid som var försedd med gamla super ava vingspetsarna och gamla stabben och fena på den nya kroppen.
eftersom det blev i mitt tycke för mycket bly så köpte jag den nya stabben av lennart. Den har ju ett omvänt fäste vilket gjorde att stabben so f.öv. har mindre korda hamnade ganska långt framför fenan och det såg inte bra ut. Fästena var ju limmade med epoxi så stabfästet var uteslutet att flytta. Valde då att såga av röret en bit och ta bort gamla fästen samt limma fenan direkt i bommen, blev riktigt bra och ganska mycket snyggare.
Fick dra om sidroder stötstången också men de löste sig på ett mycket bra sätt.
Sparade ett antal gram bak som resulterade i mindre vikt fram lättade 1 hg vilket var ganska mycket fick en 40mm kortare momentarm och mindre stabarea och flyttade tyngdpunkten bakåt en del. La den som den är på ritningen men fick flytta fram den ett par mm eftersom hela planets geometri hade ändrats, för den låg på gränsen och flög bra men krävde ständig passning. Så jag tror inte att min exakta tyngdpunkt gäller för andra p.g.a. ändringarna. Man får labba själv med tejp mått band och en lös blybit på fältet tycker jag, flytta bakåt tills den blir väldigt känslig på höjdrodret och sen flytta fram tills man trivs, olika människor vill ha olika plan och jag vill kunna trimma tills den i normalt väder flyger själv men samtidigt indikerar termik bra.
Vad vann jag då på mina ändringar? Jo ett plan som var kändes betydligt mindre och kvickare än förut reagerar snabbt på rodren indikerar termik bättre, har inga problem nu med att gå mot vinden trots att den är lättare, hänger kvar lite bättre i nollväder.
Trodde inte det skulle bli så stor skillnad inget negativt alltså bara positivt. 

2012-01-28 18:39:12
RE: Tävlingsredskap för 2012     
bengtic
bengt@waygorm.se
Måste tillägga att den går upp perfekt i starten och kräver ingen ändring i trimläget när man kommit upp, Har mixat en strömbrytare till höjdrodret så jag kan gå mot vinden utan att hålla dyk vilket kan vara svårt när det går lite fortare, finns ju inga klaffar att klaffa ner. Har tre fasta lägen på strömbrytaren nära stall, normal och speed enklare att flyga rent tycker jag. Bifogar länk till en bild på min stabinfästning http://www.svensktmodellflyg.se/users/4615/IMG_0439.JPG

2012-01-29 15:52:12
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Nu går det åt rätt håll i gen :-)



Skrivbordstrimningen är klar. Nu återstår det bara att säkra stötstängerna, passa till servokåporna, fästa allt löst i kroppen och den slutliga invägningen.
Är ju inte omöjligt att den kommer att premiäras nästa helg om vädret tillåter.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-29 17:56:14
RE: Tävlingsredskap för 2012     
viman
Skicka mail
Jag har med glädje följt detta forum och tänker nu bidra med en tänkt dräpare för 2012.Den är iförsta hand tänkt för F3B men jag ska oxå testa den i andra disipliner typ hang, ren termik ev. f3j.

Flygmaskinen är en Jiri Baudis produkt från tjeckien med gott renome, har en Ceres och en Ceres lift sen förut och är väldigt nöjd med både tillverkning och flygegenskaper!

FOSA 3.20m spännvidd 54dm yta alltså något större men slankare än traditionen har erbjudigt. Är den bättre ? nja det får framtiden utvisa.

mvh Peter Viman Ikaros Örebro

2012-01-29 19:02:51
RE: Tävlingsredskap för 2012     
jackack
Skicka mail
Hej allihopa!
Det där vapnet ser bra ut Peter! berätta mer!
Vad kör du på för setup?, vikt tom/lastad, kvalite m.m?

Själv flyger jag med samma plan 2012 som jag har haft sedan säsongen 2009.
Sveriges snabbaste Ceres ?!



Efter examen och jobbsökande m.m som kommer till våren är suget stort efter att beställa en Pike Precision till 2013!

// Jack (som taggar för massa F3B!)
www.AUTOPARTNER.se

2012-01-29 19:27:53
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Ops! råkade radera mitt senaste inlägg.
Hur som, fina seglare som presenterats hittills. Blir spännande att höra hur dom flyger. Mest nyfiken på Robert´s Avalon; och orsaken till det är att jag flyger liknande maskiner själv. Men som jag skrev, Peter och Jack´s F3B maskiner ser urläckra ut, och jag hade gärna provspakat vilken som av dom. Vem vet, nästa seglare kanske blir något liknande, för dom funkar ju bra som rena termikmaskiner också, vad jag förstår.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-01-29 20:09:56
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
 
Citat från: viman
Jag har med glädje följt detta forum och tänker nu bidra med en tänkt dräpare för 2012.Den är iförsta hand tänkt för F3B men jag ska oxå testa den i andra disipliner typ hang, ren termik ev. f3j.

Flygmaskinen är en Jiri Baudis produkt från tjeckien



Jisses Viman, nu snackar vi räsermaskiner :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-01-29 21:27:45
RE: Tävlingsredskap för 2012     
viman
Skicka mail
Ja !  lasta i ballast och du har en fullblods räser med energi som aldrig tar slut eller flyg den tom och kurva termik som vilken kärra som helst,tvärt emot vad vissa tror är den och f3b maskiner av modernt snitt hur snälla som helst att flyga.

Vikten hamnar på ca2090g.flygfärdig sedan kan du lägga i ballast på max 1300g när som önskas.
Mks 6125 digital på klaffar och futaba 3150 på skevarna.
I kroppen sitter det futabas 3155 och en 2/3 nmh på 1300 mah och detta styrs med multiplex 2,4 orginal.

nu får det bli vår snart!
mvh Peter

2012-02-01 18:55:30
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Nu har det varit lite provgasande i garaget med AVA:n, jisses vilket drag!



Centrumspinnern byttes mot Vladimirs specialare. Bladen är lite förskjutna och ligger tajtare mot kroppen för att minska luftmotståndet när man har stängt av motorn, en äkta tjuvtrimmare ;-)
Bladen sitter lite tätare på Vladimirs spinner så jag förlorar 16mm i svepdiameter och kommer att tappa lite dragkraft i starten men räknar starkt att hämta hem detta i glidmomentet. 42 cm blev diametern på propellerbladen.

Gjorde två starter i garaget på vardera 15 sekunder, strömförbrukningen låg i början på 47 A för att sedan sjunka till 43 A vid första start. Andra start blev strömförbrukningen 45A i start och 43 A i slutfasen.
Effekten hamnade med ett 4-cells 1,3A LiPo på ca 700Watt. Urladdningen låg på ca 35C, acken klarar 45-90C.

Efter två starter utan några glidfasminuter så puttade laddaren i ca 500mAh. Det innebär att man kanske kan klara av två starter på en ack utan att dra ur den för lågt.

/ Robert

*** Redigerat av Robert klockan 2012-02-01 18:56:56 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-25 14:54:25
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Hej.
Igår kom den nya el-anpassade kroppen.
Så nu är det bara och beställa drivlina och servon.






------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2012-02-25 20:21:11
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Snyggt, hur bred motor kan du skohorna in i den kroppen?

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-02-25 20:38:39
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Jag tänkte pilla i en Plettenberg Moskito.
Spinnerdiametern är 32mm

------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2012-02-26 09:25:30
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Olof_Rosenius
Jag tänkte pilla i en Plettenberg Moskito.
Spinnerdiametern är 32mm



Hej Olof
Undrar om du inte kommer att bli besviken på Moskiton? Jag tror den blir lite för klen för Supran. Skulle nog hellre satsat på en växlad Mega 16/25/2 eller varför inte en Poly-Tec motor. Mer att åka med och dessutom betydligt billigare.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-26 09:27:38 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-02-26 12:54:58
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Ville
 
Citat från: Olof_Rosenius
Jag tänkte pilla i en Plettenberg Moskito.
Spinnerdiametern är 32mm



Hej Olof
Undrar om du inte kommer att bli besviken på Moskiton? Jag tror den blir lite för klen för Supran. Skulle nog hellre satsat på en växlad Mega 16/25/2 eller varför inte en Poly-Tec motor. Mer att åka med och dessutom betydligt billigare.
/Ville



Du får nog utveckla lite varför jag skulle bli besviken.
Moskiton är lättare än Poly-Tecarna men ger i mitt tycke tillräckligt med drag.
Det räcker om jag tar mig upp på 200meter på 15-20 sekunder.
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2012-02-26 14:17:46
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Olof_Rosenius
...
Du får nog utveckla lite varför jag skulle bli besviken.
Moskiton är lättare än Poly-Tecarna men ger i mitt tycke tillräckligt med drag.
Det räcker om jag tar mig upp på 200meter på 15-20 sekunder.


Hej Olof
Jag testade en Supra-setup med Moskito-motorn med 3S respektive 4S, och fick nedanstående data från MotoCalc 8. Kolla andra kolummen från höger (RofC), så ser du beräknad stighastighet. Nu har det i och för sig visat sig att programmet ofta visar lite för låga värden mot verkliga uppmätta, se bild.
Stämmer dessa data så ser det väl kanske inte allt för pjåkigt ut, men jag föredrar lite bättre drag, så man kan komma längre ut när det blåser, (taktik).
Jaja, det blir spännande och jämföra våra maskiner i sommar.

Jag vet inte om du törs köra 4S i Moskiton, men jag tog med datan i alla fall.
Sen kanske du borde kolla på en motor med 3 lindningar. Kolla med Air-El, han har ju koll på detta.

Lycka till!

/Ville


Med 3s.


Med 4S.


Stighastighet-jämförelser för olika modeller.

*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-26 14:22:19 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2012-02-26 14:33:57 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-04 11:46:46
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Nu har det hänt lite på min AVA Pro Ef igen... kolla in det här!

AVA-byggloggen

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-04 12:27:19
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Robert
Skicka mail
Hej Thomas,

Kul att du är på gång. Det ser ju bra ut.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2012-03-04 12:35:53
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Blev som lite inspirerad av ditt inlägg i Mars-tråden!

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-13 13:05:56
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Hej!!
Sent om sider kommer mitt bidrag till nya tävlingsredskap 2012.
Den provflögs i går och borde vara den första flygande i Sverige hittills.
Ja, vad kan det vara för nåt ?? Mer bilder följer.
/Lennart
*** Redigerat av AVA klockan 2012-03-13 13:07:06 ***

2012-03-13 13:38:24
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
Lennart, jag gissar på en Maxa, ligger ju nära till hands att gissa det.
Vad är det för första pris om man prickar rätt? :-)
Om jag tycker Maxa´n är snygg, nej, i alla fall inte fenan, den ser så grymt förvuxen ut...men, jag hade gärna velat äga en, det är bara att krypa till korset.

Min drömmaskin är Egida från Jaro Muller. Det är vad jag kallar snygg modell. Sen så har jag en handfull andra drömmaskiner. Jaja,  Kanske om man blir rik någon gång.

/Ville


Egida, segelkärran som står högst på önskelistan...hmmm.
*** Redigerat av Ville klockan 2012-03-13 15:44:05 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-13 21:29:51
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Grattis Ville, du har vunnit första pris !!
Priset är en provtur med min MAXA 4m när vi träffas.
Hoppas du står ut med fenan.
Ska försöka ta en bild på hela modellen i morgon.
Tar en annan bild så länge, undersidan på en vingspets.
/Lennart

*** Redigerat av AVA klockan 2012-03-13 21:47:48 ***
*** Redigerat av AVA klockan 2012-03-13 21:50:10 ***

2012-03-14 19:23:46
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Den utlovade bilden.
/Lennart

2012-03-14 20:45:42
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Den var ju inte ful nånstans! :-D

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-14 20:49:54
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Den var ju inte ful nånstans! :-D


Okejdå, i den vinkeln ser den ju riktigt bra ut faktiskt, men då ligger ju fenan "långt" bort, så det blir liksom en synvilla.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-03-14 20:50:21 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-14 20:59:32
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Fluffracka
Skicka mail
Ahh, mycket snygg, och i min favoritfärg också. Tar du organ som avbetalning?

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-03-15 13:32:48
RE: Tävlingsredskap för 2012     
maghed
Skicka mail
Den Maxa:n ser riktigt snygg ut.
Ingen synvilla där inte.
Här en bild på mitt plan för 2012 (F3F kanske...)

"Raven"

/Magnus

2012-03-18 08:35:21
RE: Tävlingsredskap för 2012     
maghed
Skicka mail
Ingen låda att visa, men en liten teaser på vad som komma ska
när installationen av elektroniken är klar. Torde räcka med denna helg
för det.

/Magnus

Edit: Bild
*** Redigerat av maghed klockan 2012-03-18 10:16:27 ***

2012-03-18 20:49:38
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Fluffracka
Skicka mail
Whohoo Magnus, den där Raven ser ju kalasfin ut, nu måste du följa med oss i KlippHangsKulten ut och vrida ur den. Hade en hangdag förra veckan med ca 10-12 m/s och helt perfekt smooth lyft, jag ballastade min Frettchen men längtade efter nåt halare och tyngre så man kunde få ännu högre gungor och loopar. Bluton ska upp på byggbordet nu...

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2012-03-19 13:12:23
RE: Tävlingsredskap för 2012     
AVA
Skicka mail
Hej,
Några bilder sen igår då nr 2 ( 4m ) och nr. 1 med 3,5 m spetsar provflögs.
/Lennart

2012-03-19 21:58:28
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: AVA
Hej,
Några bilder sen igår då nr 2 ( 4m ) och nr. 1 med 3,5 m spetsar provflögs.
/Lennart


Jag är inte nå avundssjuk, nädå :-)

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-19 22:02:25
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Ville
Skicka mail
 
Citat från: maghed
Ingen låda att visa, men en liten teaser på vad som komma ska
när installationen av elektroniken är klar. Torde räcka med denna helg
för det.



Tycker mig känna igen dom där mallarna...hmmm Kan nog vara både till Supra och Maxa. Du får klämma fram det, man ska ju inte behöva gå i ovisshet, eller?

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2012-03-21 07:59:33
RE: Tävlingsredskap för 2012     
maghed
Skicka mail
Ok, Ville
En liten bild på vägen.


Med förhoppning om hyffsat väder i helgen så
att det går att ta en bild på hela modellen
på Toppfältet.
/Magnus

2012-03-24 20:51:47
RE: Tävlingsredskap för 2012     
maghed
Skicka mail
Det blev en lyckad dag på Toppfältet och en bild på...

    Maxa
/Magnus

2012-03-25 00:05:23
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Ooohh... Tjusigt! Och den lär väl gå som på räls antar jag...

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-03-25 17:08:17
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Billingetrollet
Skicka mail
Det går säkert lätt att maxa med Maxa men tysken Max maxar oftast med sin Totuga. Därför väntar vi med spänning efter rapport om Tortugan som smugit in i bilden!
/Kjell

2012-03-25 20:15:11
RE: Tävlingsredskap för 2012     
conulv
Skicka mail
Lite rapport om Tortuga F3J
Som Kjell mycket riktigt säjer så flyger Max Finke med Tortuga som byggs i Dusseldorf av Christian Keulerz.
Jag flög tillsammans med Christan & Max i Belgien i somras och såg på nära håll vad Tortugan gick för och vilken perfektionist Christan är, han vann tävlingen för övrigt.
Sagt å gjort jag beställde två st Tortugor och har nu har jag flugit lite med nr 1 som är en std , flygvikt ca 1980 g , nr två är en light som kommer att väga ca 1750 g.
Hur flyger det då ?
Magnus svarade så här på Lennart Arvidssons fråga om hur hans Maxa var, jo den känns mkt bra men det finns ju det som är bättre , Tortuga !!
Snabba starter med mega zoom, som att starta en Cross eller Radical , men när man kommer upp så stannar den där, reagerar på minsta minsta lyft och man kan söka termik på F3B vis dvs scanna hela himlen utan speciellt mycket höjdförlust. Känns väldigt lätt i luften å det är den "tunga" ...

Finns egentligen bara ett stort problem med Tortuga, vad tusan skall jag skylla på nu när jag inte vinner ??

/Conny U




*** Redigerat av conulv klockan 2012-03-25 20:36:21 ***
*** Redigerat av conulv klockan 2012-03-25 23:02:58 ***

2012-03-29 12:46:40
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Lorrie
arvidsson@gbgkok.se

2012-04-13 01:30:58
RE: Tävlingsredskap för 2012     
MrOvanhill
Skicka mail
Så där ja, nu är den klar!

Min AVA Pro EF väger in på 1498g med 3S2200 och balanserar då på 104mm. Helt utan bly! Det går att spara lite vikt med ett mindre batteri (Några stycken 3S1300mAh är på väg). Och det går att fylla på lite med blyplåtar under vingsadeln rakt under TP.

Nu gäller bara lite väder så den kan bli provflygen.

AVA-bygget
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-04-13 09:40:24 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-04-13 09:32:49
RE: Tävlingsredskap för 2012     
hbi
hans@birgander.se
Här är en bild på mitt nya tävlingsredskap för 2012 (och framåt förhoppningsvis), från helgens premiär i Skåne:

Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-22 19:42:26
RE: Tävlingsredskap för 2012     
Björta
bjorta@tele2.se
Hallå Hasse  riktigt kul när kärror byter ägare och till det bättre,nu har det ju gått en tid sen du premiära,hur har du upplevt ditt kap.
         "Vill du vara med där det händer? lägg dig i en termik blåsa"