Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / nytt "världsrekord" i elflyg
2011-11-21 12:39:23
nytt "världsrekord" i elflyg    
hundrakg
Skicka mail
RECORD CLAIM - Preliminary Notification
Sub-class: F5 Open (Radio Control Flight)
Category : Aeroplane
Type: N°175 - Speed
Group: Electric Motor S
Course/Location : Rothenburg, Germany
Performance : 439,14 km/h
Pilot : DZIDA, David (GER)
Crew/Helper : GARTH, Carsten (GER)
Date: 17/09/2011
----------------

Undrar vad max speeden var i medvind ?

rätt bra att nå 439km/h i snitt (mot/medvind).

Det häftiga med detta var att det var med dett plan i mindre storlek, typ den storleken jag ska göra mitt Speed plan i också..  145cm spännvidd. kolla va små ailerons han har, hehe,,, NO flutter please..

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/279621-Weltrekordversuche-Rothenburg-OL-2011?p=2574821#post2574821

Spannweite: 1450mm
Abfluggewicht: 1740-1780g
Länge: 1000mm
Profil: MH54 Modifiziert
Prop: 6,7 Zoll
Motor: Pyro650-830
Regler: Powerjive 120HV
Akkus: 10-12S2450 (Format superdünn)
Empfänger Futaba R617 2,4Ghz
Empfängerakku: 2S Lipo REDAMP

-------------

Coolt.... ser fram emot mitt bygge nu, hehe..


2011-11-21 16:24:37
RE: nytt     
Tomas Leijon
Skicka mail
Undrar om Hobby King säljer dom där specialutvecklade 8,5x17" propparna som är med längre ner på sidan åxå...

Mvh

Tomas Leijon
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2011-11-21 16:26:08 ***

2011-11-21 17:04:09
RE: nytt     
Fredde M
Skicka mail
Häftigt att ett modellplan kan nå sådana hastigheter!

Mvh Fredde

2011-11-21 20:36:15
RE: nytt     
PederNordlöf
Skicka mail
Helt otroligt...

2011-11-21 21:02:11
RE: nytt     
jackack
Skicka mail
 
Citat från: Fredde M
Häftigt att ett modellplan kan nå sådana hastigheter!

Mvh Fredde
 
Citat från: Fredde M
Häftigt att ett modellplan kan nå sådana hastigheter!

Mvh Fredde


Ännu häftigare är det att modellsegelplan når en bra bit över 700 km/h...

//jack
www.AUTOPARTNER.se

2011-11-21 21:35:19
RE: nytt     
AVA
Skicka mail
Hej,

Modellen som Jack skriver om hänger numera på museum i Tyskland.
748 km/tim!!
Flygvikt 8 kg
Bilden tog jag vid ett besök på museet i början på November.

AVA-Lennart

*** Redigerat av AVA klockan 2011-11-21 21:35:50 ***
*** Redigerat av AVA klockan 2011-11-21 21:36:50 ***
*** Redigerat av AVA klockan 2011-11-21 21:44:05 ***

2011-11-21 21:41:41
RE: nytt     
AVA
Skicka mail
Lite mer fakta om modellen och rekordet:

/Lennart
*** Redigerat av AVA klockan 2011-11-21 21:44:36 ***

2011-11-22 09:54:34
RE: nytt     
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: Tomas Leijon
Undrar om Hobby King säljer dom där specialutvecklade 8,5x17" propparna som är med längre ner på sidan åxå...

Mvh

Tomas Leijon


vart såg du den proppen ???  intresserad ..


EDIT: hitade den nu:

http://www.rc-magazin.de/index.php?action=review&rid=401




*** Redigerat av hundrakg klockan 2011-11-22 10:14:27 ***

2011-11-22 10:17:19
RE: nytt     
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: jackack
 
Citat från: Fredde M
Häftigt att ett modellplan kan nå sådana hastigheter!

Mvh Fredde
 
Citat från: Fredde M
Häftigt att ett modellplan kan nå sådana hastigheter!

Mvh Fredde


Ännu häftigare är det att modellsegelplan når en bra bit över 700 km/h...

//jack


Jo fast, nu pratar vi om plan med egen drivlina..

Fast jag håller med om att det är imponerande med soaring..




2011-11-23 11:11:59
RE: nytt     
paljse
Skicka mail
Att seglare går så mycket snabbare än motordrivet gör ju motordrivet flyg helt ointressant, förutom till att komma upp på segelbar höjd förstås.
/P

2011-11-23 12:30:56
RE: nytt     
hundrakg
Skicka mail
 
Citat från: paljse
Att seglare går så mycket snabbare än motordrivet gör ju motordrivet flyg helt ointressant, förutom till att komma upp på segelbar höjd förstås.
/P


Jo, men för att kunna flyga utan motor några längre tider och hastigheter måste du hitte ett hang, eller ha en lina, winsch o annat för att få upp motorlösa plan, och helst ha lite vind o termik, liksom ganska omöjligt för många och för många faktorer och besvär för att de ska vara enkelt. Med motordrivet modellflyg kan du flyga vart som helst och när som helst, en bra fördel kan jag tycka..

Sedan så räcker 400km/h för de flesta, tror jag.. ;)

Och varför skulle motordrivet flyg vara ointressant, ???


*** Redigerat av hundrakg klockan 2011-11-23 12:32:42 ***
*** Redigerat av hundrakg klockan 2011-11-23 12:33:09 ***
*** Redigerat av hundrakg klockan 2011-11-23 12:34:45 ***

2011-11-23 21:25:39
RE: nytt     
paljse
Skicka mail
Äsch, jag bara retas lite, jag flyger motorplan också.
Men 400 km/h är alldeles för mycket för mig.
/Patrik

2011-11-27 05:44:06
RE: nytt     
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Jo - varför "utesluta" det ena framför det andra - allt flyg är ju kul och har sitt berättigande. Det är ju bara vi själva som sätter begränsningen på vad vi gillar... Jag tyckte det var ruskigt redan när de var uppe i 570km/h tidigare - rent fantastiskt redan det! Men SJUHUNDRAFEMTIO! Öh - jag dööör, typ! Sagt med erfarenheten av att bara ha SETT (ej spakat) VM i F3D där det gick ca 340 som snabbast på rakan, samt jetmodeller uppåt 400km/h. Är övertygad om att jag skulle få svettigt att spaka nåt i högre fart än det - hinner jag ens med med min syn? Hmmm... Men JÄDRIGT SPÄNNANDE ÄR DET! Gillar utmaningar och se folk växa när de tacklar dem!!! Hatten av för sånt (inofficiellt) rekord! Där fordrades det iskyla, bra ögon och känsla i fingertopparna! Puh...

Tommi

2011-11-27 08:22:20
RE: nytt     
MrOvanhill
Skicka mail
Dessutom räcker det ju inte med att hitta ett hang. När de körde den där seglaren i 750 knyck så var det ju på baksidan av hanget i själva lärotorn som de flög. Vilket ställer ännu högre krav på hur platsen ser ut. Det måste vara en ås med kraftigt skarp överkant och så tillkommer att det måste vara rätt vind etc etc... Sådana hastigheter i DS-flyg låter sig inte göras  på många ställen i världen. Dessutom måste man flyga väldigt nära marken för att uppnå sådana farter... Hualigen!

Vansinnigt fort. Jag tror det är lite mer avslappnat med motordrivet höghastighetsflyg ;-)

För min del är det fort över hundra :-D

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-11-27 16:34:15
RE: nytt     
hundrakg
Skicka mail
Jo VÄLDIGT imponerande med seglaren i 750 knyck, men som sagt väldigt speciella omständigheter, och helt otrologt av piloten att ha nerver till att hålla den på plats, hehe.

Dock tycker jag hastighets rekord är mer "rättvisa" med motordrivna plan, i planflykt, utan vind.

Annars kan man ju bygga ett "flygetyg" av polerad stål som väger massor och har en aerodynamisk väldigt låg faktor, typ en droppe av stål med vingar som små pingvinfenor, får gärna väga 50-60kg, sen kan man klättra upp med "planet" högt upp i ett berg, kasta ut det, sen blir det fritt fall till XXX km/h ?

Detta borde slå 750 knyck ganska lätt..

I detta fall istället för att använda vinden och upp lyft o allt annat som naturen ger vid dynamic soaring, så används tyngdlagen + minimalt luftmotstånd.

Näää,,, motordrivna plan, är mer sport och kan jämföras på ett annat sätt, det andra beror med på omgivningen och platsen/vinden än på själva planet.


2011-11-27 18:56:32
RE: nytt     
Gee_Bee
Skicka mail
Sebbe: Jag är av motsatta åsikten. Att slå rekord i segelflyg kräver mycket mera planering, trimning av flygplan och träning av hur man skall flyga sitt flygplan.

Rent principiellt så kan man slå hastighetsrekord med motor med en stort pott pengar. Det är bara att hosta upp cachen på bordet så bygger något en lite större motor och tar fram lite bättre batterier, sedan så är det bara att flyga två rakor och rekordet är ditt :)

Hur stor skillnad är det på officiella rekord och inofficiella? Det siffror som figurerar i denna tråd tolkar jag som inofficiella då FAI inte godkänt dem. Är det t.ex någon som har koll på noggrannheten på mätningarna? Det är långt ifrån en vanlig laser som är tillförlitlig i hastigheter över 500km/h.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2011-11-27 19:22:08
RE: nytt     
hundrakg
Skicka mail
Du har en punkt där Gee_Bee, men sen kan man vända på det, rekordet beror mycket på naturkrafterna med soaring...


Visst, köpa stor motor o flyga bara, men det kräver sååååå mycket mer än det, speciella motorer/plan, hemligheter, test, specialbyggda proppat osv osv... nog inte bara för gemene man att köpa o flyga..

Det som jag gillar med Tyskarnas sätt att ta rekord på, är att kärrorna ska kunna handkastas, inga bungy fusk här inte för att få iväg övergödda tjock plan inte... Det gillar jag..

Man kan sätta 1000 olika regler osv, en sak är säkert i all fall oavsett rekord och typ av plan och drivmedel/hjälpmedel, fart är kul..

Jag tror att Tyskarna mätning är mer exakt än vad dom flesta mäter sina plan med, så den saken är det nog gabska bra koll på...
Dom mäter inga "tillfälliga speeds" helller som laser pistol gör, utan dom mäter medlehastigheten under en viss sträcka, (200 meter tror jag).. och från båda hållen, mer ÄKTA än detta blir det nog inte..


*** Redigerat av hundrakg klockan 2011-11-27 19:23:02 ***