Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / AP SUeleven Depron 820mm
2011-09-09 19:03:52
AP SUeleven Depron 820mm    
Alexander.C
Skicka mail
Tjena alla, nu när hösten närmar sig så börjar det roliga inomhusflyget.
Tänkte dra igång ett tråd med mitt senaste projekt, Den alldeles nya SUeleven från Autopartner. Det är en grym 3D kärra som dessutom är riktigt snygg!

Vi börjar med att packa upp allt, Så här ser själva kitet ut.


Snygga roderhorn och servoarmar i glasfiber



Här är min setup, dock har ja inte riktigt bestämt mig för vilka servon ja ska använda än.





Det var allt för idag, hoppas jag får mer tid att bygga i helgen.
Stay Tuned ;)

2011-09-10 21:56:20
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Ankan
Skicka mail
Siken kulig kärra.

Vad tycker du om den där Sukhoien?
Har mallat av en tidig förlaga förut och flugit dem med glatt resultat då.
Auroran. Fungerar den bra? Ska nog byta ut min Cockpit SX till en sådan.
Har även en Eclipse7 som jag har varit mycket nöjd med.
Försökte flyga min Crazy Sukhoi ute i dag men det bara blåste för mycket:p
Flyger den med samma motor och reglage du har men fått problem med att propellrarna inte klarar momentet, utan att börja väsnas en massa :P
Köp en styvare typ GWS eller någon i kolfiber.
Ordentligt gummi till att spänna proppen med för det vanliga jag brukar köra med pallar inte.
Surt att få flrp.... ljudet å en krasch bara på grund av dåligt gummi *S*
Lycka till med bygget.

/Anders.
*** Redigerat av Ankan klockan 2011-09-10 21:58:42 ***
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2011-09-10 22:12:26
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Zkeeter
Skicka mail
Vill inte ta av dig tråden..
Men Wesse har oxå byggt en..
Samarbetstråd kanske?
del 1

del 2

Ska bli kul att se hur ni tänker på eran kammare var för sig.....

------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2011-09-11 20:43:37
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Alexander.C
Skicka mail
Ankan: Jag tycker sukhoien är riktigt fin, och jag har flugit en liknande tidigeare som ja var mer än nöjd med, så mina för hoppningar på den här är väldigt stora. Jag är grymt nöjd med min Aurora 9, tycker om hela meny systemet som är väldigt enkelt att förstå och lära sig, sen att det är touch skärm gör det hela mycket roligare också;) jo jag är med veten om att proppelrarna kan lossna sådär, men det gäller bara att skita i medföljade o-ring o ta en gummisnodd o linda den jäkligt hårt;) en annan sak som ja brukar göra är att ta en liten droppe ca och trycka fast proppen sedan gummisnodd på det, det fungerar förvånadsvärt bra.

Har byggt en del idag oxå, har även bestämt mig för servon, det blir ett par digitala Power HD 65 HB. Bilder kommer senare ikväll.

Zkeeter: Jodå jag har sett att han oxå bygger en sådan, och det är skitkul tycker jag:D får hoppas man stöter på honom på nån inomhusflygning;).

Men som sagt, bygget har gått framåt och bilder kommer senare ikväll/natt.
Tack för uppmuntran om bygget, Stay Tuned Pilots ;)

 

2011-09-16 13:25:05
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Hej Alexander!

Hur går det med bygget?

Själv väntar jag ivrigt på ett SMS från Schenker att min SU-11 anlänt till Borensberg. Normalt sett skär och målar jag mina inomhusare själv. Den här modellen tänkte jag ha som ett snabbersättligt alternativ när det är mycket trafik i luften. Det är lätt att bli för rädd om de egenbyggda modellerna!
Mvh Anders J

2011-09-23 13:44:54
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Alexander.C
Skicka mail
Hej Allesamans, här kommer nya bilder, har haft så fullt upp med jobb och övriga intressen att det blivit lite byggande tyvärr.

Men här kommer nya bilder, planet är i stort sett klart.

















Kommer snar mer bilder.

// Alex

2011-09-24 15:07:11
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Jocke_extra
joakim.bohlin@live.se
Tjena Alexander!

Rolig att följa bygget, ser ut som grym kärra. Färgschemat är riktigt läckert också :D Rapportera gärna hur den är att flyga och vad slutvikten hamnade på

//Jocke 


2011-10-03 20:34:14
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Hallå!

Nu är min modell klar och provflugen. Slutvikten hamnade på 113g med Desire Power 300 ack. (Motor EP 1804 V3, Servon Dymond 4.7 och 6A reglage). Då har jag bytt till 1,5mm landställ och linor till sidroder.
Då modellen är ganska liten är det hyfsat men inte superlätt.

Flygegenskaperna var riktigt bra. Perfekt trim och väldigt lättrörlig i alla ledder. Inte den långsamaste modellen jag flugit men klart kontrollerbar. En utmärkt kärra att bända runt med!

Mvh Anders J

2011-10-06 18:50:28
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Emanuel
emanuelfantini@gmail.com
 
Citat från: F3A-anders
Hallå!

Nu är min modell klar och provflugen. Slutvikten hamnade på 113g med Desire Power 300 ack. (Motor EP 1804 V3, Servon Dymond 4.7 och 6A reglage). Då har jag bytt till 1,5mm landställ och linor till sidroder.
Då modellen är ganska liten är det hyfsat men inte superlätt.

Flygegenskaperna var riktigt bra. Perfekt trim och väldigt lättrörlig i alla ledder. Inte den långsamaste modellen jag flugit men klart kontrollerbar. En utmärkt kärra att bända runt med!

Mvh Anders J


Hej, hur är prestandan med den motorn? är den tillräcklig för ett aeromusical program även om modellen väger ca 10 gram mer än din. Eller är scorpionmotorn bättre till det ändamålet utan att bli alldeles för tung?


----------------------------------------------------------------------
//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC

2011-10-07 18:38:04
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Jag anser att Scorpionmotorn blir i tyngsta laget. Speciellt som man då förmodligen behöver gå upp till 380 ackar.
Modellen känns lagom tung som jag flyger den. T o m jag lyckas nästan med "kvickrollar", vilket kräver en viss vingbelastning. Motoreffekten räcker bra till för en så liten och lätt modell. Tio gram till är heller ingen fara.

Mvh Anders J

2011-10-23 19:55:57
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Den här modellen håller snabbt på att bli en favorit. Då min gamla S-Bach fick halva stabben bortflugen i en kollision på Bosön tidigt på kvällen flög jag mycket med Su-11. Den ringa storleken, låga vikten och kvickheten gör den mycket rolig att ligga och busa med på liten yta. Faktum är att jag beställt ytterligare en byggsats. I den modellen ska jag testa Hitec HS-35 servon. Dessutom ska jag använda Multiplex minsta mottagare med JST-micro kontakter. Totalt kommer vikten att minska med 8g. Detta innebär en totalvikt på 105g med ack. Prestanda med EP 1804 V3 motorn är brutala redan nu. Jag kan knappt vänta och se hur nya modellen med snabbare servon och lägre vikt presterar.

Mvh Anders J

2011-11-02 11:10:39
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Jag tänkte "krascha" tråden ytterligare lite.

Även kompisen skaffade en SU-11. Tanken att flyga lite enkel formationsflygning föddes i och med detta. Båda var överens om att det vore kul om modellerna inte såg ut som alla andra. Beslutet att "pimpa" modellerna var lätt att fatta!

Trycket på delarna var lite tunnt vilket gör att färgerna inte direkt lyser. Låg vikt men inte så iögonenfallande. Första åtgärden var därför att bättra på det gula och oranga lite.



Vilken tur att de gamla propparna inte hunnit till miljöstationen.

Sedan lades det på lite fler färger på vinge och stabbe. Dessa färgfält skuggades med svart för att slutligen få en tuchad kontur.

Två modeller redo för bygge. Kl 01:30 insåg vi att vi glömt landställsben och hjulkåpor. Dessa ska bli gula med röd skuggning.







Den totala viktökningen på modellerna kan knappt vara mätbar då färgerna lades mycket tunnt.

Jag återkommer med bilder på färdig modell.

MVh Anders J

2011-11-03 14:09:43
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
UndCon
Skicka mail
Himla snyggt pimpat

2011-11-08 18:56:46
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Två varianter av samma modell.



Jag räknade fel på 0.3g Som tur var åt rätt håll Flygvikten på nya modellen slutade på 104.7g delvis tack vare den väldigt smidiga inomhusmottagaren från Multiplex. Synd bara att jag ska vara så feg med att optimera kabellängden när jag löder på nya kontakter. Som synes vågar jag heller inte löda inne i servot, även om detta skulle spara ytterligare några tiondels gram.



Provflygning blir på Bosön nu på lördag.

Mvh Anders J

2011-11-08 22:43:20
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
SurJohan
Skicka mail
Hej Anders

Snyggt lackat...

Håller precis på att bygga färdigt min SUeleven och tänkte prova den på Bosön på lördag oxå, En liten fråga bara, Var har du lagt din TP ?, Har ej hittat något om detta på nätet

MvH
Johan S

2011-11-08 23:41:39
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Oj, man blir riktigt nervös när SurJohan skrivit ett inlägg. Det var ju inte så farligt som tur var!
TP lade jag 8,5cm bakom framkant på vingen inne vid kroppen. Modellen är då helt neutral även i ryggläge. Dvs den flyger rakt utan höjdstöttning både rättvänt och inverterat. På inomhusmodeller som är förskonade från turbulens ger detta baktunga tillstånd ett skönt häng i luften.

Mvh Anders J

PS Det ska bli trevligt att tträffas på lördag. DS
*** Redigerat av F3A-anders klockan 2011-11-08 23:43:27 ***

2011-11-08 23:58:21
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
SurJohan
Skicka mail
Tack för det snabba svaret, Underlättar vid planeringen av elektroniken

PS. "Nicket" har hängt med länge, Tillkom en svår måndagsmorgon i min ungdom :-)
/Johan

2011-12-11 17:26:14
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Ytterligare en trevlig kväll på Bosön är avnjuten. Jag passade på att låta filma en kort flygning med SU-11. Trots mitt något begränsade flygkunnande hoppas jag att det går att se hur rapp modellen är. http://youtu.be/nSYkA8E2uuM

Mvh Anders J

2012-01-05 15:05:20
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
Jocke Konrad
Skicka mail
Hej F3A Anders !

Jag är imponerad av den låga vikten på knappa 105g.
Använer du de medskickade kolfoberlisterna till vingens fram och bakant? Jag tycker att dom verkar tjocka och tunga, med tanke på att de är avsedda att sitta både på vinges fram & bakkant.

En helt annan fråga:
Du har ju stor erfarenhet av Aerodepron, jag vet att det är betydligt lättare än "vanligt depron", och även att det är lite tåligare. Vad är nackdelarna??

Mvh
Joakim

2012-01-06 14:25:47
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
Hej!

Jag lade kolfiber bara i framkant. Modellen blir fullt tillräckligt styv med det.

Aerodepron är inte lika styvt som "vanligt" depron. Kolfiberstagningen blir då avgörande för modellens styvhet. Då matrialet är lätt passar det utmärkt till modeller som ska flygas långsamt, som t ex F3P-modeller. Till modeller som ska flygas lite hårdare passar ett styvare matrial bättre. Det går naturligtvis att styva upp med kolberstagning men då går viktmiskningen förlorad.

Mvh Anders J

2012-11-05 20:24:49
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
kling
daniel.kling@hotmail.com
Hej!
Sueleven behöver inte vara lätt för att den ska vara en stabil och rolig modell. Min väger 147g när jag mosade in 3st Hitec hs-5045, 10A reglage, Power HD 2810 och 390 ackar. Och jag skulle vilja säga att den flyger bättre än lättvikts varianterna.
Flygegenskaperna är toppenbra, brutal modell som går att flyga på små ytor och som ändå är väldigt stadig! Färgschemat har blivit mycket snyggare till den här säsongen med de förstärka färgerna!
Liten filmsnutt på SUeleven
// Kling
http://www.motalamodellflygklubb.se/

2012-11-06 17:49:10
RE: AP SUeleven Depron 820mm    
F3A-anders
Skicka mail
En lätt modell flyger alltid renare och snyggare än en tung modell. Den kan dessutom flygas långsammare i alla lägen. Kling är ytterligre en ungdom som förväxlar spakryckande med flygning. Den brutala flygstilen med ständigt snabba riktningsförändringar är tyvärr den förhärskande vad gäller tävling i Aeromusical. Jag för egen del känner ingen dragning till "radiostörningsflygning". Tydliga manövrer med tydliga början och avslut är betydligt njutbarare för ögat. Då är en lättare modell alltid bättre än en tung. Då mina reflexer dessutom passerat "bäst före datum" är "flipperspelsflygning" inte något jag klarar av.
Lättare är bättre för det stora flertalet flygare!

Mvh Anders J

PS Jag hoppas min avundsjuka över Daniels sätt att hantera spakarna syns tydligt mellan raderna DS
*** Redigerat av F3A-anders klockan 2012-11-06 19:19:02 ***