Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / PRAIRIE BIRD
2011-07-22 14:46:40
PRAIRIE BIRD    
bosse_jansson
Skicka mail
Bob Peck’s PRAIRIE BIRD från 70-talet kan väl knappast kallas vacker enligt ordets traditionella betydelse. Grundtemat tycks vara just dess kantighet.

MEN, jag tycker dock att den lilla lådan har massor av charm, och den ser trots allt ut att kunna flyga bra (proportionerna känns ”rätt”).
Därför har PB i många år funnits någonstans på min ”måste-bygga”-lista, men har ständigt blivit nerpuffad till förmån för annat……men sedan en tid är den i alla fall på gång…

Bygget har statusen "terapibygge", som plockas fram när andan faller på. Ingen större brådska m.a.o....

Jag har visserligen tidigare postat litet spridda bilder här,  men nu är det dags för en sammanfattning:




------------------------------------------------
"Knyckt" bild av Prairie Bird - spv ca 40 cm 




------------------------------------------------
Vinge och stabbe på byggbrädan. En bra övning i att hanskas med små trädimensioner...



------------------------------------------------
Kroppsidorna byggs i 1,5 x 1,5 mm balsa, som sedan slipas ner "litet till", för att få sidorna släta och fina.



------------------------------------------------
Kroppen monterad....hög "lådfaktor" här... :)



------------------------------------------------
Inte en enda böj....här syns också det assymetriska, justerbara nosblocket, där rätt höger/nedåtriktning av prop.axeln kan ställas in.



------------------------------------------------
Stabben. Japanpappret är "Esaki Light". Här spänns det med hjälp av ånga. Med ånga kan man åstadkomma litet "mildare" sträckning än med ren "nedblötning".



------------------------------------------------
Stabben sträckt, och dopad 2 ggr med uttunnad nitratdope. Listdimensionen är 1,5 x 1,5 mm...



------------------------------------------------
Pappret till fenan. Här har jag printat "Prairie Bird" direkt på japanpappret, med min bläckstråleskrivare. Trycket tål inte vattenspänning, men dope påverkar inte bläcket alls. Därför spände jag först det printade pappret med dope, i en träram, på det här sättet. 



------------------------------------------------
...och pappret överförs här på fenan.



------------------------------------------------
Fenan klädd och dopad 2 ggr med uttunnad nitratdope.



------------------------------------------------
Vingens klädsel sträcks. Sådana här lätta strukturer måste sitta i spänn för att inte bli skeva. Även efter varje dopning, samt helst ytterligare ett par dagar, så att allt får "sätta sig".



------------------------------------------------
Hjultillverkning. Två 1mm balsaflak är krysslaminerade med Karlssons Klister, och försedda med ett nav av supertunt alu-rör (från KS-sortimentet). Centrerat med en bit pianotråd i en träkloss, går det fint att få hjulen runda...hög "terapifaktor" här... :) ...riktigt kul faktiskt... 



------------------------------------------------
Färdiga hjulämnen...här syns centreringsjiggen litet bättre. Hjulen väger i detta stadium 0,4 gram...TILLSAMMANS!...nu återstår litet rundslipning, samt klädsel av Esaki Light som skall dopas fast...



------------------------------------------------
Hjulämnen + hjulkåpor, som förstås också är stilenligt kantiga...





...och bygget kryper långsamt vidare...fortsättning följer, om intresse finns...



.



*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-07-22 14:49:37 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-22 15:04:10
RE: PRAIRIE BIRD - sammanfattning    
pgrts
Skicka mail
Visst finns intresse. Är det depronbitar du har som "jiggar" när vingen torkar efter dopning?
Flyg lågt nära och sakta

2011-07-22 15:28:32
RE: PRAIRIE BIRD - sammanfattning    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
Är det depronbitar du har som "jiggar" när vingen torkar efter dopning?

Nja, inte direkt depron, men troligen en nära släkting....det är underlaget till en "ostbricka" från Hemköp....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-22 16:56:31
RE: PRAIRIE BIRD - sammanfattning    
niclasrcflyg
Skicka mail

jag vill se mer

2013-07-24 02:09:52
RE: PRAIRIE BIRD - sammanfattning    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Har man startat en tråd, får man väl också avsluta den....
Likt en mammut, har nu mitt PB-projekt tinats upp ur permafrosten, och den lilla lådformade kärran är faktiskt snart klar.
Dopad 2 ggr med nitratdope, men fortfarande utan propeller, propp-axel, gummimotor och fönster, väger den 12 gram, vilket får mig optimistisk... 





Nu dröjer det nog inte länge förrän det dyker upp en testrapport och litet mer bilder...kanske rentav rörliga bilder....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-07-24 10:24:37
RE: PRAIRIE BIRD    
Gasman
Skicka mail
 

.
Hjultillverkning. Två 1mm balsaflak är krysslaminerade med Karlssons Klister, och försedda med ett nav av supertunt alu-rör (från KS-sortimentet).
.



Undrar om inte du Bosse är ensam om att fortfarande använda Karlssons Klister? Det bevisar i alla fall att du inte är en åsna(!)

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2013-07-24 11:19:40
RE: PRAIRIE BIRD    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, det där med "åsna" kan vi lämna öppet......men till just sådana här saker tycker jag att KK hävdar sig bra i lim-djungeln.
Fungerar mycket bra i lamineringar där det skall slipas mycket, och där ett vattenbaserat lim skulle få träet att slå sig.
Man har "lagom" lång tid på sig för att få bitarna på plats.
Kan tunnas ut (m. aceton)
Färglöst.
Och sist men inte minst: En stor del av vikten försvinner under torkningen...!... särskilt om limmet är uttunnat.

Men som "universallim" i ett hushåll, börjar nog KK att hamna i skuggan av alla de superlim som idag finns att tillgå.
Att det över huvud taget finns kvar på butikshyllorna, kan bero på att varumärket är så starkt inarbetat i folksjälen...

Som modellbyggare skulle jag sörja KK om det försvann, men som "civilperson"..?...troligen inte....

.

--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-07-24 16:11:49
RE: PRAIRIE BIRD    
Gasman
Skicka mail
Ovärdeligt kunnande oavsett grad av åsna! Tänk att inte ens Karlsons Klister är svensk längre...
Historien om Karlssons Klister...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2013-07-24 22:50:16
RE: PRAIRIE BIRD    
Stig H
Skicka mail
"År 2001 togs ännu ett viktigt steg i historien. Då köpte UHU Sveriges mest kända lim och har nu utvecklat ett modernt högkvalitativt sortiment för 2000"

Jag har påpekat det tidigare: Synd att KK från förr inte finns kvar. Tycker kvaliten i dag är trådigt seg, och när det torkat blir det inte lika hårt.

 

2013-07-25 15:42:48
RE: PRAIRIE BIRD    
bosse_jansson
Skicka mail
Jo, förändringen märks, det medges (varför denna klåfingrighet?).
Ingen katastrofal skillnad kanske, men som Stig nämner är UHU-KK onekligen en aning mer trådigt och segt.
Användningsområdena är dock fortfarande desamma tycker jag, särskilt om man tunnar ut limmet litet med aceton.

Prairie Bird's vindrutor är ett exempel på lämpliga användningsområden för KK: Jag mixade limmet med aceton i en tom värmeljuspyts, tills konsistensen påminde om "fernissa" (och då försvinner också det mesta av trådigheten).
Limlösningen penslades på i ett tunt skikt, varvid det gällde att trycka fast rutan i ett ganska snabbt och välplanerat moment, eftersom torktiden är relativt kort. Eftersom limmet kunde appliceras så tunt, blev det också närmast osynligt, och med väldigt litet kladd...

Prairie Bird kan nu betraktas som "färdig".
Här till att börja med försedd med en IGRA plastpropeller, och en enkellop av 1/8" gummi, ca 1,5 ggr krok-till-krok-avståndet...


Och totalvikten får också godkänt. 18 Gram helt komplett....


Nu inväntas bara rätt tidpunkt (vindstilla) för trimning och provflygning..

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2013-07-25 16:54:57 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-08-08 00:10:51
RE: PRAIRIE BIRD    
bosse_jansson
Skicka mail
I kväll fick Prarie Bird sitt luftdop.

Började regelmässigt med glidprov över det där mytomspunna "höga gräset", som alltid anvisas i "de gamla skrifterna".
Märkligt nog hamnade tyngdpunkten i stort sett "rätt", utan att behöva tynga någonstans...det händer minsann inte ofta, men orsaken är nog delvis att jag inte "laddat" med så mycket gummi (1 loop 1/8") än...
Jag justerade vingens anfallsvinkel tills jag blev - i stort sett - nöjd. Det räckte med en 1 mm balsastrip under vingens framkant. Fortfarande en aning låg nos under glidet kanske, men nu borde i alla fall eventuella katastrofer vara avvärjda.
Resultatet av motortesterna hamnade som vanligt på optimala (cirka) 1,5° ner och 2° höger.
Försöken fick avbrytas pga för hög luftfuktighet (klädseln börja slacka...), men jag känner mig nöjd så här långt.
PB är inget prestandamonster, men "kul-faktorn" är påtaglig...

Här är en liten filmsnutt  (LÄNK HÄR)  från en testflygning....

Litet högre nosföring under glidet, så börjar det nog att arta sig.....



.


EDIT 130812: Har fixat till filmlänken, som tydligen fungerade dåligt...

*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2013-08-12 22:17:00 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2013-08-12 22:24:50 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-08-25 07:48:35
RE: PRAIRIE BIRD    
jerrysoderberg
Skicka mail
Grattis Bosse....
Vad fin den blev "Bird:en". Jag har inte varit här på en stund...(år?) men annat kallar ibland. Den var bara en byggtanke hos dig då du visade bilden i en annan tråd (har jag för mig).
Som sagt fin blev den och så fint den flyger. Grattis till en fin maskin.

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2013-08-25 19:30:04
RE: PRAIRIE BIRD    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack Jerry,

Ja, sådana här småbyggen skulle jag vilja rekommendera alla att ge sig på. De ger mersmak...och nästan reflexmässigt får jag lust att starta något liknande bygge på en gång igen, men jag skall försöka vara tuff mot mig själv nu, och inte starta något nytt förrän åtminstone något av mina andra....hmmm..."vilande" projekt blir fullföljt.
T.ex. "rc-Gladan" ( Gammal tråd här ), som fått ligga i träda alldeles för länge.

/Bosse


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-10-14 23:33:43
RE: PRAIRIE BIRD    
mogge
Skicka mail
Nu blev jag sådär sugen igen. Det började väl i en annan tråd, men din testflygning var bara för gullig. Vad gäller byggskiva så gäller att alla sätt är bra utom dom dåliga.
Hepp