Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Jag har blivit med F3K
2011-07-18 20:46:17
Jag har blivit med F3K     
Robert
Skicka mail
Hej på er alla!

Blev sugen och inspirerad när jag läste VM-tråden här på forumet.



Kontaktade F3DAndreas här på forumet och hörde om han hade något gammalt junk liggandes på hyllan.






Ja, visst hade han det. Kajakens gamla räka, en A2:a. Den hade gjort tjänst på för VM i Arboga och var knappt inkörd.






Här ligger den nu med startvikt på 308 gram och väntar på lite mindre blåsigt väder.

/ Robert

*** Redigerat av Robert klockan 2011-07-18 20:47:01 ***
Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-07-18 20:57:22
RE: Jag har blivit med F3K     
Patrick.Ericson
Skicka mail
Underbart!
Mina gratulationer till den lycklige styvfadern!!
De andra två fäderna har som vanligt skött sig utomordentligt! Vacker liten skapelse.
Jag skall nog också försöka skaffa mig en dylik. Än så länge slänger vi runt med Elf:en
//P
Mullsjöflygarnas hemsida: mlanda.webs.com
Min blogg denightspecial.blogspot.com

2011-07-18 21:06:16
RE: Jag har blivit med F3K     
Håkan
Skicka mail
Najs Robert, och - det var väl på tiden!

Jag kommer gärna förbi för en flygkaffe och delar erfarenheter.
Du kommer att ha fullt upp på sommarkvällarna framöver.

Jag tror vinden har lagt sig!
Ut å kasta, sen tar du och anmäler dig till tävlingarna.

/H

2011-07-19 00:34:56
RE: Jag har blivit med F3K     
Fluffracka
Skicka mail
Grattis Robert, den ser exakt ut som min.

Men ack vad man får kämpa för att få till lite höjd, blir rätt frustrerad av mina usla och låga kast. Måste nog få lite coaching snarast. Dock flyger den väldigt fint och jag har iaf fått sniffa på lite lyft...

/Tobias

-----------------------------------------------
Molnhängare! Nu med bloggen: http://molnhang.blogspot.com/

2011-07-19 00:36:54
RE: Jag har blivit med F3K     
Lidén
Skicka mail
Kul, den ser ju jättefin ut!

Kanske vi kan slänga lite ihop någon dag, jag bor ju i sollebrunn numer, så det är ju inte alltför långt. Har hittils varit ganska ensam om detta i våra trakter. Har en Sirius som jag kastat lite med iår efter 2 års stilltje, det är skitkul! Har planer på att åka till Brännebrona den 30:e o vara med.

Flög för övrigt termik med en Easystar idag sittandes på verandan, det var raketlyft!

Hade o lycka till med övandet!
/Martin


2011-07-19 10:28:55
RE: Jag har blivit med F3K     
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: Fluffracka
Grattis Robert, den ser exakt ut som min.

Men ack vad man får kämpa för att få till lite höjd, blir rätt frustrerad av mina usla och låga kast. Måste nog få lite coaching snarast. Dock flyger den väldigt fint och jag har iaf fått sniffa på lite lyft...



Háller med (ursakta knepiga bokstäver-ungerskt tangentbord).
Kanske ska man knalla till idrottsklubben och ta ett snack med diskustränaren....?

Och grattis till nyförvärvet!

2011-07-19 11:34:19
RE: Jag har blivit med F3K     
Robert
Skicka mail
Halloj på er!

Vad trevligt med lite respons på tråden :-)
Det känns som om F3K kan bli något stort, man behöver inte så mycket grejer för att komma igång.

Fluffracka, trimma lite höjd på startfasen så kommer nog höjderna också. Kul att du också har en A2, var har du för mått på din TP?
Har ett intimmningsblad för A2:an, skicka ett mail om du är intresserad.

Lidén, aha du bor Sollebrunn nu, nästgårds nästan. Det tar 20 minuter att köra till mig från centrum, så det är bara att höra av sig när vädret tillåter. Brännebrona låter spännande men jag vet inte hur man gör när man tävlar. Har laddat ner några F3K-appar för Android, blev inte mycket klokare på det.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-07-19 17:53:55
RE: Jag har blivit med F3K     
Proos
Skicka mail
Hej på er!

Tänkte börja med att förtydliga, A2'orna som nämns ovan är mina byggen bägge två. Dock så skördade Anders (kajakmannen) framgångar på för-vm med just en likadan kärra som är på bilden. Denna kärra är helt ny, och har endast byggts i 2st exemplar. Vingkärnorna är CNC frästa! :)

Så! Riktigt kul att fler kommer igång och flyger F3K!!!

Kom och tävla på de få tävlingar som är kvar, där kommer ni absolut att få många bra tips och råd!

Mvh
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2011-07-19 19:19:45
RE: Jag har blivit med F3K     
lanzerman
Skicka mail
Hej!

För intrimning och TP skulle jag vilja rekommendera www.modellsegelflyg.se. På sidan så finns det en rubrik i menyn som heter 'startklaff' och sedan kan man klicka sig vidare till 'Trimning'. Alla punkterna är ju inte relevanta för en F3K-modell men man kan använda en del av det ändå.

Angående kasthöjden så kommer den att komma med tiden. Snurra runt och kasta hårt rakt fram - modellen ska ha så pass med höjdtrim i startfasen att den skenar iväg rakt uppåt. Jag har sett en hel del "professionella" piloter som har så pass med höjdtrim att de i kraftig motvind måste stötta med dyk i slutfasen av kastet för att modellen inte ska vilja dra över på rygg. Och sedan är det bara att mata ett par hundra/tusen kast och sedan börjar man få lite känsla för det... Motiverande va? :P

Fluffracka: Du kan alltid besöka Team Tornados hemsida. Försök få tag på Peter Jubel, han är en av de skickligaste F3K-piloterna i Sverige. Han kan visa och ge tips och tricks.

Robert: Jag hittade en .pdf med F3K reglerna. Det är samma dokument som finns på FAIs hemsida men utan F3B, F3F och F3J. Pröva att läsa igenom de olika "tasken" som finns, A-H. Allting är inte helt intuitivt, men när du har läst igenom dem och flugit en del med modellen så får du tala med Håkan så kan han förklara lite hur man ska tänka i de olika momenten. Sedan är det bara att du pallrar iväg dig till en tävling! Där kommer du att få träffa en massa trevligt folk och sedan är det bara att försöka flyga sitt bästa och se vad som händer. Jag tror att tävling är det bästa sättet att lära sig saker på. Man sporrar och pressar sig själv att flyga bättre än man trodde att man kunde.

Andreas: Du får ge en utförlig recension över de nya vingarna när du känner att du har hittat "the sweet spot". Själv har jag börjat så smått med den lilla gula och väntar bara på att servon och övrig elektronik ska komma på posten så att man kan börja installera på riktigt!

1:st NC Fredrik Lanz / Grupp Syd / ACES Sweden

2011-07-20 19:55:18
RE: Jag har blivit med F3K     
Robert
Skicka mail
Halloj på er alla!

Nu har A2:an varit i luften, vilken fantastisk maskin :-)

Fick hjälp av grabben igår kväll med fintrimning och TP placering, jag kastade och han trimmade. TP på den här vingen hamnade på 55 mm från framkant enligt den kullagrade balansvågen.

Håkan hörde av sig i går med ett bra tips om att lägga startfasen på en knapp. EVO 9:an ställdes raskt om till starfas på vänsterknapp ”M”, normal- och termikfas på brytare ”O” en kombination som jag tycker funkade bra.

Lite nervöst var det innan man fick kasta och flyga själv i dag på förmiddagen, men det gick bra. Mina kast blev inte så värst höga de låg väl mest lite högre än knäna, tror att jag hamnade på låga 10-15 meter.
Flygtiderna i den kvalmiga vindstilla luften låg på ca 1 minut. Rekordet för dagen var 2,37 minuter. Härligt att se att det går att fånga termik på den låga höjden.

Måste säga att det är en otrolig produkt Andreas har fått fram, flyger hur långsamt och stabilt som helst. Tycker min Sprite Thermal flyger bra men den är nästan som ett bojsänke i jämförelse med A2:an, kanske inte riktigt rättvis jämförelse.

Är helnöjd med min F3K seglare :-)

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-07-21 11:20:27
RE: Jag har blivit med F3K     
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Grattis till en riktigt bra F3K kärra.

Denna kärra som Andreas och jag designat är nog en av de bättre baggade F3K kärrorna i världen. Just de exemplar som Andreas byggd är ju dessutom i deluxklass med D-box på både vinge och stjärtfjädrarna.

Den lite tjockare vingprofilen är kanske inte den bästa då det gäller penetration i hård motvind men den verkar däremot klara av att bära vikt bra så det finns bra möjligheter att vikta då det blåser vilket gör att du tar dig hem till fältet även då du flugit en bit bort och skall hem i motvinden.

Vi får se vad vi hittar på till nästa revision av A2:an ;) Något säger mig att det blir en del förändringar.

Bra att du hittade tyngdpunkten på den.

MVH / Anders (ett av A:na i A2 :D )


*** Redigerat av kajakmannen klockan 2011-07-21 11:21:23 ***

2011-07-22 21:58:28
RE: Jag har blivit med F3K     
Björta
bjorta@tele2.se
Hej..har ni fått fram en kärra som är så otroligt bra och ni funderar på att utveckla den så skulle jag ta fram en med en något tunnare profil för hårdare vind,tävlade jag skulle jag då ha en av varje.
         "Vill du vara med där det händer? lägg dig i en termik blåsa"                                                                                                                                                                        

2011-07-22 22:17:41
RE: Jag har blivit med F3K     
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Dom flesta nya kärrorna har en tunnare profil just för penetrationen i hård vind men på för VM så blåste det rejält och jag hade inga problem att ta mig hem. Att ha tunn profil löser inte allt. Ibland är det bra att ha lite profil också.

Vissa av de som hade en tunn profil på förVM sade att visst penetrerade det i hård vind men de flög på ren anfallsvinkel nästan så det är inte allt :)

MVH / Anders (en av A:na)

2014-12-21 22:12:43
RE: Jag har blivit med F3K     
Sixten
Skicka mail
Hej, den här tråden är visserligen lite "gammal" men eftersom jag också har blivit med med en beg. A2, (trolig årsmodell 2009-2010?). Har testat den lite nu på senhösten. Håller på att försöka fintrimma den, men tycker att den är väldigt känslig på höjroder, och svår att trimma så den flyger snyggt i planflykt. Blev lite undrande om min TP som ligger på ca 78-80mm från framkant är fel (det finns en markering där från tidigare ägare) men i inlägget från Robert, så anger han TP 55mm, väldigt stor skillnad mot mina 78-80mm. Kanske någon av A:na som byggt A2:an kan ange vad som är det rätta TP, skickar med en bild på min modell.

MVH Kent

2014-12-22 10:42:42
RE: Jag har blivit med F3K     
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Robert
Halloj på er!

Vad trevligt med lite respons på tråden :-)
Det känns som om F3K kan bli något stort, man behöver inte så mycket grejer för att komma igång.

Fluffracka, trimma lite höjd på startfasen så kommer nog höjderna också. Kul att du också har en A2, var har du för mått på din TP?
Har ett intimmningsblad för A2:an, skicka ett mail om du är intresserad.

Lidén, aha du bor Sollebrunn nu, nästgårds nästan. Det tar 20 minuter att köra till mig från centrum, så det är bara att höra av sig när vädret tillåter. Brännebrona låter spännande men jag vet inte hur man gör när man tävlar. Har laddat ner några F3K-appar för Android, blev inte mycket klokare på det.

/ Robert



Jag har en SIRIUS F3K liggandes på hyllan som jag inte ens provkastat ännu.
Köpte den begagnad i förebyggande syfte då jag även skulle vilja lära mig denna ädla kast teknik nu när jag ändå bara flyger Seglare/El-Seglare.
Jag får väll ladda den och programmera radion och göra några tama kastförsök och hoppas att man inte slänger den i backen :-(


/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-05-16 16:40:24
RE: Jag har blivit med F3K     
jocke1963
Skicka mail
Och nu är tråden ännu äldre.... :)
Sixten fick inget svar?

Jag köpte en beg A2 för nåt år sen, tänkte få upp den i luften snart.
Precis som Sixten har tidigare ägare markerat tp vid typ 78mm från vingframkant.
Tidigare ägaren hade ej något bly i nosen, bara lipo-acken,(300mah 2S),
tp låg då typ 10cm från framkant......
Läste på nåt forum om 37% av kordan, då hamnar jag på 76mm från framkant..

Så, kom med expertråd nu! ;)


 
Citat från: Sixten
Hej, den här tråden är visserligen lite "gammal" men eftersom jag också har blivit med med en beg. A2, (trolig årsmodell 2009-2010?). Har testat den lite nu på senhösten. Håller på att försöka fintrimma den, men tycker att den är väldigt känslig på höjroder, och svår att trimma så den flyger snyggt i planflykt. Blev lite undrande om min TP som ligger på ca 78-80mm från framkant är fel (det finns en markering där från tidigare ägare) men i inlägget från Robert, så anger han TP 55mm, väldigt stor skillnad mot mina 78-80mm. Kanske någon av A:na som byggt A2:an kan ange vad som är det rätta TP, skickar med en bild på min modell.

MVH Kent


2018-05-16 23:20:13
RE: Jag har blivit med F3K     
Proos
Skicka mail
Då jag troligtvis byggt kärran så är det säkert jag som ritat på vingen.
Då jag även byggt +15 olika modeller av just A2 så är det omöjligt att så här hysta fram ett mått.
En bild på kärra än och jag kan svara bättre.
Men börja på 40% av kordan räknat från framkant så är du i närheten.

Med vänlig hälsning,
Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2018-06-24 00:33:32
RE: Jag har blivit med F3K     
canoya
Skicka mail
Jag är också innehavare av en A2 som jag köpt begagnad. Eftersom fenan lossnade i en lite hård landning funderade jag på att installera sidroder, eftersom jag vant mig att flyga med det med mina elseglare. Är det helt onödigt på en A2?



MVH
Håkan