Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Liten ändring, men STOR skillnad!
2011-06-15 11:18:46
Liten ändring, men STOR skillnad!    
stockaby
stockaby@gmail.com
Jag upptäckte att propellern på min Sukhoi gick för nära huven, den hade till och med tagit i lite.
För att lösa problemet satte jag dit en bricka som distans och problemet var löst.

Det lustiga var att planet blev som en helt annan maskin!
Propellern flyttades alltså ut ca1,5mm på propelleraxeln och helt plötsligt fanns det mycket mer kraft.

Innan justeringen så kunde jag med nöd och näppe hålla den uppe i kniv om jag maxade motorn, men nu är det inga problem på ca halvgas.

Är det någon som har nån idé på vad det kan bero på?
Inte för att jag klagar eller så , men det är ju alltid roligt att veta varför...

//Jonas
*** Redigerat av stockaby klockan 2011-06-15 11:19:09 ***
Flyger hellre än bra...

2011-06-15 13:04:56
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
Qathome
Skicka mail
Som jag förstått det tappar propellern i effektivitet om den hamnar för nära kåpan då propellerluftströmmen störs.
Olika kåpors utforming styr också vilket avstånd som behövs mellan dom och propellern vilket man kan förstå om man jämför t.ex. en YAK 54 och en Edge 540.

Nån annan kanske har mer info att bidra med.


/Jimmy
-------------------------------
Bättre att börja sent än aldrig, nya prylar är skoj
Powered by Joy and a LiPo-pack

2011-06-15 17:18:16
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
jaka
Skicka mail
hej
Berodde antagligen på att propellern tog i kåpan... berodde i varje fall inte på att propellern satt nära kåpan!

2011-06-15 17:30:37
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
dumbo
Skicka mail
 
Citat från: jaka
hej
Berodde antagligen på att propellern tog i kåpan... berodde i varje fall inte på att propellern satt nära kåpan!


Alltså skulle en EDF-maskin flyga lika bra om man täppte igen utblåset åxå menar du?

2011-06-15 18:31:06
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
KristianB
Skicka mail
Hej,
håller helt med Janne, 1,5 mm kan inte påverka propellerns effektivitet nåt nämnvärt. Dumbo, det är helt jämförbart med en EDF med ett lock för utblåset. Flyttar man ut locket 1,5 mm så visst, en nyansskillnad är det men inte mer!
Orsaken ligger nån annanstans och det troligaste då är att propellern tog i kåpan!
KristianB
*** Redigerat av KristianB klockan 2011-06-15 18:31:26 ***

2011-06-15 19:20:30
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
dumbo
Skicka mail
På samma sätt som 1.5mm flytt framåt inte BÖR påverka så himla mycket så får man ju ha ganska mycket friktion mot kåpan om det ska bli någon märkbar påverkan. Det räcker knappast med att "den tagit i lite".
Det finns ju en massa andra aerodynamiska saker som kan påverka propellern när den sitter nära något än just arean som den accelererade luften kan skyfflas undan på, så liknelsen med EDF var kanske inte 100%:ig. Det är inte alla saker som är logiska alla gånger och man kan ju klia sig i huvudet när vingar stallar när farten ÖKAS osv.

2011-06-15 21:30:31
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
flightace
Skicka mail

Moderator
1,5 mm kanske är lite,,men tänker lite i banor runt avstämda pipor,,
visst kan det skillja lite mellan funka eller inte,,kan vara så att det blir nån resonans eller luftstörning runt proppen/kåpan som jusst inte mer än 1,5 mm behövs för och flytta på...
inte helt otroligt men kanske inte så sannolikt,,
men konstigare saker har ju iofs hänt förr..


.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2011-06-15 23:08:43
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
KristianB
Skicka mail
Nää, avstämda pipor är lite annorlunda.
1,5 mm är väldigt lite när det gäller avstånd mellan kåpa och propeller. Det är aerodynamik/fysik, inte trolldom eller magi.
Dragkraften från propellern är mängden luft som påverkas x accelerationen den ges bakåt. Mängden luft bestäms främst av propellerns diameter och modellens hastighet. Accelerationen bestäms av stigningen på proppen och varvtalet.
1,5 mm mellan propp och kåpa kommer att påverka mängden påverkad luft ytterst marginellt. Modellens hastighet är avhängig motorns dragkraft. Motorns dragkraft bestäms av propellerns diameter och stigning (konstant) och varvtalet.
Känslomässigt är varvtalet den avgörande faktorn. Bestäms av batterispänningen om motorn inte lastas för tungt, eller att fartreglaget störs av att propellern tar i kåpan och inte lämnar maxvarv.
Framgick inte av  Jonas första inlägg hur mycket propellern tog i kåpan.
*** Redigerat av KristianB klockan 2011-06-15 23:09:50 ***

2011-06-16 08:56:03
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
stockaby
stockaby@gmail.com
Jag tror inte att friktionen mot kåpan har påverkat nämnvärt för det var bara så pass att det första lagret med färg nötts bort på ca 10 flygningar.
Det är heller ingen skillnad på strömförbrukning före och efter justering.

Jag är själv inne på att nåt som har med luftströmmar att göra. Men det är inget direkt som jag kan peka på...


//Jonas
*** Redigerat av stockaby klockan 2011-06-16 09:00:35 ***
Flyger hellre än bra...

2011-06-16 16:26:02
RE: Liten ändring, men STOR skillnad!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Har du en bild på kåpa/motor/prop?