Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Propellertest
2011-02-26 22:51:31
Propellertest    
Marcoldman
kamron@telia.com
Halloj. Håller på att färdigställa en Cox P47 åskbult. Har en Hextronik 10g motor på 2000 kv. Har haft den motorn i tidigare modeller och då haft svårt att få den att dra mkt mer än 110g vertikalt. Då coxen kanske stannar på 130g så har jag gjort ett test i en spartansk provvagga.

Jag ville med provet testa skillnaderna mellan olika propellrar. jag gick från 6-3,6-5, 7-35 och 7-6. Bäst drag på vågen fick jag med den minsta.
Nu till min fråga: Vilken skillnad blir det mellan verklig flykt och motorn fast i provbänk? Jag fick bäst drag med den minsta pga att motorn orkade varva ut. Men när planet flyger och motorn kanske går lättare då kanske de större propparna ger bättre drag.
Jag funderar på att köpa en större motor på 15g med lägre kv men då är den starkare och orkar hålla varvtaler med en större propeller.
Önskar lite propellerkunskap från er som vet.
*** Redigerat av Marcoldman klockan 2011-02-26 22:55:51 ***
Marcoldman "Marcus"

2011-02-26 23:20:38
RE: Propellertest    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Det du mäter är statiskt drag och det är mest relevant för 3D-liknande kärror.
För snabbare kärror är inte det statiska draget det viktigaste utan där har man mera behov av fart och därmed högre s k pitch speed.
Så jag tror tyvärr inte att din mätrigg ger speciellt intressant info för en drivlina som skall sitta i en liten Cox Warbird. Skulle tro att du skall gå ner i diameter och upp i stigning för att få högre pitch speed i en sån här kärra som vill ha lite högre fart.
Med den typen av kärror och propp så kommer motorn med all sannolikhet att varva ur mera i luften än i en testrigg på backen - precis som det skall vara. Därmed kan den också dra lite mera ström i fullfart än vad den drar statiskt på backen men i dessa små rovor är detta säkert inget avgörande problem skulle jag tro. Om du söker på forumet för kanske 2-3 år sedan så borde du finna ett antal trådar som handlar om små-Coxarna och där finns antagligen dom som testat med likadan motor som du har.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-27 08:44:26
RE: Propellertest    
pgrts
Skicka mail
Du gör helt rätt i att mäta.
Ditt resultat är säkert relevant även om du mäter statiskt och inte när planet rör sig. Har man för stor propeller så ger det inte så värst mycket. Det händer inget om man ökar på gasen utan att möjligen det omvandlas till värme i motorn på grund av låg verkningsgrad. Som Roger säger så bör det inte behövas mera statiskt drag på en cox om du inte hittat en 3D-cox någonstans......
Om du även har en varvmätare så kan du ju lätt räkna ut lufthastigheten från propellern. Det ger en viss information om hur snabbt modellen kan flyga.
Flyg lågt nära och sakta

2011-02-27 08:56:30
RE: Propellertest    
Marcoldman
kamron@telia.com
Tack för bra svar. Mitt mätresultat visar det ni säger. Med den minsta (6-3) fick jag högre varv och mer tryck på vågen 140g. Med den största (7-6) så hördes det ett lägre varvtal och bara 105g på vågen.
Varför jag vill upp i drag är för att slippa ta sats i lopen. Det är så tråkigt. Modellen ska ju kännas pigg. Men det jag ville veta var ju hur förhållandet förändrades i luften från statiskt till verkligt drag med strömmande luft över propellern.
Denna kunskap gäller väl för alla olika storlekar av plan och propellrar eller?
Marcoldman "Marcus"

2011-02-27 09:02:21
RE: Propellertest    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Kanske uttryckte mig lite slarvigt så jag håller definitivt med pgrts om att du skall mäta ("att mäta är att veta") - dock ger mätning av statisk dragkraft inte på något sätt hela sanningen när det gäller din typ av kärra. Men fortfarande ser du ju om du t ex valt en propeller som ger alldeles för hög strömförbrukning för att vara nyttigt för motor och fartreglage.
Men med "rätt" val av propp (=anpassad mera för fart än statiskt drag) så kan du få högre strömförbrukning i luften än på marken så helt lätt är det inte att mäta och få relevanta värden. Då måste man nog ha en logger i kärran och det är knappast aktuellt i en så liten och lätt kärra. Det bästa rådet är nog trots allt att kolla i Cox-trådar på forum och den vägen få lite tips.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-27 11:43:04
RE: Propellertest    
Cox
Skicka mail
Det finns ett bra excel sheet här: MVVS prop-power calculator

Helst bör man ju även mäta varvtalet och man kan tex se vad som händer med dragkraften vid olika hastigheter i luften.

Det bästa (och roligaste) testet är ju annars att provflyga, det tar inte många minuter att byta en propeller.


/Kör så det ryker!

2011-03-03 13:32:21
RE: Propellertest    
Freddan_6
Skicka mail
Som Cox säger så är det två saker som är intressanta för motormätning:
1) Dragkraft, används när du accelererar, hovrar. Det du mäter i din rigg är dragkraft i stillastående, ganska bra som mått på dragkraft i luften.
2) Pitchspeed, används för att uppnå farten.

Pitchspeed är varvtal * stigning på propellern. Vad man har svårt att mäta på backen är det riktiga varvtalet då du får högre varv i luften än på backen. Om du t.ex. har en 7" x 6" propeller som du kör i 11000 varv/min så skulle propellern röra sig framåt i ett icke-slirande medium 15.24 cm 11000 varv/minut. Omvandlar du till km/h får du
6 * 2,54 * 11000 / 60 / 100 * 3,6 = 100,584 km/h, avrundat till 100 km/h. För din cox P47 är det viktigaste fart, som du får av hög pitchspeed. Du måste bara ha dragkraft nog för att få planet att lyfta efter ett handkast.

För att mäta under flygning använder jag en Watts Up som jag kan ha i flygplanet, den är dock för tung för din cox p47.
Jag har ett liknande plan för combat, Multiplex Fox. Denna flög nästan med din föreslagna motor + GWS 6x4 propeller. Jag bytte motor till C2020 och propeller till GWS 4025 och se nu blev det rikigt kul att flyga med mycket bättre pitch speed och mycket sämre dragkraft.
m.v.h. //Fredrik
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2011-03-03 13:34:14 ***

2011-03-14 19:55:30
RE: Propellertest    
FDog
FDog47@gmail.com
Jag tror att du har motorn för nära bordet för att få ett använtbart värde, sätt den utanför bordskanten då får du värdet som om du hovrade på bordets höjd.
Nu får du lite "markeffekt" från bordsytan och förmodligen ett högre statiskt drag.

/Allan