Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Flygplanet klipper!
2011-02-14 19:16:38
Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Hej! Har ju frågat om detta förut, men nu kommer det igen:/
Har precis byggt ihop min extra 330L Från Kina:


Jag luftade den igår och fick en väldig dålig uppfattning av den.
Det måste nog vara ett utav de flygplanen som klipper lättast på marknaden.
Finns det något att göra åt saken? Acken ligger i ett färdigt fack från fabrik så den går inte att flytta:/

Tyvärr resulterade denna klippning till en krasch också, var på väg ur en dykniing när den bestämde sig för att vika över högervingen och fortsätta rakt ned i marken...
Men det blev bara smärre skador som tur var! Går att fixa:)
Några tips på hur jag gör att den inte vill klippa lika lätt??

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-14 19:25:39
RE: Flygplanet klipper!    
MrOvanhill
Skicka mail
Inte omöjligt ligger tyngdpunkten fel. Med tanke på hur du beskriver planet så kan jag misstänka att den ligger lite för långt bak. Prova att montera nånting tungt i nosen på den. Kanske en fetare motor? Bly är ju trist, menar jag.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-02-14 20:00:07
RE: Flygplanet klipper!    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: MrOvanhill
Inte omöjligt ligger tyngdpunkten fel. Med tanke på hur du beskriver planet så kan jag misstänka att den ligger lite för långt bak.
Hmmm, håller med MrOvanhill här....felplacerad tyngdpunkt ligger högt på "listan"....men hur är det med vingbelastningen...?...plötsligt klipp under en upptagning kan ju också vara en s.k. G-STALL...inte ovanligt om vikten är litet i överkant.

Och den här maskinen med sin....

...avsmalnande vinge...
...ingen v-form...
...(troligen)ingen wash-out...
...liten stabbe...

...formligen tigger om att bli välsignad med en måttlig vingbelastning...



Men börja med att kolla upp tyngdpunktsläget...




--------------------------------------------------------
EDIT:  Mitt livs g-stall: 
Jag "återanvände" en vinge som suttit på en ganska lätt modell. Spv ca 135 cm.
Byggde en ny, kraftigare kropp (skuldervingad) och monterade en 25:a i nosen.
Eftersom vingen var litet vek, monterade jag vingstöttor (!).
Resultatet blev en maskin som vägde nästan 2,5 kg i stället för 1,5 som hade varit mer lämpligt.
Planet startade som en raket, flög fint (men snabbt), tills jag gjorde en vänstersväng i hög fart...planet låg bankat åt vänster, kanske 45-60°, när jag applicerade mer höjdroder för att "skärpa till" svängen  litet....DÅ klippte högervingen, och ekipaget rollade ut åt höger, helt oväntat och okontrollerat...och förstås alldeles för nära grantopparna...och...tja...skall vi kalla resultatet läroSPÅN...?
Vingen borde ha knäckts av g-belastningen, men när den nu höll, pga vingstöttorna, hände detta i stället...en alldeles för hög vingbelastning, påspädd med ett antal G, blev helt enkelt för mycket, och den snabbare vinghalvan (som låg i ytterkurvan), gav upp först....

--------------------------------------------------------

.

   


.

*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-02-14 20:27:22 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-02-14 20:29:03 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-02-14 22:34:34
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Hej Joxson,
Avsmalnande vinge är alltid lurigt. Börja med att sikta bakifrån på vingen och kontrollera att den inte är skev, speciellt skevrodren.
Finns det en skevhet kan det vara förödande och måste riktas till.
Din beskrivning indikerar det Bosse är inne på, en G-stall som är en stall under fart och belastning. Du har kanske för stort höjdroderutslag för hög fart? Eventuellt kan mer exponential hjälpa.
Wash out/skränkning vill man inte ha på en aerobatic-modell, det är annars en trimningsmöjlighet. Så det är tyngdpunkten som återstår när du kontrollerat föregående punkter. Generellt är det en fördel att flytta fram tyngdpunkten (Även om det finns exempel där tyngdpunkten ligger väldigt långt fram vilket gett G-stall-problem.).
Lycka till och rapportera gärna hur det gick (oavsett resultat). Det är så vi lär oss!
KristianB

2011-02-15 08:29:35
RE: Flygplanet klipper!    
zymox
Skicka mail
Eftersom du hade fart på kärran skulle jag tro att det är pga. för hög belastning. Men som övriga redan också påpekat så kan ju även TP:t ligga fel.
Prova lägga den lite längre fram. Annars är det till att minska vikten så mkt. det går och mer expo alt. mindre utslag på höjdrodret.
Det är inte många mm som behövs på en sådan här typ av kärra och dom är många av denna typ som gått i backen för att man kört för stora utslag.
===============================================================================
                                                     Det som åker upp kommer alltid ner igen

2011-02-15 09:37:09
RE: Flygplanet klipper!    
Freddan_6
Skicka mail
TP bör ligga 25%-33% av kordan mätt framifrån. Börja med 25% och flytta bak tills du kan hovra. Jag föreslår att du försiktigt bänder loss batterihållaren och flyttar fram batteriet till stället där du får rätt tyngdpunkt. Min erfarenhet av de kinesiska tillverkarna säger att de inte provflyger så mycket, och då kan man få såna problem som du har.
m.v.h. //Fredrik

2011-02-15 09:49:18
RE: Flygplanet klipper!    
DTL
Skicka mail
Fråga till Kristian B, Skevhet i skevrodren eller i förhållande till? hur menar du? hänger inte med.

Dag L.

2011-02-15 10:16:49
RE: Flygplanet klipper!    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Skevhet i skevrodren är inte helt ovanligt på ARF-kärror så jag förstår vad Kristian syftar på.
Men givetvis skall inte heller vingen vara skev. Är den det så kan man ju försöka justera det genom att spänna klädseln på lämpligt ställe/sida även om min egen erfarenhet av dessa lösningar är mindre bra - i varje fall om man vill ha en bestående justering. Finns det skevhet inbyggd i vingstrukturen så kan det vara svårt att spänna bort den.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-15 11:12:27
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Som McRegor förtydligade, det är inte ovanligt att skevrodren är krokiga på ARF-modeller.
Men viktigast är naturligtvis vingen. Det kan som sagt vara svårt att spänna till klädseln och få en bestående uppriktning. Eventuellt kan man göra längssnitt i fram och bakkantlisterna, vrida till vingen och limma ihop listerna med tunnflytande ca-lim och få en mer permanent justering.

2011-02-15 14:37:07
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Tack för massa bra svar!:D

Som det ser ut nu klarar den inte hovring, får för lite respons i sidrodret:/(svar till fredrik)
Men jag ska minska utslag och mer expo till nästa flygning!:)
Samt lägga på lite mera vikt fram.

Tyvärr går det inte att "rycka loss" facket, då det är liksom inbyggt i träkonstruktionen kolla på denna bild så kan ni se facket:


Men jag ska laga ihop den till helgen hoppas jag!:D

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-15 18:38:56
RE: Flygplanet klipper!    
Robert
Skicka mail
Hej på er,

Min erfarenhet av de här Kina kärrorna är att de flyger otroligt stabilt upp och ner på grund av att all vikt ligger ovanför centrumlinjen.
Att landa en sådan kärra i låg fart är nästan omöjligt. Kommer ihåg när grabben skulle landa sin kärra så fick det ske i högt gräs upp och ner, det gick inte att landa rättvänt.
På grund av konstruktionen så gick det inte att flytta ner grejerna under centrumlinjen. Vi gjorde väl något försök men fick aldrig till det så nu hänger den på väggen och ser snygg ut för finishen var det inget fel på.

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-02-15 20:26:05
RE: Flygplanet klipper!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det första man ska kolla när ett flygplan "klipper", Snapprollar, vid belastning är om vingen är skev! Det kollar man lättast med en vinkelmätare.
Jag använder mätare från Robart.Men det finns andra fabrikat.

Sen måste man kolla vingbeastningen! Hur mycket ska kärran väga?
Av det följer att man ska försöka minska vikten! Lättare servon, acc, mottagare,hjul osv.

Sen gäller regeln att flytta tyngdpunkten så långt bak som möjligt samtidigt som hödroderutslaget minimeras!
Detta är en mycket viktig regel att följa!

Alla flygplan kan modifieras!!!!!Bara att gå lös på lättplywooden med kniv,såg och Dremel!
*** Redigerat av jaka klockan 2011-02-16 17:15:45 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2011-02-16 17:16:35 ***

2011-02-15 20:52:47
RE: Flygplanet klipper!    
bosse_jansson
Skicka mail
Beskrivning av G-stall:

------------------------------------------------------------------------
"
G-stalls
A type of stall that is related to the ordinary stall is the so-called G-stall. This is a condition where the wing cannot produce enough lift to support the aircraft's weight and centrifugal force, in spite of otherwise flying at a reasonable airspeed and angle of attack. This can occur when an aircraft is in a tight turn or other manoeuvre where a significant amount of Gee is being pulled. This additional force must be borne by the wings. In recent years there have been a number of accidents arising from G-stalls in high-performance aircraft (e.g. the Jet Provost) that have been sold into the civilian sector from the military. In most types of GA aircraft, high-speed G-stalls are unknown because structural failure will usually occur before the G-stall condition could be met, but in military aircraft this is not necessarily true.
"
------------------------------------------------------------------------



.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-02-15 21:22:44
RE: Flygplanet klipper!    
sundqvistjohan
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
Beskrivning av G-stall:



Och bilder!



Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-02-16 09:07:36
RE: Flygplanet klipper!    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Modellen ser ju jättefin ut.
Jag föreslår att du ställer båda skevrodren uppåt i grundläget ca 3 mm vid ytterhörnet bak i förhållande till neutral..
På din bild hänger skeven ner ungefär lika mycket som den borde stå uppåt på varje vingehalva förstås.
Att du flyttar fram TP 2-3 cm. Acca o servon (de är väl lätta?) Acca kan till nöds tejpas under motorfästet, framåt tyngre propeller i sista hand bly..Ta av evt sporrhjul och ha en liten pianotråd bak i stället.
Att du kollar vikten men det hela ser ju lätt ut.
Riktigt radikalt är att helt ta bort landstället om modellen är för tung men glöm inte TP-läget.(Kasta över mjukt gräs)
Att du flyger lugnt mixa gärna skev med lite sida så kan du lugnt svänga med bara skevspaken.
Ha kul/Marcus


*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2011-02-16 09:09:39 ***

2011-02-16 11:04:45
RE: Flygplanet klipper!    
Stig H
Skicka mail
Tråkigt att få sådana hyss från nya kärran, Joxson. Samtidigt tycker i alla fall jag att det här med G-stall var väldigt intressant att ta del av teoretiskt och som fenomen betraktat. Funderar på om inte även vingens konstruktion har viss betydelse. En vek vinge flexar sig kanske skev vid hög belastning och utlöser G-stallen.

Stig 
*** Redigerat av Stig H klockan 2011-02-16 12:54:59 ***

2011-02-16 11:27:49
RE: Flygplanet klipper!    
Cox
Skicka mail
Med varje ny model så är det mycket intrimmning de första flygningarna. Intrimmning gäller ju även tyngpunktspositionen (går inte att bara lita på kina manualer) och man bör ju även testa hur den stallar mm på väl tilltagen höjd.

Tycker inte att det går att avgöra med så lite information vad det är som eventuellt är fel.
*** Redigerat av Cox klockan 2011-02-16 11:28:15 ***

/Kör så det ryker!

2011-02-16 14:47:45
RE: Flygplanet klipper!    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
Samtidigt tycker i alla fall jag att det här med G-stall var väldigt intressant att ta del av teoretiskt och som fenomen betraktat.

Vid tillräckligt många G i en "pylonsväng" eller vid en hård upptagning, trycker G-kraften sönder den goa laminärströmningen även om vingen är stadig och vridstyv. Hög vingbelastning gör givetvis att detta händer tidigare...
Vingprofilen, framkantens rundning osv, påverkar dessa egenskaper, men även vingens sidoförhållande (korda kontra spännvidd) är avgörande....en viss Reynolds sägs ha med detta att göra... :)

Min "katastrofmodell" som jag nämnde här ovan, var inte bara tung...den hade också en vinge med högt sidoförhållande...klart mer lämpad för lägre hastigheter och lägre vingbelastning...dessutom var profilen relativt tunn...



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-02-16 15:14:53 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-02-16 15:41:24
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Just nu känner jag mig väldigt förvirrad:/
Några säger flytta fram vikten, några säger flytta bak den.
Några säger skev vinge några säger skeva roder....

Läste i ett inlägg att det kan vara att den är för tung!
På hk:s hemsida står det flygvikt på 520g, vilket är rena rama skiten. Då flygplanet nästan vägde det tom. Så jag har ingen vikt att referera till om den är tung eller inte, men den väger ca 980g med ack.


Läste också att jag ska flytta rodrerna så att de pekar neråt?? 3 mm Du menar väl att rodrets bakkant står 3 mm högre än mittpunkten på rodrets "ingång".

Flytta fram TP eller bak??

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-16 18:09:34
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Hej Joxson,
vi kommer bara med idee'r, sen får du väl tänka själv!

Nej, skämt åsido, om du berättar exempelvis var du hade tyngdpunkten vid provflygningen och vad det är för spännvidd blir det enklare att komma med rekommendationer! Om du ska prova och flytta tyngdpunkten framåt eller bakåt beror naturligtvis på var den var från början.
mvh KristianB

2011-02-16 18:15:58
RE: Flygplanet klipper!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vikten säger mig ingenting om du inte också talar om hur stor vingyta du har!

Jag har varit med och flugit massor av kärror som beteer sig som din och det man ska göra först är som jag sa att kolla vingens skevhet(om nu vingen är skev).

Det andra är att kolla om planet är baktungt!

Bägge dessa saker kan göra att planet snapprollar!

Hur gör man då för att veta vad som orsakar vad?
Jo! Man kollar först om vingen är sned! En vinkelmätare är bra att ha, men man kollar enkelt om en vinge är sned utan en sådan. Allt du behöver göra är att ta vingen och titta på den från vingspets och in mot vingroten...titta på ömsom rot och ömsom spets...skifta blicken snabbt, då ser du om vingen har wash-out eller är rak eller om den har wash-in i spetsen.Som med allt annat måste man försöka några gånger innan man klarar av att se detta!

Två!
Om planet är baktungt då??
Alla baktunga flygplan beter sig likadant! De är helt omöjliga att få att flyga rakt fram då minsta lilla höjdroder gör att de antingen stiger eller sjunker!-samt att de kan snapprolla om man ger för mycket höjdroder...!?

Då blir min fråga till dig. -Hur beter sig ditt flygplan i planflykt?? Flyger det stabilt rakt fram utan att du håller i spakarna(Det ska det göra om det är intrimmat rätt).
Om det inte går att flyga rakt fram utan du hela tiden måste korrigera med höjdroderspaken så är antagligen planet för baktungt,men det kan ju också vara så att du har alldeles för stora höjdroderutslag och glapp i systemet.-Så kolla höjdroderutslagen så de inte är för stora!!!!

OK! Då säger vi att utslagen är rimliga ca 1-2cm mätt vid höjdrodrets bakkant.
Flyger planet bra nu så är planet säkerligen inte baktungt!
Tyngpunkten ska/bör ligga på ca 25-30% av vingkordan vid otankad modell.Detta kollar man enkelt genom att hålla pekfingrarna/långfingrana under vingen!

Är vingen rak och planet välbalanserat så kommer det att flyga bra...om nu inte planet är för tung förstås,då kommer den garanterat att stalla vid kraftigt höjdroder oavsett om planet har skev vinge eller det är för baktungt.

Att höja upp skeven ska man inte göra! Det minskar vingytan!







*** Redigerat av jaka klockan 2011-02-17 16:02:44 ***

2011-02-16 22:25:10
RE: Flygplanet klipper!    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Det ser ut att vara denna kärra - Extra 330L
Spännvidden är 98 cm och är då vikten 980 g så är det ju inte direkt nåt lättviktsbygge för att vara en elkärra. T ex väger min E-flite Mini Ultra Stick (samma spännvidd) ca: 750 g med 3S2200 och med rak vinge med ca: 2 dm2 större vingyta. Den är å andra sidan extremt snäll utan några som helst hyss - oavsett hur man hanterar den.
Men jag skall inte komma med några ytterligare tips - följ t ex Jaka's anvisningar så kommer du säkert en bra bit på vägen till lösningen av din gåta...:)
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-16 22:39:40
RE: Flygplanet klipper!    
Cox
Skicka mail
Ja, 980g låter ju väldigt mycket till den vingarean. En bantningskur skulle nog göra underverk...

/Kör så det ryker!

2011-02-16 22:40:50
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Håller helt med Jaka och McRegor.
Att höja skeven är ett sätt att få "fuskskränkning", bra på inte särskilt aerobatiska skalamodeller med hög vikt och avsmalnande vingar men något man helst vill undvika på denna typ av modeller. (En skränkning blir ju omvänd när man flyger inverterat, vill modellen klippa rättvänd blir den ju helt omöjlig inverterat när skränkningen går åt fel håll, en Extra ska ju flyga lika bra upp och ner som rättvänt!
Är vingen rak (inklusive skevroder) ska tyngdpunkten ligga 25-30% från framkanten. Ligger du på 30% skulle jag blya fram tyngdpunkten mot 25%.
Baserat på det du berättat skulle jag minska höjdroderutslaget till ca hälften av det du har.
980 gram på 19 kvadratdecimeter är okej, men det är definitivt ingen 3D-modell. Min gissning är att du ska minska höjdroderutslagen, sen blir det bra!
Lycka till!
KristianB

2011-02-17 08:53:36
RE: Flygplanet klipper!    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej på er fuskskränkning är bättre än ett icke flygande vingelplan eller hur? Grabben vill ju till att börja med kunna flyga över huvud taget, rollar går också bra och ryggflygning gör man sällan i lägsta fart (de som kan sådant behöver inte dessa råd). Vingytan (som mäts projicerad som ni vet) minskar några kvadratmillimeter och det är inte avgörande. Hög vikt och tp bak funkar inte alls. / PS jag har kört det här på minst 35 modeller motor o segel stora o små och har minimalt med tipstallproblem. Marcus Miettinen

2011-02-17 09:29:44
RE: Flygplanet klipper!    
pettersson
Skicka mail
Skall man fulskränka med skevroder så förutsätter det nästan att skevrodret bara sitter på ytterdelen av vingen. Den här kärran verkar ju ha skevroder efter i princip hela vingen så tar man upp dem några grader så skränks hela vingen och det kommer knappast göra någon större skillnad.

Det rimliga borde vara att flytta fram tyngdpunkten, om det går, och kanske se till att ha mindre höjdroderutslag och mer expo vid normal flygning. På mina 3D kapabla kärror har jag alltid duualrate med en uppsättning utslag för 3D och en uppsättning för vanlig flygning. Helt enkelt eftersom de inte går att flyga normalt med 3D utslagen.

Om det vore min modell skulle nog helt enkelt satsa på att trimma in höjdroderutslaget så att den inte klipper vid fullt höjd vid normalfart. Det är så jag brukar vilja ha mina modeller intrimmade. Vid 3D utslag så klipper i princip alla flygplan, utom inomhus 3D modeller. Ett kilo på en så liten modell tycker jag är för mycket för 3D så jag skulle satsa på att flyga den som ett normalt flygplan. Men det är ju bara jag.

/Fredde

2011-02-17 12:03:28
RE: Flygplanet klipper!    
McRegor
Skicka mail
Hej,
"Fulskränkning" borde väl kunna åstadkommas med en "fram och bakvänd" bakkantslist längst ut på skevrodren (översidan) så slipper man trimma hela skevrodret. Sen är frågan hur lång listen skall vara men det är väl bara att kapa till en bit och tejpa fast och testa. "Fulskränkning" var det och vackert blir det säkert inte men med lite röd plastfilm på bakkantslisten borde det inte bli alltför anskrämligt.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-18 10:56:56
RE: Flygplanet klipper!    
MarcusMiettinen
Skicka mail
HejMcregor, i viss mån kan man göra som du föreslår men det är verkligen att gå över ån efter vatten. Det fina med uppstälda skevroder vilket man kan göra i radion om man har computer och annars ställa vid rodret, är ju att man efter ett par provflygningar gradvis kan minska detta utslag om man så vill. Det spelar ingen större roll om det är skevroder vid vingspetsen elller strips längs hela.

Man ser på inläggen att inte alla har provat det här i praktiken.

Friflygarna har alla mer eller mindre "twistade" vingar för att få fram önskade egenskaper.

Vid provflygning ska man verkligen prova tex att flyga sakta, att svänga sakta att ta ut klaff om man har det att kvickrolla osv allt på säker höjd och först efter et par varv i intrimmad planflykt. testa också att motorn går bra i luften innan konster inleds. En fingerad landning på 30-40 meters höjd bör också ingå i testflygningen.

2011-02-18 14:36:15
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Hej!

Nu i helgen blir nästa flygning!:)

Jag ska först och främst testa med att minska utslagen, då mina är möjligtvis lite väl extrema.... Men jag ska även öka expo lite mera:)

Har en annan fråga jag undrar lite över, skevrodrerna går mindre uppåt än neråt. Det fick jag efter inställning i radion(ingen y-kabel). Men det ska väl vara så?? Har fått för mig det:)

Ska även lägga till flaperon:)

Uppdaterar på söndag efter flygning!
Men jag har tänkt, och förmodligen är detta inte en så mycket 3D kärra som jag hoppats på....


Men drömmen om en blå Extreme Flight Extra300-EXP finns! längtar!...
*** Redigerat av Joxson klockan 2011-02-18 14:36:40 ***

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-18 14:58:16
RE: Flygplanet klipper!    
Cox
Skicka mail
 
Har en annan fråga jag undrar lite över, skevrodrerna går mindre uppåt än neråt. Det fick jag efter inställning i radion(ingen y-kabel). Men det ska väl vara så?? Har fått för mig det:)


Det är nog tvärtom som du är ute efter? Man kan vilja ha lite mindre mindre motstånd på den yttre vinghalvan i en sväng (dvs mindre utslag nedåt) för att slippa att använda sidorodret i svängarna.

/Kör så det ryker!

2011-02-18 16:45:57
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
asså, jag är helt förvirrad vad det gäller tänkande just nu....

Men det kan mycket möjligt vara så du menar! Men om jag drar roll åt höger, går ju det högra rodret upp samt det vänstra ned, den högra har mindre utslag upp än den vänstra ned:) Förstår du?

Rätt eller fel?

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-18 17:26:21
RE: Flygplanet klipper!    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Då får du ändra i radion. Skall du ha skillnad i upp och ner på skeven (differentierade skevroderutslag) så skall du normalt ha större utslag uppåt än neråt. Alternativt har du lika stora upp och ner till att börja med.
Men har du väldigt stora utslag så gör som du tänkt - ta ner dom en hel del och testa med det först.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2011-02-18 21:27:30
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Dvs att den ska pressa ned vingen mer än vad den andra sidan lyfter??
Det har inte jag en blekaste aning om hur man ändrar i min radio:/

Men jag kan ju ändra till att de är lika mycket upp som ned om det hjälper??

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-18 22:37:46
RE: Flygplanet klipper!    
sundqvistjohan
Skicka mail
Vad har du för radio Joxon?


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-02-19 00:25:08
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
 
Citat från: sundqvistjohan
Vad har du för radio Joxon?




Multiplex Cockpit MM

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-19 10:27:51
RE: Flygplanet klipper!    
jaka
Skicka mail
Herj!
Grunden för all flygplanstrimmning är att du först ska göra ern sund mekanisk intrimmning!
Så strunta i alla elektroniska trimningar!

Först!
Det är så att skeven ska (bör) ha mer utslag uppåt än nedåt...på en trainer! -På en aerobatickärra så gäller lika utslag.Men du ska aldrig, aldrig ha mer utslag neråt!!!!!

Som jag sagt åt dig tidigare så måste du flyga planet och studera hur det reagerar. Är det stabilt i längdled är det åtminstone inte för baktungt! När du svänger brant eller ger kraftigt höjd; Stallar det då? Att det stallar kan bero på att antingen är vingen skev, planet för tungt eller att du har på tok för stora höjdroderutslag...eller en kombination av dessa...du måste alltså utskilja vilken av dessa faktorer som gör att planet uppför sig som det gör!
Detta är enkelt när man är van! Men kan vara knepigt när man är nybörjare.
Vill du ha hjälp så hjälper jag gärna till.
Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

2011-02-19 16:15:17
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Jaka, du får det att framstå som att jag är en totalt nybörjare.....

Jag har flugit i ett antal år! Det är bara att jag inte är van vid plan som klipper!

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-19 16:53:29
RE: Flygplanet klipper!    
Cox
Skicka mail
När det kommer till intrimning av flygplan så framstår du trots allt som en total nybörjare. Ta inte detta personligt, det är ingen som hackar på dig, utan läs istället igenom noga och följ de goda råd som du har fått hittills.

/Kör så det ryker!

2011-02-19 18:46:19
RE: Flygplanet klipper!    
sundqvistjohan
Skicka mail
 
Citat från: jaka
På en aerobatickärra så gäller lika utslag.


Det beror väl på hur den beter sig. Programmerade in en aning skevroderdifferential på brorsans Yak 54 och rollarna blev mycket renare.


@ Joxon
Jag har inte använt en Multiplex Cockpit MM och hittade ingen manual till den radion på nätet. Kan därför inte säga om du har en färdig "aileron differential"-funktion i din radio.
Om du vill ha större utslag uppåt än neråt på dina skevroder kan du fixa det mekaniskt genom att flytta skevrodrenas servoarmar så de pekar en aning framåt (då ska förstås stötstången förlängas en aning). Elektroniskt kan du fixa det med att begränsa "end point" på skevroderutslaget neråt.

Här är en intrimningsguide. Punkt 5 i tabellen "Finjustering" behandlar skevroderdifferentiering.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-02-19 18:47:29
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Hej joxson,
det är lugnt, alla vill väl. Jag har varit väldigt aktiv radioflygare i knappt 40 år, och jag lär mig fortfarande saker varje gång jag är ute och flyger. Så jag känner mig ofta som nybörjare!
Problemet för Jan och för mig är att vi har en helt annan bakgrund än dagens modellflygare. På sjuttio/åttiotalet vägde alla modeller minst två kilo och det räckte att solen gick i moln så klippte modellen.
Vi börjar alltid med den förutsättningen, titta på höjdroderspaken och det är dags att limma. Dagens modellflygare kommer från 150 grams inomhusmodeller som kan behandlas hur som helst och när de kommer i kontakt med mer traditionella modeller kan det bli problem.
Men vi har en del goda välmenande råd, problemet är bara att vi egentligen inte har fattat hur det funkar och därför blir råden ibland lite disparata, flytta tyngdpunkten hit eller dit...
Hör av dig när du provflugit så vi får veta hur det går, vi hoppas det går bra!
Hälsningar KristianB

2011-02-20 22:27:56
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Hej kära modellflygvänner!:D:D

nu har jag flugit idag! och jag kan med gott humör säga att det bara var jag som hade varit för hoppfull om att denna klarade lite mera extrem 3D. Satte expo på 50% och minimerade utslagen, nu flyger den sjukt mycket bättre!

Det är faktiskt en riktigt rolig maskin att ha med att göra nu!

Tack för alla svar!

Dock klarar den ej hovring, den viker av åt sidan :/ Men men, man kan ju överleva utan hovring!

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-20 23:27:48
RE: Flygplanet klipper!    
KristianB
Skicka mail
Kul att höra, bra med återkoppling, det är så vi alla kan lära oss mer!
KristianB

2011-02-21 10:00:30
RE: Flygplanet klipper!    
Kempff
Skicka mail
"Dock klarar den ej hovring, den viker av åt sidan"
Här skall du däremot ha monsterutslag, slå på en 3D-switch, fulla utslag vid hovring.
"Det har inte jag en blekaste aning om hur man ändrar i min radio:/"
Apropå den funktionen på Cockpit MM, så finns den, har själv använt den, men kommer inte ihåg rakt av var man hittar den... Tror man helt enkelt ställer upp End-point, på den sidan man önskar ha större utslag.

(Ej någon expert alls... Men min Funtana trilskas vid Hovring, så nu ska det på större utslag (Dual Rate), vid den lilla del av flygningen som heter hovring)
(Förresten köp en YAK istället...)  
*** Redigerat av Kempff klockan 2011-02-21 10:01:10 ***
*** Redigerat av Kempff klockan 2011-02-21 10:34:26 ***
*** Redigerat av Kempff klockan 2011-02-21 10:35:09 ***

2011-02-21 11:32:19
RE: Flygplanet klipper!    
pek
Skicka mail
 
Citat från: Kempff
"Dock klarar den ej hovring, den viker av åt sidan"
Här skall du däremot ha monsterutslag, slå på en 3D-switch, fulla utslag vid hovring.



Om det inte är så att motorn är för klen.
/pek

Flight Controller för de som tappat glöden. :-)

2011-02-21 13:51:29
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
 
Citat från: pek
 
Citat från: Kempff
"Dock klarar den ej hovring, den viker av åt sidan"
Här skall du däremot ha monsterutslag, slå på en 3D-switch, fulla utslag vid hovring.



Om det inte är så att motorn är för klen.


jodå, det finns en sådan. Om du menar dualrates? Och den använder jag:P

Men det finns en 3D ratt också, inte en blekaste vad den gör. Men jag har inte behövt den^^ Förutom när man navigerar i menyn:)


Haha, motor har jag gott om! planet lättar på 3 meter och sticker som ett skållat troll rakt upp i skyn

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-21 18:14:38
RE: Flygplanet klipper!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Låter som du inte har tillräckligt med sidroder !För att inte planet ska "ramla" när du står med nosen rakt upp så behövs det stort sidroderutslag.

2011-02-21 19:17:37
RE: Flygplanet klipper!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
 
Citat från: jaka
Hej!
Låter som du inte har tillräckligt med sidroder !För att inte planet ska "ramla" när du står med nosen rakt upp så behövs det stort sidroderutslag.


Jodå, det har jag gott om!

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-21 19:21:12
RE: Flygplanet klipper!    
pek
Skicka mail
 
Citat från: Joxson
 
Citat från: jaka
Hej!
Låter som du inte har tillräckligt med sidroder !För att inte planet ska "ramla" när du står med nosen rakt upp så behövs det stort sidroderutslag.


Jodå, det har jag gott om!


Det va snack om tyngdpunkten tidigare i tråden. Den kanske är för långt fram.
/pek

Flight Controller för de som tappat glöden. :-)

2011-03-10 15:53:15
RE: Flygplanet klipper!    
oso
Skicka mail
"Dock klarar den ej hovring, den viker av åt sidan :/ Men men, man kan ju överleva utan hovring!"

Neeeej det kan man inte......Sidroder är det roder där du inte kan ha för stora utslag... Rodrets bakkant ska helst peka framåt vid fulla utslag :-)

Jag hade en 3D-modell (yak54) från sds-hobby som jag konverterade till metanol och den blev lite tung. Den betedde sig också minst sagt lynnigt..... Förmodligen G-stall.... den bara slutade flyga ibland. Hände ganska ofta vid upptagning med hög belastning. Man fick flyga den lite varsamt. Den mötte dock sin skapare då batterikabeln lossnade i lödningen till strömbrytaren... Strömlös på ca 50m höjd med 3/4 gas och 45 graders dyk..... var på väg ur en flatspinn....det var några lååååånga sekunder ner till moder jord... Min kompis som var med hittade ett motorspant på backen och skulle plocka upp det... det satt fast! motorn var begravd i backen med aluminiumspinnern ca 2 dec ner.
Drog upp den och konstaterade att spinnern var bucklig och repig men motorn(ASP61 4t) hade klarat sig oskadd :-)

Lycka till!

Lycka till!

2011-03-10 18:13:53
RE: Flygplanet klipper!    
TickTaC
Skicka mail
Om man vill hovra kan man väl skaffa en helikopter  



/Mvh Per
------------------
Flyger olika EL-Flyg med FrSky TFR8 FASST 2.4Ghz system med Futaba T7C