Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / GeeBee R2 locklyft
2011-01-12 18:34:12
GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
Trots att jag publicerat bilderna på ett annat forum vill jag också dela med mig bilderna av denna skönhet här :-)

Modellen kom från Hong Kong idag (lång väntan, beställde den 19 december). Men glädjande nog var alla delar hela, såväl glasfiber som trädelar. Fin finish på planet!


Här med kåpa, men utan sidroder


Spännvidd 185 cm


Stabilisator och landställskåpa


Motorkåpa, ska tydligen fästas i brandväggen och bra för kylningen att kylluften kommer ut längs hela baksidan av kåpan.


Här kommer kylluften ut


Får se om mottagaren ryms i kroppen?

Annars syns den enda skavanken på denna bild (där vingens framkant ska ligga mot kroppen), men spantet är helt och den lilla sprickan är ju dold. Mycket nöjd med att den klarat den långa leveransen så bra.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-01-12 19:13:36
RE: GeeBee R2 locklyft    
Thomas
Skicka mail
Snygg som .....vad blir det för rova i den?  Kräver väl en skaplig prop. om den ska göra någon nytta till den där baljan till motorkåpa.
Vad är det för fabrikat?

//T.


_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2011-01-12 19:15:16
RE: GeeBee R2 locklyft    
Gee_Bee
Skicka mail
Ser fram emot en bra byggtråd och hur du upplever den i luften. Är själv väldigt sugen då en är i lagom format och överkommlig i pris.

Rova: 25-32cc bensin?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2011-01-12 20:38:21
RE: GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
Planet var billigt men frakten strax över $100.
Betalade 23% moms vid tullkontoret idag (här i Finland har vi lägre moms än er i Sverige, och ingen administrationskostnad som posten tar ut hos er i Sverige för att de sköter tullens arbete).

Efter litet googlande har jag kommit till att HobbyKings GeeBee R2 är en modell som utgått ur KMP:s (Kondor Model Products) sortiment.
LÄNK

Motor och servon är på väg, återstår att beställa mottagarbatteri, fjärrglöd, strömbrytare och annat smått och gott.
Storleken kallas 1.20, men jag vill nog ha större motor än så i en racer av denna storlek. Det blir en kinesisk 180-fyrtaktare (metanol) ASP FS 180 AR. Har beställt ett par 18x6 propellrar för inkörning av motorn och första flygningar.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-01-12 22:11:01
RE: GeeBee R2 locklyft    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kärran är märkt som GEE BEE R1(Nr 11)! Fast motorkåpan tycka vara den mindre R2:ans.

Hoppas den flyger bra!
Jag har Great Planes R2:a och den är bedrövlig att landa.

 

2011-01-12 22:36:22
RE: GeeBee R2 locklyft    
Håkan K
Skicka mail
Hej, Jag har själv haft en snarlik modell som var  av Graupners fabrikat samma spännvidd. Jag använde en 40cc bensinmotor det räckte till. Precis som Jaka säger så var landningarna hiskeliga, full galopp som ofta slutade med rundslagning.
Håkan Karlsson

2011-01-12 22:38:41
RE: GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
 
Citat från: jaka

Hej!

Kärran är märkt som GEE BEE R1(Nr 11)! Fast motorkåpan tycka vara den mindre R2:ans.


Hoppas den flyger bra!

Jag har Great Planes R2:a och den är bedrövlig att landa.


 


Du är uppmärksam du. R2 har tydligen en 7:a som märkning och mer avsmalnande kåpa medan R1 har bredare kåpa framtill och märkning 11. Jag har tydligen en R1½ då





Har sett mängder av kullerbyttor på videon av Gee Bee-modeller, så det är nästan så att adrenalinet rinner till trots att premiären blir först om några månader. En första åtgärd blir i alla fall att beställa Dubros luftfyllda däck istället för de medföljande billiga lättviktshjulen.
Är medveten om att det är en utmaning att landa en kluns som denna, och dead stick-landning vågar jag inte ens tänka på.
1000 x 60 m asfalt som jag har tillgång till är ändå en tröst.
Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-01-12 22:44:01
RE: GeeBee R2 locklyft    
Håkan K
Skicka mail
Så här ser min modell ut.
Håkan Karlsson

2011-01-13 11:41:19
RE: GeeBee R2 locklyft    
Gee_Bee
Skicka mail
Angående landningar:

I denna tråd som förmodligen hanterad den bäst designade Gee Bee så kommer de fram till att Gee Been måste landa på stället. Dvs man får inte göra en tre-punktare.
jag var länge sugen på en Adrian Page Gee Bee och precis när jag bestämde mig så så lade han ned tillverkningen. Ritning finns men underlaget för kåporna är dåligt eftersom de fanns som pre-fabricerade då ritningen publicerades.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2011-01-14 21:46:22
RE: GeeBee R2 locklyft    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Grattis till en super frän modell!!!!!!

2011-01-15 00:19:37
RE: GeeBee R2 locklyft    
bem
Skicka mail
Det är nog klokt att välja hjul med omsorg till en sån här modell, så de kan hjälpa till att undvika att få studs vid sättningen.

Tro det eller ej - här en JET-driven GEE BEE... och den flög och landa också (men med studs förstås men andra landningen blev en smygare):
http://www.youtube.com/watch?v=cf3LjnfVq-M

/Bo
*** Redigerat av bem klockan 2011-01-15 00:22:13 ***

2011-01-15 17:05:05
RE: GeeBee R2 locklyft    
jaka
Skicka mail
Hej!
Världens vackraste flygplan!

Började på min 1/4 skala R1:a 1985...inte klar ännu! Byggd från en Henry Haffke ritning i Model Aviation. Henry Haffke har ritningar i 1/4 skala på samliga GEE BEE.





2011-01-15 18:15:51
RE: GeeBee R2 locklyft    
amir2003
Skicka mail
Himmla snygg och ovanlig modell!
Tror det som gör den svårlandad är den korta och höga kroppen.
------------------------------
MVH Amir Riahi

2011-01-16 00:34:48
RE: GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Började på min 1/4 skala R1:a 1985...inte klar ännu! Byggd från en Henry Haffke ritning i Model Aviation. Henry Haffke har ritningar i 1/4 skala på samliga GEE BEE.



Att flyga en modell man byggt i 26 år måste vara väldigt nervöst. Ligger inte lika mycket känslor i att premiära en ARF (vilket känns skönt för min del när det gäller GeeBee:n)
Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-01-17 18:17:12
RE: GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
Motorn kom idag (kinamotor i kinaplan) och det ser i alla fall ut som om kamaxeln kommer att få olja (vevhusventilationen kommer ut vid kamaxeln).
Motorn ser ut som en O.S. med litet mattare yta.



Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-01-17 19:09:01
RE: GeeBee R2 locklyft    
jaka
Skicka mail
Hej!
I min Great Planes GEE BEE R-2 har jag en 15cc motor och den räcker mer än väl till för att flyga planet samt klara all slags aerobatic manövrar. 100m stora loopingar,Inverterad flygning samt Knivegg går hur bra som helst.  Kärran väger 5000g.
Lite lustigt på GP:s GEE BEE är att vingen har 6 grader positiv anfallsvinkel gentemot motor och stabbe...kanske därför den stallar så lätt vid landning. Har försökt bända upp vingspetsarna med varmluftpistol för att få lite "Wash-out" i vingtipparna men vingen är ganska styv. Som du ser på bilderna använder jag en Tettra "Bubbleless tank" placerad innanför motorkåpan för att få tyngpunkten rätt utan att blya kärran.
Likaså har jag högfarstnålen placerad mellan motorkåpa och kropp, ca 15cm från förgasaren, för att lättare komma åt nålen.



img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/157/tn_GEE_BEE_R-2_003.jpg[/img]
*** Redigerat av jaka klockan 2011-01-17 19:10:28 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2011-01-17 19:11:42 ***

2011-01-17 20:03:27
RE: GeeBee R2 locklyft    
sundqvistjohan
Skicka mail
Jag föredrar ljudet av fyrtaktare, och så vill jag flyga snabbare än kompisens Spitfire . Obegränsad vertikal är också roligt tycker jag.

Med viktskillnaden mellan din MVVS 15 cc-motor och min ASP 29,5 cc-motor kan jag ha tanken i kroppen. Sedan balanserar jag modellen med ett 4-cells mottagarbatteri (Sub C-celler) 4700 mAh.

Ska kolla anfallsvinkeln på planet när jag kommit igång med monteringen.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2011-02-09 20:00:22
RE: GeeBee R2 locklyft    
Olle_W
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
I min Great Planes GEE BEE R-2 har jag en 15cc motor och den räcker mer än väl till för att flyga planet samt klara all slags aerobatic manövrar. 100m stora loopingar,Inverterad flygning samt Knivegg går hur bra som helst.  Kärran väger 5000g.
Lite lustigt på GP:s GEE BEE är att vingen har 6 grader positiv anfallsvinkel gentemot motor och stabbe...kanske därför den stallar så lätt vid landning. Har försökt bända upp vingspetsarna med varmluftpistol för att få lite "Wash-out" i vingtipparna men vingen är ganska styv. Som du ser på bilderna använder jag en Tettra "Bubbleless tank" placerad innanför motorkåpan för att få tyngpunkten rätt utan att blya kärran.

Hej!
Jag undrar hur mycket bränsle du har i tanken då du väger av kärran?
Är det inte en nackdel att ha tanken så långt fram eftersom tyngdpunkten kommer att variera rätt mycket beroende på bränslemängd?
Likaså har jag högfarstnålen placerad mellan motorkåpa och kropp, ca 15cm från förgasaren, för att lättare komma åt nålen.



img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/157/tn_GEE_BEE_R-2_003.jpg[/img]

2011-02-09 20:50:10
RE: GeeBee R2 locklyft    
jaka
Skicka mail
Hej!
Som alla andra flygplan väger man av modellen med tanken tom!Tanken är en Tettra "Bubbless" tank (inre blåsa i silikon)på 500cc.
Det märks ingenting på modellen att soppan minskar, tanken sitter ju ganska nära tyngdpunkten.

Bränslenålen (MVVS) sitter där den sitter för att lättare komma åt den.Har så på många modeller! Funkar hur bra som helst. De enda motorer som jag provat där det inte funkat är de två OS FS.26:or jag har i min DC-3:a,där var det helt omöjligt att ställa in motorerna med nålen 5-10cm från förgasaren.

2011-02-10 22:09:54
RE: GeeBee R2 locklyft    
Olle_W
Skicka mail
Jo, jag brukar också väga av modellen med tom tank. Trodde det var jag som var gammalmodig
Det är bara det att jag tycker att om tanken är tom så gör den ju knappast någon större nytta som vikt där framme, bättre hade väl varit att klämma dit acken istället tex.

2011-02-11 15:53:42
RE: GeeBee R2 locklyft    
jaka
Skicka mail
Hej!
????
Man väger alltid av en modell med tanken tom pga att man då vet att när man fyller tanken, så hamnar tyngdpunkten lite längre fram och då är man säker på att modellen antagligen flyger skapligt!
Med tyngdpunkten för långt bak kraschar man!