Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Några bilder från Laxå jetträffen.
2010-05-01 15:48:09
Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej på er

Jag var och flög i går fredag i Laxå några svängar. Jag valde den minst befolkade dagen då det utlovades det troligen bästa flygvädret då. Det var ganska mycket folk (mest norrmänn) på plats redan när jag kom vid 11-tiden. De flesta svenskar skulle komma under lördagen.

Först en liten depåbild.



Det var ganska gott om stora maskiner och det är väl en ganska vanlig trend just nu.



Andra sidan i depån. Min gamla Super Reaper i förgrunden var allt jag vågade ta med mig till Laxå (av utrymmesskäl, se nederst)



Jag satte på en nyckelringskamera på fenan och skall lägga ut snutten på Tuben om någon dag.



Ibland undrar jag om det inte skulle gå att flyga maskinerna bara på batterierna som vi släpar med för att driva alla konstiga burkar!



Geir hade med sin andra A-10 och den tuffade runt på vanligt majestätiskt vis. Geir har även beställt en till... I KVARTSSKALA!!! Den är 4,4 meter i spv och 4,4m lång! Tänk dig att försöka få in den i bilen eller huset med för den delen. Priset på byggsatsen? Teckna in huset.



Lasse Palm som arangerade tillsammans med några andra hade med sig sina fina helikoptrar och hovrade med och sedan skulle han även provflyga sitt elektriska flygplan som han har en byggtråd på här på SMF.



När jag skulle åka hem på kvällen hade något märkligt inträffat.



En vulgärt svulstig, 2,2 meter lång MIG-29 hade helt plötsligt bestämt sig för att den inte ville bo i Norge längre och bestämde sig således för att emigrera till sverige med mig!!! Resolut hoppaden den själv in bak i Opeln (det måste absolut ha varit så det gick till) och knöt fast sig med bältet likt en miljökämpe och vägrade sedan att hoppa ut därifrån trots att jag sa ifrån på skarpen flera gånger... Till slut gav jag upp, den fick väl åka med hem då... Märkliga ting hända i dessa skogar eller hur?

Mvh

Tomas Leijon


*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 15:49:44 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 15:59:21 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 16:03:54 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 16:09:02 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 16:13:39 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-01 16:22:24 ***

2010-05-05 12:31:25
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Är Migen den från Ukraina eller skymaster eller.....
Jag har oxå börjat peta i en Fulcrum för att hålla mej mentalt på banan medan jag jobbar aldeles för mycket i stockholm.
Min blir större än din........HEHE!

2010-05-05 22:05:33
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tobbe A
Skicka mail
Jag fortsätter med några bilder från en blåsig och kall lördag i Laxå.







































*** Redigerat av Tobbe A klockan 2010-05-06 07:31:59 ***

2010-05-06 23:43:57
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Jonas

Maskinen är lagd av Wolfgang Kluhrogs far på 90-talet och är gjuten hos Andreas Gietz på den tiden han kallade sig för Fiberclassics.Kluhr flög sin med två Ramtec fläcktar. Mitt ex är den som Per Strömmen byggde och  flög som den första turbinmodellen i Norge 1995. Den är lackad av Geir Fleshe och var på den tiden förståss försedd med en Turbominmotor. Per och hans son har sedan haft modellen som slit och slängmodell och haft ett otal olika motorer i den. Jag uppskattar att jag hållit på och tjatat på Per att få köpa den i drygt 10 år och nu blev det äntligen av !!!

Jag har en hottad Jetcat P-120 i den vilket inte är övermotoriserat jämfört med orginalet. Modellen är ca 2,2 meter lång och ca 185cm i spv och går PRECIS in i min bil med stabilatorna på.

SENASTE NYTT. JAG PROVFLÖG DEN I EFTERMIDDAGS,WOW! ÅTERKOMMER MED ETT PAR BILDER.

Mvh

Tomas Leijon

2010-05-07 14:20:52
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Kul! jag har sett den flyga på film (wolfgangs alltså) med jag tror ryska Angstrom motorer, gick som bara fan. Kniveggade finfint. Ska bli väldans kul att se.
Kan du ge mej TP i procent på rotsprygeln? Jag pillar lite på en i 1:5 (340cm lång, Bossfläktar)

"Trailing edge of technology"

Jonas

2010-05-11 09:29:32
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Jonas!

Jag får förhoppningsvis mera olja till helgen så då plockar jag ihop maskinen igen och skall fixa CG-punkten till dig.

Modellen är väldigt använd och har sett en del tuff användning men har ni å andra sidan sett en rysk maskin som inte är lite bucklig??



En liten bild kanske? Jag tog en med lite skronk i bakgrunden här för att du skall få en känsla för storleken.



Ryssarna vet hur man designar effektiva flygplan på riktigt. Dessutom sätter de som regel stjärtpartiet i rätt ända på flygplanet vilket gör att de går att flyga fullt ut i även dom höga anfallsvinklarna (fundera på det en stund).



Mmmmmmm...




Ingen kan beskylla den för att inte vara rå.



Så här glad blir man av att flyga riktigt konfigurerade flygplan. Under min tid på FFA (Flygtekniska Försöksanstalten i Bromma) var jag med och gjorde en "spionstudie" på MIG 29. Den hade då fotograferats från Viggen över Östersjön för första gången och dessa bilder gjorde man bildanalys på och tog sedan fram en vindtunnelmodell från som vi körde bland annat i låghastihetstunneln (LT1) som jag basade för så småningom. Jag minns mitt eget haksläpp när maskinen visade sig vara fullt trimbar upp till 67 grader alfa (anfallsvinkel)!!! Gissa varför de moderna SU-27, 37 osv ser ut nästan exakt som MIG-29, något ändrade i storlek bara men samma aerodynamiska grundkoncept?

Vindtunnelmodellen av MIG-29 skänkte jag till Flygvapenmuseeum när FFA skulle läggas ner så småningom då FFA hade mosats ihop med FOA till FOI, så MIGen och ett 50-tal andra teknikkulturhistoriska vindtunnelmodeller är räddade till eftervärlden i förråden i Linköping. Allt från våran Mach 2-deltavinge för svenska kärnvapen, till förstudierna till Lansen, förstudierna till Viggen, J21 etc etc etc.
För detta fick jag mera skäll än jag någonsin fått i hela mitt liv av ledningen för FOI men det sket jag i då och det skiter jag i fortfarande. Jag är stolt över att ha räddat detta unika forskningsmaterial i stället för att ha tryckt ner vårat tekniska kulturarv i containern vilket var den klara ordern från ledningen! En del bördor är lättare att hantera än andra här i livet... Jag vill minnas att flygvapen museeum fick köra två fulla lastbilar med vindtunnelmodeller och annat av stort svenskt teknikhistoriskt värde innan det var tomt.


Mvh

Tomas Leijon

*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-11 09:36:40 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-11 09:43:32 ***

2010-05-11 13:52:58
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
pettersson
Skicka mail
Bra gjort Tomas, ibland så gäller det att stå upp för det som verkligen är viktigt.

Jag önskar bara att någon hade haft förstånd att ta samma beslut när de för några år sedan kastade gjutformarna och verktygen från tillverkningen av DB605 motorerna som tillverkades i Eskilstuna på 40-talet.

/Fredde


 

2010-05-12 01:02:54
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Vad trött man blir! Vad är det med folk och "kasta saker"?
Det är ingen som helst brådska med TP, Miggen kommer inte att flyga än på ett tag!
Ska du flyga din nånstans i närheten? Kan man komma och titta?
Här är en bild på mitt as. Kolla Laman på ryggen! Blir maffigt!

Hur tusan lägger man in bilder?
*** Redigerat av Jonas tecknare klockan 2010-05-12 01:03:43 ***
*** Redigerat av Jonas tecknare klockan 2010-05-12 01:10:51 ***

2010-05-12 06:03:31
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Lasse Palm
Skicka mail

Annonsör
 
Citat från: Jonas tecknare
Vad trött man blir! Vad är det med folk och "kasta saker"?
Det är ingen som helst brådska med TP, Miggen kommer inte att flyga än på ett tag!
Ska du flyga din nånstans i närheten? Kan man komma och titta?
Här är en bild på mitt as. Kolla Laman på ryggen! Blir maffigt!

Hur tusan lägger man in bilder?


Jonas!
Vi saknade dig i Laxå.
Det är alltid kul att se dina alster..

Hälsningar
Lasse P

2010-05-12 06:39:31
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
cmeijer
Skicka mail
så mycket läckra bilder ni fixar!I nästa Radiostyrt har jag samlat några av mina intryck, som jag hoppas ni skall finna läsvärda.
Jag är djupt imponerad av dagen turbinmaskiner, helt klart!
Kan man bygga en i depron ;-)
Mvh/Claes utanför Linköping (borensberg)


Ett stort tack till Sveriges alla RC Hobby importörer
Annat kul med mig hittar ni på Facebook 
https://m.facebook.com/profile.php?_rdr
Youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PL284861AD54E4EA0E

2010-05-12 11:29:37
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Hej Lasse! Jag saknade mej också i Laxå! Kände mej tvungen att gå på en minneskonsert för en kompis som dog strax innan jul.  Han var musiker med många kamrater så konserten var enormt bra, men det sved att missa Laxå. Försöker igen nästa gång.

Claes, min Mig är nästan helt byggd i vit foam. Nästan samma teknik som med depron.
Jonas
Borde kanske starta en byggtråd!
*** Redigerat av Jonas tecknare klockan 2010-05-12 11:33:01 ***

2010-05-12 22:13:26
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Vilken fin kärra du skaffat dig Tomas! Riktigt fin är den

2010-05-15 11:15:33
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Uno
Skicka mail
Hej! Fina bilder från Laxå. Det finns ett par Hawker Hunter fotograferade. Någon som vet några data om dessa? Har mejlat fotografen men ej fått svar. MVH Uno Andersson.

2010-05-15 14:43:14
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
tångarne
Skicka mail
 
Citat från: Uno
Hej! Fina bilder från Laxå. Det finns ett par Hawker Hunter fotograferade. Någon som vet några data om dessa? Har mejlat fotografen men ej fått svar. MVH Uno Andersson.


Hej Uno!
Den Vita huntern är en Airworld byggsats eller ARF vet inte så mkt om den mer än att den kom från norge och piloten heter Tom.

Den gröna är Hans Blom från gävletrakten.
Det var någon där som gjorde några st och detta är en av dem som Hasse flög med i Laxå.
Något mera vet jag inte om dessa läckra maskiner men hoppas du kan få mera svar här.
Mvh Tobias Sjögren

2010-05-16 10:21:57
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Uno
Skicka mail
Tack för hjälp Tobias. Skall söka vidare. MVH Uno

2010-05-17 11:53:05
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Hej Uno! Jag antar att Hasse Blom flög med en av de två Huntrar i skala 1/6 som Gunnar i Gävle Satte ihop! Jag kommer inte ihåg Gunnars efternamn men du borde kunna hitta honom genom Johan Nauwelaerz de age eller Blom! Det borde finnas formar och grejor!
Jonas

2010-05-17 12:22:06
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Hittade en bild på den första huntern innan den blev målad.
Jonas

2010-05-17 23:26:42
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Jonas mfl.

Nu har jag fått några liter olja i dunken igen så blir det finväder sticker jag ut och fortsätter att trimma in MIGen. Ligg på mig om CG Jonas annars glömmer jag det bara!

Hawker Hunter är i mina ögon bland det vackraste som har byggts med en jetmotor. Man kan (på marken) tro att en Lansen skulle vara lika elegant men jag tycker att dom bara ser klumpiga ut när man ser en Hunter i luften samtidigt.

Jag skall försöka att få lite tid att fixa den lilla filmsnutten från Reapern i Laxå snart. Jag försökte att låta bli att avancera utan gick upp på höjd och tog en titt på omgivningen. Mera om detta snart.

Flyg fint

Mvh

Tomas Leijon

2010-05-18 12:18:40
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Var flyger du nånstans? Tullinge?
Jonas
*** Redigerat av Jonas tecknare klockan 2010-05-18 12:19:03 ***

2010-05-21 09:02:03
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Jonas!

Jo, det brukar bli där ibland. Jag är på väg dit nu för att träna med min stora helikopter. Eventuellt blir det tid över på söndag för att åka till Tullinge och flyga MIG! Dessutom kommer Thomas Nathansson och Rachel upp till oss över helgen så i så fall tar jag med honom dit också.

Mvh

Tomas Leijon

2010-05-21 23:38:39
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Alright! hur dags brukar det bli? tror jag ska försöka drälla förbi!

2010-05-24 09:43:14
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Jonas

Jag tänkte mig vid 15-tiden MEN då det då blåste över 8 m/s och regnade på tvären så ägnade jag mig åt te'koppen och ritplankan i stället! Vi får försöka igen när veckans s.k.t väder har gett sig!

Mvh

Tomas leijon

2010-05-24 13:22:54
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Appsolut! Gick själv ner i källaren till "Ång29:an" Filade lite runt utblås och fenor.
Jonas

2010-05-24 14:12:12
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Sigun
Skicka mail
Hej hopp
Var det ingen av jetflygarna som hade filmkamera med sig på träffen? Kanske har de lagt alla pengarna på plan istället :) vore ju trevligt med lite mer film från en av de större träffarna med jetplan i Sverige.

/Martin

2010-05-25 06:27:19
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Lasse Palm
Skicka mail

Annonsör
Martin!
Jag tror dom flesta deltagarna var upptagna med att flyga under tors-fred,då det var fint väder.
Och till helgen vart det bara skit väder, så då fanns det inte så mycket att filma.
Hade själv tänkt filma en del under helgen. Men det sket sig,tyvärr!
Jag tror i för sig Dennan filmade några snuttar som finns ute på forumet.


Hälsningar
Lasse Palm
*** Redigerat av Lasse Palm klockan 2010-05-25 06:27:42 ***

2010-05-26 08:50:29
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
cmeijer
Skicka mail
hej hopp
I brist på film hoppas jag nya nummret av Radiostyrt skall pigga upp.
Lite Jet intryck från mig fins det där.

Flyg lågt och fort!
Mvh/Claes utanför Linköping (borensberg)


Ett stort tack till Sveriges alla RC Hobby importörer
Annat kul med mig hittar ni på Facebook 
https://m.facebook.com/profile.php?_rdr
Youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PL284861AD54E4EA0E

2010-05-26 10:10:00
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Sigun
Skicka mail
Tack för ett mycket trevligt reportage i Radiostyrt Claes.

2010-05-26 15:01:27
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
FILM FINNS!

Om någon timme kan du kika på denna rulle

Tomas Leijon ombordkamera på Super Reapern

Den visar snarare vyn över Laxå än vid densamma. Det är en nyckelringskamera som sitter tejpad på vänster fena på min gamla Super Reaper. Du kan se montaget på bild lite högre upp i denna tråd. Trots att GPSen visade 267 km/h så satt kameran kvar på sin lilla mässingsplåt. Under denna flygning så ansträngde jag mig mycket att INTE flyga avancerat hela tiden. På jetkärrorna blir det bara en massa blurr då farten är så hög och ger ingenting. Rakflygning är betydligt snyggare men är även det svårt med en jetknarr då farten är så hög att man tvingas svänga nästan hela tiden. Jag höll altså nere farten så mycket det gick under större delen av flygningen. Observera även vilka löjligt små roderutslag man använder på denna typ av maskin genom att kika på höjdrodrena på nosvingen!

Den som är riktigt uppmärksam kan även upptäcka en aerodynamisk designmiss på kärran, vilken?

Mvh

Tomas Leijon
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-26 15:01:56 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-26 15:29:18 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-05-27 08:54:56 ***

2010-05-27 12:09:57
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
morgan99
Skicka mail
Designmissen måste väl hel enkelt vara att stjärtpartiet sitter i fel ände...
Skämtåsido. Vill däremot hålla med om det faktum, längre upp i tråden, att dom ryska jetkärrorna är överlägset tuffast. Provade att snickra till en Mig 29 av Depron i vintras, med microelektronik. Såg snabb ut men den flyg sisådär med prylar från en Minium Cessna. Det var alltså en skjutande propeller. Men nå´n gång ska jag fanken fixa en jetkärra. Fränt!




*** Redigerat av morgan99 klockan 2010-05-27 12:11:22 ***
*** Redigerat av morgan99 klockan 2010-05-27 12:12:10 ***
*** Redigerat av morgan99 klockan 2010-05-27 12:12:36 ***

2010-05-27 15:35:27
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
paljse
Skicka mail
Jag gissar att designmissen är luftintagen som är felvända.

2010-05-31 09:30:19
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej alla

Nej, NACA-intag skall sitta på det hållet. Att de sedan sitter på lågtrycksidan av kabinen och dessutom saknar innerkanalen gör att de inte kan fungera som intag över huvud taget är en annan sak. Nej missen vi letar efter är av en art som man kan se när maskinen flyger. Jag skall leta efter en annan snutt som jag tog på Tullinge några veckor innan Laxå. På den snutten sitter kameran monterad på kabinen och tittar bakåt. Då kan man inte bara se felet lättare, man kan även höra det! Man kan även se fenomenet på filmen ovan men man får vara betydligt mer observant. Jag återkommer.

Mvh

Tomas Leijon

2010-06-05 23:56:33
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Man tackar för uppvisningen! (och skjutsen) Himmla kul att få se den i 3D Actualreality! Blev det nåt tittbart filmat?
Jonas

Jäklar! egocenrifiering! Lite av Patriks bilder på Vampen från Gävle förra året.

2010-06-11 10:25:26
Bara för att retas    
Jonas tecknare
Skicka mail
Kul va!

2010-06-11 18:38:55
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
magnusEl
Skicka mail
 


Den som är riktigt uppmärksam kan även upptäcka en aerodynamisk designmiss på kärran, vilken?




Vet inte om det är vad du menar, men jag stör mig rätt mycket på vaggandet i sidled. Misstänker att sidoytan kan vara boven i dramat. Eventuellt att fenorna har en aning toe out..?

Förstår nu när jag sett den filmen varifrån canarder fått smeknamnet "anka"...

Hittade du den andra filmsnutten Tomas?


@Jonas: Vilket monster!! Mera info!!


^^^^^^^^^^^^^^^^

//Magnus.

2010-06-12 11:05:50
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Vete fan vad det väger! Jag har ingen våg där. Kanske 5-6 kg ev lite till, svårt att säga.
Längd 340cm
spv 235
Stabbens spv 160cm
fenans höjd när den står på ställen 95cm (teoretiskt! Jag har inte byggt ställen än.)

2010-06-17 23:51:36
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Tomas Leijon
Skicka mail
Snyggt Magnus!

Super Reapern har fenorna monterade för långt fram (för nära lateralcentrum)vilket mycket riktigt gör att den duchrolar en hel del. Snyggt observerat. Flera av Bosse Gårdstads flygande vingevarianter tycker jag mig ha sett liknande fenomen på. Det hela beror på en för lång och gärna spetsig framkropp i kombination med för kort momentarn till fenorna pga för kort bakkropp (gärna i kombination med en propeller i fram). Maskinen jassar fram och tillbaka hela tiden, i synnerhet i brant sväng i låg fart. Jag har inte tittat så noga men jag gissar att till exempel Bosses Stelth fighter (tror jag den heter) borde gå att få att spinna okontrollerat hela vägen i backen av just detta skäl. Att öka fenytorna ger ingen större verkan men ökad momentarm biter destå bättre som bot. Det här är alltså ett av fenomenen som gör att långa flygplan är snabbare flygplan.

Zagivingar och liknande är halv katastrof vad gäller motstånd pga att de inte flyger rent mer än en sekund i stöten! Sätt på en riktig bakkropp med en fena längre bak och farten ökar markant (passa på att montera en stabbe där bak också så går den ännu fortare då trimmotståndet går ner rätt drastiskt!)

Jag har en filmsnutt till på Reapern som jag skall fixa till och lägga ut på Tuben. På den sitter kameran längre bak och man HÖR i mikrofonen hur fenorna avlöser fram och tillbaka. (faktum är att man i vindtunnelsamanhang även kan lyssna sig till hur långt gränsskiktet ligger laminärt på en vingprofil, fungerar även på RC modeller med en mikrofon!)  Återkommer i ärendet!

Jonas, du är verkligen galen och det är ingen dålig komplimang! Som ni kanske förstår så var Jonas med mig på Tullinge häromdagen och fick se min MIG-29 i luften, han verkade rätt förtjust. Du MÅSTE meddela mig i god tid INNAN du skall prova din bauta Viggen och då menar jag verkligen MÅSTE...!

Mvh

Tomas Leijon
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-06-17 23:53:59 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-06-18 00:00:45 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-06-18 08:49:12 ***

2010-06-18 22:23:08
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
cmeijer
Skicka mail
Jonas nu får du ta dig tid och berätta mer om ditt bygge.
Man blir sugen att testa!
Mvh/Claes utanför Linköping (borensberg)


Ett stort tack till Sveriges alla RC Hobby importörer
Annat kul med mig hittar ni på Facebook 
https://m.facebook.com/profile.php?_rdr
Youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PL284861AD54E4EA0E

2010-06-19 11:54:59
RE: Några bilder från Laxå jetträffen.    
Jonas tecknare
Skicka mail
Jorå, Claes det blir lite mer info så fort mina fingrar slutat släpa i marken( Hjälper till i en flytt så armarna är lite uttänjda). Tänkte mej en byggtråd så småningom.
Det finns en tråd på RCuniverse "Giant DF project on a tight budget"
Finns lite på RCFF oxå! Men jag ska försöka tänka ut hur jag ska berätta hur jag gör.

Tomas! Det är klart jag berättar när och var och så, mej blir man inte av med så lätt! Måste bygga en flygande husvagn till en teaterföreställning först,he he!
Nå, Viggen lär ta ett tag innan det blir maiden, det är rätt mycket vansinnigheter att pilla ihop på den!
Jonas