Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / En till liten fråga om elmotorer
2009-08-29 21:58:02
En till liten fråga om elmotorer    
johnny pilot
Skicka mail

Jag har nu byggt en JAS 39 Gripen i depron. Jag har köpt nytt fatregalge och allt verkade bra, ända tills jag satte allt i planet. När jag ger mer än halv gas dör motorn. Motorn är en borstlös simplex 900 och fartregaget fick jag med på köpet.
Jag har är liten aning vad felet kan vara. För att fartreglaget skulle kunna nå motagera och batteri förlängde jag de tre kablarna som går till motorn. Själv tycker jag att det borde fungera att förlänga de tre kablarna. Jag vet att ström kan tappa kraft vid längre sträckor pga motstånd, men jag tycker ändå inte att det borde bero på de. Eller vad tror du?



http://johnnypilot.blogspot.com/
http://johnnypilot.blogspot.com/

2009-08-29 22:48:12
RE: En till liten fråga om elmotorer    
Patrik_N
Skicka mail
Testade du med eller utan prop?

/P
___________________________________________________

funderar på att lägga in en 3000px bred bild här...
___________________________________________________

2009-08-29 22:51:18
RE: En till liten fråga om elmotorer    
SirEnfors
Skicka mail
Hár du radio så att du kan ändra end trim, kan gå.
 
Citat från: Patrik_N
Testade du med eller utan prop?

/P


kan stämma testa med prop om du inte gjorde det.


Don`t drink and drive, take a Red Bull and fly

2009-08-30 00:39:32
RE: En till liten fråga om elmotorer    
hvafan
Skicka mail
Kan vara överbelastning av reglaget om du kör statiskt test.
Har en Simplex 1200 combo m 30A reglage men, vid statisk test drog den över 43A med medföljande propp. Allt kokhett på typ 3 sek. Går dock jättebra när jag flyger då detta är lite "snällare" effektmessigt

2009-08-30 13:42:45
RE: En till liten fråga om elmotorer    
jocke1963
Skicka mail
Har du testat att ändra timingen på reglaget ?

2009-08-30 14:24:33
RE: En till liten fråga om elmotorer    
claes
Skicka mail
Hur långa gjorde du kablarna? Det är bättre att förlänga kablarna till accen om jag kommer ihåg rätt.
www.grabomfk.se/

2009-08-30 19:21:52
RE: En till liten fråga om elmotorer    
ollew
Skicka mail
Fick du med någon instruktion till fartreglaget? Kolla i så fall hur man kalibrerar detsamma. Jag råkade ut för samma sak, men allt fixade sej när jag gjorde en omkalibrering av fartreglaget.

2009-08-31 11:34:55
RE: En till liten fråga om elmotorer    
johnny pilot
Skicka mail
Tack för tipsen.
Jag testade utan propeller och kablarna förlängde jag kanske ca 30cm.
Jag har inte fått med någon instruktion om fartregalet. Men hur gjorde du för att kalibrera?
Jag använder en propeller som jag fick med när jag köpte motor/fartreglage. Som sagt är jag ganska ny inom själva byggandet så jag har inte lärt mig så mycket om propellrar än. Men det står 8X6 på det ena bladet och 203x152 på det andra. Jag ska testa utan propeller sedan och se om den fungerar. Men vad gör jag om den fungerar bra utan propeller?? Ska jag flyga den utan då eller?
Jag kan faktiskt trimma throttle så den inte dör när jag ger full gas. Men jag förlorar massa kraft vilket jag häls inte vill. Att trimma throttle kan vara en bra lösning bara för att se om planet flyger men jag vill inte ha det så på lägre sikt.  

*** Redigerat av johnny pilot klockan 2009-08-31 11:45:40 ***
*** Redigerat av johnny pilot klockan 2009-08-31 11:46:45 ***
http://johnnypilot.blogspot.com/

2009-08-31 11:52:06
RE: En till liten fråga om elmotorer    
johnny pilot
Skicka mail
Svar ja! Den fungerar som den ska utan propeller?? varför är det så?? vad kan jag göra åt de?
http://johnnypilot.blogspot.com/

2009-08-31 15:26:37
RE: En till liten fråga om elmotorer    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: johnny pilot
Jag har inte fått med någon instruktion om fartregalet. Men hur gjorde du för att kalibrera?



Här är principen för hur man programmerar ett reglage (om man inte har ett programmeringskort), men det är olika på olika fabrikat, så du bör kolla vilket du har och söka info om just ditt reglage.
http://www.skanedrakar.se/manualler/manual.pdf

Om du har ett programmeringskort som funkar till ditt reglage är det mycket enklare: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=121

2009-09-01 11:46:57
RE: En till liten fråga om elmotorer    
johnny pilot
Skicka mail
Jag tror inte det hjälper att kalibrerar. Eftersom motorn går bra utan propeller så tror jag att det är det stora vridmomentet som får motorn att hamna i obalans.. Vad kan man göra åt detta??
http://johnnypilot.blogspot.com/

2009-09-01 16:41:29
RE: En till liten fråga om elmotorer    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: johnny pilot
Jag tror inte det hjälper att kalibrerar.


Kostar inget att testa !
Har du en bild eller en märke/modellbeteckning på reglaget ?

2009-09-01 23:53:19
RE: En till liten fråga om elmotorer    
NumnutChriS
Skicka mail
Kan du ta loss sakerna och köra i bänk med orginal/korta kablar och rek propp? Funkar det så får du lägga in bilder på hur du förlängt kablarna. Funkar det inte kan det tex. vara fel på motorn, fel/hög timing i reglaget etc.
/ChriS

2009-09-02 10:27:37
RE: En till liten fråga om elmotorer    
johnny pilot
Skicka mail
Jag bytte till en annan motor. Fungerar nu utmärkt. Denna motorn är lite mindre och har mindre kapacitet. Så det skulle säkert hjälpt att kalibrerar. Men eftersom den nya motorn orkar dra 500g och planet väger 479g så har jag ändå mycket kraft till godo. Tack för hjälpen
http://johnnypilot.blogspot.com/

2009-09-02 19:12:30
RE: En till liten fråga om elmotorer    
ollew
Skicka mail
Programmering:
Jag kallade proceduren lite felaktigt för kalibrering. När man läser i litteraturen kallas det för programmering.
I mitt fall går till på följande sätt:
1 Slå på sändaren och sätt trotteln i MAX-läge (uppåt)
2 Plugga in batteriet till fartreglaget (ESC). Nu hör man en uppsättning pip/toner (- nedan) från ESC.
3 - paus -  = Auto Lipo-mode
4 -- paus -- = Auto NiMH-mod
5 --- paus ---  = Broms on/off
För att välja någon av punkterna 3, 4 eller 5 drar man ner trotteln till MIN i pausen mellan pipen/tonerna. Man får då ett pip som kvittens från ESC på att den inställningen har accepterats. Programmeringen är nu klar och ESC klar att använda.
Om man missar att dra ner trotteln första gången kan man vänta, för sekvensen upprepas tills man gjort ett val.
Lipo-batteriet bör vara fulladdat när man gör programmeringen.
I Auto Lipo-mode känner ESC automatiskt av om man har 2 eller 3 celler i batteriet.
Jag har provat detta på två olika ESC-fabrikat med framgång, men jag känner tyvärr inte till om metoden är allmängiltig för alla fabrikat.