Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Konsten att välja elmotor?
2008-08-18 10:32:04
Konsten att välja elmotor?    
kasoe
Skicka mail

Annonsör
Ett första inlägg på forumet brukar innebära en presentation, jag lägger den efter min frågeställning:

**** Frågan *****

Som nybliven "återvändare" som bara sporadiskt har gjort lite inhopp i RC flygning så har jag nu tänkt att försöka plocka upp tråden ungefär där jag slutade. Det som har hänt och som passar mig utmärkt är intåget av El-flyg på allvar. Men en sak gör mig helt rådvill och det är hur man väljer och dimensionenrar en elmotor?!

Finns det några handfasta tips på hur man kan få samma känsla för motorval för elmotorer som jag tyckte mig ha för förbränningmotorer? Det kändes lätt att snacka om en "20-kärra" och en "60-kärra" och man kunde inse vad som hände med en 40-motor i respektive plan. Men vilken parameter är det som styr när man snackar elmotorer (outrunnermotorer)?


**** Presentation ****

"Kasoe" heter egentligen Anders Östlund och jag är "hobbymänniska" sen barnsben. Har hållt på mest med modelljärnvägar både som barn och nu som (mer) vuxen. Men under tonåren så höll jag och en kompis flitigt på med RC i diverse former. Har köpt något RC plan under åren, köpte för ca 10 år sedan en el-kärra "på skoj" eftersom jag ogillade bränslemotorerna, kladdigt och ett elände att få att gå bra (åtminstonde min TT .25 motor...). Den var dock en besvikelse och orkade knappt att hålla sig i luften. Provflög en cirkel på 180 grader innan den var i backen och hamnade på hyllan. Sen köpte jag en liten frigolitmodell för några hundralappar på en utförsäljning. Den har jag nyligen kraschat tills de medskickade propellrarna tog slut och jag kände ett visst sug att göra detta på "riktigt" med en större maskin vilket jag nu planerar att göra.

I grund och botten är jag en "byggare" och inte så flitig "användare" och har nog byggt 2-3 gånger fler plan än vad jag flugit. Men det har blivit lite fluget också, dock kom jag nog aldrig över tröskeln och blev "etablerad" utan hängde på gärdsgården till ren nybörjare, min specialitet var att vika kärrorna på inflygningen... :-)
Mina "RC" drömmar är definitivt "Warbirds" och gärna lite större med infällbara ställ osv. Mustangen är en favorit... Lite sorgsen noterar jag att de klassiska byggsatserna har ersatts av ARF m.m. vilket känns lite tungt för en "byggare", men jag är rätt säker på att jag ska komma över det också... Förutom "Warbirds" så har jag en viss dragning åt "helikoptrar"...

Jag vet att det var strikt förbjudet att nämna affärsverksamhet i forumet men jag tycker det vore oärligt att inte göra det i min presentation. Tycker det hör till att alla vet vem man pratar med... ;-) Jag driver sen 5 år en butik/tillverkar-verksamhet inom modelljärnväg på fritiden. Vi kommer utöka den verksamheten under hösten till mer "generell hobby". Hoppas detta är vad moderatorerna tål och jag lämnar nu detta med "bissniss" utanför forumet. Dagjobbet är för övrigt på Saab där jag är med och bygger flygande elektronikapparater, bor gör jag i Habo utanför Jönköping med fru och 3 döttrar och ett hur "under renovering"...

Det var en fråga och en introduktion från,
Anders Ö alias kasoe.
*** Redigerat av kasoe klockan 2008-08-18 10:35:11 ***

/Anders Ö
------------------------------------
Slutade flyga för jag inte gillade metanolmotorer - Började flyga igen och det visade sig att jag gillar metanolmotorer... Har dock något el också...

2008-08-18 12:45:18
RE: Konsten att välja elmotor?    
Flowtu
Skicka mail
Hej roligt att du hittat forumet!

För att välja elmotor till ett plan krävs en del fråge ställningar. Dagens teknik är Borstlöst och lipo. Och detta köps i Hong kong för en bråkdel av priset i sverige. Men det går och köpa allt i sverige också.

Frågeställningar:

1.Vad är det för plan, 3D, elseglare, trainer ,pylon mm
Detta styr KV (rpm/v) på motorn, Kv på motorn bestämmer hur mycket motorn varvar. 3D plan som ska dra stora proppellrar och ska kunna hovra och åka ganska långsam ska ha lågt kv ca runt 1000kv för 1m spännvidd typ.

Pylon eller snabba proppellerjetwannebee ska ha högt kv mindre propp med mer stigning. Då går planet fort. Men om du väljer en som motor till fel plan blir det inte så bra.

2. Slutvikt på modellen! Och vad du vill göra chillflyga eller vertikaldrag (jag röstar på det sistnämnda på alla plan)

Detta styr hur många watt du behöver. 300W/kg ger bra drag och hovringprestanda. Men och det är  ett 3D plan så skulle jag smälla i lite till.

Watt=amp x Volt Så min ellajban setup 24A x 12V= 288W Jag mätte Ampere med en tångamperemeter. 

På specen på motorn står ibland drag med rekomenderade proppellrar t ex 500gram drag med 8x4 och kanske 14A. Då kan man räkna ut W. Men det står oftast inte ampere så 5oogram drag kan du sätta i en model med 500gram i slutvikt. då flyger den fint och kan nog dra rakt upp med ingångshastighet. VIll du ha roligare sätter du denna motor på en 350Grams kärra då kan du hovra och dra rakt upp så mycket du vill men å andra sidan kan du ju sätta samma motor på en 700grams Cub som bara ska sväva fram i lufthavet, kanske en loop men inte mycket mer.

3.Hur mycket får min motor dra i A om man ser hur stora ackar man ska ha.

Lithium Polymer SPec: t ex 1000mah 20C-30C 11.1V

Detta betyder att detta batteri är en 3 cellare=11.1V på kapaciteten 1000mah och man kan dra ur (amperen motorn drar) 20C hela tiden och man kan korta stunder dra ur 30C . 20C på 1000mah blir 20 Apere kan du dra ur hela tiden och 30A korta stunder. Så bort med 2 nollor och om det är 20 gångra med 2.


t ex 2200mah 20C 22 x 2 =44A man kan dra ur 44A det får din motr dra från det batteriet. Om det drar mer måste du köpa ett batteri med högre kapacitet eller högre C tal.       


4. Alla andra saker som spelar in t ex:

Har du fast landningställ så kan du inte ha för stor propp.

Måste du ha en tyngre motor för att på TP rätt på modellen. Detta ofta för att modellen gjort för en tung borstmotor.


Glömde säkert något men det är väl fler som svarar.

/Matte
-------------------------------------
Att övermotorisera är underskattat!!! Att motorisera "lagom" har fått ny betydelse...
www.radiostyrdahelikoptrar.tk