Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)
2008-05-16 21:52:36
Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
JohanH
Skicka mail
Nu har jag äntligen fått lite tid över att skriva om mitt EDF Viggen bygge. Jag börjar i lite fel ände, eftersom modellen redan är provflugen....


Länge, länge har jag drömt om att bygga en skala EDF av Viggen, fast jag vet att jag aldrig skulle få tid. Gunnar Åström i Sundsvall, byggde ju en mycket snygg Viggen i depron (sök "PGA viggen" på RCgroups) och den är en klar insperationskälla till mitt bygge.

Jag kan ju inte så mycket om det här med EDF, men många byggen på nätet blir lätt ganska komplicerade och det ville jag undvika.
Konceptet skulle bli "folkmans EDF", lättbyggt, billigt, men ändå bra drag.

Gunnars viggen är med spännvidd ca 70-75 cm och drivs av wemotec minifan (68 mm) med 6S.
Jag hade sedan tidigare en  billig kinafläkt från HC på 64 mm och en 3900 kv motor, så bygget anpassades för detta EDF paket.

// 2012-05-19  Åren går, gjorde 2009 färdigt CAD ritningen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/554/Sportskala_viggen_EDF_70_cm_edit_3_hela.pdf


http://www.svensktmodellflyg.se/users/554/Sportskala_viggen_EDF_70_cm_edit_3_delad.pdf
*** Redigerat av JohanH klockan 2012-05-19 00:56:44 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2012-05-19 01:13:52 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2013-08-06 19:59:54 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2013-08-06 20:02:31 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2013-08-06 20:03:58 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2013-08-06 20:07:51 ***

2008-05-16 22:00:54
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail


Spännvidd sattes till 65 cm och med hjälp av en 3 plansskiss och programmet Posterazor gjordes en 65 cm 1/1 ritning.



Tekniken jag använt för bygget, är i stort samma som combatflygarna använder till sina kroppar. "Crosssektioner" skärs ut av mallar i plywood eller aluminium och nålas fast på Ecoprim och sedan är det "bara" att skära.







sektionerna limmade på 2 mm plywood. Jag bygger med en över och under del, eftersom jag skall skära ut luftkanalerna.


*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-18 00:03:39 ***

2008-05-16 22:19:14
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
En styropor bit skärs ut, där rätt spant avstånd enligt treplansskissen ritas upp.





Sedan fram med glödsågen!!



Sedan kapar jag bit för bit sektionerna B-C, C-D, D-E, E-F och F-G.
Den klurig grej med att kapa på det här sättet är att bitarna passar ihop utan glapp, när sedan alla delar är utskurna.




Sedan nålar jag fast rätt spantsektion på den första biten.



Jag börjar med att skära ut luftkanalerna och Radio/ackar utrymme.



Sedan skärs översidan ut på samma sätt.
Sedan är det bara att fortsätta med alla andra bitar...

Mer imorron...

//Johan

2008-05-17 11:12:31
RE: Sportskala Viggen EDF    
hundrakg
Skicka mail
Snyggt..... jag har alltid velat lära mig o skära i friggo....

jaja, får se om de blir tid över till de osså nån gång..
Håller ett spänt öga på fortsättningen..............





2008-05-17 12:29:39
RE: Sportskala Viggen EDF    
jernis
Skicka mail
Spännande. Viggen e så läcker!
bra jobb med modellen ser riktigt bra ut!
Hur flyger kärran btw?

/  Jernis

[ Jag har skaffat mig / byggt 11 modeller.
och under min hela karriär har jag lyckats starta 11 gånger.
(tyvärr 0 landningar) ]

2008-05-17 21:12:20
RE: Sportskala Viggen EDF    
Larson
Skicka mail
Vackert!!!
Daniel Larson

Mina bilder:
http://www.pbase.com/larson_daniel

2008-05-17 21:51:27
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Tackar, tackar...
Jernis, provflygrapport kommer i kronologisk ordning



Så efter en sen kvälls arbete var översidan skuren, hoplimmad med UHU por och spacklad med Biltemas lättspackel.

Efter nästa kväll är resten skuret tillsammans med vingen och canarden i 6 mm depron.
Nosen skars ut med mallar från sidan och ovan och slipades sedan till rätt form.



Eftersom det var första gången jag byggde efter denna metod, så blev det en del felskärningar också



Så, nu är undersidan provmonterad.
För att undvika att vingen måste delas eller hamna i luftkanalen, så flyttades den nedåt ca 1,5 cm. Är det sportskala, så kan man fuska lite....
den plana vingsadeln fick jag genom att nåla fast två furustavar som raka mallar och skära med glödsågen.




Vingen, canarden och fenan provmonterad.




Observera den lilla trivselhöjaren, som finns till vänster...
Kanske därför det blir snett ibland?









*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-17 21:53:12 ***

2008-05-17 22:18:53
RE: Sportskala Viggen EDF    
hundrakg
Skicka mail
Imponerande, börjar man tänka på vilka kroppar du kan skapa med denna teknik blir man snurrig av avund...  Läckert.....



2008-05-17 22:19:12
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Åså en bild på undersidan:



Vingen valde jag att göra i 6 mm depron, med en förstärkning av 5mm kolrör.
Jag har byggt några "pusher" deltor med sån vinge och den bär bra och är enkel att bygga. DE små radarvarnarna som sticker fram i sågtanden förstärkte jag med 2 mm kolpinne, som borrades in och limmades i kolröret.
Sedan skar jag ut vingroder och tejpade samt målade vingen innan montering.



Det här med rätt inlopp och utloppsarea, är ett hett diskuterat ämne på utlänska forum.

Den nu gällande regeln, är att fläktens inloppsarea minus spinnerarean är nåt man kallar "FSA" (tror jag). Sedan bör inloppet vara minst 100% FSA och utloppet ca 90% (alltså något hopstrypt).
Man bör också sträva att hålla en jämn area genom hela luftintaget.
Sedan är det bra om inlopp och utlopp görs i gjutet GFK eller vaccumdraget, för att få det så slätt som möjligt.

Jag gjorde som så, att jag yxade ungefär 100% av fläktens diameteroch struntade i spinner arean. Inloppet blev inte slätare än vad glödsågen och skarvarna medgav, men det viktigaste var att göra det enkelt. Går det, så går det....
På bilden sticker canarden in i luftintaget, men den skars bort innan limning.





*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-17 22:21:32 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-17 23:18:42 ***

2008-05-17 22:25:37
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: hundrakg
Imponerande, börjar man tänka på vilka kroppar du kan skapa med denna teknik blir man snurrig av avund...  Läckert.....





Jorrå hundra.. det börjar snurra i min skalle med... drömmer om Draken, tunnan, Hurricane, mfl..
Hela bygget tog ca 30 tim inkl installation och kostade exl motor/EDF och radio ca 200, där färgen stod för nära hälften. Det klår knappt HC...

2008-05-17 23:54:32
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Efter 3 kvällar och ca 10 timmars byggtid, så tyckte man att man nästan var klar, men sen är det ju en massa pill och "klura" kvar också.

När jag skar bitarna, så följde jag slaviskt 3-plansskissens avstånd mellan spanten, men nu såg jag att luftintagen måste förlängas ca 15 mm framåt...suck..! Först tänkte jag strunta i det, men det är en ganska viktig detalj för utseendet. Inget "sportskala-fusk" på denna detalj. Problemet hade lätt kunnat lösas i ett tidigare skede  genom att flytta spant B lika långt framåt och fila lite, dessutom skulle det vara enklare att skära ut huven. Men är det prototyp, så är det.. det där med CAD, som min vän Erik är så duktig på (blink, blink..), är kanske inte så dumt ändå??

Lösningen blev att limma dit 15 mm depron som intagsförlängare  och sedan förstärkte jag med 25 gr väv och epoxi på insidan.



Som ni ser, så är även canarden dit limmad. Jag limmade dit den som helhet och sedan skar jag bort det som stack in i luftkanalen. Väldigt sladdrigt och jag tänkte lägga in ett spant i plywood, men det blev väldigt slabilt, när väl undersidan limmades dit. Canarden fick också lite anfallsvinkel gentemot vingen.




Dags att montera EDF paketet. Genom att grov avväga tyngdpungten, så flyttades EDF paketet lite bakåt från den ursprunglikt tänkta placeringen.
Från min metanol-era, så har jag lärt mig att det är bra att kunna komma åt motor od. men jag slopade möjligheten att komma åt paketet för att göra det så enkelt som möjligt...BIG mistake..



Utloppet gavs ca 90% av fläktdiametern,(kanske skulle vara mindre ändå enligt "FSA regeln") detta fixade jag genom att minska utloppet redan vid skärningen. Utloppsröret skars ut av en bit OH film, som fästes med smältlim mot EDF paketet.




Sedan limmades resterande bitar av undersidan dit och likaså limmades vingen på plats. Motorkablarna drogs ut på undersidan av vingen.



Nu är det natta igen...
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-17 23:55:43 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-17 23:59:13 ***

2008-05-18 10:35:36
RE: Sportskala Viggen EDF    
El-Eje
Skicka mail
Damn so nice!! Rena trolleriet !
Trevlig tråd med bra info och bilder , det tackar vi för

Nu inser jag att jag kanske skall "arkivera" all Styrodur jag har burit hem och inte blitt av med.

MVh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2008-05-18 11:03:42
RE: Sportskala Viggen EDF    
Erik_S
Skicka mail
Vackert Johan!
Det var på tiden att du skapade en tråd om 37:an, jag missade ju hela byggfasen.

Vad det gäller CADdandet så går det lite på sparlåga, jag är just nu hellre i källarn bygger på "riktigt".

/Erik


Livet är inte bara en lek...  Det är även en dans på rosor!

2008-05-20 23:51:30
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Tack Erik och Eje!

Eje, du är ju en av forumets största trollkarlar när det gäller att bygga fina modeller, så sånt värmer!

Så bygget igen:

Nu när man "nästan" är klar framkommer en nackdel att bygga kroppar med denna metod... det gäller att planera hur man skall dra alla sladdar till servon och fartreglage. Meddels en borr, så gjorde jag ett hål in till nosens utrymme. Vilket syns längst fram på vingen.



Fartreglaget lade jag helt enkelt mot undersidan av vingen och kablarna längs undersidan. Servokablarna förberedes också. Isätllet för förlängnings sladdar, så skarvade jag i servokabel på lösmeter. Servona för vingrodren blev 2 st 9 g HXT från Hobby City.

Sedan limmade jag dit de kroppsbitar som skall sitta på undersidan av vingen. Genom att holka ur dessa, så fick kablarna plats. Reglaget på 40 Amp, lämnades öppet, för att få bra kylning.

Jag passade också på att förstärka med lite 25 gr väv och epoxi på utsatta ställen, några remsor kolfiber blev det också på undersidan. Kanske att frångå det ursprungliga konceptet med enkelhet, men är man feg, så är man...

Helt klart skulle modellen vinna i både utseende och styrka på att kläs med 25 gr väv och epoxi, men jag hade inte mer väv, så... kanske skall jag prova med brunpapper och vitlimm på nästa modell.

Dax att måla!!

Färgschemat blev F10 "Ghost", fast jag gjorde undersidan randig för att lättare kunna ses.




Några fräsiga spöken limmades på.





Natta igen...

//Johan








2008-05-21 00:50:30
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Hinner lite till ikväll....


Nu är det bra nära att vara helt färdig.

Det som återstår är att installera servona, dra länkage och mixa ihop allt i radion samt kolla  så att Tp bli rätt.

Servona på plats, för att dölja kablarna, så kom vingfilleten väl till pass.
Den gjordes utav 3 mm depron som fasades i kanterna. Filleten fick också lite passbitar i depron runt utblåset.



Länkage gjordes i 1 mm pianotråd och roderhorn i 2 mm plyfa.

Radion programmerades till delta mix med mycket utslag i höjd/dyk och väldigt lite skev. Expo 60% för att få lugn modell, men ändå ha utslag "utifall att"


Tp kollades nu när allt var på plats. På nåt "mystigt" sätt hade den vandrat lite framåt. Tyvärr hade jag inte utnyttjat att göra hålrum längre bak i kroppen, så med acken allra längst bak i nosutrymmet, så blev den ändå lite framtung... men, men borde gå att flyga med.

Jag fann en Tp bild på nätet. Min Tp ligger mellan den orange och den blå linjen.


Totalt blev vikten ganska prick 700 g, vilket om man jämför med min motsvarande stora pusher-JAS är helt ok.

Dags att prova motorn!!

Tanken var att köra det hela med 4S ev med 3S om draget var tillräckligt.
Men normalt så körs såna här modeller på 5-6S (minst), så jag var lite tveksam till att 4S skulle räcka.

Jag ställde modellen med nosen ned på min våg, inte helt säker metod, men ger ganska bra hum om hur mycket drag. på 3S och full gas vissade vågen + 400 gr, vilket skulle gå att flyga med, om bara "lufthastigheten" var bra, men ändå lite klent.
Så satte jag i 4S acken. Nu blev det ett helt annat liv i fläkten, nästan så man behövde hörselskydd. Vågen visade nu på +650 gram, nästan 1/1 trots mina skrovliga luftintag!! Detta borde bli bra!




Bara att vänta på en lugn varm och vindstilla vår kväll.

//Johan







2008-05-21 01:23:05
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Provflygarrapport!!

Trots att jag inte lagt mer än ca 30 tim vid byggbordet och en kostnad på ca 200:- , så kände det onödigt spännande att vandra ned med modellen till min lilla hage bakom huset.

Med hjärtat i halsgropen, kollades alla utslag en sista gång, motorn varvades upp till max och så ett hårt kast, snett uppåt.
Modellen bara fortsatte uppåt och rollade svagt höger. snabbt ner med nosen till planflykt och känna sig för lite. Modellen axar upp fart snabbt!!  Utnyttjar detta till att stiga lite för att ha marginal. Drar av gas och känner på några svängar.
Roll känns bra åt båda håll och drar på för en looping, går också bra!!!

Den känns helt underbar!!!

Känns som en "stor" modell att flyga. Behåller farten bra, även om man drar av gas. Nu kanske man skulle landa, men siluetten av mitt drömplan mot himmeln gör att jag tar några varv till.
På halvgas går den riktigt bra, inte omöjligt att flyga med 3S, men vertikalerna blir nog inga raketer..

Men allt lyckligt har ju ett slut... Motorn stannar med ett en skärande smäll och sekunden senare syns en svag rökstrimma komma ur utblåset... H--lv-s j-la, s--t...
Men modellen lyder roder och jag glidflyger ner i en svag vänstersväng, det ryker bara mer, så nu brinner det,tänker jag...suck... hinner iallafall reflektera över att modellen glider bra utan motor.
Landningen görs med hög nos och låg hastighet och sedan är det järnet fram för att räddas det som kan.

Nu var det inte så farligt, men motorn GLÖDER och plasten i EDF fläkten bubblar. Efter nån minuts friskt blåsande (skulle varit bra med en till EDF modell) så är "branden släckt".

Lite surt att motorn inte höll, trots mitt försiktiga gaspådrag. Men modellen är iallafall provad och flög bra. Efter att svurit över den dåliga "china" motorn (även de riktigt bra tillverkas väl där??), så kollade jag runt lite och konstaterade att:
Ett, min motor på 3900 kV skall köras på 2-3S, inte 4S.
Två, mitt EDF aggregat drar ganska tungt och många amp, så det är inte alls orimligt att det blev så här. Dags att jaga ny motor.



//Johan
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-21 01:26:52 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-21 01:29:24 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-21 12:30:17 ***

2008-05-21 09:37:34
RE: Sportskala Viggen EDF    
jernis
Skicka mail
hoho!!.
Synd på motorn men kul att höra att den var så pass fin!.

Om du skulle känna för att göra ett kit av det hela så är jag väldigt intresserad!. en JA 37:a har jag alltid önskat mig!.

Mycket kul o bra byggtråd!. o kärran är hur sjysst som helst!.

/  Jernis

[ Jag har skaffat mig / byggt 11 modeller.
och under min hela karriär har jag lyckats starta 11 gånger.
(tyvärr 0 landningar) ]

2008-05-21 11:33:34
RE: Sportskala Viggen EDF    
DrClaes
Skicka mail
Instämmer med föregående skrivare!

Kanonsnyggt projekt, målande berättelse om provflygningen med afterburner (!) och säkert många som blir sugna på att ge sig på liknande själva!

Rapportera gärna när du fått i en ny strömförbrukare hur det går--kanske läge för flygbilder eller -film också?

Mvh från Lycksele / Claes


2008-05-21 12:46:23
RE: Sportskala Viggen EDF    
El-Eje
Skicka mail
Hej igen.
Sällar mig i skaran beundrare igen. Kul att den flög fint och trevligt, illa på motorhaveriet, rätt dyr Afterburner i längden och kanske lite otillräknelig med

Modellen blev riktigt snygg med den 3 mm vingfilletsen, dom var inte med på första bilden, nu blev den klart maffig.
Imponerande att 30 timmar kan resultera i ett sådant bra ,stort  och improviserat bygge, trevlig läsning
Lycka till med nästa setup och fota gärna mer som Claes skrev.

mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2008-05-21 22:40:22
RE: Sportskala Viggen EDF    
TH
Skicka mail
Håller på med en betydligt enklare version av en 37:a efter samma ritning men med en längd på 50 cm och för skjutande prop har letat efter glödverktyg för att bearbeta  skumplast men ej hittat!? Något tips om var man får tag på sådant ??

Mr T
Learning to fly !!

2008-05-21 22:53:39
RE: Sportskala Viggen EDF    
John_L
Skicka mail
Bearbeta skumplast... Testa söka på skära friggo eller liknande så får du många uttömmande svar om trådar och spänningskällor.

Funderar på att sälja bort större delen av mitt lager med 0.3mm kanthaltråd eftersom min rulle med 200m kommer räcka mer än min livstid...


I övrigt ett inspirerande bygge. Jag är fortfarande nyfiken på hur ni alla gör när ni utgår från en treplansskiss och lyckas göra om det till 3D och sedan få fram fina skärmallar. Själva skärandet är ju enkelt.

Ingen kunnig som har lust att göra en artikel????




**********************************************
Modellflyg - ett kul sätt att slösa pengar på

2008-05-22 00:06:42
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Kul med fler viggar, TH!!!
Lägg gärna upp en byggtråd, för alla byggen är intressanta

Eje! Tack för komplimangerna! Till mina 30 timmar, kommer några timmars klurande och tillverkande av mallar, det tog sin tid det med.
En tidsbesparande faktor vara att jag inte lade ner "nått" på att slipa, spackla, eller klä modellen. Skulle man valt "ViggenCamo", så hade det lätt blivit 20 tim till...!

Jernis, visst skulle jag kunna "Kita" den, men tiden som föräldraledig småbarnförälder är inte den största, 30 byggtimmar tog 1,5 månader....

Dock skall jag ta chansen att lära mig CAD enligt bröderna Thörns skola och rita upp skärmallar till detta bygge. Kanske klart om 2 veckor eller 5 månader.




2008-05-22 00:24:52
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Då denna byggtråd gjordes i "efterskott", så skiftar vi nu till nästan realtid.

Efter provflygningen kände jag att denna modell var värd en bättre motor, så jag kollade  vad som fanns. Efter att kollat på olika EDF-aggregat och motorer i de amerikanska forumen, så låg de flesta rekommendationerna på fabrikaten Wemotec, Modelmotors, Megamotors, Hacker och HET, säkert bra prestanda, men dyra.
Tyvärr inget jag hade råd med.
I samma veva skickade jag en beställning till HobbyCity och tog med en liten 53 mm EDF fläkt (länk) inkl motor som kostade 20$. Bara för att testa.
Väl hemma, så blev den en positiv upplevelse, Ett sju h-tes drag!!!

Hobbycity hade dessutom en storebror på 74 mm (länk), aningen för fet för min modell, men efter lite mätande, så skulle det gå. Denna setup, var dessutom specad för 4S. Häromdagen damp det efterlängtade EDF paketet ner i brevlådan!!

Dags att börja ett kirurgiskt ingrepp....


*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-22 10:42:55 ***

2008-05-22 11:16:07
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Fasen vad det tog emot att skära upp kroppen, men, vad göra???
Jag använde min glödsåg och en brödkniv. Efter några minuter, så var EDF paketet ute.



Efter lite bändande, så fick jag mot förmodan ut motorn ur EDFén med ett sugande "plopp".
Detta är min 2:a borstlösa, som jag lyckats bränna. Jag har förstått att dessa motorer behöver rök för att fungera. Ungefär som olja i en bilmotor. Tappa ur oljan och motorn skär...-Släpp ut röken och borslöse stannar.....

Brända lindningar...




Jag lånade motorn  (Kv 3550) fråm T-REX helin, som skall orka med 4S. Hyfsat drag, men motorn blev glödhet ganska snabbt. Inget alternativ att köra 4S, utan att sänka Kv rejält.

Provade mina nya fläktar, frän vänster HC 53 mm, den brända 64 mm och HC 74 mm.



Den gamla "RM8A" och den nya jakt motorn "RM8B"


Efter en stunds urgröpande, så passar den nya 74 mm fläkten. Tips från en ofrivillig hästägare: -Man kan använda en hovkniv. Äntligen kan djuren komma till nytta...



Provmontering



Utloppsröret tillverkas av OH film.



För att få ut kablarna, skär jag hål med en lödpenna. Blir en mycket starkare kant, som inte fläker sig. utloppet kapades likadant.



Så, installerat och klart.




Nu är det bara att vänta på en ledig kväll med fint väder...



//Johan


*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-22 11:28:04 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-26 01:48:26 ***

2008-05-22 14:41:06
RE: Sportskala Viggen EDF    
El-Eje
Skicka mail
 
Citat från: JohanH
Den gamla "RM8A" och den nya jakt motorn "RM8B"

Släpp ut röken och borslöse stannar.....


Det är sådan här små saker som roar , glimten i ögat höjer trådar

Snabbt motorbyte får jag säga, hoppas nu att grejorna håller.

Ser fram emot fortsättningen .


El-Eje
Papperspills-mästare -06

2008-05-23 14:48:18
RE: Sportskala Viggen EDF    
magnusEl
Skicka mail
Hej Johan.

Den e ju sååå läcker!!

Skärmallar låter väldigt intressant. Vet inte om jag skulle fixa det själv, samtidigt som jag är en aning "bekväm" av mig....hrumm

HC 53 mm, är det den här du menar?
Räcker den till, eller är den lite liten kanske?

Mitt önskeprojekt är helt klart en SK60 med dubbla elfläktar. Kanske får ta tag i det någon gång....


^^^^^^^^^^^^^^^^

//Magnus.

2008-05-26 01:21:18
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: magnusEl
Hej Johan.


HC 53 mm, är det den här du menar?
Räcker den till, eller är den lite liten kanske?

Mitt önskeprojekt är helt klart en SK60 med dubbla elfläktar. Kanske får ta tag i det någon gång....




Jodå, det är den fläkten jag menar, men det är inte den som sitter i. Prestandan i 53mm fläkten gjorde att jag beställde storebror på 74 mm.

Sk60 med dubbla 53:or skulle vara klart kul projekt...hmmm...

//Johan

2008-05-26 01:31:52
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
I kväll, så gjorde jag en ny provflygning.




Eftersom min filmare och jag har fullt upp på varsitt håll....samta att han nyligen skaffat sig en ny, tidsödande hobby , så fick det bli en annan kamera lösning.

Min gamla hjälm från tiden på Kubikenborgs Aluminium och överdelen av ett kamerastativ skruvades ihop. Ett skosnöre monterades som hakrem.  På detta monterades sedan min digitalkamera (saknar tyvärr filmkamera). Efter lite "skottställning" ( de 6 halvtummarna är synkade på 50 m...) och provflygande med annan kärra, så blev det försök med EDF viggen.



För att inte få solen rakt i ögonen, så kastade jag i lite sidvind i kombination med: tyvärr något för brant uppåt... sedan följde några gastkramande tiondelar, där jag rörde spaken åt alla möjliga håll i strävan att få kontroll, innan modellen hämtat fart och började flyga.

Mina ben var nu som överkokta spagetti och desutom med denna j----la hjälm på huvet, kände mig ganska fånig...

Ganska omgående började motorn hacka en del på mellanregistret och jag hann tänka en del tankar om brända motorer och reglage. Vid varje hackning, så fick maskinen en rollstörning och jag trodde först det var en radiostörning, eller nåt som inte var funkis i radion. Men på fullgas kändes allt ok. Chansade och flög lite till när man nu filmar.
Dock så skippades alla planer på att flyga lågt och snävt för att se bra ut på film, här ville jag ha marginaler.
Testade att dra av och högalfa en kort sträcka, kändes väldigt stabil,men tappade farten snabbt, precis som en delta brukar göra.
Sträckte dock inte ut på lyckan i onödan, utan landade medans det fanns kraft kvar.
Inte nån högre skola på flygkonsterna, nu är jag ju ingen stjärnpilot heller,men känner att jag vill flyga in mig ordentligt först innan jag står på hårdare.


Efter landningen, så tror jag att jag klurat ut vad som orsakade motorstörningarna... Jag har inte ändrat timingen på reglaget, borde göra en del på en hög kv inrunner och en outrunner. Vid varje motorstörning, så ändras vridmomentet ganska rejält och borde orsaka mina rollstörningar, något som jag kände skillnad på redan när jag testade med denna större EDF under hobbyrums proven.


Provflygningsfilm

Hoppas att filmen trots dålig kvalite, kan ge en fingervisning om prestandan. Denna modell kommer jag nog att ha kul med, bara den överlever de första försöken.
Och motorn verkar ju hålla, varken motor eller reglage var mer än ljumna, värre var det med batterierna, som var ganska varma, men så länge de inte smälter ur kroppen, så brukara det ju gå bra!
Flygtid 3.15 och förbrukning 1600 mAh enligt laddaren.
Efter motorbytet, så hade vikten ökat 30 gram till 730, men det var ingen viktökning som märktes.

//Johan


*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-26 01:34:20 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-26 01:40:47 ***

2008-05-26 04:48:41
RE: Sportskala Viggen EDF    
El-Eje
Skicka mail
Hurra Johan! Den kärran vart det liv i, snabb var den minsann ;-)
Kul ide med stativhjälm  Alla sätt är bra utom dom dåliga.
Trevlig film , ingen dålig kvalite, kanske lite o-zoomat bara, he he.

Släpp inte ut röken på denna motorn nu bara

Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2008-05-26 12:16:21
RE: Sportskala Viggen EDF    
Lidén
Skicka mail
 
Citat från: JohanH


Eftersom min filmare och jag har fullt upp på varsitt håll....samta att han nyligen skaffat sig en ny, tidsödande hobby , så fick det bli en annan kamera lösning.




Haha, jajjemän!

/Martin

2008-05-26 13:38:12
RE: Sportskala Viggen EDF    
magnusEl
Skicka mail
Jösses va den går!!
De lät som pipan inte gick in riktigt på mellanregister...;)

Det borde, som du säger, lösa sig med annan timing.

Grattis till en lyckad kombination!!


^^^^^^^^^^^^^^^^

//Magnus.

2008-05-26 20:12:41
RE: Sportskala Viggen EDF    
joh4n
Skicka mail
Riktigt häftigt! och fort gick den med. får man fråga vart du köpt den ritningen?


Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära tal, och de som inte gör det.

2008-05-27 00:51:13
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: joh4n
Riktigt häftigt! och fort gick den med. får man fråga vart du köpt den ritningen?


Tackar!!
Ritningen är en 3 plans skiss hämtad på Airwar.ruSedan har jag förstorat den till en 1/1 byggritning med hjälp av programmet Posterazor.
Tack till Erik_S för det!!

Med detta program, är det hur enkelt som helst att göra en egen ritning på sitt favvoplan om man bara har en 3-plansskiss. Det finns ju massor på nätet!!!
En av de större samlingarna finns på denna RC Groups tråd Alla finns som zip på sid 4.
Jag hoppas att jag inspirerat några till att bygga en enkel "Sportskala" av sitt favvoplan. Vill någon ha just "min" ritning, skicka ett mejl.

PS Magnus, pipan är justerad nu

//Johan
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-05-27 01:08:53 ***

2008-05-30 19:34:37
RE: Sportskala Viggen EDF    
Erik_S
Skicka mail
Gött att du fick det att fungera!

Posterazor är ett bra program för att förstora 3-planskisser, men som allt annat så är även detta en materialsport.
Alla skrivare skriver inte "prallellt" så man får prova runt i bekantskapskretsen (jobbet?) om den man har själv inte duger till.

/Erik

Livet är inte bara en lek...  Det är även en dans på rosor!

2008-11-12 11:57:25
RE: Sportskala Viggen EDF    
maroz
Skicka mail
Hej Johan,

Jag är lite nyfiken på om du flugit mycket med 74mm fläkten och om den funkar bra.
Har läst en del om den på nätet och det är väldigt varierande omdömen.

Min önskan är att få lite tid nu i vinter och påbörja ett viggenbygge efter ditt byggsätt, hade varit mycket värt att veta om du tycker fläkten är ok eller om det är värt att satsa lite mer ur sparbössa på lite "dyrare/bättre" grejor?

Tack för en mycket inspirerande tråd!

/Martin

2008-11-12 22:09:04
RE: Sportskala Viggen EDF    
Zkeeter
Skicka mail
Johan... Jag måste tyvärr meddela att Gunnars depronviggen tog en tur igenom torr-granarna på Öråker den här sommaren...
Eller som han sa när han hittade den och såg att vingarna saknades...
"Jag förstod att det var något fel när den inte gick att flyga"
MEN! Om jag gissar rätt så flyger den till sommaren igen....
Och det är nog ingen fara då han har några "getar" kvar att flyga.(han sitter där bak)

En liten offtopic-fråga. När slutade du på kubiken?
Jag började -90 och jobbar kvar.. Sten flyger fortfarande...
*** Redigerat av Zkeeter klockan 2008-11-12 22:48:27 ***
*** Redigerat av Zkeeter klockan 2008-11-12 22:49:34 ***
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2008-11-12 22:54:20
RE: Sportskala Viggen EDF    
PGA
Skicka mail
Måste dementera att min viggen är kvaddad, det var min F-16 som tappade
vingarna. Viggen mår bra och skall flygas till våren igen.
Kul Johan, din viggen flyger snyggt, snyggt bygge dessutom.
Kanske får vi se dig nästa år på fältet?

2008-11-12 23:06:23
RE: Sportskala Viggen EDF    
Zkeeter
Skicka mail
Fel av mig med andra ord!
Sorry Gunnar. Om du har tur så kommer resterna av din F16 med på filmen på årsmötet.
OM jag hinner redigera min film från Sättna så tar jag med en kopia till dig.
Jag får ursäkta att jag inte kan se skillnad på jetplanen..
*** Redigerat av Zkeeter klockan 2008-11-12 23:13:07 ***
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2008-11-12 23:09:04
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: maroz
Hej Johan,

Jag är lite nyfiken på om du flugit mycket med 74mm fläkten och om den funkar bra.
Har läst en del om den på nätet och det är väldigt varierande omdömen.

Min önskan är att få lite tid nu i vinter och påbörja ett viggenbygge efter ditt byggsätt, hade varit mycket värt att veta om du tycker fläkten är ok eller om det är värt att satsa lite mer ur sparbössa på lite "dyrare/bättre" grejor?

Tack för en mycket inspirerande tråd!

/Martin


Tack Martin!
Jodå, jag är rätt nöjd med den. För ett bygge runt 500-1000g så är den fullt tillräcklig. Skulle tro att det går att flyga tyngre också, men då måste man nog skjuta iväg modellen med gummilina.
Nackdelen med 74:an är att den är rätt fet (total diam är ca 85 mm) och det går inte att köra med mer än 4S.(Jag använder 2200mAh 4S 25C) Men till min typ av Viggen, så behöver du inte köpa nåt dyrare, effekten är helt OK och till bråkdelen av en Wemotec och en värdig motor. Jag satt faktiskt och gjorde en CAD ritning på min viggen i sensomras. Håller på att bygga en till vigg efter CAD mallarna,även denna får en 74 mm fläkt, men bygget har stannat av.

Hälsningar
Johan

2008-11-12 23:20:54
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: Zkeeter
En liten offtopic-fråga. När slutade du på kubiken?
Jag började -90 och jobbar kvar.. Sten flyger fortfarande...


Jag började -89 och slutade -91 på verk 2. Ibland längtar jag faktiskt tillbaks. Vore kul att se hur det ser ut idag.
Mvh
Johan

Ps. Gunnar, otur på din F-16, målet är att ta mig upp till årets träff, fast livet är inte så lätt att planera numera
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-11-15 20:20:02 ***

2008-11-14 21:33:37
RE: Sportskala Viggen EDF    
maroz
Skicka mail
Bra info!
Är det väldigt tight att få i fläkten eller bör man göra kärran lite större?

Mvh
Martin

2008-11-15 20:19:36
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
 
Citat från: maroz
Bra info!
Är det väldigt tight att få i fläkten eller bör man göra kärran lite större?

Mvh
Martin


Nejdå, den får plats, men det är lite tajtare med utloppsarean. På den CAD:ade (allså nr 2)har jag ökat utloppet lite, skall se vad det gör i effekt.

På tvåan har jag tänkt bygga lite annorlunda. Nos och intag byggs som ettan i styrodur, resten i vanlig cellplast och kläs med 25 gr väv. Borde få ned vikten en del. Men..men bygglusten är f.n. inriktade på andra projekt (som jag iof. inte heller hinner med).
//Johan
*** Redigerat av JohanH klockan 2008-11-16 11:40:50 ***

2008-11-24 10:23:32
RE: Sportskala Viggen EDF    
maroz
Skicka mail
Jag har testat posterazor för att få till en förstoring, men de 3planskisserna jag hittat på nätet har ganska kass kvalite så det blir ganska diffusa linjer.

Finns det möjlighet att bli vid en kopia på din CAD ritning?

Jag måste även pussla ihop en glödsåg och såg ditt hantag, använder du skruvdragarens (eller vad det nu varit i sitt tidigare liv) reglage för att reglera effekten?

Andra bra förslag på effekt reglering mottages tacksamt.

Vilken ”täthet” på styroduren använder du? Såg att det fanns ecoprim 200, 300, 400 och 500 som det skiljer en del i vikt på.
Många frågor…

Mvh
Martin

2008-11-24 10:50:24
RE: Sportskala Viggen EDF    
maroz
Skicka mail
Reducering av frågor...

Hej igen, jag tar tillbaka frågan om friggosågen.
Hittade tråden med din såg i, söker man på rätt ord finner man svar. :)
(kanske viss gnutta lathet )

Mvh
Martin

2010-08-26 21:51:46
RE: Sportskala Viggen EDF    
Baua
Skicka mail
Ingen verkar ha skrivit här på ett tag, men hatten av för ett härligt bygge.
Har själv byggt en 37a look a like, från en kraschad Mirage.

2010-08-26 22:37:29
RE: Sportskala Viggen EDF    
Ankan
Skicka mail
Kan bara instämma.
Funderar själv på ett bygge när man krachat T50'in :p
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2012-05-19 00:48:12
RE: Sportskala Viggen EDF    
JohanH
Skicka mail
Testar att lägga upp ritningarna, då jag får förfrågan då och då.
Och viggen siluetten är ju så snygg :-)

Modell nr 2 byggdes med spännvidd 70 cm. Den lilla ökningen gjorde att det blev bättre utrymme för batteri och fläkt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/554/Sportskala_viggen_EDF_70_cm_edit_3_hela.pdf


http://www.svensktmodellflyg.se/users/554/Sportskala_viggen_EDF_70_cm_edit_3_delad.pdf
*** Redigerat av JohanH klockan 2012-05-19 00:49:49 ***
*** Redigerat av JohanH klockan 2012-05-19 01:07:40 ***

2012-05-19 16:14:40
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
jonols
Skicka mail
Ahhhh!!!

Du är en hjälte, här skall byggas Viggar!

Tack Johan för ritningen.

Mvh
Jonas

2012-05-19 16:33:11
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
jocke1963
Skicka mail
Snyggt bygge, förnämligt bilddokumenterat!
Ritningar nersparade. Här ska byggas Viggen!

Hittar dock inte den tråd ang friggosåg som avses 3 inlägg upp..?
Har fortf inte fått tummen ur att snickra ihop en slik tingest..
*** Redigerat av jocke1963 klockan 2012-05-19 16:33:55 ***

2013-06-28 21:10:55
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
Poseidon
Skicka mail
Jag har börjat bygga en klon på denna och har nästan gjort klart kroppen.
Jag har fastnat efterosm jag saknar depron samt att jag vill ha sidroder men är osäker på hur litet och svagt servo som jag kan använda till detta.

Någon som har en ide på ett lagom litet servo till just sidroderfunktion på denna?

2013-06-29 21:36:41
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
depronmannen
Skicka mail
Tjena Johan!

utmärkt och fint bygge började malla en jag med men nu såg jag denna tråd så nu blir det och skriva ut lite papper  

Tack för ritningarna, och ännu en gång snyggt bygge !!

här skall byggas viggen!!,


2013-06-30 00:49:44
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
jocke1963
Skicka mail
 
Citat från: Poseidon
Någon som har en ide på ett lagom litet servo till just sidroderfunktion på denna?


Torde räcka med ett vanligt 9-grams servo..

2013-07-15 20:11:30
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
Poseidon
Skicka mail
Jag fick paket idag med batteri och annat. Jag tror dock jag gjort bort mig helt, jag köpte ett 4.0 Ah 5S NanoTech A-Spec batteri till en Changesun 79mm 12bladig fläkt och dragkraften skall blir max 1,8 kg om jag har tur.

När jag stoppat i batteri fläkt servon vinge och allt så känns den för tung för att någonsin kunna flyga. Det verkar som kapacitet för flygtid och spänning samt strömkapacitet för denna fläkt inte går ihop med storleken vikten på det hela. När man skriver en vikt runt 700g menar man utan battrie då på denna typ av EDF viggen? Jag är väldigt misströstande just nu och käns surt att köpt 2 batterier som är superfina men som nog är för tunga.

Vilket abtteri och vikt på denna är rimligt för denna typ av EDF?
*** Redigerat av Poseidon klockan 2013-07-15 22:56:09 ***

2013-07-17 19:40:40
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
JohanH
Skicka mail
Hejsan!

Ja, 4000MAh verkar väl tungt och hur får det plats??

David Windeståls setup:

10 bladig CS 70mm fläkt med en 2500kV motor och 2200 mAh 4S (tror det är HK Nano tech)

Mvh
Johan

2013-07-18 15:06:06
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
mogge
Skicka mail
Ja,ha du Johan!O David inte att förglömma.
Superlativerna haglar o nu äntligen har Puggen handlat en bale cellplast.
J-37;an blir ju bara hur bra som helst. Jag var på Jula o köpte två VP-20
elektriker böjar. Rakrör VP-20 hade jag sedan tidigare. Bra med spänsten i
rören när tråden blir varm. Min skärare kör jag på 3S.1300. Drar inte mer än 4 A
med 0.50 kanthaltråd, inköpt hos clas i sjön på -70-talet.Ska bygga en till på 80 cm till kommande byggen. Då blir det 4S-2200. Funkar kanon. Däremot ska jag bara göra en ögla i ena benet så att det går att lossa tråden om man behöver
skära hål. Vad vi nu leker med är Rc-groups J-35. Väl värt att kolla, simpel
profilkärra som flyger rent magiskt bra. Samma koncept men enklare. Vi gamla stötar i 70 årsåldern monterar raketer o allt annat flams. Tanken är att ha kul.
Ska köra CS-10 blad med 4S 1350. Tyngre acc är menligt. Men visst. Flygtid 3min.Hoppas att få se mängder med välflygande Viggar framöver. Dock om det lyckas får jag vara lite rädd om den,stor skillnad på J-35:an där man mer eller mindre jagar livet av varandra tills det oundvikliga inträffar.Men vad F-n med Julas Spattex lim A´la 19 kronor tuben så limmar man ihop allt. Nu när det är så svårt att få tag i UHU-POR så duger detta. Enda invändningen är väl att det tar en halv årstid innan detta latexbaserade lim hugger.Men som pensionär har man ju tid.Våra mallar skars ut i 2mm björkplyfa som putsats.Det som återstår är
i princip bara materialet.Motorn 3200kv levererar enl den enkla vågmetoden över
1100g om man vänder fläkten rätt. Drar 52A.Ger ca 3 min flygtid.
Gulligt så det förslår.Hade min C-S i J-35 o fullgas gick inte mer än 10 sek,näst intill ballistiskt. Med 4-S 2200 ingen skillnad snarare sämre(vikten)

Mogge
Mogge

2013-07-19 12:53:10
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
mogge
Skicka mail
Jaha du Poseidon. Nu läste jag ditt inlägg o det får väl knappast plats + att det blir tungt. Försök sälja ackarna eftersom du inte vinner något på den
setupen. Det är ju som Roger säger: EDF är inte snälla, riktiga strömtjyvar. Men
ännu lever mina 1300 både 3 o 4S.
Ska gå upp till 1600 4 S i min blivande J-37.
Mogge

2013-07-29 21:57:33
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
m.k
Skicka mail
Då har man haft premierflygning med sin viggen. Riktigt rolig och snabb, flyger stabilt både på fullgas och långsamflygning.
Min setupp är.
Change Sun 70mm V2 12 bladig.
Cyclon power 2800kv
Nano tech 4s 2200mah 45-90c
Vikten blev 1010gram med batteri.

2016-10-24 22:29:46
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
wdac
Skicka mail
första tanken är... är inte luft intagen lite små?

den motorn jag tänkte köra kommer suga in bra mycket mer luft än vad intagen eventuellt klarar av, så jag kommer göra en liten fuling, göra intagen å kanalerna lite större... så jag ber om ursäkt redan nu att jag inte håller mig till ritning å skala :D

2016-11-12 19:22:17
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
JohanH
Skicka mail
Luftintagen är breddade ca 3mm mot original i denna skala. Men utvecklingen har gått mot större och bättre setuper än originalet från 2008. Så förstora upp är nog inte dumt för att få ur motorns effekt :-)
Lägg gärna in lite bilder och fakta på hur det går. Mvh Johan, trådstartarn.

2017-01-10 11:27:43
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
Andreaseliasson
Skicka mail
Går det få tag på cad ritning med enbart mallarna i dxf eller dwg filformat? Tänkte fräsa ut mallar i aluminium

2017-01-11 22:42:23
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
JohanH
Skicka mail
Hej Andreas, jag kan skicka fil MEN en kille som tidigare fick dessa för att fräsa samma sak,  påtalade att min ritning består av en massa konstiga fel hans CAM program inte klarade.

Detta var min absolut första CAD ritning och utifrån hans tips har mina efterkommande ritningar i andra byggen gjorts på annat sätt. David Windestål utgick ju från min ritning när han gjorde "FLITE TEST" variant på denna. Han valde att rita om den i helhet i CAD. Dock tror jag inte han släpper dessa då de ägs av FLITE TEST och de, vad jag tror, säljer CAD skurna mallar till sin variant.

Hursomhelst, du får gärna prova att använda min filer. Jag vill dock inte publicera dem här utan du kan få dem på mejl. Skicka mig ett PM. Mvh Johan

2017-07-26 09:46:56
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
methuso
ulf@jamtland.nu
Även jag skulle vilja få tag i cad-filerna då jag har en cnc-cellplast-skärare som får gå aldeles för lite just nu:)
Funderar dock på att modifiera för skuren vinge så att jag slipper köpa depron.
/Ulf

2017-07-27 21:42:41
RE: Sportskala Viggen EDF (nu med ritning)    
Rickenbacke
Skicka mail
Finns länk till ritningar, samt en moddad version, hos FliteTest: https://www.youtube.com/watch?v=dnsSCjw41wk

Hittade den via deras testflygvideo, där de utropar modellen till den bästa EDF:en någonsin :). https://www.youtube.com/watch?v=dnsSCjw41wk