Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

1/4 Skala Mustang bygge del 2

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2010-01-25 15:15:47  


Ännu en fantastisk vinterhelg har vi fått uppleva. Som jag tidigare kunnat konstatera så är det där poltiker snacket om en global uppvärmning lika tokigt som att vi skulle gå mot en istid vilket min generation fick höra när vi var små. Vad ska dom hitta på nu? Den senaste månaderna har det varit väldigt tyst om detta ämnet ....





I helgen var det vindstilla så på lördagen fick min Böcker Jungmeister flyga lite. Det är en tidig elkärra från Kavan i något depronliknande plastmaterial. Jag har en borstlös motor i och en 600mah 3cell Lipo. Skev, höjd och sida styr jag med.




Den flyger ganska bra och är skojig att fara omkring med på låg höjd.

I vanlig ordning var min huskatt Nisse med och kollade upp att flygandet gick ordentligt till.





Ibland kan Nisse var lite väl ivrig i sitt engagemang och förmåga att vara ivägen (eller) mitt på landningsbanan......


2010-01-20 15:19:46  


I Lördags var jag ute och elflög lite igen på grannens åker. Kastar upp elkärran och landar på vägen som går över åkern. Här är det lugnt och skönt att flyga och man klarar sig bra utan några 2.4 Ghz apparater då det oftast bara är mitt plan och fåglarna som flyger där. Som jag nämnt är jag väldigt förtjust i GWS kärror. Har haft ett tiotal. Svårt att säga vilken som jag gillar bäst.



I lördags flög jag Zeron. Den är igentligen min sons, men han luftar den sällan. Jag har inte landställ på GWS jaktkärror för att dom ska se riktiga ut när man flyger och för att hålla vikten nere. Dom är enkla att buklanda och håller bra. Dom är också mycket enkla att kaststarta.



Nisse min huskatt var med i vanlig ordning och kollade in flygandet och åkern. Han är självutnämnd säkerhetsansvarig i våran privata flygklubb VAF (Värhulta Air Force). Han anser att han kan mycket mer en dom flesta andra "säkerhets RC doktorerna inom modellflyget" och kan hålla tyst som katten när det behövs. Allt detta trots att han bara är en stackars bondkatt som slängts av en mörk höstkväll för ett par år sedan vid våran tomtgräns i en sopsäck.



I lördags var han väldigt uppjagad när jag flög och han kollade in åkern mm. Efter ett tag förstog jag anledning när jag kikade lite närmare på ett par nerhuggna aspstockar som bonden nyss fällt och lagt vid skogskanten.





Vi hade ju fått besök av ett par älgar som förtjust gnagde av barken på asparna och samtidigt kikade nyfiket på flygandet. Dom var väldigt sugna på aspbarken och ville helst inte gå undan.
Då insåg jag och  katten "Nisse" säkerhetsproblemet... Kanske skull man ta upp det här möjliga älgproblemet på ett nästa säkerhetsmöte hemma i köket.



Gäller våra förbunds försäkringar om man flyger på en älg.... Vad händer om älgen trampar på min GWS kärra eller stångar mig när jag står och flyger. Sådant här borde förbundet ta upp, eller skriva en handledning om. För det borde vara många klubbar med samma problem. Vilken myndighet och hanterar dessa ärenden med älghotet på våra flygfält och oss flygare? Hur ska jag göra om jag ska ha ett meeting i Värhulta? Man kan ju få högt blodtryck av sådana har saker... 



Riskerar jag att bli utesluten ur förbundet nu då dom mer eller mindre bedriver modellflygverksamhet nu och inte är med i våran klubb.....

Man kanske skulle bilda ett nytt förbund och ha en egen hemsida så att dessa saker kan redan ut ordentligt.

Inomhusflyget har sina fördelar trots allt....


2010-01-13 18:32:55  


Var ute och flög lite i helgen som var. Trots att det är kallt så är det svårt att hålla sig når det är så vackert väder. Vindstilla och så vackert ute.





Hade -22 grader när det var som varmast. Katterna vägrade gå ut och ruskade på huvudet åt mig när jag satte på mig varma skor, mössa och vantar. Hemma hos mig är det lite som hos "Pettsson" hävdar mina ungar.... Jag pratar mycket med mina katter som är väldiga personligheter....... hönsen flyttade för dock ett par år sedan....



Tog sparken och min ME-109 som är en bra vinterkärra både i modell och i verkligheten. Jag har bara ett par hundra meter till grannens åker där jag brukar elflyga och ibland även flyga segel. Brukar undvika att flyga förbränningsmotor kärror där då det är bra med god grannsämja......



Det är ju en hel del elledningar som man får undvika. Skulle man orsaka strömavbrott vid denna låga temperaturn i byn så skulle man nog få börja med någon annan hobby.....



Provade att flyga med vantar denna dag, gick ganska bra. Kändes lite ovant i början men funkar nog helbra efter lite träning.



Blev tre stycken 6-7 minuters flygningar denna dagen. Har influerats oerhört av Pär Lundqvists ideer sedan jag började med skala flyg i början av 80 talet och kör med så lätta kärror det går utan att ha för stora motorer.

I min ME-109 har jag en 600mAh 3cells Lipo och ganska liten borstlös motor. Kärran väger 400g och har ändå bra prestanda. Kan självklart inte hovra men flyger skalenligt.



  




2010-01-07 11:13:43  


Vilken fin vinter vi äntligen har fått. Riktig kyla trots allt skitsnack om växthuseffekt mm. Firade nyår i Falun hos vänner.

Enligt tradition så passade vi på att flyga lite när det var ljust på isen på sjön Runn. Isen var väldgt dålig i år och vi var ganska så försiktiga. Personligen badar jag knappt på sommaren så vinterbad vill jag helst slippa.... Det får killarna i Rättviks klubben hålla på med....







Vädret var -7 grader och det snöade lite på slutet. Så mysigt. Flög lite med min nu elmotordrivna J22a. Senare flög jag också med min Stampe med metanolmotor.

Självklart så blev det också lite skruva då fusket me att sätta fast servona til skeven med dubbelhäftande tejp inte funkar så bra när det blir kallt.... Lite lim löste problemet....









Dom andra kompisarna flög bara el kärror denna dagen (förtappade). Ursäkterna (bortförklaringarna) dom hade var så bra så att dom skulle kunna kandidera som kommunalpolitiker. Man märker att eltränden är svår att stå emot......





Årets sista flygdag avslutades med korvgrillning och något gott att dricka. Senare bar det av hemmåt där bastun värmde väl.



Vi killar hjälptes sedan åt med matlagningen medan damerna dukade. En trerätters middag avnjöts i vanlig ordning med gott vin till.

   



Efter hemresa och ett par dagars arbete var det återigen dags för ledighet på trettondagen. Vi var ett par stycken killar från Arboga klubben som åkte upp till Skinskatteberg och testad på inomhusflyg där som Norbergsklubben arrangerade.



Lokalen/hallen rymde en fotbollsplan med konstgräs. Stor yta och fina kringytor med bla kaffeteria. Många bekanta var där och de flögs flitigt. 



Blev fövånad och glad av att se så många ungar som testar på våran hobby. Var riktigt förvånad. Kanske är det inte så dumt med inomhusflyget ändå.
Klar skillnad mot de utomhus träffar/meeting och tävlingar där vi flyger metanol/bensin kärror, där får man aldig se så många ungar flyga eller vara delaktiga.

Hoppas att Norbergsklubben gör om detta igen då det var mycket trevligt trots att jag saknade ricinoljelukten lite....... Fick i alla fall se en Mustang flyga...... 



2009-12-30 12:59:46  
Så här i vintertider med möjligheter till flygning på sjöisar kan jag inte låta bli att förmedla lite bilder från radioflygets barndom.



Bilderna är tagna på tidigt 60 talet då man bildat Siljansbygdens radioflygklubb.

Några av grundarna vinterflög på en sjö utanför Leksand som jag tror heter molnbyggen. 

Radio anläggningarna var ganska primitiva med dagens ögon. Men flög gjorde man ändå.

Enligt info från masarna i Leksands trakten så är det bla Bror Portström, Werner Christiansen och bröderna Vinge med på bilderna.

Själv var jag ju knappt tilltänkt vid denna tiden. Dom ser ut att ha väldigt kul redan på denna tiden..... 

Lägg märke till att dom redan insett att om man ska bygga en skala kärra så ska det vara en man Mustang.



I mitten av Mars i år firar Siljansbygdens sitt 50 års jubileum genom att bla arrangera ett vinter meeting på samma ställe som dessa bilder tagits.

Jag och många med mig ser framemot detta. Kanske får vi se några oldtimers flyga där.





Redan på denna tiden hade man börjat göra skidor till planen. Lägg märe till att dom ännu inte har elstarters.

Jag tror att det är dieselmotorer i några av planen. Lägg också märke till att det är inga elmotorer eller Lipo ackar i något plan. Depronet och inomhusflyget var inte heller uppfunnit.





Man var inte rädd för lite kroppsarbete heller, behövde nog inte gå på gymm på denna tiden. 



Vill avsluta med att önska er alla ett Gott nytt år.



2009-12-21 07:58:14  


Det är så skönt med riktig vinter. Hade -18 grader en natt nyligen. Nu slipper man uteliggare ett tag... Inte så konstigt att Klimatmötet blev ett fiasko när man efter den senaste kalla sommaren får en sådan här underbart kall och vintrig December. Va fan ska dom försöka lura i folk härnäst? När jag var liten på 60-70 talet försökte dom lura i oss att vi gick mot en istid. Kommer fortfarande ihåg att jag var rädd. Numera tror jag inte på något.




 
I helgen hände det som jag varit rädd för länge. En av mina metanol aircombat kärror som flygits sparsamt de senaste åren med en Norvel 15 glödstiftsmotor konverterades till eldrift.
Har kämpat emot denna lockelse länge men orkade inte stå emot längre. Den ska provflygas i mellandagarna. Fick ner vikten från 650 gram till 415 gram. Ska bli kul och se hur den flyger. Något måste man ju göra för miljön när inte politikerna klarar det .......



Som avslutning har jag idag lite nya bra ordspråk:

Den man ligger med får bädda.   


  Den som tar, han har.

Det man inte minns, har inte hänt.

Det man inte vet, har man ingen aning om.

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.

Förtala är silver, förtiga är guld.

Gammal kärlek kostar alltid.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.

Liten stuga kallas ofta stort dass.

Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.

Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.
 

Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
 

Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.
 

Den som spar han har men inte roligt.
 

Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor..
 

Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.
 

Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt dåligt.
 

Det är med kärlek som med whisky, den tar slut...
 

Dåliga flickor är inte det sämsta.


Framtiden var bättre förr. 


Friskt vågat, halva inne. 


Först till skrivarkön får först skriva ut. 


Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.


Ju fler kockar desto större fackförening.


Kvinnans list övergår när mannen får stånd.. 


Livet är hårt, men orättvist. 

 

Man har inte roligare än man köper ut för.


Man lever bara en gång och många inte ens det.
 

Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.


Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort. 


Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.
 

Älska din nästa, men var diskret.
 

Även den starke får ta i när han skiter.
 

Även i de lugnaste vatten drunknar man.


Ha det bra i jultiderna.......

2009-12-16 14:26:38  


Äntligen har vintern kommit till oss i mellansverige och med den en hel del snö.
I går kväll monterade jag skidorna på Stampen och gjorde en service på motorn. Det sitter en kinesisk ASP 120 fyrtaktare i den. Den har varit med i 5-6 år nu och har nog 30-40 timmars driftid. Är väldigt nöjd med den. En bra lågprismotor är det verkligen.

Motorn är lättstartad, bra effekt, lite vibrationer, fin tomgång. Jag kör på ett bränsle med metanol, 10% nitro, syntet olja och 2% ricinolja. Kollade ventilspelet och att glödstiftet var ok dvs att glödspiralen var blank och fin. Har aldrig behövt justera ventilspelet. Jag kör med en Graupner 14x6 propeller på den (inte den träsnurran som är på bilden).






I helgen som var var vi ute och flög och jag testade att filma från luften. Min kamera med stort minneskort filmar fint. Till min stora förvåning så blev filmerna ganska bra. Ska nu utveckla det hela och testa att redigera filmerna i datorn.






Hoppas att jag nu inte får modellflygets egna  FPV poliser efter mig eller skapar några "pajkastningstrådar" på något forum. Det gäller ju att sköta sig och vara snäll så här i jultider. Självklart ska jag undvika att flyga ovan moln eller utanför kommungränsen med Stampen eller flyga för långt bort.....




2009-12-07 13:05:07  


Återigen fick min kärra med snöskidor vänta på den efterlängtade kylan och snön.
Helgen bjöd istället på varmgrader och lite regn.
I lördags passade jag därför på att börja klippa min syrenhäck framför huset. Tror att den är närmare 80m lång, så det tar ett tag, skönt att man inte är sysslolös.





På söndagen var vi ett par stycken i klubben som passade på att flyga lite på fältet i Arboga.
Vi är ganska lyckosamma då vårat fält är ganska torrt så här års och torkar upp tidigt på våren. Det flögs med F3K seglarna i vanlig ordning och en viss svag termik bidrog till en del fina flygningar.

Det är så intressant och skönt med oss män, när vi pratar om vikt så är det enbart vad planen väger .... 



Det är kul när klubbens verksamheten numera ökar. Numera är vi ofta ett helt gäng som samlas och flyger vid klubbens veckodag.

Så här års är det söndagar kl 12 som gäller och vi är ett par stycken tappra stollar som trotsar dåligt väder.





Mycket glädjande är det när man få se barn som visar intresse för våran hobby. Dataspel och annat skräp är idag en hård konkurrent för oss. Men det finns nog ljus i denna tid av "skräptrender" och svininfluensa tjat.,,.





De nya billiga och lättflygna kinesiska leksaksplanen som säljs i leksakaffärerna flyger jättebra efter lite trimnings hjälp av en erfaren modellfygare.

Sedan kan ungarna flyga själva med dom och känna att dom är med i gemenskapen och vi kan dricka kaffe och titta på.....



Väl hemma i Värhulta kunde jag och min dotter konstatera att alla lussekatterna
redan var slut. Nu vet vi vad min son åt när han var hemma och var sjuk förra veckan.



Det blev till att baka ännu sats så att jag kan ha något till kaffet vid nästa söndagsflygning.


  


 

2009-12-03 13:01:59  
Ännu en vecka närmare Julen. Tycker att tiden går väldigt fort så här års. Det känns som om vardagskvällarna bara är mörka och korta. Har inte flygit på ett par veckor nu och ska därför ut till helgen. Hoppas att det blir lite snö så att man får sätta på skidorna på planet.



Mitt intresse för radioflyg och skalaflyg började 1976. Av en ren slump hamnade på skala VM 1976 i Borlänge. Jag var då 13år och min familj hade precis flyttat från Göteborg till Falun. Min far hade lämnat sitt arbete som helikopterpilot i marinen och istället börjat arbeta i ett civilt flygföretag i Borlänge. Jag följde med honom till hangaren på Dala Airport i Borlänge denna Lördag för att kika på jordbruksflygplanen (Trush Commanders)och helikoptrarna. Väl ute i hangaren så fick jag se alla model skalaplanen som stog utställda på bord där. Utanför på flygfältet flögs det med dom. Jag blev helt såld och var där hela helgen. Jag har fortfarande många minnen från flygningarna där.

Jag surfade lite nyligen och hittade en massa fina bilder från Skala VM 1976.

http://www.siljansbygdensrfk.se/galleries/2008_skalavm76_look/index.html

http://www.siljansbygdensrfk.se/galleries/VM76/index.html

Den gula Kanadensiska Chipmunken som vann VMet flög otroligt bra och var mycket välbygd.

För min del blev tävlandet inom skala flyg inte så långdraget. Ett par gånger på Barkarby och lite andra tävlingar under ett par år på 80 talet.






2009-11-27 11:05:07  
Nyligen hade vi möte i min hemmaklubb i Arboga. Klubben  består av ett ett 25tal medlemmar varav ett tiotal är aktiva flygare.

Jag tycker att det är mycket trevligt och träffas och prata lite om det som varit och vad som ska ske framöver. Som jag tidigare berättat i denna Blogg så har vi dom senaste åren arrangerat en storskala träff i slutet av Juli.





Vid träffen har vi tillgång till ett fullskala fält. Vanligtsvis används detta av våra klubbkamrater som bedriver fullskala segelflyg. Dom är väldigt justa  och lånar ut banan till våran träff. Ytorna är enorma och det finns ett stort grässtråk och en asfalt/betong bana att starta och landa på. Runt omkring finns helt öppna ytor att flyga i.



Träffen växer numera för varje år. Den är mycket välbesökt trots våra små resurser i klubben.

Personligen tycker jag det är särskillt kul när våra 1/4 skala Mustanger får träffas.

Självklart kommer det också många andra fina Warbirds till träffen.







Vid vårat senaste möte beslutade vi att ha träffen den 23-24 Juli nästa år 2010.

Jag kan varmt rekomenderar ett besök på träffen om du gillar stora skala Warbirds och vill träffa dom som brinner för detta.




2009-11-23 11:10:44  
Är nu tillbaka från min resa till Kina. Resan var mycket lyckad och jag blev kvar där en extra vecka. Landet är enormt och intrycken vart stora.





Efter 17 timmars resande klev jag ur planet i Nanning som ligger i södra Kina.
Det var 28 grader varmt och hög luftfuktighet. Jag var dyblöt av svett för jämnan de första dagarna.





Ganska snart fick så var det dags att lära sig äta med pinnar och att snabbt lära sig att inte fråga vad vi åt för något. Dom äter allt. Väldigt gott och mycket trevliga männsikor och fin stämmning. Mitt Kinessika ordförråd var minimalt men växte för varje dag.





En dag passade jag på och följde med och handlade mat på marknaden. Ganska intressant upplevelse. Dom är oerhört noga med renligheten och att maten är färsk så man behöver nog inte vara rädd för att få problem med magen.



Jag är väldigt förtjust i skaldjur (seafood) så ja stortrivdes.



Trafiken var väldigt spännande. Det är stor skillnad mot hemma i Värhulta där det sällan är mer en 3 fordon på vägen. Här är det ett kaos. Konstigt nog går det mycket bra och trafiken flyter jättebra. Jag såg inte en enda olycka. Och jag reste runt en massa.

Hobby affärer var det svårt att hitta , men en dag så stötte jag på lite grejer av en slump. Det flögs för fullt inne i affären med RC helikopter.










En bussresa på 4 timmar ner till havet och staden BeiHai som också var mycket intressant dock var vädret kallare vid besöket. Pärlodlingarna var något fantastiskt att se och se hur man förädlade pärlorna och slutligen fick till smycken mm.

En kväll skickade upp små varmluftsballonger enligt Kinesisk tradition. Tur att dom inte startade någon skogsbrand....


Väl hemma igen tog det hela helgen innan jag lyckades ställa tillbaka tidsförlusten och för att vänja mig vid att få prata svenska igen och att äta med gaffel och kniv.

Får erkänna att det var ganska skönt att få sätta sig ner helt ensam i lugn och ro i hobbyrummet och fila på den nya Mustangkroppen...

Min summering av resan och Kina är att det mesta blev oerhört mycket bättre än vad mina förväntningar var när jag reste dit. Jag fick lära känna ett mycket trevligt och vänligt folk som jag hädanefter har väldig respekt och vördnad för. 


 


2009-11-06 10:13:25  


Den första snön har nu gjort mig och mina katter påminda om att vinter närmar sig. Denna gång så försvann "lappmöglet" som  mina granne kallar det nästan direkt. Vinterdäcken sitter nu på bilen och isskrapan mm är på plats igen.



Som jag berättat i denna blogg så reser jag ganska mycket i mitt jobb. De senaste åren har resandet huvudsakligen varit i sverige. Någon utlandsresa har det dock blivit ibland, men då bara i Europa och oftast urtråkiga resor med noll poäng i upplevelser.

Igår packade jag dock den stora väskan som jag använder mycket sällan. Jag valde också att packa en lättburen neutral ryggsäck som inte ger sken av att ägaren är allt för rik ...... (stämmer rätt så bra). Jag får erkänna att det pirrar lite i magen denna gången när jag lastar i väskan i bilen.

Den senaste veckan har jag övat mig på att äta med pinnar och att rapa efter maten. Mina språkkunskaper i det landet jag nu ska till är väldigt begränsad , men jag får plugga lite mer på planet. Sederna och det mesta kommer nog att vara annorlunda.



I eftermiddag bär det nämligen av till Kina. Jag har en 14 timmars resa framför mig med flyg till Peking och inrikesflyg ner till Nanning som ligger i Södra delen. Kina är ju lika stort som en världsdel. Om allt "Klaffar" så finns det ett hotellrum bokat åt mig där. Jag har en kontakt som ska hjälpa mig med det mesta.





Jag kommer bla att besöka en stad som heter BeiHai där det fortfarande lär finnas moderna pirater som härjar i sydkinesiska sjön.

Om allt klaffar så har jag en internett uppkoppling på mitt hotellrum och kan uppdatera bloggen.



 

2009-11-03 13:53:30  


Kom över lite fler bilder från sista gången jag var ute och flög med Mustangen. Det var för tre helger sedan. Det går åt ett helt gäng kompisar när motorn ska startas och varvas. Nästan som i kommunen....

Föra att ytterligare krångla till ett sådant här projekt så går startern på 24 Volt vilket gör att man måste släpa med sig 2 st bilbatterier då min laddare inte kan ladda 24 Volt.

Nu kanske ni förstår varför man inte är ute med en sådan här kärra och flyger varje dag.




50st flygningar på lite mer än 2 års flygande har det nu hunnit bli i min flygdagbok med Mustangen . Ingen risk att servona och motorn slits ut direkt.

Mesta slitaget uppstår i samband med transporterna och när man bär den in och ut genom hobbyrummets dörr öppningar, och när "hon" (regeringen) inser hur mycket pengar och tid som en sådan här "leksak" förbrukar ........


2009-11-03 09:01:19  
Har lagt märke till hur mycket "backflashar" som vi modelflygare som passerat den där magiska åldern verkar få och som direkt flera andra nappar på.

Den sista tiden har det ju skrivits en del på forumet om den gamla sjöhäxan och linkärror som Getingen, Biet och Snurren. Tänk vilka tider det där var... Inga ARF eller solarfilm. Snabblimmet var ännu bara en dröm. Jag kom ihåg när det första snabblimmet kom. Det hette "Hot Stuff" var ju lika "HiTech" som Appollo programmet, det var 1979 och jag förvarade den lilla flaska som man tyckte var dyrare änn guld i kylskåpet och vågade bara limma under köksfläkten när farsan och morsan satt vid TVn på övervåningen. Vitlim var det som gällde ibland kunde man möjligen ta till lite epoxi, men det var dyrt som katten för en kille som drygade ut månadspengen med att sälja Dagens nyheter på söndagarna till folks förfäran då jag ringde på vid 8 tiden hos dom...

Som genom ett under har ett par av min barndomslinkärror överlevt och hänger idag i mitt hobbyrum. Dom är från dom där åren då jag försöka lära mig gångertabellerna och ännu ej förstått vad tjejer egentligen fanns till för...



Min stora förälske på den tiden var en team race kärra som heter Ranger. Det är ett  äkta balsa bygge (mestadels) från en engelsk tillverkare som hette Kiel Craft (har jag för mig) året var 1974-75 och vi flög på isen på skolans bandyplan eller på en fotbollsplan i ett villaområde till Falu kommuns förfäran. Det blev ännu värre när vi senare började radioflyga (försökte) där också.



Motorn var en Webra diesel på 1,5 kubik. Tidigare hade jag även haft ett Biet med en WenMac 0.8 kubikars glödstiftare, men krashade den ganska omgående då jag försökte flyga den på en tennisplan och bedömde att nätet på mitten av planet inte skulle vara i vägen. Tjejerna som var där för att spana in tenniskillarna låg och vred sig av gapskrat när jag sopade ihop resterna av Biet.



Vid fjorton års ålder så lyckades jag kämpa ihop 2500 kr (målade om huset åt farsan) och kunde äntligen köpa min första radio med flyplan och motor. En EK logitrol Pro och en Falcon 56 med en gammal 29 femkubikare. Linkärorna och små motorerna las undan för att slutligen hamna på väggen i mitt nuvarande hobbyrum.  

2009-10-30 10:31:50  


I lördags åkte jag ner och hällsade på min vän Kent i Vedum. Han är som jag tidigare berättat mannen bakom min Mustang. Han har tillverkat denna 1/4 skala Mustang sedan 80 talet. Många Mustanger har det säkert blivit genom åren.
Mitt bygge började 2004 med en flygkropp som var gjuten i början av 90 talet. Epoxi plasten i den har med åren åldrats och är nu ganska mjuk spröd och jag flyger kärran med viss försiktighet. Därför beställde jag i somras en ny flygkropp av Kent. Min vinge är helt ok så den ska vara kvar ett par år till.



Nya stabbe blev det också. Denna gång planerar jag att göra stabbhalvorna löstagbara. Denna gången så ska kabinhuven bli öppningsbar via radion med hjälp av en tryckluftcylinder. Kent har även tillverkat denna. Slaglängden är väldigt lång. Tänk vad läckert att kunna taxa förbi publiken efter flygningen och piloten vinkar som i Dala Järna för ett par år sedan. Eftersom kylarn sitter bakom under piloten och kylarslangarna går i kabingolvet från motorn till den så är det som och bada bastu när man taxar in efter landning när det är varmt ute. Därför brukar piloterna öppna huven så fort dom kan efter landningen med Mustanger.



Min tanke är att det ska sitta en 2.4 Ghz Radio i den nya flygkroppen. Jag kan då montera radion längre fram och använda Li-Po ackar och således lätta kroppen mycket då jag nu har ca 1.5 kg bly i nosen pga att radion servon mm sitter i bakkroppen och jag nu använder stora NiCad ackar av el-RC bilstorleken. Jag funderar även på en annan motor då jag inte är helt nöjd med den nuvarande  motorns effekt och den minst sagt dåliga service och höga priser som erbjuds i nuläget från ZDZ.





Som vanligt var det full fart i Kents Mustang verkstad. Vid mitt besök var där 3 eller 4 plan under tillverkning. Vad underbart det är att att besöka ett riktigt stort hobbyrum/verkstad med bara Mustanger...... Inte en enda djäkla elmotorkärra eller ARF skit...... Jag riktigt ryser av välbehag...



På ett av borden låg en riktigt fin och udda motor med en propeller som skulle kunna få en ultra lätt flygare att bli intresserad. En 3W 150 kubiks 2 cylindrig inline bensinare. Tuvärr lite för stor för att kunna gömmas i nosen på Mustangen men ack vilket fint drag. Tror att Mustangen flyger fint med den i nosen.

Landställen gör Kent själv som det mesta som hör till Mustangen.



Väl hemma hos Kent för att fika så passade jag på att kika i hans garage där hans 1/4 Super Cub står. Det är också något som han ritat och byggt själv. Jag blir så glad när man får se som inte är GUL och klädd med plastfilm.....



  



Kent har inredning och piloter i sin. Tom en fungerande trimmbar stabbe som manövreras från kabinen. Landstället och däcken är helt skalenliga. Man blir helt salig av alla dessa detaljer. Tänk att folk bara kan tänka sig ta i en gul solarfilms klädd ARF Cub när man kan bygga egna Cubbar.....



Ett exttra landställ låg där också. Helfränt med fjädrarna som tar upp stötarna vid landningen.





Motorn som sitter i är en OS Pegasus 50 kubiks fyrtakts 4 cylindrig glödstiftmotor. Den har elektrisk självstart som styrs från radion...





I Söndags var det dags för vårat Segelflygmästerskap i Arboga klubben. Vädret var betydligt bättre en  vi trott. Termiken var där, kanske inte ruskigt bra men helt ok för oss.

Efter 8 flygomgångar med olika moment bla flyga längst tid, pricklandning, flyga exakt en minut mm så kunde vandringspokalen vandra vidare. Korvgrillning och kaffe han vi också med.

Vi hade djäkla skoj och alla som var med ser nog redan fram emot nästa års tillställning....



Senare på eftermiddagen fortsatt det roliga med värre prylar, dock fortfarande handlade upptågen om segelflygning.





Nu plockades klubbens elvinch fram. Här skulle stora tunga seglare dras upp. Ett 12V bilbatteri och en fd bilstartmotor driver en trumma som med en lina som växlas i en trissa används för att dra upp planet. En pedal med en strömbrytare manövrerar det hela .... Det är ett djäkla drag och en stor tung seglare dras upp snabbt som blixten..... Troligen kan man dra upp vad fan som helst (nästan ...) 

Per och Bönan hade kärror med sig och vi andra hejade på och var mycket nyfikna.... Var skulle planen slå ner i Kungsör(12 km bort) eller Eskilstuna (45 km bort).

Bönan testade först...









Det gick himla bra och starten/vinchningen gick skitfint, han fick en väldigt bra höjd. Flygningen var nog 5-6 minuter i dödluft.

Per hade en ny maskin som han köpt på Tradera.









Tråkigt nog så gick det snett i starten och planet gick i backen. Hoppas det går att reparera. Var svårt att styra den då den bara hade sidroder.

Jag pustade ut efter en hel dag med segelflyg och konstaterade att det kanske inte bara är i pylon som modellflygare behöver ha hjälm......




2009-10-23 11:38:37  


Fick lite fler bilder från förra helgens flygningar. Jag har lite svårt att hinna med och fota när jag flyger med Mustangen mm. Mickes bilder är så bra.
Lägg märke till att det amerikanska stjärmärket nu sitter åt rätt håll.



Men det var då fasen var svårt det ska vara att få luckorna för det innfällbara sporrhjulet att stänga. Har krånglat med dessa mycket. Dom funkar jämt i hobbyrummet och på backen. Troligen är gummibanden som drar in dom för svaga.

Ytterligare något som ska fixas under detta vinterupphållet. Finns en del på listan.

Ett Mustangprojekt blir aldrig klart.......

2009-10-18 19:32:27  


Hösten har nu tagit över och sommarens värme är nu borta. Tycker denna sommaren var väldigt kort och det har varit mycket blåst och regn i år. Tänkte tillbaks på dom träffar och tävlingar som jag varit på i år och kom på att det blåst eller regnat på dom flesta. Bästa flygvädret var på skalameetinget på Dragsängarna i sista helgen i Maj. Helt vindstilla och soligt väder. Var där med Mustangen.







Nu i helgen har jag haft grabbträff hemma hos mig. Vi är ett par stycken gamla flygkompisar som träffas 2 gånger om året och flyger och kör radiostyrd bil. Bilkörandet är inte lika väderkänsligt som flyget. Killarna brukar komma på fredag kvällen så då blir det att rigga halogenlamporna i trädgården och så kör vi bilrace.  Lördagen inleder vi alltid numera med att åka ut till flygfältet och flyga förbringsmotordrivna plan.



En av killarna hade köpt en begagnad Spitfire. Modellen är ett äkta ritnings-bygge i trä. Konstruktören är en mycket känd skalaflygare som heter Brian Taylor. Han konstruerade många fina skala kärror på 79 och 80 talet. Den tjocka välprofilerade stabben är typisk honom. En annan av killarna i gänget flög den på träffar åt byggaren på 80 talet.





Efter en del strul med att få motorn och gå bra så flög kärran. Den flyger väldigt bra och är så fin i luften.



Vädret på Lördagen var blåsigt och kallt men vi flög och frös ändå. Lite värmande skottskt destilerat mjöd fick hjälpa oss tina när vi senare kommit tillbaks till Värhulta. Bilracet höll sedan igång oss till midnatt. Gruset på min gårdsplan var överallt dagen efter.



Söndagen bjöd på ett fantastiskt fint väder med vindstilla och solsken och nu var det elflyg som hägrade. Vi flyger på en åker i närheten av mitt hus. En lite trafikerad grusväg fungerar som start och landningsbana. Ibland landar vi i gräset åkern också.





Patrik hade byggt en Corsair som han provflög. Den flög väldigt fint.




Som jag tidigare berättat så går det lite elldningar över fältet.



Rätt som det var så krokade en vinge i en av ledningarna. Denna ledningen är plastbelgad så det går fint att peta ner planet som tuvärr tog en del skada.





Själv är jag ganska nöjd med sommarens flygande. Flög 2 flygningar med Mustangen i blåsten i Lördags och har nu passerat 50 flygningar med den. Nyligen så tillverkade/gjöt jag egna reedventiler i kofiber till motorn och tycker att den gick väldigt bra nu.

2009-09-28 20:15:57  


I lördags var det pylontävling igen. Denna gång hos Pålsboda klubben. Det blev ännu en kalasbra tävling med mycket fina tuffa heat. I våran nybörjarklass Q-500 har det nu börjat strömma in nya ansikten. Denna gång var det 2st nya piloter från Stockholm som önskades välkomna in i gänget.





Pålsboda klubben är ju Nelsonligans högsäte bortsett från Thomas och Simon som kör för Ludvika klubben. Vid lunchpausen så ledde Thomas och Simon F3D klassen. Killarna var svåra att fånga på bild då det var en himla fart på dom även på backen.





Markus kämpade tappert i tävlingen och flög för kung och fosterland men fick ett rejält motorras senare under dagen vilket stoppade honom. Intressant detalj är deras pipor i stål.





Kenneth från Malmö är en trägen tävlare i F3D och åker alltid längst.



Johan från Skövde klubben har efter ett par års pausande från F3D flygandet återvänt. Han flyger en Ultima av den senaste versionen med en MB front matad motor.



Denna gång vann Rolf från Lidköpingsklubben. Han har varit och nosat i toppen länge och var en klar värdig vinnare. Under tävlingen blåste det ganska hårt men det syntes inte på Rolfs kärra som gick som på räls mellan pylonerna.



Själv inleddes min tävlingsdag med ett haveri. Radion la av i planet direkt efter start och kärran slog ner efter 200 m i ryggläge.



Bitarna spreds över ett 40 tal meter lång sträcka. Rena pusslet. Hittade motorn efter en del letande bra lång borta.





Väl hemma efter genomgång kunde jag konstatera att motorn, tanken och pipan var relativt ok. Planet är sopor och radion nog oanvändbar nu trots att den verkar fungera. Räckvidden är dock dålig, men det är svårt att avgöra om det var orsaken. Troligen. Vibrationerna från en F3D motor går hårt åt elektroniken.


2009-09-18 08:57:59  


Dags och skriva lite igen. Jobbet med min RC oldtimer SIG Kougar pågår nu för fullt. Någon kanske höjer lite på ögonbrynen men den är faktiskt 30 år nu. Fasen vad tiden går fort, ibland känns det som igår då vi flög Falcon 56 med EK logitrol radio 1978 med OS 29. Ibland när jag sitter på skithuset på Dragsängarna och läser gamla hobbytidningar får jag för mig att det inte hänt så mycket inom våran hobby de senaste 40 åren. Ska återkomma till denna fundering lite längre ner här. 



Kougarn var redan träfärdig och sidenklädd (avundsjuk va) celleulosa lackad och målad nmed servalacks våtslip. Den är så läcker med sin kraftiga balsa konstruktion och enorma stabbe. Inte undra pa att den lanserades som omöjlig att ståla med.



Har nu satt i nya ackar i den gamla JR radion. Fick ett ryck och satte i mottagaren i en av mina nya kärror. Vilket strul när man inte har computer delen när man ska får servona att gå åt rätt håll mm och få rätt storlek på utslagen. Varfasen är expon? Failsafen? Och stora knapparna för stora och små utslag. Tog nog en timme och tre flygningar innan det vart skapligt innställt. Höll på att skruva ihjäl mig på linkar och servodiskar... Dom gamla spakarna kändes väldigt annorlunda att flyga med jämfört med våra moderna som verkar ha kortare rörelseutslag?? Trimmarna av den gamla modellen var också ganska konstiga att använda igen. Mätaren på sändaren mäter inte batterispänningen utan ute effekten .. Det kanske trots allt har hänt en del inom hobbyn...... Ska bli så kul att testa Kougarn med denna radion. 



2009-09-06 20:57:15  
Dags och börja på en ny blogg då den gamla börjar bli tungladdad (har fått lite klagomål)

I lördags var jag i Norrköping och tävlade i Pylon igen. Det var himla kul och tävlingen vart mycket lyckad. Min placering vart inget vidare då jag missade totalt i 2 heat då jag flög innanför pylonerna i stridens hetta. Var ändå ganska nöjd med dagen.





I Q-500 visade Johan upp en ny motor som gick urbra och fanns att köpa från en tysk firma för 40 Euro. Hiskligt prisvärt. Tycker grejjerna verkar bli bara billigare och billigare......







Tuvärr fick vi se 2st rejäla kollisioner under tävlingen. En stackars nybörjare från hemma klubben i Norrköping vart nersågad rejält. Micke från Borlänge klubben blev också nersågad i en sväng i ett heat vilket resulterade i att kärran hamnade i en sopsäck. Trist när sådant här händer, men tur nog är det ganska ovanligt.





Hasse från hemma klubben vann i vanlig ordning i F3D. Han har de senaste året totalt dominerat tävlingarna i Sverige. Han kunde stolt visa upp  var han träffade en Japan under ett av heaten på VM. Enligt rykten så hade dom flera bataljer under VMet i Juli.





Nelson gänget kämpade tappert i vanlig ordning och bitvis hade Thomas en djäkla fart på kärran. När jag var inne och smög i deras tält fick jag syn på en kul grej. En motorprovbänk. Vad är det mer för tricks som pågår ...Uppfinningsförmågan verkar vara stor ...





I dag söndag så tog jag och sonen och paraplyna och åkte på Jädersbruks dagarna. Det är som det låter ett urgammalt bruk där man varje år har olika utställningar mm. Årets tema var motorer...... Passar mig perfekt. En massa gamla läckra lastbilar, mc, traktorer mm var där. Man körde allt. Helt underbart oväsen, avgaser och kladdiga oljiga grejer.
Höjdpunkten var en gammal Whright Cyclone på 1425 hk 9 cylindrig stjärnmotor. Den lät så underbart mycket att det kändes ända in i magen...





Denna motor satt i Marinens sk Banan helikopter Vertol hkp1. Min far flög sådana under 60 talet. Jag kommer fortfarande ihåg hur rädd jag var när jag som barn fick flyga med den på familjedagarna. Miljön inuti den var skrämmande redan innan dom startat motorn. När väl den startat och allt skakade, luktade och riste och växlarna till rotorerna tjöt och ylade så fick farsan första gången hämta mig redan under uttaxningen på Torslanda i Göteborg, alla dom andra ungarna jublade. Senare blev det dock flygning med pappas stöd och hörselkåpor. Fortfarande har jag en kärlek till hörselkåpor .....



Dagens upplevelse väckte många minnen till liv och denna gång blev jag inte vättskrämd utan njöt av denna underbar lukt och atmosfär, det blir nog svårt att sova i natt (jag är fortfarande lommhörd).


Appropå minnen så är ett av höstens byggprojekt ett sådant. Av en slump kom jag över en del gamla prylar som också väckte många ljuva minnen.





En byggsats från den tiden då ARF och elkärror inte excisterade. SIG Kougar en trainer som ser ut som ett flygplan. Ingen solarfilm utan sidenklädsel och färg ska det vara här.



I paketet ingick även en helt ny JR radio från tidigt 80 tal (1981 tror jag). Kanal 09 på 27 bandet (inget 2.4 GHZ tramms här) den är faktiskt frekvans modulerad (FM). Jag ska se tillatt frekvensställan blir kvar ett tag till på fälten.
Ackarna är på 450 mAh (Tuvärr tar dom inte laddning längre). Satte i nya ackar och den går felfritt, det känns som om utvecklingen stått still....



En helt ny Webra Speed med Dynamix slidförgasare och HB pipa med krök ingick också. Man får ståpäls när man ser orginal klisterlapparna av våtmodell och Beckmans garanti sedel...



Det här ska bli ett kul retro projekt. Kanske får man åka på en sådan där oldtimer träff nu ...... och börja dricka Kir igen och Falcon export......